پنجشنبه ۲ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۰ - Jun 23, 2005
روند افزايشي قيمت نفت متوقف شد
عدم سرمايه گذاري شركت هاي بزرگ نفتي
عامل افزايش قيمت هاست
آمريكا عليه اوپك شكايت مي كند
000474.jpg
گروه اقتصادي- محمد علي توحيد: با شدت گرفتن نگراني از افزايش بيشتر قيمت نفت و داد و ستد آن با قيمت هاي بي سابقه كلودمانديل رئيس  آژانس بين المللي انرژي به طور ضمني علت اصلي افزايش بي سابقه قيمت ها را عدم سرمايه گذاري شركت هاي نفتي بزرگ در طرح هاي بالا دستي و پايين دستي نفت اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما وي علت حاكم شدن شرايط شكننده عرضه و تقاضاي نفت و فقدان ظرفيت مازاد توليد را عامل اصلي افزايش قيمت نفت اعلام كرد و گفت: اين مسأله به دليل عدم سرمايه گذاري شركت هاي بزرگ نفتي رخ داده است.
وي با تأييد اينكه اين اقدام براي تأمين سود بيشتر از سوي شركت هاي نفتي صورت گرفته است اين سياست را به زيان مصرف كنندگان خواند و از آنان خواست تا براي افزايش توليد نفت خام و فرآورده هاي نفتي در بخش هاي بالادستي مثل اكتشاف توليد نفت خام و پايين دستي مثل ايجاد پالايشگاه و توليد فرآورده هاي نفتي سرمايه گذاري كنند.
در حال حاضر به دليل فقدان ظرفيت مازاد توليد در كشورهاي توليد كننده و كمبود پالايشگاه براي توليد فرآورده هاي نفتي بازار نفت در جهان دچار بحران شده و قيمت ها مرزهاي بي سابقه اي را در تاريخ معاملات نفت درنورديده است.
بحران ۲۰ ساله در خاورميانه به عنوان يكي از منابع اصلي توليد نفت به عدم سرمايه گذاري شركت هاي نفتي در اين مناطق منجر شده است. علاوه بر اين عدم تمايل شركت هاي نفتي براي پذيرش شرايط مورد نظر كشورهاي توليد كننده نفت در خاورميانه كه تمايلي به قراردادهاي مشاركت در توليد ندارند شرايطي فراهم كرده كه سرمايه گذاري براي افزايش توليد در اين مناطق كند شده است.
در سال جاري كشورهاي مصرف كننده با برگزاري جلسه هاي مشترك با توليد كنندگان نفت در خاورميانه كه اكثر آنان عضو سازمان كشورهاي صادر كننده نفت اوپك هستند خواهان انعطاف اين كشورها براي تسهيل سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز در خاورميانه و خليج فارس شده اند.
كشورهاي توليد كننده نفت نيز خواهان انعطاف بيشتر شركت هاي نفتي براي تسهيل انتقال سرمايه و فناوري به كشورهاي خويش شده اند.
آثار قيمت نفت بر صنعت خودرو
در عين حال آژانس بين المللي انرژي روز سه شنبه اعلام كرد در صورت ادامه افزايش قيمت نفت گرايش بسوي سوخت هاي جايگزين به دليل اقتصادي شدن اين نوع سوخت افزايش مي يابد.
علاوه بر اين برخي تحليل گران ادامه افزايش قيمت نفت و به تبع آن افزايش قيمت بنزين را عامل بازدارنده اي براي صنعت خودرو و كاهش سود توليد كنندگان بزرگ اين صنعت در جهان قلمداد كرده اند.
اخيراً شركت جنرال موتورز كه يكي از بزرگترين توليد كنندگان خودرو در جهان است، پيش بيني سود خود را در سال جاري به شدت كاهش داد.
علاوه بر اين برخي گرايش به سوي توليد خودروهاي با مصرف  كمتر را از ديگر تحولات در اين بازار پررقابت جهاني اعلام كرده اند.
در روزهاي اخير صاحبان شركت هاي حمل و نقل هوايي نيز به دليل افزايش قيمت سوخت هواپيما و تأثير آن بر سود اين شركت ها ابراز نگراني كرده  اند. پس از حادثه يازده سپتامبر تاكنون اكثر شركت هاي حمل و نقل هوايي با مشكلات مالي روبرو هستند و بسياري از اين شركت ها منحل و يا با ديگر شركت ها ادغام شده اند.
با ادامه روند جاري بازار نفت پيش بيني مي شود كه بحران مالي شركت هاي حمل و نقل هوايي به ادغام و انحلال هاي بيشتر در اين بخش منجر شود.
تلاش براي مقصر شناختن اوپك
سناتورهاي آمريكايي پس از مدت ها پيگيري عاقبت روز سه شنبه طرحي را تصويب كردند كه طبق آن به دولت اين كشور اجازه داده مي شود به دليل دخالت اوپك براي كنترل قيمت نفت عليه اوپك در مراجع بين المللي شكايت كند.
اين تصميم مجلس سناي آمريكا كه با رأي اعضاي حزب  جمهوريخواه آمريكا به تصويب رسيده در واقع تلاشي است براي مقصر نشان دادن اوپك در افكار عمومي و اين كشور و پنهان كردن سياست هاي دولت بوش كه منجر به بي ثباتي در خاورميانه و افزايش قيمت هاي نفت است.
كاهش قيمت ها
ديروز عليرغم ادامه نگراني ها از افزايش قيمت نفت و در پيش بودن فصل سفر در آمريكا قيمت نفت سبك آمريكا ۴۷ سنت كاهش يافت و ۹۰/۵۸ دلار و نفت برنت درياي شمال نيز با ۹۰ سنت كاهش ۴۲/۵۷ دلار معامله شد.
اكثر كارشناسان بر اين باورند كه قيمت هاي جاري همچنان در بازار نفت ادامه خواهد يافت.
لي ريموند مدير عامل شركت نفتي اكسون موبيل از جمله بزرگترين شركت هاي نفتي جهان اعلام كرد به دليل زمان بر بودن تأثير تغيير جهت گيري ها در صنعت نفت و سرمايه گذاري در بخش هاي بالا دستي و پايين دستي بزودي نمي توان شاهد كاهش قيمت نفت بود.
وي با تأكيد براينكه روزي قيمت ها رو به كاهش خواهد گذاشت افزود اين امر انتظار طولاني را لازم دارد.
وي رشد تقاضا در كشورهاي نورسيده در آسيا از جمله چين و هند را كه در سال هاي آينده نيز تداوم دارد عامل ديگري در تداوم شرايط جاري بازار نفت دانست.

وزير اقتصاد بخشنامه انضباط مالي
دولت را به دستگاههاي اجرايي ابلاغ كرد
مهر: معاون هزينه و خزانه داري كل كشور خبر داد: وزير امور اقتصادي و دارايي بخشنامه مربوط به انضباط مالي دولت را به دستگاههاي اجرايي ابلاغ كرد.
سيد ابوالفضل فاطمي زاده در خصوص سياست انضباط مالي دولت گفت: طبق ماده ۹۰ قانون محاسبات كشور، وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان ناظرمالي دولت انتخاب شده است.
وي افزود: وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز به كمك ذيحساب هاي خود در دستگاه هاي مختلف اجرايي بر نحوه هزينه هاي آنان با بازرسي و يا از طريق حسابرسي هاي موردي كنترل و نظارت مي كند.
فاطمي زاده تاكيد كرد: اين باور بايد در مجموعه مسئولان اجرايي كشور باشد كه نظارت هاي مالي نيز از جمله وظايف آنها در زمان انجام خدمتشان به شمار مي رود.
معاون هزينه و خزانه داري كل كشور تصريح كرد: طبق اصل ۵۵ قانون اساسي، هر وجهي در دستگاه هاي اجرايي بايد در جاي خود مصرف شود، در غير اين صورت، هزينه وجوه فوق در جاهاي ديگر تخلف محسوب مي شود.

معاون وزير بازرگاني با تبيين لايحه جديد قانون تجارت عنوان كرد:
تشكيل دادگاه تجارتي ثبات و ايمني بيشتر
فضاي كسب و كار را به همراه خواهد داشت
000477.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: در پيش نويس جديد لايحه اصلاحي قانون تجارت كه در دست بررسي دولت قرار دارد با استفاده از قوانين كشورهاي اروپايي و آمريكا، ارايه طرح «بازسازي» و پيش بيني دوره بازسازي از ورشكستگي سهل الوقوع شركت هايي كه بازپرداخت اقساط و بدهي هاي آنها متوقف شده جلوگيري خواهد شد.
معاون برنامه ريزي و بررسي هاي اقتصادي وزارت بازرگاني با اشاره به برخي مواد قانون تجارت جديد گفت: در اين پيش نويس تلاش شده تا جايي كه مقدور باشد تمهيداتي انديشيده شود كه شركت ها پس از نوسانات مالي با اتهام ورشكستگي روبه رو نشوند و در اين چارچوب طرح بازسازي شركت ها ارايه شده است.
فرهاد دژپسند افزود: در اين لايحه مقرر شده تا به محض آنكه بازپرداخت بدهي شركت ها دچار توقف شد، گروه هايي مانند دادستاني، كارگران، طلبكاران، اعضاي هيات مديره و روزنامه ها بتوانند اين موضوع را به هيات بازسازي گزارش نموده و اين هيات پس از بررسي موضوع و تشخيص آنكه اين شركت ها مشمول طرح بازسازي مي شوند، طرح مذكور را با درخواست هيات مديره و مديرعامل تدوين نموده و پس از تصويب طرح بازسازي واصله، بنگاه مذكور در قالب طرح بازسازي به عمليات مي پردازد.
وي افزود: همچنين براي شركت هايي كه در دوره بازسازي قرار مي گيرند تسهيلات قانوني درنظر گرفته شده است و در مجموع اجرايي شدن طرح بازسازي كاهش ورشكستگي شركت ها را به دنبال خواهد داشت.
دژپسند با اشاره به پيچيدگي فعاليت هاي تجاري و بنگاهداري در دنيا گفت: اكنون بررسي جرايم مربوط به فعاليت هاي تجارتي، اقتصادي نيز امري تخصصي شده كه با توجه به بازنويسي قانون تجارت براي افزايش دقت، سرعت و ظرافت در بررسي جرايم مذكور، تشكيل دادگاه تجارتي را پيش بيني كرده ايم و با تصويب اين قانون جرايم اقتصادي و تجاري فعالان اقتصادي در دادگاه مذكور مورد بررسي قرار خواهد گرفت گرچه رسيدگي به ساير جرايم اين افراد در دادگاه هاي عادي بررسي مي شود.
وي افزود: در دادگاه تجارتي اين امكان فراهم شده تا با تسلط و تبحري كه نسبت به فعاليت ها و ظرايف كار اقتصادي و بنگاهداري وجود دارد فضاي كسب و كار كشور از ثبات و ايمني بيشتري برخوردار شود.
معاون برنامه ريزي و بررسي هاي اقتصادي وزارت بازرگاني افزود: از آنجا كه امروز براي فعاليت هاي اقتصادي در بخشي كه به محيط اينترنتي و مجازي مرتبط است ضروري نيست تا شركت هاي سهامي خاص حداقل ۳ نفر موسس داشته يا مجامع آن با حضور فيزيكي برگزار شود، در پيش نويس قانون جديد تجارت با استفاده از اين موضوع اجازه تشكيل شركت هاي يك نفره را گرفته ايم و هركس مي تواند شخصيت حقيقي خود را به شخصيت حقوقي تبديل نموده و از طريق رايانه و اينترنت به فعاليت بازرگاني بپردازد.
دژپسند در زمينه مبارزه با مفاسد اقتصادي در لايحه جديد، گفت: در پيش نويس جديد لايحه تجارت علاوه بر گسترش شمول ماده قانوني ممنوعيت، برخي عناوين شغلي در فعاليت هاي اقتصادي به ۳۳ عنوان، مواردي چون پولشويي، دقت در سهام با نام و بي نام، نحوه انتقال سهام با نام و تعيين شرايطي كه منتهي به پولشويي نگردد، مورد توجه قرار گرفته، همچنين با توجه به نگراني هايي كه در زمينه ادغام شركت هاي كوچك و تشكيل كنسرسيوم و شكل گيري انحصار وجود داشت به شدت دقت و كنترل لازم صورت گرفته تا تمامي مجاري شكل گيري انحصار از طريق ادغام مسدود شود. براي جلوگيري از آن كه در قالب سهام بي نام گستره اي از انحصار به وجود آيد نيز مواد قانوني را پيش بيني كرده ايم.
وي افزود: همچنين در لايحه جديد قانون تجارت براي يكسان شدن شرايط شركت هاي دولتي و غيردولتي علاوه بر موارد پيش بيني شده در قانون رقابت سعي شده تا قانون تجارت نيز بر اين موضوع نظارت داشته باشد و در لايحه جديد قانون تجارت آمده است شركت هاي دولتي نيز مشمول قانون تجارت خواهند بود مگر در مواردي كه در اين زمينه قانون خاصي وجود داشته باشد.

مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت:
اختلافات در اعلام نرخ بيكاري با طرح
جديد آمارگيري برطرف مي شود
مهر: مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي، از اجرايي شدن طرحي با عنوان شكل جديد آمارگيري در ماههاي آينده خبر داد كه طي آن، اختلافات گذشته دستگاههاي مختلف در اعلام رقم دقيق بيكاري در كشور حل و فصل مي شود.
دكتر محمد كردبچه گفت: گزارش رسمي مركز آمار ايران حاكي از آن است كه رقم بيكاري در پايان سال ۱۳۸۳ با ۳/۱۰ درصد كل جمعيت فعال كشور، حدود ۵/۲ ميليون نفر بوده است.
وي تصريح كرد: در گذشته هم، همواره گزارش كارشناسان بانك مركزي و مركز آمار ايران درخصوص رقم بيكاري در كشور مختلف بوده است كه با اجرايي شدن طرح جديد آمارگيري از ماه هاي آينده اين مشكل نيز برطرف مي شود.
كردبچه در عين حال تاكيد كرد: براساس تصميم شوراي عالي آمار كشور، درخصوص بيكاري، رقمي كه مركز آمار ايران اعلام مي كند، مورد ماخذ قرار مي گيرد.
مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: سرشماري عمومي كل كشور نيز سال ۱۳۸۵ صورت خواهد گرفت.به گفته وي، آمارهايي نظير توليد ناخالص ملي و اطلاعات ارزي و پولي نيز مورد ماخذ سازمان مديريت و برنامه ريزي گزارش هاي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در اين باره است.
كردبچه از اعلام خطر فقر موجود كشور تا چند روز آينده طي گزارشي خبر داد و گفت: در اين گزارش ميزان خط فقر مطلق شهري و روستايي، نسبي و برخي مسايل ديگر مورد بررسي قرار گرفته است.

وزير نفت هند:
خط لوله صادرات گاز ايران تا سال ۲۰۱۰ اجرايي مي شود
گروه اقتصادي: وزير نفت هند براي چندمين بار وجود فشار آمريكا براي عدم پيگيري طرح خط لوله صادرات گاز ايران را رد كرد و تأكيد كرد اين طرح تا سال ۲۰۱۰ اجرايي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما ماني شانكار آيار وزير نفت هند در گفت وگو با يك شبكه تلويزيوني اين كشور در پاسخ به اين سئوال كه آمريكا خواهان عدم اجراي اين طرح است اين مسائل را جوسازي رسانه ها خواند و اين ادعا كه پيمان مشترك هند و چين براي تأمين امنيت انرژي و احتمال ورود اين كشور به طرح خط لوله صادرات گاز ايران تلاشي بر ضد آمريكاست رد كرد.
وي روز دوشنبه در اين گفت وگوي تلويزيوني تأكيد كرد: دولت هند به حساسيت هاي آمريكا توجه دارد و دولت آمريكا نيز مسئله نياز به انرژي هند را درك مي كند. وي افزود: من اطمينان دارم نگراني هاي بين المللي درمورد فعاليت هاي اتمي ايران تا پيش از آغاز صدور گاز ايران از طريق خط لوله به هند در سال ۲۰۱۰ برطرف خواهد شد.
وي همچنين بر اين نكته تأكيد كرد كه در سفر خورشيد محمود كسوري وزير خارجه پاكستان به آمريكا و ديدارش با جورج بوش رئيس جمهوري و كندوليزا رايس وزير خارجه اين كشور درمورد خط لوله صادرات گاز ايران، پاكستان هند مذاكره اي صورت نگرفته است.

سازمان كنفرانس اسلامي اعلام كرد:
تشكيل بلوك تجاري كشورهاي اسلامي تا پايان سال ۲۰۰۵
مهر: سازمان كنفرانس اسلامي اعلام كرد كه كشورهاي مسلمان تا پايان سال جاري يك بلوك تجاري تشكيل خواهند داد.
سازمان كنفرانس اسلامي اعلام كرد كه با ايجاد بلوك تجاري كشورهاي مسلمان تا پايان سال ،۲۰۰۵ پلي ميان كشورهاي فقير و ثروتمند مسلمان ايجاد خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، ايجاد بلوك تجاري، اولين گام در ايجاد ائتلاف بزرگ اقتصادي ميان كشورهاي مسلمان خواهد بود.
اين گزارش حاكي است، سازمان كنفرانس اسلامي معتقد است مهمترين مشكل پيش روي كشورهاي مسلمان اين است كه اكثر ۵۷ عضو سازمان كنفرانس اسلامي با بحرانهاي اقتصادي روبرو هستند.
بر اساس اين گزارش، سازمان كنفرانس اسلامي از دو گروه كشورهاي ثروتمند همچون عربستان، عراق، ايران، امارات، و كويت (كه مجموعا ۷۰۰ ميليارد بشكه از ذخاير قطعي نفت جهان را در اختيار دارند) و كشورهاي فقير همانند افغانستان، سيرالئون و بنگلادش تشكيل شده است.

ماليات بر ارزش افزوده مهمترين
منبع درآمدي دولت در برنامه چهارم توسعه
گروه اقتصادي: رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور در كارگاه آموزشي سازماندهي و روشهاي اجراي ماليات بر ارزش افزوده گفت: در برنامه سوم و چهارم توسعه، گسترش پايه هاي مالياتي و حركت به سمت اقتصاد بدون نفت، مورد تاكيد جدي قرار گرفته و در اين ميان، اجراي طرح ماليات بر ارزش افزوده (VAT)، به عنوان مهمترين پايه مالياتي تامين كننده درآمدهاي دولت در برنامه چهارم توسعه، ازاهميت زيادي برخوردار است.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان امور مالياتي كشور، در اين كارگاه آموزشي كه روز چهارشنبه اول تيرماه و با حضور اساتيد مجرب ماليات بر ارزش افزوده از كشور آلمان برگزار شد، غلامرضا حيدري كرد زنگنه رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور، همكاري كشور آلمان در حوزه هاي مالياتي و بويژه ماليات بر ارزش افزوده را مثبت و مهم ارزيابي كرد و گفت: لايحه ماليات بر ارزش افزوده كه در شور اول مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده، به زودي براي تصويب نهايي به صحن علني مجلس خواهد رفت.
وي رشد توسعه اي كشور را منوط به رشد پايه هاي مالياتي در كشور قلمداد و گفت: با اجراي طرح ماليات بر ارزش افزوده از ابتداي سال ،۸۵ نه تنها درآمدهاي مالياتي پيش بيني شده در برنامه چهارم توسعه محقق خواهد شد، بلكه رشد توسعه اي كشور نيز به حد مطلوب خواهد رسيد.
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور، تخصيص منابع، توزيع منابع و ثروت در جامعه، و ثبات و رشد اقتصادي را سه وظيفه مهم دولتها برشمرد و تصريح كرد: درآمدهاي مالياتي در هر سه حوزه فوق و بويژه در حوزه توزيع منابع و ثروت در جامعه، نقش اساسي ايفا مي كنند.
وي افزود: عدالت اجتماعي در همه كشورها از اهميت اساسي برخوردار است و در كشورهاي پيشرفته عدالت اجتماعي از طريق منابع مالياتي تحقق مي يابد.
حيدري كرد زنگنه، آموزش كاركنان سازمان را پيش شرط اساسي براي اجراي موفق طرح ماليات بر ارزش افزوده در كشور و از مهمترين اهداف سازمان امور مالياتي كشور خواند و گفت: با توجه به اينكه طرح ماليات بر ارزش افزوده به مرحله اجرا نزديك مي شود، سازمان امور مالياتي كشور از دارندگان تجربه VAT در داخل و خارج از كشور دعوت نموده تا اين طرح را تا مرحله اجرا حمايت نمايند و احتمال اينكه سازمان در هنگام اجراي اين طرح، دچار مشكل شود، بسيار پايين است.
وي با اشاره به اينكه در اكثر كشورها، ماليات بر ارزش افزوده عدالت افقي را تثبيت مي كند، خاطرنشان كرد: در كنار برقراري عدالت افقي اين طرح، سعي خواهد شد با چند نرخي كردن VAT عدالت عمودي نيز برقرار گردد.

خاتمه نهمين اجلاس كميسيون
مشترك اقتصادي ايران و اندونزي
ايرنا،نهمين  اجلاس  كميسيون  مشترك  اقتصادي  ايران  و اندونزي  روز چهارشنبه  باامضاي  يك  موافقتنامه  اقتصادي  و تجاري  و دو يادداشت  تفاهم  خاتمه  يافت .
موافقتنامه  امضاءشده  بين  دكتر احمد معتمدي وزير ارتباطات  و اطلاعات  ايران  و خانم  ماري  پنگستو وزير تجارت  اندونزي (مسئولان  ايراني  و اندونزيايي  كميسيون  مشترك ) درباره  تشويق  و حمايت  متقابل از سرمايه گذاري  بود.
دو طرف  همچنين  روز سه شنبه  سند چارچوب  موافقتنامه  مشاركت  جامع  اقتصادي و تجاري  ميان  دو كشور را نيز امضا كردند.
دو يادداشت  تفاهم  نيز درباره  شيلات  بين  سعيدي  رئيس  شيلات  ايران  وهمتاي  اندونزيايي  وي  و درباره  مبارزه  با مواد مخدر و داروهاي  روانگردان ، ميان  شبان  شهيدي  سفير ايران  در اندونزي  و بصري  حسن الدين  سفيراندونزي  در ايران  امضا شد.
مسعود شفيعي  معاون  آموزش ، پژوهش  و امور بين الملل  وزارت  ارتباطات اعلام  كرد: در زمينه  حمل  و نقل  و ارتباطات ، همكاريهاي  پتس  و مخابراتي  و استفاده  از فرودگاه  پيام ، مديريت  فركانس ، برقراري  سرويس  رومينگ  بين دو كشور، توافق  براي  همكاري  در زمينه  فناوري  فضايي ، از جمله  سرفصلهاي موارد توافق  بوده  است .
دعوت  از اندونزي  براي  پيوستن  به  كريدور شمال  - جنوب  و ارائه  تسهيلات ترانزيتي  براي  صادرات  اندونزي  به  كشورهاي  (مشترك  المنافع  شوروي  سابق ) از ديگر توافقها در اين  زمينه  بوده  است .همچنين  ارتقاي  همكاريهاي  تجاري  و برگزاري  نمايشگاههاي  مربوط، تشكيل شوراي  مشترك  تجاري  از سوي  اتاقهاي  بازرگاني  و صنايع  و معادن  دو كشور، حضور شركتهاي  بيمه  و بانكهاي  اندونزيايي  در مناطق  آزاد ايران  و گسترش فعاليتهاي  بانكي  از سرفصلهاي  توافقهاي  تجاري  است .همكاريهاي  فني  و صنعتي  نيز در زمينه  همكاري  شركت  نفتي  پرتامينا باطرف  ايراني  به خصوص  در رابطه  با ساخت  پالايشگاه  در اندونزي  و فعال  كردن بخشهاي  خصوصي  دو كشور در زمينه هاي  معدني  و صنعتي  و استاندارد خواهد بود.همكاريهاي  بانكي  و سرمايه گذاري  نيز شامل  مبادله  تجربيات  در زمينه بانكداري  اسلامي و دعوت  از اندونزي  براي  پيوستن  به  اتحاديه  پاياپاي  آسيايي بوده  است .همچنين  درباره  همكاريهاي  كشاورزي  و علمي ، فرهنگي  و توريستي  نيزتوافقهايي  صورت  گرفت .

گفت وگوي امروز
جلوگيري از فعاليت شركت هاي شبكه اي
و هرمي مغايرتي با الحاق به wto ندارد
گروه اقتصادي: فعاليت شركت هاي شبكه اي و هرمي در كشورمان از جمله مسايلي است كه از چند سال پيش آغاز شده و علي رغم ممانعت هاي شرعي و قانوني در نظر گرفته شده براي آن، هنوز نيز اين فعاليت زير زميني در اقتصاد كشورمان وجود دارد. برخي خلا ء قانوني موجود در اين زمينه به همراه شيوه و مكانيزم فعاليت شركت هاي مذكور را از عمده ترين عللي مي دانند كه موجب سود عده اي محدود و ضرر و زيان بيشتر اعضاي اين شركت ها شده است. در روزهاي اخير اعضاي اين شركت جلوگيري از فعاليت آنها را مغاير با بحث الحاق ايران به wto عنوان مي كنند.
با سعيد شيركوند معاون امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي پيرامون نحوه فعاليت اين شركت ها گفت و گو كرده ايم.
* * *
* برخي شركت هاي شبكه اي ممانعت از فعاليت خود در كشورمان را مغاير موضوع الحاق ايران به wto ارزيابي مي كنند، نظر شما چيست؟
- پيوستن به wto به معناي آن نيست كه بايد قوانين داخلي كشورها ملغي شود. هر شركتي چه مجازي يا واقعي براي فعاليت در هر كشور بايد چارچوب قوانين آن كشور را رعايت كند. اگر قرار باشد كسي در كشورمان شعبه بانك تأسيس كند اين امر به معناي آن نيست كه با مطرح شدن بحث الحاق ايران به wto ديگر نيازي به اخذ مجوز از بانك مركزي نخواهد بود .حتما بايد طبق قوانين بانك مركزي عمل شود و اين بانك است كه ضوابط و مقررات را طوري تنظيم مي كند كه با استانداردهاي wto هماهنگ باشد. در مورد شركت هاي هرمي و مجاز نيز اين امر مصداق دارد و به طور كلي هر شركتي بخواهد در كشورمان فعاليت اقتصادي داشته باشد بايد از مقامات رسمي ايران مجوز فعاليت دريافت كند.
* با تصويب فوريت ممنوعيت فعاليت اين شركت ها در مجلس، امكان جلوگيري از فعاليت اين شركت ها تا چه حد خواهد بود؟
- به دليل اينكه ضوابط و مقررات انجام فعاليت اين شركت ها هنوز در كشورمان تدوين نشده، اين گونه فعاليت ها غيرقانوني محسوب مي شود. اگر بانك مركزي براي فعاليت اين شركت ها ضوابط و مقرراتي تعيين كند و شركت هاي مذكور ملزم به فعاليت در اين چارچوب باشند، آن زمان مي توان ادعا كرد كه شركت هاي مذكور پذيرفته شده هستند و بايد بر طبق اين قانون فعاليت  كنند. از آنجا كه شركت هاي شبكه اي و هرمي هيچ گونه مجوزي براي فعاليت به شيوه كنوني در ايران دريافت نكرده اند و از سوي ديگر قانوني براي فعاليت آنها وجود ندارد مي توان از ادامه فعاليت آنها جلوگيري كرد. ممكن است در شرايط فعلي اگر شركت هاي مجازي به بانك مركزي مراجعه و بخواهند در چارچوب سياست هاي پولي كار پولي بانكي انجام دهند بانك مركزي ناظر بر فعاليت آنها خواهد بود اما اگر اين شركت ها بخواهند در بخش هاي واقعي اقتصاد فعاليت كنند اين موضوع با وزارت بازرگاني مرتبط خواهد بود. اين شركت ها در هر حوزه اي كه بخواهند فعاليت كنند ملزم به رعايت ضوابط كشور هستند.
* با شيوه كنوني، فعاليت اين شركت ها تا چه حد موجه است؟
- فعاليت اين شركت به شيوه كنوني غير قانوني بوده و تصويب فوريت جلوگيري از فعاليت شركت هاي مذكور در مجلس نيز به همين دليل بوده است. اكنون فعاليت اين شركتها قانوني نبوده و تا زماني كه در چارچوب ضوابط بانك مركزي و ساير نهادهاي رسمي كشور قرار گرفته و مجوز لازم براي فعاليت را بدست آورند، اين شيوه فعاليت جرم محسوب مي شود.
* براي جلوگيري از فعاليت اين شركت ها چه راهكاري بايد مورد توجه قرار گيرد؟
- طي سال هاي گذشته در كشورمان با واقعيت تلخي روبه رو بوده ايم كه برخي بنگاههاي اقتصادي تحت عناوين مختلف شركت هاي مضاربه اي، شبكه اي و هرمي پس از جلب اعتماد مردم به انواع مختلف شروع به فعاليت كرده اند. گرچه براي كساني كه در مرحله اول به اين شركت ها پيوسته اند اين فعاليت سود آور بوده است، اما به دليل عدم توجه به هشدارهاي قانوني توسط نهادهاي رسمي پس از پيوستن عده زيادي از مردم به اين فعاليت، ضرر و زيان آنها را در پي داشته است و پس از آنكه اين افراد متضرر شدند با مراجعه به دادگستري، بانك مركزي و ... اعتراض خود را اعلام كرده و خواستار پاسخگويي مسئولين در زمينه در نظر نگرفتن يا ضايع شدن حقوقشان شده اند. براي فعاليت شركت هاي شبكه اي نيز مهمترين كار اعلام هشدار به كساني است كه خواستار ورود به اين فعاليت ها هستند تا بدانند كه اين بنگاه رسمي و مورد اعتماد دولت نبوده و همانند فعاليت هاي زيرزميني غيرمجازي است كه اكنون در كشورمان انجام مي  شود.
* وظيفه دستگاههاي دولتي در اين زمينه چيست؟
- بايد از ورود اين افراد به اين گونه فعاليت هاي غيرقانوني جلوگيري شود و دولت نيز در چارچوب ضوابطي كه براساس مقررات و قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي مشخص خواهد شد، نسبت به برخورد با فعاليت اين شركت ها اقدام خواهد كرد. مهمترين موضوع اطلاع رساني و آگاه كردن مردم نسبت به عواقب زيانبار فعاليت در چارچوب چنين شركت هايي است كه زيان آنها و اقتصاد ملي را به دنبال خواهد داشت.

خبرنگاران خارجي از منطقه ويژه اقتصادي
پارس در عسلويه بوشهر بازديد كردند
ايرنا: حدود ۵۰ نفر از خبرنگاران  خارجي  كه  براي  تهيه  خبر و گزارش  از نهمين  دوره انتخابات  رياست  جمهوري  به  ايران  سفر كرده اند، ديروز از فعاليتهاي  مختلف  درحال  اجرا در منطقه  ويژه  اقتصادي  پارس  در عسلويه  بوشهر بازديد كردند.
اين  جمع  كه  متشكل  ازخبرنگاران  آمريكايي ، انگليسي ، ايتاليايي ، فرانسوي ، اسپانيايي ، هلندي ، سوئدي ، ژاپني ، لبناني  و اماراتي  هستند، از بزرگي  و حجم كار در اين  منطقه  محروم  ابراز شگفتي  كردند.
اين  خبرنگاران  كه براي  اولين  بار به منطقه  ويژه  اقتصادي  پارس  سفر كرده اند اظهار اميدواري  كردند كه  بتوانند در زمان  مناسبتري  براي  تهيه  گزارشهاي مفصل تر از فعاليتهاي  در حال  اجرا به  عسلويه  سفر كنند.
خبرنگار نيويورك  تايمز با ابراز شگفتي  از حجم  فعاليتهاي  انجام  شده  دراين  منطقه ، گفت : علاقه مند است ، گزارشهاي  جامع  تري  از كارهاي  در حال  انجام در اين  منطقه  تهيه  كند.
كارشناسان  و مسئولان  حاضر در پروژه هاي  ايراني  هنگام  بازديد خبرنگاران توضيحات  لازم  را از روند اجراي  طرحها و نوع  توليدات  آنها ارايه  كردند.
خبرنگاران  تلويزيونهاي  ان .بي .سي  و ا.بي .سي  و مجله هاي  نيوزويك ، نيويورك  تايمز و روزنامه  لس  آنجلس  تايمز آمريكا، خبرگزاري  رويترز و روزنامه هاي  ساندي  تايمز و تايمز انگليس ، تلويزيون  راي  و شبكه  سه  و روزنامه  كوريره  دلاسرا ايتاليا، خبرگزاري  كيودو و روزنامه هاي  آساهي  وسانكي  ژاپن  در اين  جمع  حضور داشتند.
خبرنگار روزنامه  لبيراسيون  و مجله  لوموند فرانسه ، تلويزيونهاي  بنان  و دوبي ، روزنامه  آن .ار.سي  هندلس  بلات  و ۴ لند و تلويزيون  ملي  و روزنامه  ال پائيس  اسپانيا از جمله  بازديدكنندگان  از منطقه  عسلويه  بودند.

اجلاس كارشناسان صنعتي كشورهاي
عضو گروه «دي-۸» در تهران برگزار مي شود
گروه اقتصادي: اجلاس كارشناسان صنعتي كشورهاي عضو گروه «دي -۸» روز دوشنبه ششم تيرماه جاري در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، تقويت و ارتقاء جايگاه كشورهاي در حال توسعه در اقتصاد جهاني، متنوع ساختن و ايجاد فرصت هاي جديد در روابط تجاري و افزايش مشاركت در تصميم گيري در سطح بين المللي و تأمين استانداردهاي زندگي بهتر (رفاه عمومي) براي مردم كشورهاي عضو از اهداف كلي گروه «دي- ۸» است.
گروه «دي -۸» متشكل از هشت كشور مسلمان در حال توسعه اسلامي شامل جمهوري اسلامي ايران، تركيه، پاكستان، بنگلادش، اندونزي، مالزي، مصر و نيجريه هستند.
ارقام رسمي حاكيست كشورهاي «دي _ ۸» ۳۴۵ ميليون نفر نيروي كار را در خود جاي داده اند كه از اين تعداد ۱۹ درصد در بخش صنعت مشغول به كار هستند.
صنعت، كشاورزي، اطلاعات و ارتباطات، علوم و فن آوري، محيط زيست، بهداشت، تجارت، بانكداري، خصوصي سازي، فقرزدايي، توسعه منابع انساني، توسعه روستايي و انرژي از زمينه هاي همكاري كشورهاي عضو است كه به صورت گروه هاي كاري انجام مي گيرد.
نفت و فرآورده هاي نفتي، منسوجات، سيمان، فولاد، مواد معدني، مصالح ساختماني، فرآورده هاي غذايي، كاغذ و فرآورده هاي شيميايي از مهمترين توليدات صنعتي اين كشورها ست.

قيمت طلا و ارز
نوع ----- فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۲۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۳۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۵۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۸۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۵۴


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |