پنجشنبه ۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۰ - Jun 23, 2005
با تشكيل ستاد ملي بسيج همگاني اجراي برنامه بيمه روستايي
۲۶ ميليون روستايي تحت پوشش
بيمه بهداشتي - درماني قرار مي گيرند
ايسنا: ستاد ملي بسيج همگاني اجراي برنامه بيمه روستايي (بهبر) در ستاد مركزي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تشكيل شد.
بنا بر اين گزارش با تشكيل ستاد ملي بسيج همگاني اجراي برنامه بيمه روستايي (بهبر) حدود ۵ هزار پزشك عمومي و ۲ هزار و ۵۰۰ ماما در مناطق روستايي و شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر، خدمات بهداشتي - درماني را به حدود ۲۶ ميليون نفر ارائه خواهند داد.
بر اساس مصوبه ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۸۴ درمورد اجراي برنامه بيمه روستايي مجموعا مبلغ ۴۱۵۰ ميليارد ريال به موضوع پوشش كامل بيمه اي تمام روستاييان و ساكنان مناطق شهري زير ۲۰ هزار نفر جمعيت، در اختيار سازمان بيمه خدمات درماني قرار گرفت.
سازمان بيمه خدمات درماني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در طي ۳ ماه اول سال، مقدمات فني و راهكارهاي عملي اجراي برنامه بيمه روستايي را فراهم كردند.
بر اساس اين گزارش، در تاريخ ۲۰ فروردين سال ۸۴ اولين تفاهم نامه بين وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رفاه و تامين اجتماعي درباره شيوه اجراي برنامه به امضا رسيد كه پس از آن، اقداماتي چون، برگزاري ۱۲ اجلاس روساي دانشگاهها و دانشكده هاي علوم پزشكي كشور، برگزاري كارگاههاي آموزشي براي معاونان بهداشتي، درماني، مسؤولان امور مالي و مسؤولان گسترش شبكه كشور امضاي تفاهم نامه اي مجدد بين دو وزارتخانه و برگزاري بيش از ۴۰ جلسه كارشناسي با سازمان بيمه خدمات درماني، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از جمله پيامدهاي تفاهم نامه مذكور بوده است.

وزير علوم:
سؤالات كنكور ۸۴ در امنيت كامل است
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري ضمن اعلام اينكه سوالات كنكور ۸۴ در امنيت كامل است، به كنكوري ها توصيه كرد با آرامش و بدون دغدغه اي به مطالعه پرداخته و خود را براي موفقيت در كنكور آماده كنند.
به گزارش ايسنا دكتر جعفر توفيقي در حاشيه مراسم افتتاح چندين پروژه فرهنگي، رفاهي و ورزشي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: يك برنامه ريزي دقيق براي امنيت هرچه بيشتر آزمون ۸۴ صورت گرفته است و هيچ گونه امكان دسترسي به سوالات توسط افراد مختلف وجود ندارد.
وي درباره اقدامات وزارت علوم درخصوص مسايل رفاهي دانشجويان، گفت: صندوق رفاه دانشجويي تقويت شده است و وامهاي پرداختي به دانشجويان افزايش يافته است، به طوريكه در سال ۱۳۸۴ ما شاهد رشد ۱۰ درصدي اين وام ها بوده ايم.
وزير علوم اضافه كرد: همچنين ميزان وام  وديعه مسكن نيز افزايش يافته و در عين حال از امسال به دانشجويان ممتاز تا سه برابر ميزان قبلي وام پرداخت مي شود.
به گفته وزير علوم،  از ديگر اقداماتي كه در راس برنامه هاي وزارتخانه مي باشد، افزايش پوشش خوابگاهي و بهبود وضعيت غذاي دانشجويان مي باشد.
دكتر توفيقي به اعضاي هيات علمي دانشگاه ها اشاره كرد و گفت: در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ بيشترين افزايش حقوق را براي اين اعضا داشته ايم.
وي درخصوص اقدامات وزارتخانه جهت جلوگيري خروج نخبگان، بيان كرد: از امسال آيين نامه هاي جديدي براي جلوگيري از فرارمغزها طراحي شده كه به نحو چشمگيري از خروج آنها جلوگيري كرده است كه يكي از اين آيين نامه ها ورود بدون آزمون نخبگان به دانشگاه مي باشد.
وي گفت: از ديگر امتيازاتي كه وزارتخانه به نخبگان داده اين است كه نخبگان مي توانند در سمينارها و كنفرانسهاي علمي داخل و خارج كشور شركت كنند.
دكتر توفيقي در خاتمه همچنين افزود: يك صندوق رفاهي جداگانه براي حمايت از پژوهشگران تشكيل شده است.

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي:
سنجش سلامت نوآموزان از ۴ تير در
۵۲۶ نقطه كشور آغاز مي شود
000495.jpg
ايسنا: طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي كودكان بدو ورود به دبستان سال تحصيلي ۸۴ - ۸۵ مطابق با دستورالعمل ثبت نام نوآموزان از ۴ تير تا ۳۱ شهريور ماه امسال در ۷۴۲ پايگاه ۵۲۶ شهر و منطقه كشور اجرا مي شود.
دكتر مجيد قدمي، معاون وزير و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با بيان اين مطلب افزود: اين طرح در سال جاري به منظور معاينات عمومي پزشكي، سنجش بينايي، شنوايي و آمادگي تحصيلي حدود ۸۵۰ هزار نوآموز پايه اول دبستان با همكاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور و معاونت سلامت وزارت بهداشت در سراسر كشور اجرا مي شود.
به گفته وي اجراي اين طرح در تمام مناطق شهري و روستايي شهرهاي تحت پوشش طرح الزامي است و در مناطق روستايي كه تحت پوشش طرح قرار نمي گيرند، انجام بررسي ها و معاينات و تكميل كارت سنجش سلامت كودك بجز ارزيابي آمادگي تحصيلي همچون سالهاي گذشته در خانه ها و مراكز بهداشتي درماني انجام خواهد شد.
رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي تاكيد كرد:  ارزيابي هايي كه در پايگاه هاي طرح سنجش انجام مي شود در مرحله مقدماتي شامل بررسي سلامت جسماني از طريق معاينات باليني پزشكي و غربالگري اوليه برخي اختلالات و وضعيت بينايي، شنوايي و آمادگي تحصيلي است. وي افزود: در صورت ضرورت بر حسب مورد، كودك جهت بررسي دقيق تر و انجام معاينات و اقدامات لازم به مرحله تخصصي ارجاع خواهد شد. همچنين ارزيابي هاي دومرحله اي  نيز طبق دستور العمل هاي دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در چارچوب كارت سنجش سلامت كودك انجام مي شود.
رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي با بيان اينكه براي تامين بخشي از اعتبارات مورد نياز اجراي طرح در مرحله مقدماتي ۲۵ هزار ريال دريافت خواهد شد خاطرنشان كرد: براي تامين حمايت هاي لازم از اقشار كم بضاعت جامعه ۵ درصد از نوآموزان به صورت رايگان و ۱۵ درصد آنها با پرداخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ ريال سنجش مي شوند و تمامي هزينه هاي مربوط به مرحله تخصصي آمادگي تحصيلي، بينايي، شنوايي صرفا در مراكز كلينيكي وابسته به سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور رايگان خواهد بود.
وي تاكيد كرد: نوآموزان براي مراجعه به پايگاه هاي سنجش بايد از دبستان مورد تقاضاي ثبت نام معرفي نامه همراه داشته باشند. سپس كارت ايمن سازي تمامي نوآموزان در مرحله مقدماتي به مهر پايگاه مورد مراجعه ممهور مي شود تا از مراجعه مجدد آنها به پايگاه هاي ديگر جلوگيري شود.
رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي با اشاره به اهداف طرح سنجش گفت: پيشگيري از افت تحصيلي و تامين بهداشت رواني خانواده، جايدهي صحيح نوآموز در نظام آموزشي، هدايت آموزشي، توجيه والدين در خصوص وضعيت فرزندانشان و دسترسي به اطلاعات ارزشمند در زمينه وضعيت بهداشتي اجتماعي و فرهنگي نوآموزان بدو ورود به دبستان از جمله اهداف طرح سنجش سلامت است.
قدمي در ادامه در خصوص نحوه اجراي طرح گفت: طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي شامل دو مرحله است در مرحله اول تمامي كودكاني كه شرايط ثبت نام در كلاس اول ابتدايي را دارند به پايگاه طرح سلامت مراجعه كرده و پس از تكميل پرسشنامه توسط منشي پايگاه از لحاظ وضعيت جسماني و آمادگي تحصيلي توسط آزمايندگان مورد ارزيابي قرار گرفته و در صورت نداشتن مشكل به مدارس عادي معرفي مي شوند.
به گفته وي در مرحله دوم كودكاني كه در مرحله اول بر اساس ملاك ها و استانداردهاي بين المللي مشكوك به مشكل تشخيص داده شده اند جهت ارزيابي دقيق تر به كلينيك هاي تخصصي معرفي و توسط متخصصان مربوطه با تجهيزات كامل تر و در مدت زمان بيشتري مورد ارزيابي قرار مي گيرند، تا نوآموز در مراكز تخصصي طرح سلامت كه با هماهنگي سازمان آموزش و پرورش استثنايي و وزارت بهداشت مشخص شده اند، توسط كارشناسان مجرب بينايي، شنوايي و آمادگي تحصيلي مورد ارزيابي قرار گرفته و بدين ترتيب جايگاه آموزشي كودك مشخص شود.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي پيش بيني كرد كه امسال حدود ۹۰۰ هزار نفر در طرح سنجش سلامت شركت كنند و در اين راستا تا كنون ۷ هزار نيروي انساني براي اين طرح سازماندهي شده اند. وي با اشاره به تفاوت هاي اجراي اين طرح در سال جاري نسبت به سال گذشته گفت: در سال گذشته شناسنامه سلامت در پايگاه ها تكميل مي شد، در حاليكه اين كار از امسال در مدارس انجام مي شود. همچنين بررسي سلامت دهان و دندان نيز از پايگاه به مدارس منتقل شده است.
به گفته وي سال گذشته از هر ۹۰۰ هزار نفر شركت كننده در طرح سنجش سلامت حدود ۲۰۰ هزار نفر كه معادل يك چهارم مراجعان است، خدمات دريافت كرده اند. به نحوي كه ۲۸ هزار نفر خدمات بينايي، ۱۵ هزار نفر خدمات شنوايي و ۴۲ هزار نفر نيز در بخش آمادگي تحصيلي شناسايي و به مراكز تخصصي ارجاع شده اند.

كاهش ۳۰ درصدي حق بيمه رانندگان برونشهري
گروه اجتماعي:  معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه از كاهش ۳۰ درصدي حق بيمه رانندگان برونشهري خبر داد.
دكتر محمد رضا واعظ مهدوي با اشاره به اينكه ميزان پرداخت حق بيمه رانندگان برونشهري بر مبناي حداقل حقوق در ضريب ۳/۱ محاسبه مي شد، گفت: مقرر شده است ميزان حق بيمه بر اساس ۲۷ درصد حداقل حقوق برآورد و ۳/۰ معادل ۳۰ درصد از حق بيمه كم شود. وي تصريح كرد: همچنين به منظور ايجاد تسهيلاتي براي استقبال بيشتر رانندگان برونشهري از بيمه اين امكان فراهم مي شود كه اين افراد بتوانند درآمدي بين حداقل حقوق تا ۵/۱ برابر آن اعلام و به تناسب حق بيمه پرداخت كنند و بر اساس آن از مزاياي بازنشستگي برخوردار شوند.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه با اشاره به سنگين بودن حق بيمه رانندگان برونشهري به دليل نبود كارفرما در حال حاضر، به ايسنا گفت: از جمله راهكارهاي كاهش حق بيمه اين رانندگان محدود كردن خدمات بيمه هاي اجتماعي به بازنشستگي و خدمت است. اما با توجه به نياز اين افراد به دريافت ساير خدمات مانند از كار افتادگي و درمان، مجموع حق بيمه مانند ساير افرد معادل ۲۷ درصد تعيين مي شود كه ميزان حق بيمه پرداختي براي رانندگان از طريق مشاركت هاي دولت در تأمين و پرداخت درصدي از اين حق بيمه كاهش مي يابد. وي با اشاره به راه حل هاي پيش رو براي كاهش حق بيمه رانندگان برونشهري افزود: چنانچه وزارت راه و ترابري به عنوان كارفرماي مجازي اين رانندگان تلقي و بخشي از هزينه بيمه را متقبل و يا بخشي از حق بيمه رانندگان در بهاي خودرو و يا در اقساط بانكي خودروها پيش بيني شود، امكان پوشش بيمه اي مناسب براي رانندگان فراهم مي آيد. به گفته واعظ مهدوي همچنين مي توان بخشي از هزينه حق بيمه را پروانه ترابري رانندگان لحاظ كرد.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه خاطرنشان كرد: همچنين به منظور تأمين بخشي از حق بيمه رانندگان درونشهري مذاكراتي با شهرداري ها و سازمان شهرداريها انجام مي شود كه در صورت اعلام آمادگي، آنها به عنوان كارفرماي مجازي رانندگان حمل و نقل شهري تلقي شده و طبعا بخشي از حق بيمه بايد توسط شركت هاي تاكسيراني و يا شهرداري ها پرداخت شود. وي افزود: در اين صورت بيمه رانندگان درونشهري به صورت بيمه عادي و نه بيمه خويش فرما طراحي شده و طبعا تسهيلات و شرايط مناسب تري را براي رانندگان در پي خواهد داشت.

ضرورت سنجش تراكم استخوان براي افراد بالاي ۵۵ سال
شكستگي استخوان در ايران، سالانه
۱۰۰ ميليارد تومان خسارت مي زند
000489.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: ايرانيان ۱۰ سال زودتر دچار پوكي استخوان مي شوند و ۵/۲ ميليون ايراني در معرض خطر شكستگي قرار دارند. با توجه به نداشتن علائم ظاهري اين عارضه، انجام تست سنجش تراكم استخوان براي افراد بالاي ۵۵ سال ضروري است.
دكتر فرهاد شهرام عضو كميته تحقيقات استئوپرز (پوكي استخوان) آسيا و اقيانوسيه به ايسنا گفت: در ايران ۹ ميليون نفر بالاي ۵۰ سال هستند كه اين رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۲ برابر افزايش مي يابد و مطالعات اوليه در ايران حاكي از كاهش متوسط دانسيته (تراكم ) استخوان در زنان ايراني است.
وي افزود: تراكم استخوان در ستون فقرات زنان ايراني ۶ درصد و در استخوان فمور (ران) ۵/۵ درصد پايين تر از استانداردهاي بين المللي است؛ در حالي كه اين رقم در مردان ايراني به ترتيب ۱۴ و چهار و نيم درصد است.
نتايج تحقيقات در تهران نشان مي دهد كه سن شكستگي گردن ران در تهران ۱۰ سال پايين تر از استانداردهاي بين المللي است.
دكتر شهرام با بيان اينكه ۱۵ تا ۲۰ درصد زنان دنيا دچار پوكي استخوان و ۴۰ درصد دچار كمبود كاهش توده استخواني هستند، گفت: خطر استئوپرز با افزايش سن افزايش مي يابد به نحوي كه در فاصله سني ۶۰ تا ۷۰ سال يك سوم زنان، بالاي ۸۰ سال ۷۰ درصد زنان و بالاي ۹۰ سال از هر ۳ زن و از هر ۵ مرد يك نفر به پوكي استخوان مبتلاست.
وي با بيان اين كه ۴۰ درصد زنان و يك سوم مردان بالاي ۵۰ سال در دنيا در معرض شكستگي استخوان قرار دارند، اظهار كرد: ريسك شكستگي در زنان ۵۰سال برابر مجموع ريسك ابتلا به سرطان پستان، تخمدان و رحم و در مردان سرطان پروستات است.
عضو كميته تحقيقات استئوپرز آسيا و اقيانوسيه با اشاره به اين كه افراد مبتلا به پوكي استخوان، ۴ برابر بيشتر در معرض خطر شكستگي قرار دارند، افزود: ۵۰ درصد شكستگي ها در ستون فقرات، يك چهارم در گردن استخوان ران و مچ دست به وقوع مي پيوندد كه مهمترين عامل مرگ و مير در زنان شكستگي گردن استخوان ران است.
وي گفت:  ۲۰ درصد شكستگي هاي گردن استخوان ران در زنان و ۳۰ درصد در مردان در سال اول منجر به مرگ مي شود و ۵۰ درصد آنها نيز زمين گير مي شوند.
دكتر شهرام با بيان اينكه هزينه شكستگي ناشي از پوكي استخوان به اندازه سكته هاي مغزي است و مهمترين علت معلوليت و مرگ و مير در دنياست، افزود: حداقل هزينه عمل و بستري شكستگي هيپ (لگن) در كشور يك و نيم تا ۲ ميليون تومان برآورد شده و سالانه هزينه اي بالغ بر ۱۰۰ ميليارد تومان به سيستم بهداشت و درمان كشور تحميل مي كند.
دكتر مهدي شادنوش، عضو هيأت مؤسس انجمن استئوپرز ايران در اين خصوص به همشهري گفت: در حال حاضر پوكي استخوان به عنوان يك اپيدمي خاموش در سراسر جهان مطرح است و در كشور ما در افرادبالاي ۵۰ سال، ۴۵ تا ۵۵ درصد با پوكي يا سستي استخوان مواجه اند.
وي افزود: اين بيماري تا قبل از بروز، هيچ پيش عارضه اي ندارد و بيماران مبتلا به پوكي استخوان ممكن است در اثر يك جابجايي، سرخوردن و يا پايين افتادن از پله مصدوم شوند كه بيشتر هم در استخوان ران، مهره كمر، ناحيه لگن، ستون مهره ها و ساعد دست اتفاق مي افتد.
وي افزود: افرادي كه مبتلا به پوكي استخوان هستند درصورت شكستگي در ۲۰ درصد افراد منجر به مرگ مي شود و در ۳۰ تا ۵۰ درصد افرادي كه دچار شكستگي مي شوند زمين گير شده و به افراد ديگر وابستگي پيدا مي كنند.
وي با اشاره به اين كه اين بيماري با افزايش سن افزايش مي يابد، افزود: انجام تست سنجش تراكم استخوان براي افراد بالاي ۵۵ سال ضروري است.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر برخي از كارخانجات توليد شير، با افزودن ويتامين D ، تأثير بسزايي در تغيير ساختار ويتامين D بدن دارند، گفت: توصيه مي شود مردم حتماً روزي يك ربع در معرض مستقيم نور آفتاب (نه از پشت شيشه) قرار بگيرند و با گنجاندن شير در سبد مصرف خانوار و همچنين افزايش فعاليت هاي فيزيكي از ظهور و بروز اين بيماري خاموش جلوگيري كنند.
وي افزود: در آمريكا در سال، ۱۹۹۹ ۳/۱ ميليارد دلار هزينه اين بيماري شده است و ۳۰ هزار تخت بيمارستاني و ۲۵۰۰ پزشك متخصص را درگير خود نموده است.
زمان ابتلا به پوكي استخوان، معمولاً در سنين بالاي ۵۰ سال است ولي در صورت رژيم غذايي نامناسب، فقر لبنيات و اختلالات هورموني ممكن است در سنين ۱۹ تا ۲۰ سالگي شاهد بروز اين بيماري باشند. در صورت مصرف روزانه هزار ميلي گرم كلسيم از طريق سبزيجات و ميوه مي توان از بروز بيماري پيشگيري كرد.
دكتر شيخ الاسلام، مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت نيز در اين باره گفت: بررسي هاي انجام شده حاكي از كمبود دريافت كلسيم، آهن و ربيوفلاوين در حداقل دو سوم خانوارهاي كشور است و مصرف شير و لبنيات ۱۳۹ گرم در روز است كه از سبد مطلوب غذايي (۲۳۳ گرم) فاصله زيادي دارد.
براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، در سال ۲۰۵۰ ، ۵۲۰ ميليون شكستگي در آسيا ماحصل پوكي استخوان خواهد بود و اين بيماري شايع ترين بيماري متابوليك استخوان خواهد بود. روزهاي مفيدي كه براثر اين بيماري از بين مي رود، ۳۷۶۷۱ سال مي باشد.
براساس مطالعات سازمان بهداشت جهاني در سال ۲۰۵۰ بيش از ۵۳۰ ميليون سالمند بالاي ۶۵ سال در آسيا زندگي خواهند كرد و بيش از ۵۰ درصد كل شكستگي هاي لگن در آسيا اتفاق خواهد افتاد. بنابراين استئوپرز با سير روبه رشد خود مشكل جدي تر در اين كشورها به وجود خواهد آورد.

علامت آغاز طواف در كعبه برداشته شد
ايرنا: رياست «امور حرمين شريفين» در عربستان اعلام كرد كه علامت آغاز طواف در كعبه را به طور موقت برداشته است.
سازمان امور حرمين شريفين افزود: نتايج اين اقدام پس از چند ماه بررسي مي شود و چنانچه در كاهش ميزان شلوغي طواف مؤثر باشد، اين علامت براي هميشه از بين خواهد رفت.
محل آغاز طواف به دور كعبه مشرفه كه از كنار «حجرالاسود» شروع مي شود با يك خط تيره رنگ مشخص شده است.
زايران اهل تسنن اعتقاد دارند كه پس از هربار طواف به دور خانه خدا براي شروع دور بعدي بايد حتماً اين خط را ببينند و همين امر موجب ازدحام جمعيت در اين نقطه مي شود.

مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم:
بانك هابه سرمايه گذاران خوابگاه ها وام مي دهند
ايلنا: مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: بانك  ها به سرمايه  گذاراني كه قصد خوابگاه  سازي براي دانشجويان را داشته باشند، از محل مشخص مصوبه هيات دولت وام واگذار مي  كند.
دكتر علي محدث افزود: همچنين دولت نيز موظف شده است از اين افراد ماليات دريافت نكند. وي تصريح كرد: سازمان زمين شهري نيز با توافق دانشگاه، زمين در اختيار سرمايه  گذاران قرار مي  دهد. ما در حال حاضر ۵۰ درصد از دانشجويان متقاضي خوابگاه خود را تحت پوشش قرار داده  ايم كه اگر اين ميزان به ۶۵ درصد برسد به تمام تقاضاها مي  توانيم جواب مثبت بدهيم.
وي افزود: با وجود اين كه ۵۰ دهه از دانشجويان تحت پوشش خوابگاهي هستند ولي تمام استانداردها رعايت نمي  شود، يعني سرانه مكاني هر دانشجو بايد ۱۴ متر باشد كه در سال ۷۸-،۷۹ اين سرانه شش متر و در حال حاضر ۱۰ متر است.

ارايه خدمات سجلي در خارج از ساعت اداري به مردم
مهر: معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور گفت: خدمات رساني ثبتي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور تا پيش از آغاز انتخابات همچنان ادامه دارد.
سعيد عبودي گفت: سازمان ثبت احوال با توجه به اين كه انتخابات به دور دوم كشيده است فعاليت خدمات رساني خود را تا آخرين لحظات پيش از شروع انتخابات ادامه مي دهد.وي همچنين افزود: سازمان ثبت احوال درصدد است نسبت به تسهيل در امر تعويض و ارايه خدمات سجلي با افزايش ساعت كار ادارات سازمان و با تشكيل ستادهايي در ادارات تهران و ساير شهرستان ها سرعت خدمات دهي را افزايش دهد.
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور خاطر نشان كرد: طي اين مدت و تا زمان برگزاري انتخابات ادارات همانند ديگر روزها به فعاليت خود ادامه داده و خارج از ساعت اداري مشغول خدمات رساني به مردم هستند. بنابر اين افرادي كه داراي شناسنامه هاي فاقد عكس هستند و يا شناسنامه هاي آنها مفقود شده و مشكلات سجلي ديگري دارند مي توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال مشكلات سجلي خود را رفع كنند.

برگزاري آزمون مجدد براي داوطلبان
مشكوك به تخلف و تقلب
ايسنا: معاون سازمان سنجش از برگزاري آزمون مجدد براي داوطلبان مشكوك به تخلف و تقلب در كليه آزمونهاي سازمان خبر داد. دكتر محمد حسين پوركاظمي، ضمن اعلام اين مطلب اظهار كرد: به دنبال پيگيريهاي مداوم وزارت علوم و سازمان سنجش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي سازمان سنجش را مجاز كرد تا در مورد تمام آزمونهايي كه توسط سازمان برگزار مي شود اگر نسبت به نتايج آزمون فردي مشكوك شد، بتواند براي اثبات تخلف و تقلب و يا عدم تقلب و تخلف وي آزموني مجدد از فرد مذكور بگيرد. وي افزود: شك سازمان نسبت به نتايج آزمون افراد از اخبار كسب شده توسط نيروهاي مردمي، عدم تطابق كيفيت و سابقه تحصيلي فرد و نتايج آزمون مربوطه، تشابه ميان نتايج آزمون دو داوطلب و ... ناشي مي شود كه بر اين اساس سازمان سنجش براي اثبات صحت و يا عدم صحت تخلف مجدداً آزموني را براي افراد مذكور برگزار مي كند.

لايحه اصلاح شعب تشخيص ديوان
عالي كشور به مجلس ارائه شد
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: معاون اول رئيس قوه قضائيه از تشكيل كميته رفع اطاله دادرسي و تقديم لايحه اصلاح قانون شعب تشخيص ديوان عالي كشور به مجلس خبر داد.
حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي معاون اول رئيس قوه قضائيه در نشست مطبوعاتي به مناسبت آغاز هفته قوه قضائيه ضمن بيان عملكرد قوه قضائيه گفت: يكي از مواردي كه طي دستورالعمل هاي متعدد به دادگستري هاي سراسر كشور ابلاغ شده،  تشكيل كميته رفع اطاله دادرسي است. اين كار در راستاي احقاق حقوق شهروندي انجام شده است.
وي همچنين در پاسخ به سؤالي در مورد اطاله دادرسي در شعب تشخيص ديوان گفت: شعب تشخيص براي كساني راه اندازي شد كه مدعي بودند حكم صادر شده خلاف شرع بين است. بر اساس لايحه جديد شعب تشخيص از وضعيت كنوني خارج خواهد شد؛ صلاحيت هايشان محدود شده و تنها شامل پرونده هايي مي شود كه خلاف بين شرع باشد.
وي با اشاره به اين كه خلاف شرع بين نسبت به احكام صادق است نه نسبت به مصاديق و موضوعات گفت: اگر كسي مدعي بود كه يكي از حدود و يا احكام مسلم فقهي درست تشخيص داده نشده است شعب تشخيص مي توانند وارد پرونده شوند. اين نگاه ديوان را به سمت «تميزي» و نه استينافي مي كشاند. به عبارت ديگر پرونده ها زودتر مختومه مي شوند.
ابراهيم رئيسي در مورد تخريب چهره كانديداها گفت: دستگاه قضايي رسيدگي به تخلفات انتخاباتي را شروع كرده است. پرونده هايي كه در دستگاه قضايي تشكيل شده مربوط به طرفداران كانديداها است. دستگاه قضايي با هر فردي و با هر سمتي كه دارد در صورتي كه تخلفي را انجام دهد برخورد خواهد كرد. همه در برابر قانون يكسان هستند. بنا بر شخصي بودن جرم، اگر هواداران يك كانديدا اقدامات غيرقانوني انجام دهند با خود فرد متخلف برخورد خواهد شد.
وي در ادامه با بي انصافانه خواندن عملكرد برخي از كانديداها در تخريب عملكرد دولت هاي قبلي گفت: طبيعي است اگر كسي بخواهد برنامه هاي خود را براي مردم بازگو كند از گذشته و آنچه انجام شده بگويد اما برخي از كانديداها به نوعي تبليغ كرده اند كه كارهاي دولت هاي قبلي ناديده و كم ارزش جلوه داده شده است. مسئولان ذيربط رسانه ها براي برطرف كردن اين ديدگاه در افكار عمومي بايستي اقدام كنند.
ابراهيم رئيسي در مورد عملكرد دستگاه قضايي از احياي دادسراها، تدوين و اجراي برنامه ۵ ساله دوم، گسترش شوراهاي حل اختلاف، تشكيل شوراي تأمين امنيت اقتصادي، دفتر حمايت از سرمايه گذاران و دادسراي مبارزه با زمين خواري نام برد و گفت: قوه قضاييه بر اساس برنامه ۵ ساله دوم كه تا سال ۸۷ ادامه دارد پيش خواهد رفت.

جسته ، گريخته
000492.jpg
خانواده نابسامان بهتر از بهزيستي
مهر: رئيس انجمن مددكاري ايران با اشاره به اينكه در فرهنگ و قوانين ما مقوله اي به عنوان كودك  آزاري وجود ندارد، گفت: تمام تنبيه ها و آزار كودكان براي تربيت آنها از سوي والدين انجام مي شود. در خانواده ها اين امر به فرهنگ تبديل و جاافتاده و پدر و مادر براي تربيت فرزند خود دست به اين اقدام مي زنند.وي افزود: در كشور آزار تعريف درستي ندارد و استانداردي نيز براي آن مشخص نشده، همچنين محل و مكاني نيز براي كودكان آزار ديده وجود ندارد و در شرايط حاضر بودن كودكان در بدترين خانوده ها بهتر از نگهداري آنها در مراكز بهزيستي است.
وي تأكيد كرد: در كشورهاي ديگر قوانين واضح و مشخصي براي كودك آزاري وجود دارد و همچنين در صورت عدم تفاهم والدين از سوي دولت، عدم صلاحيت آنها تأييد شده و كودك از والدين گرفته مي شود. اما در ايران با وجود اينكه ۸۰ درصد كودك آزاري ها به دليل عدم تفاهم پدر و مادر اتفاق مي افتد، اما هيچ اقدامي صورت نمي گيرد.اقليما گفت: تا زماني كه فرهنگ جامعه در ارتباط با كودك آزاري تغيير نكند نمي توان اقدامي انجام داد.
داروهاي محرك تخمك گذاري علت حاملگي هاي خارج از رحمي
ايسنا: حاملگي خارج از رحمي در هر سني ممكن است روي دهد. اين نوع حاملگي در زنان نازا، افرادي كه از نظر سطح اقتصادي- اجتماعي پايين هستند، زنان غير سفيد پوست و زناني كه سابقه حاملگي خارج رحمي داشته اند، بيشتر ديده مي شود.
در بيش از ۹۹ درصد موارد حاملگي خارج رحمي در لوله هاي رحمي رخ مي دهد و جاهاي ديگر عبارتند از تخمدان، شكم، گردن رحم كه مهمترين علل آن عبارتند از:
عفونت لوله هاي رحمي، چسبندگي، مصرف بعضي از داروهاي محرك تخمك گذاري، وجود آي،يو،دي، باروري آزمايشگاهي (IVF)، سيگار كشيدن در زمان حاملگي.
استخدام ۳۱۰۰ معلم حق التدريس تا اول مهر
معاون پشتيباني سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران گفت: سهميه اين سازمان براي استفاده از مصوبه استخدام ۴۰ هزار حق التدريس، ۳۷۰۰ نفر است.
ابراهيم شاه حسيني ضمن اعلام اين مطلب افزود: تقريباً برابر آماري كه اعلام كرديم سهميه جذب معلم دريافت كرده ايم كه البته همه اين ۳۷۰۰ نفر از واجدين شرايط ۴ ساله هستند.وي گفت: از بين اين ۳۷۰۰ نفر فقط ۳۱۰۰ نفر كادر آموزشي و تدريس را تشكيل مي دهند و مابقي در رسته ها و بخش هاي اداري و ... جذب مي شوند.شاه  حسيني همچنين به جذب حدود ۴۰۰ نفر از معلمان حق التدريس با شرايط سه سال سابقه و آزمون ادواري اشاره و افزود: در مجموع ۶ هزار معلم حق التدريس با ساعات مختلف تدريس در سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران مشغول به تدريس هستند.
تأثير سيگار بر مغز همانند تأثير هروئين است
فارس: مطالعات محققان دانشگاه پنسيلوانيا نشان مي دهد كه تأثير نيكوتين بر مغز همانند تأثير مواد مخدري همچون هروئين است.
به گزارش رسانه هاي آمريكايي، نتايج اين مطالعات نشان مي دهد كه تأثير اعتيادي نيكوتين بر روي مغز همانند تأثير هروئين است. اين امر نشان مي دهد كه چرا افراد سيگاري همانند معتادان به مواد مخدر قادر به ترك اعتياد خود نيستند.اين مطالعه كه بر روي موشها انجام شده است، رابطه ميان نيكوتين و محيط را نيز مورد تأكيد قرار داده است.همچنين اين مطالعه نشان مي دهد كه موش هاي معتاد به نيكوتين ترجيح مي دهند كه در همان مكاني باقي بمانند كه قبلاً در آنجا نيكوتين استنشاق كرده اند.

چهار ميليون خانواده ايراني براي
پيشگيري از اعتياد آموزش ديده اند
گروه اجتماعي: مهمترين شاخصه اقدامات فرهنگي مبارزه با مواد مخدر در سه سال اخير آموزش پيشگيري از مصرف مواد به ۴ ميليون خانواده ايراني است.
در گزارش فعاليت هاي فرهنگي اعضا ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارش فعاليتهاي فرهنگي دستگاه متبوع خود را ارائه كردند.
براساس همين گزارش، در سه سال اخير آموزش پيشگيري از مصرف مواد مخدر در محيط هاي كاري براي ۲۵۰ هزار نفر آموزش مهارتهاي زندگي ويژه بزهكاران نوجوان و زنان زنداني در زندانهاي براي ۳۶ هزار نفر، ارائه خدمات مشاوره پيشگيري از مواد مخدر به خانواده زندانيان براي ۲۰ هزار نفر، اجراي برنامه هاي پيشگيري از اعتياد در خوابگاه ها و محيط هاي دانشجويي براي ۹۲ هزار نفر و آموزش پيشگيري اجتماع محور در محله ها براي ۲ ميليون و ۲۵۰ هزار نفر از جمله اقدامات پيشگيري از اعتياد بوده است.

وزير رفاه:
امور امدادي و حمايتي بهزيستي به
مؤسسات و نهادهاي غيردولتي واگذر شود
ايسنا: وزير رفاه و تأمين اجتماعي گفت: بايد در آينده كليه امور امدادي و حمايتي به مؤسسات و نهادهاي غيردولتي و مردمي واگذار شود تا زمينه پرداختن به حوزه هاي تخصصي مربوط به آن با دقت و توجه بيشتري فراهم شود.دكتر شريف زادگان در جلسه شوراي معاونان و مديران ستادي سازمان بهزيستي كشور اين سازمان را تنها نهاد تخصصي امور اجتماعي كشور معرفي و تأكيد كرد: وظايف و امور مختلف بهزيستي تماما علمي و تخصصي است و در پايگاه، جايگاه و حاكميت دولت از جهت وظايف اجتماعي و حمايتي منحصر به فرد است.
در اين نشست پيش از سخنان وزير رفاه و تأمين اجتماعي، دكتر راه چمني، رييس سازمان بهزيستي ضمن معرفي بخش هاي مختلف خدمات امدادي، حمايتي و تخصصي، اهداف و برنامه هاي سازمان را تشريح كرد.
همچنين كارانديش، معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي نيز ضمن بر شمردن ويژگي هاي سازمان بهزيستي در مورد برنامه ها و اعتبارات سازمان، خواستار توجه دولت در تامين نيازها و بر طرف كردن مشكلات شد.
وي در اهداف پيش بيني شده برنامه چهارم، سازمان را در بخش نيروي انساني و تامين كيفيت آن مثبت ارزيابي كرد و افزود: سال گذشته با تشخيص هيأت مميزي در ارتباط با ارتقاي شغلي رتبه اول متعلق به سازمان بهزيستي بوده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |