سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۵ - Jul 12, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع): ... كاري را كه خود از روي يقين انجام مي دهي، با شكي كه در ديگران مي بيني، ترك مكن.
بحارالانوار ۷۴/۱۶۰
امروز با حافظ
بشكست عهد و از غم ما هيچ غم نداشت
ديدي كه يار جز سر جور و ستم نداشت
افكند و كشت و عزت صيد حرم نداشت
يارب مگيرش ار چه دل چون كبوترم
چهل درصد بخش اول باغ هنر بم ساخته شد
گروه ادب و هنر- خبرنگار اعزامي همشهري به بم:پس از شش ماه كار فشرده و با هزينه اي بالغ بر سه ميليارد ريال ۴۰درصد از بخش اول پروژه باغ هنر بم ساخته شد.
محمدرضا شجريان، علي جهاندار، مهندس خواجه نصيري و بهاره رهنما روز گذشته در ميزگردي كه در محل باغ هنر بم با خبرنگاران حاضر در اين محل داشتند ضمن اعلام اين مطلب گفتند كه براي ادامه اين پروژه نيازمند كمك هاي شهروندان ايراني هستند. شجريان ضمن اعلام اين مطلب كه اين پروژه يك پروژه منحصر بفرد و بنيادي در حوزه هنر است گفت: تمامي تلاش ما و مجموعه همكاران اين بوده است كه پروژه را به صورت بخش هاي تقسيم بندي شده به جلو برده و به همين منظور در مرحله اول بخش مدرسه را كه در كل هفت هزار متر است انجام دهيم.
وي همچنين گفت: كل پروژه به جز محور باغ حدود ۵/۲ ميليارد تومان برآورد شده است. در ادامه اين نشست مهندس خواجه نصيري از همكاران خوب و موثر رئيس شوراي شهر بم و نيز شهردار اين شهرستان قدرداني كرد و اظهار داشت: اصول و الگوهاي معماري با ويژگي هاي معماري اصيل ايراني در طراحي اين فضا لحاظ شده است و نيز بخشي از فضاي سبز شهر نيز در اين مجموعه ۱۴ هكتاري مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا روحيه نشاط و زندگي را در شهروندان بمي بالا ببرد.
شايان ذكر است محمدرضا شجريان در پايان اين نشست ضمن اعلام اين مطلب كه نتيجه كمك هاي حاصل كنسرت و نيز فروش DVD همنوا با بم و كمك خانه موسيقي اين پروژه را تا اين مرحله جلو برده است از علاقه مندان به پيشبرد اين پروژه و كمك به مردمان بم خواست تا كمك هاي خود را به شماره حساب ۴۲۸۰ بانك ملي شعبه هفت تير به نام محمدرضا شجريان واريز كنند.

۳۶ كشور جهان متقاضي حضور در جشنواره كودك اصفهان
۳۳ فيلم بلند و ۹۷ اثر كوتاه از ۳۶ كشور جهان تاكنون متقاضي شركت در جشنواره هستند.روابط عمومي بيستمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان طي گزارشي اسامي كشورهاي متقاضي را به اين شرح اعلام كرد:
روسيه، مجارستان، آلمان، لاتويا، ژاپن، آمريكا، انگلستان، فرانسه، سوئيس، هنگ كنگ، اسلووني، سريلانكا، فنلاند، كره جنوبي، نيوزلند، كره شمالي، مغولستان، هندوستان، مالزي، اسپانيا، سوئد، كانادا، دانمارك، استوني، ايرلند، لبنان، گرجستان، يونان، هلند، بوسني و هرزگوين، چين، بلغارستان، ايتاليا، استراليا، نروژ و لهستان.
گفتني است؛ آخرين مهلت ثبت نام فيلم ها و آثار كودك و نوجوان ۱۰ مرداد ماه است. بيستمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان از هفتم تا دوازدهم مهرماه سال جاري در شهر اصفهان برگزار مي شود.

۳ جايزه جهاني به ۳ فيلم ايراني اهدا شد
فيلم «پروانه ها بدرقه مي كنند» ساخته محمد ابراهيم معيري از توليدات انجمن سينماي جوانان ايران، جايزه منتقدان جشنواره بين المللي «كارلو ويواري» جمهوري چك را دريافت كرد.چهلمين جشنواره بين المللي فيلم كارلوويواري از ۱۰ تا ۱۸ تير ماه در جمهوري چك برگزار شد.انجمن سينماي جوانان گزارش داد: فيلم پروانه ها بدرقه مي كنند در بخش «نگاهي ديگر» اين رويداد هنري حضور داشت.
اين فيلم داستان زندگي دختربچه اي بازمانده از سيل است كه دچار افسردگي شده و براي رهايي از آن سفري را آغاز مي كند.
دو فيلم كوتاه ايراني جايزه سوم سي وسومين جشنواره بين المللي ملل شهر انيزه كشور اتريش را به خود اختصاص دادند.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در اين جشنواره ۷ فيلم كوتاه ايراني شركت داشتند كه از ميان آنها، فيلم هاي خط آزاد ساخته نقي نعمتي و بيشه ساخته انجمن سينماي جوانان ايران موفق به كسب مقام شدند.

۴ فيلم پروانه نمايش گرفتند
شوراي  صدور پروانه  نمايش  عمومي فيلم هاي  ۳۵ ميليمتري ، مجوز اكران  چهار اثر سينمايي  را صادر كرد.
روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  وزارت  ارشاد گزارش  داد: فيلم هاي  ايراني  مكس  به  كارگرداني  سامان  مقدم  و تهيه كنندگي  هدايت  فيلم  واسپاگتي  درهشت  دقيقه  ساخته  رامبد جوان  و تهيه كنندگي  محمدرضاتخت  كشيان مجوز نمايش  دريافت  كردند.
همچنين  مجوز اكران  فيلم هاي  خارجي  نشان  پري  دريايي  ساخته  اوليويه  مكاتن  محصول  ۲۰۰۲ فرانسه  به  همراه سفري  بزرگ  از اسماعيل  فروخي  محصول  مشترك  سال ۲۰۰۴ فرانسه  و مراكش  صادر شد.

موفقيت يك شاعر ايراني
شعري از يك شاعر ايراني به مرحله نهايي بزرگترين مسابقه شعر آماتوري جهان راه يافت.شعر «رويش» سروده كريم بختيارفر، شاعر ايراني، به عنوان يكي از ۳۶ اثري كه در مرحله نهايي مسابقه بزرگ «انجمن بين المللي شاعران» حضور دارد، برگزيده شده است.به گزارش خبرنگار ما اين انجمن هر سال از ميان آثار شاعران آماتور (به زبان انگليسي) شعري را به عنوان «شعر سال» انتخاب مي كند. امسال قرار است در مجموع جوايزي به ارزش بيش از ۷۰ هزار دلار ميان برگزيدگان توزيع شود كه «جايزه بزرگ» شامل ۲۰ هزار دلار خواهد بود.گردهمايي سالانه انجمن بين المللي شاعران روز بيست و هشتم مرداد ماه در واشينگتن آغاز مي شود و برگزيدگان نهايي مسابقه را معرفي مي كند.
ترجمه فارسي شعر رويش، به روايت شاعر، چنين است:
رويش
بره هاي سپيد ذهن
شب تيره ي فريبنده را مي چرند
پگاه بنفشه فام مي دمد
در آن هنگام كه كودك ذهن
به رشد مي نشيند؛
و در حضور آبي ژرف و چگاد
سبز مي شود و مي بالد.
اشك هاي دستان سبز،
در پيوند با لبخند ارغواني
در حضور خورشيد، مي درخشند
«درك مفهوم قايق» ،
«رود رخشان نور خورشيد»
و من:
در فراسوي ناتواني ديدگانم.

نمايش براي كودكان
نمايش «سه بچه خوك» ويژه كودكان، در تالار هنر به صحنه رفته است.به گزارش روابط عمومي اين تالار، اين نمايش كه آزاده سهرابي متن آن را نوشته و افسانه زماني كارگرداني كرده است، به شيوه عصايي اجرا مي شود. تالار هنر در خيابان ورزنده، جنب ورزشگاه شيرودي واقع است.

پخش برنامه هاي آموزشي دانشگاه علمي
كاربردي از شبكه هفت
برنامه هاي آموزشي دوره كارداني پودماني مديريت خانه از شبكه آموزش سيما (شبكه ۷) آغاز شد.
به گزارش ايسنا، دكتر حسين بلندي، معاون آموزش دانشگاه جامع علمي كاربردي با اعلام اين خبر افزود: اين دوره كه به شيوه پودماني طراحي و اجرا مي شود شامل هشت پودمان اجباري و هشت پودمان اختياري بوده و با همكاري مشترك دانشگاه جامع علمي كاربردي و شبكه آموزش سيماي جمهوري اسلامي ايران به روش غيرحضوري (پخش برنامه هاي درسي از طريق شبكه آموزش سيما)، برگزار مي شود.
معاون آموزش دانشگاه جامع علمي _ كاربردي در خصوص زمان پخش برنامه هاي آموزشي اين دوره اظهار داشت: پودمان كاربري كامپيوتر همه روزه به غير از روز جمعه از ساعت ۱۵ لغايت ،۱۶ پودمان مشاوره خانواده روزهاي فرد و پودمان حقوق خانواده روزهاي زوج از ساعت ۱۶ لغايت ۱۷ پخش مي گردد.

پاسخ به پرسش پزشكي
ارتباط بيماري حافظه با متابوليسم
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا درست است كه بيماري هاي مربوط به حافظه به متابوليسم قند ارتباط دارد و او گفته است كه بي ارتباط نيست و اضافه كرده است كه از دير زمان مي دانستند كه مشكلات متابوليسم قند يكي از عوامل تضعيف و تخريب سلول هاي عصبي است. بنابراين سالخوردگي و پيري تنها عامل كاهش حافظه نيست. قند رساني به مغز به ويژه براي كساني كه كار فكري دارند بهتر است از طريق موادي كه جذب آنها تدريجي است از جمله عسل و خرما و پرتقال و حتي نان (كه تبديل به قند مي شود) صورت گيرد تا شكر تصفيه شده كه سريع الجذب است و دفعتاً ميزان قند در بدن را بالا مي برد.

برگي از تاريخ
ازدواج ششم هنري هشتم!
۱۲ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال يكصد پيش از ميلاد ژوليوس سزار امپراتور روم به دنيا آمد كه به همين مناسبت ماه ژوئيه (جولاي) به نام اوست. در سال ۱۴۰۵ ميلادي «ژنگ هه» خواجه اي از نزديكان امپراتور وقت چين با چند كشتي براي رسيدن به مناطق دوردست غرب چين، خاك اين كشور را ترك كرد. وي در اين تلاش از راه دريا به مالاكا، جاوه، سوماترا، هند، مناطق اطرف خليج فارس و شبه جزيره عربستان، مصر و سواحل شرقي آفريقا و موزامبيك رسيد. در سال ۱۷۹۶ طبق قرارداد «جي» ، انگلستان منطقه ديترويت را به آمريكا داد كه اينك گوشه اي از ايالت ميشيگان و محل استقرار كارخانه هاي اتومبيل سازي اين كشور است. در سال ۱۹۰۲ حكومت استراليا كه در طول يك قرن و اندي از مهاجران انگليسي و پس از نابودي بسياري از بوميان اين سرزمين پهناور به وجود آمده بود مهاجرت ديگران به آنجا را محدود كرد. در سال ۱۹۶۰ دولت فرانسه پذيرفت كه به مستعمرات آفريقايي خود نيژر (نيجر)، چاد، ساحل عاج، ولتاي عليا، كنگو (برازاويل)، آفريقاي مركزي و داهومي استقلال دهد. در سال ۱۹۹۳ زلزله اي در زير دريا به شدت ۸/۷ ريشتر آب هاي اطراف جزيره هوكايدو ژاپن را به لرزه درآورد و امواج سونامي حاصل از اين زلزله، يك جزيره مسكوني ژاپن را ويران ساخت و ۲۰۲ تن از ساكنان آن را كشت. در سال ۱۹۹۵ صرب هاي بوسني شهر كوهستاني و مسلمان نشين سربرنيتسا را تصرف و گروهي از مردان و پسران مسلمان شهر (طبق يك گزارش هشت هزار تن) را كشتند. سربرنيتسا به زبان محلي يعني «معدن نقره» .
و اينك برگ امروز: ۱۲ ژوئيه در سال ۱۵۴۳هنري هشتم پادشاه انگلستان با ششمين زن خود «كاترين پار» ازدواج كرد. كاترين كه يك بيوه بود آخرين همسر هنري هشتم به شمار مي آيد. اين پادشاه انگلستان كه به سبب مخالفت پاپ با ازدواج هاي پي درپي اش و ابطال اين ازدواج ها، كليساي انگلستان را از حيطه قدرت پاپ جدا كرده و خود را رئيس آن اعلام داشته بود در تاريخ به گردن زدن مخالفان شهرت يافته است. وي به جاي طلاق، پاره اي از همسران خود را، هر يك به بهانه اي، به دست جلاد سپرده بود تا گردن بزند. پاپ كلمنت هفتم در ۱۱ ژوئيه سال ۱۵۳۳ هنري هشتم را تهديد كرد كه اگر به همسر مطلقه خود «كاترين اراگون» باز نگردد او را تكفير خواهد كرد و چون هنري به اخطار او توجه نكرد، تكفير شد. در آن زمان، طلاق و ازدواج مجدد پس از آن ميان كاتوليك ها ممنوع بود. كليساي انگلستان از زمان هنري هشتم، جدا از دستگاه پاپ عمل مي كند.
www.iranianshistoryonthisday.com

به بهانه بزرگداشت رودكي سمرقندي
گروهي از شاعران و نويسندگان به تاجيكستان رفتند
فارس: گروهي از شاعران و نويسندگان كشور براي بزرگداشت پدر شعر فارسي رودكي سمرقندي، به تاجيكستان رفتند تا بر مزار شاعر بوي جوي موليان ياد و خاطره او را گرامي بدارند.
اين گروه شامل چهره هايي شناخته شده از شاعران و استادان دانشگاه هاي كشور چون علي موسوي گرمارودي، سهيل محمودي، مصطفي رحماندوست، بهروز ياسمي، مصطفي عليپور، مصطفي محدثي خراساني، عباس باقري، امير عاملي، حسين پاينده، مدرس زاده، صابر امامي، سعيد بيابانكي، قاسم رفيعا، افشين علا، سيدعباس سجادي، هادي خورشاهيان و...است.
محمدرضا عبدالملكيان سرپرست گروه اعزامي هدف اصلي سفر به تاجيكستان را اداي احترام و بزرگداشت پدر شعر فارسي رودكي سمرقندي عنوان كرده و يادآور شد: كتاب گزيده شعر معاصر ايران به خط سيرليك از انتشارات انجمن شاعران ايران و كليات بيدل دهلوي به صورت سي دي، با صداي شاعر شهير مرحوم سيدحسن حسيني، هداياي شاعران همراه است، كه به شاعران و نويسندگان تاجيك اهدا خواهد شد.

هنر معاصر ايران، دغدغه فرهيختگان جهان
در اولين روز از كنفرانس «هنر معاصر، مدرنيته و هنرمندان ايراني» در كالج كلاگ دانشگاه آكسفورد، پس از مراسم افتتاحيه پروفسور جيمز آلن (استاد هنر شرق)، دكتر عليرضا سميع آذر (سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران) و دكتر حميد كشميرشكن (هماهنگ كننده كنفرانس) سخناني كوتاه ايراد كردند و سخنراني هاي روز اول نيز ايراد شد.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران در روز ۲۰ تير ماه برابر با ۱۱ جولاي ،۲۰۰۵ نخستين جلسه به رياست خانم دكتر شيلا كنباي (مدير بخش اسلامي موزه بريتانيا)، خانم رز عيسي (كارشناس هنرهاي تجسمي و فيلم خاورميانه و شمال آفريقا) با عنوان: «بافت زندگي و هنر: زبان نوظهور و دغدغه در هنر تجسمي ايران» ، ادواردو لوسي اسميت (نويسنده تاريخ هنر، منتقد، شاعر و نويسنده) با عنوان: «مدرنيسم ايراني و ارتباط آن با ديگر مدرنيسم هاي غيراروپايي» ، مهدي حسيني (هنرمند و استاد دانشگاه هنر تهران) با عنوان: «مدرنيته در نقاشي ايران، رويكردي تاريخي» ، دكتر حميد كشميرشكن (دانشجوي فوق دكتراي كالج سنت گراس دانشگاه آكسفورد)، با عنوان: «بازسازي مدرنيته در نقاشي ايراني: هنر پس از انقلاب در ايران از دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰» و بالاخره مارك ايروينگ (روزنامه نگار و منتقد هنري مجله هاي تايمز و اينديپندنت با عنوان چه چيزي را هنر بناميم؟ به ايراد سخن پرداختند.
در برنامه هاي جنبي اين كنفرانس، ويدئو آرت بر دريچه تنهايي از سيمين كرامتي، بر ما چه گذشته است باربد؟ از باربد گلشيري و فيلم هاي باغ ايراني و اولين نمايشگاه هنر مفهومي ايران به طور متناوب به نمايش گذاشته مي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
مشكل بزرگ اين است كه بشر اندرز پذير نيست
به مناسبت هجدهمين سالروز اخطار سازمان ملل كه نفوس جهان بيش از ظرفيت منابع آن است، ديروز كتابي به زبان انگليسي تحت عنوان «يك ستاره گردان و اين همه نفوس» انتشار يافته كه پر از عكس و سند است. در مقدمه كتاب آمده است كه سازمان ملل در دهه ۱۹۶۰ و هنگام عبور جمعيت از خط چهار ميليارد نيز چنين اخطاري داده بود كه به آن توجه نشد. در اين كتاب عكس هاي ماهواره اي متعدد از كره زمين و هجوم براي شهرنشيني و گسترش شهرها در ۳۰ سال اخير كه نتيجه اش افزايش فقر، جرم و فساد است به چاپ رسيده است. مقايسه زماني اين عكس ها، آب شدن يخ هاي قطبي و افزايش آلودگي هواي شهرهاي بزرگ، به ويژه شهرهايي كه در ميان كوه ها قرار گرفته اند را نشان مي دهد. كتاب فصلي درباره گرم و سرد شدن اقيانوس ها دارد و نوشته است كه اقيانوس اطلس گرم تر شده است و توليد توفان هاي دريايي شديد به همين سبب است كه در سال هاي اخير اين توفان ها كارائيب و ايالات متحده را مورد حمله قرارداده و ويراني و تلفات به بار آورده اند. كره زمين بر اثر بي توجهي نفوس و استفاده نادرست از انرژي و اسراف در مصرف سوخت هاي فسيلي (ازجمله نفت) گرم تر شده است كه مسئله ساز است. فصل ديگر كتاب درباره كمبود انرژي و بالا رفتن روزافزون بهاي نفت است كه تلاش چشمگيري براي جايگزيني آن صورت نمي گيرد. كمبود خوراك در دهه هاي اخير با توسل به توليدات ژنتيكي تا حدي جبران شده ولي معلوم نيست كه اين نوع غذا با طبيعت بشر سازگاري كامل داشته باشد و توليد عوارض ناخواسته و مشكلات جسماني و رواني نكند. بايد دانست كه اين نوع توليد محصول هم حدي دارد.
كتاب در فصل اعتيادات زيان آور، دود سيگار را بزرگ ترين بدبختي و قاتل بشر خوانده كه هر سال سرمايه بزرگي به خاطر آن از دست مي رود و هزينه هاي سنگين درماني عمدتاً نتيجه آن است. ماده مخدر شيميايي متامفتامين (مت) پس از سيگار، عامل بدبختي جوامع بشري شده است. اين ماده برخلاف هروئين و كوكايين، ارزان به دست مي آيد و همين ارزاني و سهولت توليد بر بدبختي هاي بشر افزوده است. اسراف منابع محدود كره زمين و اشياء و لوازم مورد نياز از مشكلات ديگر بشر امروز است. مؤلف كتاب نتيجه گرفته است كه بزرگ ترين مسئله بشر اين است كه اندرزها را گوش نمي كند و دنبال دلش است. بشر اگر اندرزشنو باشد بسياري از مشكلات به وجود نمي آيد و همگان، حتي با وجود كمبودها، سعادتمند خواهند زيست. بنابراين لازم است همه كوشش ها با استفاده از دستگاه هاي تبليغاتي و سازمان هاي آموزشي به عمل آيد تا بشر وادار شود اندرز بشنود و عادت به شنيدن و دقت كردن و آينده نگري در انسان ها تقويت شود.
ورود تقلبات فروش اتومبيل از اروپا و خاورميانه به آمريكا
پريشب شبكه تلويزيوني سي.بي.اس آمريكا در اخبار مشروح عصر خود ضمن گزارشي پرده از فريبكاري هاي فروشگاه هاي اتومبيل برداشت و گفت: اين فروشگاه ها اعلان مي كنند كه فلان نوع اتومبيل را بدون پيش پرداخت و با اقساط بسيار كم مي فروشند ولي وقتي خريدار به آنجا مراجعه مي كند، مي گويند كه يك دستگاه از آن نوع داشتند و فروش رفت و سپس مشتري را محاصره مي كنند و او را با زبانبازي فريب مي دهند و امضاء مي گيرند و مقروض مي كنند و تا به خود مي آيد مي بيند كه هرماه بايد دو برابر آن چه كه شنيده بود قسط بدهد و بهاي وسائل اضافي را جداگانه به حساب او گذاشته اند. اين شبكه سپس با يكي از اين خريداران فريب خورده به نام «ايان گوتيرز» مصاحبه كرد. گفته شد كه آغازگر اين نوع طرز كار فروشگاه هاي اتومبيل در اروپا بودند كه پس از انتقال به خاورميانه و شمال آفريقا اينك وارد آمريكا شده است و دولت و انجمن حمايت از مصرف كنندگان تا دير نشده بايد وارد عمل شوند تا عادت و رسم نشود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
چوپان
چوپان ده از فروش بره هاي سال قبل يك تلويزيون رنگي خريد. با ورود جعبه جادوئي بيشتر وقت چوپان را ديدن فيلم ها و سريال ها مي گرفت. او از بيم حمله گرگها به گله تعداد سگهاي مراقب را چندبرابر كرد.
تا اينكه يك شب صداي بلند بع بع و ناله گوسفندها او را به خودش آورد. اينبار گرگ به گله نزده بود و اين جمعيت زياد سگ ها بود كه از گرسنگي به گوسفندان حمله كرده بودند! ... حالا چوپان به خاطر اين بي مبالاتي بايد يكسال ديگر صبر كند تا بره هاي جديد جاي گوسفندهاي تلف شده را پر كنند... مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
مرگ و ترس
كاليفرنيا: يك خانم آمريكايي از يك بيمارستان درخواست غرامت كرده است. چندي پيش قرار بود اين خانم در يك بيمارستان وضع حمل كند به همين دليل پزشكان براي كاهش درد زايمان قصد داشتند به وي آمپول تزريق كنند اما خانم باردار اجازه چنين كاري را به پزشكان و پرستاران نمي داد. درنهايت پرستاران از شوهر اين خانم خواستند تا به آنها كمك كند و به همين دليل شوهر وارد اتاق درد شد و دست و پاي همسرش را گرفت اما به محض اين كه سوزن آمپول را ديد از حال رفت و روي زمين افتاد. متأسفانه سر مرد به يك جسم آهني كنار اتاق برخورد كرد و او بيهوش شد. از قضا بر اثر اين حادثه مرد نگون بخت از دنيا رفت. حالا همسر وي از بيمارستان درخواست غرامت كرده است.
معجزه در بيمارستان
لندن: مردي كه دو هفته پيش در جريان يك حادثه رانندگي از ناحيه ستون فقرات دچار شكستگي شده بود توانست دوباره راه برود. شدت اين حادثه به حدي بود كه ستون فقرات مرد ۲۵ ساله به دو قسمت تقسيم شد و پزشكان در همان روز اول اعلام كردند كه وي تا آخر عمرش فلج خواهد بود و ديگر نخواهد توانست راه برود. به هر حال پزشكان طي يك عمل جراحي ۶ ساعته، ستون فقرات جدا شده را به يكديگر پيوند زدند و پس از دو هفته او توانست در برابر چشمان شگفت زده پزشكان، با پاي خود بيمارستان را ترك كند. اما اين پايان ماجرا نيست چون او قصد دارد تا چند روز ديگر دويدن را نيز آغاز كند. پزشكان مي گويند با وجود سانحه رانندگي عصب هاي ستون فقرات در محل شكستگي قطع نشده بود.
سه سال زندگي با چيپس
لندن: يك زن كه به مدت سه سال تنها چيپس مصرف كرده بود در آستانه مرگ قرار گرفت. وي كه هر روز ۱۵ پاكت چيپس مصرف مي كرد به دليل احساس درد شديد در ناحيه شكم به بيمارستان منتقل شد. ابتدا پزشكان تصور كردند كه وي به بيماري هپاتيت مبتلا شده اما پس از انجام آزمايش هاي مختلف متوجه شدند كه بايد سنگ مثانه بسيار بزرگي از بدن او خارج شود. به هر حال آنها با انجام يك عمل جراحي ۵/۳ ساعته، سنگ مثانه را خارج كردند. اين دختر ۲۲ ساله در سال ۲۰۰۰ پس از اين كه شغل خود را از دست داد شروع به خوردن چيپس كرد و طي سه سال اخير تنها غذاي او، چيپس بوده است. درصورتي كه وي چند روز ديگر به چيپس خوردن ادامه مي داد، سنگ مثانه درون بدنش به حدي بزرگ مي شد كه مرگ او حتمي بود.
مانور واقعي
نيويورك: يك مانور آتشنشاني در آمريكا به يك آتش سوزي واقعي تبديل شد. نيروهاي آتشنشاني براي اين كه توانايي خود را آزمايش كنند، يك خانه قديمي و فرسوده را آتش زدند اما ناگهان متوجه شدند كه يك مرد سر خود را از پنجره خانه بيرون كرده و درخواست كمك مي كند. به همين دليل مأموران مجبور شدند بلافاصله آتش را خاموش كنند و مرد را نجات دهند. اين مرد كه بي خانمان بود از چند ماه قبل در اين خانه زندگي مي كرد و هم اكنون به دليل سوختگي سطحي در بيمارستان بستري است.
حبس پيرزن ۹۰ ساله
واشنگتن: يك قاضي فدرال، پيرزني ۹۰ ساله و دختر ۶۰ ساله اش را به جرم فروش مواد مخدر به حبس محكوم كرد و جالب اين كه آنها نمي توانند با سپردن وثيقه از زندان آزاد شوند. قاضي پرونده اعلام كرد، باتوجه به اين كه آزاد بودن پيرزن و دخترش، سلامت جامعه را به خطر مي اندازد و ممكن است آنها به فروش مواد مخدر بپردازند، بهتر است كه به حبس محكوم شوند و وثيقه نيز از آنان پذيرفته نشود. قرار است ساير اعضاي خانواده اين پيرزن نيز تحت تعقيب قانوني قرار گيرند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري سيحون: نمايشگاه گروهي عكس شيدنگاران / تا ۲۳ تير / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي هنگامه اتحاديه / تا ۲۳ تير / خيابان دروس، كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي شادي سعيدي / تا ۲۲ تير / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان يك / تلفن: ۲۵۴۴۱۰۲
*نگارخانه بانو: نمايشگاه معرق نقاشي و معرق برجسته ليدا ولي خاني با عنوان ياد / تا ۲۱ تير / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸۷۸۹۸۹۷
*نگارخانه سوره: نمايشگاه خوشنويسي حاج جواد مير محمد رضايي زنجاني / تا ۲۳ تير / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
*نگارخانه لاله: نمايشگاه گروهي نقاشي / تا ۲۳ تير / خيابان فاطمي، جنب هتل لاله / تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
*نگارخانه شمس: نمايشگاه گروهي نقاشي / تا ۲۳ تير / خيابان آفريقا، چهارراه جهان كودك، كوچه كمان، پلاك ۴ / تلفن: ۸۷۷۴۵۷۱

گل و گياه
پافيوپديلوم (اركيده)
001944.jpg
نام علمي: Paphiopedilum fairrieanum
خانواده: ORCHIDACEAE
اركيده خاكزي، به بلندي و گستردگي ۱۵ سانتي متر است داراي برگ هاي نواري شكل بوده و گل هاي منفرد با قطر۸- ۶ سانتيمتر در پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان نيمه سايه، خاك به نسبت مساوي از پوست تنه درخت (خرد شده) و خاك لومي _ ماسه اي، دوره استراحت ندارد بنابراين در تمام مدت سال خاك آن بايد مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي تحمل آن ۱۰ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |