سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۵ - Jul 12, 2005
ايستگاه هاي مجهز تفكيك زباله در ۵ منطقه تهران ساخته مي شود
آغاز بهره برداري از ايستگاه تفكيك كامل زباله در
شمال تهران
001947.jpg
گروه شهري: صبح ديروز يك ايستگاه خدمات شهري به مساحت ۶ هزار مترمربع و هزينه اي حدود ۱۷ ميليارد ريال با هدف ساماندهي، جمع آوري، انتقال و تفكيك زباله هاي شمال شهر تهران در منطقه دارآباد مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما از ويژگي هاي خاص اين ايستگاه برخورداري از بخش تفكيك ثانويه زباله است كه زباله هاي خشك نظير مقوا، شيشه، پلاستيك و غيره را در قالب طرح تفكيك از مبدا به طور جداگانه بسته بندي و به مبادي بازيافت منتقل مي سازد.
بنابراين گزارش از آنجا كه ايستگاه هاي مياني جمع آوري زباله اغلب عامل بروز معضلات زيست محيطي و نارضايتي براي ساكنان اطراف خود هستند بهسازي اين ايستگاه ها با رويكرد تفكيك از مبدا، جمع آوري خاك و نخاله، رعايت مسايل زيست محيطي و استفاده از آخرين تكنولوژي و تجهيزات روز دنيا به منظور كاهش عوارض به حداقل آن در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت.
خبرنگار ما گزارش مي دهد ايستگاه خدمات شهري دارآباد درحال حاضر روباز است اما به زودي مسقف خواهد شد تا هيچگونه آلودگي اعم از صوتي، بصري و هوا براي همسايگان خود ايجاد نكند.
مهندس محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران در مراسم بهره برداري از ايستگاه بهسازي شده دارآباد گفت: ميزان زباله هاي خشك توليدي شهر تهران روزانه ۱۵۰۰ تن است و درحال حاضر امكان بازيافت ۵۰۰ تن آن فراهم شده است.
وي از افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري ايستگاه هاي خدمات شهري به ظرفيت دو برابر گذشته خبر داد.مهندس ابراهيمي مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد نيز در اين مراسم خبر از افتتاح ايستگاه خدمات شهري مشابه ايستگاه دارآباد ظرف يك ماه آينده در منطقه ۱۵ داد و افزود: همچنين در مناطق ۱۳ و ۱۸ و ۶ و ۹ نيز ايستگاه هاي خدمات شهري و جمع آوري زباله با همين رويكردها احداث خواهد شد.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
تأمين هزينه جمع آوري زباله هاي شهري برعهده
وزارت بهداشت است
ايرنا: معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  درخصوص  جمع  آوري  زباله  بيمارستان هاي پايتخت  گفت : اگر وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  همه  اعتبار و پول  را تامين  كند، تمامي زباله هاي  عادي  را جمع  مي كنيم .
محمدجواد محمدي زاده  افزود: بر اساس  برآوردها، هزينه  جمع  آوري  هر كيلو زباله  ازبيمارستان ها، يكهزار و ۶۰۰ ريال  است  كه  وزارت  بهداشت  تنها يكهزار ريال  آن را پرداخت  مي كند.وي  با بيان  اينكه  طبق  قانون ، وظيفه  جمع آوري  و دفع  زباله هاي  ويژه ، برعهده  توليدكننده  است  و شهرداري  تهران  دراين  خصوص  مسئوليتي  ندارد، تصريح كرد: به  خاطر حفظ حقوق  شهروندي ، شهرداري  تهران  در قرارداد با وزارت  بهداشت مسئوليت  جمع  آوري  زباله هاي  عادي  بيمارستان ها را پذيرفته  است .
محمدي  زاده ، گفت : متاسفانه  اصل  تفكيك  زباله ها در بيمارستان ها و مراكزدرماني  رعايت  نمي شود كه  در اين  شرايط، شهرداري  مسئوليت  جمع آوري  زباله هاي بيمارستاني  را نمي پذيرد.
به  گفته  وي بيمارستان ها در اغلب  موارد زباله هاي  عادي ، ويژه  و آشپزخانه  خود را يكجا تحويل  مي دهند كه  با توجه  به خطرات  دفن  و بازيافت  آنها، شهرداري  از جمع آوري  آنها خودداري  مي كند.وي ، راه  علمي و منطقي  حل  مشكلات  زباله هاي  بيمارستان ها را استفاده  ازدستگاههاي  زباله سوز در بيمارستان ها دانست  و خاطرنشان  كرد: وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  به  عنوان  توليدكننده  زباله  ها، بايد هزينه  خريد اين دستگاهها را تامين  كند.محمدي  زاده  اظهار داشت : هزينه  تقريبي  خريد هريك  از اين  دستگاهها نزديك به  سه  ميليارد ريال  است  كه  تامين  آن از عهده  و توان  شهرداري  تهران  خارج مي باشد.معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  از زباله هاي  بيمارستاني  به عنوان  تهديدكننده  جدي  محيط زيست  پايتخت  ياد كرد و گفت : با توجه  به  احتمال  شيوع انواع بيماري ها از طريق  زباله هاي  بيمارستاني ، ساماندهي  آنها ضروري  است .

فرسودگي اتوبوس هاي تهران - كرج
001956.jpg
خبرگزاري مهر: عضو شوراي اسلامي شهر كرج در مورد وضعيت نامناسب اتوبوس هاي خط تهران - كرج هشدار داد.شهناز قرباني گفت: چندي پيش تصميماتي براي تبديل اتوبوس هاي فرسوده خط تهران - كرج اتخاذ شده، اما تاكنون هيچ كدام از آنها عملي نشده است. وي افزود: مدت هاست بيمه اين اتوبوس ها به پايان رسيده و بيمه گذار نيز به دليل فرسودگي بيش از حد اين اتوبوس ها حاضر به تمديد بيمه آنها نيست. قرباني با اشاره به فرصت مناسب تابستان براي اقدام عاجل در اين خصوص تصريح كرد با فرارسيدن فصل بارندگي و سرما اين اتوبوس ها تهديد بزرگي براي جان شهروندان و مسافران اين مسير خواهند بود.

گرمي هوا ربطي به وقوع زلزله ندارد
001953.jpg
خبرگزاري مهر: رييس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران گفت: گرم شدن هوا ربطي به وقوع زلزله ندارد و اين امر از نظر علمي ثابت نشده است.
دكتر نوربخش ميرزايي درخصوص وقوع زمين لرزه در تهران گفت: تاكنون در ارتباط با وقوع زلزله اتفاق غير عادي در استان تهران رخ نداده و نمي توان گفت كه گرم شدن هوا مي تواند باعث ايجاد زمين لرزه شود.
وي افزود: هميشه زمين لرزه ها و لرزشهاي خفيف و كمتر از۳ ريشتر اتفاق مي افتد و اين امر كاملا عادي است.وي خاطر نشان كرد: هيچ وقت نمي توان به طور دقيق زمان وقوع زلزله را مشخص كرد و هموطنان نبايد بيهوده با مباحثي كه پايه علمي ندارد باعث نگراني خود شوند.

كنگره بزرگداشت شهدا
001950.jpg
با هدف زنده نگه داشتن ياد و خاطره افزون بر ۲۰۰۰ شهيد والامقام محدوده منطقه ۱۴ تهران، كنگره بزرگداشتي به اين منظور فعاليت خويش را در شرق تهران آغاز نمود. حسين باقري _ شهردار منطقه ۱۴ تهران گفت: در اولين اقدام زميني به ارزش ۲۰ ميليارد ريال با مساعدت شهرداري تهران شناسايي و در اختيار ستاد كنگره قرار گرفته است كه در آينده اي نزديك با هزينه اي بالغ بر ۵/۱ ميليارد تومان عمليات عمراني احداث آن نيز شروع مي شود. وي افزود: مركز فرهنگي احداث شده در كنار حفظ آثار شهداء محدوده شرق و جنوب تهران، مكاني جذاب و محلي براي فعاليت هاي خانواده معظم شهيدان خصوصاً فرزندان ايشان خواهد بود.

پرسه در محله ها
ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان مناطق ۵ و ۱۶
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران جهت بررسي و حل مشكلات شهروندان، چهارشنبه در مناطق ۵ و ۱۶ حضور خواهند داشت.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران، مهندس اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۱۶ و حبيب كاشاني در منطقه ۵ به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند. شهروندان مناطق يادشده مي توانند جهت ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به روابط عمومي مناطق يادشده مراجعه كنند.

برخورد قانوني با پاركهاي فاقد تجهيزات ايمني
ايسنا: مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: كليه پارك هاي محله، منطقه و جنگلي بايد بر اساس دستورالعمل داراي امكانات و كمك هاي اوليه باشند، در غير اين صورت با پيمانكاران برخورد قانوني مي شود.
وي با بيان اين كه پيمانكاران موظفند امكانات و كمك هاي اوليه را در دفاتر پاركها و اتاق مخصوص نگهداري كنند، افزود: همچنين در صورت بروز اتفاقي براي شهروندان در پاركها با استفاده از اين امكانات خدمات اوليه به آنها ارائه مي شود. وي گفت: در پاركهاي جنگلي بزرگ شهر تهران هم علاوه بر داشتن اين امكانات يك دستگاه آمبولانس و ماشين آتش نشاني به طور دايمي مستقر است و در صورت وقوع حادثه اي براي شهروندان به سرعت اقدامات اوليه را انجام مي دهند.
مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران با اشاره به اين كه پيمانكاران بر اساس دفترچه شرح خدمات موظف به تهيه امكانات و كمك هاي اوليه و اداره پاركها هستند، به ايسنا گفت: همه پاركها داراي يك ناظر كارشناس هستند كه اين كارشناسان روزانه بر اساس دفترچه شرح خدمات به نحوه نگهداري و امكانات پاركها نظارت كرده و به پيمانكاران امتياز مي دهند.

نگاه
مشاركت در مديريت شهري
اداره مناسب كلان شهرها و تأمين نيازهاي ساكنين شهرهاي بزرگ، با توجه به گستردگي و وسعت جغرافيايي و جمعيت بالاي آنها، علاوه بر بودجه كافي و تهيه طرح هاي جامع و تفصيلي، نيازمند شناسايي وظايف شهروندان در قبال شهر و مشاركت عملي آنها است.
وظايف و تعهدات ساكنين هر شهر و منطقه و مشاركت آنها در اداره امور شهري در ابعاد مختلفي قابل بررسي، سازماندهي و اجرا است.
به نظر مي رسد يكي از زمينه هاي مشاركت مردم در حل مشكلات مراجعين دستگاه هاي اداري و نيز تأمين نيازهاي برجاي مانده، رعايت تعهدات ساكنين شهرها و انجام وظايف خود است.بارها شنيده و ديده ايم كه مردم از طولاني بودن زمان رسيدگي به درخواست ها و يا عدم پاسخگويي جامع و كامل به تقاضاهاي خود از سيستم اداري دستگاه هاي اجرايي شكوه دارند و همواره با نگراني و هراس به ادارات مراجعه مي كنند و يا از نبود حداقل امكانات مانند آسفالت مناسب معابر، فقدان اماكن فرهنگي، ورزشي، رفاهي و... در كوچه و خيابان محل سكونت خود گلايه دارند.
اگر حل مشكلات فوق به عوامل مختلفي بستگي داشته باشد و ريشه هاي اساسي تري را بر آنها متصور بدانيم، اما شايد يكي از دلايل مهم در ايجاد و استمرار اين دست نارسايي هاي اداري، پايبند نبودن تعدادي از مراجعين و ساكنين به وظايف و تعهدات خود است.
به طور مثال اگر هر مالكي كه پروانه ساختماني گرفت، خود را متعهد به رعايت دقيق نقشه هاي تأييدشده در احداث بنا دانست، يقيناً گام اساسي در حل مشكلات اداري برداشته و ضمن جلوگيري از طولاني شدن روند رسيدگي پرونده خود، شرايط ساده و آسان تر را براي رسيدگي به درخواست شهروند ديگري فراهم نموده است. يا چند سالي است كه زباله ساعت ۲۱ هرشب جمع آوري و حمل مي شود، اگر عده اي از ساكنين اين زمان را رعايت نكنند و هر ساعتي از شبانه روز، زباله خود را به خارج از منزل انتقال دهند، ضمن آلودگي محيط زندگي، باعث مي شوند تا شهرداري دوباره مأمورين خود را براي جمع آوري و حمل زباله اعزام نمايد كه اين امر يعني صرف هزينه دوباره و اين در حالي است كه مي توان با بودجه اضافه هزينه شده، ساير نيازهاي شهري مانند كتابخانه، راه، پل و... ساكنين آن محل را تأمين كرد.
در واقع اگر شهروندان همان گونه كه حقوق شهروندي خود را از دستگاه هاي اداري مطالبه مي كنند، متناسب با آن خود را متعهد به رعايت و انجام وظايف و تعهدات خود بدانند، در آباداني، عمران، سازندگي و توسعه محل زندگي و سكونت خود مشاركت نموده و استمرار و نهادينه شدن آن در نهايت رفاه و آسايش فردي و گروهي ساكنين محله، بلوك، منطقه و شهر را به ارمغان خواهد آورد.
كاظم داودي

رفع موانع رفت و آمد معلولان در شهر نيازمند
بودجه و زمان است
گروه شهري: چندي پيش با هدف برقراري استقلال نسبي فردي و اجتماعي معلولان، لايحه مناسب سازي فضاهاي شهري براي تردد جانبازان و معلولين جسمي و حركتي در شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد و متعاقب آن شهرداري تهران موظف شد نسبت به آماده سازي و مناسب سازي معابر عمومي، نصب نشانه ها و علايم فيزيكي لازم در ميادين، معابر و تقاطع ها، تجهيز چراغ هاي راهنمايي به علايم صوتي، برجسته كردن سطح پياده روهاي نزديك به تقاطع معابر براي نابينايان، ارائه تمهيدات لازم در توقفگاه هاي عمومي براي توقف وسايل نقليه معلولان اقدامات لازم را به انجام برساند.
خبرنگار ما در اين باره به نقل از مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران به عنوان مجري طرح مناسب سازي فضاهاي شهري براي تردد معلولان جسمي و حركتي مي نويسد: نواقص موجود در فضاهاي شهري از جمله پياده روها كه تردد را براي بخشي از همشهريان با سختي مواجه ساخته ميراثي به جا مانده از ۴۰ سال قبل است كه براي رفع آن نيازمند سالها زمان و بودجه عظيمي هستيم.
وي با اشاره به پياده روهاي تهران كه حدود ۹ هزار كيلومتر طول دارند، گفت: رفع مشكلات در برخي از اين پياده روها ناممكن مي نمايد. به عنوان مثال ورودي پاركينگ برخي منازل مسكوني كه رمپ آن به داخل پياده رو آمده و جدا كردن اين دو از هم به معني حذف كامل پاركينگ هاي اين منازل است و يا ساير مواردي از اين دست كه حتي نيازمند خراب كردن منزل شهروندان مي باشد.
علي آبادي در اين راستا به لزوم طراحي هاي جديد و اتخاذ تصميمات و راه حل هاي نوين اشاره كرد كه شكستن شيب تند معابر و تبديل آن به پله هاي كم ارتفاع و سرپوشيده كردن جويها از جمله آنها است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |