سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۵ - Jul 12, 2005
با امضاي رئيس قوه قضاييه و همكاري وزارت بازرگاني
دستورالعمل ساماندهي مشاوران املاك و
خودرو اجرايي شد
001965.jpg
گروه اجتماعي - زهرا رفيعي: وزارت بازرگاني و قوه قضاييه با امضاي تفاهمنامه اي دستورالعمل اجرايي نحوه صدور پروانه تخصصي اشتغال براي مشاوران املاك و خودرو را تدوين كردند. اين تفاهمنامه به امضاي رئيس قوه قضاييه رسيده و از تاريخ ۱۶/۶/۸۴ لازم الاجرا شده است.
براساس اين دستورالعمل تمامي مشاوران املاك و خودرو ساماندهي خواهند شد و از فروش يك مال به افراد متعدد جلوگيري به عمل خواهد آمد.
مشاور املاك و خودرو در اين دستورالعمل به دو درجه ۱ و ۲ تقسيم مي شوند. اشتغال به شغل مشاور املاك و خودرو منوط به داشتن پروانه كسب از اتحاديه مربوطه و پروانه تخصصي از سازمان ثبت اسناد و املاك كشور است.
پروانه تخصصي اشتغال به افرادي داده مي شود كه داراي تحصيلات حداقل ششم ابتدايي قديم يا سوم راهنمايي جديد، توانايي و صلاحيت فني متناسب با شغل مورد درخواست، دادن تأمين مناسب يا پرداخت وجه الضمان يا ضمانت نامه بانكي يا وثيقه مناسب يا معرفي ضامن معتبر به منظور جبران خسارتهاي احتمالي وارده به اشخاص به اتحاديه صنف باشند.بخش سوم اين آئين نامه به وظايف و اختيارات مشاورين اختصاص دارد كه طي آن مشاور علاوه بر مسئوليت حسن اجراي امور موظف به ارتقاء دانش فني و حقوقي خود از طريق شركت در كلاسهاي سازمان ثبت است. اين مشاوران همچنين موظف هستند قراردادها را در اوراق مخصوصي كه سازمان ثبت به آنها مي دهد تدوين و تنظيم كنند.
در ماده ۱۰ آئين نامه اجرايي نحوه صدور پروانه تخصصي اشتغال براي مشاوران املاك و خودرو، مشاوران مكلف به نگهداري يك نسخه از قرارداد تنظيمي در بايگاني و ارائه نسخه اي از قرارداد به هر يك از متعاملين است.
در ماده ۱۳ اين آئين نامه مشاور موظف به استفاده از نظرات كارشناسي فني و حقوقي حسب مورد شده است. براساس تبصره يك اين ماده در مورد تنظيم قرارداد اجاره حضور شهود و امضاي قرارداد توسط آنها الزامي است.
در بخش ديگر اين آئين نامه مشاور مكلف به راهنمايي و تشويق طرفين معامله به ثبت قرارداد در دفاتر اسناد رسمي شده است. مشاوران املاك و خودرو حق قيمت گذاري و يا ارزش گذاري نسبت به موضوع قرارداد را ندارند.
در فصل چهارم اين آئين نامه كه مواد امور اداري و مالي در آن گنجانده شده، آمده است حق الزحمه مشاور مطابق تعرفه اي خواهد بود كه طبق ماده ۵۱ قانون نظام صنفي توسط كميسيون نظارت شهرستان تعيين و توسط اتحاديه ابلاغ مي شود. مشاور براساس اين دستورالعمل غير از حق الزحمه مقرر حق دريافت هيچ گونه مالي را ندارد. مشاوران املاك درجه ۱ مي توانند نسبت به واسطه گري و خريد و فروش املاك به هر ميزان اقدام و قراردادهاي مربوط را تنظيم كنند؛ مشاوران املاك درجه ۲ نسبت به واسطه گري و خريد و فروش املاكي اقدام مي كنند كه ميزان آن را وزارت بازرگاني با جلب نظر سازمان ثبت و اسناد و املاك تعيين كنند. اين مشاوران نمي توانند در بيش از يك دفتر محل فعاليت داشته باشند.
در اين دستورالعمل موادي نيز براي نظارت بر عملكرد و نحوه رسيدگي به تخلفات مشاوران در نظر گرفته شده است.
بركناري ۱۶ قاضي
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضاييه پس از يك ساعت و نيم تأخير در جلسه هفتگي خود در جمع خبرنگاران گفت: وزارت بازرگاني در اين بخش پس از بررسي مسائل حقوقي نسبت به صدور پروانه اشتغال اقدام خواهد كرد.
وي در مورد بحث اطاله دادرسي گفت: به زودي بخشنامه اي از سوي رئيس قوه قضاييه صادر خواهد شد كه از طريق آن صدور وقت هاي مكرر و بدون دليل از سوي قضات براي رسيدگي به پرونده به حداقل خواهد رسيد. رؤساي دادگستري ها موظف خواهند شد در صورت غيبت موجه قضات از قاضي علي البدل استفاده كنند.
وي در ادامه از برخورد قضايي با ۲۹ قاضي در دستگاه قضايي خبر داد و گفت: در سه ماهه اول سال جاري ۱۶ قاضي از دستگاه قضايي بركنار و اخراج شده اند و براي ۱۳ نفر ديگر دستور تعليق صادر شده است. سخنگوي قوه قضاييه علت اين احكام را رعايت نكردن قانون، تضييع حقوق شهروندي، انجام عملي برخلاف شأن قاضي و ضعف بنيه علمي قضات عنوان كرد. اين در حالي است كه از تعداد زيادي از قضات نيز به علت عملكرد مناسبشان تقدير شده است.
جمال كريمي راد از صدور قرار منع پيگرد براي ۶۵ پرونده تخلف انتخاباتي در تهران خبر داد و گفت: در تهران پنج پرونده به دادسراي كاركنان دولت ارجاع داده شده است.
وي در مورد ارتباطات گزارش قاضي ويژه رسيدگي به پرونده هاي زمين خواري در شمال كشور به نمايندگان مجلس و بركناري او از اين سمت گفت: قاضي رضايي رئيس دادگستري نكاء است و به خواست خود به دليل حجم زياد مسئوليت هايش از سمت بازپرسي پرونده هاي زمين خواري كناره گيري كرده است.

ميزان مرگ و مير مادران و كودكان ايراني كاهش يافت
گروه اجتماعي: محمد عبدالاحد، نماينده صندوق جمعيت ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران به مناسبت روز جهاني جمعيت گفت: شعار امسال روز جهاني جمعيت برابري است. ما همگي در تلاش براي مشاركت همگام مردان و زنان در توسعه اجتماعي هستيم و برآنيم تا آنان به طور برابر از آموزش، بهداشت شامل بهداشت باروري، فرصت هاي اقتصادي، مشاركت هاي اجتماعي و سياسي برابر برخوردار گردند.
وي افزود: حقوق بشر، شامل حق بهداشت و مراقبت هاي جنسي و باروري در كانون دستيابي به برابري جنسيتي و اصول اهداف هزاره در خصوص از بين بردن فقر، مبارزه با ايدز و بهبود وضعيت سلامت مادران قرار دارد. براي مثال برنامه هاي تنظيم خانواده به عنوان زيرمجموعه بهداشت باروري به زنان اين امكان را مي دهد تا ميان بارداري خود فاصله گذاري نموده و باروري خود را تنظيم كنند. افت ميزان باروري از عوامل مؤثر بر فقرزدايي بوده زيرا كاهش جمعيت وابسته به جمعيت در حال كار پس اندازها و سرمايه گذاري ها و بهره وري را افزايش مي دهد. تحقيقات در كشور تايلند و مصر نشان مي دهد كه هر دلاري كه به منظور برنامه هاي تنظيم خانواده هزينه مي شود مبلغ ۱۶ دلار و ۳۱ دلار به ترتيب در هر كشور براي دولت صرفه جويي در برداشته است. اين صرفه جويي ها نتيجه كاهش هزينه ها در غذا، مراقبت هاي بهداشتي، آموزش و مسكن بوده است.
اين گزارش حاكي است هنوز راه درازي در پيش است زيرا نابرابري هاي جنسيتي برجنبه هاي ديگر قانوني، اجتماعي و اقتصادي زندگي حاكم گرديده اند. در هر دقيقه يك زن از عوارض بارداري و يا زايمان از بين مي رود. يك زن از هر سه زن مورد ضرب و شتم و يا تعرض قرار گرفته است. نرخ ابتلا به ويروس HIV در ميان زنان، خشونت هاي جنسيتي در مناطق بحران زده و قاچاق زنان و كودكان رو به تزايد است. قوانين و سياست هاي حامي حقوق زنان به خوبي اجرا نگرديده اند. عليرغم پيشرفت هاي صورت گرفته ملاحظات جنسيتي به خوبي لمس نگرديده و در حاشيه موضوع توسعه قرار دارند و به همين دليل اين ملاحظات به نزديك انتهاي ليست اولويت هاي ملي سوق داده شده اند.
نماينده صندوق ملل متحد در ايران گفت: با توجه به تنوع و پيچيدگي مسايل جنسيتي، همكاري بين دولت، جامعه مدني، سازمان ملل و سايرموارد ذي نفع كليد برتري بر اين نابرابري ها مي باشد. به عنوان رياست گروه كاري سازمان ملل در زمينه جنسيت، صندوق جمعيت به همراه ساير آژانس هاي سازمان ملل، آمادگي خود را جهت كمك در اين زمينه اعلام مي دارد. دانش، تجربه و طيف وسيع تخصص هاي موجود بي طرفي و آگاهي از حساسيت هاي فرهنگي، سازمان ملل را به شريكي راهبردي، براي ايران، در راه توسعه و تلاش جهت پيشبرد بيشتر وضعيت زنان تبديل مي كند.براساس اين گزارش، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه به زودي تا يك ماه آينده يك پزشك و ماما در تيم سلامت با نگاه عدالت محور در مناطق روستايي مستقر مي شود، اعلام كرد:هم اكنون ۱۱ ميليون كودك زير ۵ سال در دنيا جان خود را به علت عوامل قابل پيشگيري از دست مي دهند، اين در حاليست كه كساني در دنيا دم از عدالت مي زنند كه خود عاملان فقر ،گرسنگي، ايدز و بي عدالتي هستند .
دكتر پزشكيان نيز در باره مسائل جمعيتي كشورگفت: هم اكنون در مجامع عمومي شاهد افزايش حضور آگاهانه دختران نسبت به پسران هستيم، ولي علي رغم اين توجه هنوز در گوشه و كنار كشور بي عدالتي به وضوح به چشم مي خورد كه اين ناشي از عدم تعادل در توسعه است.
دكتر محمد اسماعيل اكبري در مراسم روز جهاني جمعيت با اشاره به نرخ رشد جمعيت ۳/۸ درصدي در اوايل انقلاب اظهار كرد: در حال حاضر اين رقم به ۱/۲ درصد كاهش يافته و تعداد فرزنداني كه يك زن در طول باروري به دنيا مي آورد از ۶ به كمتر از ۲ كاهش يافته است.
وي با اشاره به پايه ريزي مسئله جمعيت بر مبناي پايه هاي فرهنگي خاطرنشان كرد:  ماحصل چنين برنامه اي رفع تبعيض بين دختر و پسر است، به نحوي كه در حال حاضر از نظر ورود به مدرسه، ميزان تغذيه، سلامت و وضعيت جسماني تفاوتي بين اين دو گروه ديده نمي شود.
دكتر اكبري با بيان اين كه بحث كيفيت جمعيت در كشور در حال دگرگوني است، گفت:  اين درحاليست كه هم اكنون ۶۱ درصد ورودي دانشگاه ها را دختران تشكيل مي دهند و ما به عنوان بهره برداران از اين نيروهاي تحصيل كرده دچار نگراني شد ه ايم كه شايد نتوانيم پاسخگو باشيم.

از سوي مركز پژوهش هاي مجلس:
راه هاي تأمين منابع مالي مورد نياز براي
ازدواج جوانان اعلام شد
گروه اجتماعي: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي تدابير پيشنهادي خود را پيرامون راه هاي تأمين منابع مالي مورد نياز براي «ازدواج جوانان» اعلام كرد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، دفاتر مطالعات فرهنگي و برنامه و بودجه اين مركز طي يك اظهار نظر كارشناسي مشترك پيرامون تصويب طرح يك فوريتي «تسهيلات ازدواج جوانان» در كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كردند كه در طول برنامه پنج ساله چهارم بايد رديف مستقلي تحت عنوان «حمايت از ازدواج جوانان» در چارچوب برنامه هاي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي پيش بيني و اعتبار مربوط به آن تأمين شود.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي همچنين خواستار اختصاص ۵ درصد از مبلغ فيش ثبت نام حج عمره و حج تمتع براي سفر مرتبه دوم از طريق نقش تمبر بر روي برگه فيش ها براي «ازدواج جوانان» شد و افزود: جلب كمك هاي مردمي و خيرين، در نظر گرفتن ۵ درصد از درآمد موقوفات عام و نيز درآمد حاصل از فروش و اجاره اموال ستاد اجرايي فرمان امام پس از اخذ موافقت ولي فقيه، جذب كمك منابع خارجي نظير بانك توسعه اسلامي و نيز يك درصد از درآمد شهرداري هاي كلان شهرها(تهران، تبريز،  اصفهان، شيراز و مشهد) از ديگر درآمدهاي قابل وصول براي تأمين مالي منابع مورد نياز ازدواج جوانان به شمار مي روند.
در اين اظهار نظر كارشناسي همچنين سرمايه اوليه مورد نياز براي تأسيس صندوق اندوخته ازدواج جوانان، يك هزار ميليارد ريال ذكر شده و آمده است: دولت بايد متعهد شود كه طي مدت پنج سال نسبت به تأمين اين مبلغ اقدام كند. براساس اين گزارش در سال اول (جاري) ۱۰۰ ميليارد ريال از مبلغ مورد نياز از محل رديف ۵۰۳۰۰۱ (هزينه هاي پيش بيني نشده) و ۵۰ ميليارد ريال نيز از محل رديف ۱۰۱۰۱۲ نهاد رياست جمهوري تأمين خواهد شد.

مهريه براساس شغل پدر
ايلنا: نايب رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس هفتم اعلام كرد نمايندگان براي پايان دادن به نابساماني هاي امر ازدواج، طرح تعيين مهريه براساس شغل پدر زوجه را تدوين كردند.
عزت الله يوسفيان مولا، از طرح جديد كميسيون حقوقي و قضايي مجلس هفتم، براي محدود كردن مهريه خبر داد و گفت: برمبناي اين طرح از اين پس ميزان مهريه اشخاص براساس شغل پدر زوجه تعيين مي گردد و طرفين حق بالا بردن توافقي آن را ندارند.

احتمال طلاق زنان شاغل بيشتر است
فارس: مطالعات جديد محققان دانشگاه آمستردام هلند نشان مي دهد احتمال طلاق گرفتن زناني كه به طور تمام وقت مشغول به كار هستند، بيشتر است.
نشريه ديلي تلگراف اعلام كرد احتمال طلاق در زناني كه به طور تمام وقت شاغل هستند، ۲۹ درصد بيشتر از زنان خانه دار است.
اين گزارش مي افزايد، از آنجا كه زنان شاغل احساس استقلال بيشتري مي كنند، در نتيجه زندگي مجرد و بدون زناشويي را نيز راحت تر مي پذيرند. البته يافته هاي اين تحقيق تأكيد دارد كه شرايط بومي، عامل تعيين كننده اي براي طلاق است و ضرورتاً زنان شاغل در همه نقاط دنيا چنين نمي كنند.

عامل طول عمر پيرزنان
001962.jpg
فارس: مطالعات محققان دانشگاه پيتسبورگ آمريكا نشان مي دهد پيرزناني كه فعاليت بيشتري دارند، بهتر با زندگي مستقل سازگاري پيدا مي كنند و طول عمر بيشتري نيز دارند.پايگاه خبري «پاك تريبون» ، گزارش داد پيرزناني كه به طور مرتب پياده روي مي كنند و فعاليت مداوم دارند، عمر بيشتري خواهند كرد.محققان دانشگاه پيتسبورگ آمريكا اين مطالعه را در طول ۱۴ سال و بر روي ۱۷۱ پيرزن كه ميانگين سني آنها در ابتداي تحقيق ۷۴ سال بوده است، انجام داده اند.

تأثير دخانيات بر سرطان دهان
گروه اجتماعي: بيش از ۹۰ درصد مبتلايان به سرطان دهان، سابقه مصرف دخانيات داشته و خطر ايجاد سرطان در اين افراد چهار تا شش برابر سايرين است.
دكتر احمدرضا طلايي پور مدير گروه راديولوژي دهان، فك و صورت دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مدير كميته علمي چهل و پنجمين كنگره سراسري انجمن دندانپزشكي با اعلام اين مطلب افزود: سرطان هاي دهان يكي از شايع ترين سرطان هاي بدخيم در سراسر جهان و يكي از ده عامل مرگ و مير به شمار مي آيد.
چهل و پنجمين كنگره علمي سالانه و دوازدهمين كنگره بين المللي انجمن دندانپزشكي ايران از امروز تا ۲۴ تير ماه در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار مي شود.

ابتلاي نيمي از معتادان به هپاتيت سي
ايسنا: با بررسي انجام شده بر روي زندانيان معتاد به مواد مخدر در كشور مشخص شد تقريباً ۴۵ درصد زندانيان معتاد مبتلا به ويروس «هپاتيت C» هستند.
دكتر جعفر فره وشي فوق تخصص گوارش و كبد ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: هر چند شيوع هپاتيت C در كشور يك درصد و پايين تر از متوسط آمار جهاني و كشورهايي نظير عربستان و پاكستان است، اما شيوع هپاتيت C در ميان معتادان رو به افزايش و نگران كننده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |