سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۵ - Jul 12, 2005
با حضور رئيس جمهوري
شبكه فيبر نوري ۹۰۰، شهر كشور را به هم متصل كرد
001986.jpg
گروه اقتصادي: شبكه يكپارچه فيبر نوري كه عمليات فني و اجرايي آن با استفاده از توليدات داخلي و خارجي و توسط كارشناسان داخلي در سال هاي اخير آغاز شده بود ديروز در مراسمي باحضور سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري افتتاح شد و حدود نهصد شهر كشور به اين شبكه پيوست.
به گزارش خبرنگار ما طول مسير اصلي اين شبكه معادل ۳۱ هزار كيلومتر است كه با احتساب شبكه هاي فرعي اين شبكه ملي كه سطح خدمات مخابراتي و فناوري اطلاعات در كشور را ارتقاء مي بخشد در مجموع به ۵۶ هزار كيلومتر مي رسد. هزينه اجراي اين طرح معادل ۶۶۰ ميليارد تومان اعلام شده است. اين شبكه همه شهرهاي اصلي و مراكز استان هاي كشور را به صورت يكپارچه از طريق شبكه فيبر نوري به يكديگر متصل مي كند و فرصت ارايه انواع خدمات پيشرفته مخابراتي از جمله خدمات تلفن همراه توسط اپراتور دوم كه بزودي فعاليت خود را آغاز مي كند و اپراتور سوم و چهارم كه در سال بعد از آغاز فعاليت اين شبكه امكان فعاليت خواهند يافت را ممكن مي كند.
در طراحي اين شبكه علاوه بر ايجاد امكان ارايه خدمات قابل قبول و متناسب با فناوري روز در كشور شرايط اتصال اين شبكه به شبكه فيبر نوري كشورهاي همسايه نيز پيش بيني شده است.
اين طرح كه از جمله طرح هاي بين المللي است و امكان اتصال شبكه مخابرات آسيا به اروپا را از طريق ايران فراهم مي كند در چارچوب استانداردهاي جهاني اجرا شده است.
اين شبكه سرعت انتقال اطلاعات در كشور را افزايش مي دهد، كيفيت آن را بالا برده و طرح هاي پيش بيني شده در زمينه توسعه تجارت الكترونيك در كشور را قابل اجرا مي كند.
در ادامه اين مراسم سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري طي سخناني شبكه  ملي  فيبرنوري  را نقطه  مركزي  و آغاز جاده  ابريشم  ديجيتالي  دانست به طوري كه  اين شبكه از يكسو آسياي  ميانه  تا چين،  افغانستان  و شبه قاره  را از طريق  تركيه  به  غرب  متصل  مي كند و از سوي  ديگر اين كشورها را به  كشورهاي  جنوبي  ايران  ارتباط مي دهد.
وي جمهوري  اسلامي ايران  را يكي  از نقاط كم نظير در جهان  كه مزيتهاي  فراواني  دارد دانست و  راه ابريشم  را نشان دهنده   اين ويژگي    ممتاز اعلام كرد.
خاتمي گفت: هم  اينك  درعصر ارتباطات  ايجاب  مي كند تا راه  ابريشم فيزيكي  و تاريخي  را به  راه ابريشم  ديجيتالي  تبديل  كنيم  و اين  مهم  با افتتاح  شبكه  ملي  فيبرنوري  صورت  گرفته  است .
رئيس جمهوري گفت: با افتتاح  اين  شبكه  زيرساختهاي  كشورمان  براي  ورود به  دولت،  بازرگاني  ، بانكداري ، آموزش  و بهداشت  الكترونيك  فراهم  مي شود و اميدواريم  دولت  بعدي  نيز با استفاده  از اين  امكانات  گامهاي  بعدي  را در اين  زمينه  بردارد.
با افتتاح  شبكه  ملي  فيبرنوري  وارد مرحله  پيشرفت  جهشي  خواهيم شد و كشورمان  مي تواند و بايد قطب  ارتباطي منطقه  و به  يك  معنا قطب  ارتباطي  جهاني  باشد.
آقاي  خاتمي افزود: امروز كه  ظرفيت  شبكه  ملي  فيبرنوري  كامل  شده  است با توسعه  كانالها و بهره گيري  از ظرفيتها بايد در راه  تكميل  روبناها حركت  و زمينه  اتصال  سريعتر و آسانتر را ايجاد كنيم .
وي  به  دو مزيت  مهم  اين  طرح  اشاره  كرد و افزود: در اين  طرح  يك  ريال  هم از بودجه  عمومي دولت  هزينه  نشده  است  و ۶۶۰۰ ميليارد ريال  هزينه  اين طرح  از محل  اعتبارات  شركت  زيرساخت  كه  بعنوان  يك  شركت  دولتي  اين  طرح را دردست  داشت  تامين  شده  است .
رئيس  جمهور افزود: همه  مراحل  اجراي  اين  طرح  شامل  مطالعه،  برنامه ريزي،  طراحي  و اجرا را متخصصان  ايراني  انجام  دادند و اين  بزرگترين  افتخار ملي  بشمار مي رود.

آخرين گزارشها از روند كار كميته هاي كارشناسي
تشكيل كابينه به مراحل نهايي نزديك شد
در حالي كه كارشناسان و مشاوران رئيس جمهور منتخب مي كوشند از اعلام هر نوع اظهارنظر و انتشار هر مطلبي كه فضاي انتخاب اعضاي كابينه را مخدوش مي سازد خودداري كنند، محافل سياسي و رسانه ها همچنان به گمانه زني در اين باره ادامه مي دهند.
به نظر مي رسد تماس و گفت و گو با برخي مديران به منظور رسيدن به يك ارزيابي همه جانبه و تطبيق ويژگي هاي اين افراد با معيارهاي عضويت در كابينه به گمانه زني هاي رسانه اي در اين زمينه دامن زده است.
ديشب تا آخرين ساعات كار روزنامه كوشيديم در اين مورد خبرهاي دقيق و روشني به دست آوريم اما ملاحظه پيش گفته (پرهيز از مخدوش كردن فضا) مانع از تحقق اين امر شد.
با اين حال مي توان گفت روند انتخاب اعضاي كابينه رئيس جمهور منتخب به مراحل پاياني خود نزديك شده است و نامزدهاي تصدي بسياري از وزارتخانه ها مشخص شده اند.
فارس: سه كميته كارشناسي كه موظف به بررسي اسامي پيشنهادي براي كابينه احمدي نژاد بودند به كار خود پايان دادند.
بر اساس اين گزارش سه كميته امور زير بنايي، سياسي- امنيتي و فرهنگي - آموزشي كه از مدتي قبل بررسي اسامي پيشنهادي براي تصدي مسئوليتهاي مختلف در كابينه احمدي نژاد را در دستور كار خود داشتند، با جمع بندي نظرات و ارائه آنها به محمود احمدي  نژاد به كار خود پايان دادند.
براساس اين گزارش، كميته هاي ياد شده ابتدا معيارهاي مورد نظر را در دو بخش معيارهاي عمومي و معيارهاي ويژه تعيين كرده و سپس نامزدهاي پيشنهادي را با اين معيارها تطبيق داده اند.
راي گيري درباره هر يك از نامزدها و نهايتاً امتيازدهي و اولويت  بندي نامزدها براي تصدي هر يك از مسئوليتها در كابينه، مراحل انجام شده بعدي توسط اين كميته ها بوده است.اين گزارش مي افزايد: احمدي نژاد، نظرات و پيشنهادهاي ديگري را كه از مسيرهاي غير از اين سه كميته دريافت كرده است بررسي و پس از رايزني هاي نهايي كابينه خود را معرفي خواهد كرد.
احمدي نژاد از مدتي قبل تلاش كرده است نظرات گروه هاي مختلف سياسي با گرايشات متنوع اعم از اصول گرا و اصلاح طلب را جمع آوري كند.
از ويژگي هاي شيوه احمدي نژاد در تعيين كابينه، پيچيدگي و غير قابل پيش بيني بودن، نمود بيشتري دارد.
اين ويژگي موجب شده است گمانه زني هاي مختلف و متنوعي در اين باره انجام شود كه چه بسا هيچيك از آنها مقرون به صحت نباشد.
اين مطلب حتي باعث دغدغه و نگراني برخي همفكران احمدي نژاد شده است.
برخي كارشناسان اظهار كرده اند كابينه احمدي نژاد موجب تعجب همگان خواهد شد.
احمدي نژاد در تاريخ ۷/۴/۸۴ يعني چهار روز پس از برگزاري مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري، در حاشيه ديدار با خانواده هاي شهداي هفتم تير گفت: هيچ كس در مورد اعضاي كابينه من اطلاعي ندارد.وي افزود: در مورد كابينه خود مشغول مذاكره هستم و از قبل بررسي هاي لازم را صورت داده بودم.
وي همچنين تصريح كرد: در مهلت قانوني اعضاي كابينه خودم را معرفي خواهم كرد.
براساس آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، رئيس جمهور ظرف دو هفته پس از انجام تحليف كتباً اسامي هيات وزيران را به همراه شرح حال هر يك از وزيران و برنامه دولت تسليم مجلس مي كند.
بررسي كميته هاي كارشناسي ادامه دارد
در همين حال عضو كميته رسانه اي ستاد انتخاباتي دكتر احمدي نژاد به ايسنا گفت: سه كميته تخصصي كارشناسي كه از سوي رئيس جمهور منتخب براي بررسي اعضاي كابينه تعيين شده اند، همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهند.
جوانفكر درباره انتشار برخي از اخبار در مورد پايان كار اين كميته ها، با تاكيد بر اين كه حتي ديروز يكي از اين كميته ها جلسه اي داشت، اظهار داشت: هنوز اعضاي كابينه مشخص نشده اند و اين كميته ها همچنان به فعاليتشان ادامه مي دهند.
وي در پايان گفت: اعضاي اين سه كميته، بيشتر بر روي برنامه ها به صورت كارشناسي فعاليت مي كنند و قسمتي از گزارش خود را به دكتر احمدي نژاد ارائه داده اند.

مدير كل فقرزدايي وزارت رفاه:
هزينه هاي هنگفت درماني هر سال۴ درصد مردم
را فقير مي كند
فارس: مدير كل دفتر فقرزدايي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي ويژگي هاي خانواده هاي فقير و ريشه هاي فقر را در كشور تشريح كرد.
نجات اميني ضمن اعلام اين مطلب گفت: افرادي كه سرپرست خانوار آنها بي سواد هستند ۳ برابر افرادي كه سرپرست خانوار با سواد دارند در معرض قرارگرفتن زيرخط فقر هستند.
وي در ادامه گفت: فقر در خانواده هاي روستايي كه افراد وارد تحصيلات عاليه مي شوند نسبت به قبل از آن ۲۵ درصد كاهش مي يابد كه اين وضعيت در سياستگذاري ها بسيار مفيد و كمك كننده است.
مدير كل فقرزدايي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي با بيان اين كه فقر به ويژه در نقاط روستايي رابطه مستقيم با سن افراد دارد اظهار داشت: در روستاها خانواده هايي كه سرپرست سالمند دارند فقيرترند كه اين نشانگر عدم وجود پوشش هاي بيمه اي در اين مناطق است چون اين افراد به قدرت كاركردشان متكي هستند و به محض اين كه توانايي هاي خود را از دست مي دهند دچار فقر مي شوند كه اگر زمين و دارايي هم نداشته باشند اين مسئله را تشديد خواهد كرد.
اميني افزود: متوسط سن افراد فقير روستايي ۵۸ سال و در شهرها ۴۸ سال است كه ۵۳ درصد فقراي روستاها و ۵۱ درصد فقراي شهرها سرپرست زن دارند. وي با اشاره به برداشت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي از فقر گفت: فقر از ديدگاه ما محصول كاركرد نظام اقتصادي، اجتماعي يك جامعه است ؛ فقر از سه حوزه مخاطرات، قابليتها و فرصتها و اقتصاد مي آيد. وي گفت: قطعا اگر در سه حوزه مخاطرات، قابليتها و فرصتها و اقتصاد به درستي مديريت نشود فقر را در جامعه ترويج داده ايم. مديركل فقرزدايي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي اظهار داشت: موضوعي كه در جامعه ما در خصوص فقر ثابت شده است اين است كه بعضي از اين حوزه ها فقر را در جامعه پايدار مي كند به طور مثال فردي كه بي سواد است اگر در رفع بي سوادي او تلاش نشود قطعا او خانواده اي فقير را تشكيل خواهد داد چون در ارتقاي اجتماعي خود كمترين امكان را دارد و در واقع فقر در اين افراد موروثي مي شود.
اميني تأكيد كرد: ضعف نظام هاي حمايتي و بيمه اي هم مي تواند فقر را تشديد كند. يعني اگر نظام بيمه اي نتواند به فرد مريض به خوبي خدمت دهد فرد را به فقر نزديك خواهد كرد به طوري كه ثابت شده است در سال حدود ۳ تا ۴ درصد جمعيت كشور به واسطه مخاطرات درماني دچار فقر مي شوند كه اگر اين نظام را اصلاح نكنيم و ناكارآمدي هاي آن را از بين نبريم منجر به تشديد فقر خواهيم شد.

تأسيس ۵۰ پارك فناوري و ۳۰۰ مركز پژوهشي
گروه علمي فرهنگي:  وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به ابلاغ اساس نامه و آغاز به كار بنياد ملي نخبگان كشور در سال جاري از آن به عنوان يكي از مهمترين اقدامات دولت در زمينه حمايت از تحقيقات در كشور ياد كرد كه آثار آن در آينده نزديك در كشور نمود مي يابد.
دكتر جعفر توفيقي كه در تبيين برخي از مهم ترين دستاوردهاي هشت سال اخير كشور در حوزه پژوهش و فن آوري با ايسنا سخن مي گفت، با اشاره به نقش محوري نيروهاي انساني تحصيل كرده و متخصص در توسعه علمي و فن آوري كشور اظهار داشت: با سرمايه گذاري مناسبي كه در حوزه آموزش عالي صورت گرفته تعداد دانشجويان كشور با حدود سه برابر افزايش از حدود ۸۵۰ هزار دانشجو در سال ۷۶ به بيش از دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر دانشجو در سال جاري افزايش يافته كه حاكي از تحولي عظيم در ظرفيت هاي علمي و آموزشي كشور است. وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه با اشاره به تاسيس نزديك به ۳۰۰ مركز پژوهشي جديد در كشور تصريح كرد: در سايه اين قبيل تحولات امروز كشور ما از لحاظ توليدات علمي در رتبه هاي اول منطقه قرار گرفته كه نشان مي دهد به جايگاه مناسبي در سطح دنيا ارتقاء پيدا كرده ايم.

دانشگاه صنعتي اميركبير نايب قهرمان
مسابقات جهاني «خودروهاي شيميايي»
ايسنا: دانشگاه صنعتي اميركبير مقام دوم مسابقات جهاني خودروهاي شيميايي(chem-E-car) اسكاتلند را كسب كرد.اين مسابقات با شركت تيم هايي از ۲۵ كشور جهان در اسكاتلند برگزار شد.
اعضاي تيم «كميكار» دانشگاه صنعتي اميركبير را علي جراحي، مهسا مهرداد، نيلوفر فتوره چي، سعيد صادقپور، ميثم مقدم، سيد مهدي ميرعارفين، نيلوفر عبدحق و مجيد علي آبادي تشكيل مي دهند كه به سرپرستي دكتر ناصرنژاد در اين مسابقات شركت كردند.
در مسابقات «كميكار» كه عمدتا دانشجويان مهندسي شيمي در آن شركت مي كنند تيم ها با طراحي و ساخت خودروهاي كوچكي كه نيروي محركه آنها از واكنش شيميايي تامين مي شود به رقابت مي پردازند.

ادغام دو وزارتخانه راه و ارتباطات منتفي شد
مهر: وزير راه و ترابري از منتفي شدن ادغام دو وزارتخانه راه و ترابري و ارتباطات و فن آوري اطلاعات خبر داد.
محمد رحمتي گفت: ادغام دو وزارتخانه راه و ترابري با ارتباطات و فن آوري اطلاعات و تشكيل وزارت حمل و نقل و ارتباطات در طرح پيشنهادي اوليه سازمان مديريت و برنامه ريزي لحاظ شده بود كه با بررسي دوباره، اين سازمان از ادغام اين دو وزارتخانه دولتي منصرف شد.وي توضيح داد: سازمان مديريت و برنامه ريزي در لايحه جديدي كه به دولت تقديم كرده است، ديگر ادغام دو وزارتخانه راه و ترابري با ارتباطات و فن آوري اطلاعات وجود ندارد و به عبارتي اين سازمان از ادغام اين دو وزارتخانه دولتي در شرايط فعلي منصرف شده است.رحمتي خاطرنشان كرد: طي جلسه اي كه با مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي داشتيم، عنوان شد كه دو وزارتخانه راه و ترابري و ارتباطات و فن آوري اطلاعات هيچ سنخيت كاري و اشتراكي با يكديگر ندارند.
وزير راه و ترابري با اشاره به اين كه در دنيا اين مدل ادغام وزارتخانه ها وجود دارد، اذعان كرد: برخي كشورهاي خارجي كه زيرساخت هايشان را آماده كرده اند و تنها بهره برداري هاي طرح ها باقي مانده، دست به چنين كاري زدند كه اقدام بسيار مثبتي ارزيابي شد.
وي تصريح كرد: با تجزيه و تحليلي كه درخصوص دو وزارتخانه راه و ترابري و ارتباطات و فن آوري اطلاعات صورت گرفت، مشخص شد كه هر دوتاي آنها كارهاي زيرساختي فراواني بايد درآينده انجام دهند و بهره برداري هاي گسترده در راه خواهد بود وبدين ترتيب، ادغام اين دو وزارتخانه دولتي مساله اي را حل نمي كند.

يادداشت
پاياني خوش رقم زنيم
يكي از اقداماتي كه در روزهاي پاياني دوره هشت ساله رياست جمهوري آقاي خاتمي و در آستانه تشكيل دولت جديد شاهد آن هستيم، تلاش برخي از وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي براي به تصويركشيدن پاياني خوش بر فعاليت هشت ساله خود و ارايه جلوه اي مثبت از عملكرد هشت ساله اين دولت است؛ شتاب در به پايان رساندن برخي طرح ها و برگزاري مراسم افتتاح و آغاز بهره برداري از آنها با حضور شخصيت هاي برجسته و انعكاس رسانه اي آنها، در اين راستا ارزيابي مي شود. همچنين برگزاري مراسم تقدير از برخي وزرا و مديران ارشد دستگاه هاي دولتي از ديگر نشانه هاي تلاش مديران براي خاطره انگيزكردن پايان اين دوره است.
هرچند بدرقه نيكوي مديران در اينگونه مقاطع و تشكر از تلاش آنها كار شايسته اي است، ليكن لازم است به دو نكته حائز اهميت در اين موارد توجه شود؛ يكي اين كه مراقبت شود طرحي قبل از اين كه واقعا پايان يافته باشد، افتتاح نشود و ديگر اين كه در مراسم تقدير و توديع و بدرقه مسوولين از اسراف و زياده روي در هزينه هاي برگزاري مراسم و همچنين اهداي هدايا و... از محل بيت المال خودداري شود.
محمد اميري

يونايتد پرس :برنامه هاي هسته اي
تأثيري در مناسبات تجاري ايران و آلمان نداشته است
يونايتد پرس :برنامه هاي هسته اي تأثيري در مناسبات تجاري ايران و آلمان نداشته است
فارس: علي رغم اختلافات موجود بر سر برنامه هسته اي ايران، ميزان مبادلات تجاري تهران و برلين افزايش يافته است.يونايتد پرس ديروز گزارش داد: ميزان كل صادرات آلمان به ايران طي سال ۲۰۰۴ ميلادي به بيش از ۶/۳ ميليارد يورو رسيد كه اين رقم نسبت به سال ۲۰۰۳ ميلادي بيش از ۴/۳۳ درصد رشد يافته است.
روزنامه هندلز بلات آلمان نيز در اين باره نوشت: مهمترين اقلام صادراتي آلمان به ايران در اين مدت شامل ماشين آلات صنعتي، انواع خودرو و محصولات الكترونيكي بوده است.طي اين مدت كارشناسان آلماني زيادي نيز براي كمك به صنعت نفت ايران وارد اين كشور شده اند.
بر اين اساس ميزان صادرات نفت، فرش و پسته ايران به آلمان نيز در اين مدت با بيش از ۳۵ درصد رشد به ۳۹۱ ميليون يورو رسيده است.

نتانياهو خواستار برخورد با برنامه هاي هسته اي ايران شد
مهر: بنيامين نتانياهو وزير دارائي رژيم صهيونيستي از غرب خواست با اقدامات بيشتري براي مواجهه با آنچه كه تهديدات احتمالي هسته اي ايران پس از انتخابات رياست جمهوري خواند مقابله كند.
به گزارش تايم چاپ لندن، نتانياهو كه در كنفرانسي در لندن سخنراني مي كرد با طرح اتهامات واهي مدعي شد: براي كنترل عنان افسارگسيخته ايران نياز به اقدامي هماهنگ وجود دارد و اين تنها به سبب ارتباط ايران با گروههاي تروريستي نظير حزب الله و حماس نيست.وي گفت بايد حمل تجهيزات و سوخت هسته اي روسيه به نيروگاه درحال ساخت در بوشهر متوقف شود.اين مقام صهيونيست مدعي شد: رژيم ايران هم به لحاظ ايدئولوژيك و هم به لحاظ عملياتي از تروريسم حمايت مي كند و من فكر مي كنم كه اين رژيم بدون در نظر گرفتن اينكه چه كسي آن را هدايت كند با سرعت هر چه تمامتر در راستاي توسعه تسليحات هسته اي گام برخواهد داشت.
وي كه از سال ۹-۱۹۹۶ سمت نخست وزيري رژيم صهيونيستي را برعهده داشت همچنين مدعي شد: اگر ايران موفق شود تا تسليحات هسته اي خود را توسعه دهد با گذاشتن اين تسليحات در اختيار گروه هاي راديكال اسلامي و ايجاد يك چتر هسته اي اين گروهها نيز توسعه خواهند يافت.

جدايي كروبي از مجمع روحانيون مبارز قطعي شد
فارس: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون اظهار داشت كه اعضاي اين تشكل سياسي نتوانستند مهدي كروبي را از تصميم خود براي جدايي از مجمع منصرف كنند.سيد محمدرضا رضوي با بيان اين مطلب متذكر شد: بر همين اساس بزودي در مجمع روحانيون جلسه اي تشكيل داده و در خصوص انتخاب دبير كل تصميم گيري خواهيم كرد.وي ادامه داد: بنده باز هم از آقاي كروبي تقاضا مي كنم كه از مجمع روحانيون مبارز كه مورد تأييد امام(ره) بوده قهر نكرده و از جمع ما جدا نشوند.اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون در پاسخ به اين سئوال كه آيا به حزب كروبي مي پيونديد؟ گفت: اولاً تاكنون از من دعوتي نشده ولي اگر بشود هم با عذرخواهي از آقاي كروبي اعلام مي كنم كه من شخصا هيچ جايي را با مجمع عوض نخواهم كرد.

سفر نخست وزير عراق به ايران به تعويق افتاد
ايسنا: سفر نخست وزير عراق به ايران كه قرار بود امروز انجام شود، به دليل نزديك شدن به تعطيلات آخر هفته چند روز به تعويق افتاده است. محمد مجيد عباس شيخ، سفير عراق در تهران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: ابراهيم جعفري، نخست وزير عراق قرار بود امروز به تهران سفر كند اما اين سفر اوايل هفته آينده انجام مي شود. وي در همين حال خبر داد كه وزيران همراه جعفري كه قرار بود يكشنبه به تهران سفر كنند، امروز به تهران مي آيند و با هر يك از همتايان ايراني خود ديدار مي كنند. شيخ گفت كه ۹ وزير، جعفري را در سفر به تهران همراهي مي كنند.

رئيس مجلس دوماي روسيه گسترش همكاري هاي
مسكو با ايران را خواستار شد
ايسنا: بر اساس گزارش شبكه خبري الجزيره، مجلس دوماي روسيه در نشستي با اعضاي گروه دوستي پارلمان ايران، خواستار گسترش همكاري با كشورمان شد. اين شبكه خبري افزود، در اين نشست بوريس گرنديف، رئيس مجلس دوماي روسيه روابط ايران و روسيه را عميق و ثابت توصيف كرده و خواستار گسترش بيشتر همكاري هاي تجاري و اقتصادي و همكاري ميان مجلس دو كشور شد. وي ضمن تبريك پيروزي رئيس جمهور منتخب ايران اظهار اميدواري كرد كه در آينده  نزديك با غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس ايران ديدار كند. بر اساس اين گزارش، وي افزود: عضويت ايران در سازمان همكاري شانگهاي (SCO) به عنوان ناظر از اهميت زيادي برخوردار است.

البرادعي به دبيران آژانس اتمي دستور داده
اطلاعات بازرسي در ايران را به رسانه ها ندهند
ايسنا: محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به دبيران اين آژانس دستور داده است از دادن هر گونه اطلاعاتي در زمينه فعاليت بازرسان آژانس بين المللي در بازرسي تاسيسات هسته اي ايران به رسانه هاي گروهي جلوگيري به عمل آورد. مارك گوازدكي، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره گفت كه مديريت آژانس به طور كلي به عدم افشاي اطلاعات مربوط به عملكرد بازرسان چه در ايران و چه در ديگر كشور ها تعهد دارد و تنها جهتي كه اختيار دستيابي به اين اطلاعات دارد، شوراي حكام آژانس مي باشد. گوازدكي در عين حال به العالم اعتراف كرد كه در توان اين آژانس نيست كه فعاليت رسانه ها و يا ديپلمات ها كه برخي از اطلاعات متعلق به نتايج فعاليت بازرسان در ايران را در اختيار رسانه ها قرار مي دهند، كنترل كند. گفتني است ايران پيش از اين از افشا شدن اطلاعاتي كه بازرسان آژانس بين المللي در جريان فعاليت هايشان در ايران به دست مي آورند به اين آژانس اعتراض كرده بود.

نخست وزير هند در رد دخالت آمريكا: مسأله خط لوله  گاز
ايران - پاكستان - هند فقط به اين سه كشور مربوط است
ايسنا :نخست وزير هند گفت كه در جريان ديدارش با جورج بوش و ساير مقامات آمريكا از ۱۶ تا ۲۰ ژوئيه به جاي گدايي كردن، خواسته هاي هند را مطرح خواهد كرد. به گزارش پايگاه اينترنتي وب اينديا، مانموهان سينگ، نخست وزير هند گفت كه هند هيچ نيازي بدان ندارد كه از خارج براي منابع مورد نيازش گدايي كند، در حالي كه اكثر اين منابع را در داخل در اختيار دارد. وي در خصوص مانع تراشي هاي پياپي آمريكا در برابر پروژه  خط لوله  انتقال گاز ايران _ پاكستان _ هند تاكيد كرد: اين مساله اي ميان ايران و ما و پاكستان است. زماني كه سه كشور توافق كنند پايان مساله خواهد بود. ما كشورهاي تابعه نيستيم.

خاتمي امروز از مؤسسه فرهنگي مطبوعاتي
ايران بازديد مي كند
فارس: رئيس جمهوري اسلامي ايران صبح امروز از موسسه فرهنگي و مطبوعاتي ايران ديدن مي كند.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران در آخرين روزهاي دوران هشت ساله رياست جمهوري خود با حضور در موسسه فرهنگي و مطبوعاتي ايران از بخش هاي مختلف اين مؤسسه از جمله روزنامه هاي ايران، ايران سپيد و ايران نيوز ديدن خواهد كرد و با مديران، خبرنگاران، نويسندگان و كاركنان اين مؤسسه گفت وگو كرده و به ايراد سخنراني خواهد پرداخت.جمعي از اعضاي هيأت دولت از جمله وزير كشور و سخنگوي هيأت دولت، رئيس جمهوري را در اين بازديد همراهي خواهند كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |