پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۶ - Sep 22, 2005
حضرت رسول اكرم(ص): سه چيز است كه احدي مجاز نيست از آن تخلف و سرپيچي نمايد: اول وفاي به عهد، خواه طرف پيمان مسلمان باشد يا كافر. دوم نيكي به پدر و مادر، خواه مسلمان باشند يا كافر. سوم اداي امانت، خواه صاحب امانت مسلمان باشد يا كافر.
مجموعه ورام جلد ۲ ص ۱۲۱
امروز با حافظ
زدم اين فال و گذشت اختر و كار آخر شد
روز هجران و شب فرقت يار آخر شد
همه در سايه گيسوي نگار آخر شد
آن پريشاني شبهاي دراز و غم دل
برگزيدگان نخستين جشنواره  فيلم شهر معرفي شدند
002664.jpg
ايسنا: برگزيدگان نخستين جشنواره فيلم شهر همزمان با سالروز ميلاد منجي عالم بشريت حضرت مهدي (عج) طي مراسمي با حضور معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و جمعي از شخصيتهاي فرهنگي هنري و سينماگران در خانه هنرهاي ايراني معرفي شدند.
اسفنديار رحيم مشايي در اين مراسم ضمن تقدير و تشكر از دست اندركاران به برگزاركنندگان اين جشنواره گفت: توجه به مشكلات و نگاه هايي موشكافانه به مسائل شهري از نقاط برجسته و مهم اين جشنواره بود.
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به حمايت از توليد كنندگان كارهاي سينمايي در اين جشنواره به عنوان يكي از امتيازات گفت: اين كار باعث مي شود كه توليد كنندگان بدانند از آنان حمايت مي شود.
به عقيده وي با اين حمايت ظرفيت توليد محصولات فرهنگي و سينمايي در سالهاي آينده افزايش خواهد يافت.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين مراسم به مصوبه شوراي شهر در خصوص توسعه فضاهاي فرهنگي تهران كه با كمك بخش خصوصي اجرا خواهد شد اشاره كرد و افزود: با توجه به نياز شهر تهران به فضاهاي فرهنگي و محل هاي اجراي نمايش و فيلم اين طرح در شوراي اسلامي شهر تهران تصويب شده است.
مهدي چمران با بيان اينكه بخش خصوصي براي ساخت سالن ها از عوارض معاف هستند تصريح كرد: براي جبران كسري درآمد فيلم ها مي توانند از فضاهاي تجاري بهره مند شود.هيأت داوران اسامي برگزيدگان را به شرح زير اعلام كرد:
در بخش سينمايي بلند جايزه بهترين فيلم به بيدارشو آرزو ساخته كيانوش عياري و بهترين فيلمنامه به مهدي فخيم زاده براي هم نفس و بهترين كارگرداني به خاطر تجربه نو به فيلم امتحان به كارگرداني ناصر رفاهي اعطا شد.
همچنين رويا نونهالي جايزه بهترين بازيگر زن را براي فيلم هم نفس گرفت و جمشيد مشايخي بهترين بازيگر مرد براي فيلم شمعي در باد و علي لقماني نيز بهترين فيلمبردار براي فيلم شهر زيبا معرفي شدند.
بعلاوه هيات داوران با تقدير از سوفي كياني بازيگر نقش آيدا در فيلم «ديشب باباتو ديدم آيدا» جايزه ويژه خود را به خاطر تجربه ويژه به مسائل شهري به فيلم «تهران ساعت ۷ صبح» به كارگرداني اميرشهاب رضويان اهدا كرد.
در بخش مستند فيلم هاي نشانه هاي زندگي كشاورزي در ساري به كارگرداني حميد سهيلي، حوض ايراني به كارگرداني پريسا عشقي و پنجره هاي اطراف ما به كارگرداني محمدعلي صفورا به ترتيب جوايز اول تا سوم را دريافت كردند.
ضمنا در اين بخش با اهداء دو لوح تقدير از موسسه رسانه هاي تصويري (تهيه كننده فيلم متولد ايدز به كارگرداني داوود لطفي) و عزت عزيزي، فيلمبردار نسل يك درخت قدرداني به عمل آمد.
در بخش انيميشن فيلم هاي اول تا سوم به شرح زير معرفي شدند: المپيك و ترافيك، پرنده و مسافر، به ترتيب ساخته كيارش زندي، مهرداد عليخاني و روانبخش صادقي ضمنا جايزه ويژه اي به بهرام عظيمي به خاطر ساخت مجموعه  انيميشن هاي معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اهدا شد.
در بخش كوتاه نيز به ترتيب فيلم هاي «شب  زير آسمان» ، «قرار ملاقات» و «تمام زندگي من» به كارگرداني سيدرضا رضوي، مجيد اسماعيلي و سالم صلواتي برگزيده شدند و از هنرمند فقيد «ابراهيم اصغرزاده» به خاطر تلاش در تهيه و ساخت فيلم كوتاه «جامبه» به عنوان تصويربردار و تدوين گر تقدير شد.
در بخش يك دقيقه اي نيز ضمن تقدير از فيلم كوتاه «شب آخر» جوايز اول تا سوم به ترتيب به فيلم هاي فرياد و سكوت، شهروند و دستمزد به كارگرداني آقايان عليرضا فرد، محسن شاملو و محسن درمنش اهدا گرديد.

پس از سه سال پژوهش:
نخستين «كتاب شناسي دفاع مقدس» منتشر شد
مهر: نخستين «كتاب شناسي دفاع مقدس» ، توسط فيروزه برومند، پس از سه سال پژوهش، در دو مجلد منتشر شد.
نخستين «كتابشناسي دفاع مقدس» ، به اهتمام فيروزه برومند و با ويراستاري محسن پرويز، در دومجلد و بيش از ۱۵۰۰ صفحه توسط انتشارات قدياني ، منتشر شد.
اين كتابشناسي به بررسي كتاب هايي مي پردازد كه با موضوع جنگ در فاصله زماني سالهاي ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۱ منتشر شده و كتابهايي كه پس از اين تاريخ به رشته تحرير در آمده در مجلدات بعدي آن بررسي خواهد شد.
در بخش هاي كليات، تحقيق و بررسي، يادداشت و گزارش، فني و مهندسي، پزشكي، هنر، ادبيات خاطره، زندگي نامه، وصيتنامه و كودك و نوجوان به رشته تحريردر آمده است.
نخستين «كتابشناسي دفاع مقدس» ، به شكل كتابشناسي توصيفي، تنظيم شده و مولف براي تهيه اطلاعات آن به طور مستقيم به خود كتابها مراجعه كرده است.
در نخستين «كتابشناسي دفاع مقدس» ، ۳۲۹۷ عنوان كتاب با موضوع دفاع مقدس و يا موضوعات مربوطه كتاب به صورت توصيفي معرفي شده اند.در «كتابشناسي دفاع مقدس» ، در پايان كتابشناسي توصيفي، نمايه هاي توصيفي كاملي نيز شامل نمايه پديدآورنده، نمايه موضوعي، نمايه عنوان كتاب و نمايه ناشران نيز درج شده است.دكترمحسن پرويز، نويسنده ومنتقد ادبي، كارويرايش نهايي كتاب «كتابشناسي دفاع مقدس» را به پايان برده است.وي درباره نحوه تدوين «كتابشناسي دفاع مقدس» ، گفت: دراين كتابشناسي، به همراه اطلاعات مربوط به هركتاب، خلاصه اي ازكتاب نيزدرج شده است.
پرويز در ادامه گفت: طرح «كتابشناسي دفاع مقدس» ، نخستين بار توسط فيروزه برومند ارائه شد و با همكاري تعدادي ازمحققين كاراستخراج مداخل براساس اطلاعات كتابشناسي( فيپا ) كليه كتابهاي دفاع مقدس انجام گرفت و من فقط كارنظارت كلي بركتاب و انجام ويرايش آن رابرعهده داشته ام.«كتابشناسي دفاع مقدس» ، با همكاري انتشارات صرير، وابسته به بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، به چاپ رسيده است.

مجموعه اي از غزل هاي ۵۰۰ غزل سرا منتشر مي شود
ايسنا: مجموعه از نوغزل شامل حدود ۱۵۰ غزل جديد از شاعران انقلاب به زودي و به همت حوزه هنري شهر تهران منتشر مي شود.
غزل هاي اين مجموعه از ميان بيش از هزار غزل از ۵۰۰ غزلسراي پس از انقلاب انتخاب شده و در ضميمه آن فهرست اعلام و كتابشناسي به چشم مي خورد.
از نو غزل با پنج نقد از زكريا اخلاقي ، اسماعيل اميني، عليرضا قزوه، عبدالجبار كاكايي و سهيل محمودي درباره غزل معاصر همراه است.

چهره هاي ادبي همزمان با بزرگداشت
«حافظ» معرفي مي شوند
نخستين جشنواره ادبي دانشجويان هنر، در دو بخش شعر و داستان كوتاه برگزار مي شود.
كانون شعروادب دانشجويان دانشگاه هنر اين جشنواره را با مشاركت معاونت دانشجويي و فرهنگي، دفتر هنر و ادبيات دانشجويي دانشگاه هنر و همكاري اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار مي كند.
اين گزارش حاكي است موضوعات جشنواره آزاد و ماه مبارك رمضان اعلام شده و در روز بيستم مهرماه سال جاري مصادف با بزرگداشت لسان الغيب حافظ شيرازي برگزار مي شود.
لازم به ذكراست كه آثار برگزيده ارسالي علاوه بر دريافت جوايز؛ در دو بخش در كتاب ويژه جشنواره نيز به چاپ خواهد رسيد.

ابوالفضل جليلي رييس هيات داوران جشنواره توكيو شد
فارس: ابوالفضل جليلي به عنوان رئيس هيات داوران هجدهمين جشنواره فيلمكس توكيو معرفي شد.
ابوالفضل جليلي فيلمساز كشورمان با اعلام اين خبر گفت: در اين جشنواره فيلمي از امير نادري فيلمساز كشورمان نيز حضور خواهد داشت.
موضوع اصلي هجدهمين جشنواره بين المللي فيلم توكيو كه از ۲۲ تا ۳۰ اكتبر (۳۰ مهر تا ۸ آبان) برگزار مي شود، آسيا و خصوصاً آسياي جنوب شرقي خواهد بود.
در اين دوره از جشنواره فيلم هايي از دو كشور تايوان و كره جنوبي نيز به نمايش درخواهد آمد و اين در حالي است كه تعداد فيلم هاي نمايش داده شده از كشورهاي عضو سازمان آسه  آن از سه فيلم در سال ۲۰۰۲ به ۱۲ فيلم در سال جاري افزايش يافته است.
گفتني است سال گذشته بهمن قبادي با فيلم «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» موفق به دريافت جايزه ويژه هيات داوران هفدهمين جشنواره فيلمكس توكيو شد.

نخستين جشنواره فيلم، عكس و نقاشي
«پيوند سبز» برگزار مي شود
ايسنا: اولين جشنواره فيلم و عكس و نقاشي «پيوند سبز» به همت معاونت اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان تهران ، با همكاري هنرستان هنرهاي زيباي كرج در مهر ماه سال جاري همزمان با هفته نيروي انتظامي برگزار مي شود.
داوود باقري مدير اين هنرستان گفت: انگيزه ما از همكاري با معاونت اجتماعي، آشنايي نسل جوان كه جمعي از آنها از مراجعان ما مي باشند، با مقررات و آيين نامه هاي انضباطي و انتظامي شهر و كشور است.
از آنجايي كه اطلاع رساني و تاثيرگذاري از طريق هنر ممكن ترين راههاست، جشنواره اي با موضوعاتي نظير پليس و معضلات اجتماعي مؤثرترين روش ها مي باشد.
وي درخصوص تعاملات پليس و جامعه گفت: در اين جشنواره از علاقه مندان به رشته هاي مربوط دعوت كرديم تا با برگزاري جشنواره تخصصي با موضوعات اجتماعي آنگونه كه مي توانند، مسائل و مشكلات روز خود را مطرح كنند و با در نظر گرفتن اين مساله كه برگزاري چنين جشنواره هايي از جمله وظايف مراكز آموزش آكادميك رسمي كشور است و معاونت اجتماعي وظيفه تنظيم و تدوين مقررات و ارايه قوانين مربوط را دارد، هنرستان نيز به عنوان يك مركز آموزش وظيفه دارد مقررات را آموزش دهد.
ما از جوانان به همكاري اجتماعي دعوت مي كنيم تا از طريق زيباترين شكل ارتباطي كه هنرهاي ديداري مي باشد، به مواردي چون امنيت اجتماعي و جامعه سالم برسيم.
باقري با اشاره به آثار ارسال شده به دبيرخانه جشنواره افزود: اگر براي شركت در جشنواره هيچ محدوديت سني يا محدوديت آثار در نظر نگرفتيم، فقط به اين دليل است كه هر كس با هر نظر و تخصصي كه دارد، نسبت به مقررات اجتماعي نظر خود راارايه كند، حقوق خود را شناخته و اجازه پامال شدن آنها را ندهد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ادامه دشمني ها
برخورد انگليسي ها با آثار باستاني ايران در لندن متفاوت بوده است. گاردين در تحليلي از آن به عنوان امپراتوري شرارت ياد كرد، جك استراو در گفت وگويي از اين كه از چشم يوناني ها تاريخ ايران را مرور كرده است اظهار پشيماني كرد. تايمز انگليسي در تحليلي به نوشته ميراث خبر، از قصه هاي هرودت پدر تاريخ به خاطر نشر قصه هاي خطرناك تاريخي درمورد ايرانيان اظهار تنفر كرده است. به باور تحليلگر تايمز، تصور ارائه شده از ايرانيان در تاريخ نادرست بوده و به آنها تهمت زده شده است. به هر حال اگر انگليسي ها با يادآوري اين سخنان در پي ايجاد اعتماد در ايراني ها هستند چرا با موضع گيري هاي خصمانه درمورد ايران همچنان از نگاه يوناني هاي متخاصم مي نگرند درست است كه تاريخ ايراني ها نسبت به دوره هخامنشي متفاوت شده و از آن امپراتوري باستان، همين حوزه جغرافيايي باقي مانده است، معلوم نيست كه با اظهار چنين گفته هاي اشتباه، انگليسي ها در منش و رفتار سياسي مثل گذشته ها رفتار مي كنند به خصوص كه وزير امور خارجه انگليس صراحتاًبه اين نكته اعتراف كرد كه از چشمان دشمنان ايران به ملت ايران نگريسته اند.
پاتوق بانوان
بانوان تهراني هم به همت رئيس اتحاديه قهوه خانه هاي سنتي صاحب پاتوق مي شوند. ظاهرا اين رئيس اتحاديه وقتي ديده كه بانوان در قهوه خانه هاي سنتي نظير دربند، دركه و.. ساعاتي از وقت خود را صرف استفاده از چاي، قليان و ديزي سنگي كرده اند غيرتش گل كرده و به ميراث خبر گفته كه بعد از ۴۰۰ سال بانوان ايراني را صاحب پاتوق خواهد كرد. به هر حال معلوم نيست كه در اين پاتوق ها قهوه چي زن، شاگرد قهوه چي زن و كاركنان آن را همين طايفه زنان تشكيل مي دهند يا نه؟ شايد در آينده از افتتاح تريا بازي و ساير تفريحات سالم قهوه خانه اي هم خبر دادند!
تبليغ آن طرفي
متوليان دولت آمريكا وقتي ديدند كه در زمينه كمك رساني به آسيب ديدگان فاجعه كاترينا حسابي از دست رسانه هاي گروهي لطمه خوردند به همين خاطر با نظرسنجي مؤسسه تحقيقاتي PEW به نوعي قلمداد كرده اند كه ۶۷ درصد از مردم از شيوه كمك رساني دولت آمريكا رضايت دارند. درحالي كه همين هجوم تبليغاتي باعث شده بود كه جورج بوش سه بار به نيواورلئان سفر كند و مسئول كمك رساني به آسيب ديدگان هم استعفا دهد. البته در گزارش ايسنا، فقط ۳۸درصد سرعت كمك رساني دولت آمريكا را ستودند.
كتاب به كمك آسيب ديدگان طوفان كاترينا رفت
سايت كتاب: ايمي تن نويسنده معروف چيني تبار و نويسنده كتاب مشهور «جوي لاك كلاب» با حضور در يك كتابفروشي بيش از ۴۰ هزار دلار براي آسيب ديدگان طوفان كاترينا اعانه جمع آوري كرد. ايمي تن اندكي پس از با خبر شدن از حادثه كاترينا با «الين پتروچلي» مدير كتابفروشي بزرگ «بوك پسيج» تماس گرفت و از او پرسيد آيا مي تواند در يك چشم بر هم زدن مراسم كتابخواني در كتابفروشي راه بيندازد. پتروچلي نيز چند تا از برنامه هاي خود را لغو كرد و برنامه اي با عنوان «نويسندگان امدادگر» به راه انداخت.حدود ۵۰۰ نفر از دوستداران كتاب در كتابفروشي مزبور ازدحام كردند تا به كتابخواني نويسندگاني چون ايمي تن، ان پكر، آرميستيد موپن، و آيلت والدمن گوش دهند.اين كتابدوستان بخش هايي از رمان ها، كتاب خاطرات، شعر و كتاب آشپزي را از زبان نويسندگان محبوب خود شنيدند.پتروچلي گفت: ما هنوز هم داريم از سوي كساني كه در اين مراسم حضور نداشتند چك دريافت مي كنيم.پتروچلي گفت: ما هنوز هم در حيرتيم. واقعاً باورمان نمي شود كه مشتري هاي ما و تمام نويسندگاني كه در اين مراسم حاضر شدند اينقدر گشاده دست باشند.
آشي كه پختنش سه فصل طول مي كشد
«آَش دوني» غذاي مخصوص زمستان است، اما زنان خوانساري از اواسط تابستان در فكر تدارك بساط آن هستند. «آَش دوني» غذاي مخصوص زمستان و شب هاي برفي است، اما زنان خوانساري از اواسط تابستان در فكر تدارك بساط آن هستند.پختن آش دوني مثل همه آش ها كار چند ساعت است و همه زحمت ها براي گندم آسياب شده اي است كه به اين آش قوت مي دهد.تهيه اين گندم هم آداب مخصوص خودش را دارد. اول بايد گندم  هاي شسته شده را در حياط پهن  كنند تا زير آفتاب خشك شود و بعد نوبت آسياب كردن گندم ها است. آسياب كردن گندم هم مراسم ويژه اي دارد. گندم ها با دستاري سنگي كه وزني نزديك به صد كيلو دارد آسياب مي شوند و هر محله يك دستار دارد كه هر سال در خانه يكي از اهالي محل است. اواخر شهريور كه مي رسد زن هاي محل يك روز را معين مي كنند و همه با كيسه گندم هايشان به خانه اي كه دستار را به امانت برده مي روند و يك روز كامل دسته جمعي، همه گندم هاي اهالي محله را آسياب مي كنند.به خاطر سنگيني دستار هركس فقط يك ربع ساعت مي تواند آن را بچرخاند و بعد اين زمان بايد نوبت رابه ديگري بدهد و براي همين است كه اين روز بيشتر از آنكه روز كار و خستگي باشد، روز ديد و بازديد و دور هم جمع شدن زنان محل است.آش دوني آنقدر براي خوانساري ها مهم است كه حتي آنهايي هم كه سالهاست به شهرهاي ديگر رفته اند، زمستانشان بدون آش دوني نمي گذرد و تابستان هر سال پنج، شش كيلو را هم كه شده گندم آسياب شده تهيه مي كنند.گندم كه مهيا باشد، بار گذاشتن آش كاري ندارد، گندم آسياب شده را از شب قبل خيس مي كنند و صبح با نخود و لوبيا بار مي گذارند، حبوبات كه پختند چغندر ريز شده و سبزي آش هم به آن اضافه مي شود و بعد هم نعنا داغ و پياز سرخ كرده و كشك و كاسه هاي آشي كه سرماي زمستان را از ياد همه مي برد.

كوتاه از هفت هنر
اخبار هفته دفاع مقدس
همايش تجليل از شور آفرينان دفاع مقدس
002667.jpg
همايش «تجليل از شور آفرينان دفاع مقدس» به مناسبت هفته دفاع مقدس و با هدف تجليل از شاعران، مداحان و مبلغان شور آفرين دفاع مقدس روز شنبه دوم مهر ماه ۱۳۸۴ ساعت ۱۶ در تالار وحدت برگزار مي شود. در اين همايش كه با همكاري دبيرخانه شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت بنياد شهيد و امور ايثارگران و معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود، ضمن تجليل از ۱۴ نفر از برگزيدگان شور آفرين دفاع مقدس با حضور مقامات لشگري و كشوري برنامه هايي به شرح زير اجرا خواهد شد:
سخنراني دكتر صفار هرندي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي، سخنراني و ارايه گزارش دكتر محمد حسين ايماني دبير محترم شوراي فرهنگ عمومي و شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، سخنراني دكتر دهقان رئيس محترم بنياد شهيد و امور ايثارگران، شعر خواني شاعران دفاع مقدس به دبيري دكتر عليرضا قزوه، اجراي موسيقي دفاع مقدس و اجراي تئاتر توسط گروه هاي برگزيده هنري.
حاتمي كيا، درويش، شيخ طادي، حميد نژاد و ملاقلي پور در «سينما يك»
ايسنا: «سينما يك» همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس ويژه برنامه خود را با پخش فيلم هايي از يكي از فيلمسازان صاحب سبك در سينماي دفاع مقدس به روي آنتن مي برد.برنامه سينما يك در هفته دفاع مقدس فيلم هايي از كارگرداناني چون ابراهيم حاتمي كيا، احمدرضا درويش، پرويز شيخ طادي و عزيزالله حميد نژاد و رسول ملاقلي پور را براي بينندگان شبكه اول سيما پخش خواهد كرد و بحث هاي كارشناسي فيلم ها با حضور يكي از عوامل فيلم و كارشناسان اين عرصه، همچون برنامه هاي پيشين در ابتدا و انتهاي فيلم به روي آنتن مي رود.عوامل برنامه سينما يك كه به دليل خريد حق رايت فيلم ها و همچنين انتخاب و پخش آنها از ساير شبكه ها دچار مشكلاتي بوده اند، تمامي فيلم هاي ويژه برنامه دفاع مقدس را براي نخستين بار پخش نخواهند كرد.بدين ترتيب فيلم هايي كه براي نخستين بار از تلويزيون به نمايش درمي آيند (مانند مزرعه پدري ) در فضايي جديد و گاه در لوكيشن فيلم به بحث گذاشته مي شوند.«هور در آتش» ، «مزرعه پدري» ، «مهاجر» ، «سرزمين خورشيد» و «دختري از آسمان» فيلم هايي هستند كه نمايش داده مي شوند.
آغاز جشنواره حماسي موسيقي دفاع مقدس
ايسنا: جشنواره حماسي موسيقي دفاع مقدس از امروز همزمان با هفته دفاع مقدس با برگزاري گروه هاي مختلف موسيقي در چهار فرهنگسراي تهران آغاز به كار مي كند. محمدحسين برزين مدير مركز موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران روز چهارشنبه گفت: اين جشنواره از ۳۱ مرداد ماه لغايت ۶ مهر در فرهنگسراي بهمن، هنر، ملل و فدك برگزار مي شود.اجراي سمفوني شهيد باكري روز ششم مهر در فرهنگسراي بهمن و توسط اركستر سمفونيك سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و سمفوني خرمشهر توسط گروه كر فرهنگسراي بهمن از برنامه هاي ويژه اين جشنواره است. سمفوني شهيد باكري را محمدحسين برزين نوشته و احمد پژمان نيز خالق سمفوني خرمشهر است.
آثار پژوهشي و نمايشنامه هاي دفاع مقدس حمايت مي شوند
فارس:مهرداد راياني مخصوص گفت: از سوي كانون نمايشنامه نويسان تئاتر مقاومت، نمايشنامه هاي توليد شده از مبلغ ۵۰۰ تا يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و آثار پژوهشي نيز از ۲ تا ۱۰ ميليون تومان مورد حمايت قرار مي گيرند.مهرداد راياني  مخصوص عضو شوراي تخصصي كانون  نمايشنامه  نويسان تئاتر مقاومت خبر از برگزاري مراسم اختتاميه اولين دوره نمايشنامه خواني تئاتر مقاومت در نهم مهر ماه داد و گفت: در اين مراسم كه به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار مي شود گزارشي از عملكرد انجمن و كانون نمايشنامه نويسان ارائه مي شود.وي در ادامه به فعاليت كانون نمايشنامه نويسان تئاتر مقاومت اشاره كرد و بيان داشت: كانون نمايشنامه نويسان تئاتر مقاومت بعد از تعيين اعضاي شوراي تخصصي اساسنامه كانون را اصلاح كرد و اساسنامه نهايي نيز در مجمع مطرح و تأييد خواهد شد.وي در ادامه به كارهاي صورت گرفته كانون اشاره كرد و اظهار داشت: اولين كار اين كانون، توليد نمايشنامه و آثار پژوهشي است.آيين نامه حمايت از نمايشنامه و آثار پژوهشي نوشته شده و قرار است نمايشنامه هاي توليد شده از مبلغ ۵۰۰ تا يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به شرط چاپ و خريد اثر و همچنين خريد امتياز اثر به مدت ۶ سال مورد حمايت قرار گيرند.اين كارگردان به بخش پژوهش و حمايت از آثار پژوهشي اشاره كرد و گفت: در زمينه پژوهش نيز آثار از ۲ تا ۱۰ ميليون تومان به شرط چاپ و خريد آثار مورد حمايت قرار مي گيرند.وي در پايان گفت: كانون نمايشنامه نويسان در انتخاب آثار به كيفيت توجه كرده است.
نمايشگاه تخصصي نمايشنامه هاي دفاع مقدس
ايسنا: در هفته بزرگداشت ۸ سال ايثار و مقاومت، نمايشگاهي تخصصي شامل شناسنامه كليه نمايشنامه هاي يازده دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس برپا خواهد شد.
بيش از ۵ هزار نمايشنامه در دوره هاي گذشته جشنواره تئاتر دفاع مقدس شركت كرده اند، كه در اين نمايشگاه ميزان كمي  حضور اين نمايشنامه ها به تفكيك كارگردان، شهر، استان، بخش، دوره جشنواره و نتايج مراحل بازخواني، بازبيني و اجرا در قالب تابلوهاي مجزا در معرض ديد هنرمندان و علاقه مندان قرار مي گيرد.اين نمايشگاه كه حاصل پژوهش هاي كميته علمي  هم انديشي هنرمندان تئاتر دفاع مقدس و براي اولين بار صورت گرفته است، پنجم مهر ماه همزمان با اين هم انديشي در سالن اسوه تهران برگزار مي شود.

كنسرت در تالار وحدت
كنسرت بزرگ كودكان و نوجوانان در تالار وحدت برگزار مي شود.
به مناسبت روز جهاني كودك، كنسرت بزرگ كودكان و نوجوانان به سرپرستي ناصر نظر روزهاي ۳۱ شهريور و اول مهر (امروز و فردا) از ساعت ۱۵ در تالار وحدت برگزار مي شود. اين كنسرت با حمايت انجمن موسيقي ايران و انجمن حامي براي توسعه فضاهاي آموزشي و فرهنگي اجرا خواهد شد.

برگي از تاريخ
همايش سران كشورهاي اسلامي
در همايش سران كشورهاي اسلامي، موضوع آتش گرفتن مسجدالاقصي بررسي شد. نخستين سخنران جلسه، شاه ايران بود كه به پيشنهاد او، حسن پادشاه مراكش، به رياست همايش انتخاب گرديد. در اين همايش، طرفداران مبارزه سياسي بر ضد اسرائيل، توانستند كشورهايي مانند مصر به رهبري عبدالناصر و سوريه به رهبري حافظ اسد را كه به اقدامات عملي بر ضد رژيم صهيونيستي معتقد بودند، منزوي سازند. هرچند پس از آتش سوزي مسجدالاقصي در مرداد ماه ۱۳۴۸ اعتراضات شديدي در سطح جهان روي داد، ولي سران كشورهاي اسلامي، هيچ گاه نتوانستند براي رهايي قدس و نجات مردم مظلوم فلسطين، اقدام مؤثري انجام دهند.
تجاوز عراق به ايران
در بعدازظهر ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ رژيم بعثي عراق پس از بيست ماه مقدمه چيني، مرزهاي ايران اسلامي را مورد تجاوز قرار داد. در اين روز، سه فروند ميگ ۲۳ عراق، فرودگاه بين المللي مهرآباد تهران را مورد حمله قرار دادند و بدين ترتيب، جنگ و تجاوز عراق عليه ايران به اشاره و حمايت آمريكا و دولت هاي غربي آغاز شد. هرچند عراق تا قبل از ۳۱ شهريور، با ۷۳۶ مورد تجاوز به حريم جمهوري اسلامي ايران، خوي توسعه طلبانه خود را آشكار كرده بود. هم زمان با تهران، فرودگاه هاي نظامي و بين المللي تبريز، شيراز، همدان، دزفول و اصفهان نيز مورد حمله هواپيماهاي دشمن قرار گرفت. در آن زمان، طه ياسين رمضان در مجله «الثوره» ارگان حزب بعث عراق اعتراف نمود كه: «هدف از جنگ، مسئله چند صد كيلومتر زمين نيست، بلكه هدف، سرنگوني و انهدام جمهوري اسلامي ايران است» . جنگ تجاوزگرانه رژيم بعثي عراق عليه ايران نزديك به هشت سال ادامه يافت و سرانجام در روز ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ شمسي بدون آن كه رژيم عراق به اهدافش رسيده باشد، آتش بس رسمي بين ايران و عراق برقرار گرديد.
نطق حضرت آيت الله خامنه اي در سازمان ملل
حضرت آيت الله خامنه اي رئيس وقت جمهوري اسلامي ايران با شركت در چهل ودومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد نطق تاريخي خود را بيان كردند. ايشان در سخنراني خود، ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران را درباره مسائل مختلف بيان و از عملكرد خيانت آميز دولت امريكا در قبال ملت مسلمان ايران در نيم قرن گذشته، به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، شديداً انتقاد نمودند. همچنين ايشان به تشريح علل و اهداف رژيم عراق براي آغاز جنگ و جنايات بي شمار اين رژيم و نظاميان آن بر ضد مردم مسلمان، مظلوم و بي دفاع ايران پرداختند. اين سخنان درحالي صورت مي گرفت كه مدتي قبل از آن، قطعنامه ۵۹۸ شوراي امنيت به تصويب رسيده و عراق نيز درنهايت ضعف و درماندگي، آن را پذيرفته بود. ازاين رو، نطق تاريخي آيت الله خامنه اي در سازمان ملل، نقش مهمي در خنثي كردن تبليغات سوء دشمنان عليه جمهوري اسلامي و روشن ساختن افكار عمومي جهان داشت.
آغاز هفته دفاع مقدس
۳۱ شهريور سالروز شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلاي ايران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاري شده است. دوران هشت سال دفاع مشروع امت سلحشور ايران در حفظ و اعتلاي نظام مقدس اسلامي و حراست از مرزهاي عزت و شرف اين مرز و بوم، به مثابه يكي از حساس ترين و بارزترين برهه هاي حيات راستين اين ملت، همچون نگيني تابناك، تا هميشه زمان، بر تارك تاريخ حماسه و ايثار و پايداري آزادگان جهان مي درخشد. دفاع امت اسلامي ايران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاريخ افتخارآفريني مبارزات حق طلبانه يك ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پايداري ايران اسلامي كه برخاسته از روح وحدت و ايمان بود، در سايه هدايت هاي رهبر انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) شكل گرفت و باعث احياي يك مكتب سازنده و نهضت هاي آرمانگرا و ايدئولوژي جهانگير شد. دفاع مقدس ما در زمينه هاي مختلف سياسي، نظامي، اجتماعي، فرهنگي و... توانست معادلات جهاني معمول را برهم زند و تحليل هاي مادي دنياپرستان را نقش برآب سازد. اين حادثه عظيم، بي شك در ياد ملت بزرگ ايران خواهد ماند و غرور و سرافرازي و حماسه آفريني را در نسل هاي بعد برجاي خواهد گذاشت. جنگ تحميلي عراق عليه ايران ۲۸۸۷ روز به طول انجاميد كه طي آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت كه ۷۹۳ روز حمله از سوي رزمندگان اسلام بود و ۲۰۷ روز از سوي ارتش متجاوز يعني در طول جنگ شمار ۳۸۱ هزار و ۶۸۰ نفر از نيروهاي دشمن كشته و يا زخمي شدند و ۷۲ هزار نفر به اسارت نيروهاي اسلام درآمدند. در اين هشت سال ۳۷۱ فروند هواپيما و ۸۲ فروند بالگرد دشمن منهدم شد. ۱۷۰۰ دستگاه تانك و نفربر، ۴۸۰ قبضه توپ و سه هزار و ۳۶۳ دستگاه خودرو نظامي به غنيمت ايران درآمد و پنج هزار و ۷۵۸ دستگاه تانك و نفربر، ۵۳۲ قبضه توپ و پنج هزار و ۱۵۲ دستگاه خودرو نظامي دشمن منهدم گرديد. مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخاير ارزي عراق كه در ابتداي جنگ، حدود ۳۰ ميليارد دلار بود، پس از شكست در عمليات بيت المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پايان جنگ، اين كشور بيش از هفتاد ميليارد دلار بدهي داشته باشد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
حرف
اون گوشه نشستي كه چي؟ به جاي اين كه زبان ببندي و لال بشي بيا با من حرف بزن. چي؟ من هم ساكتم ؟! بيخود. من اومدم خواهش مي كنم كه با من حرف بزني، بعد تو مي گي من ساكتم! تو هم داري حرف مي زني؟! از كي دروغگو شدي. تو كه سالهاست يك كلمه حرف نزدي چطور ادعا مي كني كه حرف مي زني؟... همون دعواي هميشگي. هيچوقت نتوانست با خودش حرف بزند.
مسعود علوي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۳ دقيقه

گل و گياه
گل آويز
002661.jpg
نام علمي: Fuchsia Celia Smedley'
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه گلداني به بلندي و گستردگي ۷۵-۴۵ سانتي متر است. گلهاي درشت و كم گلبرگ آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد در طول رشد گياه ماهيانه يا دو هفته يكبار با كود مايع تغذيه مي شود حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |