پنجشنبه ۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۰ - Jun 23, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): نخستين مرحله دين (و دينداري) شناخت خداوند است. و شناخت درست، آن است كه بپذيري و تصديق كني كه خدا هست. و تصديق درست به وجود خدا، آن است كه او را يكي بداني و يگانه بشناسي.
نهج البلاغه / ۲۳
امروز با حافظ
چون بشد دلبر و با يار وفادار چه كرد
ديدي اي دل كه غم عشق دگر بار چه كرد؟
واه از آن مست كه با مردم هشيار چه كرد
آه از آن نرگس جادو كه چه بازي انگيخت
۷ فيلم ايراني در جشنواره اتريش
هفت  فيلم  ايراني  در سي  و سومين  جشنواره  بين المللي  كه  با عنوان  جشنواره  ملت  ها در شهر ابنزه  واقع  در استان  اوبراسترايش  اتريش  جريان  دارد، به  نمايش  گذاشته  شده  است .
سيمونه  سينرل  يكي  از مسئولان  برگزاركننده  اين  جشنواره  روزچهارشنبه  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا در وين  گفت : فيلم هاي  قطار محلي اثر فرهاد مختاري ، فال  قهوه  اثر سارا سيدان ، سبز، قرمز، آبي از سعيده نيك  اختر، سوم  شخص  مفرد كار ناصر ضميري ، خط آزاد اثر نقي  همتي  و دو فيلم  توليد انجمن  سينماي  جوان  ايران  به  نام  فلاش  بك  و فيلم  كارتوني بيشه  شركت  دارند.
وي  افزود: ۷۵۰ فيلم  مستند، كارتون  و غيره  از بيش  از ۵۵ كشور جهان  در اين  جشنواره  بين المللي  شركت  دارند.
اين  مسئول  برگزاركننده  جشنواره  ملت ها در اتريش  گفت : اين  جشنواره  از سه  روز پيش  آغاز شده  است  و به  مدت  يك  هفته  ادامه  مي يابد.وي  گفت : هيات  داوران  و منتقدان  فيلم  از كشورهاي  جمهوري  چك ، اسلواكي ، سوييس  و اتريش  درباره  بهترين  فيلم هاي  اين  جشنواره  قضاوت  مي كنند.
سال  گذشته  هيات  داوران  اين  جشنواره  از كشورهاي  ايتاليا، اتريش ، سوييس، آلمان  و اسكاتلند بودند.
روز جمعه  (فردا)  به  بهترين  فيلم هاي  اين  جشنواره جوايز اول  تا سوم  اهدا مي شود.
اين  جشنواره ، مهم ترين  جشنواره  فيلم  در اتريش  است  و همه  ساله  بيش  از۷۰۰ فيلم  از بيش  از ۵۵ كشور در آن شركت  مي كنند.

۸ نمايش جديد در تئاتر شهر به صحنه مي آيد
مجموعه تئاتر شهر، فعاليت هاي خود را در تابستان ۸۴ با اجراي ۸ نمايش ادامه مي دهد.
به گزارش ايلنا ، مجلس شبيه در ذكر مصايب استاد نويد ماكان و همسرش رخشيد فرزين از ۸ تير به كارگرداني بهرام بيضائي در تالار اصلي به روي صحنه مي رود.
اين نمايش از اين تاريخ ساعت ۱۹:۳۰ هر روز به مدت ۱۲۰ دقيقه به روي صحنه مي رود.
لازم به ذكر است   قيمت بليط اين نمايش از سوي مجموعه تئاتر شهر ۴۰۰۰ تومان اعلام شده است.
در تالار قشقايي نيز بعد از پايان رسيدن نمايش دن كيشوت به كارگرداني علي اصغر دشتي ميزبان علاقمندان به تئاتر با نمايش آنووا به كارگرداني داوود دانشور خواهد بود.
اين نمايش ساعت ۱۹:۳۰ هر روز به مدت ۹۰ دقيقه و با قيمت بليط ۲۵۰۰ تومان پذيراي تماشاگران تئاتر است.
در تالار سايه نيز نمايش يك شب ديگر هم بمان سيلويا به كارگرداني چيستا يثربي در اوايل تير ماه سال جاري به روي صحنه مي رود.
اين نمايش ساعت ۲۰ به مدت ۹۵ دقيقه و قيمت بليط ۲۵۰۰ تومان در معرض ديد علاقمندان به تئاتر است.
ماه پيشوني و سونات گوجه هاي سبز عنوان دو نمايش ديگري است كه به ترتيب به كارگرداني آزاده انصاري و مهدي افشار قهرماني كه قرار است در تالار كوچك مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه برود.
نمايش اولي ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۴۵ دقيقه با بليط ۱۵۰۰ تومان و نمايش بعدي ساعت ۲۰ به مدت ۷۵ دقيقه و قيمت بليط ۲۰۰۰ تومان به روي صحنه مي رود.
در تالار نو نيز نمايش خاكستري به كارگرداني شهرام كرمي ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۶۰ دقيقه و با قيمت بليط ۲۰۰۰ تومان به روي صحنه مي رود.
در كارگاه نمايش نيز نمايش شهرهاي نامرئي به كارگرداني حسن معجوني به روي صحنه رفته است.
اين نمايش ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقيقه با قيمت بليط ۱۵۰۰ تومان به روي صحنه مي رود.ضمن اينكه زمان پايان اجراي اين نمايش، ۱۳ تير ماه به روي صحنه مي رود.
نمايش ژوليوس سزار به روايت كابوس هم كه اين روزها در تالار چهارسو به روي صحنه رفته است، ۶ تير ماه به اجراي خود پايان مي دهد.
علاقمندان به نمايش مي توانند براي ديدن اين نمايش كه كيومرث مرادي آن را كارگرداني كرده است، ساعت ۲۰:۳۰ هر روز به مجموعه تئاتر شهر مراجعه كنند.
ضمن اينكه قيمت بليط اين نمايش ۶۰ دقيقه اي، ۲۵۰۰ تومان اعلام شده است.

«صبحانه در تيفاني» در حوزه هنري
صبحانه در تيفاني به كارگرداني بليك ادواردز از چهارشنبه اول تيرماه (امروز) تا جمعه سوم تيرماه در سالن كوچك حوزه هنري به روي پرده مي رود.
اين فيلم از سري برنامه هاي شب فيلمنامه خانه فيلم ايران در سانس هاي۱۷ و ۳۰/۱۹ به نمايش در مي آيد.
صبحانه در تيفاني محصول سال ۱۹۶۱ آمريكا بوده و در مدت زمان ۱۱۵دقيقه بازيگراني چون ادري هپبورن، جورج پپارد، پاتريشيانيل و مارتين بسلام را به خدمت گرفته است.
فيلمنامه «صبحانه در تيفاني» توسط جورج اكسلراد و بر اساس داستاني از نورمن كاپوت به نگارش درآمده است.
همسايه يك نويسنده نيويوركي كه يك دختر جوان است، دست به كارهاي عجيب و غريبي مي زند كه يكي از آنها خوردن صبحانه جلوي ويترين جواهر فروشي ها است.

بم در تلويزيون كلي
شبكه تلويزيوني متعلق به محمدعلي كلي، قهرمان اسبق بوكس سنگين وزن جهان، يك مستند ايراني در مورد زلزله بم پخش مي كند.
اين شبكه تلويزيوني كه «بريجز تي.وي» نام دارد براي معرفي و تبليغ اسلام در ميان مردم آمريكا برنامه پخش مي كند. مستند ايراني كه اين تلويزيون پخش خواهد كرد، «فرزندان آدم» نام دارد و در آن فاجعه بم با توجه به مفاهيم قرآني مورد بررسي قرار مي گيرد. تهيه كننده و كارگردان اين فيلم «محمدرضا فتحي نجفي» است.

معاون هنري وزارت ارشاد:
جشنواره هاي تئاتر فجر ، سنتي و عروسكي بهتر است همزمان برگزار شود
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار برگزاري همزمان جشنواره هاي تئاتر فجر، آييني و سنتي و عروسكي شد.
محمدحسين ايماني خوشخو در نامه اي خطاب به خسرونشان، مديركل هنرهاي نمايشي، با بيان اين نكته كه انجام همزمان اين سه جشنواره باعث صرفه جويي در هزينه ها مي شود آورده است: اين اقدام بر عظمت اين رويداد مهم در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي خواهد افزود و موجبات جلب توجه عمومي به مقوله تئاتر را فراهم مي سازد.
وي همچنين در اين نامه خواستار جلب مشاركت سازمانها و دستگاه هاي فرهنگي و هنري و استفاده از حمايت هاي مادي و معنوي آنها در برگزاري جشنواره شده و اظهار مي كند: اين مشاركت موجب خواهد شد در فرايند يك همكاري و تعامل جمعي، جشنواره ها در حد جايگاه و اعتبار ملي و بين المللي آنها برگزار شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
نخستين اجتماع سياسي بزرگ عوام بر ضد خواص
۲۳ ژوئن سال ۴۹۴ پيش از ميلاد، طبقه عوام جامعه روم معروف به «پله بين ها» كه ۹۰ درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي دادند ولي حقوق محدود و درآمد مختصر داشتند، در دامنه تپه «آون تين» دست به تظاهرات زدند. سربازان رومي آماده بودند تا اگر تظاهركنندگان بي نظمي كنند و يا به مقامات تراز اول اهانت روا دارند، دست به سركوب آنان بزنند. «اگريپا» خطيب رومي كه متوجه قضيه شده بود، رهبري اجتماع را به دست گرفت و آنها را به جاي عوام «طبقه مولد» خواند و دعوت به حفظ آرامش كرد. واژه «طبقه مولد وركينگ كلاس» از همين زمان است. پس از اين كه خشم اجتماع، با نفوذ كلام «اگريپا» فرونشست، جمهوري روم موافقت كرد كه طبقه عوام (پله بين ها) حقوق بيشتر و از خود مجامع و تريبون هايي داشته باشد تا بتواند درباره تصميمات دولتي اظهارنظر كند و دست به انتقاد از كار دولت بزند و مساله حل شد. در آن زمان، طبقه عوام (مولد) جامعه روم از طبقه متوسط هم راضي نبود و اعضاي اين طبقه را كساني مي پنداشت كه از شكست ها و پيروزي هاي نظامي سود مي برند، طبقه عوام را استثمار و با دادن رشوه و ميهماني، كاركنان دولت و حتي سناتورها را فاسد مي كنند و خواهان كنترل آنان با وضع ماليات سنگين بر درآمدشان بودند كه به اين هدف هم رسيدند. از آنجا كه روزنامه ها در ۲۳ ژوئن، سالروز بپاخيزي مسالمت آميز پله بين ها مطلب مي نويسند، هر اجتماع و راهپيمايي بدون خشونت «اون تين» خوانده مي شود.
درباره اهميت آموزش و پرورش يكنواخت
«فردريك فروبل» بيست و سوم ژوئن (روزي چون امروز) در سال ۱۸۴۴ ميلادي رساله اي درباره «آموزش دبستاني» در ايران باستان منتشر ساخت و در آن نوشت: هزينه كودكستان ها و دبستان هاي «ايران باستان» را دولت تأمين مي كرد تا همه كودكان ايراني و ملل تابعه به يك چشم نگريسته شوند و از آموزش و پرورش يكسان (بدون تبعيض) برخوردار باشند و تنها در سايه آموزش و پرورش برابر و يكنواخت است كه مي توان استعداد نوجوان را منصفانه سنجيد، شكوفا ساخت و پرورش داد. به احتمال زياد اين رساله، پايه آموزش و پرورش عمومي يكسان و رايگان در سراسر جهان قرار گرفته است. در ايران معاصر در سال ۱۹۴۲ ميلادي (۱۳۲۱) قانون تعليمات اجباري و رايگان به تصويب پارلمان رسيد، در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) عموميت بيشتري يافت و در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) به صورت اصل سي ام قانون اساسي جمهوري اسلامي درآمد، ولي مي بينيم كه در سال هاي اخير به رغم اين اصل صريح و افزايش درآمد نفت، بسياري از مدارس ايران به تدريج پولي شده و آموزش و پرورش دارد از صورت يكنواخت خارج مي شود و فرزندان پولدارها با دسترسي به آموزش و پرورش بهتر امتياز طبقاتي را همچنان حفظ مي كنند.
آمريكاي يونيورسال
در ميان تفسيرهاي چاپي روزنامه هاي آمريكا، مقاله «چارلز كراوثامر» ، كه از طريق سنديكاي واشنگتن پست توزيع مي شود، درخور دقت است. وي نوشته است كه ايالات متحده يك كشور مهاجرنشين و در نتيجه يونيورسال (جهاني) است ولي چون اجازه نداده است كه چند زبانه شود، از يك وحدت ملي استوار برخوردار است. اينك لازم است كه دولت (آمريكا) از اتباع تازه خود استفاده بيشتري ببرد. واشنگتن از منصوب كردن دكتر «زلماي خليل زاد» به سمت سفير در كابل استفاده فراوان برده است زيرا كه او يك افغان آمريكايي است و زبان و آداب و روحيه اين مردم را مي شناسد و مي داند كه با هركس چگونه رفتار كند و اگر ما (آمريكايي ها) چنين فردي (عراقي آمريكايي) را از آغاز كار به بغداد فرستاده بوديم دچار مشكلات روزافزون امروز در عراق نبوديم كه تلفاتمان از رقم ۱۷۰۰ بالاتر رود.
ويتنام يك ژاپن ديگر در خاور دور
۲۱ ژوئن (سه شنبه) «فان وان كاي» رئيس دولت ويتنام با جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در كاخ سفيد واشنگتن ملاقات و پيرامون گسترش داد و ستدهاي دو كشور مذاكره كرد. فان در جريان ديدار يك هفته اي خود از آمريكا، قبلاً با رئيس كمپاني مايكروسافت ملاقات كرده و ترتيب همكاري اين شركت با كارشناسان تكنولوژي پيشرفته ويتنام و نيز آموزش بيش از پنجاه هزار تن از معلمان مدارس ويتنام را كه بعداً بتوانند در مدارس اين كشور درس كامپيوتر بدهند داده بود. رسانه هاي آمريكا كه ديروز گزارش و عكس ديدار فان و بوش را چاپ كرده بودند، توافق فان با كمپاني مايكروسافت را بزرگ كرده و نوشته بودند كه ويتنام به زودي ژاپن ديگري مي شود زيرا كه آموزش تكنولوژي پيشرفته به بيش از ۵۰ هزار معلم ويتنامي امري بي سابقه است.

پاسخ به پرسش پزشكي
تورم آپانديس
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين پرسش كه التهاب آپانديس چيست گفته است: «اپنديسيت» التهاب و ورم آويزه بخش اول روده بزرگ است كه هر سال از هر هزار نفر، دو نفر دچار آن مي شوند. اين آويزه (آپانديس) در بدن وظيفه اي را انجام نمي دهد، ولي مي تواند عفوني شود و دردسر به وجود آورد. علائم آن دردي است كه از نزديكي ناف شروع و تا قسمت پايين سمت راست شكم ادامه مي يابد. اين درد محلي با هر حركت بدن و از جمله سرفه و تنفس عميق شدت مي يابد. گاهي هم همراه با حالت تهوع است. شكم تا حدي متورم مي شود و اگر خون فرد مبتلا آزمايش شود افزايش گلبول هاي سفيد مشاهده مي شود. راه درمان، عمل جراحي و حذف اين زائده است. مبتلايان، پيش از رسيدن به دكتر نبايد مسهل بخورند. اگر در رسيدن به دكتر تأخير شود احتمال تركيدن آويزه وجود دارد و به همين سبب توصيه مي شود كه مبتلايان، از داروي تسكين درد استفاده نكنند تا فراموش نكنند كه بايد زودتر خود را به دكتر يا بيمارستان برسانند.

بهارستان
حكايت آب حيات، حكايتي تمثيلي است. بدان كه مراد از آب حيات، آبروي است كه واسطه ي حيات هر نامجوي است. هر كه را از اين آب برخورداري است، تا قيامت نام او بر افواه جاري است.
رساله حسن و دل _ محمدابن يحيي سيبك نيشابوري

مجيد مجيدي با فيلم المپيك در بخش ويژه جشنواره فيلم هاي ورزشي حضور دارد
گروه ادب وهنر:محمد جواد واحدي  يكي  از كارگردان هاي  حاضر در چهارمين  جشنواره فيلم هاي  ورزشي ، تلويزيوني  تهران  مي گويد: اين  جشنواره  يكي  از راه هاي  تشويق  فيلم سازان  به  فعاليت  در بخش  ورزش  است .
او ادامه  مي دهد: تاكنون  سينماي  ايران  در بخش  فيلم هاي  ورزشي  فعاليت چشمگيري  نداشته  است  اما تصور مي كنم  با آغاز فعاليت  فيلم  سازان  در اين زمينه  فيلم هاي  ورزشي  در كشور ما نيز با استقبال  تماشاچيان  مواجه  مي شود.
از سوي ديگر مدير ارتباطات  بين الملل  چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  ورزشي  و تلويزيوني  تهران  گفت : در بخش  بين المللي  جشنواره ، ارتباطات  خوبي  براي ارسال  آثار از كشورهاي  جنوب  غربي  آسيا صورت  گرفته  و شاهد حضور آثار برجسته اي  از كشورهاي  منطقه  خواهيم  بود.
حسين  نبي  زاده  اظهار داشت : پرفسوراسكاني  رئيس  فدراسيون  بين المللي  فيلم هاي  ورزشي  و دكتر «غذدر» دبيركل  فدراسيون  همبستگي  ورزش  كشورهاي  اسلامي روز ۱۲ تيرماه  براي  حضور در آيين  افتتاحيه  اين  جشنواره  به  تهران خواهند آمد.
همچنين  داوراني  از عربستان  براي  قضاوت  در اين  جشنواره  به  تهران خواهند آمد و ما سعي  داريم  با برقراري  روابط خوب  با كشور عربستان  از تجربيات  ارزنده  آنان  در برگزاري  مسابقات  كشورهاي  اسلامي استفاده  كنيم .فيلم  المپيك  در كمپ  ساخته  مجيد مجيدي  كه  در جشنواره  بين المللي  ميلان ۲۰۰۴ به  عنوان  فيلم  برتر انتخاب  شد در بخش  نمايش  هاي  ويژه  جشنواره  چهارم  فيلم  هاي  ورزشي  و تلويزيوني  تهران  به  نمايش  درخواهد آمد.
اين  فيلم  كه  روايت  بچه هاي  افغاني  در زمان  حمله  آمريكا به  افغانستان  است  در مدت  چهار دقيقه  و ۴۰ ثانيه  ساخته  شد و بازتاب  گسترده اي  در ميلان  و مطبوعات  ايتاليا داشت .
مجيد مجيدي  درباره  اين  فيلم  گفت  اوائل  زمستان  سال  ۱۳۸۰ با شروع حمله  آمريكا به  افغانستان  براي  ساخت  فيلم  مستندي  وارد خاك  افغانستان  شدم  و از چند شهر مرزي  و چند اردوگاه  كه  ايران  در مرزهاي  جنوب  شرقي در خاك  افغانستان  احداث  كرده  بود فيلمبرداري  كردم .
وي  افزود: در آن زمان  با صحنه هاي  وحشتناكي  روبرو شدم، از همه  جا و همه  چيز بوي  مرگ  به  مشام  مي رسيد و در اين  فضاي  سنگين  و مرگبار كودكان  و نوجواناني  را مي ديدم  كه  در يك  قدمي مرگ  چگونه  به  زندگي اميد بسته  بودند، آنها نه  تنها تسليم  مرگ  نمي شدند بلكه  به  واسطه  روح پاك  و زيباي  خود بارقه هاي  اميد را نزد بزرگترهاي  خود زنده  مي كردند.
به  نظر من  آنچه  بچه ها به  دنيا به  شكل  نمادين  پيام بزرگي  را از طريق  ورزش  انتقال  دادند كه  ما حق  زندگي كردن  داريم  جنگ پديده  زشتي  است ، بياييم  با هم  و در كنار هم  با صلح  و دوستي  و محبت  زندگي  كنيم .

برگي از تاريخ
روزي كه ساختمان مجلس در بهارستان به توپ بسته شد
۲۳ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۲۲۶ ميلادي اردشير پاپكان در معبد آناهيد تاجگذاري كرد و شاه ايران شد و ناسيوناليسم ايراني را بر محور ملت گرايي و آموزش هاي زرتشت احياء كرد. ديلميان و صفويان بعداً با پيروي از روش اردشير، ناسيوناليسم ايراني را بر محور ايراندوستي و مذهب شيعه زنده كردند. اردشير كه قبلاً حكمران پارس (عمدتاً فارس و كرمان) و نگهبان آتشكده آن بود، پيش از تاجگذاري حكومت اشكانيان را كه بر اثر فساد داخلي رو به ضعف گذارده بودند و در برابر روميان كوتاه مي آمد، برانداخته بود. اردشير كه بعداً روميان را هم شكست سخت داد و از شرق عقب راند در مراسم تاجگذاري همانند داريوش بزرگ گفت كه به خواست اهورا مزدا (خداي بزرگ) شاه ايرانيان مي شود كه مردمي نجيب و بزرگوار هستند و دروغ نمي گويند. در سال ۶۵۶ (مطابق تقويم ميلادي و برابر سوم تيرماه در آن زمان ماه ذيحجه) خلافت علي (ع) آغاز شد. هفت روز پس از قتل عثمان، مسلمين با علي (ع) بيعت كردند. عثمان ۱۷ ژوئن در خانه اش در مدينه كشته شده بود. خانه عثمان از هفته ها پيش از آن (و به روايتي چهل روز) در محاصره ناراضيان حكومت او بود كه از بين النهرين، مصر و ساير بلاد اسلامي به مدينه رفته بودند و بالاخره گروهي از همين ناراضيان هفدهم ژوئن به خانه هجوم بردند و عثمان را با ضربات متعدد به قتل رساندند. در سال ۱۹۱۳ (يكم تير ماه ۱۲۹۲ ه.ش.) تأسيس نيروي پليس (نظميه) ايران به سبك اروپا اعلام شد و مأموران پليس با لباس ويژه از دوم تير ماه در خيابان هاي تهران به پاسباني سر گرم شدند. پليس نوين ايران توسط چند افسر سوئدي به رياست سرهنگ وستداهل و به سبك اين كشور سازمان يافته بود. در تاريخ فرانسه «۲۲ ژوئن» يادآور دو بار تسليم شدن اين كشور در برابر نيروي خارجي است. ۲۲ ژوئن سال ،۱۸۱۵ فرانسه پس از شكست در جنگ واترلو تسليم نيروهاي كشورهاي متحد بر ضد ناپلئون (آلمان و انگلستان) شد. در همين روز (۲۲ ژوئن) در سال ۱۹۴۰ پس از شكسته شدن خط دفاعي «ماژينو» و تصرف شهر پاريس توسط نيروهاي هيتلر، دولت وقت فرانسه به شكست نظامي اعتراف و تسليم نظر آلماني ها شد و تن به امضاي قراداد ترك مخاصمه و خلع سلاح ارتش خود داد. در سال ۱۹۵۱ پراودا نوشت كه در درياي خزر (درياي مازندران) منابع تازه نفت كشف شده كه چندبار بيش از برآورد سابق است. در سال ۱۹۵۶ مصريان جمال عبدالناصر را به رياست جمهوري اين كشور انتخاب كردند. در سال ۱۹۸۵ يك جمبوجت هندي (ايراينديا) كه به سوي آمريكا (نيويورك) در پرواز بود پس از عبور از فراز ايرلند، در آسمان اقيانوس اطلس ظاهراً بر اثر انفجار بمب ناشي از خرابكاري منهدم شد و ۳۲۹ تن كشته شدند. در سال۱۹۷۷ (۱۳۵۶ ه.ش.) در تهران يك رشته تظاهرات دانشجوئي بر ضد سياست هاي شاه و گسترش فساد اداري و رواج پارتي بازي و خروج صدها ميليون ارز دلاري هفت تومان از كشور آغاز شد كه به طور پراكنده تا سه روز ادامه داشت. اين تظاهرات در پي انتشار گزارش هايي مبني بر خريد مستغلات فراوان از سوي ايرانيان پولدار در اروپا و آمريكا و ديده شدن آنان در قمارخانه هاي خارج و باخت هاي سنگين، تحت شعار «غارت ايران بايد متوقف گردد» آغاز شده بود.
و اينك برگي از تاريخ: دوم تير ماه ۱۲۸۷ هجري خورشيدي (۲۳ ژوئن ۱۹۰۸) سرهنگ لياخوف فرمانده روس واحد مركزي قزاق دستور داد كه ساختمان مجلس در ميدان تاريخي بهارستان را با توپ گلوله باران كنند. محمد علي شاه روز پيش از اين، ضمن صدور اعلاميه اي كه براي مقامات دولتي در تهران و شهرهاي ديگر ارسال شده بود چگونگي انتخاب نمايندگان مجلس و رفتار اين نمايندگان را مغاير اصول مشروطيت خوانده بود و دستور داده بود كه مجلس تا اصلاح اين نقايص به مدت سه ماه تعطيل شود. پس از صدور اين اعلاميه، چون بسياري از نمايندگان حاضر به ترك ساختمان مجلس نشده بودند، يك واحد قزاق به بهارستان فرستاده شد تا مجلس را محاصره و نمايندگان را از آنجا بيرون كند كه اين نيرو با مقاومت هواداران مسلح مجلس (مجاهدان مشروطيت) كه از پيش در آنجا سنگربندي كرده بودند رو به رو شد و عقب نشيني كرد. لياخوف پس از اطلاع از اين عقب نشيني، تصميم گرفت ساختمان مجلس را با توپ گلوله باران كند. در جريان تيراندازي با توپ به عمارت بهارستان، بسياري از مدافعان مجلس كشته و يا مجروح شدند و نمايندگان متحصن، از آنجا به پارك امين الدوله كه در همان نزديكي واقع بود گريختند و در آنجا پنهان شدند.
قزاق ها پس از تصرف مجلس به پارك امين الدوله حمله بردند و نمايندگان را مضروب و دستگير كردند و به باغ شاه (پادگان حر فعلي) منتقل ساختند. چون جماعتي از مجلسيان و هواداران آنان از جمله تني چند از اصحاب جرايد عازم سفارت انگلستان شده بودند تا در آنجا متحصن شوند، قزاق ها باغ سفارت (واقع در محل فعلي خيابان فردوسي) را محاصره كردند و راه آن عده را كه هنوز پاي به سفارت نگذارده بودند بستند كه اين عمل باعث اعتراض شديد نماينده سياسي انگلستان شد.
گروهي از دست اندركاران نشريات نيز كه دستگير شده بودند در همين روز به زندان باغ شاه منتقل شدند. از همين روز در تهران حكومت نظامي برقرار شد.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
كبوتر سفيد
چند روزي است در قفس كبوترهايم را باز گذاشته ام، چون ديگر دانه اي براي سيركردنشان ندارم. همه كبوترهايم رفته اند، جز كبوتر سفيد كه هر روز در آسمان بالاي خانه پرواز مي كند و هر شب به لانه اش باز مي گردد. مي دانم او هرگز نخواهد رفت. او پرواز كردن در اينجا را دوست دارد.
رضا ايزي

گشتي در دنياي خبرها
پناه شهروندان به پناهگاه ها
پكن: مقامات شهر چونگ كينگ در چين قصد دارند ۲۴ پناهگاه اين شهر را كه در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ساخته شده بود مجدداً بازگشايي كنند. با توجه به گرماي شديد هوا در اين شهر، شهروندان اغلب دچار گرمازدگي مي شوند به همين دليل از اين پس، شهروندان مي توانند وارد اين پناهگاه ها شده و چند دقيقه اي در هواي خنك آن استراحت و تجديدقوا كنند.پناهگاه هاي اين شهر بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع است كه ده ها هزار نفر را در خود جاي مي دهد.
مارگير نگون بخت
نيكوزيا: يك مارگير بسيار باتجربه در قبرس براثر نيش يك مار كبرا در آستانه مرگ قرار گرفت. اين مارگير ۴۳ ساله كه سابقه طولاني در زمينه غذا دادن به مارهاي كبرا دارد، مانند گذشته دست خود را داخل قفس يك مار كبرا كرد تا به اين خزنده غذا دهد كه ناگهان مار بي وفا او را نيش زد و هم اكنون زير چادر اكسيژن براي ادامه حيات تلاش مي كند.
تابوت تماشاگران فوتبال
لندن: از اين پس طرفداران باشگاه  فوتبال ردينگ در انگليس قادر خواهند بود با تابوت تيم محبوب خود به خاك سپرده شوند.
اخيراً شركتي كه مراسم كفن و دفن مردگان را دراين منطقه انجام مي دهد، تابوت هايي براي تماشاگران علاقه مند به باشگاه ردينگ طراحي كرده كه روي اين تابوت ها نام، آرم و تصوير ورزشگاه باشگاه حك شده است.تماشاگران متعصب مي توانند با پرداخت ۵۰۰ پوند يكي از اين تابوت ها را خريداري كنند.
افزايش درآمد شوهران زنان خانه دار
لندن: تحقيقات جديد دانشمندان حاكي است مردان متأهلي كه همسران آنان خانه دار هستند درآمد بيشتري نسبت به مرداني دارند كه همسرانشان خارج از خانه كار مي كنند.
براساس اين گزارش، درآمد مردان نوع اول به طور متوسط ۳ درصد بيشتر از مردان نوع دوم است. دانشمندان مي گويند، مرداني كه همسرانشان خانه دار هستند و كارهاي خانه را انجام مي دهند مي توانند بسيار بهتر روي كار خود خارج از خانه تمركز كنند به همين دليل درآمدشان افزايش مي يابد.
خواب پشت فرمان
نيويورك: يك راننده ۵۰ ساله در آمريكا پيش از اين كه پليس او را دستگير كند، پشت فرمان به خواب عميقي فرو رفت. هنگامي كه پليس متوجه شد كه اين مرد با سرعت غيرمجاز در يك جاده مشغول حركت است او را به كنار جاده هدايت كرد تا از وي آزمايش تنفس به عمل آورد. اين مرد به حدي مشروبات الكلي مصرف كرده بود كه بلافاصله پس از متوقف شدن خودرو و پيش از رسيدن مأموران پليس، پشت فرمان خوابيد. آزمايشات تنفسي نشان داد كه وي دو برابر حد مجاز از الكل استفاده كرده بود.
گلوله در زبان
واشنگتن: يك مرد ۴۷ ساله كه به دليل سردرد به پزشك مراجعه كرده بود متوجه شد گلوله اي در زبانش وجود دارد. اين مرد ساعت ۲ بامداد سه شنبه با يكي از همسايه هاي خود درگير شد كه اين همسايه لوله كلت كمري خود را روي زبان وي قرار داد و شليك كرد اما ظاهراً آسيبي به مرد نرسيد.در پايان درگيري اين مرد به خانه رفت و خوابيد، اما هنگامي كه صبح روز بعد از خواب بيدار شد متوجه گرديد كه لب هايش متورم شده و دهانش سوخته است.به همين دليل به پزشك مراجعه كرد و پس از انجام آزمايش هاي اوليه مشخص شد كه گلوله درون زبان او گير كرده است.
پليس هاي چاق
بانكوك: پليس تايلند از مأموران خود خواسته است خود را لاغر كنند. نتايج آمارگيري اخير نشان مي دهد، ۴۹ درصد از ۴۱۵۰ مأمور پليس شهر بانكوك چاق هستند و از كلسترول بالا رنج مي برند به همين دليل بايد در كلاس هاي يك ماهه كاهش وزن پليس شركت كنند.مأموراني هم كه پس از شركت در اين دوره پاسخ مثبت نگيرند با طب سوزني وزن كم خواهند كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه سيحون: نمايشگاه نقاشي فرشته ستايش / ۴ تا ۹ تير / خيابان وزراء، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
*نگارخانه گل: نمايشگاه نقاشي آزاده رجب زاده / ۳ تا ۸ تير / ميدان فاطمي، خيابان جويبار، جنب مسجد نور، پلاك ۶۰ / تلفن: ۸۹۵۹۲۱۶
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي شهرزاد ميرزاحسابي / ۳ تا ۸ تير / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، شماره ۲۵
*گالري بامداد: نمايشگاه نقاشي محمد گل بوستاني / تا سوم تير / خيابان مطهري، خيابان فجر، كوچه ماگنوليا، پلاك ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
*نگارخانه مهرين: نمايشگاه نقاشي گلناز افراز و عاطفه موسوي / ۲ تا ۷ تير / خيابان گيشا، فاضل غربي، پلاك ۲۱ / تلفن: ۸۲۴۰۹۴۶
*نگارخانه برگ: نمايشگاه نقاشي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي / ۴ تا ۱۲ تير / خيابان ولي عصر، بالاتر از ميدان ونك، دامن افشار، پلاك ۱/۱۲ / تلفن: ۸۷۸۵۳۳۴
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي كامران بهروز / ۳ تا ۹ تير / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹

گل و گياه
پينك كلود
000543.jpg
نام علمي: Kolkwitzia amabilis «Pink Cloud»
خانواده: CAPRIFOLIACEAE
درختچه خزان پذير به بلندي ۳ و گستردگي ۴ متر است داراي شاخه هاي خميده، برگهاي تخم مرغي شكل سبز تيره بوده و گلهاي صورتي آن اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه در اواخر بهار يا اوايل تابستان جدا كردن و كاشت پاجوشها در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |