پنجشنبه ۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۰ - Jun 23, 2005
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي:
برخورد سهل انگارانه قضايي با قاچاقچيان ،
مبارزه با مواد مخدر را خنثي مي كند
فارس: رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي گفت:به شدت از برخورد قوه قضائيه با قاچاقچيان مواد مخدر گله مند هستيم زيرا قاچاقچيان اصلي مواد مخدر كه با محموله هاي سنگين دستگير مي شوند پس از مدت كوتاهي آزاد مي شوند و دوباره به فعاليت مي پردازند.
مهدي ابويي امروز به مناسبت فرارسيدن هفته مبارزه بامواد مخدر در جمع خبرنگاران افزود:  متاسفانه اكثر قاچاقچيان اصلي مواد مخدر كه پس از تعقيب و گريزهاي سخت پليسي و شهادت و مجروح شدن ماموران نيروي انتظامي دستگير مي شوند پس از مدت كوتاهي رها مي شوند و دوباره فعاليت خود را در قاچاق مواد مخدر از سر مي گيرند.
وي اضافه كرد:برخورد ناهماهنگ قوه قضائيه نقص اصلي در مسئله مبارزه بامواد مخدر در كشور است و اكثر موارد نيز مسئولان قوه قضائيه فرار قاچاقچيان را به نيروي انتظامي گزارش نمي كنند و پس از دستگيري مجدد آنها متوجه مي شويم كه آنها در زندان نيستند.
وي گفت: به عنوان مثال اسماعيل آزادي يكي از قاچاقچيان اصلي مواد مخدر در كشور كه در اوزان بالاي تن فعاليت مي كند در سال۸۲ دستگير و به ۱۵ سال زندان محكوم شد اما پس از كمتر از دو سال زنداني از زندان مرخصي مي گيرد و ديگر بازنمي گردد و دوباه در سال جاري وي را با ۳۲۰ كيلوگرم مواد مخدر دستگير كرديم كه اميد زيادي به مجازات وي نداريم.
ابويي افزود: مهدي اربابي يكي ديگر از قاچاقچيان مواد مخدر نيز كه از تانكر گاز براي حمل و توزيع مواد مخدر استفاده مي كرد در سال ۸۲ دستگير شد اما حتي يك سال هم در زندان نبود و با وثيقه از زندان خارج شده و متواري شده است كه دوباره امسال با در اختيار داشتن ۶۷۰ كيلوگرم مواد مخدر دستگير شد .وي اين بار درخودروي حمل ماهي به صورت بسيار پيشرفته اي مواد مخدر را جازسازي كرده بود به طوري كه سگهاي مواد ياب نيز به خاطر بوي ماهي امكان تشخيص مواد مخدر را نداشتند.
وي اضافه كرد: دستگيري وي پس از سه ماه تعقيب و گريز و دنبال كردن وي از چابهار تا تهران انجام شد و پس از خالي كردن بار ماهي هنگامي كه مي خواست مواد مخدر را خالي كند دستگير شد اما اميد زيادي براي برخورد جدي با وي نداريم.
ابويي گفت: اسكندر بهنام فر نيز يكي ديگر از قاچاقچيان اصلي مواد مخدر در كشور است كه از سال ۸۱ به فعاليت در اين زمينه مشغول بود و دستگيري وي پس از سالها تلاش بالاخره ميسر شد و وي را با ۷۰۰ كيلوگرم ترياك كه در ۹تانكر گاز جازسازي شده بود در اطراف شيراز در حالي كه مشغول خالي كردن گاز تانكرها بود دستگير كرديم ، وي در دادگاه به ۱۵ سال زندان محكوم شد اما پس از مدت كوتاهي مرخصي گرفت و از زندان فرار كرد و مطمئن هستيم كه وي هم اكنون نيز مشغول فعاليت در زمينه قاچاق مواد مخدر است.
وي افزود: فرد ديگري به نام دادشاه نيز در سال ۷۴ در بيرجند با يك محموله سنگين ۶۰۰كيلوگرمي از مواد مخدر دستگير شد وي ابتدا به مجازات اعدام محكوم شد و پس از مدتي محكوميت وي به حبس ابد تغيير كرد و سرانجام عفو خورد و آزاد شد.
ابويي گفت:دهه فجر گذشته ۷۰۰ نفر از قاچاقچيان مواد مخدر از زندانهاي تهران مرخصي گرفته و ديگر بازنگشتند.
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي گفت: سال گذشته يك نفر از قاچاقچيان اصلي مواد مخدر را كه در لباس سپاه و خودروي پلاك سپاه در كرمانشاه فعاليت مي كرد با ۲۲۰ كيلوگرم ترياك دستگير كرديم اما وي اسفند ماه گذشته با وثيقه از زندان خارج شد و ديگر بازنگشت مسئولان قوه قضائيه نيز خروجي وي را به ما گزارش نكردند تا اينكه وي دوباره در سال جاري با لباس روحاني و خودروي سپاه در كرمانشاه دستگير شد.
ابويي گفت: تاكيد داريم كه نحوه برخورد و مجازات قاچاقچيان مواد مخدر مبارزات طاقت فرساي نيروي انتظامي را در اين زمينه خنثي مي كند.
وي افزود: سال گذشته ۲۷۱ تن انواع مواد مخدر در كشور كشف شد كه ۵۰ تن از اين مواد كه بيشتر شامل حشيش و هروئين مي شود، پنجم تيرماه در روز جهاني مبارزه با مواد مخدر در تهران امحا مي شود بقيه اين مواد نيز شامل ترياك، مرفين و بخشي از هروئين براي استفاده دارويي در اختيار وزارت بهداشت قرار مي گيرد.
ابويي در مورد آمار قطعي معتادان دركشور گفت: آماري كه هميشه از سوي نيروي انتظامي اعلام شده همان دو ميليون نفر است كه يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر آن معتاد حرفه اي و ۸۰۰ هزار نفر آنها معتاد تفنني با مصرف حداقل يك بار در هفته هستند كه در آخرين جلسه رسمي ستاد مبارزه بامواد مخدر با حضور آقاي خاتمي همين آمار نيز به صورت رسمي از سوي وزير بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي اعلام شد و بنابراين همين آمار به صورت رسمي از سوي ستاد مبارزه بامواد مخدر تاييد شد و ديگر هيچ اختلافي از اين نظر وجود ندارد.
وي از تشكيل جلسات ستاد مبارزه بامواد مخدر با تاخيرهاي طولاني انتقاد كرد و گفت: به طور كلي ستاد مبارزه بامواد مخدر سالانه بين يك تا دو جلسه رسمي نداردو متاسفانه اين ستاد فعالانه با معضل بزرگ مواد مخدر و اعتياد دركشور برخورد نمي كند.
ابويي همچنين از تجهيز آزمايشگاههاي پيشرفته توليد هروئين در افغانستان طي سالهاي اخير خبر داد و گفت: اين آزمايشگاهها اخيرا نوعي از هروئين با خلوص بسيار بالا توليدمي كنند كه در ايران معروف به كريستال است و البته بيشتر اين ماده مخدر از كشورهاي آسياي ميانه به اروپا ترانزيت مي شود.

بيشترين تخلف در دانشگاه ها مربوط
به مباحث آموزشي است
فارس: مدير كل حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بيشترين تخلفات كاركنان و دانشجويان در دانشگاه ها، متعلق به مباحث آموزشي است.علي اكبر محسني همچنين گفت: بيشترين تخلفاتي كه در دانشگاه ها صورت مي گيرد، به مباحث و مسائل آموزشي مانند تقلب در امتحانات، جعل در نمرات درسي و ... تعلق دارد كه اين تخلفات پس از شناسايي از سوي حراست دانشگاه، به كميته انضباطي اعلام مي شود تا آنان نسبت به متخلفين تصميم گيري كنند.
وي ادامه داد: تخلفات مربوط به مسائل اخلاقي در دانشگاه ها، پس از مباحث آموزشي مورد توجه مسئولان دانشگاه ها مي باشد كه تعداد اين نوع تخلفات خوشبختانه كم است و همه اعضاي دانشگاه ها اعم از مديريت هاي دانشگاه، اعضاي هيأت علمي و حتي كاركنان در تلاش هستند تا تخلفات اخلاقي در دانشگاه ها به حداقل برسد.
محسني در پاسخ به اين سؤال كه آيا تخلفات در دانشگاه ها نسبت به سال هاي گذشته افزايش يافته است، گفت: تفاوتي نكرده است. زيرا هر سال تعداد ورودي هاي دانشگاه ها افزايش مي يابد. اما بايد بگويم كه كنترل و دقت مسئولان و مديران دانشگاه ها براي كاهش تخلفات نسبت به سال هاي قبل افزايش يافته است.
مدير كل حراست وزارت علوم با اشاره به اينكه دانشجويان بايد از فرصت به دست آمده در دانشگاه براي تحصيل علم استفاده كنند، افزود: تخلف در بين دانشجويان بيشتر شامل افرادي مي شود كه از محيط دانشگاه به نحو مطلوب استفاده نمي كنند و به جاي تحصيل علم و دانش به فكر كارهاي نادرست و تخلف هستند.
وي درباره اينكه تخلف در بين خانم ها بيشتر است يا آقايان گفت: در مقطع كارشناسي دختران بهتر از پسران درس مي خوانند در مقطع كارشناسي ارشد اين وضعيت مشترك است و در مقطع دكتري پسران بهتر از دختران درس مي خوانند.

شصت و پنجمين ايستگاه آتش نشاني تهران
به بهره برداري رسيد
ديروز شصت و پنجمين ايستگاه آتش نشاني در جنوب غرب تهران به بهره برداري عملياتي رسيد.در مراسم بهره برداري از اين ايستگاه مهندس محمد ي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران و تني چند از شهرداران، مديران شهرداري تهران، مدير عامل آتش نشاني و نيز خانواده هاي شهداي ايثارگران حضور داشتند.معاون خدمات شهري شهرداري تهران در حاشيه اين مراسم يادآور شد: ايستگاه ۶۵ اطفاي حريق و امداد و نجات در دو طبقه به مساحت ۱۸۵۰ مترمربع در محدوده منطقه ۱۷ شهرداري تهران و در بزرگراه آيت الله سعيدي (جاده ساوه)، جنب پارك الهادي ساخته شده است.

ميزگرد پژوهشي فرهنگ و صنعت برگزار شد
گروه علمي فرهنگي: اولين ميزگرد از سري ميزگردهاي گروه هاي پژوهشي براي ارائه جديدترين نتايج تحقيقات فرهنگي انجام شده، عصر روز سه شنبه در سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
به گزارش ستاد خبري ميزگردهاي پژوهشي، در اين ميزگرد ۷ نفر از استادان پژوهشگر در گروه صنعت و فرهنگ، با حضور تعداد زيادي از پژوهشگران و علاقه مندان نتايج يافته هاي خود را ارائه دادند.
پژوهش هاي فوق با موضوعات «فناوري هاي نو و فرهنگ» ، «صنايع ظاهرآرايي و فرهنگ در ايران» ، «فرهنگ ملي» ،  «فرهنگ هاي قومي، محلي و جماعتي و بازار اقتصاد صنعتي» ، «بررسي ابعاد و لوازم فرهنگي صنعت ،دانش و آموزش» و همچنين «نگرش ايرانيان به فرهنگ كار و سرمايه صنعتي» در ايران عرضه شد.
ميزگرد دوم از اين سلسله ميزگردها به ارائه يافته هاي پژوهشي گروه فرهنگ و كارآفريني اختصاص خواهد داشت و در آن ۴ نفر از پژوهشگران يافته هاي خود را در مورد «پژوهشنامه» نقش مطبوعات در ترويج كارآفريني فرهنگ با بررسي روزنامه هاي سال ۸۲ و ،۸۳ «بررسي روند كارآفريني فرهنگ ايراني طي دهه گذشته» و «بررسي عوامل مؤثر در بهره برداري از فرصت هاي كارآفريني فرهنگي در صنعت نشر ايران» بيان مي كنند. اين ميزگرد روز شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در محل سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار خواهد شد.

معاون آموزش عمومي و امور تربيتي آموزش و پرورش:
بچه هاي ما ، در سواد خواندن و يادگيري
پايدار دچار مشكل جدي هستند
گروه علمي فرهنگي: از ويژگي هاي پيشرو بودن يك نظام تعليم و تربيت اين است كه قادر باشد تا موقعيت، ويژگي هاي جامعه و تحولات مفاهيم تعليم و تربيت را بازتعريف و بسياري را باز توليد كند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر مختار موسوي معاون آموزش عمومي و امور تربيتي وزارت آموزش و پرورش در ميزگرد «راههاي گسترش رغبت مطالعه و توسعه سواد خواندن» كه در پنجمين گردهمايي نمايندگان نشريات رشد سراسر كشور برگزار شد، با بيان اين مطلب ادامه داد: پايان نيافتن، ناتمام رها شدن و عدم ارزشيابي بسياري از برنامه ها، عدم انتقال فلسفه ايجاد طرح ها و برنامه ها به نسل بعدي و كم توجهي به بازنگري اهداف و فلسفه ايجاد طرح ها، برنامه ها و متناسب ساختن آنها با زمان، سه ويژگي برنامه هاي تعليم و تربيت در چهار دهه گذشته بوده است كه اين ويژگي ها سبب عقب ماندن آموزش و پرورش از تحولات پوياي اجتماعي شده است.
وي ادامه داد: در اين دوره مهم ترين ويژگي آموزش و پرورش اين بود كه قصد تحول داشت و به دنبال آن بود كه در كنار نظام رسمي، يك نظام غيررسمي يا فوق برنامه مكمل را ايجاد كند. همچنين از جمله موضوعاتي كه در اين دوره شكل گرفت، توسعه سواد خواندن به عنوان مهمترين اقدام آموزش و پرورش پيشرفت خواه بود كه اين بحث، شامل نشريات كمك آموزشي پيك كه اكنون به رشد تغيير نام يافته نيز مي شود.
معاون وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين مطلب كه ويژگي بارز نظام مكمل و فوق برنامه در تناسب آن با ويژگي هاي بومي و محلي است، ادامه داد: نشريات رشد هيچ چيز كمتر از كتاب هاي درسي ندارد، مشكل بزرگ ما كه در اثر تكيه بيش از حد بر كتاب هاي درسي و در نتيجه بيرون راندن نشريات، مجلات و منابع ديگر حاصل شده، اين است كه بچه هاي ما دچار اشكال جدي در سواد خواندن و يادگيري پايدار هستند و اين چيزي است كه ما بايد بخشي از آن را از طريق نشريات رشد حل كنيم. دكتر مختار موسوي در ادامه ضمن اشاره به اين نكته كه نشريات از اركان مهم و محكم تعليم و تربيت دمكراتيك هستند، تصريح كرد: ما بايد از نشريات و كتاب هاي كمك آموزشي براي پوشش نيازها و ذائقه هاي متفاوت كه اكنون نظام آموزشي پاسخگوي اين تنوع و تكثير نيست، استفاده كنيم، زيرا هيچ وقت نمي توان در اين رابطه از كتاب هاي رسمي انتظار معجزه داشت.
وي در پايان گفت: در مطالعه و يادگيري مهمترين مسأله، انگيزه است كه آن هم براساس تفاوت هاي ذائقه افراد، متفاوت است و با توجه به اين كه كتاب هايي كه انگيزه بچه ها را برانگيزد كم است،  پس ما بايد در اين حوزه بيشتر كار كنيم.

طرح ارزشيابي توصيفي از سال آينده
در مدارس ابتدايي اجرا مي شود
ايرنا: مديركل  دفتر پيش  دبستاني  و ابتدايي  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : از سال تحصيلي  آينده  طرح  ارزشيابي  توصيفي  در مدارس  ابتدايي  كشور اجرا مي شود.
حسين  احمدي  ديروز  در گفت  و گو با ايرنا در تنكابن  افزود: پيشتر ازاين  در سال  تحصيلي  ۸۳- ۸۲ طرح  آزمون  توصيفي  به  صورت  آزمايشي  در۳۰۰ كلاس  و در سال  تحصيلي  جاري  در هزار و ۳۰۰ كلاس  درس  در كشور اجرا شد.
وي  اظهار داشت : با اجراي  اين  طرح  نمره  محوري  در اين  مقطع  حذف  و حافظه و شناخت  دانش آموزان  در اثر تعامل  بين  آنها و معلمان  و ابزاركار تقويت  وسپس  ارزشيابي  مي شود.به  گفته  وي  شوراي  عالي  وزارت  آموزش  و پرورش  درنظر دارد با جايگزين  كردن طرح  توصيفي  به  جاي  آزمون  سنتي  در روند يادگيري  دانش آموزان  اصلاح  و بهبود بوجود آورد.احمدي ، نظام  فعلي  امتحانات  را داراي  نواقصي  دانست  و گفت : دانش آموز هيچ وقت  روحيه  جمع گرايي  ومشاركت  نداشته  و كار براساس  نمره  محوري  استواراست .
مديركل  دفتر پيش  دبستاني  و ابتدايي  وزارت  آموزش  و پرورش  با بيان  اينكه اكنون  شش  ميليون  و ۳۰۰ هزار دانش آموز دركشور به  روش  سنتي  ارزشيابي  مي شوند، افزود: طرح  ارزشيابي  توصيفي  در پايه هاي  اول  و دوم  و سوم  ابتدايي  اجرامي شود.
وي  خاطرنشان  كرد: براي  تحقق  اين  هدف ، دانش  آموزان ، والدين  آنها ومعلمان  آموزش  مي بينند.

۱۴تا ۱۶ تير ماه :
كنگره سراسري پژوهش مشاركتي
مبتني بر جامعه برگزار مي شود
گروه اجتماعي: كنگره سراسري پژوهش مشاركتي مبتني بر جامعه روزهاي ۱۴ تا ۱۶ تيرماه امسال در اردبيل برگزار مي شود.
بنابراين گزارش تبادل تجارب و توانمندسازي شركت كنندگان در خصوص پژوهش مشاركتي مبتني بر جامعه، به منظور فراهم شدن مشاركت مردم؛ افزايش مشاركت ساير سازمان ها و ايجاد انگيزه در محققان و مديران، از عمده اهداف اين همايش سه روزه است.
مستندسازي فعاليت ها، تجارب و مطالعات انجام شده در اين خصوص و نيز پيشنهاد ايجاد ساز و كار مناسب به منظور پايداري و استمرار اين نوع پژوهش در كشور از ديگر اهداف برپايي اين كنگره است.
نقش توانمندسازي جامعه، نقش محققان و استادان دانشگاه ها، نقش تجربيات ساير كشورها و سازمان هاي بين المللي و همچنين نقش بخش خصوصي در پژوهش مشاركتي مبتني بر جامعه از عمده محورهاي اين كنگره است.
اين كنگره توسط معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي اردبيل و خدمات بهداشتي، درماني اردبيل، سازمان غير دولتي جمعيت جوانان فرهيخته و با مشاركت و همكاري كنفدراسيون صنعت، شوراي سياستگذاري سلامت صداوسيما، شهرداري منطقه ۱۷ تهران، شوراي شهر و شهرداري اردبيل، خانه صنعت و معدن استان اردبيل و مؤسسه همياران غذا در مجتمع فرهنگي _ توريستي كوثر اردبيل برگزار مي شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |