سه شنبه ۱۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۰ - Jul 5, 2005
هيأت دولت تصويب كرد:
كمك بلاعوض دولت براي كاهش مصرف انرژي
گروه اقتصادي: هيأت دولت برخي راهكارهاي جديد براي كاهش و بهينه سازي مصرف سوخت را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، از جمله اين راهكارها اعطاي كمكهاي بلاعوض به توليدكنندگان كالاهايي است كه اقدام به توليد تجهيزات خانگي كم مصرف با راندمان بالا مي كنند.
در مصوبه هيأت وزيران دراين خصوص آمده است: به منظور تشويق و توسعه استفاده از تجهيزات خانگي كم مصرف كه داراي برچسب انرژي مي باشند، بخشي از تفاوت قيمت محصولات پربازده با نمونه هاي مشابه كم بازده به صورت كمك بلاعوض به توليدكنندگان به صورت يارانه پرداخت مي شود.
اين گزارش حاكي است كه بخشي از يارانه هاي دولت، به توليدكنندگان لامپهاي كم مصرف اختصاص خواهد يافت.
به همين منظور هيأت وزيران تصويب كرده است: به ازاي هر لامپ كم مصرف حداكثر تا مبلغ ده هزار ريال يارانه با اولويت توليدكنندگان پرداخت شود.
اين ميزان براي روستاها و مساجد تا سقف ۱۵ هزار ريال تعيين شده است. بخش ديگر مصوبه هيأت وزيران به برقي كردن چاه هاي آب كشاورزي اختصاص دارد.
اين گزارش حاكي است كه هيأت دولت در مصوبه خود تأكيد كرده است كه اعتبارات مربوط به كاهش آلاينده هاي ناشي از مصرف بنزين و نفت گاز براي اعطاي كمك بلاعوض براي اصلاح مستقيم مصرف سوخت در خودروهاي آلاينده حمل و نقل عمومي مصرف شود.
بر اين اساس، اعتبار مذكور به بخش حمل و نقل عمومي در هشت شهر آلوده كشور از جمله تهران، اصفهان، اهواز و كرج اختصاص خواهد يافت.
بخش ديگري از مصوبه هيأت وزيران به تشويق بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در انرژيهاي نو اختصاص دارد.
براين اساس هيأت وزيران تصويب كرده است: براي تشويق و ترغيب بخش خصوصي به سرمايه گذاري در زمينه توسعه استفاده از انرژيهاي نو، علاوه بر قيمت خريد برق به نرخهاي متعارف، تسهيلاتي نيز براي آنها در نظر گرفته خواهد شد.
اين گزارش حاكي است كه هيأت دولت، سازمان مديريت و برنامه ريزي را مكلف كرده است هر سه ماه يك بار گزارشهاي مربوط به بهينه سازي مصرف سوخت را تهيه كند. در مصوبه هيأت وزيران همچنين اعتبارات خاصي براي تعمير خودروهاي سواري و خودروهاي سنگين در نظر گرفته شده است.

كارشناسان،ناشناس بودن گونه مشاهده شده را تأييد كردند:
احتمال شناسايي يك گونه جديد گرگ در ايران
001530.jpg
گروه شهري: گروهي از كارشناسان محيط زيست در پي بازبيني فيلمي كه توسط محمدعلي اينانلو از يك گونه ناشناس سگ سان در پارك ملي گلستان تهيه شده است، احتمال دادند كه اين جانور مي تواند يك گونه يا زيرگونه شناسايي نشده گرگ در طبيعت ايران باشد.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز در همين باره نشستي در خبرگزاري ميراث فرهنگي برپا شده و حاضران فيلم تهيه شده را به دقت مورد بررسي قرار دادند. اين فيلم آبان سال گذشته در منطقه «بزاغان» پارك ملي گلستان ثبت شده است. اينانلو در اين باره گفت: براي پروژه مجموعه مستند برنامه محيط زيست سازمان ملل از فاصله ۸۰۰ متري مشغول فيلمبرداري از يك گله گوزن بوديم. ناگهان يك حيوان ناشناس وارد كادر شده و گله گوزنها را فراري داد. حيواني كه نه گرگ بود و نه شغال و در عين حال به هر دو شباهت داشت. ابتدا تصور كرديم شايد گرگ سرخ خراسان باشد، كه قبلاً مطالبي درباره آن شنيده بودم. اگرچه مي دانستم كه سالهاست اين گونه گرگ در طبيعت ايران مشاهده نشده است. يك ماه بعد فيلم را براي بررسي هاي علمي دراختيار سازمان حفاظت محيط زيست قرار دادم، اما با گذشت نزديك به هفت ماه هنوز اين سازمان فيلم مذكور را بررسي نكرده است. به همين خاطر و در پي علاقه مندي خبرگزاري ميراث فرهنگي براي بررسي موضوع با نمايش و بررسي فيلم در نشستي با حضور كارشناسان محيط زيست توافق كردم.
به گزارش خبرنگار ما دكتر كهرم استاد دانشگاه تهران در نشست مذكور ضمن تأييد تفاوت گونه موردنظر با سگ سانان مشابه در ايران از جمله گرگ، شغال و روباه احتمال داد كه اين جانور نه يك زيرگونه و بلكه شايد حتي يك گونه شناسايي نشده باشد.
همچنين دكتر امير مظهري بر تفاوت اندك اين گونه با گرگ سرخ خراسان كه قبلاً توسط وي مشاهده شده است تأكيد كرد.
دكتر جمالي خواستار ارسال فيلم تهيه شده به مجامع علمي جهان براي بررسي دقيق تر شد و همچنين دكتر آل داوود رئيس انجمن دوستداران حيوانات و مهندس بختياري، كارشناس محيط زيست ناشناس بودن گونه مذكور را مورد تأييد قرار دادند.اين گزارش مي افزايد يكي ازگزينه هايي كه توسط كارشناسان حاضر در اين نشست مطرح شد هيبريد بودن (حاصل جفت گيري دوگونه متفاوت) جانور مشاهده شده بود كه با توجه به گفته هاي مردم محلي درباره وجود شمار ديگري از اين گونه در منطقه اين احتمال نيز ضعيف به نظر مي رسد. در پايان نشست ديروز مقرر شد فيلم تهيه شده براي اعلام نظر نهايي دراختيار يك مركز عالي جانورشناسي در كشور فرانسه، قرار گيرد.

پيشنهاد مركز پژوهشهاي مجلس:
«سازمان امور تربيتي و تربيت بدني» در وزارت آموزش
و پرورش ايجاد شود
گروه علمي فرهنگي: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي خواستار ايجاد «سازمان امور تربيتي و تربيت بدني» در وزارت  آموزش و پرورش شد و افزود: حذف ستاد امور تربيتي در واقع نوعي پاك كردن صورت مساله بوده است.
به گزارش خبرنگار همشهري دفتر مطالعات فرهنگي اين مركز طي اظهار نظري پيرامون «طرح احياي معاونت پرورشي» و همچنين «طرح الحاق سه تبصره به ماده ۴ قانون اهداف و وظايف وزارت آموزش و پرورش» ضمن اعلام اين مطلب افزود: براي ساماندهي و ارتقاء كيفيت برنامه هاي امور تربيتي در سطح مديريت و ستاد پيشنهاد مي شود كه سازماني تحت عنوان سازمان امور تربيتي و تربيت بدني تاسيس شود و همانند ديگر سازمانهاي وابسته به آموزش و پرورش قدرت عمل و اختيار كافي نيز داشته باشد.
در بخش ديگري از اين اظهار نظر آمده است: وجه تربيت در مدارس با توجه به نيازها و مقتضيات امروزين به اصلاحات نياز دارد و در همه سطوح نيازمند بازنگري است اما حذف ستاد آن نوعي پاك كردن صورت مساله بوده است.
مركز پژوهشها تصريح كرد كه سازمان امور تربيتي و تربيت بدني بايد كاملا ستادي بوده و وظايف آن صرفا به اعمال حاكميت دولت و راهبري امور راهبردي خلاصه شود.
در اين اظهار نظر كارشناسي همچنين مركز پژوهشها خواستار بازگرداندن كليه تجهيزات، امكانات، فضاهاي تربيتي و عوامل انساني از سازمان دانش آموزي به سازمان جديدالتاسيس امور تربيتي و تربيت بدني شده و افزوده است: مربيان پرورشي با ورود به عرصه مديريت به عنوان معاون مدرسه و در عمل به مانند كارشناس تربيتي انجام وظيفه خواهند كرد.
مركز پژوهشها در ادامه تاكيد مي كند كه برنامه هاي امور تربيتي و تربيت بدني جدا از هم نيستند و بايد همسو و در تكميل فعاليت هاي يكديگر باشند و به همين دليل تلفيق اين دو _ البته با حفظ ساختار سازماني تربيت بدني در سطح معاونت _ ضرورت دارد.

همايش بين المللي از لوح تا لوح امروز افتتاح مي شود
مهر: مراسم افتتاحيه همايش بين المللي از لوح تا لوح امروز دوشنبه سيزدهم تيرماه درموزه فرش ايران برگزار مي شود.
مراسم افتتاحيه همايش با پيام آقاي خاتمي رئيس جمهور و با حضور احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدعلي شعاعي معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد و جمعي از فرهيختگان، نخبگان و هنرمندان ايراني وخارجي برگزار مي شود. دراين مراسم كه ادامه طرح پيوندهاي فرهنگي ايران وكشورهاي جهان است بيش از۲۰ سخنران ايراني وخارجي به همراه بيست تن از برندگان جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران پيرامون چگونگي پيدايي و سيرتحول خط و كتابت در جهان و نقش هويتي و ارتباطي ايرانيان در انتقال خط وكتابت درميان ملل واقوام مختلف جهان به بحث و بررسي خواهند پرداخت.
در نخستين روز همايش بين المللي از لوح تا لوح (روزسه شنبه چهاردهم تيرماه ) ازساعت ۹ تا ۳۰/۱۲ درزيرگروه آغازخط وخطوط باستاني، سخنراناني همچون خانم دكتر ژاله آموزگار(اسطوره خط )، پروفسورآندره سومرازكشورفرانسه ( خط آرايي ونقش آن درايجاد پيوندهاي فرهنگي)، پروفسورفيليپ ژينيو ازكشورفرانسه (خطوط ايراني ميانه ) ودكتررضايي باغ بيدي (خط اوستايي ) مقالاتي ارائه خواهند كرد.

يك پنجم ايدزي ها در آسيا
001473.jpg
طرح : محمد آشوري فر
فارس: سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد حدود ۴/۳۹ ميليون نفر در جهان مبتلا به ايدز هستند.
به گزارش اين سازمان نزديك به دو سوم مبتلايان به ايدز جهان در قاره آفريقا قرار دارند.
هم اكنون بيش از ۲۵ ميليون نفر از مردم كشورهاي آفريقايي و در قاره آسيا نيز ۲/۸ ميليون نفر مبتلا به ايدز هستند، كه اكثر آنها در كشورهايي همچون چين، ويتنام و هند زندگي مي كنند.

بررسي سلامت روان شناختي نوجوانان و جوانان تهراني
متأهلان تهراني بيشتر در معرض مشكلات روحي هستند
001476.jpg
ايسنا: بررسي سلامت روان شناختي نوجوانان و جوانان تهراني نشان داد كه برخلاف منابع آسيب شناسي رواني، جوانان متاهل تهراني از سلامت روحي كمتري نسبت به مجردها برخوردارند كه اين امر احتمالا ناشي از فشارهاي مضاعف اقتصادي و مالي و افزايش بار تكفل است.
اين يافته كه حاكي از شيوع بيشتر مشكلات رواني خصوصا اختلالات اضطرابي ناشي از ترس ها و نگراني هاي مبهم در متاهلان است مي تواند يكي از علل پنهاني تاخير در ازدواج جوانان ما باشد.
نتايج اين مطالعه همچنين نشان داد كه ميزان شيوع اختلالات رواني در شهر تهران نزديك به ۱۰ درصد بيش از آمارهاي جهاني است.
رشد بي رويه جمعيت، مهاجرت، بيكاري، تورم و فقر از مشكلات عمده اي است كه شهروندان تهراني بيش از ساير مناطق كشور با آن رو به رو هستند.
مشكلاتي كه به زعم پژوهشگران هريك به تنهايي از عوامل زمينه ساز بروز مشكلات رفتاري و رواني محسوب مي شوند و طبيعتا در اين ميان نوجوانان و جوانان بيش از هر گروه سني ديگر در معرض آسيب هاي جدي ناشي از اين مشكلات قرار دارند.
به عقيده مجريان اين طرح، شيوع ۲۹ درصدي اختلالات رواني در بين نوجوانان و جوانان رقم هشداردهنده اي است كه مي تواند بيش از پيش توجه مسئولان را به وضعيت سلامت رواني نوجوانان و جوانان تهراني معطوف كند.
به گزارش ايسنا، اين پژوهش همچنين تاييد كرد كه زنان آسيب پذيرتر از مردان بوده و بيشتر در معرض مشكلات و بيماري هاي رواني هستند.
پژوهشگران در توجيه اين يافته به عللي از جمله توجه بيشتر زنان به بيماريشان و گزارش آن استناد كرده و در عين حال با اشاره به اين كه بخش مهمي از زنان جامعه ما را بانوان خانه دار تشكيل مي دهند و يافته هاي تحقيق نيز نشان داده كه زنان خانه دار همانند افراد بيكار از كمترين سلامت رواني برخوردار بوده اند به اين مطالب اذعان كرده اند كه شايد اين آسيب پذيري با نوع فعاليت آنان مرتبط باشد كه اين موضوع نيازمند بررسي بيشتر است.
يافته هاي اين پژوهش كه توسط محققان گروه روان شناسي دانشگاه علامه طباطبايي انجام شده نشان مي دهد از بين چهار شاخص «اختلالات شبه جسماني» ، «اضطرابي» ، «اختلال در كاركرد اجتماعي» و «افسردگي» كه در اين تحقيق بررسي شده، «اختلال در كاركرد اجتماعي» شايع ترين اختلال در بين پاسخگويان بوده كه به روش نمونه گيري تصادفي نوشته چند مرحله  اي از بين نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۳۰ ساله ساكن در مناطق بيست و دوگانه شهرداري تهران انتخاب شده اند.
اين اختلال با افزايش سن بيشتر شده و در بيكاران بيش از ساير گروه ها تظاهر پيدا كرده است.

منشور اخلاق و عفاف زن مسلمان تدوين مي شود
ايسنا: تدوين منشور اخلاق و عفاف بانوان در دستور كار كميته بانوان ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمين صادق زاده ، معاون ادارات و كارخانجات ستاد احياء امر به معروف و نهي از منكر گفت: با هدف بهره گيري از نقش ويژه بانوان در گسترش فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر كميته بانوان در اين معاونت تشكيل شده است. وي يكي از اهداف اين كميته را تدوين منشور اخلاق و عفاف بانوان ويژه كارمندان ادارات بر شمرد.
وي افزود: اين كميته هم اكنون در حال جمع آوري تحقيقات صورت گرفته در مراكز مختلف كشور با موضوع بانوان است تا در نگارش نهايي اين منشور، كه با تكيه بر امر به معروف و نهي از منكر تهيه مي شود، مورد بهره برداري قرار گيرد.

زنان صاحب پاركهاي ويژه مي شوند
ايسنا: مشاور استاندار تهران در امور بانوان از احداث پارك هاي بانوان در هر شهرستان استان خبر داد.
رضوان نيري درباره چگونگي احداث اين پاركها گفت: از دو سال پيش حوزه زنان وزارت كشور با سازمان شهرداريها مذاكراتي انجام داد تا امكان استفاده از فضاهاي ويژه زنان افزايش يابد؛ زيرا فضاهاي ورزشي و سرانه ورزشي زنان استان تهران بسيار اندك بوده و زنان نمي توانند با آزادي كامل در پارك هاي عمومي حضور يابند. وي با اشاره به دلايل احداث پارك هاي ويژه بانوان در استان تهران گفت: سرانه ورزشي بسيار پايين براي زنان، تعلق نداشتن فضاهاي ورزشي موجود براي همه و تسلط بخش خصوصي بر آنها، محدوديت هاي عرفي زنان جهت استفاده از انرژي خورشيد و شيوع پوكي استخوان در بين زنان از جمله دلايل احداث پارك بانوان است. به گفته وي اختصاص پارك هاي ويژه بانوان، فضايي را فراهم مي كند تا زنان به دور از محيط دربسته و در فضاي طبيعي علاوه بر استفاده از طبيعت، در كنار يكديگر جمع شوند و برنامه هاي متعددي را اجرا كنند.
مشاور استاندار تهران در امور بانوان به ايسنا گفت: در نظر داريم فضايي فراهم شود كه زنان بتوانند علاوه بر ورزش انواع فعاليت ها را در آن انجام دهند كه از جمله آن مي توان به برگزاري جشنواره هاي كوچك از توانايي هاي زنان اشاره كرد.
وي افزود: براي احداث اين پارك در شهرستان هاي استان تهران كليه رايزني ها با فرمانداران، مسؤولان ستاد فضاي سبز تعدادي از شهرستان هاي رباط كريم، فيروزكوه، شهريار و ... انجام و مناطقي كه بايد به پارك اختصاص يابد، مشخص شده و در حال آماده سازي آن هستيم. نيري در خصوص بودجه اين پارك ها به ايسنا گفت: بخشي از بودجه احداث اين پارك ها را حوزه معاونت عمراني استانداري با كمك شهرداري هاي هر منطقه تامين مي كند و معاونت عمراني استانداري تهران در حال پي گيري است تا از اعتبارات ملي وزارت كشور براي احداث سالانه يك پارك در شهرستان هاي استان تهران بهره ببرد. مشاور استاندار تهران خاطرنشان كرد: در صدد هستيم تا در هر شهرستان استان تهران در سه سطح كوچك، متوسط و بزرگ پارك بانوان به تناسب جمعيت ايجاد شود.

معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي :
بودجه پرداخت حق بيمه سربازان تأمين مي  شود
فارس: معاون تامين اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص تصويب احتساب دوران خدمت سربازي به عنوان سنوات پرداخت حق بيمه در دولت گفت: طبق اين مصوبه دولت به عنوان كارفرما براي ۲ سال خدمت سربازي حق بيمه سربازان را بايد پرداخت كند كه تامين بودجه آن به سال ۸۵ موكول مي شود.
مجيد يارمند ضمن اعلام اين مطلب افزود: بودجه سال جاري كه تصويب شده است در نتيجه تامين بودجه اين مصوبه به سال بعد موكول مي شود مگر اينكه سازمان تامين اجتماعي اين مصوبه را براي مشمولان از منابع خود تامين كند و سپس به عنوان طلب از دولت همراه با دريافت بدهي هاي دولت از طريق واگذاري سهام و شركت دريافت كند. وي در ادامه گفت: از نظر سازمان مديريت اين روش كه از طريق واگذاري سهام و شركت اين بودجه تامين شود مطلوب تر است كه اجراي اين طرح نيازمند مذاكره با سازمان تامين اجتماعي است. معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي اظهار داشت: دولت تاكنون نيز حق بيمه ۲ سال سربازي كاركنان كشوري را پرداخت مي كرد كه طبق اين مصوبه براي كارگريها هم بايد پرداخت كند. يارمند گفت: دولت تقبل كرده است در ازاي بدهي هايي كه به سازمان تامين اجتماعي دارد سالانه ۹۵۰ ميليارد تومان در قالب واگذاري كارخانه و سهام به صورت غير نقدي به تامين اجتماعي بپردازد.
اين در حاليست كه روز گذشته نيز، علي مطوري، معاون حقوقي سازمان تامين اجتماعي در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس، اعلام كرده بود كه طبق مصوبه دولت فقط مشكل مشخص نبودن كارفرما براي اين ۲ سال خدمت سربازي حل شده اما همچنان مشكل تامين اعتبار آن لاينحل مانده است.
وي در ادامه گفت: زمان اجراي اين مصوبه تا زمان تامين اعتبار مشخص نيست و قطعا هيچ سازماني از جمله سازمان تامين اجتماعي نمي تواند آن را اجرا كند.
معاون حقوقي سازمان تامين اجتماعي با بيان اينكه اجراي اين مصوبه براي هر فرد مشمول آن، ۵ ميليون تومان بار مالي دارد، اظهار داشت: طبق برآوردهاي انجام شده توسط تامين اجتماعي تحت پوشش قرار دادن ۱۸ هزار نفر مشمول اين قانون سالانه ۱۸ ميليارد تومان در سال بار مالي دارد.

وزير بهداشت پاسخ داد:
پزشك خانواده، شبكه بهداشت را تقويت مي كند
فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به انتقاد يك عضو كميسيون بهداشت مبني بر سوء استفاده وزارت بهداشت از اعتبار طرح پزشك خانواده براي تقويت خانه هاي بهداشت پاسخ داد.
مسعود پزشكيان گفت: كساني كه اين حرفها را مي زنند نه پزشك خانواده را مي شناسند و نه نظام شبكه اي را و فقط به اسامي توجه دارند و به مسمي توجه نمي كنند.
پزشكيان گفت: بكارگيري پزشك خانواده در روستاها نياز به تاسيس محلي براي طبابت و مراجعه مردم،  آزمايشگاه،  داروخانه، اتاق پانسمان و... دارد حالا همه اين امكانات در خانه هاي بهداشت روستايي وجود دارد چرا استفاده نكنيم و دوباره هزينه هاي دوباره اي را براي ساخت و تجهيز اماكن جديد صرف كنيم.
وي افزود: در طرح پزشك خانواده مهم اين است كه پزشك جمعيت تحت پوشش خود را بشناسد و جمعيت تعريف شده نيز پزشك خود را بشناسند و تيم پزشكي مستقر ۲۴ ساعته و بدون وقفه به مردم خدمت دهد، اين تعريف ما از پزشك خانواده و هدف از اجراي اين طرح است حالا شما اسم آن را هر چه مي خواهيد بگذاريد، طرح پزشك خانواده، بيمه روستائيان يا تقويت شبكه بهداشت روستايي.
وزير بهداشت ادامه داد: در اجراي اين طرح مهم دسترسي منطقي مردم به خدمات بهداشتي و درماني است. تا ديروز اين خدمات ارائه نمي شد چون اختيار نداشتيم و پزشك و امكانات لازم در اختيار نبود حالا كه امكانات فراهم شده، مي توان از اين فرصت طلايي استفاده كرد و ديگر پول و هزينه را براي ساختمان و تجهيزات هزينه نكرد و از همين فضا براي خدمت به مردم استفاده كرد.
پزشكيان افزود: حدود ۱۵ هزار نفر از همه تخصص هاي پزشكي و پيراپزشكي طي يك هفته اخير در طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع در سراسر كشور به كار گرفته مي شوند كه حدود ۶ تا هفت هزار نفر آنها پزشك عمومي هستند.
به گفته وي در اين طرح هر پزشك عمومي بين دو تا چهار هزار نفر را تحت پوشش همه انواع خدمات بهداشتي و درماني مداوم قرار مي دهد كه البته با توجه به مشكلات موجود بيشتر پزشكان حدود چهار هزار نفر را تحت پوشش مي گيرند كه طبعا امكان خدمات رساني مناسب به آنها وجود ندارد و اگر استاندارد هر پزشك براي هزار نفر را در نظر بگيريم به تعداد بيشتري نيروي پزشك و كادر درماني نياز است.
وي ادامه داد: در طرح پزشك خانواده يا نظام ارجاع در روستاها همه تخصص هاي پزشكي و پيراپزشكي اعم از پزشك، پرستار، ماما،  بهيار، متخصص علوم آزمايشگاهي و متخصص امور دارويي پيش بيني شده و علاوه بر حدود ۶ تا ۷ هزار پزشك حدود ۷هزار نفر انواع تخصص هاي پيراپزشكي نيز در اين طرح بكارگيري مي شود.

خودكشي پزشكان زن آمريكايي ۱۳۰ درصد بيشتر از ساير زنان است
ايسنا: ميزان خودكشي در ميان پزشكان زن ۱۳۰درصد بيشتر از ساير زنان است. در حالي كه اين رقم در ميان پزشكان مرد نسبت به ساير مردان تنها ۴۰درصد است.
دكتر ژانت شوري دستيار رييس امور دانشگاهي در كالج پزشكي دانشگاه «آركانزاس» و از پزشكان با تجربه  چندين بيمارستان بوستون در اين باره گفت: اين مسأله باعث شده تا مردم براي نجات جان پزشكان به دنبال راهكار اساسي باشند.
چندين دهه است كه در سراسر آمريكا آمار خودكشي پزشكان بيشتر از ساير مردم است.

شيوع تب مالت كشور را تهديد مي كند
ايسنا: معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: بيش از ۵۰ درصد بيماريهاي انساني با مشكلات حيواني در ارتباط هستند.
دكتر محمد اسماعيل اكبري، امروز در همايش «روز ملي بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان» با بيان اين كه اين دسته از بيماريها در كشور هاي در حال توسعه رقم بالاتري را به خود اختصاص مي دهد، در ادامه با اشاره به بار اين بيماريها در كشور گفت: با همت سازمان دامپزشكي و وزارت جهاد كشاورزي ميزان بروز بسياري از بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان در كشور كاهش يافته به نحوي كه ميزان كيست هيداتيك در سالهاي اخير به ۴۰۰ مورد تغيير يافته است و مالاريا كه روزي شيوع بالايي داشت به همت دانشمندان طرح حذف آن اجرا شد.

اعلام اسامي روزهاي هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر
گروه اجتماعي: روابط عمومي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، اسامي روزهاي هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر را اعلام كرد.
بر اساس اين گزارش، اين هفته از چهارشنبه پنجم مرداد آغاز و تا سه شنبه يازدهم مردادماه ادامه خواهد داشت.
هفته بزرگداشت مقام زن از چهارشنبه ۵/۵/۸۴ به نام انقلاب اسلامي، سيره فاطمي(س) و زنان ايراني پنج شنبه ۶/۵/۸۴ انقلاب اسلامي، امام خميني(ره) و تشخص و منزلت زنان، جمعه ۷/۵/۸۴ انقلاب اسلامي، مقام مادري و رسالت فاطمي شنبه ۸/۵/۸۴ انقلاب اسلامي، زنان و تحكيم خانواده يكشنبه ۹/۵/۸۴ انقلاب اسلامي، زنان و همبستگي ملي دوشنبه ۱۰/۵/۸۴ انقلاب اسلامي، زنان و وظايف اجتماعي سه شنبه ۱۱/۵/۸۴ انقلاب اسلامي،  زنان و جنبش نرم افزاري و نهضت توليد علم نامگذاري شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |