سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۵ - Jul 12, 2005
راه ICT از ترابري جدا ست
001968.jpg
گروه انفورماتيك : در پي انتشار خبر طرح ادغام وزارتخانه هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات و راه و ترابري و ايجاد شبهات از درستي يا نادرستي اتخاذ اين تصميم از سوي مسئولان كشور و همچنين با توجه به شروع كار دولت جديد و نياز به روشن شدن ابعاد اين موضوع مسئله را در گفت وگو با چند تن از مسئولان و كارشناسان حوزه ICT و راه و ترابري بررسي كرديم كه شرح آن در پي مي آيد:
رئيس مركز تحقيقات مخابرات ايران در گفت وگو با خبرنگار همشهري در اين خصوص اظهار داشت: وزارت راه و ترابري و فعاليتهاي آن ارتباطي با وزارت ICT ندارد و افرادي كه به دنبال اين حرفها بوده و آن را مطرح كرده اند شايد با وظايف و خدمات اين دو وزارتخانه آشنايي ندارند.
دكتر محمدرضا صدري به صراحت اعلام كرد: اين موضوع غيركارشناسي است و نه تنها مشكلي از مشكلات جاري دو وزارتخانه حل نمي كند، بلكه معضلي افزون بر آن است و بنابر اين بنده مخالف طرح ادغام هستم.همچنين قائم مقام مركز تحقيقات مخابرات ايران و مدير پروژه اپراتور دوم تلفن همراه نيز در اين  باره گفت: بحث ادغام ممكن است در دنيا مطرح باشد اما در صورتي است كه به حقيقت دولت كوچك شده و بخش خصوصي بيشتر درگير فعاليت اجرايي شده باشد، سؤال اين است كه براساس چه الگوها و شاخص هايي اين كار انجام خواهد شد؟
دكتر معصوم فرديس تصريح كرد: هنوز مديريت IT در كشور سر و ساماني ندارد و آرمان خصوصي سازي نه تنها شعاري بي نتيجه است بلكه تا اين موارد مشخص و مشكلات برطرف نشود، اين كار نشدني است. وي تأكيد داشت: اين ادغام در كوتاه مدت، اشتباه بزرگي است و نه به نفع مردم و نه دولت خواهد بود.
مدير كل روابط عمومي مخابرات ايران هم در اين باره با بيان عظمت كار در بخش ICT اظهار داشت: حوزه ICT ، حوزه اي تخصصي است و مسائل پيچيده اي در آن نهفته است و بهتر است اين ادغام صورت نگيرد.
دكتر داوود زارعيان به وسعت اين حوزه اشاره كرد و تصريح داشت: از ديدگاه كلان حوزه ICT بسيار وسيع است و هنوز همه ابعاد آن به علت رشد لحظه به لحظه و سريع آن ناشناخته و دست نيافتني است، و اين وسعت خود توجه جداگانه اي را مي خواهد كه جدا بودن دو وزارتخانه در توسعه اين حوزه موفق تر و مؤثرتر است.
در اين خصوص مدير عامل مخابرات استان تهران نيز با اعلام نظر خود، بيان داشت: امروز فناوريها و پيشرفت آن تفاوت عمده اي با گذشته دارد به طوري كه ارتباطات به عنوان عضوي از خانواده ICT دامنه اي وسيع داشته و خود مقوله اي جداگانه و مديريتي جداگانه مي خواهد و اين ادغام از اشتباهات است.
مهندس محمود خسروي خاطر نشان كرد: حتي در بسياري از كشورهاي جهان دو مقوله IT و ارتباطات نيز مديريتي جداگانه داشته و وزارتخانه هاي آنها مجزا است.وي يادآور شد: دامنه فعاليتها و وظايف دو وزارتخانه بسيار وسيع است و ادغام آنها نه تنها باعث رشد و ارتقاء نمي شود بلكه مشكلات بيشتري را به دنبال خواهد داشت.در ادامه رئيس مركز پژوهش هاي ارتباطات نيز در خصوص اين ادغام به خبرنگار ما گفت: اين دو موضوع متفاوت بوده و اين ديدگاه كه ارتباطات شامل راه و ديگر موارد ارتباطي شود، بازگشت به گذشته و مربوط به دهه ۷۰ ميلادي است.
دكتر حسين ابراهيم آبادي افزود: امروز كه ICT بحث پيش برنده داشته و نقش زيرساختي را در توسعه ابعاد مختلف جامعه دارد به طوري كه عرصه آن توسعه بسياري را جلوه گر شده است، ادغام اين دو وزارتخانه با دو موضوع متفاوت، قابل تأمل و بحث كارشناسي بوده و كاري بعيد است.
در ادامه رئيس گروه كارشناسان اقتصاد و برنامه ريزي وزارت راه با اشاره به طرح موضوع غيركارشناسانه ادغام دو وزارتخانه راه و ICT ، اظهار داشت: با توجه به حساسيت و اهميت فعاليتها و خدمات دو وزارتخانه و اينكه ارتباط موضوعي با يكديگر نيز ندارند، اين ادغام عملي نيست.
مهندس سيدمجتبي عابديني پور خاطر نشان ساخت: ممكن است كه از لحاظ برخي شاخص ها مانند بحث پوشش جاده اي و مسائل ارتباطي با يكديگر همپوشاني داشته باشند، اما با توجه به مشكلات موجود در هر دو، سامان دهي وضعيت فعلي بهتر از ادغام است.
همچنين مشاور معاونت اقتصاد و برنامه ريزي وزارت راه نيز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: به نظر بنده وزارت راه در حال حاضر به علت اينكه تغييرات ساختاري آن هنوز به نتيجه نرسيده، آمادگي لازم را براي اين ادغام ندارد.
مهندس محمود سالمي افزود: ساختار وزارتخانه در حال بررسي است و هنوز صورت مشخصي به خود نديده است. بنابراين موضوع ادغام بايد به دولت جديد و شخص وزير آينده و براساس ساختار جديد وزارتخانه موكول شود.مهندس صادق گوينده، كارشناس ICTنيز در خصوص ادغام دو وزارتخانه راه و ترابري و ICT به خبرنگار ما گفت: اين دو مقوله در مفهوم خدمات دو وزارتخانه سنخيتي با يكديگر ندارند و معمولاً ادغام براي دو موضوع شبيه يا نزديك به هم صورت مي گيرد.
وي افزود: ICT با فعاليت وزارت راه متفاوت بوده و از لحاظ محتوايي اين دو مقوله مختلف است. گوينده در تشريح اين تفاوت خاطر نشان كرد: حتي در خود وزارت ICT نيز حوزه ها و بخش ها تفكيك و كارشناسان نيز به طور مجزا در چارت سازماني مخصوص تحت مديريتي هم موضوع با خود راهبري مي شوند، به طوري كه مثلاً در بخش ديتا شرايط سازماني و فني با بخش تلفن همراه متفاوت است.
اين كارشناس ICT تصريح كرد: اين گونه ادغامها معمولاً با هدف كوچك سازي بدنه دولت و توسعه خصوصي سازي صورت مي گيرد، اما ادغام اين دو موضوع تنها به انتخاب يك وزير به جاي دو وزير انجاميده و تغييري در ساختار محتوايي هر يك و كوچك شدن بدنه دولت نمي دهد و بايد دولت در سطح فعاليت، كوچك شود.
با توجه به شواهد و نظر كارشناسان و مسئولان راه و ترابري و ICT و همچنين علم به اينكه اين دو مقوله در مفهوم و ساختار با يكديگر تفاوت هاي بسياري دارند، و از طرف ديگر نوپا بودن ارتباطات و فناوري اطلاعات در ايران و تعيين متولي آن به عنوان بخشي كه شايد در دولت آينده آغاز به كار مي كند، آيا باز هم اتخاذ چنين تصميمي و اقدام به آن صحيح خواهد بود!

ساخت رايانه كمك خلبان
اخيراً رايانه اي باور نكردني ساخته شده است كه قابل استفاده در كابين خلبان است و در حين پرواز كمك بسياري به خلبانان مي كند.اين رايانه دائماً موقعيت مكاني و وضعيت پرواز را بررسي و سپس براي خلبان بازگو مي كند. براي مثال سرعت پرواز و ارتفاع آن از سطح زمين و همچنين وضعيت فعاليت موتورها و سيستم داخلي هواپيما را به خلبان اعلام مي كند.شكل ظاهري اين كامپيوتر با كامپيوترهاي شخصي هيچ تفاوت چشمگيري ندارد و تنها سيستم داخلي وبرنامه ريزي در اين سيستم با ساير رايانه ها تفاوت دارد.

مروري بر Longhorn
گروه انفورماتيك:نسخه جديد ويندوز به نام Longhorn كه قرار است در سال ۲۰۰۶ به بازار ارائه شود، داراي قابليت هاي گرافيكي بسيار زياد و امكانات جستجوي زياد مي باشد ولي از لحاظ ظاهر داراي اشكالات زياد است.
آخرين ساختاري كه از ويندوز Longhorn (نسخه جديد ويندوز) مشاهده شده داراي نكات و تغييرات ظاهري از جمله استفاده ابزارها و آيكون ها در حالت نيم شفاف همانند Mac os x و همچنين روش هاي بهتر و قوي تري در پيدا كردن فايل ها مي شود. اما هيچ نشاني از بهبود عملكرد و بازده و بهبود امنيت ويندوز نسبت به نسخه هاي قبل وجود ندارد و همچنين از طرف شركت مايكروسافت نيز در اين زمينه قولي داده نشده است.
آخرين نسخه ۶۴ بيت كه به عنوان نسخه بتا از ويندوز Longhorn مي باشد تابستان امسال به صورت آزمايشي به بازار ارائه خواهد شد. طي چندين سال گذشته، شركت مايكروسافت همواره و به جهت جلب مشتري اعلام كرده كه ويندوز جديد با سه مشخصه عمده به بازار ارائه خواهد شد.
اول موتور گرافيكي جديدي به نام Avalon دوم تكنولوژي جديدي به نام Indigo كه اين امكان را به برنامه هاي مختلف مي دهد كه از روي كامپيوترهاي مختلف با يكديگر ارتباط داشته باشند و سوم يك لايه ذخيره اطلاعات بسيار و قابل جستجو به نام Winfs مي باشد. ولي با توجه به ضرب الاجل تامين شده توسط مديران شركت براي اتمام Longhorn در سال ،۲۰۰۶ تصميم گرفته شد كه
Win Fs فعلاً معلق شود و در نسخه هاي بعدي آن راه اندازي شود، ولي قول داده كه در اسرع وقت آن را توليد و به كاربران ارائه دهد.
با اين حال در نسخ بتايي كه به زودي منتشر خواهد شد تنها يك theme براي صفحه به نام Aero وجود دارد كه شكل پنجره ها و كليدها، آيكون ها را به حالت
۳ بعدي درمي آورد و شكل ظاهري ويندوز را نيز كمي واقعي تر به نظر ها مي رساند. از تكنولوژي Indigo هم در ظاهر و از نظر كار بر چيزي قابل مشاهده نمي باشد.
اگرچه Win Fs فعلاً جزء پروژه فعلي مايكروسافت نمي باشد، اما مايكروسافت خاصيت جديدي به نام صفات فايلها را به NTFS اضافه كرد، كه با توجه به آن مي توان فايلها را با توجه به صفات آنها بسيار سريع پيدا كرد بدون اين كه از جستجو استفاده كنيم.

تدوين نرم افزار كنترل دست مصنوعي قابل انعطاف
گروه دانش: نرم افزار جديد كنترل دست مصنوعي قابل انعطاف با استفاده از روش شبكه هاي عصبي، توسط يك فارغ التحصيل دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير تدوين شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، ايمان نعمت اللهي مجري طرح، مدل سازي و كنترل بازوهاي قابل انعطاف را از جمله مسائل مورد توجه صنايع روباتيك و پزشكي در سال هاي اخير ذكر كرد و گفت: در اين پژوهش كه با كمك شبيه سازي انجام شده دو ويژگي ارتعاش نوك بازو و سرعت خيزش آن بهبود يافته است به گونه اي كه ارتعاش به يك چهارم و سرعت خيزش در زمان فرمان تا حركت از ۳ تا ۴ دهم ثانيه به ۱۹ صدم ثانيه كاهش پيدا كرده است.
براساس اين گزارش، بازوهاي قابل انعطاف با وزن كمتري نسبت به انواع مختلف، پاسخ سريع تر و مصرف انرژي كمتري دارند، از اين رو براي رسيدن به اين ويژگي بايد شيوه هاي كنترل مناسب تدوين شود.

بازي هاي رايانه اي خوب يا بد؟
گروه انفورماتيك- مرتضي اسلام زاده: آيا از اين كه كودكانتان بازي هاي رايانه اي مي كنند نگران هستيد؟ آيا از اين كه آنها ساعت ها پاي رايانه مي نشينند و به بازي هاي رايانه اي مي پردازند ناراحت مي شويد؟
دكتر استيون جانسون محقق و نويسنده كتاب «هر چيز بد،براي شما خوب است»پس از انجام تحقيقات فراوان به اين نتيجه رسيده است كه بازي هاي رايانه اي براي كودكان مفيد است.
اخيراً چكيده اي از يافته هاي دكتر جانسون در پايگاه اينترنتي نيويوركر منتشر شده است. وي مي گويد: نوجوانان در طول هفته حدود سيزده ساعت وقت خود را صرف بازي هاي رايانه اي مي كنند و ما نبايد نگران اين مسأله باشيم،  زيرا بازي هاي رايانه هوش نوجوانان را افزايش مي دهد و به مغز آنها اين آمادگي را مي دهد كه به حل و فصل مسايل بپردازند. اما استنباط بيشتر والدين از بازي هاي رايانه اي صداهاي ناهنجار و انفجار و خون است. بسياري از خانواده ها سعي دارند از بازي رايانه اي كودكان خود جلوگيري كنند ولي با اين كار در واقع از پيشرفت ذهني كودكانشان جلوگيري مي كنند. دكتر جانسون مي افزايد: مواردي كه تا به حال در فكرمان باعث ابهاماتي شده بودند شايد به نوعي خود حاوي سودي غيرمنتظره هم بوده اند، همه خواص گوناگون يك ماده بد بر ما آشكار نيست.
نوجوانان در واقع حل چگونگي مسايل را ياد مي گيرند، در اين دنياي مدرن بازي هاي رايانه اي در واقع مي توانند نوجوانان را در حل و فصل مسايل اجتماعي كمك كنند. نوجوانان در اين بازي ها مي آموزند كه چگونه فكر كنند و افكار خود را چگونه در مراحل مختلف كاري به كار گيرند. البته دكتر جانسون تمايلي به انجام بازي هاي خشونت آميز از طرف فرزندان خود را ندارد اما براين باور نيز هست كه تمام وقتي را كه بچه ها صرف بازي هاي رايانه اي مي كنند تلف نمي شود.

نرم افزار جديد براي حفظ دستاورد هاي پژوهشگران
يك مؤسسه  تحقيقاتي در تلاش براي طراحي نرم افزاري است كه دانش و دستاورد هاي پژوهشگران را نگهداري كرده و آنها را به تمام مدارس جهان به شكل يك وسيله  كمك آموزشي براي محصلان ارائه مي كند. موسسه  درك انسان و ماشين در فلوريدا اين نرم افزار را طراحي مي كند تا آن را براي مدارس و نيز تعليم و آموزش معلمان و دبيران ارائه كند. از اين برنامه مي توان به جاي آموزش هاي روزمره و تكراري ، تشويق آنها به فكر كردن و حل مشكلات و نيز كمك به دبيران و مربيان براي تهيه  مواد آموزشي جديد استفاده كرد.

كامپيوتر و كتابخانه ها
گروه انفورماتيك- محمد رسولي: با توجه به پيشرفت روزافزون تكنولوژي كامپيوتر و مباحث IT در جهان و وابستگي تمام مشاغل و علوم به اين علم، به مبحثي در زمينه پيشرفت نقش كامپيوتر در كتابخانه مي پردازيم.
نقش تكنولوژي كامپيوتر در كتابخانه چيست؟
پاسخ به پرسش فوق طرق مختلف دارد و مي توان براي روشن شدن بيشتر مطالب به كتابخانه ملي اسكاتلند اشاره كرد و در آن امتيازات و معايب اين تكنولوژي جديد را مورد بررسي قرار داد. براي همين منظور و طي بررسي كه در مكان فوق الذكر اشاره شد محاسن و معايب را بررسي مي كنيم.
طبق بافت خاص كتابخانه ها تكنولوژي كامپيوتر داراي محاسن زير مي باشد:
الف) پردازش( در قسمت كتابخانه نقشه) ،اتوماتيك كردن فعاليت هاي تكراري، فعاليت هاي كمي و مصارف گرافيكي بسيار سريع و ساده شده و نماد خطوط، نقاط، مناطق، بافت و علايم نظير اعداد، امكان مدل بندي هاي زيادي را ايجاد خواهد كرد.
ب) تفكيك ،باعث تفكيك شاخص ها و نظم بخشيدن اطلاعات بطن كتابداري شده و فعاليت هاي تفكيك شده در فهرست آن لاين كتابخانه  و پايگاه داده هاي كتابشناسي و جغرافيايي به كار مي رود.
ج) تلفيق، در سايه ارتباطات راه دور و ذخيره انبوه اطلاعات، آن گاه نقش اين تكنولوژي جديد در تلفيق داده ها از منابع ناهمگون بسيار مشخص شده و هماهنگي داده هاي اشتراكي را ميسر مي سازد.
د) ارتباطات ،ارتباطات بين مراكز مختلف كتابخانه اي در جهان توسط ايميل ListServers، اينترنت و دسترسي اطلاعات آن لاين بسيار تقويت خواهد شد.
ه) تكثير ،كامپيوتر وسيله بسيار آساني براي تكثير مي باشد؛ مانند فهرست بندي و تكثير اسناد كتابخانه، فرآيندهاي نقشه كشي و تهيه نقشه، دقت عمل را بالا برده و خدمات كتابخانه  اي را رونق مي دهد.
- معايب
الف) مخارج ،هزينه سخت افزار، نرم افزار، ارتباطات دور، لوازم جانبي، پشتيباني راهنماي مشاوره آموزش و نگهداري و ... براي شروع كار مشكل زا خواهد بود.
ب) پيچيدگي ،علي رغم تلاش بسيار كارشناسان كامپيوتر در عرصه ايجاد صميمت بين كاربر و ماشين ، با اين حال تعداد اندكي از مردم كاملاً به مفهوم آن پي برده و زماني كه مسائل و برنامه ها دچار خطا مي شود دلسرد نخواهند شد.
وابستگي اكثر كشورها در اين زمينه به كشورهاي خارجي، ضرورت پشتيباني توسط آنها، ضرورت ارتقا هاي نرم افزاري و سخت افزاري نيز باعث دلسردي كارشناسان خواهد شد.
ج) وقت كاركنان ،افراد عقيده دارند كه كامپيوتر باعث صرفه جويي زماني مي شود. اما در عمل چنين نيست. خرابي هاي كامپيوتري و زمان رفع عيب آنها، عدم دسترسي به كارشناسان مجرب در اسرع وقت و وابسته شدن سيستم به كامپيوتر نيز باعث اتلاف وقت زيادي خواهد شد.
د) بهداشت ،پيامدهاي منفي بهداشتي در اثر كار با كامپيوتر در اكثر كاركناني كه با كامپيوتر كار مي كنند قابل مشاهده است. فشارهاي عصبي پياپي، آسيب به چشم در اثر نگاه كردن به مانيتور، سستي و تنش الكترومغناطيس از جمله مسائلي است كه در اثر كار با كامپيوتر براي كاربران ايجاد مي شود.
با توجه به مسائل فوق به نظر مي رسد كه مي توان معايب را در مقايسه با محاسن ناديده گرفت.

شناسايي حفره امنيتي خطرناك در آدوب ريدر
گروه انفورماتيك: شركت توليدكننده نرم افزارهاي «آدوب» اعلام كرد: «آدوب ريدر»((Adobe Reader اين شركت داراي يك حفره امنيتي خطرناك است.
به گزارش ايرنا به نقل از آسوشيتدپرس، نرم افزار «آدوب ريدر» محصولي براي به اشتراك گذاري و مشاهده اسناد رايانه اي با فرمت«پي دي اف» است كه حفره تازه شناسايي شده در نگارش هاي ويژه سيستم عامل «يونيكس» از آن، مشاهده شده است.
هكرها مي توانند با استفاده از اين حفره تازه شناسايي شده در نرم افزار «آدوب ريدر» ، از طريق ايميل كردن فايل هاي آلوده داراي فرمت «پي دي اف» ، به رايانه هاي كاربران سيستم عامل «يونيكس» نفوذ كنند. در صورتي كه كاربر اين فايل آلوده را باز كند، كنترل كامل هارد ديسك خود را ندانسته در اختيار نفوذگران قرار خواهد داد. شركت آدوب هم اكنون Patch حفره امنيتي محصول آدوب ريدر را در سايت اينترنتي خود قرار داده و از كاربران اين نرم افزار درخواست كرده است آن را دانلود و نصب كنند.
شركت آدوب بيشتر به علت ارائه دو نرم افزار گرافيكي پركاربر فتوشاپ و آكروبات و همچنين معرفي فرمت فايل هاي اسناد رايانه اي پي دي اف به شهرت كنوني دست پيدا كرده است. محصول آدوب ريدر اين شركت، نرم افزار رايگاني است كه آدوب از سال ۱۹۹۳تاكنون حدود ۵۰۰ ميليون نسخه از آن را در اختيار كاربران قرار داده است.

هشدار براي ويروس انفجارات لندن
گروه انفورماتيك: آزمايشگاه Massaqelabs به كاربران شبكه در خصوص پست هاي الكترونيكي آلوده به ويروس انفجارات لندن هشدار داد.
به گزارش ايسنا، اين ويروس كه ادعا مي كند از سوي شبكه  خبري سي.ان.ان است فيلم كوتاه ويدئويي آماتور درباره  انفجارات بمب ها در لندن را نشان مي دهد.
در واقع اين پست الكترونيكي شامل يك فايل ضميمه از برنامه  تروا است كه مي تواند در صورت روشن شدن رايانه  آسيب زيادي به آن وارد كند.
اين برنامه  كوچك نسخه هايي از فايل خود موسوم به winlog.exe%windir% را توليد مي كند و پس از ورود به شبكه به دنبال مسير باز و فاقد سيستم امنيتي مي گردد تا سيستم هاي ديگر را آلوده كرده و در سطح جهاني گسترش پيدا كند.
كارشناسان اين آزمايشگاه اعلام كردند ما توصيه مي كنيم تمام كاربران رايانه هاي شخصي هرگز هيچ يك از اين فايل ها را باز نكنند مگر اين كه فرد ارسال كننده پيغام را بشناسند؛ ساختار آدرس و موضوع اين پيغام به قرار زير است:
from: breakingnews@CNN online.com
subject: london Terror Moovie.avi<<124spaces>>checked By Norton Antivirus.exe
اگر چه اين ويروس هنوز گسترش چنداني نداشته است اما كارشناسان نگران هستند كه مردم با ديدن پيغام تصور كنند كه فيلم است و آن را باز كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |