سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۵ - Jul 12, 2005
در ششمين جلسه محاكمه متهم به همسر كشي
اولياي دم حاضر نشدند، جلسه تجديد شد
001926.jpg
گروه حوادث: براي ششمين مرتبه پياپي اولياي دم مرد ۲۲ ساله اي كه ظاهرا توسط همسرش به قتل رسيده است، در دادگاه حضور نيافتند و جلسه محاكمه مريم ۲۵ ساله يك بار ديگر تجديد وقت شد.
به گزارش خبرنگار ما، مريم.غ كه هم اكنون ۲۵ ساله است متهم است كه زمستان سال ۷۸ همسرش عليرضا را
به قتل رسانده است.
اين زن كه زمان وقوع حادثه ۱۸ ساله بود، بلافاصله پس از كشف جسد مثله شده همسرش توسط قاضي ويژه قتل - كوه كمره اي - بازداشت شد. وي در تمام مراحل بازجويي و برگزاري جلسه محاكمه به قتل عليرضا كه پسرعموي ناتني اش بود، اعتراف نكرد و مدعي بود، همسرش توسط فردي كه مي شناسد به قتل رسيده است.
مريم كه مدعي است در اين چند سال هيچ يك از قضات به اظهارات وي در بازپرسي ها و محاكمه ها توجهي نكرده اند يك سال بعد از سوي قاضي شعبه ۱۶۰۱ دادگاه جنايي تهران به قصاص نفس (اعدام) محكوم شد. اما ديوان عالي كشور پس از مطالعه پرونده، حكم را به خاطر اعتراف نكردن مريم رد كرد و پرونده سال ۷۹ به شعبه هم عرض ۱۱۵۶ ارسال شد. قاضي همتيار كه مدت پنج سال است، رسيدگي به اين پرونده را برعهده دارد تاكنون هيچ جلسه محاكمه رسمي را برگزار نكرده است. صبح ديروز مريم با توجه به اينكه از قبل وقت رسيدگي اعلام شده بود به خاطر عدم حضور مادر مقتول و عدم برگشت اخطاريه، محاكمه نشد. اين زن جوان كه از اين وضعيت بسيار نگران بود، به قاضي همتيار گفت: اين براي ششمين مرتبه است كه وقت دادگاه به من داده اند اما من محاكمه نشده ام.برپايه اين گزارش، با تمامي اين اوصاف، با دستور قاضي همتيار وقت رسيدگي مجدد براي اين زن جوان تعيين گرديد.

جدايي والدين و فرزند مضروب
گروه حوادث: جدايي يك زوج بعد از گذشت سه سال منجر به تشكيل يك پرونده كيفري در دادسراي امور جنايي تهران در خصوص ناپديد شدن پسرشان شد.
به گزارش خبرنگار ما والدين محمد ۱۰ ساله سه سال پيش در پي اختلافات خانوادگي از يكديگر طلاق گرفتند. پس از جدايي آن دو، فرزند آنان مدتي را نزد مادر و چند ماه ديگر را نزد پدرش مي گذراند تا اين كه روز پانزدهم تيرماه پدر محمد به دادسراي امور جنايي تهران و شعبه داديار سليماني مراجعه كرده و اعلام كرد كه پسرش ناپديد شده است.
در بررسي اوليه پليسي ماموران با منزل مادر محمد كه بعد از جدايي از همسر اولش مجدداً ازدواج كرده بود تماس گرفتند و معلوم شد كه محمد نزد مادرش است.
روز گذشته محمد به همراه مادرش و همسر دوم او به دادسراي امور جنايي تهران مراجعه كرد. مادر محمد در خصوص اين ماجرا به داديار سليماني گفت: «روز چهاردهم تيرماه، پسرم با منزل ما تماس گرفت و از من خواست تا نزد من و خانواده ام بيايد. او شماره يك آژانس كرايه خودرو را نيز گرفته بود. وقتي ديدم فرزندم مضطرب است، بعد از هماهنگ كردن با آژانس مذكور و جلب اعتماد كامل از پسرم خواستم تا به خانه ما بيايد. ساعتي از ورود پسرم به خانه ما نگذشته بود كه متوجه اثر كبودي بر روي بدنش شدم. وقتي از او علت را جويا شدم مدعي شد: «نامادري ام مرا در نبود پدرم كتك مي زند و وقتي پدر به خانه مي آيد به من محبت مي كند تا پدرم متوجه رفتار او نشود.»
پدر و نامادري محمد به دادسرا فراخوانده شدند. تحقيقات از آنان صورت گرفت. پدر محمد منكر هرگونه آزار و اذيت محمد از سوي همسر دومش شد و گفته هاي همسر اولش را كذب دانست و گفت: «همسر اولم قصد دارد با طرح اين نقشه پسرم را از من بگيرد و تمام اين ماجرا داستاني ساختگي است.»
داديار سليماني دستور انتقال محمد به پزشكي قانوني را صادر كرد تا آزمايشهاي لازم از وي صورت گيرد تا علت كبودي هاي روي بدنش به طور دقيق معلوم شود. تحقيقات در اين خصوص ادامه خواهد يافت.

تبرئه مردي كه متهم به كلاهبرداري بود
گروه حوادث: مردي كه متهم به همدستي در يك كلاهبرداري دو ميليارد توماني بود از سوي دادگاه تبرئه شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين فرد كه فرض الله.ف نام دارد اوايل سال جاري به اتهام همدستي با فردي به نام رضا در راه اندازي يك بنگاه مسكن، توسط اداره چهاردهم آگاهي بازداشت شد، اما با انجام تحقيقات و پيگيري هاي قاضي پرونده مشخص شد كه فرض الله با متهم رديف اول همدست نبوده و چندي قبل از سوي دادگاه شعبه دوم دادسراي ناحيه ۱۴ تهران قرار منع تعقيب براي وي صادر شد.

تبرئه يك متهم به قتل
گروه حوادث: حكم مردي كه متهم به كشتن همسرش بود و از سوي شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان صادر شده بود، به تأييد ديوان عالي كشور رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در تاريخ ۱۱ شهريور ماه سال ،۸۲ شب هنگام زن و مردي در حال استراحت بر روي پشت بام منزلشان واقع در شهريار بودند كه ناگهان افسانه ۱۸ ساله، تازه عروس مذكور به پايين سقوط كرده و بر اثر شكستگي جمجمه جان مي سپارد.
پس از اين حادثه، والدين افسانه مدعي شدند كه همسرش او را عمداً به قتل رسانده است و بدين ترتيب رسيدگي بر روي اين پرونده ابعاد جنايي به خود گرفت و در نهايت كيفرخواست از سوي دادگاه جنايي استان صادر شد مبني بر اين كه قتل افسانه غير عمد بوده و شوهر وي در آن دخالتي نداشته است.سپس در تاريخ ۱۸ اسفند ماه سال ،۸۳ در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان، حميد. ح ۲۲ ساله شوهر مقتوله  گفت كه آن شب در حال گفت و گو با همسر خود بودم كه ناگهان او به پايين سقوط كرد و من در اين حادثه هيچ نقشي نداشتم و در پايان اتهام قتل عمد را نپذيرفت. دادگاه حميد را از اتهام قتل تبرئه و وي را ملزم به پرداخت يك فقره ديه كرد.
اولياي دم مقتوله پس از اعلام حكم دادگاه، با اعتقاد به اين كه شوهر مقتوله، مرتكب قتل عمد شده و عمداً افسانه را به پايين پرت كرده، بر حكم صادره اعتراض كردند. پرونده به ديوان عالي كشور فرستاده شد و در تاريخ ۲۱ خردادماه امسال، ديوان قتل را غيرعمدي تشخيص  داده و حكم را تأييد كرد.

در دادگاه كيفري استان مطرح شد
قتل به خاطر انتقام جويي
گروه حوادث: حكم پرونده مردي كه به انگيزه انتقامجويي جواني را در خواب به قتل رسانده بود، به زودي صادر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، قرباني اين حادثه كه نوراحمد نام  دارد در پي انتقامجويي فردي به نام نعمت  (۲۷ساله) كه مدعي بود نوراحمد پنج تن از اعضاي خانواده اش را به قتل رسانده است، به قتل رسيد.
به گفته متهم پرونده، شامگاه ۷ مهرماه سال ۸۳ نعمت به همراه يكي از دوستانش به نام نورالله به انگيزه انتقامجويي به خانه مقتول در شهرستان شهريار رفته و پس از خوردن شام، زماني كه مطمئن مي شوند نوراحمد در خواب است هر دو با ضربات متعدد چاقو وي را مجروح مي كنند.
در درگيري كه بين مقتول و متهمان پرونده صورت مي گيرد نوراحمد چاقو را از نعمت گرفته و چند ضربه سطحي به نورالله وارد مي كند. پس از وقوع جنايت زماني كه دو مرد در حال فرار از محل بودند، چند تن از اهالي متوجه فرار دو جوان شده و پس از پيگيري با جسد نوراحمد رو به رو مي شوند. به اين ترتيب با شناسايي عاملان جنايت نعمت بلافاصله دستگير شد اما نورالله از ايران گريخت.
اين گزارش حاكي است، قاضي عزيز محمدي و چهار مستشارش صبح ديروز نعمت را به اتهام قتل عمدي محاكمه كردند. اولياي دم با اعلام رضايت در خصوص قتل عمدي، از قصاص گذشت كردند و قرار است حكم اين مرد ظرف ۱۰ روز آينده صادر شود.

پسران، قربانيان پرخاشگري
ايسنا: ۴۲ درصد معاينات باليني و سرپايي در مركز پزشكي قانوني كشور مربوط به صدمات و جراحات ناشي از نزاع بوده كه از اين تعداد ۲/۷۶ درصد را مردان و
۸/۲۳ درصد را زنان تشكيل مي دهند. همچنين طبق آمار كانون اصلاح و تربيت تهران عمده ترين جرايمي كه پسران به خاطر آن مجازات شده اند، سرقت و جرايم مربوط به پرخاشگري است. به گفته كارشناسان پرخاشگري رفتاري است كه با قصد صدمه رساندن جسمي يا زباني به فرد ديگر يا نابود كردن دارايي افراد صورت مي گيرد و عمدتاً پرخاشگري هاي كوچك عامل درگيري و منازعات بزرگ مي شود كه در نهايت به ارتكاب جرم مي انجامد. شناخته شده ترين نوع پرخاشگري ، پرخاشگري خشمگينانه است كه عموماً با علايمي از برانگيختگي هيجاني همراه بوده و غالباً درد يا ناكامي علت به وجود آورنده آن است. از ديد روانشناسان، احتمال ناكامي هم يكي از عوامل پرخاشگري است؛ هر چند كه برخي معتقدند اين عامل نقش محوري ندارد و يك علت بالقوه است. دكتر زياري، جامعه شناس در اين زمينه معتقد است كه وقتي خواسته ها و نيازهاي جوانان با آنچه به دست مي آورند، متناسب نباشد و واكنش هاي نامناسب در مقابل اهداف و خواست هاي آنها بروز كند، پرخاشگري بروز مي يابد.
او معتقد است: مهمترين خواسته جوانان شغل و تحصيلات است و وقتي جوان سرخورده مي شود نسبت به يك نياز متناسب با آن پرخاشگري مي كند.
وي همچنين تأخير در پاسخگويي به نيازهاي شغل، درآمد، فقر، اوقات فراغت و نيازهاي بيولوژيك و عاطفي را از جمله عوامل افزاينده پرخاشگري در جامعه مي داند. همچنين دكتر آقابخشي، آسيب شناس و استاد دانشگاه كه از پرخاشگري تحت عنوان «كم تحملي» ياد مي كند، گفت: وقتي تحمل مردم كم مي شود كه انتظارات آنها از جوانب مختلف برآورده نشود؛ در نتيجه سرمايه اجتماعي يعني اعتماد مردم به مسئولان فرو مي ريزد و آن وقت آدم ها حتي تحمل نزديكان خود را ندارند. وي گفت: حدس من اين است كه در سال هاي گذشته انتظارات مردم خيلي برآورده نشده و به اين دليل احتمال اين كه آدم ها كم تحمل تر شده باشند، هست.
عوامل مؤثر پرخاشگري در هر جامعه متناسب با شرايط فرهنگي، طبيعي و نظام اقتصادي ، سياسي و اجتماعي آن جامعه عمل مي كند.
به اعتقاد كارشناسان و تحليلگران اجتماعي از ديگر عوامل مؤثر بر پرخاشگري، تحريك مستقيم و تماشاي خشونت و ... است. تماشاي خشونت، از طريق تضعيف موانع و بازداري در برابر پرخاشگري و فراگيري روش هاي تازه پرخاشگري، توجه به افكار ، متون، و خاطره هاي پرخاشگرانه و حساسيت زدايي نسبت به درد و رنج قربانيان، پرخاشگري را افزايش مي دهد.
همچنين فرايندهاي شناختي به شدت بر ميزان برانگيختگي نسبت به انواع گوناگون عصبانيت يا تحريك اثر مي گذراند كه اين حالت شديداً موجب پرخاشگري مي شود. انسان ها وقتي برانگيخته مي شوند، توانايي پردازش اطلاعات پيچيده ديگران، مقاصد و نيات آنها را از دست مي دهند و در نتيجه تمايل به پرخاشگري در آنان افزايش مي يابد.
دكتر آقابخشي معتقد است: در هر جامعه اي پرخاشگري را نه تنها به عنوان مسأله اي فردي كه در سه سطح كلان، ميانه و خرد مي توان بررسي كرد.
در سطح ساختار حكومتي و كلان بايد بررسي كرد كه يك ساختار چطور حرف مي زند،بعد از آن به سطح پايين تر از ساختار كلان؛ سطح شبكه روابط اجتماعي و مناسبات درون خانواده مي رسيم و پس از آن به سطح ويژگي هاي فردي بر مي گرديم. پس بايد در اين سطوح تأمل كنيم و وضعيت ايران را از اين طريق بررسي كنيم.
دكتر زياري نيز در مورد رابطه ميان پرخاشگري و جرايم اجتماعي گفت: اگر چه رابطه مستقيمي ميان پرخاشگري و جرايم اجتماعي وجود دارد اما جرايم اجتماعي بيشتر ريشه در فقر و دسترسي نامناسب به امكانات دارد. او گفت: نتايج يك تحقيق نشان مي دهد كه جرايم اجتماعي با فقر، كم توجهي به مناسك ديني،ناسازگاري با والدين، طلاق، يتيمي، كم محبتي، خصوصيات مسكن، فقر مسكن، كوچه ، محله، شغل پدر ، معاشرت با افراد فاسد، مشكلات تربيتي، بيكاري ، عدم رضايت شغلي، تعارض فرهنگي، مهاجرت محيط نامناسب و مواد مخدر رابطه دارد.
دكتر زياري مزاحمت هاي مختلف، راه بندان، سرو صدا و سد معبر را از جمله مصاديق پرخاشگري دانست و افزود: براي رفع مشكل پرخاشگري بايد برنامه ريزي هاي لازم در گروه هاي سني مختلف صورت گيرد؛ مثلاً اگر شغل جوان متناسب با بازار كار نيست، با دوره هاي مختلف چند ماهه تخصص آنها را بالا ببرد. در عين حال توجه به وضع بهداشت و سلامت روان و نيازهاي جوانان به خصوص مسأله شغل مي تواند بسيار تأثيرگذار باشد و ما بايد با توليد و كار در مقابل خشونت و پرخاشگري اقدام كنيم. روانشناسان معتقدند تنبيه اگر چه يكي از راههاي كنترل پرخاشگري است، اما به علت شرايطي كه تحت تأثير آن صورت مي گيرد، فقط تأثير مستقيم در كاستن از شدت و تكرار رفتار پرخاشگرانه دارد. پس از قطع تنبيه سريعاً رفتارهاي پرخاشگرانه بر مي گردند. تنبيه مستقيم اغلب نتيجه منفي دارد و در واقع به جاي مهار كردن اعمال خطرناكي كه تنبيه به قصد پيشگيري از آنها صورت مي گيرد، موجب تشديد آنها مي شود. به گفته وي همچنين تخليه هيجاني، پوزش و عذرخواهي و آموزش مهارت هاي اجتماعي مي تواند بر كاهش پرخاشگري تأثيرگذار باشد.

توضيح خبر
در پي درج خبري در تاريخ ۱۶ تيرماه سال ۸۴ مبني بر «اشد مجازات براي خواستگار ناكام» در اين حادثه محمدرضا براي ميانجيگري به مغازه حبيب رفته بود كه در درگيري توسط متهم پرونده به قتل مي رسد كه علت اصلي مرگ پارگي در قلب اعلام گرديده كه بدين ترتيب اصلاح مي شود.

متهمان پرونده نظر آباد تبرئه شدند
گروه حوادث: متهمان پرونده سرقت مسلحانه و قتل در قاليشويي نظر آباد براي دومين بار تبرئه شدند.
به گزارش خبرنگار ما، شامگاه ۲۴ فروردين ماه سال ۷۵ سه مرد نقابدار كه مسلح به كلت كمري بودند، به انگيزه سرقت وارد يك قاليشويي در نظرآباد كرج شدند. آنها پس از درگيري با نگهبان قاليشويي وي را كه شكرعلي نام داشت با شليك گلوله به قتل رساندند و چند تن ديگر از كارگران قاليشويي را با چاقو و قمه مجروح كرده و پس از سرقت خودرو از محل متواري شدند.پس از وقوع اين حادثه، صاحب كارگاه كه به چندين نفر مظنون بود، آنها را به پليس جنايي كرج معرفي كرد و از بين آنها دو نفر به نام هاي محمد رضا. ح و نادر. ف شناسايي و بازداشت شدند. اين دو نفر كه از قبل با صاحب كارگاه مشكل مالي داشتند، در هيچيك از مراحل تحقيق به سرقت مسلحانه منجر به قتل اعتراف نكردند. از طرفي شواهد بيانگر آن بود كه مشخصات فردي كه شاهدان حادثه به مأموران داده بودند، هيچ گونه مطابقتي با متهمان پرونده نداشت. قاضي كوه كمره اي، دو متهم را تبرئه  و حكم را به خاطر نقض در تحقيقات رد كرد. به اين ترتيب، پرونده به شعبه ۱۱۵۶ ارجاع شد و دو متهم در جلسه محاكمه نزد قاضي همتيار حضور يافتند. آنها منكر هر گونه سرقت و قتلي شدند ضمن اينكه اولياي دم هم مطمئن نبودند كه متهمان پرونده اين دو نفر هستند. بنابراين از شكايت خود عليه متهمان صرف  نظر كردند و هر يك از متهمان با قرار دادن دست خود بر قرآن كريم بر آن قسم ياد كردند كه مرتكب جنايت نشده اند.
قاضي همتيار دو متهم را صبح ديروز طبق محتويات پرونده تبرئه كرد و قرار است ديه مقتول از بيت المال به اولياي دم پرداخت شود.

گروگانگيري در استراليا
هرالدسان : صبح ديروز در پي گروگانگيري يك زن توسط فرد مسلحي در بريسبان، يك مدرسه ابتدايي تعطيل و خيابان هاي اطراف نيز خالي از جمعيت شدند.طبق اظهارات پليس اين فرد مسلح پس از گروگانگيري وارد خانه اي در خيابان نوگت واقع در جزيره مكلي شد. اين منزل مسكوني همجوار اين دبستان اعلام شده است.
طبق اظهارات گروگانگير در تماسي تلفني با يكي از افسران پليس، علت اصلي اين گروگانگيري را اختلاف بر سر ملك و مستغلات اعلام كرده است.براساس اين گزارش، ساعت وقوع اين حادثه ۲و ۴۵ دقيقه بامداد اعلام شده است.

۱۹ سال حبس براي مخالفت سقط جنين
آسوشيتدپرس: دادگاه عالي ايالت فيلادلفيا روز گذشته مردي را كه ادعا كرده بود وظيفه دارد تا با افرادي كه سقط جنين را انجام مي دهند مبارزه كند ، به اتهام فرستادن نامه هاي تهديد آميز به مراكز سقط جنين به ۱۹ سال حبس محكوم كرد.
كلايتون لي واگنر ۴۸ ساله در سال ۲۰۰۳ به اتهام تهديد اعضاي چند كلينيك سقط جنين بازداشت شد. وي همچنين متهم است كه در همان سال در يك وب لاگ پيغامي گذاشته بود با اين مضمون: من ماموريت دارم تا تمامي افرادي را كه به نحوي در سقط جنين مقصر هستند از بين ببرم. من سعي خواهم كرد تا آنجا كه مي توانم اين افراد را بي هيچ محدوديتي بكشم. كلايتون در دادگاه نيز اعتراف كرد كه يك تروريست است و افرادي كه به قتل مي رساند مستحق مرگ هستند. وي در سال ۲۰۰۱ پس از حوادث يازده سپتامبر و دقيقاً زماني كه ترس فراواني از حمله تروريست ها وجود داشت، نامه هاي تهديد آميزي را براي كاركنان چندين مركز سقط جنين مي فرستاد. وي در همان سال به اتهام تشويش اذهان بازداشت و روانه زندان شد، اما هنگام انتقال به زندان ديگري فرار كرد. پليس فيلادلفيا سرانجام توانست پس از ۱۰ ماه تعقيب و گريز وي را بازداشت كند.

۷ سال حبس براي خانم خاطي
آسوشيتدپرس: زني كه پيش از اين از سوي دادگاه عالي از رانندگي منع شده بود روز گذشته هنگامي كه با ماشين خود فرزندانش را به مدرسه مي رساند از سوي پليس بازداشت شد. دادگاه عالي بلافاصله پس از دستگيري سونيا اورتيز ، وي را به اتهام ناديده گرفتن حكم قبلي دادگاه به ۷ سال حبس محكوم كرد. وي پيش از اين در ماه آگوست با ماشين خود با يك افسر پليس تصادف كرده بود و مضروب بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. متهم در دادگاه ادعا كرد كه چهار فرزند دارد و هيچ راهي براي بردن آنها به مدرسه جز رانندگي با ماشين خود را ندارد.

يك مرد پاكستاني داماد و دختر باردارش را كشت
خبرگزاري فرانسه: يك مرد پاكستاني داماد و دختر باردارش را كه شش ماه پيش خلاف ميل او با يكديگر ازدواج كرده بودند، به قتل رساند.
يك مرد پاكستاني كه پس از گذشت شش ماه از ازدواج ناخواسته دختر ۱۹ ساله اش اقبال بي بي با پسري ۲۵ ساله به نام بخش غزلاني هنوز كينه آنها را به دل داشت، ديروز مبادرت به قتل آنها كرد.بر اساس اين گزارش، اين مرد بعد از بازگشت دختر باردار و دامادش به خانه پدري، تصميم گرفت پس از به خواب رفتن آنها كينه شش ماهه خود را از دل باز كند در همين حال او با ريختن نفت بر پيكر آنها، مبادرت به سوزاندنشان كرد. اين در حالي است كه اقبال جنيني شش ماهه در شكم داشت.
به گفته پليس، اين مرد با كمك سه نفر ديگر نقشه قتل فرزندانش را كشيد و آن را به اجرا درآورد. در همين حال ماموران در جستجوي وي و همدستانش هستند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |