پنجشنبه ۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۰ - Jun 23, 2005
تجهيز بزرگراه هاي شرياني تهران
به سيستم كنترل هوشمند
گروه شهري: مديريت شهري تهران مرحله نويني براي هدايت و كنترل ترافيك بزرگراههاي درون شهري آغاز كرده است. مديريت حوزه حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين راستا بنا دارد براي نخستين بار در خاورميانه، تمام بزرگراههاي شرياني تهران را به سيستم حمل و نقل هوشمند (ITS) مجهز كند و در گام اول اين سيستم در ۳ بزرگراه چمران، همت و مدرس به اجرا در مي آيد.
واقعيت هاي موجود آماري نشان مي دهند كه ظرفيت هاي بزرگراههاي موجود كشور براي عبور و مرور خودروها تكميل شده است و بكار بست روش هاي نوين براي مديريت ترافيك در اين شريانها، الزامي است.
هر چند از ديرباز، بزرگراهها به عنوان يك عامل مؤثر در هدايت و روان سازي ترافيك شبكه عبور و مرور شهرها از جمله تهران به شمار مي آمد، اما هجوم خودروها و افزايش روز افزون آنها در بزرگراهها، موجب ناكارآمدي و از دست دادن كاركرد ذاتي شان شده است به نحوي كه امروزه بزرگراههاي اصلي شهر، همواره در طول شبانه روز با بار سنگين ترافيك رو به رو هستند.
به هر تقدير بايد اذعان داشت شرايط عمومي حاكم بر شبكه عبوري و مدل ترافيكي تهران به گونه اي است كه مديريت شهري براي هدايت بار ترافيكي نيازمند برخورداري از ابزارهاي پيشرفته و نويني مي باشد. هم اينك به دليل بارسنگين ترافيك در بزرگراهها، متوسط سرعت خودروها به حداقل ممكن رسيده است و از اين رو شاهد هدررفت زمان شهروندان در سفرهاي درون شهري هستيم.
كامران رحيم اف، مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران در اين باره مي گويد: در نظر داريم در برنامه كاري امسال، تحولي را در زمينه سيستم هاي كنترل ترافيك پيشرفته و مقوله ITS ( استفاده از سيستم هاي حمل و نقل هوشمند ) ايجاد كنيم كه در اين راستا بزرگراههاي شرياني شهر تهران شامل مدرس، چمران و همت كه به شكل U برعكس هستند به اين سيستم مجهز خواهند شد كه از اين طريق با كمك دوربين هاي نظارت تصويري، تابلوهاي متغير خبري و شناسگرها يا سنسورهايي كه در بزرگراهها و نقاط مختلف شهر تهران نصب شده مي توان اطلاعات ترافيكي را بطور مستقيم و هوشمند از طريق اين سنسور ها دريافت و پس از پردازش بطور خودكار بر روي تابلوهاي متغير خبري به شهروندان اطلاع رساني كنيم.

سازمان زيباسازي شهرداري تهران اعلام كرد:
۶۰ سرويس بهداشتي مكانيزه در تهران راه اندازي مي شود
000549.jpg
گروه شهري: ۱۰ دستگاه از سرويس هاي بهداشتي مكانيزه مجهز به پيشرفته ترين تجهيزات و امكانات با بهره گيري از استانداردهاي جهاني جهت استفاده افراد عادي و ناتوانان جسمي عصر روز سه شنبه به بهره برداري رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، پس از ماهها بحث و جدل در خصوص جانمايي، آلودگي و ضرورت هاي احداث سرويس هاي بهداشتي نسل نو در مراكز پرتردد سطح شهر تهران، روز گذشته نخستين سرويس بهداشتي مكانيزه با حضور نمايندگان رسانه هاي خبري در ميدان ونك به بهره برداري رسيده و همزمان سرويس هاي بهداشتي مشابهي در ۹ نقطه ديگر از سطح شهر كه بيشتر در منطقه ۱۳ شهرداري تهران بوده افتتاح شده است و مشاهدات و گفته هاي خبرنگاران و مجموعه بازديدكنندگان و شهروندان مراجعه كننده حاكي از اين بود كه تقريبا بسياري از انتقادات غير واقعي و برداشت شخصي افراد بوده است.
اين سرويس ها بر مبناي نيازهاي شهروندان طراحي شده است. در سرويس هاي قديمي براي جداسازي فضاي داخل و بيرون از پرده هاي كثيف استفاده مي شد ولي در ورودي اين سرويس ها به صورت پروانه اي طراحي شده تا ضمن جلوگيري از آلودگي، ورود و خروج معلولان و افراد سالم آسان شود.
هر فرد با انداختن سكه براي مدت ۱۰ دقيقه مي تواند از يك چشمه استفاده كند ولي پس از اين مدت با به صدا درآمدن زنگ، در باز مي شود. البته در حال حاضر استفاده از اين سرويس ها رايگان بوده و پس از آشنايي شهروندان در صورت لزوم سكه اي مي شوند تا شهروندان ارزش اينگونه از خدمات را بدانند.
در سرويس هاي نسل نو تخريب و سرقت تجهيزات و وسايل تقريبا غير ممكن است و افراد نمي توانند صدمه اي به وسايل وارد كرده يا چيزي را سرقت كنند، تهويه هواي داخل هر چشمه نيز از پايين صورت مي گيرد قبل از اينكه مولكول ها فرصت پخش شدن در فضا را پيدا كنند، در كنار آن با فعاليت عطر پاش هاي مكانيزه فضاي داخل سرويس ها نيز مطبوع مي شود براي جلوگيري از انتقال آلودگي به بيرون فيلتر زباله اكتيو روي فن ها نصب شده است و هيچگونه بو و آلودگي به خارج منتقل نمي شود، شترگلويي هم چندين برابر سرويس هاي معمولي طراحي شده است تا گرفتگي در آن نباشد.
به گفته طراح شيلنگ هاي سرويس هاي بهداشتي آلوده ترين نقطه آن محسوب مي شوند چون اكثرا پس از استفاده به داخل دستشويي مي افتند لذا در سرويس هاي نسل جديد از نوع خاصي از شيلنگ ها استفاده شده كه پس از رها شدن به جاي خود باز مي گردند. ارتباط دست با فضاي داخل سرويس ها بسيار كم و حتي در حد صفراست زيرا شيرها با چشم الكترونيك باز و بسته مي شوند و از مايع دستشويي مركزي نيز استفاده شده است، حرارت آب در تمام طول سال ثابت و در حد ۳۰ درجه است و به دليل نبود امكان استفاده از تاسيسات، از آبگرمكن هاي خورشيدي استفاده مي شود. تجربه گذشته نشان مي دهد كه سرويس هاي بهداشتي از نقاط خطرخيز و ناايمن جامعه محسوب مي شوند لذا فضاي هر چشمه از سرويس هاي بهداشتي كاملا يك نفره است و همچنين در شرايط عادي درب چشمه ها بسته نمي شود داخل چشه ها نيز به گونه اي طراحي شده است كه جايي براي پنهان كردن وسايل يا سرنگ وجود ندارد. بر اساس تحقيقات صورت گرفته در سرويس هاي قديمي ۲۶ آيتم از آنها استخراج و در احداث سرويس هاي نسل نو به آن توجه شده است. يكي از اين آيتم ها جلوگيري از فعاليت آسيب ديدگان اجتماعي در داخل سرويس ها است به طور مثال براي جلوگيري از اختفاء و استفاده از مواد مخدر به صورت تزريقي در داخل سرويس ها تمام نورهاي سرويس ها به فيلترهاي آبي مجهز شده است بدين ترتيب، فرد معتاد قادر به پيداكردن رگ براي تزريق نبوده و هيچ فضايي هم براي مخفي كردن مواد در سطح سرويس ها وجود ندارد.
در اين سرويس ها سعي شده قسمت بانوان و آقايان به طور كامل از يكديگر مجزا بوده و حتي از تبادل صدا و غيره نيز جلوگيري شده است ضمن اينكه در بخش خانم ها جايگاه مخصوص تعويض پوشاك بچه با آب مناسب نيز در نظر گرفته شده است.
بنابر اين گزارش مهندس وحدتي اصل، مدير عامل سازمان زيباسازي شهر تهران در مراسم بهره برداري از سرويس بهداشتي ميدان ونك به خبرنگاران گفت: سعي شده تا در هر منطقه يك دستگاه از اين سرويس ها ايجاد شود و در مجموع ۶۰ سرويس بهداشتي مكانيزه در دست ساخت است كه تاكنون ۱۰ دستگاه آن به بهره برداري رسيده است و ميزان پيشرفت كاري مابقي سرويس ها نيز تا ۹۰ درصد است.
به گفته وي براي ساخت هر دستگاه از اين سرويس ها با توجه مدرن بودن تجهيزات ۳۵۰ هزار تومان براي هر متر مربع هزينه مي شود و بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا پايان نيمه اول امسال همه آنها به بهره برداري خواهند رسيد.

نگاه
000546.jpg
داوود كاظمي
قيمت نفت به بشكه اي ۶۰ دلار نزديك شد

۴ هزار دستگاه تاكسي تلفني
مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران از ورود ۴ هزار دستگاه تاكسي تلفني به ناوگان تاكسيراني شهر تهران خبر داد و گفت: در اين صورت تعداد تاكسي هاي تلفني شهر تهران تا پايان امسال به ۵ هزار دستگاه خواهد رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، امير محمود دهلوي با بيان اين مطلب اظهار داشت: در حال حاضر يك هزار تاكسي تلفني در ناوگان تاكسيراني شهر تهران فعاليت دارند كه از اين تعداد، ۵۰۰ دستگاه، تاكسي تلفني فرودگاه بوده و قرار است در سال جاري تعداد اين تاكسي ها تا ۵ هزار دستگاه افزايش يابد.

مشكل منابع آبي در ۱۵ سال آينده
000555.jpg
شركت آب و فاضلاب استان تهران اعلام كرد: با توجه به اينكه مرز سرانه ۱۰۰۰ مترمكعب آب در سال به عنوان مرز كم آبي و بحران آب تلقي مي شود حداكثر تا ۱۵ سال آينده، كشورمان از نظر منابع آبي با مشكل جدي مواجه خواهد شد.
در اين گزارش آمده است ايران در سال ۱۳۴۴ با سرانه ساليانه ۳۰۶۲ مترمكعب آب شيرين تجديد شونده در بين ۱۰۰ كشور در رديف ۵۲ قرار داشت.با توجه به رشد سريع جمعيت و ثابت بودن منابع، كشور در سال ۱۳۶۹ با سرانه ساليانه ۲۰۲۵ مترمكعب در رديف ۶۷ اين جدول تنزل كرد و پيش بيني مي شود كه تا سال ۱۴۰۴ با سرانه ساليانه ۸۱۶ مترمكعب در رديف ۷۳ قرار گيرد.

تعريض تقاطع خيابانهاي دماوند
000558.jpg
شهرداري منطقه ۱۳ به منظور روان سازي ترافيك خيابان دماوند، طرح اجراي راستگرد و تعريض تقاطع خيابانهاي دماوند و ۲۷ متري شهيد اشراقي را اجرا و مورد بهره برداري قرار داد. با توجه به اينكه خيابان دماوند از جمله معابر اصلي شرق تهران بشمار مي آيد و شرايط ترافيكي آن بر بار ترافيكي شبكه عبوري اين بخش از شهر تاثير مستقيم دارد، شهرداري اين منطقه به اجراي چند طرح ترافيكي اهتمام ورزيد تا اين خيابان از كاركرد كارشناسي شده خود، برخوردار شود.اين گزارش مي افزايد: پس از انجام مطالعات كارشناسي برروي خيابان دماوند و شناسايي نقاط كور ترافيكي و حادثه خيز، ضمن اجراي راستگرد خيابان دماوند و ۲۷ متري شهيد اشراقي، تقاطع آنها نيز تعريض شد.

از تابلوي شهيد بهشتي در
چهارراه قصر تهران
پرده برداري شد
000552.jpg
در آستانه هفتم تير سالروز شهادت آيت الله دكتر بهشتي و ۷۲ تن از شهداي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران و همچنين هفته گراميداشت قوه قضائيه از تابلوي شهيد بهشتي در چهارراه قصر تهران پرده برداري شد! دراين مراسم مهندس محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران و صادقي شهردار منطقه ۷ حضور داشتند.اين تابلو آلومينيومي كه با تكنيك پازل ساخته شده، حاصل همكاري سازمان زيباسازي شهرداري و شهرداري منطقه ۷ تهران مي باشد. بخش هاي گوناگون اين تابلو كه به روش ديجيتال چاپ شده قابل تعويض مي باشد.

بوستان كوثر روز شنبه به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: بوستان كوثر واقع در منطقه شيان در شرق تهران كه از بوستان هاي مجهز به زمين هاي ورزشي است روز شنبه به بهره برداري مي رسد.
طراحي فضاي اين بوستان منظم و در عين حال مدرن بوده و به منظور جلوگيري از فرسايش خاك به صورت تراس بندي شده با سطوح غير همسطح احداث گرديده است. گونه هاي گياهي كاشته شده در اين بوستان شامل بيدمجنون، چنار، توت، اقاقيا و چندگونه ديگر مي باشد.

جشنواره تابستاني شهرري
000561.jpg
معاونت اجتماعي شهرداري منطقه ۲۰ به منظور غني سازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و ارتقاي توان جسمي و روحي آنان، جشنواره تابستانه را در شهرري برگزار مي كند.به گزارش سما به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه ،۲۰ مراسم افتتاحيه اين جشنواره فرهنگي، ورزشي و فراغتي، عصر روز يكشنبه پنجم تيرماه با حضور شهردار منطقه و گروههاي شركت كننده در مجموعه ورزشي مدرس برگزار مي شود.

ثبت نام بيش از ۱۶۵ هزار نفر براي وام ازدواج
مدير عامل ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري تهران گفت: ۱۶۵ هزار و ۵۵۳ نفر از زوجهاي جوان تهراني تا تاريخ ۲۳ خردادماه درخواست خود را براي دريافت وام ازدواج ارسال كرده اند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، مهندس حسين محمودي با بيان اين مطلب افزود: طي اين مدت براي ۱۵۶ هزار و ۶۰۴ نفر از زوج هاي جوان تهراني متقاضي دريافت وام ازدواج، دعوتنامه ارسال شده است. وي اضافه كرد: در اين مدت همچنين ۸۳ هزار و ۴۵۴ نفر از متقاضيان جهت دريافت حواله وام به ستاد پيوندهاي آسماني مراجعه كرده  اند كه از اين تعداد تاكنون به ۷۸ هزار و ۴۱۶ نفر وام پرداخت شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |