پنجشنبه ۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۰ - Jun 23, 2005
۵۰ درصد كاهش قيمت Orgination
000486.jpg
گروه انفورماتيك: طي مصوبه اخير مجمع شركت ارتباطات ديتا، با توجه به كاهش ۵۰ درصدي نرخ اينترنت از ابتداي سال جاري، بهاي صدور مجوز voip هم در خصوص orgination، ۵۰ درصد كاهش يافت.
مدير عامل شركت ارتباطات ديتا در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب افزود: در زمينه orgination (تلفن داخل به خارج) مشكلي وجود ندارد و هم اينك بيش از ۶۰ شركت داراي مجوز در اين خصوص فعاليت مي كنند.
مهندس رضا رشيدي در ادامه تأكيد كرد: با اشخاصي كه اقدام به ارتباط voip به صورت Termination (تلفن خارج به داخل) مي كنند، شديدا برخورد مي شود به نحوي كه طي ۱۵ ماه گذشته ۴۰ هزار خط تلفن در اين زمينه شناسايي و مسدود شده اند كه ۴ هزار مورد آن مربوط به دو هفته گذشته و اكثرا استان تهران بوده است.
وي همچنين تصريح كرد: در حال حاضر نحوه اعطاي مجوز در اين خصوص در وزارت ICT در حال بررسي است و هنوز تصميم خاصي براي آن اتخاذ نشده و با توجه به اقداماتي كه در جهت مقابله با شركت هاي خاطي صورت گرفته است، درآمد مخابرات در سال ۸۳ نسبت به ،۸۲ ۲۶ ميليون دلار به صورت ارزي و ۱۵ ميليارد تومان ريالي، افزايش داشته و همچنين در خصوص ارتباط تلفني به صورت خارج به داخل با آمريكا و اروپا، از ضررهاي مالي جلوگيري شده است.
رشيدي در ادامه در ارتباط با وضعيت عملياتي شركت ارتباطات ديتا و ظرفيت شبكه ملي ديتاي كشور اظهار داشت: شبكه ديتا هم اكنون ۶۰۰ شهر را تحت پوشش قرار داده كه با توجه به اقدامات صورت گرفته و تأمين ارتباطات فيبرنوري و توسعه شبكه، تا پايان ۶ ماهه اول امسال بيش از ۹۰۰ شهر پوشش مي يابد.
وي افزود: از ۴۸ هزار پورت راه اندازي شده در شبكه ۲۵ هزار پورت قابل واگذاري است و تا ۲ ماه آينده با واگذاري ۲۵ هزار پورت ديگر، اين تعداد به ۵۰ هزار پورت افزايش مي يابد.
بنابراين در صورت ارائه ۲۲۰ هزار پورت توسط شركت هايPAP در سرويس ADSL با پهناي باند Kb/s ۶۴ تا mb/s ۲ و همچنين ۵۰ هزار پورت بهره برداري شده در شبكه ارتباطات ديتا از سوي اين شركت، شبكه ملي ديتا تا حد بسيار زيادي توسعه مي يابد.
رشيدي به پروژه آرشيو صدا و سيما اشاره كرد و اظهار داشت: با هدف توسعه شبكه با ارائه سرويس هاي بهتر و كيفيت بالاتر و ارائه قابليت هاي مختلف همانند توليد محتوا و انتقال تصوير، طي توافق اين شركت با سازمان صدا و سيما قرار شده است كه آرشيو برنامه هاي سيما بر روي شبكه ديتا و از طريق شبكه اينترنت در اختيار شهروندان قرار گيرد.
وي تصريح كرد: طرح آزمايشي با صدا و سيما تا ۲ هفته آينده و از طريق ADSL ارائه مي شود.
رشيدي علت انتخاب اين روش را براي انتقال تصوير آرشيو برنامه ها عدم كيفيت مطلوب و سرعت كافي در اتصال به اينترنت به روش Dial up بيان كرد و افزود: ارائه اين سرويس از طريق ADSL باعث توسعه بازار آن و كمك به ارائه دهندگان يعني شركت هاي PAP شده و رفته رفته ميزان هزينه هاي ارائه آن براي مردم كاهش خواهد يافت.رشيدي در ادامه به پروژه شارع ۲ اشاره كرد و گفت: اين پروژه در سطح پايلوت و آن هم در محدوده وزارت آن ICT و شعب مخابرات كشور راه اندازي و اجرا شده است و هدف شناسايي نياز جامعه و ميزان استقبال براي طراحي در سطح ملي است.وي افزود: ميزباني فضا، موتور جستجوي فارسي_ انگليسي، سرويس پست الكترونيك فارسي _ انگليسي از جمله سرويس  هايي هستند كه با هدف خصوصي سازي بعنوان سياست اصلي وزارت ICT، در اين پروژه ديده شده است كه پس از موفقيت در مرحله آزمايش با كمك بخش خصوصي در سطح ملي طراحي و به اجرا درمي آيد.
رشيدي در خصوص مزاياي اين پروژه خاطر نشان ساخت: در بخش ميزباني فضا به علت عدم نياز به تأمين آن از كشورهاي خارجي، در خصوص موتور جستجو امكان استخراج مطالب براساس فرهنگ بومي و زبان فارسي و در مورد پست الكترونيك عدم نياز به گردش اطلاعات محرمانه در فضاي بين المللي و استفاده از فضاي پست الكترونيكي داخلي، اين پروژه از مزيت بالايي برخوردار است.
وي در خصوص شبكه بانكي كشور اظهار داشت: حدودا، ۱۱ هزار شعبه بانكي با اين شركت قرارداد دارند كه براي بيش از ۷ هزار شعبه امكانات شبكه ديتا واگذار شده و ۳۵۰۰ شعبه در شبكه است.
رشيدي افزود: شبكه ديتا، شبكه اي ملي است و اگر بانكها به آن متصل شوند، جداي از طرح شتاب، مي توانند سرويس هاي داخلي نظير نقل و انتقال پول را بصورت لحظه اي بين شعبات در سراسر كشور ارائه دهند. وي در خصوص تحقق پول الكترونيكي در كشور تصريح كرد: پول الكترونيكي پايه اش شبكه است و بانكها براي راه اندازي آن، مشكل شبكه ديتا و زيرساختهاي مخابراتي ندارند.
مديرعامل شركت ارتباطات ديتا يادآور شد: بانكها مدعي هستند مشكل شبكه دارند و اين در حالي است كه تا به حال ۷۰ درصد قراردادها از سوي ما اجرا شده و اميدواريم تا قبل از نيمه دوم سال جاري ۱۷ هزار شعبه سراسر كشور، تحت پوشش شبكه ملي قرار گيرد.
رشيدي يادآور شد: اگر كل شعب بانكي كشور به شبكه ديتاي ملي ملحق شوند، نرم افزار لازم را فراهم و كارمندان خود را براي كار با سيستم الكترونيكي آموزش دهند و همچنين اقدامات، لازم براي ايجاد امنيت در فضاي تبادل اطلاعاتي بعنوان عامل مؤثر در فضاي الكترونيك صورت گرفته و همزمان قوانين ومقررات اين فضا روشن بوده و اجرايي شود و در كنار آن سيستم كاملا الكترونيكي شود، پول الكترونيكي محقق خواهد شد.
رشيدي همچنين به پروژه پرداخت الكترونيكي در كيش اشاره كرد و گفت: هم اكنون اجراي اين پروژه به صورت آزمايشي و در سطح جزيره كيش است و مشتركين تلفن ثابت مي توانند به صورت الكترونيكي، از منزل يا هر نقطه به وسيله كامپيوتر با اتصال به شبكه اينترنت، از حساب بانكي خود برداشت كرده و قبض تلفن را پرداخت كنند.

چگونه از سرقت اطلاعات كارتهاي اعتباري جلوگيري كنيم
مبارزه با سرقت الكترونيكي
000483.jpg
سيستم ضد كلاهبرداري از كارت هاي اعتباري كه در اين نمودار عملكرد آن تشريح شده است
گروه انفورماتيك - امير بهادري نژاد: شايد نتوان هكرها و يا كارمندان متخلف را دور از مراكز عرضه كننده خدمات كارت هاي اعتباري نگاه داشت اما با رعايت چند توصيه ساده مي توان از سرقت اطلاعات موجود در كارت اعتباري جلوگيري كرد.
در صورتي كه مردم هر ماه به صورت آن لاين به بررسي و مرور صورتحساب خود بپردازند، ميزان سرقت اطلاعات از كارتهاي اعتباري كاهش خواهد يافت. به همين دليل اگر در پايان هر ماه، صورتحساب شركت عرضه كننده خدمات كارتهاي اعتباري بدست شما نرسيده بايد بلافاصله موضوع را بررسي كنيد.
اخيرا اعلام شده، شركتي كه عمليات اجرايي چند شركت بزرگ عرضه كننده خدمات كارتهاي اعتباري را انجام مي دهد، از سوي هكرها مورد هجوم قرار گرفته و به همين دليل اطلاعات كارت اعتباري ۴۰ ميليون نفر در معرض خطر قرار دارد.با اين حال گفته مي شود ميزان سرقت از كارتهاي اعتباري روبه كاهش است.
در سال ۲۰۰۴ به ازاي هر ۱۰۰ دلار كاركرد با كارت اعتباري، به طور متوسط ۷/۴ سنت ضرر ناشي از سرقت اطلاعات نصيب دارندگان كارت شد در حالي كه اين رقم در سال ۱۹۹۲ ، ۱۵ سنت به ازاي هر ۱۰۰ دلار بود.
اما به چه دليل ميزان سرقت از كارتهاي اعتباري كاهش يافته است؟
ارزان شدن هزينه ارتباطات مخابراتي باعث شده تا شركت هاي عرضه كننده كارت هاي اعتباري، ۹۸ درصد معاملات از طريق كارتها را كنترل كنند.به همين دليل اگر يك مشتري، معامله مشكوكي انجام بدهد، شركت عرضه كننده كارت، آن معامله را متوقف خواهد كرد تا از هويت واقعي دارنده كارت كاملا مطمئن بشود.
به هرحال با عمل به چند توصيه بسيار ساده مي توان از به سرقت رفتن اطلاعات موجود در كارتهاي اعتباري جلوگيري كرد كه اين توصيه ها عبارتند از:
* اطمينان حاصل كنيد كه شركت عرضه كننده كارت اعتباري، شماره تلفن شما را داشته باشد تا در حين وقوع معاملات مشكوك امكان برقراري تماس با شما وجود داشته باشد.
* تا آنجايي كه مقدور است از كارتهاي اعتباري در معاملات اينترنتي استفاده نكنيد
* اگر شخصي از شركت عرضه كننده كارت اعتباري با شما تماس گرفت و خواستار اطلاعات شد، به هيچ عنوان پشت خط تلفن به وي اطلاع ندهيد. ابتدا شماره تلفن و نام وي را بخواهيد و پس از قطع كردن تماس، مجددا با او تماس بگيرد تا از هويتش اطمينان حاصل كنيد.
* گردش آخر كارت اعتباري خود را همواره به ياد داشته باشيد تا در صورت لزوم اين اطلاعات را در اختيار شركت عرضه كننده خدمات كارت اعتباري قرار بدهيد.
* اگر صورتحساب ماهيانه كارت اعتباري تان به موقع به دست شما نرسيد و يا تقاضاي شما براي كارت اعتباري جديد بيش از موعد مقرر به طول انجاميد حتما شركت كارت اعتباري را مطلع سازيد.
* همواره فاكتورهاي خريد؛ كارت اعتباري را نزد خود نگاه داريد و در پايان ماه آن را با صورتحساب خود تطبيق بدهيد.
* اطلاعات محرمانه مربوط به كارت اعتباري خود را در مكاني امن نگهداري كنيد.
* در حين سفر در مورد استفاده از كارت اعتباري در كافي نت ها و يا مكانهايي كه امكان متصل شدن به صورت بي سيم به اينترنت وجود دارد دقت نماييد.

سخت افزار
۱۰ ميليون Xbox360
000480.jpg
گروه انفورماتيك: شركت مايكروسافت قصد دارد ۱۰ تا ۱۵ ماه پس از عرضه كنسول بازي Xbox360 خود، ۱۰ ميليون دستگاه از اين كنسول را به فروش برساند.
قرار است اين كنسول جديد قبل از پايان سال جاري ميلادي در آمريكا، اروپا و ژاپن عرضه شود.
در بهار سال ۲۰۰۶ نيز كنسول بازي جديد سوني كه پلي استيشن ۳ نام دارد به بازار خواهد آمد و سپس نوبت به عرضه كنسول بازي نينتندو خواهد بود.
با توجه به اينكه مايكروسافت زودتر از شركت هاي رقيب كنسول خود را عرضه خواهد كرد، قصد دارد از اين فرصت طلايي بيشترين بهره را ببرد و تعداد زيادي كنسول را به فروش برساند.
البته شركت مايكروسافت از گذشته خاطره تلخي دارد. يك سال پس از اينكه شركت سوني پلي استيشن را به بازار عرضه كرد، مايكروسافت Xbox  اوليه را توليد و توزيع نمود كه به دليل همين تأخير يكساله، Xbox  هرگز نتوانست با پلي استيشن ۲ رقابت بكند.به همين دليل اين بار مايكروسافت با استفاده از آن تجربه تلخ مي خواهد از فرصت بوجود آمده بيشترين بهره را ببرد و طي ۱۲ تا ۱۹ ماه به فروش ۱۰ ميليون دستگاه Xbox360 بپردازد.

استفاده از مسدودكننده موبايل براي كاهش تقلب
ايسنا: معاون مدير كل خدمات آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد از بكارگيري مسدودكننده موبايل در محلهاي برگزاري امتحانات در اين دانشگاه خبر داد.
محمدباقر نوايي، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامي مشهد در ترم گذشته به صورت امتحاني از سيستم مسدود كننده موبايل در ايام امتحانات استفاده شد كه با توجه به تاثير مثبت آن از ترم جاري اين سيستم در تمامي دانشكده ها به اجرا در خواهد آمد.
وي افزود: دانشگاه آزاد اقدامات مهمي را در جهت كاهش ميزان تقلب و مبارزه ريشه اي با آن انجام داده است كه از آن جمله مي توان به ساده كردن مقررات آئين نامه از جمله حذف درس در صورت شركت نكردن دانشجو در امتحان يا حذف درس افتاده توسط دانشجو براي بار دوم اشاره كرد. وي شماره دار كردن صندلي ها در ايام امتحانات و برگزاري كلاسهاي آموزشي براي مراقبين را از ديگر اقدامات انجام شده براي برخورد با تقلب هاي امتحانات عنوان كرد.
نوايي در رابطه با دلايل تقلب در بين دانشجويان گفت: ريشه هاي تقلب مي تواند به عدم انتخاب رشته صحيح دانشجو، عدم تفهيم درست درس توسط استاد، عدم انگيزه براي تحصيل، مدرك گرايي، استرس هاي ناشي از امتحان، عدم آشنايي با روش هاي صحيح مطالعه يا تنبلي دانشجو برگردد.
معاون مدير كل خدمات آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي مشهد افزود: سخت گيري اساتيد و فشارهاي خانوادگي از مسائلي هستند كه مي تواند تاثير دوگانه در ميزان تقلب دانشجويان داشته باشند يعني اگر انتظار از دانشجو در حد توانايي هاي او باشد اين موارد مي تواند باعث افزايش درس خواندن و متعاقب آن كاهش ميزان تقلب در دانشجو شود اما اگر اين فشارها بيش از حد توانايي دانشجو باشد دانشجو براي جبران اين عقب ماندگي به تقلب متوسل مي شود.
وي در پاسخ به اينكه نمره محوري در دانشگاهها چه ميزان در انجام تقلب موثر است، گفت: نمره محوري قطعا مي تواند به عنوان يكي از عوامل افزايش تقلب در دانشجويان باشد به طوري كه بر اساس تحقيقات انجام شده اختصاص درصدي از كل نمره به امتحانات ميان ترم و كارهاي تحقيقاتي تاثير بسزايي در كاهش تقلب در بين دانشجويان دارد.
نوايي در مورد راههاي كاهش ميزان تقلب گفت: يكي از بهترين راهها جلوگيري از انباشته شدن درس در پايان ترم است و اينكه ما بتوانيم تقلب را به عنوان يك امر ناپسند به دانشجو معرفي كنيم كه اين امر مستلزم آموزش به افراد از دوره دبستان است.

پرظرفيت ترين و سريع ترين ريزتراشه  جهان طراحي شد
يك شركت كره اي، موفق به ساخت يك ريزتراشه  جديد حافظه اي گرافيكي شده است كه مي تواند مجموعه اي از داده ها را معادل نيم ميليون صفحه از اخبار چاپي در هر ثانيه انتقال دهد.اين شركت توليد تجاري اولين و سريع ترين ريزتراشه  حافظه اي جهان را حدودا تا پايان سال جاري ميلادي آغاز خواهد كرد.سرعت فعاليت اين ريزتراشه ۷۰ درصد بيشتر از نمونه هاي موجود است ومي تواند اطلاعاتي را معادل حجم ۳۴ سال از صفحات ۴۰ برگه اي يك روزنامه يا تقريبا معادل نيم ميليون صفحه روزنامه را در هر ثانيه منتقل كند.

ايران
شبيه سازي نسل جديد دستگاه هاي تصويربرداري پت اسكن
گروه دانش: يكي از پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير نسل جديد دستگاه هاي تصويربرداري پت اسكن را شبيه سازي كرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، محمدرضا آي، مجري طرح با اشاره به كاربرد سيستم هاي پت اسكن در تشخيص دقيق توده هاي بدن گفت: در اين پژوهش نخست برخي مشكلات و ويژگي هاي دستگاه پت اسكن موجود براي بهينه سازي، بررسي شد.
وي افزود: در اين بخش راه كارهاي كاهش خطاي ناشي از تزريق ماده حاجب، تأثير الكترودهاي مغزي در درمان پاركينستون به روش DBS و كاهش ميزان دوز پرتو در تصويربرداري پت اسكن مورد بررسي قرار گرفت.وي تصريح كرد: پس از اين مرحله شبيه سازي رايانه اي پت اسكن نسل جديد با ويژگي هاي برتر در مقايسه با دستگاه هاي كنوني انجام شد.
مجري طرح با اشاره به نبود دستگاه پت اسكن در داخل كشور گفت: فرآيندهاي تصويربرداري در سيستم هاي سي تي اسكن و پت نيز شبيه سازي شد و پس از به دست آوردن داده هاي مورد نظر، نتايج به دست آمده با آزمايش عملي در خارج از كشور به اثبات رسيد.وي افزود: با استفاده از يافته هاي اين پژوهش از تشخيص جلوگيري مي شود و دقت روش هاي تحليلي تصاوير بالا مي رود.
براساس اين گزارش دستگاه پت اسكن از تلفيق دو سيستم تصويربرداري سي تي اسكن و پت تشكيل شده است. به گونه اي كه تصوير سي تي اسكن ويژگي هاي آناتوميكي (شكلي) بافت، پت، ويژگي هاي فيزيولوژيكي (عملكردي) بافت را نشان مي دهد.وي گفت: پزشكان با تلفيق داده هاي اين دو نوع تصويربرداري تشخيص دقيق تري را در دسترس خواهند داشت.
بنابر اين گزارش در هنگام تصويربرداري ابتدا با تزريق ماده حاجب تصوير سي تي اسكن گرفته مي شود و در مرحله بعدي بدون تغيير حالت بدن تصوير پت از ناحيه مورد نظر گرفته خواهد شد.
مجري پروژه ماهواره  مصباح: ماهواره  مصباح با موشك روسي به فضا پرتاب مي شود
ايسنا: مجري پروژه  ماهواره  مصباح گفت: پيش بيني مي شود ماهواره  مصباح اواخر تابستان يا اوايل پاييز سال جاري همراه با يك موشك روسي به فضا پرتاب مي شود.
مهندس محمد حسن انتظاري مدير دفتر فناوري اطلاعات سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران اظهار داشت: سابقه  پروژه ي ماهواره  مصباح در كشور به سال ۷۰ و ۷۱ باز مي گردد كه مطالعاتي در مورد ماهواره هاي كوچك در مركز تحقيقات مخابرات صورت گرفت و به دنبال آن با تهيه و ارائه  پيشنهاد ساخت ماهواره  كوچك ، به رييس جمهور وقت، در سال ۷۳ مطالعات جامع آغاز شده و موافقتنامه براي ساخت ماهواره  مصباح ميان وزارت علوم و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سال ۷۶ به امضاء رسيد و پس از آن ساخت نمونه  آزمايشگاهي آغاز شد.
وي تصريح كرد: ساخت نمونه  آزمايشگاهي مصباح با كمك سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران و مركز تحقيقات مخابرات ايران در سال ۸۰ به اتمام رسيد و هم اكنون در حال ساخت مدل فضايي آن هستيم.
وي با بيان اين كه زمان دقيق پرتاب ماهواره   مصباح به آماده شدن موشك اصلي منوط است، تاكيد كرد: همراه شدن مصباح با ماهواره  اصلي، در راستاي پايين آوردن هزينه  پرتاب صورت مي گيرد و پيش بيني مي شود، مصباح اواخر تابستان يا اوايل پاييز سال جاري همراه با يك موشك روسي به فضا پرتاب شود.
انتظاري با بيان اينكه ساخت مدل مهندسي و فضايي ماهواره  مصباح با همكاري يك شركت ايتاليايي انجام مي شود، ياد آور شد: مدل مهندسي مصباح ساخته و تست شده است و ساخت سازه  ماهواره توسط نيروهاي داخلي و در داخل كشور صورت گرفته و به تاييد طرف ايتاليايي رسيده است.
مجري طرح ماهواره  مصباح، با تاكيد بر اين نكته كه پروژه  مصباح به دليل استراتژيك و حساس بودن از سوي يك شوراي راهبري با عضويت وزير ارتباطات، وزير علوم و تحقيقات و سازمان مديريت و برنامه ريزي، نظارت و كنترل و هدايت مي شود، خاطرنشان كرد: مصباح ماهواره اي با ابعاد ۵۵۰۵۵۰ ۷۰ سانتي متر و كاربرد آن صددرصد مخابراتي است كه سه تا پنج سال مي تواند عمر كند همچنين براي بيمه  آن، در حال مذاكره با بيمه گران ايراني هستيم كه نهايتا آن ها نيز كار بيمه  مصباح را با اتكا به بيمه گذاران خارجي، انجام خواهند داد.
وي، افزود: مصباح ماهواره اي غير همزمان است كه مدار آن در هزار كيلومتري سطح زمين واقع خواهد شد، همچنين در ايران پوشش كامل داشته و اروپا و آمريكا را نيز تحت پوشش قرار مي دهد.
وي با بيان اين كه مصباح مي تواند نسبت به ارسال اطلاعات سريع براي نقاط دور كه از طريق شبكه  زميني امكانپذير نيست اقدام كند، در مورد كارايي هاي ديگر اين ماهواره گفت: ارسال و دريافت پيغام هاي كوتاه مانند فكس، ذخيره و ارسال ديتاي شبكه هايي مانند گاز و آب و برق، امكان قرائت اتوماتيك كنتور از راه دور، دريافت اطلاعات مربوط به اموال و اجناس در هنگام نقل و انتقال از جمله كاربردهايي است كه مي توان براي انجام آن ها از مصباح استفاده كرد.
وي هدف اصلي پروژه  مصباح را ايجاد زيرساخت تحقيقاتي و نيروي انساني در زمينه  طراحي و ساخت ماهواره ها در كشور دانست و افزود: اميد است اين طرح پايه گذار ايجاد ماهواره در كشور باشد و تداوم آن موجب تقويت اين مسير گردد.
وي با يادآوري اين نكته كه مسير آينده  طرح و طرح هاي بعدي براي دستيابي به تصويب شوراي راهبري رسيده، تصريح كرد: مجموعه  ايجاد شده آماده  اجراي فعاليت هاي بعدي است.
جاي خالي متولي IT در الكامپ
گروه انفورماتيك: يازدهمين  نمايشگاه  بين المللي  الكترونيك ، كامپيوتر و تجارت  الكترونيكي  با عنوان  الكامپ  ۲۰۰۵ با حضور وزير بازرگاني  ديروز در تهران  در حالي گشايش  يافت  كه جاي خالي وزارت ICT  در ميان غرفه ها كاملاً مشهود بود.
در اين  نمايشگاه  ۰ ۲۹ شركت  داخلي  و ۰ ۴ شركت  خارجي  به  نمايندگي  از ۱۴ كشور جهان  حضور دارند.
ژاپن  ، مالزي  ، هنگ  كنگ ، فرانسه  ، آلمان  ، تايوان  ، هلند ، سنگاپور ، انگليس  ، چين ، كانادا ، كره  جنوبي  ، امارات  عربي  متحده  و ايتاليا از كشورهايي  هستند كه  در نمايشگاه  امسال  نمايندگي  دارند.
در يازدهمين  نمايشگاه  بين  المللي  الكترونيك  ، كامپيوتر و تجارت  الكترونيكي  ، انواع  سخت  افزار رايانه  ، صفحه  نمايشگر ، چاپگر، رايانه هاي  قابل  حمل  لپ  تاپ  ، دستگاه هاي  ويژه  صوتي  و تصويري  و سيستم هاي  الكترونيكي  و امنيتي  به  نمايش  درآمده  است.  در اين  نمايشگاه  همچنين  برنامه هاي  نرم افزاري  ، خدمات  شبكه  ، خدمات  اينترنتي ، كارت هاي  اعتباري ، خدمات  مربوط  به  تجارت  الكترونيكي  و دولت  الكترونيك  و خدمات  پشتيباني  آموزش  و تحقيق  در معرض  ديد عموم  قرار گرفته  است . يازدهمين  نمايشگاه  بين المللي  الكترونيك ، كامپيوتر و تجارت  الكترونيك  با عنوان  الكامپ  ۲۰۰۵ تا روز يكشنبه  پنجم  تير از ساعت  ۱۰ تا ۱۷ در محل  دائمي  نمايشگاه هاي  بين المللي  تهران  آماده  بازديد علاقه مندان  خواهد بود.

فضا
پرتاب فضاپيماي مجهز به بادبان هاي خورشيدي
گروه دانش: يك فضاپيماي تازه كه به بادبان هاي خورشيدي مجهز است به فضا پرتاب شده است. هدف از طراحي اين فضاپيما بررسي اين مسأله است كه آيا مي توان از بادهاي خورشيدي به عنوان نيروي محركه فضاپيماهاي آينده استفاده كرد يا خير.
اين فضاپيما به  نام «كازموس-۱» كه با منابع بخش خصوصي ساخته شده است سوار بر يك موشك از يك زيردريايي روسي در درياي برنت پرتاب شد.اما مسئولان پرتاب گفتند هنوز نمي دانند آيا فضاپيما با موفقيت از راكت پرتابي جدا شده است يا خير.اگر اين فضاپيما موفق به ورود به مدار زمين شود، طي چند روز آينده ۸ آينه پره اي آن در دايره اي به قطر ۳۰ متر در اطراف فضاپيما گشوده خواهد شد.
بادبان هاي خورشيدي ذرات نور يا فوتون هاي ساطع شده از خورشيد را منعكس مي كنند و فضاپيما را به تدريج با سرعت بيشتر در جهت خلاف تابش نور به حركت در مي آورند.حاميان آمريكايي اين پروژه مي گويند بادبان هاي فضاپيما به حدي درخشان هستند كه بدون تلسكوپ بتوان آنها را از زمين ديد.سازندگان مي خواهند نشان دهند كه در مأموريت هاي فضايي به نقاط دوردست منظومه شمسي نيازي به استفاده از سوخت هاي پرهزينه نيست.ساخت اين ماهواره با هزينه ناچيز چهار ميليون دلار انجام شده است.
انجمن سياره اي كه در شهر پاساديناي كاليفرنيا مستقر است هزينه ساخت و پرتاب اين فضاپيماي آزمايشي را تأمين كرده است.امير الكساندر، از اين انجمن به بي بي سي گفت: «كازموس-۱» يك مأموريت كوچك و كوتاه مدت است كه هدف آن اثبات اين انديشه است كه استفاده از بادبان هاي خورشيدي ممكن است.
آژانس هاي فضايي آمريكا، اروپا، روسيه و ژاپن نيز برنامه هايي براي ساخت فضاپيماهاي مجهز به بادبان هاي خورشيدي در دست تهيه دارند.
دانشمندان ناسا به نتيجه آزمايش روز سه شنبه علاقه نشان داده اند.انتظار مي رود اين فضاپيماي صد كيلوگرمي ساخت روسيه به مداري در ارتفاع ۸۰۰ كيلومتري برسد.سپس پيش از گشودن بادبان هايش از زمين عكس خواهد گرفت.اين فضاپيما براي چند هفته متمادي هر ۱۰۱ دقيقه يك بار زمين را دور مي زند. شتاب ناشي از نور خورشيد خيلي كم خواهد بود اما مزيت بادبان خورشيدي در مقايسه با نيروي رانش شيميايي (سوختي) اين است كه شتاب فضاپيما دائماً افزايش پيدا مي كند.
سرعت كازموس- ۱ بيشتر و بيشتر مي شود و به تدريج به مدارهاي مرتفع تر صعود مي كند.الكساندر گفت: بادبان هاي خورشيدي تنها فناوري شناخته شده اي هستند كه مي توان از آن براي انتقال بالقوه فضاپيماها به ساير ستارگان استفاده كرد زيرا مجبور نيست با خود سوخت حمل كند و به علاوه دائماً بر سرعت آن افزوده مي شود، حتي در فاصله هاي بي نهايت دور.

آن لاين
جايزه براي دستيابي به اطلاعات سايت وزارتخانه ها
گروه انفورماتيك: مهندسان و متخصصان رايانه و افرادي كه بتوانند به اخبار ارائه شده در سايت هاي وزارتخانه هاي ايتاليا دست يابند جايزه اي براي آنان در نظر گرفته شده است.
به گزارش ايرنا به نقل خبرگزاري آنسا از شهر رم، براساس آيين نامه جديد تمام اطلاعات درج شده در وب سايت وزارتخانه هاي ايتاليايي بايد تحت نظارت وزير امور خارجه اين كشور قرار گيرد.
از بين ۱۰ميليون نفر كه مسئول بررسي، بازديد و دستيابي به اطلاعات سايت وزارتخانه ها هستند به بهترين و قابل قبول ترين روش جستجوي آنان جوايزي اهدا خواهد شد.
GRANMENOS MASTROIEN مديريت بررسي سايت هاي مربوط به اطلاعات خارجي را بر عهده دارد كه نشاني الكترونيكي وب سايتش WWW.ESTERNI.IT است.
وي مي گويد: بايد در ارائه روش هايي براي دستيابي به اطلاعات وب سايت هاي ديپلماسي و سياسي ايتاليا اقدام شود.

هكرها
نگراني بريتانيا از حمله هكرها به سازمان  هاي دولتي
ايلنا: دولت بريتانيا از سازمان  هاي دولتي كليدي خواسته است تدابير امنيتي خود را تشديد كند.
منابع امنيتي به بيش از يك هزار سازمان عمده بريتانيايي هشدار داده  اند كه حمله هكرها مي  تواند امنيت آنها را در آينده تا حد زيادي به خطر بيندازد.
مركز هماهنگي زيرساخت  هاي امنيتي بريتانيا طي گزارشي اعلام كرده است؛ در ماه  هاي اخير اسب  هاي تروجان و ديگر ويروس  هاي موجود در ايميل  هاي ارسالي براي كاربران به طور شگفت  انگيزي پيچيده  تر شده  اند و اين مي  تواند نه تنها كاربران رايانه  هاي شخصي بلكه شبكه  رايانه  اي شركت  ها را تا حد زيادي تهديد كند.
در ماه  هاي اخير شمار باندهاي فعال در حوزه طراحي ويروس  ها و كرم  هاي اينترنتي به طور چشمگيري در سطح جهاني افزايش يافته است. اين باندهاي حرفه  اي با طراحي دقيق و پيچيده ايميل  هايي كه ظاهراً قانوني و مرتبط با فعاليت شركت  ها و افراد به نظر مي  رسند و در سطح گسترده  اي به صورت ايميل  هاي گروهي پخش مي  شوند توانسته  اند نه تنها افراد بلكه شركت  ها را نيز فريب دهند و به اطلاعات محرمانه آنها دست يابند.
دولت بريتانيا تعدادي از سازمان  هاي دولتي اين كشور را در فهرست زيرساخت  هاي كليدي ملي (CNI) اين كشور قرار داده و از آنها خواسته است تدابير امنيتي خود را شديداً افزايش دهند.

تلفن همراه و رانندگي
گروه انفورماتيك: دانشمندان مي گويند استفاده از تلفن همراه حتي با هندزفيري موجب از بين رفتن تمركز راننده حين رانندگي خواهد شد.
آزمايش هاي انجام شده اين دانشمندان نشان مي دهد كه مغز در يك زمان تنها مي تواند توان خود را روي ورودي هاي صوتي و يا تصويري متمركز كند و نمي تواند هر دو كار را با كيفيت بالا به طور همزمان انجام بدهد. به همين دليل به رانندگان توصيه مي شود در حين رانندگي با تلفن همراه صحبت نكنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |