پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۱ - Sep 15, 2005
بيماري هلندي گريبانگير اقتصاد ايران شده است
گروه اقتصادي : وجود درآمدهاي نفتي سهل الوصول در گذشته باعث بزرگي بيش از اندازه دولت و افزايش تورم شده است و بيماري هلندي گريبانگير اقتصاد ايران شده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي، داوود دانش جعفري گفت: با افزايش درآمدهاي نفتي، توليد داخلي نيز تضعيف شده و زمينه اي براي بروز تورم مزمن پديد آمده است. وي در ديدار با مديران كل مالياتي و رؤساي سازمان هاي امور اقتصادي و دارايي استان ها، با تاكيد بر افزايش نقش درآمدهاي مالياتي، كاهش اتكا به درآمدهاي نفتي را از اهداف دولت جديد ذكر كرد.
وي در اين ديدار با اشاره به جايگاه و اهميت وزارت امور اقتصادي و دارايي در سياستهاي كلان اقتصادي كشور گفت: دستيابي به اهداف تعيين شده، اين وزارتخانه نقش بسزايي در پيشرفت و تحول اقتصادي كشور دارد.
وزير اموراقتصادي و دارايي افزود: با كوچك شدن دولت و تسريع در تمركززدايي، نقش وزارت امور اقتصادي و داراي اهميت بيشتري مي يابد، ضمن آن كه تمركززدايي در تصميم گيري هاي اقتصادي مي تواند باعث رشد بيشتر اقتصاد و بهبود عدالت اجتماعي به ويژه در بعد توسعه منطقه اي شود.
وي ابراز اميدواري كرد: مردم با حضوردر عرصه هاي مختلف بتوانند از دولت پيشي بگيرند و نقش بيشتري در اقتصاد كشور داشته باشند.
دانش جعفري نقش ماليات را در اين راستا مهم ارزيابي كرد و گفت:  اگر نفت وجود نداشت. اقتصاد ما تا اين اندازه دولتي نمي شد و بدون شك ماليات، نقش مهم تري در سياست هاي اقتصادي ايفا مي كرد، اما متاسفانه با افزايش درآمدهاي نفتي از اهميت ماليات كاسته شده و دولت نيز تاكيد خود بر درآمدهاي نفتي را افزايش داده است.
وي با تاكيد بر لزوم افزايش درآمدهاي مالياتي دولت يادآور شد: البته افزايش درآمدهاي مالياتي به تنهايي هدف نيست، بلكه بايد از طريق افزايش درآمد مردم و رونق اقتصادي كشور آن را افزايش داد.
دانش جعفري با اشاره به سند چشم انداز بيست ساله كشور گفت:  براساس سند چشم انداز، كشور بايد بتواند طي ۲۰ سال آينده به قدرت اقتصادي، علمي و فنآوري منطقه تبديل شود، از همين رو شايسته است كه استان ها نيز مطابق با سند چشم انداز ۲۰ ساله، اقدام به تدوين سند چشم انداز استاني كرده و نقش و جايگاه خود در تحقق اين سند را به روشني تعريف كنند.

با ۶۸ درصد ساخت داخل؛
پژو ۲۰۶ صندوق دار روانه بازار مي شود
002049.jpg
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: «ورود اولين خودروهاي دودي به بازار ايران واكنش هاي مختلفي در ميان مردم داشت، چنانچه وقتي اين خودروها مي ايستادند مردم فقط نگاه مي كردند اما به محض حركت سنگ به طرف خودروها پرتاب مي شد.»
اين جمله اي بود كه منوچهر منطقي مديرعامل شركت ايران خودرو روز گذشته در مراسم راه اندازي خط توليد پژو ۲۰۶ آريان به نقل از كتاب آيت الله مطهري پس از برداشتن پارچه اطلسي رنگي كه بر روي اين خودرو قرار داشت و همزمان با پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد.
به گفته وي، وضعيت صنعت خودروي كشور هم اكنون مانند زمان ورود خودروهاي دودي است چراكه هميشه براي قدم هايي كه برداشته مي شود مخالفاني وجود دارد.
منطقي تيراژ اوليه پژو ۲۰۶ صندوق دار را ۳۰ هزار دستگاه عنوان مي كند و بر اين باور است كه تيراژ فوق تا ۱۲۰ هزار دستگاه هم قابليت افزايش دارد.
وي از توليد انبوه اين خودرو تا اواخر پائيز امسال خبر مي دهد و مي افزايد: اين خودرو در ۱۹ مدل و با ۶۸ درصد ساخت داخل در مرحله اول فعاليت توليد مي شود.
وي از شناسايي ۳۸ بازار صادراتي براي صدور اين خودرو خبر مي دهد و مي گويد: اين خودرو با كل هزينه اي معادل ۸۳ ميليارد تومان طراحي شده است كه ۵۰ درصد آن توسط طرف ايراني و ۵۰ درصد توسط طرف فرانسوي تامين شده است.
پارچه اطلسي رنگي كه پيش از رونمايي ۲۰۶ صندوق دار (آريان) در كنار سالن اجتماعات شركت طراحي مهندسي و تامين قطعات ايران (ساپكو) خودنمايي مي كرد نيز با داشتن آرم خودروي سمند در سمت راست و آرم پژو در سمت چپ و پرچم ايران در وسط، خود حكايتي بود از همكاري ۲ شركت خودروسازي براي توليد خودرويي جديد.
هرچند كه منطقي اذعان مي كند كه ۷۵ درصد حجم طراحي هاي اين خودرو توسط كارشناسان ايراني انجام گرفته است و از محل اين همكاري اطلاعاتي درمورد فناوري نوين به ايران منتقل گرديده است، اما وي از قيمت پيش بيني شده خودروي فوق در اين مراسم سخن به ميان نمي آورد، هرچند كه برخي از مسئولان حاضر در نمايشگاه جانبي كه در آن ۴ مدل پژو ۲۰۶ آريان به نمايش گذاشته شده بود، قيمت حدودي ۱۳ تا ۱۵ ميليون تومان را عنوان كردند.
همچنين وي در قسمتي ديگر از سخنان خود به قول هايي كه در نشست اخيرش به وزير صنايع داده است اشاره كرد و از توليد ۲ خودرو با بدنه داخلي طي ۲ سال آينده خبر داد.
نخست توليد سمند با طراحي جديد تا شهريور ۸۵ در ۵ تيپ و دوم توليد مشترك با شركت رنو با ساخت وانت مسقف در دي ۸۵ و خودروي «ون» ۷ نفره در ارديبهشت ۸۶.
وي همچنين نويد عرضه خودرويي زير قيمت ۸ ميليون تومان با توليد كاملا داخلي طي ۲ سال آينده را عنوان كرد.
طهماسبي: لزوم داشتن هويت مستقل براي
پژو ۲۰۶ صندوق دار
وزير صنايع و معادن در ابتداي سخنراني خود خطاب به مديرعامل ايران خودرو گفت كه قول هاي بيشتري از منطقي گرفته است.
قول هايي كه فقط به چند مورد از آنها در اين جلسه از سوي مديرعامل ايران خودرو اشاره شده است.
عليرضا طهماسبي توليد مشترك پژو ۲۰۶ صندوق دار را توفيق چنداني نمي داند چراكه به صراحت اذعان مي كند كه اولا بايد اين خودرو هويت مستقل داشته باشد و دوما اين همكاري مشترك زمينه ساز كسب اطلاع ما از انجام تعهدات توسط ايران خودروباشد، چون تعهدات چندبار نقض شده است. شركت پژوي فرانسه در زمينه صادرات و خدمات پس از فروش تعهدات خود را نقض كرده است، وي بر اين باور است كه ظرف يك سال آينده با اطلاع يافتن از روند وضعيت همكاري مي توانيم در قضاوت هاي خود تجديدنظر كنيم.
وي سياست صادرات خودرو را سياست صدور به شكل CBU عنوان مي كند و معتقد است كه دستيابي به رشد اقتصادي تنها از مسير صادرات ميسر مي شود.
وي با اشاره به ۴ محور موردنظر رييس جمهوري، مبني بر عدالت محوري، خدمت به مردم، رشد و تعالي همه جانبه در كشور و مهرورزي، سياست هاي كلي وزارت صنايع و معادن را منطبق با اين ۴ محور عنوان كرده و اذعان مي كند با استقرار عادلانه به ويژه در خطوط توسعه اي بايد زمينه كاهش شكاف توسعه صنعتي در تمام نقاط كشور فراهم شود.
همچنين با جلوگيري از ريخت و پاش ها براي توليد خودروي ارزان قيمت و با كيفيت اقدام گردد.
قرار است تا پايان امسال ۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۶ صندوق دار (آريان) توليد و به بازار عرضه شود.

در كشورهاي بزرگ مصرف كننده نفت رخ داد
گسترش حركت هاي سياسي در اعتراض
به افزايش قيمت فرآورده هاي نفتي
002046.jpg
گروه اقتصادي: تحولات بازار نفت اگرچه در دو هفته اخير به دليل عرضه ذخاير استراتژيك كشورهاي صنعتي با روند نزولي قيمت ها روبه رو بود ولي به دليل عدم تغيير عامل واقعي مؤثر در بازار نفت يعني توليد انتظار رواني براي افزايش قيمت در بازار نفت همچنان قوي است.
به گزارش خبرنگار ما اين شرايط به رغم ادامه عرضه ذخاير استراتژيك كشورهاي مصرف كننده نفت موجب آغاز مجدد روند رو به افزايش قيمت نفت شد و نفت خام سبك آمريكا با ۲۶ سنت افزايش ۳۷/۶۳ دلار معامله شد.از زمان بروز توفان كاترينا و خسارات وارده به تأسيسات نفتي آمريكا هنوز حدود ۷۰ درصد اين تأسيسات تعطيل است علاوه بر اين عرضه ذخاير استراتژيك و تجاري آمريكا و كشورهاي غربي به انتظار افزايش قيمت نفت در آينده دامن زده است.
ناآرامي و تظاهرات
در كشورهاي مصرف كننده
با ادامه افزايش قيمت نفت و كاهش عرضه بنزين قيمت اين فرآورده مهم در زندگي عمومي مردم در كشورهاي غربي به بروز نارضايتي و شكل گيري اعتراض هاي عمومي در اين كشورها منجر شده است.
در اكثر كشورهاي غربي تظاهركنندگان خواهان كاهش ماليات بر فرآورده هاي نفتي به ويژه بنزين شده اند. در مقابل اين تظاهرات برخي از مسئولان اقتصادي اين كشورها بار ديگر تلاش كرده اند تا عامل گراني بنزين را به خارج از كشور انتقال دهند و اوپك را متهم كنند.
در اين زمينه اظهارات گوردون براون، وزير دارايي انگليس ازجمله اين تلاش ها است. وي در اظهارات خود از اوپك خواسته است تا براي پايين آوردن قيمت نفت و تضمين عرضه جهاني سوخت هماهنگ عمل كند.وي اما تأكيد كرده است كه ريشه مشكل جاري در افزايش تقاضا براي عرضه نفت است. وي خاطرنشان كرد كه در حال حاضر كشور چين به تنهايي ۱۰ درصد نفت توليدي جهان را مصرف مي كند.
گوردون براون، از كشورهاي عضو اوپك خواست كه توليد نفت را افزايش دهند و تسهيلات براي استخراج و پالايش نفت را گسترش دهند.
وزير دارايي انگليس كه براي كاهش اعتراض ها در جمع اعضاي اتحاديه هاي كارگري كشورش صحبت مي كرد گفت: در روزهاي اخير با بيش از ۳۰ وزير دارايي و نمايندگان امور اقتصادي كشورهاي پيشرفته جهان درباره اين معضل صحبت كرده است و دولت ها بايد امكانات لازم براي مقابله با اين مشكل را فراهم كنند.وي همچنين از كشورهاي توليدكننده نفت خواست تا بخشي از درآمد حاصله از بالا رفتن بهاي نفت را صرف توسعه پالايشگاه هاي نفت كنند.
درخواست وزير دارايي انگليس از اوپك درحالي صورت مي گيرد كه اكثر كارشناسان بر اين باورند كه اوپك مازاد توليد و توان عرضه بيشتر نفت ندارد.

وزير كار و امور اجتماعي:
واحدهاي پيمانكاري كد مهارت مي گيرند
راه اندازي بورس ايده در كشور
002043.jpg
گروه اقتصادي: وزير كار و امور اجتماعي  از تدوين  طرح  اعطاي  كد مهارت  به  واحدهاي  پيمانكاري  در تمام  بخشها توسط سازمان  آموزش  فني  و حرفه اي  خبر داد.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  كار و امور اجتماعي ، سيدمحمد جهرمي ، افزود: با توجه  به  برنامه هاي  توسعه  كشور، ارتقاء مهارت  و شناسايي  مهارتهاي  جديد متناسب  با توسعه  فناوري  و همچنين  تعريف  مشاغل  جديد بايد از اولويت هاي  سازماني  آموزش  فني  و حرفه اي  كشور باشد.
وي ، نبود تناسب  بين  آموزشها و نيازهاي  بازار كار را از مؤلفه هاي  از دست رفته  در برنامه ريزي هاي  اشتغال  دانست  و گفت : آموزش  جويندگان  كار بدون شناسايي  فرصتهاي  شغلي  اتلاف  منابع  است  و بايد در برنامه ريزي ها به  شناخت نيازهاي  آموزشي  بازار كار توجه  شود.
جهرمي ، سازماندهي  و بسترسازي  براي  مشاركت  بخش  خصوصي  در امر آموزش هاي  مهارتي  را از نيازهاي  اساسي  كشور عنوان  كرد و گفت : سازمان  آموزش  فني  و حرفه اي  در تعيين  قيمت  تمام  شده  خدمات  قابل  عرضه  توسط بخش  خصوصي  بايد انگيزه  لازم  براي  مشاركت  آنان  را مد نظر قرار دهد.
همچنين وي ، از راه اندازي  بورس  ايده  در كشور خبر داد و گفت : اين  بورس  مي تواند حلقه  ارتباط بين  سرمايه گذاران  و كارآفرينان  باشد.

بيماري هلندي
در تازه ترين اظهارات دكتر داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي در جمع مديران كل مالياتي و روساي سازمان هاي امور اقتصادي و دارايي استان ها، براي نخستين بار از سوي يك مقام مسئول دولتي بر بروز بيماري هلندي در اقتصاد ايران تأكيد شد و تاييد شد كه درآمدهاي نفتي موجب افزايش حجم دولت، تضعيف اتكا به عوامل دروني اقتصاد و كاهش اتكا به درآمدهاي مالياتي در بودجه هاي سالانه دولت شده است.تاكيد و تصريح وزير اقتصاد و دارايي در مورد بروز اين بيماري در اقتصاد ايران نشانه اي از اراده دولت براي درمان اين بيماري در اقتصاد ايران است. اين اصطلاح در دوره اي رايج شد كه با كشف نفت در درياي شمال و تزريق درآمدهاي نفتي به اقتصاد اين كشور اقتصاد هلند دچار عدم تعادل شد و موجب شد تا اين اصطلاح در محافل اقتصادي رايج شود. اين بيماري در اكثر كشورهاي صادركننده نفت وجود دارد و به اين دليل رخ مي دهد كه مسئولان سياسي از توان تصميم گيري صحيح در هزينه نمودن درآمدهاي نفتي به دليل احتمال نارضايتي عمومي نگران هستند.
استفاده از درآمدهاي نفتي كه براي كسب آن زحمتي كشيده نشده است و به سادگي در دسترس سياستمداران است، ساده ترين راه براي تأمين نيازهاي مردم در كوتاه مدت و كسب محبوبيت است ولي در واقع چنين رويكردي آثار زيانباري در اقتصاد دارد كه بيماري هلندي از آن جمله است اين بيماري در واقع مركز ثقل تصميم گيري و مديريت اقتصادي كشور را از داخل و براساس نهاده هاي داخلي كشور به بيرون از حوزه اقتصاد داخلي منتقل مي كند به گونه اي كه در اقتصاد ايران شاهد هستيم و مشاهده مي كنيم كه بسياري از طرح هاي اقتصادي و عمراني اجرا مي شوند بدون توجه به اينكه در فرايند توليد، توزيع و يا خدمات كشور چه نقشي دارند و چه سودي به مردم مي رسانند. به گونه اي كه تصور مي شود فردي خارج از چهارچوب هاي رسمي در مورد اين امور تصميم گرفته است. اين روند در اقتصاد ايران از سال ها قبل و پيش از انقلاب اسلامي آغاز شده و پس از انقلاب ادامه يافته و تشديد شده است و راه حل آن تصميم جدي مسئولان كشور براي حل  آن است.
اظهارات وزير اقتصاد و دارايي و تأكيد وي در وجود و بروز اين بيماري در اقتصاد ايران به عنوان يك مقام مسئول نخستين گام در راه درمان آن است. اگر در روزهاي اخير عملكرد مسئولان كشورهاي مصرف كننده نفت در قبال افزايش قيمت فرآورده هاي نفتي در كشورهاي متبوعه خويش را مشاهده كنيم شايد نمونه اي براي تصميم گيري آينده نگرانه در امور اقتصادي باشد. در هفته هاي اخير و با افزايش قيمت فرآورده هاي نفتي، اكثر كشورهاي بزرگ صنعتي مصرف كننده نفت با تظاهرات و ناآرامي هاي اجتماعي روبرو هستند و تظاهركنندگان خواهان كاهش ماليات بر فروش فرآورده هاي نفتي بويژه بنزين شده اند. دولت هاي غربي در مقابل اين اعتراض ها نه تنها ماليات بر فروش را كاهش نداده اند بلكه ماليات شركت هاي نفتي را نيز افزايش داده اند، اين امر در واقع سپردن مديريت اقتصادي كشور به دست عوامل داخلي و اقتصاد ملي و جلوگيري از هدايت اقتصاد به دست عوامل خارج از اقتصاد ملي است. براي نمونه ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه در مقابل فشارها براي كاهش ماليات بر فرآورده هاي نفتي خواهان افزايش توليد و عرضه اين فرآورده ها شده است و نه كاهش ماليات ها.در روزهاي اخير شاهد رفتارهاي مشابهي از سوي مسئولان اقتصادي كشورهاي غربي بوده ايد. نگاهي آينده نگرانه به تصميم گيري هاي اقتصادي مي تواند حاصل بهتري براي كشور داشته باشد. اگر چه در ايران هنوز سازوكارهاي بازار و اقتصاد رقابتي حاكم نشده است ولي بايد با يك اراده جدي براي درمان بيماري هلندي اقتصاد ايران اقدام كرد و در فرايندي مديريت شده و تدريجي آن را بهبود بخشيد. نخستين گام شناخت بيماري بود كه ظاهرا از سوي وزير اقتصادي و دارايي اين گام برداشته شد حال بايد براي درمان آن راه حلي معطوف به عمل يافت.

اختصاص يك ميليارد دلار براي خريد ماشين آلات
وزير راه  و ترابري  از اختصاص  يك  ميليارد دلار اعتبار براي  خريد ماشين آلات  راهسازي  و واگذاري  آن به  پيمانكاران  و كارگاههاي  راهسازي  خبر داد.
محمد رحمتي  در ديدار با پيمانكاران  پروژه هاي  راهسازي ، اظهار داشت : پروژه هاي  راهسازي  بايد با هماهنگي  اين  وزارتخانه  به  اتمام  برسد.
وي  با بيان  آنكه  تا قبل  از پايان  فصل  كاري  امسال  بايد با همكاري  و همدلي  نتيجه  پروژه هاي  راهسازي  براي  مردم  ملموس  شود، افزود: وزارت  راه آمادگي  دارد براي  تسهيل  در روند طرحهاي  اجرايي  در اين  بخش  با پيمانكاران  همكاري  كند.
رحمتي  با اشاره  به  آنكه  پيمانكاران  مي توانند از طريق  سرمايه هاي  تعريف شده  در قانون  در ساخت  پروژه هاي  راهسازي  مشاركت  كنند، گفت : بزودي  امكان  اخذ اعتبار براي  پيمانكاران  از طريق  منابع  قابل  واگذاري  حساب  ذخيره  ارزي به  بخش  غيردولتي  توسط بانكها مهيا مي شود.
وزير راه  و ترابري  افزود: هرچند ممكن  است  در زمينه  تامين  مصالح  مورد نياز كاستيهايي  وجود داشته  باشد اما در رابطه  با تامين  منابع  مالي  مشكلي نخواهيم  داشت .
رحمتي  اظهار اميدواري  كرد: وزارت  راه  سال  آينده  در اخذ اعتبارات  و تخصيص  ۱۰۰ درصدي  منابع  اين  بخش  موفق  باشد.
وي  با انتقاد از فعاليت  زودهنگام  برخي  از پيمانكاران  در پروژه هاي راهسازي  كه  هنوز به  تصويب  نرسيده ، گفت : محور فعاليت  در اين  بخش  بايد براساس  قوانين  و مصوبات  دولتي  باشد.
وزير راه  و ترابري  در پايان  از آغاز به  ساخت  پروژه  ريلي  سريع السير مسير اصفهان  - شيراز پس  از انجام  مناقصات  آن  در آينده اي  نزديك  خبر داد.

چگونگي تأمين تسهيلات عمده ترين مانع
اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده است
گروه اقتصادي: گرچه از رده خارج كردن و جايگزيني خودروهاي فرسوده با توجه به معضلات و خسارات ناشي از تردد اين خودروها از چند سال پيش مورد توجه قرار گرفته اما به نظر مي رسد اين طرح تاكنون توفيق چنداني نداشته است. گرچه براساس مصوبه چندي پيش هيأت وزيران آيين نامه اجرايي جايگزيني خودروهاي فرسوده تصويب و براساس آن سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان مديريت موظف به تأمين تسهيلات اجرايي اين طرح ظرف مدت يك ماه شده اند اما اجرايي شدن اين طرح هنوز با موانعي روبه رو است.
با سيد محمود ابطحي عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي پيرامون موانع از رده خارج كردن و جايگزيني خودروهاي فرسوده گفت و گو كرده ايم.
* * *
* علت عدم توفيق طرح از رده خارج كردن و جايگزيني خودروهاي فرسوده چيست؟
- گرچه اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از ۴ سال پيش مورد توجه قرار گرفته اما به دليل عدم شكل گيري ساز و كارهاي اجرايي مناسب، اين طرح همواره ناموفق بوده است. نمي توان سازمان حفاظت محيط زيست را تنها متولي اجراي اين طرح به دليل آلودگي زيست محيطي خودروهاي فرسوده دانست بلكه تردد اين خودروها در سراسر كشور از نظر ايمني و نقل و انتقالات درون و برون شهري مشكلات فراواني را ايجاد كرده است. شرط موفقيت اين طرح آن است كه همه دستگاههاي مسئول به درستي وظايف خود را انجام دهند. تعيين قيمت خودرو فرسوده و آمادگي خودروسازان داخلي براي جايگزيني اين خودروها بخشي از كار است. گرچه خودروسازان داخلي نيز توان از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده موجود را ندارند. تا زماني كه سيستم پولي كشور تكليف خود را با چگونگي پرداخت تسهيلات اجراي طرح مشخص ننموده و مالكان خودروهاي فرسوده قادر به استفاده از اين تسهيلات نباشند اين طرح به توفيقي نخواهد رسيد. چرا كه پرداخت تسهيلات با نرخ بالاي ۲۰ درصد يا حتي نرخ ۱۶ درصدي حاصل از يكسان سازي نمي تواند انگيزه لازم براي دارندگان اين خودروها كه از اقشار كم درآمد بوده و اين خودروها وسيله ارتزاق آنها است فراهم كند. اين معضلات را از طريق كميسيون صنايع و معادن به مسئولين ذي ربط گوشزد نموده و گفته ايم كه جلوگيري از تردد خودرو هاي فرسوده در شهرهاي بزرگ آخرين حلقه اجراي طرح مذكور است.
* اقدامات دستگاه هاي ذي ربط براي اجرايي شدن اين طرح تا چه حد مؤثر بوده است؟
- كميسيون صنايع در گزارشي كه به رئيس جمهور سابق ارايه كرد، ضرورت اتخاذ راهكارها و فراهم شدن بسترهاي اجرايي شدن اين طرح را اعلام كرد و براساس دستور رئيس جمهور اين طرح براي اتخاذ ساز و كارهاي لازم متوقف شد. چرا كه وقتي در نظر است تا حجم بالايي از خودروهاي فرسوده از رده خارج شود اين كار مختص ۷ شهر بزرگ كشور نبوده و بايد در كل كشور انجام شود و براي تحقق اين امر وجود سازمان هاي بازيافت ضروري است. شرط توفيق طرح جايگزيني خودروها فرسوده وجود سازمانهايي با بازده اقتصادي مناسب است گرچه قوانين و مقررات اجراي اين طرح، قوانين خوبي است اما هيچگاه به درستي اجرا نشده است.
از آنجا كه استفاده از خودروهاي فرسوده موجب از بين رفتن سرمايه ملي شده و از طريق مصرف بيش از ۲۲ الي ۲۳ ليتر بنزين در هر كيلومتر با آلايندگي محيط زيست سلامت شهروندان را به خطر مي اندازد بايد در صورت نياز دستور العمل هاي موجود اصلاح شده و همه دستگاه هاي ذي ربط اعم از سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان مديريت و برنامه ريزي و سيستم پولي كشور، راهنمايي و رانندگي و ... اين طرح را به عنوان معضل ملي قلمداد نمايند؛ چرا كه خودروسازان به تنهايي قادر به انجام اين كار نيستند و در سال گذشته نيز تنها موفق به از رده خارج كردن ۱۶ هزار خودرو فرسوده شده اند كه با حجم خودروهاي فرسوده اي كه بايد در سال اول برنامه چهارم از رده خارج شود همخواني ندارد. همچنين همه دستگاهها بايد ملزم به اجراي تصميمات اتخاذ شده باشند. از سوي ديگر، بايد به دارندگان اين خودروها اطمينان كافي از جهت تأمين منابع مالي اجراي طرح مذكور و ارائه خودروهاي جايگزين و متناسب با استانداردهاي دنيا داشته باشند.
* تصويب آيين نامه اجرايي جايگزيني خودروهاي فرسوده در هيأت دولت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- از تصويب اين مصوبه خوشحال هستيم اما با توجه به محورهاي دولت جديد كه رفع مشكلات و گرفتاري هاي مردم از جمله اهداف آن است بايد اجراي اين طرح از سرعت مناسبي برخوردار باشد. از آنجا كه از سيستم پولي كشور شناخت كافي دارم معتقدم اين سيستم يك شبه متحول نخواهد شد. اين مصوبه را به عنوان اقدامي ارزشمند قلمداد مي كنيم چرا كه در طرح هاي قبلي چگونگي تأمين اعتبار اجراي اين طرح مشخص نبود اما در اين مصوبه به استناد تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۴ سازمان هاي حفاظت محيط زيست و مديريت و برنامه ريزي كشور موظف شده اند ظرف مدت يك ماه با هماهنگي بانك مركزي نسبت به تعيين بانك يا بانك هاي عامل براي اعطاي تسهيلات جايگزيني خودروهاي فرسوده حمل و نقل عمومي درون شهري اقدام نموده و اين اعتبارات متناسب با پيشرفت كار و گزارش ميزان جذب سازمان مديريت از طريق بانك هاي عامل اين اعتبار را تأمين كند. مطمئن هستم با پيگيري هايي كه در بدنه دولت انجام شده اين كار در حال ساماندهي است و كميسيون صنايع مجلس نيز اجراي اين طرح را پيگيري خواهد كرد.
* تعيين مركز(شهرك) بازيافت خودروهاي فرسوده تا چه حد به رفع مشكل از رده خارج كردن اين خودروها كمك خواهد كرد؟
- تأسيس اينگونه مراكز نبايد محدود به چند شهر خاص باشد؛ چرا كه مردم نمي توانند از نقاط مختلف كشور خودروهاي فرسوده خود را به اين مراكز منتقل نمايند. بهتر است در مراكز استان ها نيز همانند تهران اين مراكز شكل گرفته و سازمان هاي ذي ربط مستقر شوند.
همچنين بايد اين سازمان ها داراي صرفه اقتصادي بوده و از دولتي شدن آنها جلوگيري كرد. در تمام دنيا از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده با توجه به صرفه اقتصادي آن توسط سازمان هاي غيردولتي صورت مي گيرد. استفاده از آهن قراضه حاصل از بازيافت اين خودروها مي تواند انگيزه لازم را در كارخانجات توليد فولاد ايجاد كند. مشكل خودروهاي فرسوده با اقدام يك يا چند سازمان دولتي و با استفاده از زور و اجبار نخواهد شد و اين موضوع تجربه اي است كه در سال هاي گذشته حاصل شده و مجموعه  هاي حقوق بگير دولتي در اين زمينه بازده اقتصادي نخواهند داشت. بايد سازمان هاي خصوصي با كمك مردم و بهره گيري از كمك هاي دولتي اين مشكل را مرتفع كنند. معضل خودروهاي فرسوده تنها در سايه عزم و مشاركت ملي مرتفع خواهد شد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش(ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۸۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۳۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۹۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۳۷
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۲۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۰۶۲


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |