سه شنبه ۱۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۰ - Jul 5, 2005
سرقت ۵ ميليارد ريالي از بانكي بي حفاظ در پايتخت
001467.jpg
001470.jpg
001464.jpg
گروه حوادث: سردار طلايي گفت: با تلاش شبانه روزي ماموران آگاهي مركز ۶ نفر از اعضاي باند بزرگ تهيه و فروش عتيقه و جواهرات تاريخي درتهران شناسايي و دستگير شدند.
سردار مرتضي طلايي فرمانده انتظامي تهران بزرگ كه ديروز در يك كنفرانس خبري شركت كرده بود، با اشاره به اينكه اين مقدار اشياي كشف شده با همكاري اطلاعات مردمي و پليس صورت گرفته، اظهار داشت: بر حسب اطلاعات و سرنخ هاي موجود، پليس دريافت كه مقداري جواهر و عتيقه جات تاريخي ميان گروهي رد و بدل مي شود.
و در اين ميان پليس با استعلام از ميراث فرهنگي كشور دريافت كه اين اشياي قيمتي و تاريخي با توجه به سابقه تاريخي از اهميت و قيمت بالايي برخوردار هستند.
سردار طلايي در ادامه گفت: با كسب اخبار و اطلاعات لازم و همچنين با هماهنگي مقام محترم قضايي ما توانستيم با شگردهاي ويژه پليس از طريق واسطه ها با فروشنده اصلي ارتباط برقرار كنيم و پس از شناسايي مخفيگاه سركرده اصلي، پليس موفق شد ۶ نفر از سارقان اين باند از جمله سركرده اين باند و بادي گارد او را كه در تمام علوم و فنون ورزشي تبحر داشت، در يك عمليات غافلگيرانه دستگير كنند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ ارزش عتيقه جات كشف شده را بيش از ۱۰ ميليارد تومان دانست و خاطر نشان كرد: در حال حاضر افراد دستگير شده براي رسيدگي در اختيار مقام محترم قضايي قرار دارند و اخبار بعدي متعاقباً اعلام خواهد شد.
وي همچنين از دستگيري عوامل سرقت كم سابقه ۵ ميليارد ريالي از بانك ملي شعبه نارمك در ۱۶ آبان ماه سال گذشته خبر داد.
وي افزود: با توجه به اين كه سارقان با سوراخ كردن ديوار بانك موفق به ورود به داخل بانك و با استفاده از ابزارآلاتي چون برش هوا و ساير تجهيزات موفق به باز كردن درب گاوصندوق شده  بودند و از اين طريق مبلغ ۵ ميليارد ريال را به سرقت بردند، موضوع به لحاظ شگرد سرقت از اهميت بسياري برخوردار بود.
وي ادامه داد: بر اين اساس تيم ويژه اي را در اداره آگاهي مركز تشكيل داده و اداره يكم را مامور پيگيري كرديم كه با تمام توان و به صورت شبانه روزي در خصوص شناسايي و دستگيري عوامل سرقت اقدام كنند.
سردار طلايي با اشاره به شناسايي و دستگيري ۵۰ نفر از افرادي كه طي اين مدت اقدام به وصول اين تراول چك ها كرده بودند، اظهار كرد: پس از بررسي هاي صورت گرفته متوجه شديم كه اين عده با واسطه، وارد جريان شده اند؛ لذا نقشي در آن نداشته اند.
وي در خصوص طريقه دستگيري عوامل سرقت تراول چكها از بانك ملي شعبه نارمك توضيح داد: پيگيري ها تا آنجا ادامه يافت كه در خرداد ماه سال جاري زماني كه يك زن و مرد قصد تبديل بخشي از تراول چكها را در يك جواهرفروشي داشتند، از طريق دوربين مدار بسته مورد شناسايي قرار گرفتند و همين امر آغازي براي دستگيري سارقين مورد نظر شد. سردار طلايي با بيان اين كه پس از كنترل هاي علمي و فني مشخص شد سارقين اصلي دو نفر بوده و دو نفر ديگر شامل يك زن و يك مرد عوامل اصلي توزيع تراول چكها هستند كه با مراجعه به جواهر فروشي ها و صرافي ها، آنها را به ارز يا سكه تبديل مي كنند، اظهار كرد: سرانجام در ششم تير ماه امسال با اعزام يك تيم سازماندهي شده به شهرستان هاي سقز، ديوان دره، و مريوان توانستيم دو نفر به نامهاي «علي.خ »، و «انور. م ش» (عوامل اصلي سرقت) را به همراه يك نفر ديگر از كساني كه اقدام به وصول تراول چكها مي كرد در شهرستان سقز دستگير كنيم. وي افزود: همچنين در ادامه مرد و زني به نامهاي احمد و مرضيه كه عوامل اصلي توزيع تراول چكها بودند را در سمنان دستگير كرده و مبلغ ۴۰۰ ميليون تومان تراول چك را از محل اختفاي آنها از داخل يك دستگاه تلويزيون كشف و در همان محل با هماهنگي مقام قضايي به نماينده بانك ملي تحويل داديم.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ با بيان اين كه بدين ترتيب يكي از پرونده هاي مهم و پيچيده سرقت از بانك با دستگيري ۴ نفر به عنوان عوامل اصلي به نتيجه رسيد، به شگرد سارقين در خصوص سرقت صورت گرفته اشاره كرد و هشدار داد: اين افراد با سوراخ كردن ديوار مشترك بانك با مغازه همجوار كه تنها ۵ سانتيمتر قطر داشته ، موفق به ورود به داخل بانك شده بودند. وي تاكيد كرد: عدم حفاظت مناسب از بانك ، ناقص بودن آژير هشدار دهنده و نداشتن سيستم دوربين هاي مدار بسته از علل اصلي فرصت سازي براي اين سارقين بود.

در شعبه ۱۱۴۲ مجتمع قضايي بعثت اعضاي شبكه
آدمخوارها محاكمه شدند
گروه حوادث: نخستين جلسه محاكمه اعضاي شبكه سرقت و كيف قاپي موسوم به «آدمخوار» صبح ديروز با حضور ۳۰۰ شاكي و متهمان در شعبه ۱۱۴۲ مجتمع قضايي بعثت برگزار شد.به گزارش خبرنگار ما، از ساعات اوليه صبح ديروز تعداد بي شماري شاكي كه توسط شبكه آدمخوارها مورد سرقت، زورگيري و كيف قاپي قرار گرفته بودند، پشت در شعبه ۱۱۴۲ مجتمع قضايي بعثت در انتظار به سر مي بردند. هرقدر زمان مي گذشت بر تعداد شاكيان اين پرونده افزوده مي شد؛ به طوري كه حدود ساعت۱۰ صبح ۳۰۰ شاكي در مجتمع قضايي حضور يافته بودند. هريك از شاكيان نحوه سرقت و زورگيري كه اعضاي اين شبكه از آنها كرده بودند را براي ديگري توضيح مي داد.
حدود ساعت ۳۰/۱۰ بود كه اعضاي اين شبكه مخوف با يك دستگاه اتوبوس با مراقبتهاي خاصي  به شعبه انتقال يافتند. پس از حضور متهمان در جلسه محاكمه، قاضي فراهاني كه رياست دادگاه را بر عهده داشت از هريك از شاكيان خواست تا به طرح شكايت خود، بپردازند.متهمان اين پرونده كه سركردگي آنها را فردي به نام جمال (معروف به آدمخوار) بر عهده داشت، با رديابي هاي ويژه مأموران دايره ۱۸ اداره آگاهي تهران شناسايي و دستگير شدند. اعضاي اين شبكه با صدور قرار بازداشت از سوي بازپرس شعبه پنجم دادسرا روانه زندان شدند اما جمال آدمخوار (سركرده شبكه) با طرح شكايتي واهي، زماني كه در حال انتقال به دادگاه كرج بود از چنگ مأموران گريخت. ۱۰ متهم اصلي پرونده كه بين ۲۰ تا ۲۷ سال سن دارند، به ۱۲۰۰ فقره سرقت،  زورگيري و كيف قاپي اعتراف كرده اند.
اعضاي اصلي اين شبكه ۴۷ نفر هستند. بر پايه اين گزارش، قرار است صبح امروز ادامه جلسه محاكمه در شعبه ۱۱۴۲ مجتمع قضايي بعثت در حالي برگزار شود كه متهمان هريك به دفاع از خود بپردازند.

پرونده قتل يك زن استاد دانشگاه در مرحله اي جديد
گروه حوادث: تحقيقات پليس قضائي بر روي پرونده قتل يك زن استاد دانشگاه، روز گذشته با برگزاري  جلسه دادرسي در شعبه ۱۱۵۷ وارد مرحله جديدي شد.
به گزارش خبرنگار ما، اواسط اسفند ماه سال ۸۱ در پي پخش بوي گاز شديد در يك آپارتمان مسكوني واقع در منطقه شهرك قدس  (غرب) تهران اهالي ساختمان براي جلوگيري از وقوع يك حادثه از تكنسين ساختمان خواستند تا منشأ گاز را كشف كند. محل انتشار گاز از داخل منزل هايده كه استاد دانشگاه و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد واحد ... بود، تشخيص داده شد. وقتي تكنسين ساختمان به داخل آشپزخانه منزل مراجعه كرد با شلنگ بريده شده گاز روبه رو شد. شير گاز بسته شد همسايه ها در حال خروج از آپارتمان مذكور بودند كه ناگهان با جسد صاحب خانه كه در اتاق نشيمن افتاده بود مواجه شدند.در اولين تحقيقات پليسي گازگرفتگي زن جوان مردود اعلام شد و قاضي جواد اسماعيلي به همراه اكيپي از مأموران دايره ۱۰ آگاهي مركز براي بررسي صحنه جنايت در محل حاضر شدند.بعد از بررسي دقيق محل، جسد به پزشكي قانوني انتقال يافت. در مراحل بعدي تحقيق بر روي اين پرونده، مأموران دايره ۱۰ آگاهي متوجه شدند هايده چند ماه قبل از وقوع جنايت صيغه مردي شده بود.
محسن، همسر صيغه اي هايده كه راننده دانشگاه نيز بوده، مورد بازجويي قرار گرفت. وي درخصوص شب حادثه به افسر پرونده گفت: روز حادثه پنج شنبه شب بود و شنبه هفته بعد از آن قرار بود يكي از دوستانم عروسي كند. به دليل اين كه داماد ماشين نداشت از مقتوله خواستم اگر برايش امكان دارد خودرو پرايد يشمي رنگ خود را براي يك روز به دوستم قرض بدهد. او نيز قبول كرد، شب حادثه پس از آن كه تمام مسافران خود را به مقصد رساندم با مقتوله تماس گرفته تا براي تحويل خودرو به منزل وي بروم. وقتي به خانه برگشتم متوجه شدم دوستم يك خودرو ديگر را براي مراسم عروسي خود تهيه كرده است. با خود فكر كردم هايده به مهماني رفته است با يك خودرو مسافركش به مقابل در منزل رفتم و خودرويي كه از تاريخ بيست وپنجم مهرماه سال ۷۷ دانشگاه براي انتقال اساتيد به منازلشان در اختيارم قرار داده بود از مقابل در منزل مقتوله برداشتم و بدون آن كه زنگ در منزل هايده را به صدا دربياورم از آنجا رفتم. فرداي روز حادثه جمعه بود و شنبه نيز به دليل مصادف شدن با عيد قربان دانشگاه تعطيل بود و از وقوع قتل هايده روز يكشنبه مطلع شدم.
قاضي جواد اسماعيلي در جلسه اول دادرسي محسن، هنگامي كه با سخنان ضد و نقيض متهم روبرو شد،نسبت به پرونده توجهش جلب شد. روز گذشته جلسه ديگري براي رسيدگي بر روي اين پرونده در شعبه ۱۱۵۷ به رياست قاضي محمدياري برگزار شد.در اين جلسه، قاضي بعد از انجام يكسري بازجويي خواستار تحقيق دوباره از همسر صيغه اي هايده شد تا شايد بدين ترتيب ابعاد مبهم پرونده فاش شود. بررسي ها همچنان ادامه دارد.

اعتراف بمب گذار حرفه اي
ام.اس.ان: تري نيكول كه متهم به چندين مورد بمب گذاري در شهر اوكلاهاماست، روز گذشته در حضور مادر خود با بازپرسان تحقيق اين پرونده صحبت كرده و صراحتاً به نقش خود در بمب گذاري در ساختمان فدرال اوكلاهاما اعتراف كرد.
مادر نيكول كه در جريان اين اعترافات حضور داشته است اعلام كرد كه تري در اين جلسه اعتراف كرده است كه در اين بمب گذاري كشيدن نقشه اصلي و تهيه مواد لازم بر عهده وي بوده است.جويز ويلت در مصاحبه اي با آسوشيتدپرس در اين خصوص گفت: پسرم تمامي اطلاعاتي را كه در اختيار داشت در اختيار بازپرسان گذاشت.همدست تري- تيموتي مك وي- كه مسئوليت اصلي در اين بمب گذاري را بر عهده داشته است در ژوئن سال ۲۰۰۱ اعدام شد.پيش از اين دادستان پرونده نيكول را متهم كرده بود كه به ميل و اراده خود به تيموتي كمك كرده است. البته تري همواره اين اتهام را رد كرده بود.مادر تري در تمام طول جلسات دادگاه ادعا كرد كه پسرش تحت تأثير تيموتي بوده است. وي ادعا مي كند كه نيكول به نوعي سندروم رواني مبتلا ست كه باعث مي شود وي به راحتي تحت تأثير ديگران قرار گيرد. تري در طول جلسه ديروز ادعا كرد كه تيموتي وي را تهديد كرده بود در صورتي كه به وي كمك نكند، وي و اعضاي خانواده اش را به قتل خواهد رساند.دادستان پرونده، تري را متهم كرده است كه از منزل يكي از دوستانش، مبلغ ۶۳ هزار دلار را ربوده و تسليحات خريداري كرده است. تري از سوي ديوان عالي به حبس ابد محكوم شده است.

قتل نوجوان آمريكايي براي سرقت
آسوشيتدپرس: دو نوجوان آمريكايي كه براي سرقت دستگاه ضبط و پخش موسيقي دوستشان، وي را با ضربات چاقو به قتل رساندند تحت تعقيب پليس قرار دارند.
بنابراين گزارش، قرباني «كريستوفر رز» همراه سه نفر ديگر توسط يك گروه جوان يكشنبه عصر مورد حمله قرار گرفتند و اعضاي گروه پس از سرقت دستگاه ضبط و پخش موسيقي رز او را از ناحيه قفسه سينه دو بار مورد ضربه چاقو قرار داده و به قتل رساندند.پليس نيويورك درباره موجي از سرقت دستگاههاي مشابه به ويژه در ايستگاههاي مترو خبر داد و گفت: طي سال جاري ۵۰ دستگاه از اين نوع سرقت شده اين در حالي است كه در مدت مشابه سال قبل سرقتي از اين نوع گزارش نشده است.
مقامات رسمي بر اين باورند كه اغلب سارقان، وسايل مسروقه را براي خود نگهداري كرده و در حالي كه مي توانند آنها را در خرده فروشي ها با مبلغ ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار به فروش برسانند ترجيح مي دهند آنها را براي خود نگه داشته و نفروشند.

كشف جسد يك زن
ام .اس.ان: پليس اسپانيا جنازه دختر ۱۴ ساله آمريكايي را در منزل محل سكونتش در روستايي در جنوب اين كشور پيدا كرد. مقتول با چندين ضربه چاقو به قلب و قفسه سينه اش به قتل رسيده بود.
بازپرس تحقيق پرونده اعلام كرده است كه جنازه نيكول پپ ۱۴ ساله در آپارتماني كه به اتفاق مادر بزرگش در آن زندگي مي كرده، پيدا شده است.پليس جست وجوي گسترده اي را براي يافتن مرد ۲۲ ساله اي كه آخرين بار در حالي كه چاقويي در دست داشته و از منزل نيكول خارج شده، آغاز كرده است. صاحب خانه مقتول به پليس گفته است كه شب حادثه به دنبال شنيدن صداي فرياد نيكول به آپارتمان وي رفته و با جنازه اش كه بر روي زمين بود روبه رو شده است. به گزارش پزشكي قانوني علاوه بر ضربات وارد شده بر قلب مقتوله، ضربه چاقويي به چشم راست وي نيز وارد شده است.مادر بزرگ نيكول هنگام وقوع قتل در آپارتمان حاضر نبوده است. در طول يك سال گذشته بيش از پنج نفر در اين منطقه به قتل رسيده اند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |