پنجشنبه ۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۰ - Jun 23, 2005
دور دوم انتخابات رياست جمهوري از ساعت ۹ صبح فردا آغاز مي شود
فردا،  انتخاب بزرگ همه بيايند
دومين دور انتخابات رياست جمهوري فردا در سراسر كشور برگزار مي شود. انتظار مي رود مردم به صورت گسترده در اين رويداد ملي شركت كنند و از ميان دو نامزد راه يافته به دور دوم يكي را برگزينند تا سكان اجرايي كشور را در ۴ سال آينده به دست گيرد. سران سه قوه ،شخصيت هاي مذهبي و سياسي، احزاب، گروه ها، سازمان ها و نهادهاي مختلف در روزهاي گذشته مردم را به مشاركت گسترده در اين دور از انتخابات دعوت كرده اند.
انتظار مي رود دور دوم انتخابات رياست جمهوري با حضور گسترده مردم و در آرامش كامل برگزار شود و سيماي زيبنده اي از جمهوري اسلامي ايران در انظار جهانيان به نمايش بگذارد. خبرهاي مربوط به انتخابات را در صفحه ۲۶ مي خوانيد.

خرازي در ديدار سولانا:
روند كلي سياست خارجي ايران
بعد از انتخابات تغيير نمي كند
ايسنا: دكتر خرازي كه به منظور شركت در كنفرانس بين المللي بازسازي عراق وارد بروكسل شده است، ديروز در حاشيه برگزاري اين كنفرانس با خاوير سولانا، نماينده عالي سياست خارجي و امنيت مشترك اتحاديه اروپايي ديدار و گفتگو كرد.
دكتر سيد كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان در اين مذاكرات با اشاره به گفتگوهاي دو طرف در پرونده هسته اي تصريح كرد: ما منتظر دريافت پيشنهادهايي كه اروپا وعده ارايه آن را داده است، مي باشيم.
دكتر خرازي با تأكيد بر حق مسلم جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي اضافه كرد: تهران براي اعتمادسازي گامهاي كاملا روشن و برجسته اي برداشته و بر حفظ حق مسلم خود تأكيد داشته و بر آن پافشاري مي كند.
وزير خارجه با اشاره به انتخابات رياست جمهوري و مشاركت گسترده مردم ايران در دوره اول اين انتخابات گفت: روند كلي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران تغيير نخواهد كرد.
سولانا نيز در اين ديدار تأكيد كرد: ايران كشور مهمي است و اروپا علاقمند تقويت درك و تفاهم فيمابين مي باشد.وي در اين مذاكرات با اشاره به گام هايي كه اروپا براي روابط فيمابين برداشته است علاقمندي اين اتحاديه براي ادامه مذاكرات را ابراز داشت.
در اين ديدار همچنين دو طرف پيرامون آخرين تحولات عراق و موضوعات مهم بين المللي و منطقه اي تبادل نظر نمودند.
گفتني است سيد كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان ديروز براي شركت در كنفرانس بين المللي جلب حمايت از دولت عراق كه امروز آغاز به كار مي كند راهي بروكسل محل برگزاري اين كنفرانس شد.
اين كنفرانس كه در آن بيش از ۸۰ كشور و سازمان بين المللي حضور خواهند داشت، به ميزباني اتحاديه اروپا و آمريكا برگزار مي شود.
رايس : ايران حرف هاي زيادي براي گفتن دارد
كاندوليزا رايس پيش از برگزاري كنفرانس بروكسل گفت: از ايراني ها مي خواهيم همسايه خوبي براي عراق باشند.
پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه آمريكا با گزارش اين خبر افزود: كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه اين كشور پيش از سفر به بروكسل براي شركت در كنفرانس كشورهاي همسايه عراق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بهتر است به جاي اين كه  احساس شود همسايگاني در مشكلات آنجا سهيم هستند، ايراني ها [در كنفرانس همسايگان عراق] ايده هايي درخصوص چگونگي كمك به موقعيت امنيتي [اين كشور] داشته باشند.
وي افزود: اطمينان دارم ايراني ها حرف هاي زيادي براي گفتن خواهند داشت، آنها همسايگان عراق هستند و با عراقي ها ارتباط مستقيم دارند و ما با حضور آنها در [اين كنفرانس] مشكلي نداريم.

تشريح ديدگاه رسمي ايران درباره اصلاحات سازمان ملل
ايرنا: دكتر محمد جواد ظريف  سفير و نماينده  دايم  كشورمان  در سازمان  ملل  متحد ديروز طي  سخناني  در جلسه  مجمع  عمومي اين  سازمان  در نيويورك نظرات  جمهوري  اسلامي  ايران  در رابطه  با اصلاحات  سازمان ملل  را تشريح  كرد.دكتر ظريف  با اشاره  به  اينكه  پيش  نويس  سند ارايه  شده  از سوي  رئيس  مجمع  عمومي  در صورت  رفع  اشكالات  فعلي  آن ، مي تواند مبناي  مناسبي  براي  تلاش  جهت  رسيدن  به  سندي  قابل  قبول  براي  نشست  آتي  سران  باشد افزود: جمهوري  اسلامي  ايران  اين  نكته  را مورد توجه  قرار داده  است  كه  رئيس  مجمع  عمومي بخشي  از ملاحظات  كشورها كه  طي  مراحل  قبلي  مذاكرات  در رابطه  با اصلاحات  مطرح  شده  بود را در پيش  نويس  سند فعلي  مورد توجه  قرار داده  است .وي  گفت : در عين  حال  لازم  است  برخي  از اشكالات  موجود در اين  سند رفع  و ضمنا ادامه  اين  روند نيز با شفافيت  هرچه  كاملتر و به  نحوي  متوازن  دنبال  شود تا نتيجه  نشست  سران  و نيز نتيجه  روند اصلاحات  سازمان  ملل ، تقويت  چندجانبه  گرايي  و نيز توجه  به  نگراني ها و علايق  همه  اعضاي  سازمان  ملل  باشد.
سفير و نماينده  دايم  كشورمان  يادآور شد: لازم  است  در متن  سند سران  به اهميت  مسايل  توسعه اي  و نيز نقش  آموزش  در ريشه  كني  فقر توجه  بيشتري  به  عمل آيد.
وي  با اشاره  به  اينكه  هنوز بسياري  از تصميماتي  كه  اقتصاد جهاني  را تحت تاثير قرار مي دهد در خارج  از چارچوبهاي  چند جانبه  سيستم  سازمان ملل  و بدون لحاظ نمودن  منافع  كشورهاي  در حال  توسعه  اتخاذ مي شود، خواهان  توجه  به  اين نقيصه  و رفع  آن در طي  روند اصلاحات  سازمان  ملل  شد.
ظريف  بر چاره  انديشي  براي  معضل  استفاده  از اقدامات  يكجانبه  و فرامرزي  در مقابل  كشورهاي  در حال  توسعه  تأكيد كرد و گفت : در چارچوب  روند اصلاحات سازمان  ملل  هرگونه  پيشنهادي  درخصوص  موضوع  استفاده  از زور نه  تنها بايد كاملا مطابق  با رژيم  حقوقي  حاكم  بر استفاده  از زور كه  در منشور ملل  متحد آمده  باشد، بلكه  بايد رژيم  حقوقي  مزبور را تقويت  نمايد، زيرا اين  امر براي  ترويج  حاكميت  قانون  و جلوگيري  از هرج  و مرج  در روابط بين الملل  امري ضروري  است .
وي  تصريح  كرد: در روند اصلاحات  سازمان  ملل  بايد ملاحظات  امنيتي  تمامي اعضا مورد توجه  قرار گيرد و لازم  است  اعضاي  ملل  متحد توجه  خود را معطوف  به مقابله  با روند تمايل  به  توسل  به زور و خشونت  كه  توسط برخي  دولتها و عوامل غير دولتي  دنبال  مي شود بنمايند و در اين  زمينه  بايد براي  تقويت  چند جانبه گرايي  تلاش  لازم  به  عمل   آيد و نبايد اجازه  داد روح  و محتواي  منشور ملل  متحد تحريف  و يا مخدوش  شود.
دكتر ظريف  با تأكيد بر اينكه  مسايل  مرتبط با پيمان  عدم  گسترش سلاح  هسته اي  بايد در چارچوب  راهكارهاي  خاص  خود يعني  روند بازبيني اين  معاهده  مورد توجه  قرار گيرد افزود: در عين  حال  نشست  آتي  سران  بايد به  مشكلاتي  مانند اعمال محدوديتهاي  تبعيض  آميز عليه  كشورهاي  غير هسته اي  و تلاشهايي  كه  براي  محدودنمودن  دسترسي  آنها به  فن آوري  صلح آميز هسته اي  صورت  مي گيرد، كوتاهي  كشورهاي هسته اي  در نابود كردن سلاحهاي  هسته اي  خود و نيز تهديدات  ناشي از توسعه  انواع جديد سلاحهاي  هسته اي  و دكترين  استراتژيك  جديد براي استفاده  از سلاحهاي  هسته اي  عليه  كشورهاي  هسته اي  كه  ضربات  سنگيني  را بر معاهده  عدم  گسترش  و اهداف  آن وارد نموده  است،  بپردازد.
دكتر ظريف  با تأكيد بر اعتقاد جمهوري  اسلامي ايران  بر ضرورت  برخورد با معضلاتي  مانند نسل  كشي ، جنايت  عليه  بشريت  و جنايات  جنگي  افزود: در عين  حال معرفي  مفهومي جديد تحت  عنوان  مسئوليت  حمايت ، در سند سران  كه  مي تواند مورد سوءاستفاده  قرار گيرد از نظر ما مردود است .

نگاه
آينده اي روشن
آينده بسيار روشن و زيباست، چون ما مي توانيم آينده را همانگونه كه مي خواهيم بسازيم.آينده هميشه ساخته و پرداخته اعمال و انديشه هاي الان ماست. و الان ما، فقط در فكر خوبيهاييم. چون هنوز بدي ها را تجربه نكرده ايم. اما مي توانيم آينده را روشن تجسم كنيم و روشن بينانه افكار حال خود را به سوي تكامل سوق دهيم.
آري، ما مي توانيم آينده اي بسازيم كه در آن هيچ كس به آينده فكر نكند، به گذشته فكر نكند، هيچ كس خيالات نكند. در آينده اي كه پيش رو داريم هيچ كس به خاطر گذشته مغرور يا محكوم نمي شود. هيچ كس در گذشته اش جا نمي ماند و در آينده غرق نمي شود. ما آينده اي خواهيم ساخت با دستان پرمهر الانمان، پس هيچ وقت دستهاي كودكان آن نسل خشك نخواهد بود. آينده اي كه ما، درحال ساخت آنيم هميشه بهاري است، چون حال، ما زمستان را كشته ايم.آينده بسيار روشن و زيباست، چون ما مي توانيم، عشق را گسترش دهيم. از محبت ها، دشت ها بسازيم، پر از شاخه هاي رز و زنبق، درختان هميشه سرو خواهند بود، در آن ابرها هميشه سفيدند، چشم ها هميشه غرق شادي، قلب ها غرق نوازش، آدم بزرگ ها كودك خواهند شد و كودكان بدعنق نخواهند بود چون ما عشق را گسترش مي دهيم. چون از مهتاب و خورشيد بيزار نخواهيم بود و چون هيچ وقت هيچ مغازه اي چتر نخواهد فروخت براي دوري از باران.
ما مي توانيم در آينده پرده ها را كنار بزنيم، ديوارها را ازجا بكنيم، هميشه باد بهاري خواهد وزيد، حتي اگر سوزش سرمايي داشته باشد، به ظاهر در آينده هيچ گلي زرد نمي رويد، هيچ گلي سياه و كبود نمي خشكد.در آينده هيچ عاشقي در غم معشوق به دستان غريبه اي خيره نمي شود و تسكين قلب خود را در عشقي ناپيدا جست وجو نمي كند و هيچ وقت براي زهر چشمي نمي گريد و هيچ وقت نااميد نمي شود.
آري، ما آينده اي خواهيم ساخت، زيبا، چون ما مي توانيم. چون مي توانيم عشق را گسترش دهيم. چون بال پروانگان را خونين نمي كنيم و با درختان جدال نخواهيم داشت. كبك ها را نمي كشيم و قوها، خواهند ماند و چون باران فرات(۱) هيچگونه لكه هاي سياهي همراه نخواهد داشت.در آينده اي كه دور نيست، ما مي خنديم، ما خوشحاليم، همه با هم دوست خواهيم بود، مسخره نخواهيم كرد، دخترك كبريت فروش را، دروغ نخواهيم گفت به خاطر غرور، غرور را كنار مي گذاريم به خاطر عشق، رنگ پول لذت بخش نخواهد بود. آسمان خراش نخواهيم ساخت. ما در آينده خانه هايي خواهيم داشت كه شايد ۲۰۰ طبقه باشند اما حياطي كوچك همراه درختان بهار نارنج و حوضي با ماهي هاي قرمز و رنگارنگ را فراموش نخواهيم كرد. «خانه اي بلند اما مهربان، هيچگاه آسمان خراش نيست.»
ما مي توانيم در آينده زندگي كنيم، اما نه فقط خيالي، نه فقط در رويا و در انشاء. زندگي خواهيم كرد چون عشق را گسترش خواهيم داد.
در آينده، در گرمترين ساعات روز و در طاقت فرساترين سرماها و در شب و نيمه شب، دستانمان بلند خواهد بود و بهترين شكرگزاري ها را مي كنيم. درد دل خود را فرياد خواهيم كرد، به سوي آسمان. از مردم، دل آزرده نخواهيم بود. شكايت از مردم به خدا نمي كنيم، حرف عشق هم عرض خود به خدا نمي زنيم بلكه از عشق خدا به خدا مي ناليم و از عشق خدا، مدهوش و مسحور خواهيم شد. از بدي ها، اشك نخواهيم ريخت بلكه به خاطر شادي ها مي گرييم.
آينده بسيار روشن و زيباست، چون ما مي توانيم عشق را گسترش دهيم. عشقي را كه روزي در وجودمان ريشه زد و حالا به تمام نقاط و تك تك سلول هايمان ريشه دوانده را گسترش خواهيم داد. در گذشته اي نه چندان دور معناي عشق را فهميديم، به ساده ترين صورت ممكن عاشق شديم و ساده تر از آن عشق را فراموش كرديم و دوباره عشق و عشق و عشق.عشق را به صورت هاي مختلف تجربه كرديم و مي توانيم از اين به بعد بازهم تجربه شان كنيم، اما به صورت هايي بهتر، اگر بخواهيم. مي توانيم با انتخاب خطي ساده و بي آلايش از جاده زندگي مان، فقط به آخر برسيم و مي توانيم در اوج سادگي، هرگز با لبخند به زندگي بدرود نگوييم و...
و اما بازهم مي توانيم همانطور كه صادقانه شروع كرديم، عاشقانه ادامه داديم، درنهايت هم، عارفانه به او بپيونديم، كه عارفانه به مقصد رسيدن اصل است.
آري، در آينده اي كه پيش رو داريم مي توانيم عاشق باشيم، عشق را به معناي واقعي اش جست وجو كنيم و در طلب دنيا نباشيم و كاش هيچگاه عشق و هوس را با هم اشتباه نگيريم.در آينده عشق مجازي براي مان معني نخواهد داشت و هيچ وقت در حسرت خاطره عشقي زميني ساعت ها به گوشه اي خيره نخواهيم ماند.ما در آينده خوشبختيم، زيرا عشق را گسترش مي دهيم. اما حيف كه آينده هميشه آينده است و هيچ وقت فرا نمي رسد و بهتر است بدانيم كه فردا هيچ وقت امروز و امروز هرگز ديروز نمي شود.
پس بهتر است خواستار آ ينده نباشيم، خواستار فردايي خوش و عارفانه و در پس خيالاتي مبهم و زيبا خود را پنهان نكنيم.
بهتر است امروز را در طلب امروز باشيم. امروز را خوش و زيبا ببينيم و بخواهيم امروز را با عشق شروع و با عشق به پايان برسانيم. امروز را به ياد خدا باشيم و از ياد خود غافل نشويم.همين امروز مهربان و شاداب و خندان باشيم و همين امروز، غرور را براي تجربه عشقي به لبخندي گرم بفروشيم، زيرا ممكن است، هيچ وقت فردايي نباشد تا آ ينده شود.
۱- باران فرات: باران هاي اسيدي كه از سالها پيش تاكنون به علت بمباران هاي آمريكا در جنگ با عراق در خاورميانه مي بارند و ايجاد مشكل هاي بسيار كرده اند.
نوشته اي از دانش آموز سعيده سادات موسوي نسب
به مناسبت مسابقه انشاء با موضوع: «ما مي توانيم»

مخالفت مركز پژوهش ها با لغو يكباره
تعهدات اجباري پزشكان
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارشي مخالفت تلويحي خود را با «طرح لغو تعهدات اجباري پزشكان» اعلام كرد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، دفتر مطالعات اجتماعي اين مركز در اين گزارش ضمن بررسي سوابق تاريخي و مقررات مربوط به طرح خدمت اجباري پزشكان و پيراپزشكان خاطرنشان كرد كه در حال حاضر حدود ۲۰ هزار پزشك و پيراپزشك مشغول گذراندن طرح خود مي باشند و اگر اين طرح به طور يكباره لغو شود بايد تمهيدات لازم براي تامين نيروهاي جايگزين انديشيده شود، زيرا استخدام اين تعداد نيروي انساني توسط وزارت بهداشت در حال حاضر امكان پذير نيست. بنابراين به نظر مي رسد كه طرح پيشنهادي نمايندگان محترم مبني بر لغو يكباره اين طرح (طرح خدمت اجباري پزشكان و پيراپزشكان) قابليت اجرايي ندارد و موجب بروز نابساماني هاي بيشتر در بخش سلامت كشور خواهد شد ضمن اينكه اين طرح به علت داشتن بار مالي، مغاير با اصل ۷۵ قانون اساسي مي باشد.
مركز پژوهش ها در اين گزارش با ارائه راهكارهايي خواستار استخدام تدريجي نيروهاي انساني مورد نياز در بخش بهداشت ودرمان سراسر كشور از محل مجوز استخدام ۶ هزار نفر در سال و به كارگيري آنان به صورت اقماري در مناطق محروم و كاهش تدريجي زمان طرح اجباري شده است.
دفتر مطالعات اجتماعي همچنين بر ضرورت برقراري نظام ارجاع و استفاده از پزشك خانواده تأكيد كرد و بكارگيري نظامهاي تشويقي مالي همراه با نظارت دقيق بر انجام وظايف محوله به منظور رفع نارضايتي هاي گروه پزشكي و پيراپزشكي و نيز غلبه بر نارسايي هاي موجود در زمينه خدمات بهداشتي و درماني را موثر دانست.

۴۰۰ عنوان حبس از قانون كيفري حذف مي شود
فارس: همزمان با افتتاح نمايشگاه بزرگ قوه قضائيه در بخش زندانباني و اصلاح مجرمين، سازمان زندان ها اعلام كرد: با ديدگاه حبس زدايي و نگاه تربيتي به زندان و زنداني ۴۰۰ عنوان حبس از قانون كيفري برداشته مي شود.
به گزارش سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور، يساقي رئيس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه اعلام كرد: در ديدگاه جمهوري اسلامي حبس تنها بايد در مورد جرايم خاص اعمال شود.
علي اكبر سياقي افزود: در سيستم زندانباني بايد نگاه تربيتي حاكم باشد و تنبيه هاي موثر و مجازات هاي اجتماعي جايگزين حبس شود.وي از تدوين قانون مجازات هاي جايگزين حبس خبر داد و افزود: اين لايحه هم اكنون در هيات دولت آخرين مراحل را مي گذراند و پس از تصويب به مجلس شوراي اسلامي سپرده خواهد شد.

مركز اطلاع رساني دادستاني كل كشور افتتاح شد
فارس: مركز اطلاع رساني دادستاني كل كشور صبح ديروز با حضور دادستان كشور، سرپرست نيروي انتظامي، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ و تعداد ديگري از مقامات لشكري و كشوري افتتاح شد.اين مركز كه  هم اكنون با آدرس:
قابل دسترسي است با اهدافي چون اداره اخبار دادستاني، ارتباط با دادستان كل كشور و درخواست ملاقات از وي، ايجاد ارتباطات مردمي و دريافت پيشنهادها و انتقادات و آموزش عمومي  حقوق راه اندازي شده است.
قربانعلي دري نجف آبادي در اين مراسم با تأكيد بر اينكه دادستاني در اجراي عدالت در جامعه نقش بسيار مهمي دارد،گفت: براي رسيدن به اين مهم يكي از مسائلي كه بسيار حائز اهميت بوده و ضرورت آن در شرايط امروز احساس مي شود، ايجاد ارتباط گسترده در زمينه اطلاع رساني است.
دري نجف آبادي تأكيد كرد: دستگاه ها و نهادها براي انجام وظائف خود مي بايست دسترسي سريع و جامع به اطلاعات ديگر دستگاه ها داشته باشند و ما براي تحقق اين مهم مركز اطلاع رساني دادستاني كل كشور را راه اندازي كرديم.در اين مراسم علي عبدالهي سرپرست نيروي انتظامي در سخناني با ابراز خشنودي از راه اندازي اين مركز اطلاع رساني اظهار داشت: ما تجربه خوبي از اين كار در نيروي انتظامي داشته ايم و اميدوارم كه ديگر دستگاه ها نيز در اين راه تلاش كنند.
وي گفت: با بهم پيوستگي اطلاعات دستگاه هاي مرتبط بايد كاري كنيم كه مجرمان احساس راحتي نكرده و بيگناهان اذيت نشوند.

دعوت گروه ها، شخصيت ها و احزاب از مردم براي حضور در دور دوم انتخابات
مردم راه روشن بيست و هفت خرداد
را فردا به سرانجام مي رسانند
000582.jpg
000579.jpg
گروه سياسي: انتخابات سوم تير كامل كننده انتخابات ۲۷ خرداد است. شخصيت ها و گروه هاي مختلف سياسي و نهادها طي چند روز گذشته از مردم خواستند تا عمل صالح حضور در پاي صندوق هاي راي انتخابات بيست و هفتم را با حضور در مرحله دوم انتخابات كه فردا برگزار مي شود تكميل كنند.
مقام معظم رهبري در پيامي كه روز شنبه در تقدير از حضور مردم در انتخابات بيست و هفت خرداد منتشر كردند آوردند: اينك كه انتخابات به مرحله دوم كشيده شده است همگان را به حضوري قاطع و پرصلابت دعوت مي كنم.
رييس جمهور خاتمي هم روز گذشته با انتشار بيانيه اي خطاب به هموطنان گفت: در يكي از حساس ترين فرازهاي تاريخمان قرار گرفته ايم. حضور پرشكوهتان در مرحله اول انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري آغاز حركتي است كه ثمره آن را بايد در مرحله دوم انتخابات ديد. در موقعيت خطير كنوني، از شما مي خواهم كه با استمرار حضور آگاهانه و با راي بالا، رييس جمهوري در شان ملت ايران انتخاب نماييد.
بياييد با مشاركتي بس باشكوه تر از مرحله اول، قصيده فاخر انقلابي را كه مردم سالاري ديني، شاه بيت آن است، در مرحله دوم بسراييم و آنان را كه آزادي و پيروزي و سربلندي ما را نمي خواهند، بيش از پيش نوميد كنيم.
جمعه سوم تيرماه، ميعاد تاريخي همه ما _ از زن و مرد و پير و جوان _ در پاي صندوق هاي راي خواهد بود. حضور پرشكوه و بي نظير شما مي تواند حماسه اي بزرگ براي حفظ ميراث گرانقدر انقلاب بيافريند. بدانيم كه همه ما اكنون سرنوشت و تقديري مشترك يافته ايم.
مراجع معظم تقليد نيز ضمن انتشار بيانيه هاي مختلف مردم را به حضور در انتخابات دعوت كردند.
دعوت مراجع معظم تقليد
آيت الله مكارم شيرازي گفت: شركت گسترده مردم در مرحله اول انتخابات دشمنان را در حيرت و يأس عميقي فرو برد كه حفظ اين دستاورد بزرگ منوط به حضور همه مردم در مرحله دوم در پاي صندوق هاي رأي است.
آيت الله موسوي اردبيلي نيز گفت: مردم شريف ايران براي صيانت از كشور و نظام لازم است در مرحله دوم انتخابات مانند مرحله اول حضور پرشكوه داشته باشند.
آيت الله يوسف صانعي هم طي بيانيه اي ضمن درخواست از مردم براي حضور در دور دوم انتخابات متذكر شدند: بر ماست كه با حضور خود در پاي صندوق هاي راي از فرصت به دست آمده حداكثر استفاده را بنماييم.
آيت الله نوري همداني هم اعلام كرد: بر همه افراد واجب است كه در روز جمعه ۳ تير در راه انجام وظيفه شرعي و ملي خويش با توفيق خداوند متعال با شور و شكوه بيشتر و با شركت گسترده تر از قبل در پاي صندوق هاي راي مجددا حضور سرنوشت ساز خود را به نمايش بگذارند.
جمعي ديگر از حضرات آيات مستقر در قم از جمله آقايان جوادي آملي، ميرمحمدي، مسعود خميني، مؤمن، معرفت، استادي، طاهري خرم آبادي و فاكر هم طي بيانيه اعلام كردند: انتظار همه اين است كه در مرحله دوم هم مردم با شكوه و نشاط در انتخابات شركت كنند و شخصيتي را كه بتواند حق اين امانت بزرگ را ادا كند و با همكاري و همراهي چهره هاي متعهد، دلسوز و كاردان بالا ببرد انتخاب نمايند.
دعوت سران قوا
رئيس قوه قضاييه آيت الله هاشمي شاهرودي نيز با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: چشم همه شهيدان تاريخ و آزادمردان و شيرزنان مجاهد در راه وطن بر حضور قهرمانانه و پرشورتر شما در پاي صندوق هاي راي در روز سوم تيرماه دوخته شده است تا با حضوري قاطع، پرصلابت و پرشور در انتخابات مرحله دوم منصب پرافتخار خدمتگزاري را به شخصيتي بسپاريم كه اقتدار و استقلال نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را پاس بدارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي هم مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري را تجربه اي جديد، حساس و سرنوشت ساز براي ملت ايران خواند و گفت: امروز روزي نيست كه كسي براي ملت تصميم بگيرد و ملت خود بايد براي آينده كشور تصميم گيري كند.
حداد عادل درباره مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: سوم تير امسال، لحظه حساس و سرنوشت سازي در تاريخ كشور ايران است و مرحله جديدي از مردمسالاري ديني تجربه مي شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن تشكر مجدد از حضور پرشور و شكوه مردم در مرحله اول انتخابات رياست جمهوري خطاب به مردم متدين و غيرتمند ايران اسلامي تاكيد كرد: با شركت گسترده در انتخابات روز سوم تيرماه، راه روشني را كه در بيست و هفتم خرداد آغاز كرده ايد، با همت و قدمي ديگر، شجاعانه به انجام برسانيد.
مهندس ميرحسين موسوي نخست وزير دوران دفاع مقدس هم با صدور بيانيه اي حضور مردم در مرحله دوم را سرنوشت ساز خواند و افزود: اهميت شركت مردم در مرحله دوم انتخابات كمتر از مرحله اول نيست و حضور گسترده مردم در اين مرحله مي تواند راه را براي رخنه دشمنان داخلي و خارجي ببندد و بر عدم انحراف انقلاب از خط اسلامي مردمسالار اثر تعيين كننده بگذارد و دولتي بهره مند از آراي اطمينان بخش را به ارمغان آورد.
دعوت نهاد ها
و سازمانها
نهادهاي مختلف هم از مردم جهت شركت در دور دوم انتخابات دعوت كردند
قوه قضائيه با انتشار اطلاعيه اي از مردم دعوت كرد با حضور گسترده خود در پاي صندوق هاي راي، همبستگي و وحدت خود به جهانيان را اثبات كنند.
مردم هوشيار و زمان شناس ما بار ديگر در سوم تيرماه با حضوري شورانگيز و پرشكوهتر از گذشته، با شركت در پاي صندوق هاي راي ضمن خنثي كردن توطئه هاي دشمنان، مشاركت و همبستگي ملي خود را به جهانيان نشان خواهند داد.
مجلس خبرگان رهبري هم به مناسبت دعوت از مردم آگاه ايران اسلامي براي شركت در مرحله دوم انتخابات در سوم تير ماه اعلاميه اي صادر كرد.
«بار ديگر به صحنه انتخابات بشتابيد و سرنوشت كشور را با «رأي آگاهانه» و «آزادانه» خود رقم بزنيد و سوم تيرماه را به يك حماسه فراموش ناشدني تبديل كنيد و با انتخاب شخصيتي كه مديريت و درايت و ديانت و سياست و شجاعتش، عظمت و سربلندي ملت ايران را به نمايش مي گذارد، دين خود را به امام عزيز ادا كنيد.»
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي نيز طي اعلاميه اي از مردم قدرشناس و هميشه در صحنه ايران اسلامي دعوت كرد تا در دور دوم انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري شركت كنند و با حضور باشكوه و مشاركت گسترده خود بار ديگر چون بيست و هفتم خرداد با نمايش اقتدار، قانون مداري، شكوه ملي و مردم سالاري ديني نظام مقدس جمهوري اسلامي برگ زرين ديگري بر صحيفه گرانقدر انقلاب بيفزايند.
ستاد كل نيروهاي مسلح طي بيانيه اي ضمن تشكر صميمانه از يكايك حماسه سرايان نواي پايمردي و عزت ايران اسلامي در ۲۷ خرداد از همه ارتشيان غيور، سپاهيان دلاور، نيروي انتظامي جان بركف و بسيجيان ايثارگر و آحاد مردم دعوت مي نمايد تا با حضور گسترده تر خود در دور دوم انتخابات رياست جمهوري بار ديگر شگفتي آفريده و پايه هاي مردم سالاري اسلامي نظام را تقويت نمايند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم در اطلاعيه اي، با دعوت از ملت فهيم و حماسه آفرين ايران، براي شركت گسترده و پرشور در دور دوم انتخابات رياست جمهوري، حضور حداكثري آنان را عامل تحكيم و ارتقاي قدرت و توان ملي و خنثي سازي ترفندها و توطئه هاي دشمنان نظام و انقلاب اسلامي دانست.
در اين اطلاعيه، سپاه پاسداران با تأكيد بر حساسيت شرايط داخلي، منطقه اي و بين المللي و ضرورت هوشياري مردم در برابر تلاش هاي تفرقه افكنانه و وحدت شكن بيگانگان و عوامل مرعوب داخلي آمده است:
«پاسداران انقلاب و ميليون ها بسيجي عاشق آباداني و سربلندي ميهن اسلامي، همواره با اقشار و آحاد ملت رشيد ايران با حضور گسترده و مشاركت فعال خود در انتخابات روز سوم تير ماه، حماسه ماندگار و آموزنده ديگري را در تاريخ سراسر افتخار و عظمت ايران رقم خواهند زد.»
شوراي عالي استان ها پيرامون انتخابات رياست جمهوري هم طي بيانيه اي متذكر شد:
شوراي عالي استان ها به عنوان عالي ترين نهاد شورايي كشور ضمن دعوت از مردم شريف و سرافراز به حضور هرچه گسترده تر و باشكوه تر در مرحله دوم انتخابات حضور تك تك مردم را نشانه آگاهي و درك شرايط و فضاي داخلي و خارجي كشور دانسته و از همه فرهيختگان، دلسوزان و از تمام اعضاي شوراي اسلامي شهرها و روستاها دعوت مي كند شرايط حضور آگاهانه مردم را فراهم كنند.
شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان هم از مردم غيور و قهرمان ايران اسلامي به خصوص زنان مجاهد و صبور كشورمان دعوت كرد تا با حضور خود در انتخابات رياست جمهوري دسيسه هاي دشمنان اسلام را نقش بر آب سازند و با اتكا به خداوند متعال، ضمن هوشياري كامل با انتخاب چهره متعهد به اسلام، قانون اساسي و جمهوري اسلامي ايران بار امانت را به اهلش بسپارند.
سازمان اوقاف و امور خيريه به نمايندگي از سوي واقفان نيكوكار، متوليان، هياتهاي امناء بقاع متبركه سراسر كشور ضمن تشكر و سپاس از حضور حداكثري مردم شريف ايران در انتخابات رياست جمهوري ۲۷ خردادماه از امت ايران اسلامي دعوت كرد تا به منظور تجديد ميثاق با آرمانهاي انقلاب و خون شهدا و هر چه
باشكو هتر برگزار شدن دومين مرحله انتخابات رياست جمهوري با حضور در پاي صندوقهاي راي حماسه ديگري را در سوم تيرماه خلق نمايند.
سازمان نظام پرستاري نيز در بيانيه اي آوردپرستاران بعنوان جزئي از اين خانواده بزرگ و همراه و دوشادوش بقيه مردم در مرحله دوم انتخابات نيز حضور با شكوه خواهند داشت تا رئيس جمهوري را كه حامي منافع مردم و انقلاب است انتخاب نمايند.
سازمان نظام پزشكي كشور نيز سوم تيرماه ۱۳۸۴ را روز برگزاري دومين مرحله نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را آوردگاه حماسه اي ديگر براي ملت ايران اعلام كرد و افزود: ملت حماسه ساز ايران با حضور يكپارچه و پرشور در اين همايش ملي، يك بار ديگر عزم راسخ خويش را در دفاع از كيان و عزت و شرف ايرانيان به منصه ظهور مي نشانند.
اين سازمان ضمن اعلان حضور پرشور و داهيانه جامعه پزشكي، از ساير آحاد شريف ايران دعوت كرد تا در اين آوردگاه حساس حاضر شوند.
گروهها، احزاب، سازمان ها و ادارات با اسامي زير ضمن اعلام حمايت از كانديداي مورد نظر خود و تقدير و تشكر از حضور مردم در انتخابات ۲۷ خرداد به دعوت حضور گسترده تر مردم در سوم تير پرداختند.
شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، جبهه پيروان خط امام (ره) و رهبري، حزب اسلامي رفاه كارگران، جمعيت زنان جمهوري اسلامي ايران، سازمان نظام پزشكي، ائتلاف بزرگ ورزش ايران، ائتلاف بزرگ فرزندان زاگرس و البرز، جمعيت جوانان خردگراي ايران، كانون اسلامي فارغ التحصيلان شبه قاره هند، حزب شاخه زيتون، مجمع دانشجويان ودانش آموختگان گلستان، حزب فرهنگيان ايران، انجمن خيريه حمايت از بيماران ديابتي كشور، حزب فاطميون، حزب اراده ملت، جمعي از دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف، مجمع دانشجويان و فارغ التحصيلان گيلاني، انجمن فارغ التحصيلان فجر، ائتلاف بانوان نخبه ايران، جمعيت جوانان انقلاب اسلامي، خانه پرستار، جمعيت كاركنان ايران، جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي، سازمان نظام روانشناسي و مشاوره، تعدادي از زنان حامي هاشمي رفسنجاني، تعدادي از استادان حامي احمدي نژاد، حزب اتحاد ملي، انجمن اسلامي مدرسين دانشگاههاي كشور، مدرسين گفت وگوي تمدن ها، كانون اسلامي فارغ التحصيلان حقوق، حزب فرداي كرمانشاه، مدرسين سياسي، جمعي از مديران مراكز و موسسات فرهنگي، هنري و آموزشي كشور، جبهه مردمي ايران اسلامي، سازمان اوقاف و امور خيريه، ستاد هماهنگي انجمن هاي اسلامي وزارتخانه ها و موسسات دولتي، سازمان نظام پرستاري كشور، حزب مردم ساوه، خانه كشاورز، تعدادي از هنرمندان و نويسندگان كشور، انجمن تالاسمي ايران، سازمان بسيج دانشجويي، انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي ايران، خليفه گري ارامنه تهران، شوراي فرهنگ عمومي كشور، دانشگاه آزاد اسلامي، چكاد آزادانديشان، ستادكل نيروهاي مسلح، شوراي عالي استان ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، جامعه اسلامي دانشجويان، حزب وحدت ايران اسلامي، تشكل هاي مردمي جامعه كشاورزان و صيادان.
دعوت كانديداها
كانديداهاي دور اول انتخابات هم از مردم دعوت كردند تا در دور دوم انتخابات نيز حضور پرشور و تأثيرگذار داشته باشند.
مصطفي معين در بيانيه اي مردم را به حضور در مرحله دوم انتخابات دعوت كرد. محمد باقر قالي باف نيز طي بيانيه اي ابراز اميدواري كرد كه حضور فراگير ملت ايران در اين دور از انتخابات موجب يأس بدخواهان و سرافرازي ايران شود. محسن مهرعليزاده، علي لاريجاني، احمد توكلي و مهدي كروبي نيز پيشتر با انتشار بيانيه هاي جداگانه مردم را به حضور در انتخابات فرا خواندند.

رئيس جمهوري در مراسم تقدير از برگزيدگان كشوري پرسش مهر:
نظامي كه زمينه هاي پرسشگري را از بين ببرد
دچار انحطاط مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس جمهور خطاب به دانش آموزان در مراسم تقدير از برگزيدگان كشوري پرسش مهر(۵) گفت: در اين روزهاي انتخابات، بداخلاقي هاي فراوان، سم پاشي ها و تخريبهايي را از هر دو طرف شاهد هستيم كه با نفس هيچ معيار اسلامي و انساني و اخلاقي سازگار نبوده و اثر خود را نيز در انتخابات گذاشت، ولي اميدوارم با هوشياري و بيداري به اين فضاي ناسالم پاسخ دهيد و در ادامه راهي كه سرنوشت شما را روشنتر مي كند دست به انتخاب درست بزنيد.
به گزارش ايسنا حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي  افزود: هميشه با احساسهايي متضاد روبرو بوده ام؛ احساس نا اميدي و ياس، نااميدي و اميد، شادي و غم و خستگي و نشاط، و امروز نيز يكي از روزهايي است كه باز با اين احساس متضاد روبرو هستم.
وي خطاب به دانش آموزان گفت: از اين كه در جمع شما عزيزان، نور چشمان و اميد ايران بزرگ، سرمايه هاي بيكران انساني و چشمه هاي بزرگ فضيلت هستم، اين احساس لذت بخش است؛ مضاف بر اين كه نهالي كه هشت سال پيش كاشتيم، امروز درختي تناور شده است.
وي با بيان اين كه به عنوان خدمتگزار قادر نيستم در پيشگاه شما عرض ارادت و ادب كنم، اظهارداشت: دلگير نيستم كه مي روم و بار مسئوليت سنگين از دوشم برداشته مي شود، بلكه دلگيرم كه نتوانستيم آنچه مي خواستيم بدست آوريم و شايد شتابزده ايم؛ چرا كه برخي مي پندارند تحولات يك شبه به دست مي آيد و از سرشت بشري بي اطلاع هستند و نمي دانند تحول نيازمند تحمل است.
خاتمي  افزود: اگر واقع گرايانه به مسائل نگاه كنيم بايد خوشحال باشيم كه دستاوردهاي بزرگي داشته ايم، گرچه به آنچه گفتيم و خواستيم آن گونه كه شايد و بايد نرسيديم.
رئيس جمهور در ادامه گفت: با طرح پرسش مهر سعي كردم روزنه اي به انبوه دغدغه هاي ملت باز كنم تا نسل جوان نيز بداند و اين دغدغه ها در ذهن او نيز برانگيخته شود.
وي خطاب به دانش آموزان و فرهنگيان حاضر در اين مراسم با بيان اين كه در آخرين ديدارش در مقام رياست جمهوري، انگيزه خود را از پرسش مهر بر اساس دغدغه هايش بيان مي كند، اظهار كرد: كوشيدم سؤالهاي مهر، نمونه و الگويي از آنچه در ذهنم بود و فكر مي كنم در ذهن جامعه و زمان ما نيز وجود دارد را بيان كنم.اين سؤالات تصادفي و از سر تفنن نبود و افتخار مي كنم و خوشحالم كه اين دغدغه ها، دغدغه هاي تاريخي ملت افتخارآفرين ماست.
خاتمي با بيان اينكه ذهن انسان فراموشگر است، اظهار داشت: يادتان هست امواج تخريبي را كه در آن روز ايجاد شد و همه نسبتهايي كه مي شد به يك انسان بد داد به فرد بي ادعايي كه به زور به صحنه آمده بود نسبت دادند و اعلاميه ها، محفل ها و شب نامه ها، امواجي به مراتب سنگينتر از امروز به وجود آورده بود، ولي براي اين كه كام ملت تلخ نشود، با وجود اين كه كشف كردم و مي دانم چه كساني اين كار را كردند و تبار بد اخلاقان امروز به آنان مي رسد، به روي خود نياوردم؛ اما چه شد كه در ميان اين امواج سنگين ملت ايران دو مرتبه توفاني آفريد كه همه اين دسيسه ها و بداخلاقي ها مثل خس و خاشاك بر هم پيچيد و اين توفان مردم تعيين كننده بود.
خاتمي در ادامه سخنان خود در كنگره پرسش مهر (۵) افزود: اگر نوگرايي را در خود زنده نگه نداريم دچار بحران بزرگي مي شويم همچنانكه برخي جوامع دچار شده اند و ما نيز دچار آن بوده و هستيم.
وي ادامه داد: آن چه به نام دين مطرح شود و با آزادي و استقلال و پيشرفت مخالف باشد، آشنايي با خواست مردم ندارد.هويت گمشده مردم ما اين است كه همه اين ها را با دين و بينش نو و روشن بايد جمع كنيم.
خاتمي دغدغه ديگر خود را عدالت عنوان كرد و اظهارداشت كه عدالت براي كشور ما در جهاني كه بر پايه تبعيض و نژاد پرستي و آپارتايد بنا شده داراي اهميت بسياري است.
رئيس جمهور ادامه داد:  اصولا پايه و مايه دعوت من نيز همين بود.خيلي كارها خواستيم انجام بدهيم و البته موفقيت ها و ناكامي هايي نيز داشته ايم.
وي با بيان اين كه از طرح پرسش مهر چند منظور داشته كه يكي از آنها بيان دغدغه هايش بوده كه اين دغدغه ها را دراثر مطالعه و تجربه دركوران تجربه به دست آورده است خطاب به دانش آموزان اظهار داشت: سعي كردم كه اين دغدغه ها را در وجود شما نيز روشن و آن را به عنوان فرصتي مقدس براي عزيزترين عزيزانم مطرح كنم.
چراكه تفكر با پرسش آغاز مي شود و با پاسخ پايان مي يابد و با پرسش جديد در ذهن، خلجان مي كند؛ پس، موتور اجتماعات بشري پرسش و پاسخ است.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: نظامي دچار مرگ و انحطاط مي شود كه زمينه پرسشگري را در خود از بين ببرد و نظامي پايداراست كه از پرسش هراس نداشته باشد و اگر پرسش درستي مطرح شد و پاسخ آن مستلزم تغيير برنامه ها و روش هاي نو بود بپذيرد.برخي براي اين كه دچار تغييري نشوند جلوي پرسش را مي گيرند و در نتيجه آن پرسش ها به منبع باروتي تبديل مي شوند كه روزي منفجر شده و همه چيز را با خود مي برد.
رئيس جمهور گفت: خدا را سپاسگزارم كه در حالي مسئوليت را ترك مي كنم كه همه حتي به زبان ، قدرت را زميني مي دانند كه بايد بدون توسل به زور و به روش هاي دموكراتيك آن را جابه جا كنند.
وي با اشاره به شعارهايي كه در انتخابات اخير رياست جمهوري مطرح شد، خاطرنشان كرد كه روزي بيان كننده برخي از اين شعارها مورد كفر قرار مي گرفت؛ زماني كه ايجاد رابطه با جوانان و نوجوانان را مطرح مي كرد.انتقال دغدغه ها به نسل جوان و بازگرفتن اين دغدغه ها از نسل جوان يك نتيجه اين رابطه بوده است كه سرمايه بزرگي براي كشور مي باشد و به كسي كه پس از اين در كشور حكومت خواهد كرد واگذار خواهد شد.
وي ادامه داد: وعده بي جا ندادم، گفتم كه بايد با هم بيدار شد و راه رفت.مردم سالاري را بايد گام به گام پيش برد. شن ها را از جلوي پا برداشت تا سنگ هاي بزرگ پديدار شوند و آنها را كنار زد.
رئيس جمهور با تأكيد بر جمع بين آزادي خواهي، روشن بيني و دين داري و نيز مردم را صاحب اختيار دانستن ادامه داد:   آنان كه به نام دين و خدا خشونت مي كنند بدترين ماترياليست ها هستند.آنان كه فكر مي كنند با زور و چماق مي توانند پيش بروند تنها به عوامل مادي مي انديشند.مصونيت كشور در سايه برنامه ريزي درست است.
ماترياليست ها مردم را در ظاهر دين پرست مي خواهند هر چند كه آنها در باطن بت پرست باشند.ولي ما با خشونت گرايي چه در شكل طالباني و چه در شكل غربي آن مبارزه كرديم.دين ما دين مهرباني است كه در جامعه، دل ها در كنار هم كارها را پيش مي برند.
وي اظهار داشت: اگر ظواهر تحميل شود ولي روز به روز جامعه از دين دور گردد به نتيجه اي نخواهيم رسيد.چه در ديد اسلامي و چه در حكومت كوشيدم مهرورزي و اخلاق را ترويج كنم.
خاتمي كه در جمع پاسخگويان به پرسش مهر سخن مي گفت، اظهارداشت:  دلگيرم كه از اين پس كمتر با جمع شما جوانان و نوجوانان و اهل فكر خواهم بود و زمان رياست جمهوري چنين فرصت هايي را بيشتر در اختيارم قرار مي داد.
امروز انديشه ناب شما جوانان عزيز در شعر، داستان، نمايش نامه، نقاشي، سرودها و همه آفرينش هاي ادبي و هنري سرمايه اي است كه به بعد از خود واگذار خواهم كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |