پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۱ - Sep 15, 2005
حضرت علي(ع) در ضمن وصاياي خود به امام حسين(ع): خوشبخت و رستگار كسي است كه علم و عملش، دوستي و دشمني اش، گرفتن و رها كردنش، سخن گفتن و سكوتش، رفتار و گفتارش تنها براساس رضاي الهي استوار باشد و برخلاف امر پروردگار قدمي برندارد.
تحف العقول ص ۹۱
امروز با حافظ
هر كس كه اين ندارد حقا كه آن ندارد
جان بي جمال جانان ميل جهان ندارد
يا من خبر ندارم يا او نشان ندارد
با هيچ كس نشاني زان دلستان نديدم
عليرضا سجادپور در جمع خبرنگاران:
جشنواره فيلم شهر از سال آينده بين المللي برگزار مي شود
002085.jpg
مهر: جشنواره فيلم شهر كه نخستين دوره آن امسال تجربه مي شود، از سال آينده به صورت بين المللي برگزار خواهد شد.
عليرضا سجاد پور، دبير اولين جشنواره فيلم شهر كه صبح ديروز در نشست خبري تشريح برنامه هاي اين جشنواره صحبت مي كرد، ضمن اعلام اين خبر گفت: جشنواره فيلم شهر سعي دارد به مساله فرهنگ شهرنشيني و اخلاق شهروندي بپردازد تا از اين رهگذر در زمينه نهادينه سازي اين فرهنگ فعاليت كند.
اين جشنواره با اعلام فراخوان به صورت عام و خاص سعي در ارتباط گيري با سينماگران و علاقمندان به فيلمسازي پرداخت و اولين دوره اين جشنواره از ۲۷ تا ۲۹ شهريور ماه امسال برگزار خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: برخلاف انتظار ما از اين جهت كه جشنواره فيلم شهر نخستين دوره خود را طي مي كند، فيلم هاي زيادي به دفتر جشنواره رسيد چنان كه كار هيات هاي انتخاب را تحت تاثير قرار داد و اين آثار به وسيله هيات انتخاب در دو گروه به گزينش آثار پرداختند.
امسال در مجموع ۳۸۵ اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه در پنج بخش فيلم هاي سينمايي، آثار مستند، فيلم هاي بسيار كوتاه، كوتاه و انيميشن دسته بندي و براي حضور در بخش مسابقه هر بخش انتخاب شد.
در اين جشنواره هيات انتخاب بخش سينمايي و مستند را مهدي عظيمي، مسعود اطيابي، مصطفي دالايي و حميد بهمني تشكيل دادند و فيلم هاي بخش آثار كوتاه، انيميشن و كوتاه بر عهده زهره زارعي، مژگان بني هاشمي، مهدي فيوضي و سيد مسعود شجاعي طباطبايي بود.
اين دوهيات در مجموع ۱۰ فيلم بلند سينمايي، ۲۰ اثر مستند، ۲۲ فيلم كوتاه داستاني ( تا ۳۰ دقيقه )، ۲۳ اثر انيميشن و ۱۹ فيلم خيلي كوتاه ( تا دو دقيقه ) را براي حضور در بخش مسابقه جشنواره انتخاب و ارايه كردند.
سجاد پور به يكي از وظايف اصلي شهرداري تهران در ساخت و راه اندازي سالن هاي سينمايي طي روزهاي برگزاري جشنواره اشاره كرد و يادآور شد: در حال حاضر ۱۵ سالن سينما تحت نظارت و فعاليت سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران مشغول فعاليت هستند كه تعداد اين سالن ها دو برابر خواهد شد.
همچنين قرار است ۱۰ سالن سينماي تهران به نام سينماگران موثر و فعال كشور اختصاص پيدا كند.
در اين جشنواره يكي از سالن هاي سينمايي به نام مرحوم علي حاتمي نام گذاري خواهد شد و در ادامه ۹ سالن ديگر نيز نام يكي از سينماگران شاخص را به خود مي گيرند.همچنين همزمان با فعاليت اين جشنواره خانه هنرهاي ايراني واقع در خيابان بهشت جنب شهرداري تهران كار خود را آغاز خواهد كرد.
محمد تقي فهيم، معاون دبير جشنواره در زمينه معرفي و فعاليت هيات انتخاب و داوري جشنواره فيلم شهر درخصوص راه اندازي اين جشنواره گفت: يكي از دشواري هاي ما در اين جشنواره تعيين فاكتورها و معيارهايي است كه به صورت ثابت و نهادينه عمل كند تا از اين طريق بتواند اهداف جشنواره را به خوبي ترسيم و تبيين كند.
وي يادآور شد: هميشه ما منتقد بوده ايم كه چرا جشنواره همواره براي عده اي خاص برگزار مي شود و فيلم هاي آن را تعداد افراد خاصي به تماشا مي نشينند.
به همين خاطر ما تلاش كرديم كه جشنواره شكل عمومي و مردمي به خود بگيرد و از اين رو محل هاي پخش فيلم و برگزاري جشنواره را به گونه اي انتخاب و معرفي كرديم كه در تمام سطح شهر پراكنده باشد و به اين ترتيب تمامي مردم به صورت رايگان بتوانند از آثار حاضر در اين جشنواره استفاده كنند.

سيدناصر هاشم زاده فيلمنامه نويس بيد مجنون:
هنر براي بقا به معنويت و زيبايي نياز دارد
ايسنا: وقتي سينما مي خواهد تعميق پيدا كند و از عمق جان انسان ها سخن بگويد، نيازمند معنا مي شود. اين معنا هم خود را در قالب زيبايي هاي دين نمايان مي سازد.
سيدناصر  هاشم زاده، فيلمنامه نويس و مدرس سينما با بيان اين مطلب در گفت و گو با ستاد خبري همايش «زيبايي شناسي دين» افزود: وقتي صنعت سينما تاسيس شد، اين داعيه را نداشت كه معنويات را جلوه دهد، اما از جمله موضوعاتي كه هنرمندان به سراغش رفتند، معنويت بود.
وي در ادامه گفت: گاهي به تصوير كشيدن معنا در ظاهر خلاصه مي شود كه شامل نشان دادن مناسك ديني و بناهاي مذهبي است، ولي گاهي هم عمق پيدا مي كند و دغدغه هاي فطري انسان را به تصوير مي كشد.
هاشم زاده كه يكي از نويسندگان فيلمنامه بيد مجنون ساخته (مجيد مجيدي) بوده است، يادآور شد: سينماي سمبليسم، جعل معناست، اما سينماي معنوي، كشف معناست.يعني محل رجوعش معنويات است.اساساًهنر بدون مذهب نمي تواند بقا داشته باشد.
مترجم كتاب «انصارالحسين» درباره فعاليت هاي صورت گرفته در حوزه سينماي ديني، عنوان كرده عده اي تلاش كرده اند كه معناهايي را كشف كنند، اما فعلا در مرحله تمرين هستند و هنوز آن اتفاق نهايي در اين عرصه روي نداده است.
وي افزود: البته در مجموع، گام هايي برداشته شده است و اين خود ،مبارك است اما اصولا به تصوير كشيدن معنويات و زيبايي هاي دين به بضاعت فيلمساز مربوط مي شود كه چه اندازه در اين مسير گام برداشته باشد تا بتواند تجربياتش را براي ما روايت كند.
هاشم زاده درباره همايش «زيبايي شناسي دين» گفت: اميدوارم سنگ بناي اين همايش از روي نياز گذاشته شده باشد. اگر اين گونه باشد، پاسخ مثبتي هم به آن داده خواهد شد.
همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.
علاقه مندان مي توانند در تماس با دبيرخانه همايش با تلفن ۶۶۷۰۶۸۵۹ جهت شركت در همايش، ثبت نام و تمايل خود را براي حضور در برنامه ها اعلام كنند.

با حضور ۵۰۰ هنرمند جشنواره صدا و سيما افتتاح مي شود
امروز با حضور يك هزار و ۵۰۰ هنرمند از سراسر كشور سيزدهمين جشنواره توليدات مراكز صداوسيماي كشور در تبريز برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، اين جشنواره از ۲۴ تا ۲۷ شهريور ماه جاري در محل نمايشگاه بين المللي تبريز برگزار خواهد شد.
به گفته بهرام حميدي مديركل صداوسيماي مركز آذربايجان شرقي حضور هنرمندان براي استان يك افتخاري خواهد بود و با توجه به وجود پتانسيل هاي گردشگري و آثار تاريخي مي تواند در آينده براي آذربايجان شرقي مفيد باشد. وي افزود: ۶۱ اثر را به دبيرخانه جشنواره ارسال كرده ايم كه ۱۸ اثر از پشتوانه تحقيقي برخوردار است.
همزمان با برگزاري جشنواره نمايشگاه دستاوردها و آثار مراكز صداوسيما نيز در مجتمع فرهنگي هنري تبريز برپا مي شود.
به گزارش ايسنا، دبيرخانه سيزدهمين جشنواره توليدات مراكز استان هاي سازمان صدا و سيما از ميان ۲۰۹ اثر ارسالي به بخش اصلي سيما، ۸۶ اثر را براي داوري نهايي انتخاب كرد. در بخش اصلي سيما كه برنامه هايي با موضوعات مختلف در آن شركت دارند، بيشترين آثار ارسالي (۴۵ برنامه) از قالب مستند برخوردار بوده اند. پس از مستند ساختارهاي داستاني و انيميشن هر كدام با ۴۱ اثر دريافتي در رتبه دوم قرار دارند.

شهرك سينمايي در مشهد تأسيس مي شود
آرين منش مشكلات سينما و سينماگران را نيازمند مطالعه و آسيب شناسي جدي دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران جواد آرين منش، نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي در مراسم اختتاميه اولين نمايشگاه توانمندي هاي فيلم و سينما در مشهد، از ايجاد شهرك سينمايي در مشهد خبر داد و گفت: اميدواريم با ايجاد امكانات و شرايط لازم و مناسب، هنرمندان استان را كه به دليل نبود شرايط مناسب از مشهد رفته اند، بار ديگر برگردانيم و شاهد ارائه آثاري از آنها باشيم.
وي دولت جديد را حامي سينما و سينماگران معرفي كرد وگفت: مسئولان مربوطه معتقدند كه بايد تحولي اساسي در عرصه هنر و سينما ايجاد شود تا به جايگاه واقعي خود برسد.
آرين منش، شرط حمايت دولت، مجلس و كميسيون فرهنگي مجلس از فيلم هاي توليد شده را رعايت سياست هايي دانست كه در عرصه فرهنگ و هنر اعمال شده است.
نماينده مردم مشهد و كلات، مشكلات سينما و سينماگران را نيازمند مطالعه و آسيب شناسي جدي دانست.

برگزيدگان جشنواره هنرستانهاي هنرهاي زيبا
دومين جشنواره هنرستان هاي هنرهاي زيباي كشور با معرفي برگزيدگان ديروز در تبريز به كار خود پايان داد.
اين جشنواره با حضور ۱۲۱ هنرجو از ۳۵ هنرستان هنرهاي زيباي كشور با ۲۱۵ اثر تجسمي و هفت اثر نمايشي به مدت سه روز در تبريز برگزار شد.
در مراسم اختتاميه جشنواره هيأت داوران هنرجويان برگزيده را در ۱۳ رشته تصويرسازي، صفحه آرايي، طراحي آرم، پوستر، عكاسي، رنگ روغن، ميكس، پاستيل، مدادرنگي، آبرنگ، طراحي، صنايع دستي و حجم معرفي كردند.

ويژه برنامه هاي هفته دفاع مقدس شبكه دوم سيما اعلام شد
ويژه برنامه هاي هفته دفاع مقدس شبكه دوم سيما اعلام شد.
به گزارش ايسنا، براي ثبت بخشي ديگر از ناگفته هاي سال هاي دفاع مقدس «از آسمان» بازهم به ديار خاطره سفر كرده است.
گروه جوان شبكه دو سيما به مناسبت گراميداشت هفته دفاع مقدس، ويژه برنامه مجموعه از آسمان را در  ۶ قسمت ۳۰ دقيقه اي تهيه و توليد كرده است.
اين برنامه از  ۳۱ شهريور ماه آغاز هفته دفاع مقدس هر روز از شبكه دو سيما پخش خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شبكه دو، «وقت شوريدگي» كاري از گروه سياسي شبكه دو است. به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس مستند وقت شوريدگي در  ۷ قسمت  ۲۰ دقيقه اي تهيه و توليد شده است.
در اين برنامه ضمن گفت و گو با خانواده شهدا و همرزمانشان، به مصاحبه هاي مستند دوران دفاع مقدس نيز پرداخته مي شود.علاوه بر اين در هر برنامه يك كليپ كه از لحظه هاي تاريخي جنگ ساخته شده پخش مي شود. اين برنامه از  ۳۱ شهريور ماه از شبكه دو سيما پخش خواهد شد.تهيه كننده: وحيد نهضت/كارگردان و تدوين گر: كاظم مولائي/دستيار تهيه: جلال محتشمي پور
به گزارش ايسنا، سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به مناسبت گراميداشت دفاع مقدس كليپي با نام فرصت عاشقي ساخته است كه از شبكه دو سيما پخش خواهد شد.
موضوع اين كليپ داستان جواني است كه در هياهوي زندگي روزمره با يك اتفاق خود را در واقعه عاشورا مي بيند و همين موضوع براي او پل ارتباطي ميان واقعه كربلا و دفاع مقدس مي شود. انشاء الله در ايام دفاع مقدس شاهد پخش آن از شبكه دو سيما خواهيم بود.
مجري طرح و كارگردان: مجيدعباسي/نويسنده: مهران ميرزايي/طراح صحنه: حميد شهيدي

تازه  هاي دنياي رسانه ها
از چشم دشمنان
ميراث خبر به نقل از تايمز آن لاين آورده است كه انگليسي ها، جنگ هاي ترموپيلا، ماراتن و توسيديد ميان ايران و يونان را هميشه از چشم دشمنان ايراني ديده اند. عليرغم اين كه همين انگليسي ها از همان ابتدا منشور كوروش را در موزه هاي خود به تماشا گذاشته اند اما همچنان نگاهشان به مردم ايران خصمانه است. چندي قبل روزنامه گاردين از افتتاح آثار باستاني امپراتوري هخامنشي با عنوان، امپراتوري شرارت ياد كرد حالا هم اين نشريه انگليسي مدعي شده است كه نگاه به ايراني ها، از ديد دشمنان بوده است. اميدواريم كه انگليسي ها با ديدن اين آثار و دفينه هاي باستاني نگاهشان را تغيير دهند هرچند كه تغيير دادن نگاه هاي رسوب شده سال ها طول مي كشد، ناگفته نماند كه ديدن مردم ايران از چشم دشمنان، از ابهت ايران و ايراني نكاسته است اما عليرغم اين اعترافات مكتوب و شفاهي انگليسي ها همچنان به ايران خصمانه مي نگرند!
با اهل و عيال
بالاخره مسئولان راهنمايي و رانندگي كوتاه آمدند تابه تمامي خبرنگاران ازجمله همسر يا همسران آنها، پدر و مادر، برادر و خواهران و شايد هم در آينده فرزندان، نوه ها، نتيجه ها و نديده ها هم مجوز طرح ترافيك بدهند. به هر حال اين قشر فرهنگي، استحقاق اين همه لطف را دارند. بگذريم كه معاون راهنمايي و رانندگي در گلايه به سايت بازتاب گفته است جامعه خبري هيچ گونه نظامي ندارد با اين حال معلوم نيست اين نظامي كاركشته چگونه جامعه خبري را نظام مند خواهد كرد؟گفتني است كه در اين طرح هريك از خبرنگاران با پرداخت ۲۵ هزار تومان به انجمن صنفي روزنامه نگاران صاحب مجوز طرح ترافيك مي شوند، با اين حال آنهايي كه اتومبيل هاي فرسوده دارند، بايد از خير اين مجوز بگذرند.
خانه تكاني
اين روزها رفت و آمد در وزارتخانه هاي مختلف در جريان است، آنهايي كه به دلايلي از وزارتخانه هاي ديگر براي انجام وظايف يا اجراي عرايض به اين يا آن وزارتخانه نقل مكان كرده اند، در آستانه بازگشايي مدارس، ضمن خانه تكاني، به مكان هاي قبلي نقل مكان مي كنند.به نقل از ايرنا معاون سياسي وزارت كشور، از اين وزارتخانه به پتروشيمي، معاون پارلماني به كسوت بازنشستگي، معاون امور اجتماعي به وزارت علوم، معاون حقوقي به  دانشگاه تربيت مدرس و قس عليهذا خواهند رفت. طبيعي است كه با هر تكانه سياسي اين نوع خانه تكاني ها اتفاق مي افتد، اما معلوم نيست كه چطور افراد ياد شده با توانمندي هاي خود چرا در همان مكان هابه اجراي وظايف يا انجام عرايض نپرداخته اند؟
ميوميوي گربه
خودتان را خسته نكنيد، تلفن همراه را خاموش نكنيد و يا حتي آن را در حالت منشي تلفني قرار ندهيد، استفان مارتي دانشجوي فناوري ماساچوست، سنجابي الكترونيكي طراحي كرده است كه به تماس هاي مردم با تلفن همراه پاسخ خواهد داد. حالا اگر حوصله نداريد يا پول و پله داريد منتظر ورود اين سنجاب هاي باهوش باشيد. به نوشته سايت بي بي سي، اين سنجاب با هوش مي تواند خواب، كار و شلوغي وقت شما را ارزيابي كند و با ادب به مخاطبان پاسخ دهد. اين سنجاب به جاي صداي زنگ آزاردهنده دستش را تكان مي دهد و شايد هم آن چنان با نمك عمل كند كه همه پاسخ هاي تلفن را به ايشان بسپاريد.
البته بايد ديد كه ما ايراني ها چقدر با اين سنجاب الكترونيكي كنار مي آييم شايد يكباره محققان ايراني به صرافت افتادند كه به جاي سنجاب، گربه بومي ايراني را جايگزين كنند و به جاي صداي سنجاب، در تلفن همراه ميوميوي گربه را جايگزين كنند، پس تا شنيدن ميوميوي گربه منتظر باشيد.

فيلم هاي آخر هفته در تلويزيون
به گزارش ايسنا، شبكه اول سيما ۲۵ شهريور ماه فيلم تلويزيوني «صداي خاموش» به كارگرداني سيد جواد كاسه ساز را به روي آنتن مي برد. اين فيلم كه براي نخستين بار از سيماي جمهوري اسلامي پخش مي شود، ساعت ۱۶ روز جمعه به سمع و نظر بينندگان خواهد رسيد.
برنامه «سينما يك» ، اين هفته فيلم سينمايي «قاتلين پيرزن» ، ساخته «اتان و جوئل كوئن» را براي پخش در نظر گرفته است. «قاتلين پيرزن» در ژانر كمدي  جنايي داستاني در سال ۱۹۵۵ را روايت مي كند.
«حلقه» به كارگرداني هيدئو ناكاتا، عصر جمعه و براي چندمين بار در قالب برنامه جشنواره تابستاني فيلم هاي سينمايي از شبكه دو سيما پخش مي شود. اين فيلم محصول سال ۱۹۹۸ و از معدود فيلم هاي ژاپني است كه در ژانر وحشت ساخته شده است.
بنا بر اين گزارش، شبكه سه سيما، فيلم سينمايي «يكصد روز در جنگل» را پنجشنبه ۲۴ شهريور ماه پخش مي كند. اين فيلم كانادايي توسط استرلا جانرسون كارگرداني شده است و بازيگراني چون ميشل رايلي، ناتانيل آركاند، جان پاتريكو آرناس در آن به ايفاي نقش پرداخته اند. برنامه «صد فيلم» شبكه سه سيما نيز اين هفته به پخش فيلم سينمايي «قطار افسار گسيخته» اختصاص دارد.

كوتاه از هفت هنر
زنان فيلمساز در جشنواره فيلم كوتاه
زنان  فيلمساز با ۲۵۱ اثر متقاضي  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  تهران هستند.بيش  از يكهزار و ۵۰۰ اثر كوتاه  از سينماگران  داخلي  و خارجي  به  دبيرخانه جشنواره  فيلم  كوتاه  ارسال  شده  است .آثار سينماگران  زن  شامل  ۱۲۴ فيلم  داستاني ، ۶۲اثر مستند، ۳۵ انيميشن ، ۲۲اثر تجربي  و هشت  نماهنگ  است .بيست  و دومين  جشنواره  ملي  و دهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  تهران از ۲۴ تا ۲۹ آبان  ماه  در تهران ، ساري ، ياسوج  و بوشهر برگزار مي شود.
داوران انجمن منتقدان در جشنواره كودك
اسامي  هيات  داوران  انجمن  منتقدان  و نويسندگان  سينماي  ايران  در جشنواره  فيلم  كودك  و نوجوان  اعلام  شد.عرفان  شاه  طلايي ، منوچهر اكبرلو، حسين  گيتي  داوران  امسال  انجمن  منتقدان  در جشنواره  فيلم  كودك  ياد شده  هستند.انجمن  منتقدان  علاوه  بر معرفي  اثر برتر، عهده  دار نشست هاي  نقد و بررسي در سينماهاي  حاضر در جشنواره  فيلم  كودك  است .
پشت پرده مه در مترو
تيزر تبليغاتي  فيلم  سينمايي  پشت  پرده  مه  ساخته  پرويز شيخ  طادي  براي  نخستين  بار در ايستگاه هاي  مترو تهران  به  نمايش  گذاشته  مي شود.
اين  فيلم  تحسين  شده  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  با مضموني  كودكانه  به  داستان  رابطه  عاطفي  يك  دانش آموز كم  بينا و كر با معلمش  مي پردازد.
آسيب شناسي پژوهش در هنر دفاع مقدس
نشست هاي  آسيب شناسي  پژوهش  در هنر دفاع  مقدس  با حضور انديشمندان  و پژوهشگران  در حاشيه  هم انديشي  هنر و دفاع  مقدس  برپا مي شود.نمادگرايي  در پوسترهاي  هشت  سال  دفاع  مقدس ، ديدگاه  امام  (ره ) در خصوص  نقش  هنر و هنرمندان  در حفظ و ترويج  فرهنگ  دفاع  مقدس ، نقش  هنر نمايش  در ثبت  و اشاعه  ارزش هاي  دفاع  مقدس  و گفته  پردازي  عناوين  موضوع  نشست هاي  پژوهشي  است .هم انديشي  هنر و دفاع  مقدس ، ششم  مهرماه  در سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  برگزار مي شود.
۷ فيلم مستند در جشنواره كودك
اسامي آثار مستند شركت كننده در بخش مسابقه سينماي مستند ايران در بيستمين جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان اعلام شد.۷ اثر از آخرين توليدات مستند سينماي ايران در جشنواره فيلم كودك به نمايش در مي آيد.«آسياب هاي بادي» ساخته مهرداد اسكويي، «راديو گل ها» ساخته مشترك وحيد چاووشي و امين قدمي، «من عبد الواحد اسماعيل پور هستم» اثر هوشنگ ميرزايي، «هنوز يك دوچرخه كم است» اثر محمد علي صفورا، «عدالت اجتماعي» اثر امين قدمي، «يك اتفاق شيرين» از پژمان تيموري و «اين يك راز است» از بزرگمهر صفورا آثار بخش مسابقه سينماي مستند ايران در جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان هستند.
لاك پشت ها در سينماي توكيو
«لاك  پشتها پرواز مي كنند» به  كارگرداني  بهمن  قبادي  بزودي در توكيو پايتخت  ژاپن  روي  پرده  سينما مي رود.اين  فيلم  قرار است  كه  از روز شنبه  آينده  در سينماي «ايوانامي» در منطقه پررفت  وآمد كامبوچو در توكيو به  نمايش  درآيد.فيلم «لاك  پشتها پرواز مي كنند» ، سال  پيش  در جشنواره  بين المللي  فيلمكس  در ژاپن  بر روي  پرده  رفت  و مورد استقبال  قرار گرفت .
جشنواره فيلم دانش آموختگان هنر
نخستين جشنواره فيلم دانش آموختگان هنر سراسر كشور در آبان ماه با قالبهاي داستاني، كوتاه، نيمه بلند، بلند، مستند، انيميشن، تيزر و نماهنگ، در دو بخش مسابقه و جنبي برگزار مي گردد. دكتر حميد دهقانپور رياست  دانشكده سينما _ تئاتر و دبير نخستين جشنواره فيلم دانش آموختگان هنر شنبه آينده جزئيات جشنواره را در جمع خبرنگاران اعلام خواهد كرد.
نمايشگاه عكس شازده قورباغه در تالار مولوي
نمايشگاهي از عكس هاي «ابراهيم حسيني» كه از نمايش «شازده قورباغه» گرفته است، در تالار مولوي برپا شده است.به گزارش گروه فرهنگ وهنر «مهر» ، اين نمايشگاه شامل ۱۵ عكس ۴۵در۳۰ رنگي است كه «ابراهيم حسيني» با تاكيد بر ايجاد فرم وحركت، از زاويه هايي كه مخاطب آنها را به هنگام ديدن نمايش در نظر نمي گيرد گرفته است.«حسيني» در اين عكس ها از بازيگران و صحنه به عنوان عناصري تصويري جهت ايجاد فرم و حركتي كه منعكس كننده حال و هواي نمايش و مضامين نهفته در آن باشد، بهره برده و عكس هاي زيبايي خلق كرده است.نمايشنامه «شازده قورباغه» را «مليحه مرادي جعفري» نوشته و «احمد ايراني خواه» آن را كارگرداني كرده است.اين نمايش هر روز ساعت ۲۰ به روي صحنه مي رود.
فيلم هاي جشنواره دوربين خانگي در فرهنگسراي بانو
آثار شركت كنندگان در اولين جشنواره فيلم و عكس دوربين هاي خانگي از ۲۲ تا ۲۸ شهريور در فرهنگسراي بانو اكران مي شود. آ مثل آب، گ مثل گياه، ت مثل تشنگي، سقاخانه، نامه هاي عاشقانه، مانا، وقت خواب درخت ها، روياها طي روزهاي ذكر شده از ساعت ۱۸ الي ۲۰ اكران مي شود. حضور كليه علاقه مندان رايگان است.
بهترين هاي ۲۵ سال سينماي كودك
فيلم هاي برگزيده ۲۵ سال سينماي كودك و نوجوان پس از انقلاب توسط دست اندركاران سينمايي اين حوزه انتخاب مي شود. هنرمندان، منتقدان شركت كننده در اين نظرسنجي ۵ فيلم مورد نظر خود را انتخاب كرده و روابط عمومي جشنواره پس از ارزيابي آرا، فيلم هاي برتر را معرفي مي كند. آثار برگزيده در طول برگزاري جشنواره معرفي خواهند شد.
سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران تعيين شد
عبدالمجيد حسيني راد سرپرستي موزه هنرهاي معاصر تهران را عهده دار شد.
وي كه به تازگي به رياست مركز هنرهاي تجسمي حوزه معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب شده است، سرپرستي موزه هنرهاي معاصر تهران را نيز عهده دار شده و قرار است طي هفته آتي اين محل به وي واگذار شود.

برگي از تاريخ
رحلت جهانگير قشقايي
حكيم جهانگير خان قشقايي در سال ۱۲۰۸ ش (۱۲۴۳ ق) در يكي از روستاهاي اطراف شهرضا به دنيا آمد. وي در ابتدا مختصري درس خواند و علاوه بر در پيش گرفتن شاهنامه خواني، در نواختن تار استادي داشت. جهانگيرخان كه در چهل سالگي براي تكميل هنر نوازندگي به اصفهان رفت، ناگهان شوق فراگيري دانش در او بيدار شد و از زندگي ايلي دست كشيده، در مدرسه صدر اصفهان به فراگيري علوم ديني روي آورد. او در محضر استاداني همچون محمدرضا صهباي قمشه اي، ملاحسينعلي تويسركاني، ملاعبدالجواد حكيم خراساني و شيخ محمد حسين نجفي و... به تلمذ نشست و ديري نگذشت كه در حكمت، فلسفه، فقه، طب، رياضي و نجوم و... به استادي رسيد و در عرفان و اخلاق از سرآمدان روزگار خويش گرديد. حكيم جهانگيرخان از آن پس به تدريس مشغول شد و در طول چهل سال شاگردان بسياري از قبيل حضرات آيات: سيدحسين طباطبايي بروجردي، آقاضياءالدين عراقي، سيدابوالحسن اصفهاني، محمدعلي شاه آبادي، سيدحسن مدرس، حاج آقا رحيم ارباب، علامه محمدحسين فاضل توني، سيدمحمد كاظم عصار و ده ها حكيم و عالم فرزانه ديگر از محضرش كسب فيض كردند. جهانگيرخان دانشمندي بود كه هم از علم و هم از اخلاق برخوردار بود. سراسر زندگي خود را در تجرد و قناعت زيست و هرگز جامه ايلي را به جز در هنگام نماز از تن خويش بيرون نكرد. سرانجام اين حكيم وارسته و عارف و فيلسوف در بيست وچهارم شهريور ۱۲۸۹ ش برابر با سيزدهم رمضان ۱۳۲۸ ق در ۸۳ سالگي رخ در نقاب خاك كشيد و در قبرستان تخت فولاد اصفهان مدفون شد.
درگذشت دكتر زرين كوب
دكتر عبدالحسين زرين كوب، پژوهشگر برجسته ادبيات و تاريخ، در سال ۱۳۰۱ ش در بروجرد به دنيا آمد. وي پس از پشت سر گذاشتن تحصيلات ابتدايي و دبيرستان، به خدمت معارف و فرهنگ درآمد و در سال ۱۳۲۷ ش، با كسب عنوان رتبه اول موفق به دريافت ليسانس و سپس فوق ليسانس و دكترا گرديد. وي در اين دوران از محضر استاداني نظير محمدتقي بهار، عباس اقبال آشتياني، احمد بهمنيار و بديع الزمان فروزانفر استفاده برد و در خارج از دانشگاه، مدتي چند در خدمت آيت الله ابوالحسن شعراني با مباحث حكمت و فلسفه آشنايي كامل يافت. استاد زرين كوب در سال ۱۳۳۰ ش، در كنار عده اي از دانشمندان و استادان براي مشاركت در طرح ترجمه مقالات دايره المعارف بزرگ اسلامي دعوت شد و همكاري شاياني نمود. وي ساليان متمادي در دانشگاه تهران تدريس نمود و مدتي مديريت گروه ادبيات فارسي اين دانشگاه را برعهده داشت. زمينه اصلي پژوهش استاد، مطالعه در تاريخ و فرهنگ اسلامي و نقد ادبي است. ايشان با تبحر در زبان فارسي و تسلط بر زبان و ادبيات عرب و آشنايي با چند زبان اروپايي و مشخصا انگليسي و فرانسوي، آثار پرارزشي از خود به يادگار گذاشت كه تأليف فلسفه شعر، نقد ادبي در ۲ جلد، شعر بي دروغ، از كوچه رندان و نيز ترجمه ادبيات فرانسه در قرون وسطي، متافيزيك و فن شعر و... از آن جمله اند. مجموعه تأليفات و پژوهش هاي استاد زرين كوب كه بيش از پنجاه اثر مي باشند نشان مي دهد كه او زندگاني علمي خود را در ميان تاريخ و ادبيات و فلسفه تقسيم كرده و درواقع پيوندي بين اين رشته ها برقرار ساخته است. استاد زرين كوب كه عضو شوراي مشاوران عالي كتابخانه ملي و عضو شوراي عالي علمي مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي بود و ماه هاي آخر عمر خويش را در تدوين آثار درباره زندگي و انديشه هاي عطار و سعدي سپري مي كرد، سرانجام در ۲۴ شهريور ۱۳۷۸ ش در ۷۷ سالگي بدرود حيات گفت و در قطعه فرهيختگان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
فراق
نغمه اش در كوهستان پيچيده بود. با نگاه در ميان درخت ها و سرشاخه هاي بلند به دنبالش مي گشتم، اما او را در زير يك درخت در قفسي پر آب و دانه، تنها يافتم.
پرسيدم: چرا پرنده را در قفس، تنها نگه داشتي؟
گفت: در تنهايي، زيباتر مي خواند!
و من با خود گفتم: بگو، در فراق يار، زيباتر مي خواند!
مريم رضايي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۷ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه بنفشه محسني خالصي / اول تا ۵ مهر / شهرك قدس، فاز ،۳ كوچه دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۸۰۹۴۳۹۸
* گالري ثروت: نمايشگاه نقاشي ثريا فرجاد / ۳۰ شهريور تا ۴ مهر / خيابان افريقا، بالاتر از ظفر، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
* نگارخانه آتبين: نمايشگاه نقاشي سپيده سحر و مريم ميرزايي / اول تا ۵ مهر / خيابان ولي عصر، چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، شماره ۱ + ۱۲ / تلفن: ۲۲۰۱۷۷۶۱
* گالري گلستان: نمايشگاه عكس داريوش محمدخاني/ ۲۵ تا ۳۱ شهريور / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹

گل و گياه
گل آويز
002082.jpg
نام علمي: Fuchsia Arborescens
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه اي به بلندي ۲ و گستردگي ۷/۱ متر رشد مي كند داراي برگ هاي سبز تيره سرنيزه اي شكل بوده و گل هاي كوچك صورتي _ ارغواني آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، يا نيم سايه ،خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |