سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۵ - Jul 12, 2005
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تأكيد كردند:
مجلس هرگز از نقش نظارتي خود در برابر
دولت آينده عدول نمي كند
001917.jpg
ايسنا: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر اهميت نقش نظارتي مجلس تاكيد و خاطرنشان كردند كه هم سويي سياسي دولت و مجلس نقش نظارتي قوه مقننه را كمرنگ نخواهد كرد.
حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص گفت: تعامل مجلس و دولت، مثبت و در عين حال انتقادي است؛ چراكه مجلس هرگز از نقش نظارتي خود عدول نمي كند.
همچنين قدرت الله عليخاني، عضو كميسيون امينت ملي و سياست خارجي اظهار داشت كه همچنان كه در گذشته مجلس در كنار تعامل با دولت از حقوق خود همچون نظارت، طرح سؤال، تحقيق و تفحص و استيضاح استفاده كرده است، در آينده نيز علي رغم همسويي اين دو نهاد با يكديگر از حقوق خود استفاده خواهد كرد و از آن عدول نمي كند.
محمد دهقان نماينده  مردم چناران و طرقبه نيز در اين باره تاكيد كرد: اگر دولت آينده در راستاي خواست و پيام مردم گام بردارد، طبيعتا از سوي مجلس حمايت خواهد شد.
علي عباسپور، يكي از نمايندگان تهران در مجلس نيز در اين خصوص گفت: هم مجلس و هم دولت براي حفظ مصالح مردم و حل مشكلات آنها آمده اند، لذا براي دولت هم مناسب است كه دوستي همفكر مثل مجلس، بر او نظارت كامل داشته باشد و اگر نقاط ضعفي را مشاهده كرد آن را به دولت انعكاس دهد.
در همين حال، نماينده رباط كريم نيز معتقد است، صرف همسويي تشكيلاتي، جناحي و سليقه اي مجلس و دولت موجب تفاهم نخواهد بود.
محمدشاهي عربلو، متذكر شد: دوره هاي گذشته نشان داده كه همسويي حزبي و سليقه اي مجلس با دولت هيچ  وقت به تفاهم اصلي خدشه وارد نكرده و در مجلس ششم، علي رغم همسويي مجلس با دولت مجلس به وظيفه  خود عمل كرد.
دكتر عماد افروغ نيز درباره اين مساله گفت: هشدار مي دهم كه مبادا اين وجه انتقادي كه ويژگي يك مجلس پويا و فعال است با توجه به هماهنگي كلي كه بين مجلس و قوه  مجريه صورت گرفته كاهش پيدا كند و يك هماهنگي مطلق و ناموجهي از جنس هماهنگي مجلس ششم با قوه  مجريه اتفاق بيفتد؛ كه اين يك خطر است و در حال حاضر اين خطر بيشتر احساس مي شود.
براساس اين گزارش، محمدرضا تابش نيز در خصوص تعامل مجلس و دولت آينده اظهار داشت: مجلس و دولت هر يك بايد وظايف قانوني خود را انجام دهند، ولي ايفاي اين نقشها در سايه تعامل بهتر مي تواند صورت گيرد.
قدرت الله ايماني، نماينده  مردم خرم آباد هم با بيان اينكه تصور مي كنم رويكرد مجلس به دولت آينده حمايتي باشد، گفت: «با توجه به گرايش و عقيده  آقاي احمدي نژاد و اينكه حاميان ايشان بيشتر در طيف اصولگرا هستند، قطعا تعامل مثبتي بين دولت و مجلس برقرار خواهد شد.»
محسن كوهكن، ديگر عضو فراكسيون اكثريت مجلس نيز گفت: «بهترين نوع تعامل مجلس با دولت، همان تعاملي است كه مجلس هفتم با دولت آقاي خاتمي داشته است.»
نماينده لنجان ،با بيان اين مطلب اظهار داشت: «مشي مجلس هفتم با دولت آينده همان مشي و روشي است كه با دولت آقاي خاتمي دارد و در چهارچوب قانون و همگامي و همراهي در جهت حل مشكلات و معضلات مردم است.»
غلامرضا مصباحي مقدم نيز با بيان اين مطلب تصريح كرد: «با توجه به اينكه اكثريت قابل توجهي از نمايندگان مجلس از اصولگرايان هستند و دولت و رييس جمهور منتخب نيز از مجموعه اصولگرايان است و كابينه هم كابينه اصولگرا خواهد بود، همكاري و همسويي مجلس و دولت برقرار خواهد بود.»
اميدوار رضايي رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز تأكيد كرد: «هرچند كه مجلس بطور مطلق يكدست نيست، اما طبيعتا در نوع تعامل خود با دولت منافع جمعي را بر منافع حزبي و گروهي ترجيح خواهد داد.»
هادي حق شناس عضو فراكسيون اقليت مجلس افزود: «اگر آقاي احمدي نژاد از ملت راي گرفته، نمايندگان نيز از ملت راي گرفته اند و هر يك وظايف قانوني خود را دارند و بايد آن را انجام دهند.»

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
محدوديتي براي اشتغال زنان وجود ندارد
001920.jpg
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه حضور زنان در عرصه  تصميم گيري مانع بروز ناهنجاري ها خواهد شد، تصريح كرد: از نظر شرعي هيچ محدوديتي درخصوص اشتغال زنان وجود ندارد.
هاشمي رفسنجاني صبح ديروز در سمينار روز جهاني جمعيت در تالار علامه اميني دانشگاه تهران با بيان اين مطلب اظهار داشت: خوشبختانه جمهوري اسلامي با افتخار مي تواند به عنوان يكي از كشورهاي موفق در زمينه كنترل جمعيت مطرح شود و اگر داوران جهاني تعصبات خود را كنار بگذارند، مي توانند ايران را به عنوان يك الگو در اين زمينه معرفي كنند.
هاشمي رفسنجاني كه در تبيين سياست هاي كلان جمهوري اسلامي ايران در راستاي برابري دستيابي زنان و مردان به تحصيل، فرصت هاي شغلي و بهره گيري از خدمات بهداشتي درماني سخنراني مي كرد، افزود: عوارض مستقيم انفجار جمعيت در كشورهاي فقير براي آنها دردساز است و اگر به همين منوال روند افزايش جمعيت ادامه پيدا كند، بر منابع طبيعي اثر فراوان خواهد گذاشت و گذشته از آن، براي خانواده ها و كشورها مشكلات بسياري ايجاد مي كند.
وي با اشاره به تاثير فرهنگ سازي در كنترل جمعيت، افزود: شرايط اقتصادي كشور نشان داد كه خانواده هاي عيالوار براي اداره خود با مشكل مواجه خواهند شد. يكي از مهمترين عوامل جلوگيري از افزايش جمعيت، افزايش سطح سواد زنان بود كه در نتيجه آن محيط خانواده ها علمي تر شد و به ميزان رشد سواد زنان، ميزان زاد و ولد نيز كاهش يافت.
هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر فراهم كردن زمينه بيشتر تحصيل و فعاليت علمي و اجتماعي زنان، آنان را نسبت به مردان موفق تر دانست و گفت: ديگر نمي توان مانع حضور زنان در مسئوليت ها و مشاغل تصميم گير شد؛ به طوري كه امروز ايران در استفاده از زنان در مسئوليت هاي كليدي پيشتاز است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اينكه حضور زنان در عرصه  تصميم گيري مانع بروز ناهنجاري ها خواهد شد، تصريح كرد: از لحاظ شرعي هيچ محدوديتي درخصوص اشتغال زنان وجود ندارد، ولي اشتغال به كار زنان در بعضي موارد در ميان علما جاي بحث دارد.
خانم ها از نظر صلاحيت، تحصيلات و تخصص چيزي كم ندارند و اسلام هم هيچ مانعي در اين راه قرار نداده است.
وي طرح پزشك خانواده را يك طرح انقلابي خواند و گفت: اگر در اجراي اين طرح كوتاهي نشود، هم مشكل اشتغال پزشكان حل مي شود و هم باعث راحتي و آسايش خانواده ها خواهد شد.

رئيس جمهوري منتخب در پاسخ تبريك سران كشورها
و سازمان هاي بين المللي مطرح كرد
آمادگي  دولت  براي  آغاز مرحله  تازه اي 
از همكاريهاي  جدي تر با جهان  عرب
001923.jpg
ايرنا: رئيس  جمهوري  منتخب  ملت  ايران  در پاسخ  به  پيام  تبريك  «هوجين  تائو» رئيس  جمهوري  خلق  چين ، ابراز اميدواري  كرد كه  روابط مودت  آميز و ديرينه  دو كشور بزرگ  و تمدن  ساز ايران  و چين  در سالهاي  آينده  روندي  رو به  گسترش  پيدا كند.
 به گزارش   دفتر رئيس  جمهوري  منتخب ، محمود احمدي  نژاد همچنين  در پيام  ديگري  كه  براي  «عمروموسي » دبيركل  اتحاديه  عرب  ارسال  كرد، آمادگي  دولت  و ملت  ايران  را براي  آغاز مرحله  تازه اي  از همكاريهاي  جدي تر با جهان  عرب  در كليه  عرصه هاي  سياسي ، اقتصادي  و فرهنگي  مورد تأكيد قرار داد.در اين  پيام  از انتخابات  نهمين  دوره  رياست  جمهوري  در ايران  به  عنوان نماد ديگري  از روند مردمسالاري  ديني  ياد شده  و ضرورت  همكاري  و همراهي كشورهاي  اسلامي  و به ويژه  دولت  و ملت  ايران  با جهان  عرب ، بر پايه  باورها، ارزشها، آرمانها و افتخارات  مشترك  مورد تأكيد قرار گرفته  است .
رئيس  جمهوري  منتخب  در پيام  ديگري  كه  خطاب  به   «اكمل الدين  احسان  اوغلو» دبير كل  سازمان  كنفرانس  اسلامي  فرستاد، تأكيد كرد كه  همبستگي  و همكاري  روزافزون  ميان  كشورهاي  جهان  اسلام  زمينه  مناسبي  را براي  بهره گيري  بيشتر امت  اسلام  از فرصتها و از بين  بردن  تهديدها فراهم  مي آورد.در اين  پيام  تصريح  شده  است  كه  جمهوري  اسلامي  ايران  تمامي  مساعي  خود را براي  ارتقاي جايگاه  سازمان  كنفرانس  اسلامي  در جهت  مصلحت  امت  اسلام  به  كار خواهد بست .
احمدي  نژاد در پاسخ  به  پيام  «كارلو آزليو چيامپي» رئيس  جمهوري  ايتاليا نيز به  نقش  دو كشور در تقويت  صلح  و همكاريهاي  پايدار اشاره  كرد و افزود: بي شك  همكاري  در يك  جاده  دوطرفه ، مستلزم  اعتمادسازي ، پايبندي  به  اجراي  دقيق ، كامل  و غير تبعيض آميز قواعد و توافقنامه هاي  بين المللي ، احترام  به  حق  حاكميت  ملي  كشورها و به ويژه  تصميم  ملتها در انتخاب  نوع  الگوي  فرهنگي ، اجتماعي  و به كارگيري  ارزشهاي  ديني  است .
در اين  پيام  همچنين  بر ضرورت  نفي  رفتارهاي  توسعه طلبانه  برخي  قدرتهاي  منطقه اي  و فرامنطقه اي ، به  پيش  برداشتن  گامهاي  موثر و عملي  در مبارزه عليه  تروريسم ، خشونت طلبي ، توليد و كاربرد سلاحهاي  كشتار جمعي  و نقض  حقوق انساني  و گسترش  ناامني  در محيط بين المللي  تأكيد شده  است .
رئيس  جمهوري  منتخب  در پيامهاي  مشابهي  براي  روساي  جمهوري  قزاقستان ، تاجيكستان ، ازبكستان ، پرتغال ، سنگال ، نيجريه ، نيجر، سيرالئون ، لبنان ، پادشاهان  عمان  و بحرين  و نخست  وزيران  مالزي ، كويت ، جامائيكا و تايلند، تمايل  دولت  و ملت  ايران  را براي  تحكيم  مناسبات  دوستانه  با اين كشورها مورد تأكيد قرار داد.

دو فيلمساز ايراني بازداشتي در عراق، آزاد شدند
ايرنا: «فرشيد فرجي» و «كوروش كار» دو فيلمساز جوان ايراني پس از ۵۳ روز بازداشت در عراق، آزاد شدند.
اين دو فيلمساز ايراني براي توليد فيلم مستندي با عنوان «در جستجوي كوروش كبير» به كشور عراق سفر كرده بودند. انجمن سينماي جوانان ايران روز دوشنبه اعلام كرد كه «فرشيد فرجي» يكشنبه شب (۱۹ تير) با خانواده خود در تهران تماس گرفت و از آزادي خود و همكارش خبر داد و گفت كه هم اينك در هتلي در شهر بغداد به سر مي برد.
فرشيد فرجي در اين گفت وگوي تلفني اظهار اميدواري كرد كه تا ۴۸ ساعت آينده وارد ايران شوند.
روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران نيز با «شكوفه آقايي» مادر «فرشيد فرجي» تماس گرفت ، كه وي آزادي فرزند خود را تأييد كرد.

سهم خواهي احزاب از كابينه آينده به نفع نظام نيست
مهر: عضو هيأت رئيسه مجلس با اشاره به نتيجه انتخابات رياست جمهوري گفت: احزاب و گروههاي سياسي كه در اين انتخابات شكست خورده اند بايد پيروزي رقيب مقابل خود را بپذيرند و رئيس جمهور منتخب را ياري كنند.
محسن كوهكن كه صبح ديروز در مسجد امام خميني بازار تهران در جمع انجمن اصناف و بازار تهران سخن مي گفت، با بيان اين مطلب به احزاب و گروههاي سياسي توصيه كرد دعواهاي سياسي را كنار بگذارند و طوري عمل كنند كه رئيس جمهور منتخب بتواند از كمك آنها براي انتخاب تركيب كابينه آينده استفاده نمايد نه اينكه در سهم خواهي با رئيس جمهور در خصوص كابينه به دعوا و مناظره بپردازند.
عضو گروه مشاورين پنج نفره منتخب فراكسيون اصولگرايان مجلس هفتم با دكتر احمدي نژاد با اشاره به سهم خواهي احزاب و گروه هاي سياسي از رئيس جمهور منتخب گفت: مطالبات احزاب و گروههاي سياسي نبايد رئيس جمهور منتخب را زير فشار قرار دهد چرا كه زير فشار قرار دادن رئيس جمهور در خصوص تعيين كابينه نه به نفع نظام است و نه به نفع جامعه.

پيام آيت الله عزالدين حسيني زنجاني به
رئيس جمهور منتخب
فارس: آيت الله عزالدين حسيني زنجاني در پيام تبريك به احمدي نژاد ابراز اميدواري كرد، رئيس جمهور منتخب وزرا و معاونان متقي و ساده زيست براي كابينه خود انتخاب كند.درمتن پيام آيت الله سيد عزالدين حسيني زنجاني از مراجع تقليد آمده است: اينك با توجه به سوابق و مواضع جنابعالي در تأسي به اولياء دين عليهم السلام و برگزيدن مشي اعتدال و پرهيز كامل از اسراف و افراط در تمام زمينه ها، رجاء واثق دارم كه با انتخاب وزرا و معاونان متقي و ساده زيست و دوري از تجملات و ريخت و پاش سرمايه هاي عمومي (بيت المال) انشاءالله دولتي كارآمد و دلسوز تشكيل خواهند داد و رسيدگي بالمباشره به امور و رفع احتياجات عامه و گسترش عدل و داد را وجهه همت خود خواهند ساخت.

رئيس مجلس: نسل جواني كه در معرض توفان
جهاني شدن قرار گرفته به شناخت هويت خود نيازمند است
ايسنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي به همايش بين المللي نقش جوانان در ترويج گفت وگوي فرهنگ ها در مسير جاده ابريشم اظهار داشت: جاده ابريشم امروزه به صورت يك نماد از تعامل و همكاري فرهنگها و تمدن ها در تاريخ گذشته اين ملتها در آمده و مي تواند در احياء و تقويت اين همكاري در جهان معاصر موثر واقع شود.
غلامعلي حدادعادل اظهار داشت: جاده ابريشم قرنها مسير ارتباطي كشورها و ملت هاي بخش وسيعي از آسيا بوده و نبض فرهنگ و اقتصاد را در پيكر تمدنهاي اين منطقه به تپش در مي آورده است.وي در اين پيام تأكيد داشته است: سازمان جهاني يونسكو و به تبع آن كميسيون ملي يونسكو در ايران در سالهاي اخير به اين نماد تاريخي ارزشمند توجه شاياني كرده اند كه برگزاري همايش نقش جوانان در ترويج گفت وگوي فرهنگها در نيشابور نمونه و نشانه اي از آن است.وي خاطرنشان كرد: جاي خوشوقتي است كه اين همايش، جوانان را در گفت وگوي فرهنگ ها مخاطب قرار داده  و آنان را در احراز هويت خود كمك خواهد كرد و ناگفته پيداست كه نسل جوان كشورهاي منطقه كه امروزه درمعرض توفان جهاني شدن قرار گرفته، براي ماندگاري، بيش از هر چيز به شناخت هويت خود و احساس افتخار به آن هويت نيازمند است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |