سه شنبه ۱۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۰ - Jul 5, 2005
جزييات بيشتر از كلينيك ترك اعتياد به اينترنت
بي خوابي، گرسنگي و اضطراب اينترنتي
001485.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: چند روز قبل اعلام شد كلينيك ترك اعتياد به اينترنت رسماً در چين آغاز به كار كرد و ديروز خبرگزاري هاي جهان جزييات بيشتري از اين كلينيك را منتشر كردند.
اما مراجعه كنندگان به اين كلينيك چه كساني هستند؟ دكتر تائورن رئيس كلينيك مي گويد: تمام نوجواناني كه اينجا حضور دارند به دليل اين كه در تمام طول روز به چت كردن و بازي هاي كامپيوتري مي پردازند، مدرسه را رها كرده اند. آنها از افسردگي، اضطراب، ترس، بي انگيزگي و عدم برقراري ارتباط با ديگران رنج مي برند. همچنين اغلب آنان با بي خوابي روبه رو هستند و دستانشان مي لرزد.
براساس آمار منتشر شده از سوي دولت، چين صاحب دومين جمعيت كاربر اينترنت در جهان پس از آمريكا است. در حال حاضر چين ۹۴ ميليون نفر كاربر اينترنت دارد.
با آن كه دولت گام هاي بلندي در توسعه اينترنت براي كاربردهاي تجاري و آموزشي برداشته، اما معتقد است كه كافي نت ها از لحاظ اخلاقي، جامعه اين كشور را تهديد مي كنند. به همين دليل به طور مداوم، كافي نت هايي كه به صورت غيرقانوني فعاليت مي كنند توسط دولت تعطيل مي شوند و صاحبان آنها جريمه هاي سنگيني را پرداخت مي كنند.
همچنين بدآموزي  برخي از بازي هاي اينترنتي منجر به فرار دانش آموزان از مدرسه، خودكشي و يا ارتكاب قتل توسط آنان شده است. با اين وجود، كافي نت ها هر روز در حال گسترش هستند و حتي در كوچك ترين و فقيرترين روستا ها نيز به چشم مي خورند كه نوجوانان تا نيمه هاي شب در اين كافي نت ها مشغول بازي و چت كردن مي باشند.
دكتر يانگ، روانشناس دانشگاه بردفورد كه در سال ۱۹۹۸ كتابي در مورد اعتياد به اينترنت نوشت، مي گويد، چندان تعجب آور نيست كه استفاده بيش از حد از اينترنت براي جامعه چين مشكل ساز شده است. به گفته اين روانشناس، تا ۱۰ سال پيش كلينيك درمان اعتياد به اينترنت در آمريكا وجود نداشت، اما در حال حاضر اشخاص حقيقي چون خود وي اقدام به تأسيس چنين كلينيك هايي كرده اند.
كلينيك ترك اعتياد چين در طبقه بالاي يك ساختمان دو طبقه كه در يك خيابان ساكت و پردرخت واقع است به بيماران سرويس مي دهد.
اغلب بيماران بستري شده در اين كلينيك افراد ۱۴ تا ۲۴ ساله هستند كه از بي خوابي و كاهش وزن رنج مي برند كه علت اصلي مشكلات آنها خيره شدن به صفحه نمايشگر كامپيوتر از صبح تا پاسي از شب است. از اين افراد ۱۲ پرستار و ۱۱ پزشك مراقبت مي كنند.
برخي از بيماران به صورت داوطلبانه به كلينيك مراجعه كرده اند و برخي ديگر را والدينشان به زور در اين مكان بستري نموده اند. اغلب بيماران مي گويند، سير در اينترنت بهترين راه  براي فراموشي استرس وارد به آنان توسط والدينشان مي باشد، چون والدين همواره از آنها انتظار دارند كه در مدرسه نمرات بالايي كسب كنند.
رئيس كلينيك تخمين مي زند كه ۵/۲ ميليون نفر در چين به اينترنت اعتياد داشته باشند. وي مي گويد: هر چه تعداد كاربران اينترنت افزايش مي يابد به موازات آن تعداد افراد معتاد به اين پديده بالا مي روند اما نبايد چندان نگران اين موضوع بود چون نسل جوان و در حال رشد همواره با مشكلات خاصي مواجه مي شود. اگر نسل در حال رشد چين به اينترنت اعتياد پيدا نمي كرد به طور حتم به پديده هاي ديگر از جمله مواد مخدر معتاد مي شد.
يكي از بيماران كلينيك كه ۲۰ سال سن دارد، مي گويد: من هر روز ۱۰ ساعت را مقابل كامپيوتر سپري مي كردم و در تمام اين مدت به بازي هاي كامپيوتري مشغول بودم. به همين دليل در كلاس درس نمي توانستم تمركز كنم و حرف هاي معلم را متوجه نمي شدم چون تنها به بازي بعدي فكر مي كردم. به هر حال بازي هاي كامپيوتري مرا شاد مي كرد و مشكلاتم را فراموش مي كردم.
يك بيمار ۱۲ ساله هم در مورد علت مراجعه خود به كلينيك مي گويد: من در طول ۲۴ ساعت يك دقيقه هم نمي خوابيدم و حتي ناهار و شام خود را مقابل كامپيوتر ميل مي كردم.
در اين كلينيك ابتدا يك آزمايش استاندارد از مراجعه كنندگان به عمل مي آيد تا اين كه مشخص شود آيا فرد مراجعه كننده معتاد است يا خير. سپس تركيبي از درمانها مانند مشاوره، درمان دارويي، طب سوزني و انجام ورزش براي بيمار تجويز مي شود.
معمولاً  يك بيمار به طور متوسط ۱۰تا ۱۵ روز در اين كلينيك بستري مي شود كه هزينه هر روز اقامت در اين مكان ۴۸ دلار است.
داخل اتاق هر بيمار، گل مصنوعي، تلويزيون ۱۷ اينچ و مبل راحتي وجود دارد و تمام اتاق ها نورگير مي باشد. با آن كه نتايج اين درمان در دراز مدت نمايان مي شود، اما نمي توان از اعتياد مجدد بيماران به اينترنت جلوگيري كرد.

نخستين فروشگاه نرم افزاري ايران در جيتكس ۲۰۰۵
001482.jpg
گروه انفورماتيك: نخستين فروشگاه نرم افزاري ايران در نمايشگاه جيتكس ۲۰۰۵ دوبي، جلوه گر محصولات داخلي خواهد بود.
معاون مركز صنايع  نوين در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب گفت: امسال براي نخستين بار در نظر داريم با اختصاص فضايي از غرفه ايران در نمايشگاه، فروشگاه نرم افزاري ايجاد كرده و محصولات تك نسخه اي را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار دهيم.
مهندس محمدثروتي افزود: ارائه محصولات داخلي، بيانگر توانمندي بازار ايران در نمايشگاه ۲۰۰۵ امارات است و زمينه  مناسبي براي شناخت اين بازار از سوي شركت هاي خارجي ايجاد مي كند.
وي حضور ايران در جيتكس دوبي را براي سومين بار و در غرفه اي به مساحت در حدود ۸۵ متر مربع در قالب يك پاويون رسمي متشكل از ۱۱ تا ۱۵ شركت فعال نرم افزاري و سخت افزاري دانست و بيان داشت: طبق پيش بيني حضور ايران در اين نمايشگاه بيشتر در قالب نرم افزار است.
ثروتي تفاوت در برنامه ريزي اين مركز براي شركت در نمايشگاه اين دوره امارات را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: امسال برنامه ريزي و اطلاع رساني را براي حضور شركت ها زودتر شروع كرديم تا پس از انتخاب، شركت ها زمان كافي براي امكانسنجي و برنامه ريزي اوليه و تهيه مستندات لازم براي حضور در نمايشگاه را در اختيار داشته باشند.
معاون مركز صنايع نوين با بيان اين كه در خصوص ICT نبايد تنها به داخل كشور بسنده كرد تصريح كرد: با پذيرش حضور ايران در WTO بايد هر چه سريعتر با سازوكار آن آشنا شويم و نمايشگاه ها و همچنين ارتباط با خارج از كشور و حضور در مجامع بين المللي يكي از اصلي ترين راه ها براي ارزيابي توانمندي هاي داخلي و رسيدن به استانداردهاي جهاني است.
ثروتي افزود: با توجه به تبليغات منفي كشورهاي بيگانه نسبت به ايران و همچنين نداشتن تبليغات مناسب در سطح بين المللي، صنعت ICT كشور گمنام مانده است و اين موضوع در مقايسه با سطح توانمندي داخلي بي انصافي است.
وي با اشاره به اهداف اين مركز براي حضور در نمايشگاه جيتكس اظهار داشت: هدف ما نشان دادن توانمندي ايران در حوزه ICT، ايجاد فضاي تعامل و ارزيابي در سطح بين المللي و همچنين ايجاد زمينه مناسب براي ارايه بازار داخلي در سطح بين الملل براي معرفي آن و فروش محصولات است.
ثروتي با اشاره به ويژگي هاي اين دوره بيان داشت: تخصيص فضاي مناسب براي ارايه محصولات نرم افزاري اسلامي و ديني و اختصاص فضاي مناسب براي فروشگاه نرم افزاري براي نرم افزارهاي تك نسخه اي از جمله ويژگي هاي اين دوره است.

بازي  هاي  اينترنتي  پيامدهاي  منفي  در بر دارد
بازي  هاي  اينترنتي  عوارض  اجتماعي  و شخصي  زيادي  را ايجاد و مي تواند به  سلامت  روان  كاربران  آسيب برساند.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  موسسه  سلامت  روان،  در حال  حاضر بسياري  از كاربران  اينترنت  و به ويژه  جوانان  به  بازي هاي  اينترنتي  روي  آورده اند؛ در حالي  كه  اين  بازيها در درازمدت  پيامدهاي منفي  اجتماعي ، جسمي  و رواني  زيادي  را براي  آنان  خواهد داشت .
به  گفته  محققان ، اعتياد به  بازيهاي  اينترنتي  كه  بسياري  از آنها ممكن  است  با صرف  هزينه هاي  زياد همراه  باشد نه تنها به  ورشكستگي  اقتصادي  فرد مي انجامد بلكه  به  روابط خانوادگي  و شغلي  وي  نيز آسيب مي رساند.
اين  افراد معمولاً منزوي  مي شوند و از تماس  با اعضاي  خانواده  خودداري  مي كنند و ارتباط قابل  قبولي  با دوستان  و همكاران  خود ندارند و از ساير فعاليتهاي  شخصي  يا اجتماعي  لذت  نمي برند.
نتايج  اين  وضع  بروز اختلالات  رواني  در كاربران  است  كه  در مواردي  بستري  شدن  آنان ضرورت  پيدا مي كند.

راه اندازي رسمي شبكه اينترنتي متخصصان
گروه انفورماتيك: شبكه اينترنتي متخصصان، به منظور برقراري ارتباط و تبادل اطلاعات علمي و تخصصي بين متخصصان ايراني داخل و خارج كشور راه اندازي شد.
به گزارش ايسنا، دكتر جواد فرشباف ماهريان رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران گفت: «با توجه به اينكه سال ۱۳۸۴ از سوي مقام معظم رهبري سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي اعلام شده و معظم له به جذب و استفاده از نخبگان تاكيد فرموده اند، اين سازمان اقدام به ايجاد يك شبكه ويژه اينترنتي براي ۶۰ گروه تخصصي كرده است.»
وي افزود: « شبكه اينترنتي متخصصان به منظور برقراري ارتباط و تبادل اطلاعات علمي و تخصصي بين متخصصان ايراني داخل و خارج كشور، نخبگان، استادان، پژوهشگران، دانشجويان، سازمان هاي دولتي، مراكز علمي و تحقيقاتي، مراكز رشد علم و فناوري، انجمن هاي عملي و تخصصي، شركت ها، صنايع، نشريات علمي تخصصي و ساير افراد و مراكز مرتبط و يا علاقه مند به مباحث علمي تخصصي ايجاد شده است و به صورت يك روابط عمومي ديجيتال ميان افراد و سازمان هاي مذكور عمل مي كند.»

تفاوت  ژنتيكي  و مقاومت  در برابر مسموميت
بر اساس  يافته هاي  جديد محققان  علوم  پزشكي  برخي  كودكان  با الگوهاي  خاص  ژنتيكي  دربرابر مسموميت  با ارسنيك  واكنشهاي  قوي تري  نشان  مي دهند.به  طوري  كه اين  واكنش ، ميزان  حساسيت  آنان  را در برابر سم  ارسنيك  كمتر مي كند.
محققان  دريافتند كودكاني  كه  نوع  مخصوصي  از ژن  سي واي تي  ۱۹ را دارند قادرند مولكولهاي  ارسنيك  را به  طور خاص و متفاوتي  بشكنند .اين  ويژگي  در كودكان  ديگر مشاهده  نشده  است .

روش جديد درمان آسم
محققان  مي  گويند با استفاده  از نيكوتين  و مواد شبيه  آن  كه  گيرنده هاي  مربوط به نيكوتين  را درسلول ها تحريك  مي  كنند مي توان  اسم  را كنترل  كرد.
گيرنده هاي  نيكوتيني  بر روي  سلول  هاي  التهابي  و عضلات  صاف  مسيرهاي  هوايي  وجود دارند و از نيكوتين  و مواد شبيه  آن  كه  اين  گيرنده  هاي  فعال  مي  كنند مي  توان  در درمان  اسم  استفاده  كرد.در بيماري  اسم  راههاي  هوايي  دچار التهاب  مي  شوند و بر اثر التهاب  راه هاي  هوايي  تنگ  مي  شوند و علائم  اسم  بروز مي  كند.

ركورد ارسال  پيامهاي  كوتاه  تلفني  شكسته  شد
برگزار كنندگان  مراسم  كمك  به  افريقا و لغو بدهي  هاي  كشورهاي  فقير از شكسته  شدن  ركورد ارسال  پيامهاي  كوتاه  تلفني ، اس  ام  اس ، خبر دادند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه ، سازمان  دهندگان  برنامه  مبارزه  جهاني  با فقر درافريقا كه  مقر آنها در ايالت  فيلادلفياي  امريكا است  اعلام  كردند: به  درخواست  آنها بيش  از بيست  و شش  ميليون  پيام  كوتاه  تلفني ، اس  ام اس  ، از كشورهاي  مختلف  جهان  براي  حمايت  از لغو بدهي  هاي  كشورهاي  بسيار فقير جهان  ارسال  شده  است  كه  در نوع  خود يك  ركورد محسوب  مي  شود.
ركورد قبلي  ارسال  اس  ام  اس  در يك  روز و به  مناسبت  يك  رويداد فقط شش  ميليون  پيام كوتاه  بود كه  به  دعوت  يك  برنامه  تلويزيوني  مشهور امريكايي  ارسال  شده  بود.

ساخت سيستم هشدار دهنده آتش سوزي در جنگل ها
001479.jpg
گروه دانش- مرتضي اسلام زاده: از اين پس جنگل ها در آتش نخواهند سوخت، زيرا دانشمندان و محققان به يك اختراع جديد و بسيار پيشرفته در زمينه جلوگيري از آتش سوزي هاي طبيعي در جنگل ها دست پيدا كرده اند كه مي تواند پيش از گسترده شدن آتش آن را شناسايي و به مراكز مسئول گزارش دهد.
به گزارش پايگاه اينترنتي رويتر، تنها امسال و از آغاز فصل گرما در ايالات متحده بيش از ۲۰۰ هزار هكتار از جنگل هاي اين كشور طعمه آتش سوزي شده و تبديل به خاكستر شده اند.
در هر تابستان صدها مورد آتش سوزي در مناطق مختلف آمريكا اتفاق مي افتد و دانشمندان اميدوارند با اين سيستم جديد از يك طرف موفق به نجات جان انسان ها شوند و از طرف ديگر نيز بتوانند از بروز ميليون ها دلار خسارت مالي و همچنين از بين رفتن منابع طبيعي جلوگيري كنند.

مايكروسافت به پرداخت ۷۷۵ ميليون دلار جريمه محكوم شد
گروه انفورماتيك: با توجه به اقامه دعوي شركت IBM مبني بر سوءاستفاده شركت مايكروسافت و با حكم وزارت دادگستري آمريكا، مايكروسافت محكوم به پرداخت ۷۷۵ ميليون دلار به شركت IBM گرديد.
مايكروسافت اين ادعا را بسيار بزرگ و غير واقعي خواند و مبلغ آن را بسيار زياد دانست. اين جريمه به سال ۱۹۹۰ برمي گردد كه دولت آمريكا متوجه گرديد كه مايكروسافت شركت هاي كامپيوتري سخت افزاري را مجبور به انحصاري كردن بر روي نرم افزارهاي خود كرده است.
اين جريمه در ادامه جريمه هاي قبلي مي باشد كه در همين راستا صورت گرفته و شركت هاي سخت افزاري از مايكروسافت خسارت دريافت كرده اند. سال گذشته شركت SUN نيز مبلغ ۲ بيليون دلار دريافت نمود.
در سال ۲۰۰۴ نيز كميسيون اروپا شركت مايكروسافت را به دليل انحصاري كردن نرم افزارها به مبلغ ۵۹۷ ميليون دلار جريمه كرد و مايكروسافت را مجبور به توليد ويندوز XP بدون نرم افزار Windows Media Player نمود كه به نام Windows XP Home Edition معروف شد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |