پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۱ - Sep 15, 2005
انفجارهاي پياپي در عراق ۱۵۰ كشته به جا گذاشت
002094.jpg
ديروز بعد از آنكه چندين انفجار پياپي از اولين ساعات صبح سراسر عراق را تكان داد، القاعده با صدور بيانيه اي در يكي از سايت هاي خود با به عهده گرفتن مسئوليت اين انفجارها، اين حملات را انتقام عمليات شهر تلعفر خواند.
به گزارش خبرگزاري ها، اكثر قربانيان اين انفجارها كه طي آن بيش از ۱۵۰ تن كشته شدند، شيعيان بودند.
در بيانيه القاعده آمده است: نبرد براي گرفتن انتقام سني هاي شهر تلعفر آغاز شده است. شمار انفجارهاي ديروز عراق تا عصر ديروز به ۱۰ مورد رسيد كه اكثر آن در اثر فعال شدن مواد منفجره كار گذاشته شده در خودروها بود. اين انفجارها در مناطق شيعه نشين كاظمين، الشعله، العدل، القناه، عامريه و الاعظميه روي داده است.
در عمليات شهر تلعفر كه با مشاركت نظاميان عراقي و آمريكايي براي سركوب ناآرامي هاي اين شهر انجام شد بيش از ۲۰۰ نفر كشته و صدها نفر دستگير شده اند.
ناتو نزديك بغداد
دانشكده نظامي تأسيس مي كند
جيمز آباتوراي، سخنگوي ناتو از طرح جديد اين سازمان مبني بر ساخت يك دانشكده نظامي در نزديكي بغداد خبر داد.
اين دانشكده قرار است تا قبل از پايان ماه سپتامبر در منطقه الرستميه در حومه بغداد و به منظور آموزش افسران عراقي تاسيس شود.
قرار است يك شركت خصوصي در اين منطقه حضور يابد و حمايت از اين مركز آموزشي را بر عهده بگيرد.
ناتو در راستاي مخالفت آلمان و فرانسه با جنگ آمريكا عليه عراق، در هيچ يك از عمليات هاي نظامي اين كشور شركت نكرده و تنها در زمينه آموزش نيروهاي نظامي با عراق همكاري مي كند.
ناتو در تلاش است تا سالانه حدود ۱۵۰۰ افسر عراقي را در داخل و خارج عراق آموزش دهد كه از اين تعداد هزار تن از آنها در عراق و ۵۰۰ تن ديگر نيز در مراكز اروپايي تحت آموزشهاي نظامي قرار مي گيرند.
ارائه پيش نويس نهايي
قانون اساسي عراق به سازمان ملل
نايب رئيس پارلمان عراق اعلام كرد مقامات بلندپايه اين كشور ديروز پيش نويس نهايي قانون اساسي را پس از ماه ها مذاكره ، تكميل و در آستانه همه پرسي ماه آينده به هيات سازمان ملل متحد در بغداد تقديم كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، حسين شهرستاني در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اين متن كه تقديم سازمان ملل متحد شد قرار است براي بررسي ميان مردم توزيع شود. وي افزود: در متن اين نسخه تغييراتي داده شده است.
اين تغييرات شامل بندهاي مربوط به هويت ملي عراق، مديريت منابع آب و حقوق نخست وزير مي شود.
كميته تدوين قانون اساسي عراق روز سه شنبه برخي بندهاي پيش نويس قانون اساسي اين كشور را اصلاح كرد.

تخريب مخفيگاه القاعده در مرز پاكستان
ايسنا: پاكستان اعلام كرد، در عملياتي با پشتيباني هلي كوپترهاي جنگنده و هزاران سرباز يك مخفي گاه اصلي القاعده تخريب شد و ۲۱ تن از شبه نظاميان مظنون در منطقه اي قبيله اي و دورافتاده در نزديكي مرز افغانستان دستگير شدند.
به گزارش آسوشيتدپرس، ژنرال صفدر حسين، مسئول عمليات هاي ضد تروريسم ارتش پاكستان در شمال غربي اين كشور به خبرنگاران گفت: تعدادي شبه نظامي خارجي و چند شخصيت مهم در ميان دستگيرشد گان حضور دارند. وي از اعلام هويت و مليت دستگيرشدگان خودداري كرد.حسين اظهار داشت كه مخفيگاه القاعده شامل يك پايگاه مجهز به تجهيزات ارتباطاتي براي برقراري تماس با شبه نظاميان در افغانستان، يك انبار بمب، مواد منفجره و راكت و هواپيماهاي بدون سرنشين ساخت چين كه براي نظارت استفاده مي شوند، است.
وي اين عمليات را بزرگترين عمليات در منطقه وزيرستان شمالي خواند و گفت: پس از چهار روز اين عمليات هنوز در جريان است. اين فرمانده پاكستاني ادامه داد: در نتيجه اين عمليات يك مركز القاعده و تروريست ها تخريب شد و كمر القاعده و اين تروريست ها در اين منطقه قبيله اي شكست. اين عمليات هم زمان با سفر پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان به آمريكا صورت گرفت.
مشرف ديروز در گفت وگو با شبكه خبري سي.ان.ان گفت: ما در طرف پيروز قرار داريم؛ چرا كه القاعده خنثي شده است. آنها يك سازمان هماهنگ نيستند. ما خطوط ارتباطي اصلي آنها را قطع كرديم و آنها هم چنان در حال فرارند.

ژاپني ها نگران قدرت طلبي نخست وزير هستند
002097.jpg
جديدترين نظرسنجي ها حاكي از آن است كه به دنبال پيروزي قاطع كوايزومي در انتخابات ژاپن، اكنون بالغ بر ۶۰ درصد مردم اين كشور نسبت به سوء استفاده  نخست وزير از قدرت نگرانند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ائتلاف جونيشيرو كوايزومي نخست وزير ژاپن، توانست بيش از دو سوم اكثريت آرا را به خود اختصاص دهد. به عبارت ديگر حزب ليبرال دموكرات مي تواند با اين اكثريت اصلاحات قانون اساسي خود را بدون توجه به مجلس اعيان پيش برد.
در نظرسنجي كه دو روز پس از برگزاري انتخابات و توسط روزنامه  يوميوري شيمبون - چاپ ژاپن - به عمل آمده، نشان داده شده است كه ۶۳ درصد مردم نسبت به احتمال سوء استفاده  كوايزومي از قدرت فراوان ابراز نگراني كرده اند.۳۰ درصد مردم ژاپن نيز اين نگراني را بي مورد مي دانند.
با اين وجود كوايزومي كه جايگاه خود را با اعلام برگزاري انتخابات پارلماني و همه پرسي اصلاحات اقتصادي به مخاطره انداخته بود، همچنان از ميزان محبوبيت بالايي برخوردار است.
طبق نظرسنجي روزنامه  يوميوري شيمبون، حمايت ها از نخست وزير ژاپن با  ۸‎/۴ درصد افزايش نسبت به پيش از انتخابات اكنون به ۶۱ درصد رسيده كه اين رقم مقبوليت عمومي، از سپتامبر  ۲۰۰۳ بي سابقه بوده است. ۵۶ درصد مردم نيز بر اين باورند كه پيروزي حزب ليبرال دموكرات به رهبري كوايزومي در انتخابات چندان بزرگ نبوده و ۳۳ درصد نيز اين پيروزي را مناسب دانستند.

بوش مسئوليت شكست در عمليات امدادرساني
نيواورلئان را پذيرفت
در حالي كه آمار رسمي تلفات توفان كاترينا به بيش از ۶۵۰ تن رسيد، جورج بوش براي اولين بار مسئوليت ناكامي پاسخگويي دولتش را به اين توفان برعهده گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، جورج بوش، رييس جمهور آمريكا اظهار داشت: اين توفان مشكلات جدي را در توانمندي پاسخگويي ما در تمام سطوح دولتي نمايان ساخت.
بوش يك روز پس از استعفاي رييس آژانس فجايع فدرال آمريكا در بحبوحه انتقاد از اقدامات اين آژانس گفت: من مي خواهم بدانم چه مواردي اشتباه بوده و چه مواردي درست انجام شده است.
كاتلين بلانكو، فرماندار ايالت لوئيزيانا دولت را به عدم انجام اقدامات كافي در گردآوري اجساد متهم كرد.
بلانكو اظهار داشت: به نظر مي رسد، انگار هيچ كس قادر نيست از اين تشريفات اداري عبور كند. من بسيار عصباني هستم.
خبرگزاري رويتر نيز اعلام كرد: مخالفان جنگ عراق در سناي آمريكا توفان كاترينا را نداي بيدار باشي براي عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق و توجه به نيازهاي داخلي خواندند. قانون گذاران دو حزب نيز اذعان داشتند تلاش هاي امدادرساني حفظ حمايت از جنگ را براي جورج بوش سختتر مي سازد.
جوزف بيدن، يكي از مقامات عالي رتبه دموكرات كميته  روابط خارجي سنا اظهار داشت: ميزان دشواري كار، با توفان كاترينا به طور فزاينده اي افزايش يافته است. دولت در حال كنترل جنگ در عراق و كاترينا به طور توامان است.
سناتور جان مك كين، نيز اظهار داشت: واضح است كه آمريكا قادر به كنترل هزينه هاي كاترينا و عراق است؛ اما شكي وجود ندارد كه كاترينا اثر منفي در حمايت از جنگ به همراه دارد.
يكي از مخالفان جنگ عراق در سنا نيز اظهار داشت: پاسخ دولت به كاترينا نشان داد، جنگ عراق منابع مورد نياز زرادخانه را خشكانده است.
وي افزود: صداي شيپور كاترينا بايد شنيده شود. ما نمي توانيم ميلياردها دلار در عراق خرج كنيم؛ در حالي كه مردم خودمان بيشتر احتياج دارند. نه تنها اكنون در نيواورلئان بلكه همه مردم در آمريكا از آموزش و مراقبت  بهداشتي گرفته تا امنيت داخلي و تامين مرزها نيازمند كمك هستند.
وي ادامه داد: كاترينا سئوالاتي را در اين خصوص مطرح كرد كه آيا توانمندي گارد ملي براي پاسخگويي، به دليل اعزام نيروهايش و تجهيزاتش به عراق تضعيف شده است.

محمودعباس:
مناقشه خاورميانه تا استقلال كامل فلسطين پايان نمي يابد
002091.jpg
ايسنا: محمود عباس متعهد شد تا به ناآرامي هاي مسلحانه  داخلي پايان دهد؛ اما هشدار داد، مناقشات خاورميانه تا زماني كه مردمش به استقلال دست نيابند، پايان نمي يابد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان در يك سخنراني تلويزيوني متعهد شد تا با هرج و مرجي كه در بخش هاي وسيعي از نوار غزه و كرانه  باختري حاكم است، مقابله كند.
اين در حالي است كه جنبش حماس اين امر را روشن ساخته كه سلاح هايش را تحويل نمي دهد و متعهد شد تا حملات عليه اسراييل را در كرانه  باختري و بيت المقدس افزايش دهد.
عباس اظهار داشت: ما بيش از اين هرج و مرج، درگيري مسلحانه و آدم ربايي  را تحمل نمي كنيم.
وي با اشاره به سلاح هاي نيروي امنيتي فلسطين گفت: اصولي كه ما را متحد مي سازد، اين است كه ما يك تشكيلات، يك قانون و يك سلاح قانوني داريم.
از سوي ديگر محمود زهار، رهبر حماس در غزه اعلام كرد: سلاح هاي ما در دستانمان باقي مي ماند تا پرچم فلسطين بر فراز بيت المقدس نصب شود.
عباس مكررا از استفاده از سلاح در طول پنج سال انتفاضه انتقاد كرده؛ اما گروه هاي مبارز فلسطيني متعهد شده اند تا سلاح هايشان را حفظ كرده و به حملات عليه اسراييل ادامه دهند.
رهبر فلسطين كه در نشستي با آريل شارون، نخست وزير اسراييل در ماه فوريه پايان خصومت ها را اعلام كرد، گفت: اين مناقشات تا زماني كه به فلسطينيان قول تشكيل كشورشان داده نشود، پايان نمي يابد.
وي افزود: اشغالگري پايان نمي يابد تا زماني كه اهداف روند صلح به ويژه تشكيل يك كشور فلسطيني با پايتختي بيت المقدس در اراضي اشغال شده در سال ۱۹۶۷ عملي شود.
عباس ادامه داد، وي آماده است تا مذاكرات فوري را در خصوص وضعيت نهايي درباره  اراضي فلسطينيان به انجام رساند.
وي از واشنگتن و جامعه  بين المللي خواست تا به تلاش هايشان براي تضمين اجراي طرح نقشه  راه ادامه دهند.

استقبال آمريكا و افغانستان از طرح مشرف
دولت افغانستان ديروز از پيشنهاد پاكستان براي حصاركشي و جلوگيري از نفوذ اعضاي گروه طالبان و القاعده به داخل افغانستان استقبال كرد.
پرويز مشرف رييس جمهور پاكستان روز دوشنبه پيشنهاد داد تا براي جلوگيري از نفوذ جنگجويان از دو طرف مرز، حصاري بين دو كشور احداث شود.
به گزارش رويتر از كابل لطف الله مشعل سخنگوي وزارت كشور افغانستان گفت ما از همكاري امنيتي مشرف درخصوص حصاركشي مرزي استقبال مي كنيم.
مشرف اين پيشنهاد را در زمان ديدار با كاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريكا مطرح كرد.مرز افغانستان پاكستان حدود ۲۴۰۰ كيلومتر طول دارد و بيشتر آن را مناطق كوهستاني و صحرايي تشكيل مي دهد.آمريكا نيز از طرح ايجاد حصاري در طول مرز پاكستان و افغانستان براي جلوگيري از تردد شورشيان اسلام گرا و قاچاقچيان موادمخدر استقبال كرد.
به گزارش روزنامه گاردين شون مك كورمك يك سخنگوي وزارت خارجه آمريكا به خبرنگاران گفت واشنگتن معتقد است اهميت زيادي دارد كه افغانستان و پاكستان اين طرح را دنبال كنند.جزييات اين طرح هنوز كاملا مشخص نشده است اما پاكستان اعلام كرده كه نمي تواند به تنهايي براي ايجاد حصار فوق اقدام كند.
درهمين حال فرمانده  لشگر يازدهم  پاكستان  خبر از استقرار ۵ هزار سرباز كمكي  ديگر در نوار مرزي  شمالي  اين  كشور با افغانستان  داد.
ژنرال  صفدر حسين  ديروز در گفت  وگو با خبرنگاران  در پيشاور گفت : تاكنون  ۷۵ هزار سرباز به  مرزها اعزام  و مستقر شده اند.وي  هدف  از استقرار اين  نيروها را دستگيري  افراد افراطي  و تروريست  محلي  و خارجي  و ايجاد امنيت  بين  دو كشور ذكر كرد.وي  با اشاره  به  عمليات  پاكسازي  كه  از اول  هفته  جاري  آغاز شده  است  گفت : تاكنون  ۲۱ نفر مشكوك  در منطقه  ميرانشاه  در شمال  وزيرستان  دستگير شده اند.
صفدرحسين  از كشف  يك  هواپيماي  جاسوسي  بدون  سرنشين  در منطقه  خبر داد وگفت : طي  هفته  گذشته  تعدادي  وسايل  ارتباطي ، موشك  سبك  و انواع  سلاح  جنگي  كشف شده  است .
وي  افزود: چند شخصيت  سياسي  كه  مظنون  به  همكاري  با تروريست ها هستند دستگير شده اند كه  بعد از بررسي هاي  لازم  وضعيت  آنان  مشخص  خواهد شد.
اين  فرمانده  عملياتي  مستقر در مرزهاي  بين  افغانستان  و پاكستان  افزود: دو نفر ديگر به  نامهاي  مولانانيك  زمان  عضو مجلس  ملي  و مولانا صادق  نوردر اين  منطقه  به  جرم  روابط نزديك  با تروريست ها دستگير شده اند كه  مقاديري اسلحه نيز از آنان  كشف  شده  است .
وي  بااشاره  به  همكاري  برخي  از سران  قبايل  در پاكسازي  گفت : درنتيجه  اجراي عمليات  بزرگ  جستجو و تعقيب  و مراقبت هاي  شبانه  روزي ، پشت  القائده  را شكستيم .

ديدار رؤساي جمهور آمريكا و چين در كاخ سفيد
002088.jpg
ايسنا: رئيس جمهور آمريكا از همتاي چيني خود نسبت به اعمال فشار به كره شمالي براي متوقف كردن برنامه هاي هسته ي اش قول مساعد گرفت؛ اما طرفين درخصوص اعمال تحريم هاي بين المللي بر ضد ايران به توافق نرسيدند.
به گزارش آسوشيتدپرس، هو جين تائو، رئيس جمهور چين و جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد به منظور ترغيب كره شمالي براي دست كشيدن از فعاليت هاي هسته اي اش با يكديگر ديدار كردند.
بوش اظهار داشت:با همتاي چيني خود طيف گسترده اي از مسايل شامل جلوگيري از شيوع بيماري واگيردار آنفولانزاي مرغي تا موضوعات اقتصادي و نگراني ها درخصوص گسترش تسليحات هسته اي در كره شمالي و ايران را به بحث گذاشتند.
تائو نيز گفت: ما آماده ايم تا ارتباطات و همكاري هاي خود را براي حصول پيشرفتي جديد در مذاكرات با كره شمالي افزايش دهيم.بوش نسبت به اظهارات همتاي چيني خود ابراز خرسندي كرد.
اين در حاليست كه وقتي مساله كمك به كره شمالي و ترغيب اين كشور براي توقف برنامه هاي هسته اي اش مطرح بود، هو جين تائو از پيشنهاد آمريكا مبني بر ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت و اعمال تحريم هاي احتمالي عليه اين كشور استقبال نكرد.
مايك گرين، مدير ارشد شوراي امنيت ملي آمريكا در امور آسيا در پايان ديدار رؤساي جمهور چين و آمريكا اظهار داشت: نسبت به برخي مسايل اختلاف نظر وجود دارد.
وي افزود: چين معتقد است كه همه طرف ها بايد تلاش هاي ديپلماتيكشان را افزايش دهند.

نشست اروپايي ها درباره مذاكره با تركيه
نشست  سفيران  كشورهاي  عضو اتحاديه  اروپا به  منظور دستيابي  به  توافق درباره  مذاكره  با تركيه  و پاسخ  به  تأكيد اين  كشور درباره  مسئله  قبرس  ديروز در بروكسل  آغاز شد.به  گزارش  آسوشيتد پرس ، انگليس  كه  رياست  دوره اي  اتحاديه اروپا را به  عهده  دارد قصد دارد در اين  نشست  پيش  از آغاز مذاكرات رسمي عضويت  تركيه  در اتحاديه  اروپا كه  سوم  اكتبر خواهد بود، توافقي درباره  اين  مسئله  حاصل  شود.
اگر اين  توافق  تحقق  نيابد مسئله  براي  بررسي  به  وزراي  خارجه ارجاع  داده  مي شود.
نشست  وزيران  اتحاديه  اروپا درباره  تركيه  دو هفته ديگر برگزار خواهد شد.
فرانسه  اتريش  و قبرس  درباره  مذاكره  با تركيه  درباره  ورود اين  كشوربه  اتحاديه  اروپا موضعي  مخالف  دارند.

دومين روز مذاكرات شش جانبه هسته اي كره
ايسنا: دور جديد مذاكرات شش جانبه ديروز درحالي وارد دومين روز خود شد كه هيچ نشانه اي از گشايش در اين مذاكرات مشاهده نشد و كره شمالي همچنان بر حق خود بر استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي تاكيد دارد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كريستوفر هيل، مذاكره كننده ارشد آمريكا در مذاكرات شش جانبه اظهار داشت: به نظر مي رسد، موضع كره شمالي پيشرفت كمي داشته است؛ اما باز هم هيچ پيشرفت واقعي از زماني كه پنج هفته پيش در پكن مذاكرات داشتيم، صورت نگرفته است.
آمريكا، روسيه، ژاپن، چين، كره شمالي و كره جنوبي كه در مذاكرات شش جانبه حضور دارند، از روز سه شنبه دور جديد مذاكرات را در چين آغاز كرده اند.درهمين حال كره  جنوبي  اعلام  كرد ،  آمريكا مواضع  خود را در قبال  برنامه  هسته اي  كره شمالي  نرم تر كرده  است .
خبرگزاري كره جنوبي گزارش  داد، كريستوفر هيل  نماينده ارشد آمريكا در مذاكرات  شش  جانبه  پكن ، گفته  است  كه  واشنگتن  تقاضاي  كره  شمالي  براي  انجام فعاليت هاي  هسته اي  صلح  آميز را مد نظر قرار خواهد داد.
با اين  حال  وي  كه اكنون  سرگرم  مذاكرات  و رايزني ها با طرف هاي  ذيربط درپكن  درباره  مساله  هسته اي  شبه جزيره  كره  است ، گفت : اين  تقاضا در صورتي بررسي  مي شود كه  كره  شمالي  برنامه  هسته اي  خود را متوقف  كند.
هيل  گفت : زماني  مي توانيم  به  توافق  برسيم  كه  برخي  شرايط آماده  شده باشد.

شروط كشورهاي عربي براي برقراري رابطه با اسرائيل
ايرنا: عمروموسي  دبيركل  اتحاديه  عرب  گفت : كشورهاي  عرب  به  شرط پايبندي  رژيم صهيونيستي  به  قطعنامه هاي  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  و كمك  به  روند صلح  وبرپايي  كشور فلسطين  به  پايتختي  بيت المقدس شرقي آماده  بهبود مناسبات  خود بااسرائيل  هستند.روزنامه  الشرق الاوسط ديروز با اعلام  اين  مطلب  در پايگاه اينترنتي  خود به  نقل  از عمرو موسي  افزود: عقب نشيني  اسرائيل  از نوار غزه  دستاورد به شمار نمي رود بلكه  گام  كوچكي  در مسير صحيح  شمرده  مي شود.دبيركل  اتحاديه  عرب  گفت : اقدامات  اسرائيل  از جمله  ساخت  شهرك هاي  متعدددر كرانه  باختري  و محاصره  شهر قدس ، برپايي  كشور فلسطين  را به  امري  دشوارتبديل  كرده است .وي  گفت : اگر اسرائيلي ها با تشكيل  كشور فلسطين  مخالفت  كنند، ممكن نيست  بتوانند به  وضع  موجود ادامه  دهند.موسي  افزود: البته  مي توان  يك  كشور واحد تشكيل  داد كه  بطور همزمان فلسطيني ها و اسرائيلي ها را با حقوق  مساوي  در خود جاي  دهد.وي تصريح  كرد: متاسفانه  جهان  عرب  ضعيف  است ، اما مي توان از طريق  راه حل هاي  سياسي  و اصلاحات  همه  جانبه  اعراب  را تقويت  كرد.وي  خاطرنشان  كرد كه  ثبات  منطقه  مبتني  بر حل  و فصل  عادلانه  و قطعي مساله  فلسطين  است  و كشمكش  اعراب  و اسرائيل  مانع  اصلي  بر سر راه  ثبات خاورميانه  است .موسي  با ابراز تاسف  از وخامت  اوضاع  در عراق  اظهار داشت : هيچكس  براي اين  كشور بزرگ  آنگونه  كه  بايد و شايد تلاش  نمي كند.
تغييري  كه  اخيرا درپيش  نويس  قانون  اساسي  عراق  به  منظور حفظ ماهيت  عربي  اين  كشور صورت  گرفت در واقع  نشات  گرفته  از تلاش  اتحاديه  عرب  بود.

آمريكا:
بن لادن بيمار است
ايسنا: يك ژنرال آمريكايي از دستيابي به اخبار و گزارش هايي مبني بر بيماري بن لادن خبر داد.به گزارش روزنامه  الحيات -چاپ لندن - داون مك گراون، فرمانده  عملياتي نيروهاي مشترك آمريكا در جنوب شرق افغانستان اعلام كرد نيروهاي آمريكايي به اطلاعاتي دست يافتند كه بيماري اسامه بن لادن، رهبر القاعده را تأييد مي كند.
وي با تأكيد بر اينكه بن لادن در تلاش است تا خود را تحت مراقبت هاي پزشكي قرار دهد، از بيان نوع بيماري وي و اينكه آيا اين بيماري مشكوك است يا خير، خودداري كرد.اين در حالي است كه مقامات پاكستاني نيز چندي پيش اعلام كرده بودند كه بن لادن از يك بيماري رنج مي برد.
از زمان پنهان شدن بن لادن در دسامبر ۲۰۰۱ تاكنون اين براي اولين بار است كه نيروهاي آمريكايي به اطلاعاتي درخصوص وي اشاره مي كنند.چندي پيش رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) نيز اعلام كرد، به اطلاعاتي درخصوص مخفي گاه بن لادن دست يافته است؛ ولي به مكان پنهان شدن وي هيچ اشاره اي نكرد.طي ماه هاي اخير نيز هيچ نوار ويديويي مستقيما از بن لادن پخش نشده؛ اما بعد از انفجارهاي متروي لندن يك نوار ويديويي از ايمن الظواهري، مرد شماره  دو القاعده منتشر شد.
از سوي ديگر مقامات انگليسي از دستگيري يك فرد مظنون به انجام عمليات انتحاري در كابل خبر دادند.
نيروهاي امنيتي افغانستان ضمن دستيابي به اطلاعاتي مبني بر حضور يك عامل انتحاري در كابل تحقيقات را در اين زمينه آغاز كردند و طي يك عمليات جستجو اين فرد مظنون را دستگير كردند.

مرز نوار غزه و مصر بسته مي شود
يك روز پس از تكميل خروج نيروهاي اسرائيلي از نوار غزه، محمود عباس رهبر فلسطينيان قول داده است كه براي پايان دادن به بي قانوني فزاينده، حداكثر تلاش را بكند.
به گزارش بي بي سي محمود عباس در يك سخنراني تلويزيوني هشدار داد كه از اين پس هرج و مرج را به هيچ وجه تحمل نخواهد كرد.
در طول روز نظاميان فلسطيني بيهوده سعي كرده بودند تا مانع ورود صدها نفر به يكي از آباديهاي يهودي نشين تخليه شده، شوند.
اين مردم آنچه را كه از يهوديان اسرائيلي بجاي مانده بود چپاول مي كردند.
همچنين مرز بين نوار غزه و مصر صحنه نا آرامي ها و هرج و مرج بود.
هزاران نفر از فلسطينيان براي خريد سيگار و داروي ارزان از مرز عبور كرده و با مامورين انتظامي درگير شدند.
سرانجام جمال قاعد، فرمانده فلسطيني در جنوب نوار غزه دستور بستن منطقه مرزي را صادر كرد و هشدار داد كه فلسطينيان بايد قبل از بستن مرز به داخل نوار غزه باز گردند.
وي گفت كه جاده هاي منتهي به منطقه مرزي مسدود خواهد شد و صدها مامور مرزي فلسطيني در منطقه مستقر خواهند شد.
مقامات مصري و نيز حكومت خود گردان فلسطينيان از هنگام پايان تخليه نظامي نوار غزه در روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر، سرگرم مقابله با هزاران نفري هستند كه به منطقه مرزي هجوم آورده اند.

فروش ۵ ميليارد دلاري تسليحات روسيه به هند
ايسنا: سازمان صادرات سلاح هاي نظامي روسيه اعلام كرد كه در سال جاري ميزان تجهيزات صادراتي روسيه به نيروهاي دريايي هند به سه ميليارد دلار رسيده است.
براساس اعلام اين سازمان قرار است تا پايان سال جاري، اين شاخص صادراتي تا پنج ميليارد دلار افزايش يابد.
پيش از اين صادرات تسليحاتي روسيه به هند بيشتر در زمينه تجهيزات نيروهاي هوايي به ميزان چهار ميليارد دلار بود كه اخيرا به صادرات تجهيزات صنايع دريايي تغيير كرده است.
تسليحات خريداري شده از سوي هند شامل قايق هاي زيردريايي كيلو، ناو، كاترهاي سريع السير و همچنين تجهيزات ويژه نيروهاي دريايي است.

آمريكا نيروهايش را در افغانستان كاهش مي دهد
ايرنا: روزنامه  نيويورك  تايمز ديروز گزارش  داد: مقامات  نظامي آمريكاطرح هايي  را مورد بررسي  قرار مي دهند تا ۲۰ درصد نيروهاي  نظامي اين  كشور درافغانستان  را تا بهار سال  ۲۰۰۶ كاهش  دهند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، اين  روزنامه  به  نقل  از مقامات ارشد وزارت  دفاع  آمريكا و ارتش  اين  كشور نوشت ، حدود ۴ هزارنفر از تقريبا ۲۰ هزار نيروي  آمريكايي  مستقر در افغانستان  جاي  خود را به سربازان  سازمان  پيمان  آتلانتيك  شمالي  (ناتو) خواهند داد.
مقامات  آمريكايي  به  نيويورك  تايمز گفتند هرگونه  كاهش  نظاميان  آمريكايي بستگي  به  اعزام  نيروهاي  ناتو به  افغانستان  وانتخابات  موفقيت آميز پارلماني و ولايتي  در اين  كشور دارد.
ژنرال  جان  ابي  زيد، سرپرست  فرماندهي  مركزي  آمريكا به  اين  روزنامه گفت : اگر نيروهاي  ناتو درافغانستان  مستقر شوند و شمار آنان  زياد باشد، دراين  صورت  ما مي توانيم  نياز به  نظاميان  آمريكا را تاحدودي  كاهش  دهيم .
براساس  اين  گزارش ، وزيران  دفاع  كشورهاي  عضو ناتو كه  در برلين  گردآمده انددرمورد شيوه هاي  گسترش  نيروهاي  بين المللي  كمك  به  امنيت  افغانستان  (ايساف )كه  نيروي  حافظ صلح  اين  پيمان  است ، مذاكره  مي كنند.
اين  درحالي  است  كه  مقامات  اروپايي  مايل  نيستند كه  نيروهايشان  بطورمستقيم  در عمليات  نظامي شركت  كنند.
يك  مقام  آلماني  در برلين  به  خبرگزاري  فرانسه  گفت : ايساف  نبايد به  جنگ با تروريسم  كشانده  شود.
اين  مقام  افزود، فرانسه ، تركيه  و هلند نيز دراين  زمينه  حامي  آلمان  هستند.

اتحاديه  اروپا براي  متهمين  انگليسي  حكم صادر مي كند
ايرنا: ديوان  عدالت  اروپا به  اتحاديه  اروپا اختيار داد، دادگاههاي  انگليس  راملزم  سازد كه  هريك  از اتباع  اين  كشور را كه  از قوانين  اين  اتحاديه  تبعيت نكند، جريمه  و يا زنداني  كند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  روزنامه  تايمز، ديوان  عدالت اروپا روز سه  شنبه  براي  ايجاد هماهنگي  و وحدت  رويه  در قانونگذاري  براي قوانين  جنايي  در كشورهاي  عضو اتحاديه  اروپا، اين  حكم  را صادر كرد.
بر اساس  اين  دستورالعمل ، براي  اولين  بار مجموعه  قوانين  جنايي  واحدي  دركشورهاي  عضو اتحاديه  اروپا تدوين  مي شود و همه  آنها ملزم  به  تبعيت  از آن  هستند. ۱۱ كشور عضو اتحاديه  اروپا از جمله  انگليس  با اين  رويه  جديد قضايي مخالفت  كرده اند و آن را انتقال  قدرت  قضايي  كشورهاي  عضو اتحاديه  از سطح ملي  به  اتحاديه  اروپا بر شمرند.
كميسيون  اروپا از اين  دستور استقبال  كرده ، زيرا دست  اين  نهاد را براي اعمال  تصميم  گيريهاي  اتحاديه  اروپا باز مي گذارد.
به خصوص  درمورد قوانين مربوط به  حفاظت  از محيط زيست  اين  قانون  نمود بيشتري  در اين  قاره  پيداخواهد كرد.

سوء مديريت  در توزيع  كمك هاي  غذايي  در نيجر
ايرنا: سازمان  پزشكان  بدون  مرز فرانسه  گزارش  داد: كمكهاي  غذايي  به  كشورقحطي  زده  نيجر به  دست  نيازمندان  واقعي  نمي رسد و بسياري  از كودكان  در اين كشور در اثر سوء تغذيه  مفرط در خطر مرگ  قراردارند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي بي سي ، براساس  تحقيقات  اخير، به  طور ميانگين  در هر روز ۴۰ كودك  در كشور نيجر در اثر سوء تغذيه  مفرط جان  خود را از دست  مي دهند.سازمان  پزشكان  بدون  مرز اعلام  كرده  است  كه  كمك هاي  ارسالي  ناكافي  ونامناسب  است  و اين  كمك ها به  نيازمنداني  كه  در وضعيت  بحراني  قرار دارندنمي رسد و در عوض  به  مناطقي  كه  از لحاظ شدت  خطر در وضعيت  متوسطي  قراردارند، توزيع  مي شود.
بر اساس  گزارش  اين  سازمان ، برخي  مناطق  قحطي  زده  در استان  زيندر درشرق  نيجر، هيچ  كمكي  دريافت  نكرده اند.
ماه  اوت  در منطقه اي  در استان  زيندر ۱۵۰۰ كودك  در اثر گرسنگي  جان  خودرا از دست  دادند.

دادگاه  حقوق  بشر اروپا در چهار مورد تركيه  را محكوم  كرد
آنكارا _ ايرنا: دادگاه  حقوق  بشر اروپا دولت  تركيه  را به  پرداخت  مجموعا ۱۸ هزار يورو جريمه  نقدي  به  چهار تبعه  اين  كشور محكوم  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  آناتولي  دادگاه  حقوق  بشر اروپا در نشست  روز سه شنبه  خود در چهار دعوي  كه  با عنوان  محروميت  از محاكمه  عادلانه  و غفلت دولت  در حمايت  از مال  و ملك  اتباع  خود عليه  دولت  تركيه  اقامه  شده  بود، دولت  آنكارا را به  پرداخت  مجموعا ۱۸ هزار يورو محكوم  كرد.
از سوي  ديگر، به نوشته  شماره  چهارشنبه  روزنامه هاي  تركيه ، دولت  آنكارا پيشنهاد مصالحه  با برخي  بنيادهاي  متعلق  به  اقليتهاي  مذهبي  درمورد عودت اموال  و املاك  آنها را رد كرد.برخي  از بنيادهاي  ديني  در سالهاي  گذشته  با مراجعه  به  دادگاه  حقوق  بشراروپا خواهان  اعاده  اموال  و املاك  متعلق  به  اين  بنيادها كه  اداره  اوقاف مصادره  كرده، شده اند.

نيروهاي  پليس  اندونزي  از استان  آچه  خارج  مي شوند
ايرنا: رئيس  پليس  ملي  اندونزي  از آغاز خروج  تدريجي  نيروهاي  پليس  اين  كشور ازاستان  آچه  خبر داد.
به گزارش  خبرگزاري  اندونزي  (آنتارا)، سوتانتو در جاكارتاپايتخت  اندونزي  گفت : بر اساس  توافق هاي  انجام  شده  ميان  دولت  اندونزي  وجنبش  آچه  آزاد، دست كم  ۱۳ هزار نيروي  پليس  از روز چهارشنبه  (ديروز) خروج تدريجي  خود از استان  آچه  را آغاز مي كنند.وي  افزود: پيش  از اين  در ۱۴اوت  ( ۲۳ مرداد) ۷۸۰ پليس  از استان  آچه  خارج شده  بودند. خروج  نيروهاي  دولتي  از استان  آچه  و خلع  سلاح  چريك هاي  جنبش  آچه  آزاد ازجمله  مفاد مهم  پيمان  صلح  ميان  جاكارتا و اين  جنبش  در روز ۱۵ اوت  ( ۲۴مرداد) به  شمار مي آيد.
رئيس  پليس  ملي  اندونزي  گفت : خروج  نيروهاي  پليس  اندونزي  از استان  آچه در حقيقت  نشانگر جديت  پليس  در حمايت  از فرايند صلح  آچه  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |