سه شنبه ۱۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۰ - Jul 5, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): رأي (و ذهن) تو براي همه چيز جا ندارد، آن را براي مسائل مهم خالي كن.
غررالحكم ‎/ ۱۱۳
امروز با حافظ
به صورت تو نگاري نه ديدم و نه شنيدم
خيال نقش تو در كارگاه ديده كشيدم
به گرد سرو خرامان قامتت نرسيدم
اگرچه در طلبت هم عنان باد شمالم
شرايط همكاري اتحاديه تهيه كنندگان سينما با جشنواره ها
واحد مركزي خبر: تهيه كنندگان سينماي ايران با جشنواره هايي همكاري خواهند كرد كه به توافق لازم با اتحاديه تهيه كنندگان رسيده باشند.
سيد غلامرضا موسوي سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان با اعلام اين مطلب افزود  : متاسفانه برخي جشنواره هاي داخلي، بدون هماهنگي هاي لازم با اين اتحاديه و توزيع فيلم ايران،  جشنواره  برگزار مي كنند در حاليكه مسئولان و شوراهاي برگزاري بايد هنگام برنامه ريزي و پيش از اعلام با كميته رايت هاي اتحاديه، مذاكره كنند و به نتيجه لازم دست يابند.
عضو شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان افزود: شيوه هاي برگزاري بيشتر اين جشنواره هاي داخلي باعث شده است تا حقوق معنوي و مادي تهيه كنندگان و صاحبان فيلم در نظر گرفته نشود و پاره اي افراد به فيلمهاي سينمايي به عنوان گوشت قرباني نگاه مي كنند.
وي گفت در اين ديدگاه، همه برگزاركنندگان جشنواره ها، حقوقي براي خود قائل هستند بدون اينكه اين حقوق را براي صاحبان فيلم در نظر گرفته باشند.
موسوي افزود: تهيه كنندگان سينماي ايران براساس تصميم شوراي مركزي اتحاديه از ارائه فيلم به همه جشنواره هايي كه هماهنگي قبلي را انجام نداده باشند، معذور هستند.
سخنگوي اتحاديه در پايان گفت: هفته هاي فيلم داخلي نيز همچون جشنواره هاي فيلم داخلي شامل اين تصميم شوراي مركزي مي شود.
وي در اين حال تاكيد كرد جشنواره بين المللي فيلم فجر شامل اين تصميم شوراي مركزي نخواهد بود.

نمايش جديد بيضايي در صحنه
سرانجام پس از مدتها انتظار نمايش «مجلس شبيه در ذكر مصايب استاد نويد ماكان و همسرش مهندس رخشيد فرزين» تازه ترين اثر بهرام بيضايي از غروب روز يكشنبه  ۱۲ تير ماه روي صحنه رفت.آنچه برآيند شب اول اجراي اين نمايش بود، نظم، رضايت مراجعين و استقبال پرشور علاقمندان بود.
به گزارش ايسنا، مژده شمسايي كه به دليل درد كمر بجا مانده از تمرينات نمايش، تا آخرين دقايق قبل از اجرا، حضورش با ابهام همراه بود، با حضور روي صحنه مراتب احترام خود را به تماشاگران  اعلام كرد.اين در حالي بود كه پيش از آغاز اجرا بهرام بيضايي با حضور در روي صحنه و توضيح به تماشاگران بابت كسالت جسماني مژده شمسايي و احتمال بروز مشكلاتي در اجرا، از آنان عذرخواهي كرده بود.
براساس همين گزارش مديريت مجموعه تئاتر شهر اعلام كرد: براي رفاه حال تماشاگران و جلوگيري از ازدحام جلوي گيشه تئاتر شهر براي تهيه بليت تازه ترين نماش بهرام بيضايي، بهتر است مخاطبان قبل از مراجعه به مجموعه تئاتر شهر با شماره  تلفن هاي  ۴-۶۴۶۰۵۹۲ داخلي ۱۱۸ (گيشه) تماس حاصل كنند.
به گزارش روابط عمومي تئاتر شهر، در حالي كه پيش فروش نمايش «مجلس شبيه در ذكر مصايب استاد نويد ماكان و همسرش مهندس رخشيد فرزين» تا پايان تير ماه صورت پذيرفته،  گيشه مجموعه تئاتر شهر همچنان بصورت روزانه معدود بليت هاي باقي مانده اين نمايش را در اختيار علاقمندان خواهد گذاشت.
مجموعه تئاتر شهر براي رفاه حال دانشجويان رشته تئاتر جهت تماشاي نمايش «مجلس شبيه در ذكر مصايب استاد نويد ماكان و همسرش رخشيد فرزين» در نظر دارد تخفيف ويژه دانشجويي براي اين دسته از علاقمندان را در روزهاي يكشنبه هر هفته همچنان برقرار باشد.گفتني است قيمت بليت اين نماش چهارهزار تومان است كه در تخفيف دانشجويي سه هزار تومان عرضه خواهد شد.

حسين پاينده در نشست امروز كتاب ماه ادبيات و فلسفه
گروه ادب و هنر: دكتر حسين پاينده مترجم و منتقد صاحب نام ادبي به همراه فتح الله بي نياز در يكصد و شصت و پنجمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه شركت كرده و در آن به نقد و بررسي دو مجموعه داستان ساراي هند نوشته فرشته احمدي و سپيد رود زير سي و سه پل نوشته كيهان خانجاني مي پردازند.اين نشست در ساعت ۱۷ در محل خانه كتاب واقع در خيابان انقلاب تقاطع فلسطين برگزار مي شود.

نشست دارالفنون و صنعت نشر
گروه ادب و هنر: سومين همايش دارالفنون و صنعت نشر با حضور سيد فريد قاسمي (محقق و مورخ مطبوعات و كتاب) ايرج افشار سيستاني و محمود حكيمي در پژوهشگاه آموزش و پرورش برگزار مي شود. اين همايش در ساعت ۱۷ روز ۱۶ تير در ابتداي خيابان ناصر خسرو، جنب مخابرات، گنجينه دارالفنون برپا مي شود.

۲ جايزه جهاني به ۲ فيلم ايراني اهدا شد
فيلم انيميشني «حفره» ساخته وحيد نصيريان از توليدات انجمن سينماي جوانان ايران، جايزه ويژه هيات داوران جشنواره بين المللي «كروسو» فرانسه را دريافت كرد.
هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي سفارشي و صنعتي كروسو از ۲۸ خرداد تا اول تيرماه در فرانسه برگزار شد.
انجمن سينماي جوانان گزارش داد كه ۶ فيلم از توليدات اين انجمن در جشنواره كروسو حضور داشت.
همچنين فيلم هاي «دام» از فرشاد فدائيان، «آن» ساخته پوپك مظفري، «مردها گريه نمي كنند» از پيمان نهان قدرتي، «رهبان» از ناصر ناصرپور و «خط آزاد» به كارگرداني نقي نعمتي ديگر آثار ايراني حاضر در اين جشنواره را تشكيل مي دهند.
براساس گزارشي ديگر فيلم ايراني «همسفر ساكت» به كارگرداني الهام حسين زاده موفق شد كه در جشنواره بين المللي فيلم هاي كوتاه ۲۰۰۵ در ژاپن برنده جايزه ويژه داوران شود.

بر پرده سينماهاي تهران
* ماهي ها عاشق مي شوند(علي  رفيعي):عصر جديد، شهرقشنگ، صحرا، فرهنگ، ناهيد، فلسطين، مركزي، شقايق و موزه سينما.
* شارلاتان (آرش معيريان): بلوار، استقلال، جوان، پارس، شاهد، ميلاد، بهمن، آسيا، پايتخت، آسمان آبي، دهكده المپيك، سعدي، كارون، سپيده، قيام، حافظ، پيوند، ماندانا، گلريز، فردوسي، جي وسروش.
* زن زيادي (تهمينه ميلاني): فرهنگ، آستارا، قدس، ايران، جمهوري، پيروزي، گلريز، عصر جديد، بهمن، شيرين، شيدا، پيام انقلاب، جي كانون، المپيا و مركزي.
* بازنده: آفريقا، ايران، ملت، اروپا، تهران، پارس، سپيده و فلسطين.
* جايي براي زندگي (محمد بزرگ نيا): تهران، شهرتماشا و توسكا.
* مجردها (اصغر هاشمي):ايران و مركزي.
* شاخه گلي براي عروس: شهر تماشا و جي.
* تصويري از آرژانتين: كريستال.

تازه هاي دنياي رسانه ها
اظهار نظر تازه رسانه هاي خارجي درباره انتخابات اخير
اظهارنظر درباره انتخابات شگفتي آفرين ۲۴ ژوئن ايران در رسانه هاي جهان ادامه دارد. ديشب شبكه تلويزيوني ام.اس.ان.بي.سي كه اختصاص به پخش خبر و نظر دارد گفت كه يك دليل روي آوردن توده ايراني به دكتر احمدي نژاد خسته شدن آنها از ريخت و پاش و هدر رفتن بيت المال بود. اين شبكه براي اثبات اين نظر، به گزارش چهارم ژوئيه (ديروز) واشنگتن پست به قلم كارل ويك كه از تهران ارسال شده بود استناد كرد و سپس به پخش قسمت هايي از اين گزارش پرداخت. آن قسمت از گزارش كه توسط اين شبكه پربيننده پخش شد مربوط به تضييع ثروت ملي در جايگاه هاي فروش بنزين در تهران بود. اين شبكه به نقل از گزارش كارل گفت: با اين كه در همه جايگاه هاي بنزين تابلو ضد اسراف و هدر دادن بنزين نصب شده است، اتومبيلرانان به دليل ارزاني فوق العاده بنزين در ايران و بدون توجه به اين كه اين ثروت متعلق به همه مردم است و دولت سوبسيد آن را برعهده گرفته، هنگام بنزين زدن دقت نمي كنند و هنوز لوله پمپ را در باك اتومبيل قرار نداده آن را باز مي كنند و مقدار زيادي بنزين روي زمين مي ريزد. آنها همچنين هنگام بنزين گيري حواس خود را متمركز نمي كنند و باك لبريز مي شود و بنزين سطح زمين را مي پوشاند. اتومبيلرانان متوجه نيستند كه بهاي تمام شده اين بنزين بيش از مبلغي است كه آنان مي پردازند. ابراهيم ميرزايي كارمند جايگاه شماره ۱۱ تهران در اين باره گفته است: مردم ما نمي دانند كه دلار روي زمين مي ريزند و هدر مي دهند. اين سهل انگاري ها و ولخرجي ها مردم بي اتومبيل را خشمگين مي كند.
ــ پراودا چاپ مسكو در آخرين شماره خود نوشته است: انتخابات ۲۴ ژوئن ايران بسيار دمكراتيك بود. ايرانيان مسائل و مشكلاتشان را در نظر آوردند و به اراده و خواست خود به نامزدي رأي دادند كه اميدوارند به حل اين مشكلات بكوشد و عادلانه و منصفانه عمل كند. اين انتخابات از انتخابات سي ام ژانويه عراق درست تر انجام شد و دمكراتيك تر بود. چرا رسانه هاي آمريكا درباره انتخابات عراق اشغال شده اظهار نظر منفي نكرده اند؟
ــ شبكه تلويزيوني اول آمريكا (اي.بي.سي) پريشب گفت كه مقامات ايراني در عكس العمل خود به اتهام وارده به رئيس جمهوري منتخب (گروگانگيري و حادثه وين سال ۱۹۸۹) گفته اند كه جهانيان مي دانند كه ايران در سراسر گيتي تنها داراي دو دشمن است: آمريكا و اسرائيل، و جعل اين اتهام كار عوامل اين دو دولت با همكاري يكديگر است و اين اتهام را تبليغات كثيف خوانده اند. به گفته اين شبكه، مقامات ايراني از اروپا خواسته اند كه خود را وارد اين بازي زشت نكند تا بي اعتبار شود. اروپا بايد با بي اعتنايي نسبت به اين تبليغات، بلوغ سياسي خود را نشان دهد. اين شبكه همچنين اظهارات دانيل ايالون سفير اسرائيل در آمريكا را پخش كرد كه گفته بود: ترديد ندارد كه دكتر احمدي نژاد يك راديكال و از مخالفان موجوديت اسرائيل است زيرا كه در نخستين مصاحبه اش گفته بود كه اسرائيل بايد نخست موجوديت خود را ثابت كند. وي با آمريكا هم خوب نيست زيرا كه منكر اهميت آمريكا شده و گفته است كه ايران نيازي به آمريكا ندارد.
ــ بيشتر روزنامه هاي آمريكا ديروز نيز گزارش تازه نيويورك تايمز از تهران را نقل كرده و نوشته بودند كه احمدي نژاد در زماني درست و به موقع پيام خود را به گوش ايرانيان رساند و آنان را به سوي خود جلب كرد. پيام احمدي نژاد تأمين عدالت و جلوگيري از اسراف، قطع درآمدهاي باد آورده و انتصاب مديران كارشناس، عادل و بي طمع بود و مردم ايران همين ها را مطالبه مي كردند. نيويورك تايمز در گزارش تازه خود كه توسط رسانه هاي آمريكا نقل شده به مسئله درآمدها در ايران پرداخته و نوشته است كه يك چهارم مردم زير خط فقر (۲۷۸ دلار در ماه) هستند و براي خريد كالاي كوپني كه تا يك پنجم ارزان تر از فروشگاه هاست هجوم مي برند. حسين گنجي كارمند يك مركز توزيع كالاي كوپني گفته است كه با زن و سه فرزند داراي درآمدي برابر ۱۵۰دلار (۱۴۰ هزار تومان) در ماه است و آخر هر ماه كم مي آورد.
مقاله تند جان كري بر ضد بوش
تفسير مقاله سناتور جان كري نامزد انتخابات گذشته رياست جمهوري آمريكا كه در نيويورك تايمز چاپ و در ساير رسانه ها نقل شد در روزنامه هاي سراسر جهان و به ويژه در خاورميانه ادامه دارد.جان كري در مقاله خود نوشته بود: راه جورج بوش در عراق راه فاجعه است. استراتژي وي در عراق روشن نيست. هنوز معلوم نيست كه در عراق چه مي خواهد. ادامه استقرار نيروهاي نظامي آمريكا در عراق كه بوش گفته است براي خارج ساختنشان جدول زماني به دست نخواهد داد جز پرورش جهادگر بيشتر و افزايش مقاومت حاصلي نخواهد داشت. اين جهادگران به تدريج به آسيب رساني به منافع آمريكا در كشورهاي عربي مجاور عراق خواهند پرداخت. در زمان حكومت صدام از اين مقاومت ها كه بيم جهاني شدنشان بر ضد آمريكا مي رود وجود نداشت. هرقدر كه ماندن ما در عراق طولاني تر شود، خروجمان از اين جعبه مشكل تر خواهد شد. مقامات دولت بوش دم از ايجاد ميليشياي عراقي براي مبارزه با جهادگران مي زنند. اين كار يعني گشودن درهاي جنگ داخلي در عراق و به مخاطره افتادن منافع آمريكا در منطقه.كري نوشته است كه عيب كار جورج بوش اين است كه اندرزها را به گوش نمي گيرد و همه اش يكسويه عمل مي كند. مثل اين كه خود را عقل كل مي داند. يك رئيس جمهور خوب بايد حقايق را به ملت بگويد، نظرات را بشنود و از كارشناسان و آگاهان وطن كمك بخواهد و به جاي اين كه بگويد ما فعلاً در عراق ماندني هستيم بگويد كه ماندني نيستيم تا نه تنها مردم عراق بلكه دولت هاي عربي دوست آمريكا راضي شوند. دوستان عرب ما نگران ادامه وضعيت عراق و كشيده شدن جريان به ممالك خود هستند.

بهارستان
سوگند _ ۳
سوگند به آغاز روز
و سوگند به شب، چون آرام و در خود شود
كه پروردگارت تو را ترك نكرده [است].
قرآن مجيد _ ترجمه عبدالمحمد آيتي

برگي از تاريخ
مأموريت سرجان ملكم در تهران و نظر او درباره ايرانيان
۵ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها ازاين قرارند: در سال ۱۸۱۱ به همت سيمون بوليوار ونزوئلا به عنوان نخستين سرزمين آمريكاي لاتين كه از استعمار اسپانيا خلاص شد اعلام استقلال كرد كه روز ملي اين كشور است. در سال ۱۹۰۰ يكصد هزار چيني كه در تاريخ به مشت زنان شهرت يافته اند و قصد كوتاه كردن دست خارجيان را از وطن خود داشتند ۱۲ هزار نيروي خارجي را در تيانشان محاصره كردند.
و اينك برگ امروز: جان ملكم كه به پاس خدماتش به دولت متبوع خود ـ انگلستان ـ لقب سر گرفته است پنجم ژوئيه سال ۱۸۱۳ تأليف خود تاريخ ايران را كه با استفاده از پول و تسهيلات دولت انگلستان در هند تكميل كرده بود به دست چاپ داد. سرجان ملكم يك نظامي- ديپلمات بود كه از سال ۱۸۰۰ ميلادي تا ۱۸۱۰ سه بار به عنوان مأمور و فرستاده دولت انگلستان به ايران آمد. دولت هاي اروپايي سال هاست كه از قسمت هايي از اين كتاب، مخصوصاً آن بخش كه درباره طرز رفتار ايرانيان است به عنوان راهنما استفاده كرده اند. لذا دانستن جريان سر جان ملكم بر هر ايراني لازم است تا بكوشد عكس نظر او رفتار كند.
جان از افسران واحدهاي نظامي انگلستان در هند بود كه مأمور ديدار از ايران شد. دولت انگلستان، ايران آن زمان را ديوار كوتاه و فرسوده اي ديده بود كه فرانسه و روسيه - هر دو - مي خواهند از آن بالا بروند و هند را از چنگ آن دولت در آورند، و در صدد برآمده بود كه به هر وسيله مانع نفوذ آن دو دولت اروپايي از طريق خاك ايران به هند شود و مأموريت جان ملكم اين بود كه به هر طريق، نفوذ انگلستان را در دربار ايران به جاي نفوذ روسيه و فرانسه بنشاند.ديدارهاي اين مأمور سياسي از تهران همزمان با نخستين جنگ ايران و روس بود كه در سال ۱۸۰۳ آغاز شده بود و نيز قرارداد ناپلئون با تزار روسيه در هفتم ژوئيه ۱۸۰۷ در تيلسيت بود كه ضمن آن، ناپلئون به شرط شركت روسيه در تحريم و محاصره دريايي انگلستان، دست اين كشور را براي تصرف سوئد، فنلاند و مستملكات عثماني آزاد گذاشته بود. اين دو رويداد، مأموريت جان ملكم را آسان تر كرده بود. در طول اقامت ملكم در تهران، چون احتمال بازگشت ژنرال گاردان فرانسوي، مأمور آموزش نظاميان ايران، به اروپا مي رفت و فشار روسيه بر ايران افزون گرديده بود راه براي امضاي قرارداد ۱۲ مارس ۱۸۰۹ ايران و انگلستان هموار شد كه به موجب آن دولت ايران متعهد شد كه تعهدات نظامي خود با كشورهاي ديگر را به سود انگلستان لغو كند. در اجراي اين قرارداد، افسران انگليسي جاي فرانسويان را در ارتش ايران گرفتند و همين عمل موجب فاجعه سال ۱۸۱۲ در جبهه اصلاندوز شد. مستشار توپخانه ارتش ايران در جبهه اصلاندوز يك افسر انگليسي به نام ليندسي بود. در جريان جنگ، توپخانه ايران به هدايت او نيروي خودي را به گلوله بست و باعث شكست ايران از روسيه شد كه با ميانجيگري و اعمال نظر انگليسي ها، قرارداد ترك مخاصمه ميان روسيه و ايران به امضا رسيد، قسمت هاي از قفقاز ايران به روسيه واگذار شد . مداخلات انگليسي ها در ايران در قرون ۱۹ و ۲۰ عامل اصلي كاهش وسعت، تزلزل حا كميت، عقب ماندگي و بدبختي هاي ايران و ايرانيان بشمار آورده شده است. ملكم در كتاب خود ابراز نظر كرده است كه ايرانيان مردماني خودخواه، متلون  (دمدمي)، متفرق و دوستدار استبداد هستند. مي دانيم وقتي در غرب به كسي وصله خودخواهي و خودبيني بزنند يعني كه مي شود با او وارد چانه زدن شد و احتمالاً وي را خريد و... او در كتاب خود نوشته است كه ايرانيان بمانند ساير مردم مشرق زمين، حكمران قاطع و تأمين كننده رفاه و امنيت را بر حاكم كم عرضه و ليبرال ترجيح مي دهند لذا به روش حكومتي او، ولو استبداد توجهي ندارند.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

پاسخ به پرسش پزشكي
پوسته
فردي گفته است كه اخيراً پوستش به خشكي گرائيده و در سرش، ابروانش، سبيلش، پشت گوشش و حتي اطراف بيني اش پوسته مشاهده مي شود كه برخي از اين پوسته ها به پوست چسبيده اند و سئوال كرده است كه آيا اين يك بيماري واگيردار است؟ دكتر روزنفلد پاسخ داده است كه واگيردار نيست و اگر بر دفعات استحمام افزوده شود، اين عارضه كاهش مي يابد. استرس، هواي مرطوب و گرم، شامپوي نامناسب و چاقي باعث تشديد آن مي شوند. پيش از رسيدن به دكتر مي توانيد از پماد بتامتازون يك دهم درصد روي آن قسمت هاي پوست بماليد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شوق
هميشه در حال رفتن است، گاهي با شتاب و گاهي به نرمي و آرام. اما بايد برود و گويي رازي را با خود حمل مي كند كه با حركتش زندگي، حيات و سرسبزي را به همه جا و همه كس مي بخشد.
پرسيدم: چگونه است كه از رفتن خسته نمي شوي؟ و اين همه رفتن و حركت از كجاست؟ چه چيزي تو را اين چنين به حركت واداشته است كه در حركت تو «زندگي» رنگ مي گيرد و با توقف تو هم خودت و هم زندگي مي ميرد!
به نرمي گفت: در من شوق و شور را وديعه گذاشته است و آنقدر سرشار از شوقم كه تاب ماندن ندارم. و من اين راز را در گوش همه جا و همه كس مي خوانم!
آن روز من «راز آب» را دانستم.
مريم رضايي

گشتي در دنياي خبرها
مضرات دوش گرفتن روزانه
كاروليناي شمالي: دوش گرفتن روزانه در نهايت منجر به صدمه رسيدن به مغز خواهد شد.
تحقيقات دانشمندان روي حيوانات نشان مي دهد، تنفس كردن زير دوش طي سال ها باعث افزايش مقادير منگنز در بدن انسان و در نهايت صدمه وارد شدن به مغز مي شود.
در داخل آب آشاميدني شهرها، منگنز وجود دارد كه استنشاق آن زيان آور است.
۱۵۷ تماس در ۶ ساعت
لندن: يك زن در انگليس كه تحت تأثير مشروبات الكلي قرار داشت، در يك شب بيش از ۱۵۷بار با مركز فوريت هاي اورژانسي و پليسي اين كشور تماس گرفت. وي در يك مقطع زماني ۶ ساعته در تماس هاي تلفني مكرر به تهديد كاركنان مركز پرداخت و به آنان فحاشي كرد.
سرانجام شركت مخابرات تلفن اين خانم را شناسايي و پليس او را دستگير كرد. او به عنوان مجازات بايد ۱۲۰ ساعت كار اجباري براي جامعه انجام دهد.
صرفه جويي در مصرف انرژي
جاكارتا:يكي از مقامات جزيره سولارسي اندونزي به صدها نفر از كارمندان خود دستور داده است حداقل يك روز در هفته با دوچرخه به سر كار بيايند. اين اقدام در پاسخ به درخواست رئيس جمهور اندونزي مبني بر صرفه جويي در مصرف انرژي صورت مي گيرد.
اين مقام مسئول، استفاده از خودرو، اتوبوس و موتورسيكلت را توسط كارمندان در روزهاي پنج شنبه ممنوع اعلام كرده است.
وي پيش از اين استفاده از دستگاه تهويه مطبوع را در ادارات و حتي خودروهاي كارمندان ممنوع اعلام كرده بود.
تكرار تجربه ۸۵ سال قبل
دوبلين: در سال ۱۹۱۹ براي اولين بار دو خلبان انگليسي موفق شدند با هواپيما، عرض اقيانوس اطلس را طي كنند. اما ۸۵ سال پس از اين ركوردشكني يك ميليونر سرشناس به نام استيوفاست و يكي از دوستانش تصميم گرفتند با همان هواپيما و بدون استفاده از ماهواره آن پرواز به يادماندني را تكرار كنند.
اين دو مرد ماجراجو با بهره گرفتن از موقعيت ستارگان و ماه موفق شدند پس از ۲۰ ساعت به مقصد برسند. در آن زمان نيز پرواز خلبانان انگليسي ۲۰ ساعت طول كشيده بود.
۲/۱ ميليون پوند جريمه در دو ماه
لندن: دو دوربين موقت كنترل سرعت در يكي از بزرگراه هاي شهر لندن طي دو ماه اخير، ۲/۱ ميليون پوند براي دولت درآمد كسب كرده است. در صورتي كه خودرويي با سرعت بيش از ۴۰ مايل در ساعت از كنار اين دوربين ها عبور كند جريمه خواهد شد و در ۶۰ روز اخير بيش از ۲۰ هزار راننده جريمه شده اند.
پليس مي گويد با توجه به اينكه در اين قسمت از بزرگراه، كارگران مشغول كار هستند، حداكثر سرعت مجاز ۴۰ مايل در ساعت تعيين شده است. اما رانندگان مي گويند حتي در زماني كه كارگران كناره جاده كار نمي كنند، دوربين ها به ثبت پلاك خودروهايي مي پردازند كه بيش از ۴۰ مايل سرعت دارند.
خودروي كم مصرف
منچستر: در كشور انگليس يك نوع خودروي جديد طراحي شده كه مصرف آن كمتر از مصرف يك لامپ معمولي است اما مي  توان با آن به دور دنيا سفر كرد. اين خودرو كه با هيدروژن كار مي كند براي يك سفر ۲۵ هزار مايلي به دور دنيا تنها با ۲۵ وات برق نياز دارد.
اما با توجه به اين كه حداكثر سرعت آن ۳۰ مايل در ساعت است، در صورتي كه حتي يك لحظه هم توقف در كار نباشد، مي توان دور دنيا را در طول يك ماه پيمود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۴ دقيقه

گل و گياه
اريترونيوم
001440.jpg
نام علمي:
Erythronium oregonum
خانواده: LILIACEAE
گياهي دائمي پيازي به بلندي ۳۵-۱۵ سانتي متر و گستردگي ۱۰ سانتي متر است داراي برگهاي بيضي شكل با خالهاي قهوه اي بوده و گلهاي سفيد كرمي آن در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس با زهكش خوب نياز دارد و آب و هواي خنك را بيشتر مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه پس از اتمام گلدهي امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |