پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۱ - Sep 15, 2005
جنايتكاران هم از برنامه هاي آموزشي استفاده مي كنند
كميسر آموزش مي دهد
002061.jpg
گروه دانش و فناوري- احسان لطفي: تهيه و پخش برنامه هاي آموزشي دربارة كشف و تشخيص جرم در آمريكا و انگلستان مشكل ساز شده است. اين برنامه ها تصوير جذابي از متخصصين جرم شناس به مردم نشان مي دهند، و يك كلاس درس جرم شناسي هم هستند. ظاهرا اين، كار پليس را در كشف جرم و تشخيص مجرمين روز به روز دشوارتر مي كند.
پيتر بول، جرم شناس دانشگاه آكسفورد درباره يكي از اثرهاي پخش اين برنامه ها مي گويد: «اعضاي هيأت منصفه كه اين برنامه ها را تماشا مي كنند، فكر مي كنند چنين سناريوهايي كه در آن ها حق به وضوح با متخصصين جرم شناس است، در واقعيت هم هميشه با همين قطعيت اتفاق مي افتند. بنابراين، در دادگاه اصلا به مدارك و دلايلي كه با جمله هاي محتاطانه و غيرقطعي علمي همراهند توجه نمي كنند.
بازرس پليس كاليفرنيا، پل داستي هم اين نكته را موقع ارائه يك دوره كوتاه كشف جرم براي بازرسان دريافته است: «همه شان مي گفتند توقع اعضاي هيأت منصفه با پخش اين جور برنامه ها، هر روز بيشتر مي شود.
جيم فريزر، مدير مركز جرم شناسي دانشگاه استراسكلايد انگلستان به نكتة ديگري اشاره مي كند: «فرايند تشخيص جرم در اين برنامه ها خيلي ساده انگارانه نمايش داده مي شود كه انتظارات نادرستي به ويژه درباره سرعت تحويل مدارك به هيأت منصفه در آن ها ايجاد مي كند.
اما شايد مشكل گسترده تر و اساسي تر اين برنامه ها، اطلاعاتي است كه درباره تكنيك هاي تشخيص مجرم به بيننده مي دهد. گاي روتي از واحد آسيب شناسي جرم در دانشگاه ليسستر انگلستان در اين باره مي گويد: «اطلاعات جرم شناسي مردم هر روز در حال افزايش است و به همين دليل، بعضي از كارشناسان اين رشته، چندان خوششان نمي آيد كه باز هم با رسانه ها همكاري كنند.
آمار مجرماني كه وقت سرقت از دستكش پلاستيكي و ترفندهاي ديگر استفاده مي كنند تا اثر انگشت يا DNA ازشان جا نماند، رو به افزايش است. داستي قتلي را تعريف مي كند كه قاتل تلاش كرده بود با شامپو، DNA خودش را از روي بدن مقتول پاك كند.
پليس منچستر هم مي گويد كه اخيرا ماشين دزدها در اين شهر قبل از رها كردن ماشين، ته سيگارهاي سطل زباله را توي آن خالي مي كنند. وقتي پليس مي رسد، در ماشين آثار 20 نفر مظنون بالقوه را پيدا مي كند.
كارلتون جونز، از كاركنان سرويس جرم شناسي انگلستان مي گويد كه هيچ كدام از اين اتفاق ها كار جرم شناسان را راحت تر نمي كند، اما مانع انگشت نگاري مجرم هم نمي شود: «ظهور مجرم هاي آگاه از جزئياتي مثل اين، چيزي نيست كه بخواهيم واقعا نگرانش باشيم.
آلوده نكردن و خالي گذاشتن صحنه جرم از هر اثري حتي با داشتن پوشش هاي محافظ، كار بسيار سختي است. روتي درستي اين حرف را با واداشتن يك داوطلب به راه رفتن در يك اتاق استريل و تكرار يك عبارت امتحان كرده است.
روتي توانست DNA او را با اين كه تنها چند ثانيه در اتاق مانده بود، به دست بياورد. او حتي توانست اين كار را وقتي داوطلب از ماسك هاي ويژه بازرسان صحنه جرم استفاده كرد نيز با موفقيت انجام بدهد.
تلاش براي فريب دادن و گمراه كردن جرم شناسان، چندان هم جديد نيست.
در 1988، اولين مورد تشخيص جرم، كه قرار بود در آن از DNA استفاده كنند، تقريبا شكست خورد. چون قاتل توانسته بود نمونه DNA يكي از دوستانش را جاي نمونه خودش به متخصصان بدهد. البته ماجرا لو رفت و قضيه ختم به خير شد.
بول حتي شك دارد كه يك متخصص جرم شناس هم بتواند از تنوع و حساسيت سيستم هاي كشف جرم در يك قتل، قسر در برود. بول مي گويد: اگر مي خواهيد مرتكب يك قتل بي نقص شويد، اول به اين سؤال من جواب بدهيد: «فكر مي كنيد امروز روي شانس هستيد؟
منبع: نيوساينتيست

رايانه فارسي براي نابينايان
002073.jpg
گروه دانش و فناوري- هماكبيري: در سال 69، يك چاپگر آلماني را كه براي نابينايان، متون برجسته به خط بريل توليد مي كرد، به يك عده دانشجوي برق دانشگاه شريف سپردند تا تعمير كنند.
اين شايد اولين باري بود كه بحث فناوري اطلاعات و ارتباطات براي نابينايان در كشور مطرح شد. اين بحث ها در نهايت منجر به اين شد كه اين گروه تمام متن هاي بريل فارسي را در ايران توليد كنند. تمام متن ها، اعم از كتاب هاي درسي مدارس نابينايان و كتاب هاي عمومي مراكز بهزيستي.
اين گروه بعدها موفقيت هايي مانند رتبه سوم ابتكار يازدهمين دوره جشنواره خوارزمي، مقام اول خدمت به نابينايان، تنديس بلورين اقتصاد سبز و بهترين محصول تحقيق و توسعه واحدهاي توليد نرم افزاري سال 81 را به دست آوردند.
مهندس سعيد صادق پور، يكي از مديران اين گروه، در مورد طراحي، توليد و ساخت سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري نابينايان مي گويد: بريل در تمام دنيا از چپ به راست است. ما نرم افزارهايي نوشتيم كه همان فايل هايي را كه شما در بينايي استفاده مي كنيد، به بريل تبديل مي كند. در دنيا قبل از ما كسي اين كار را نكرده بود.
رايانه نابينايان هم سه بخش ورودي، خروجي و ابزار جانبي را دارد. در بخش ورودي براي تايپ از صفحه كليد تايپ بريل استفاده مي كنند. براي استفاده از صفحه كليدهاي معمولي هم فكرهايي كرده اند. خروجي هم به جاي مانيتور معمولي، مانيتور بريل است. يعني با همان استانداردهاي بريل، متن را زير انگشت ها لمس مي كنند.
صفحه  مانيتور بريل، به پهناي يك خط بريل است. وقتي يك خط را خواندي، كليد پايين صفحه را مي زني و به خط بعد مي روي.
قسمت مهم اين رايانه ها، نرم افزارهايشان است. مهندس صادق پور مي گويد: وقتي روي يك دستگاه رايانه ، ورودي و خروجي ها غير از آن ورودي و خروجي هاي آشنا است، نرم افزارها هم با نرم افزارهاي معمول متفاوت است. چون آن نرم افزارها اين ورودي و خروجي ها را حمايت نمي كنند. نرم افزارهاي معمول، همه، براي بينايان طراحي شده، نه براي نابينايان.
حرفه اي ترين و پرطرف دارترين نرم افزار نابينايان در دنيا Jaws است كه نسخه فارسي آن را همين گروه فراهم كرده است.
مثلا سيستم عامل ويندوز XP امكانات جديدي دارد كه تصاوير را براي افراد كم بينا درشت تر مي كند، اما نابينايان يا حتي تمام كم بينايان، نمي توانند از همين امكان هم استفاده كنند.
صادق پور مي گويد با اين نرم افزارها و سخت افزارها توانستيم امكانات قابل قبولي را از قبيل پوشش كامل صفحات وب، ديكشنري، قرآن كريم، كتابخانه، ماشين حساب و حتي بازي و سرگرمي فراهم كنيم. اما هنوز در هيچ جاي دنيا كسي امكان لمس تصوير را براي نابينايان مهيا نكرده. اين كار مشكلاتي دارد. مثلا يكي اين كه اندازه تصويري كه با دست لمس مي كنيم، بايد خيلي بزرگتر از چيزي باشد كه مي بينيم و ديگر اين كه راهي براي نشان دادن رنگ ها نداريم.
به هر حال نابينايان مي توانند با ابزارهاي موجود از امكانات پست الكترونيكي، برخي از بازي ها و سرگرمي ها از قبيل شطرنج، و حتي كار با لپ تاپ استفاده كنند. البته در اين موارد فايل هاي صوتي كمك مضاعفي به نابينايان مي كند.
اما چرا با وجود چنين امكاناتي با پشتوانه هاي علمي، كتابخانه ها و نهادهاي ديگر را براي نابينايان تجهيز نكرده اند؟ نابينايان براي خواندن و نوشتن، رايانه  نياز دارند. در واقع نياز نابينايان به رايانه بيش از نياز ديگران است. چرا كه متن هاي بريل حجيم اند و خواندن، نوشتن، نگه داشتن و جابه جا كردنشان آسان نيست و استفاده از رايانه بهترين راه خواندن متن هاي بريل است. اين كار قدمي موثر در برابرسازي فرصت ها است. پس بايد يا مراكز مربوط تجهيز شوند، يا امكانات فردي براي نابينايان فراهم شود.

نسل جديد فرمان ماشين
فرمان SBW جديدترين نوع فرمان الكتريكي خودرو است كه قرار است در آينده نزديك جايگزين فرمان هاي مكانيكي شود. هم اكنون تمامي  فرمان هاي خودروها از نوع هيدروليك ـ مكانيكي هستند، اما نسل جديد فرمان خودروها فقط با ارسال سيگنال به يك الكتروموتور به چرخ ها فرمان مي دهد. اين سيستم بسيار نرم است، اما چون هنوز احتمال مي دهند خالي از خطا نباشد، در استفاده تجاري از آن ترديد هست.
اين سيستم، پردازشگري براي مقدار و  اندازه پيچيدن چرخ ها دارد كه يك مغز هوشمند (ECU) هدايتش مي كند. در اين روش با توجه به بازخورد سنسورها و ميزان چرخش فرمان، ECU تصميم مي گيرد كه چرخ ها چقدر بگردند.
در اين سيستم از طريق سنسورها موقعيت چرخ ها مشخص شده و اين پارامترها در يك ECU تجزيه و تحليل مي شود و در نتيجه يك الكتروموتور با دستور ECU بازخوردي از وضعيت چرخ ها را با مقاومت در فرمان خودرو ايجاد مي كند.
منبع: ايسنا

ماشين مولكولي
002064.jpg
پژوهشگران دانشگاه ادينبوروي اسكاتلند، ماشين مولكولي اي ساخته اند كه حركت مي كند و قطرات مايع را جابه جا مي كند.
اين دانشمندان با اين روش، يك قطره ميكروليتري دي  يدو متان را در يك سطح شيب دار با زاويه 12 درجه 38/1 ميلي متر بالا بردند. محققان مي گويند اين حركت، معادل جابه جايي هاي كوچكي است كه يك ماشين معمولي انجام مي دهد و يك جسم را تا ارتفاع بيش از دو برابر بلندترين ساختمان دنيا بالا مي برد.
ديويد لي و همكارانش تعدادي مولكول روتاكسان درست كردند و بعد گذاشتند روي ي« سطح طلا يك تك لايه از اين مولكول ها پديد بيايد. بعد با اشعه ماوراي بنفش با طول موج 400 - 240 نانومتر بخش هايي از مولكول ها را چرخاندند. اين كار با فرايندي به نام ايزومريزاسيون نوري ممكن شد. ايزومراسيون باعث شد بخش هاي كوتاه فلوئوروآلكان روي مولكول روتاكسان، پنهان شوند و زاويه تماس سطح با مايعات قطبي و غيرقطبي «م شود. براي حركت دادن قطره مايع، اين تيم تحقيقاتي به يك سمت قطره، نور تاباندند. اين باعث شد انرژي آزاد سطحي در طول قطره يكسان نباشد و قطره حركت كند.
محققان مي گويند در اين فرايند، شيء مي تواند در مقياسي ميليون ها برابر بزرگتر از تغييرات اوليه اي كه در اثر تحريك نوري در ساختار مولكولي ايجاد مي شود، حركت كند. اين روش مي تواند كاربردهاي زيادي در آزمايشگاه هاي تراشه، واكنش هاي شيميايي در مقياس بسيار كوچك و بدون نياز به ظرف آزمايش، دارورساني، مواد هوشمند و ماهيچه هاي مصنوعي داشته باشد.
منبع: نيچر

رمزنگاري با كوانتم
002067.jpg
نقطه هاي كوانتمي، فضايي هستند كه مي توان يك الكترون را در آن به دام انداخت و رفتار آن را كنترل كرد. در حقيقت، الكترون در اين نقاط تنها چند رفتار خاص قابل پيش بيني از خود بروز مي دهد.
گروهي از پژوهشگران كانادايي با استفاده از اين خاصيت نقاط كوانتمي، كدهاي محرمانه اي درست كرده اند كه دسترسي به اسناد محرمانه فقط منوط به دانستن آن ها خواهد بود. اين نقاط كوانتمي 3 تا 10 نانومتر قطر دارند. از اين روش مي توان براي كدگذاري كارت هاي اعتباري يا اسناد مهم مثل پاسپورت نيز استفاده كرد.
وقتي نوري با طول موج مشخص به اين نقاط بتابانند، نور با طول موج ديگري بازتابيده مي شود. به اين ترتيب تنها كسي مي تواند به سندي كه با اين نقطه ها كد شده دست پيدا كند، كه طول موج مشخصي را بداند. اين فناوري بسيار پيشرفته و گران است و امكان تقلب در آن نيز خيلي كم است.
منبع: نانو اسپيسي

نانوليتو گرافي
002070.jpg
محققان آزمايشگاه «بروك هاون وزارت ملي انرژي آمريكا، روش شيميايي جديدي را براي نگارش يافته اند كه قادر است خطوطي از جوهر به ضخامت تنها چند 10نانومتر ايجاد كند.
يانگ كاي، فيزيكدان اين آزمايشگاه مي گويد: «اين روش نوين نگارش، امكانات بسيار زيادي را براي ايجاد الگوها و نقوش  بر روي سطوح در مقياس نانو فراهم كرده  است. اين دستاورد تأثير شگرفي بر توسعه فناوري هاي نانو كه شامل الگو سازي در مقياس نانو، مثل الكترونيك مولكولي (مدارهاي بسيار ريزي كه با استفاده از مولكول هاي آلي  ساده ساخته مي شوند) مي باشند، گذاشته است.
اين محققان نام اين روش را «نانوليتوگرافي با قلم الكترونيكي (EPN) گذاشته اند. آن ها يك نوك فلزي بسيار نازك را در عرض لايه اي از مولكـول  هاي آلي  لغزاندند، تا در آن يك ولتاژ الكتريكي ايجاد  شود كه موجب اكسيد شدن منطقه زيرين آن خواهد شد، يا واكنشي رخ دهد كه ساختار شيميايي لايه را تغيير دهد.
در يك بار لــغزش قــلم، مولكول هاي آلي جوهر، از روي نوك به منطقه هاي اكسيد شده منتقل مي شوند و در نتيجه يك خط بسيار نازك ايجاد مي شود. هر خط فقط يك مولكول ضخامت دارد، ولي محققان مي توانند با نگارش بر روي الگوهاي موجود، الگوهاي چندلايه اي ايجاد كنند.
اين امر به آنان توانايي خلق مناظر سه بعدي در مقياس نانو مي دهد. علاوه بر اين با قطع ولتاژ، مي توانند از نوك مذكور به عنوان «پيمايشگر جهت «خواندن و ايجاد تصويري از الگويي كه قبلا نگاشته شده است، استفاده كنند.
با تحقيقات بيشتر،EPN ممكن است به توانايي نگارش مواد زيست مولكولي مثل پروتئين ها بر روي صفحات دست يابد. اين رسوب هاي پروتئيني در مقياس نانو، به عنوان مثال مي توانند نقش حسگرهاي زيستي را بازي كنند.
منبع: ايسنا

رژيم غذايي مناسب براي دختران جوان
غلات، كليد طلايي تغذيه سالم
گروه دانش و فناوري- شيدا عظيمي: مطالعه رژيم غذايي دختران در حال رشد، نشان مي  دهد كه با سه بار مصرف غلات در هفته، آسان تر مي توان BMI (نسبت وزن به مجذور قد) را ثابت نگه داشت.
در اين مطالعات كه بروس بارتن و همكارانش در مؤسسه تحقيقات پزشكي مريلند انجام داده اند، مشخص شده بيش ترين حد افزايش وزن دختران در سنين 9 تا 19 سالگي است و BMI كساني كه سه بار در هفته در صبحانه خود از غلات استفاده كرده اند، كم تر از 25 بوده است كه نشان دهنده تغذيه سالم است. در عوض BMI افرادي كه اصلا از غلات استفاده نكرده اند، بالاي 27 بوده است. در ضمن ميزان ذخيره چربي در دختراني كه صبحانه بدون غلات مي خورند، حدود 60 درصد بيشتر از افرادي است كه در رژيم غذايي خود از غلات استفاده مي كنند.
غلات مقادير زيادي فيبر دارند و مصرف فيبر در صبحانه باعث مي شود فرد زمان بيشتري احساس سيري كند و در نتيجه كمتر ناهار بخورد و استفاده از غلاتي كه فيبر بيشتري دارند، مؤثرتر است.
معمولا مصرف مواد غذايي ديگري مثل شير و آب ميوه با غلات مي تواند اثر بهتري داشته باشد، چون مصرف شير و مواد كلسيم دار به سوخت  و ساز بيشتر چربي ها كمك مي كند و خود غلات هم مواد معدني و انواع ويتامين ها و اسيد فوليك و كلسيم و آهن دارند. مصرف اين مواد با هم، به رژيم غذايي سالم تر، كمك خواهد كرد.
مصرف غلات ما را به تغذيه سالم نزديك مي كند نه اين كه الزاما در كاهش وزن موثر باشد.
منبع: فوربس

در سال تحصيلي جديد مواظب آسم باشيد
002076.jpg
در ايران همه نگران هستند كه سال تحصيلي آغاز شود و وبا دوباره شدت بگيرد. در ايالات متحده گروهي از پژوهشگران از مطالعات آماريشان به اين نتيجه رسيده اند كه سال تحصيلي كه آغاز شود، تعداد كودكان مبتلا به آسم زياد مي شود. دكتر رابرت سيلورمن مي گويد عفونت هاي تنفسي كه در پايان فصل تابستان به اوج خود مي رسد از يك سو، و قرار گرفتن كودكان در فضاي بسته كلاس هاي درس از سوي ديگر، باعث مي شود در اوايل پاييز تعداد كودكاني كه آسم دارند و به بيمارستان ها مي روند، 46 درصد بيشتر شود. آسم در دوره 5 تا 11 سالگي اوج مي گيرد. بجا است والدين و مدارس، كودكان را طوري آموزش بدهند و فضاي آن ها را طوري آماده كنند كه به آسم مبتلا نشوند.
منبع: ايرنا

مورچه هاي فضايي
002079.jpg
گروه دانش و فناوري- احسان لطفي: در موسسه ملي تحقيقات استراليا (CSIRO) با الهام از رفتار مورچه ها، نوعي روكش جديد براي فضا پيماها طراحي كرده اند كه شدت آسيب ها را بعد از برخورد اجسام با فضاپيما، تشخيص مي دهد. اين مي تواند اولين گام ساخت يك فضاپيماي خود تعمير باشد.
تيم موسسه ملي تحقيقات استراليا كه همراه ناسا روي اين پروژه كار مي كند، تا حال توانسته مدلي از روكش نهايي را بسازد كه 192 سلول جداگانه دارد. پشت هر سلول، يك حسگر برخورد و يك پردازنده هست. الگوريتم هاي پردازنده تنها اجازه مي دهد با همسايه هاي ديوار به ديوارش ارتباط برقرار كند. همان طور كه مورچه ها براي هدايت ساير همنوعانشان به طرف محل غذا، از خود ماده اي به نام فرومون ترشح مي كنند، سلول ها هم پيام هاي ديجيتالي اي به سلول هاي سرتاسر سامانه مي فرستند كه مثلا مرز اطراف ناحيه آسيب  ديده را مشخص مي كند. پردازنده هر سلول با استفاده از اين اطلاعات مسير انتقال داده ها را تغيير مي دهد و آن ها را با دور زدن منطقه آسيب ديده به ساير نقاط مي رساند.
تيم CSIRO اميدوار است با بهتر كردن سامانه آن  را به جايي برساند كه بتواند انواع مختلف آسيب را مثل پوسيدگي يا برخوردهاي لحظه اي كه نياز به تعمير سريع دارند، تشخيص بدهد. ساير گروه ها تا به حال اغلب روي سامانه هاي تشخيص برخورد با پردازنده مركزي كار كرده اند. اما اين سامانه ها در صورت آسيب ديدن محل پردازنده، به كلي از كار مي افتد. به همين دليل يك سامانه توزيع شده در چنين موقعيت هايي خيلي قابل اعتمادتر است.
هدف نهايي ناسا از انجام اين تحقيقات ساختن يك فضاپيماي بدون عمر محدود است كه بتواند آسيب ها را حس كند، تشخيص بدهد و تعمير كند.
منبع: نيوساينتيست

فناوري نوين ارتباط جنگي
گروه دانش و فناوري- مهدي صارمي فر: نيروي دريايي آمريكا فناوري جديدي را به كار گرفته است كه با آن نظاميان  مي توانند وقتي با سرعت 50 كيلومتر در ساعت حركت مي كنند، با همرزمان، فرماندهان و مركز فرماندهيشان كه صدها كيلومتر با آن ها فاصله دارد ارتباط برقرار كنند. اين فناوري پيشرفته بي سيم و مـــاهواره اي روي خودروهاي چندمنظوره humvee نصب مي شود. با كمك اين فناوري نيروهايي كه به ياري قربانيان بلاياي طبيعي مانند توفان كاترينا و سونامي مي آيند نيز مي تـــوانند با يكديگر مرتبط شوند. سرهنگ استيون هومر، فرمانده پايگاه  هاوايي در كانوهه كه در حمله به عراق حضور داشته است، مي گويد: در مسير حركت به بغداد ناچار بوديم گاهي توقف كنيم و آنتن هاي ارتباط ماهواره اي را نصب كنيم تا امكان برقراري تماس تلفني و ارسال نامه هاي الكترونيكي فراهم شود. اين فناوري جديد، امكان انجام تمام اين كارها را در حال حركت فراهم مي آورد و فرماندهان را از محل حركت نيروها و فاصله آن ها با دشمن باخبر مي كند.هزينه هر يك از اين تجهيزات حدود يك ميليون دلار است، كه در صورت توليد انبوه بيشتر هزينه ها كاهش خواهد يافت. قرار است اين فناوري پيشرفته را در پايگاهي در كاليفرنيا آزمايش كنند.
منبع: آسوشييتدپرس

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |