پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۶ - Sep 22, 2005
در گفت و گو با همشهري اعلام شد
برنامه هاي وزارت بازرگاني براي تأمين كالا
و تنظيم بازار در ماه مبارك رمضان
002703.jpg
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي:با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، وزارت بازرگاني با اعلام كالابرگ ويژه، سراسري روغن و شكر، افزايش سهميه شير يارانه اي خانوار، تنظيم بازار مرغ و تخم مرغ، عرضه خرما و اعلام كالابرگ ويژه مناطق محروم كه در سال ۸۳ دچار خشكسالي شده اند نسبت به عرضه و تنظيم بازار اقدام خواهد كرد.
مديركل دفتر برنامه ريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت بازرگاني با اشاره به برنامه هاي اين وزارتخانه به مناسبت ماه مبارك رمضان گفت: براساس تصميمات اتخاذ شده در جلسه كميته مشترك شير خانوار (وزارتخانه هاي بازرگاني، رفاه و تامين اجتماعي و جهاد كشاورزي) مقرر شده تا سهميه شير يارانه اي خانوار با افزايش روزانه ۲۴۰ تن از ۴ هزار و ۱۳۶ تن كنوني به ۴ هزار و ۳۷۶ تن در اين ايام افزايش يابد كه اين افزايش از تاريخ
۱/۷/۸۴ اعمال خواهد شد.
حسين مدرسي خياباني با اشاره به اعلام كالابرگ هاي سراسري ويژه ماه مبارك رمضان گفت: كالابرگ شهري و روستايي روغن نباتي به ميزان ۹۰۰ گرم در يك نوبت و كالابرگ شكر در يك نوبت تصويب و ابلاغ شده و سعي مي كنيم تا اواسط ماه مبارك رمضان يك نوبت ديگر از كالابرگ هاي مذكور را اعلام كنيم تا اين كالاها تا پايان ماه مبارك رمضان تامين شود.
وي ديگر اقدامات اين وزارتخانه را در زمينه تامين و توزيع كالاهاي غيركالابرگي دانست و گفت: براي تنظيم بازار مرغ و تخم مرغ سهميه اي در محل طرح ذخيره گردشي مرغ در نظر گرفته ايم و با همكاري شركت پشتيباني امور دام نسبت به توزيع مرغ براي جلوگيري از افزايش قيمت آن اقدام مي شود و در زمينه تخم مرغ نيز در حوزه تهران و بعضي استان ها كه ممكن است قيمت ها به بيش از قيمت سقف اعلام شده افزايش يابد، با همكاري اتحاديه ميهن نسبت به توزيع تخم مرغ اقدام خواهد شد.
مدرسي خياباني افزود: همچنين با همكاري سازمان ميادين ۳۰ غرفه را در ميادين اصلي ميوه و تره بار براي عرضه مستقيم خرما ۲۰ درصد زير قيمت هاي مصرف كننده بازار و كيفيت مطلوب در نظر گرفته و با هماهنگي استان هاي كرمان، خوزستان و هرمزگان از طريق سازمان هاي بازرگاني اين استان ها عرضه هاي مذكور به توليدكنندگان اين مناطق واگذار و بازار خرما در ماه مبارك رمضان تنظيم خواهد شد.
وي اعلام يك سري كالابرگ ويژه براي مناطق محروم كه در سال ۸۳ دچار خشكسالي شده اند را از ديگر برنامه هاي مذكور دانست و گفت: در ۴ استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمان و خراسان جنوبي كالابرگ ويژه اي براي ۳ كيلوگرم برنج، ۲ كيلو و ۴۰۰ گرم قند و شكر و يك كيلو و ۸۰۰ گرم روغن براي سرانه هر نفر اعلام خواهد شد كه يك كالابرگ برنج، ۲ كالابرگ روغن و ۲ كالابرگ شكر را شامل مي گردد.
همچنين سهميه ويژه اي در اختيار كميته امداد امام خميني براي توزيع برنج و روغن در حوزه تهران قرار خواهد گرفت.
مدرسي خياباني با اشاره به اينكه قيمت تمام كالاهاي كالابرگي اعلام شده همان قيمت هاي مصوب سال ۸۳ مي باشد، گفت: جهت گيري در افزايش سهميه شير خانوار به سمت استان هاي محروم بوده است به نحوي كه در اين ايام سهميه شير خانوار استان ايلام ۵۰ درصد، سيستان و بلوچستان ۲۵ درصد، كهگيلويه و بويراحمد ۱۵ درصد، هرمزگان ۱۰ درصد، بوشهر ۱۵ درصد، چهارمحال و بختياري ۱۰ درصد و خوزستان حدود ۹ درصد در ماه مبارك رمضان افزايش خواهد يافت.
وي افزود: به دليل تقارن فصل برداشت برنج در مناطق شمالي كشور با وجود آمادگي براي توزيع برنج كالابرگي فعلا هرگونه توزيع كالابرگي اين محصول متوقف شده است. براي توزيع پنير يارانه اي نيز از ابتداي سال جاري، توزيع اين محصول را در وزارت جهاد كشاورزي پيگيري كرده ايم كه با وجود توزيع اين فرآورده در ۴ استان كشور پيمانكاران طرف قرارداد وزارتخانه مذكور به بهانه اقتصادي نبودن اعمال قيمت هاي سال ۸۳ فعلا حاضر به ادامه توزيع آن نيستند. همچنين در زمينه اعمال قيمت بر توزيع زولبيا و باميه نيز كه در سال گذشته اقداماتي صورت گرفته در تلاش هستيم تا از طريق هيات عالي نظارت اقدام كنيم.

خودپرداز...
به رغم ناكارآمدي و خدمات نامناسب خودپردازهاي بانك هاي كشور برخي گزارش ها از دريافت هزينه از هر بار دريافت پول از اين خدمات بانكي حكايت دارد.
متأسفانه و به دلايلي كه هنوز هيچ يك از مسئولان بانكي كشور در مورد آن توضيح نداده اند خدمات خودپردازها به مشكلي براي دارندگان حساب هاي الكترونيكي تبديل شده و در اغلب روزها شاهد صف هاي طولاني مردم در مقابل اين دستگاه ها هستيم كه از ارايه خدمات لازم ناتوانند. اينكه چرا و چگونه تكنولوژي هاي برتر در شبكه خدمات بانكي به يك معضل براي مردم تبديل شده سئوالي است كه بايد مسئولان مربوطه پيش از تصويب دريافت هزينه از اينگونه خدمات به آن پاسخ دهند.
متاسفانه و عليرغم تبليغات گسترده و فراوان در مورد ارايه خدمات الكترونيكي هنوز در اين زمينه موانع فراواني وجود دارد كه به دليل نداشتن متولي هيچ پاسخي نيز به مردم داده نمي شود.
هر يك از نهادهاي بانكي و يا دستگاه هاي دولتي به نوعي به ارايه اينگونه خدمات روي آورده اند و چون در مجموعه كشور ظاهرا هيچگونه معيار و استانداردي در اين زمينه وجود ندارد، هر يك از نهادهاي يادشده با روش خاص خود به ارايه خدمات الكترونيكي روي آورده است و شايد آشفتگي موجود در اين خدمات ناشي از همين مسئله باشد كه بجاي ايجاد رفاه و آسايش بيشتر براي مردم بر معضلات آنان افزوده است.
جا دارد در اين زمينه يك راه حل اساسي ارايه شده و معيارهاي علمي و فني براي آن تدوين و اجرايي شود و نهادي نيز مسئول نظارت و پيگيري آن گردد تا مردم علاوه بر دريافت خدمات نامناسب مجبور به پرداخت هزينه هاي اضافي نشوند.

۶۳درصد پوشاك صادراتي ايران
را آذري ها و افغاني ها خريدند
گروه اقتصادي: در پنج ماهه امسال ۳۷ ميليون دلار پوشاك به خارج از كشور صادر شد كه ۲۳ ميليون و ۲۷۶ هزار دلار (۶۳ درصد) آن به كشورهاي جمهوري آذربايجان و افغانستان بوده است.
در اين مدت ۱۴ ميليون و ۷۵۰ هزار دلار پوشاك به جمهوري آذربايجان و ۸ ميليون و ۵۲۶ هزار دلار به افغانستان صادر شد.
پس از اين دو كشور قرقيزستان با ۳ ميليون و ۳۶۴ هزار دلار، قزاقستان با ۲ ميليون و ۸۴۸ هزار دلار و گرجستان با ۲ ميليون و ۱۲۷ هزار دلار جزء بهترين خريداران پوشاك ايران بودند.
صادرات پوشاك طي پنج ماهه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ۵/۱۰ درصد كاهش داشت.
براساس اين گزارش، مجموع صادرات صنايع نساجي و پوشاك در اين مدت به ۸۱ ميليون و ۷۵ هزار دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد كاهش داشت.
طي اين مدت در بين اقلام زيرمجموعه صنايع نساجي و پوشاك صادرات پارچه هاي پنبه اي و پشمي با افزايش قابل توجهي روبه رو بود.
در پنج ماهه سال جاري ۸۰۶ هزار دلار پارچه پنبه اي و ۶۷۰ هزار دلار پارچه پشمي به خارج از كشور صادر شد كه اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل درمورد صادرات پارچه هاي پنبه اي ۴۸ درصد و درخصوص صدور پارچه هاي پشمي حدود ۹ برابر رشد نشان مي دهد.
اين گزارش حاكيست، طي پنج ماهه امسال صادرات فرش ماشيني با ۱۷ درصد رشد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم ۱۳ ميليون و ۶۸۲ هزار دلار رسيد.
در همين مدت ۱۱ ميليون و ۴۵۹ هزار دلار موكت و ۱۰ ميليون و ۲۹۷ هزار دلار پارچه ساخته شده از الياف مصنوعي به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با پنج ماهه اول پارسال به ترتيب ۱۲ و ۶/۲۹ درصد كاهش نشان مي دهد.

توليد و فروش  عمده  برق  در كشور رقابتي  شده  است
ايرنا: مدير بازار برق  شركت  مديريت  شبكه  برق  ايران  گفت :با راه اندازي  بازار برق  در كشور، توليد و فروش  عمده  برق  رقابتي  شده  است .
عليرضا خجسته  افزود:در برنامه  سوم  توسعه  و در جهت  تجديد ساختار صنعت  برق ، بحث  فروش عمده  انرژي  الكتريكي  به  صورت  رقابتي  در متن  برنامه  گنجانده  و در راستاي اجراي  اين  برنامه ، بازار برق  كشور از آبان  ۱۳۸۲ راه اندازي  شد.وي  در ادامه  گفت : با راه  اندازي  بازار برق ، توليد عمده  برق  در نيروگاه هاي  كشور به  صورت  رقابتي  درآمده  است  و تمام  واحدهاي  نيروگاهي  به  شيوه ساعتي ، قيمت  توليد قابل  عرضه  خود را ارائه  مي دهند كه  بر اساس  نياز مصرف همان  ساعت  مناقصه  برگزار و نيروگاهي  كه  كمترين  قيمت  را مي دهد، برنده  مناقصه مي شود و به  اين  صورت  رقابت  در فروش  عمده  برق ، تحقق  مي يابد.مدير بازار برق  ايران ، با اشاره  به  دولتي  بودن  نيروگاههاي  كشور اظهار داشت : در نظام  رقابتي  جديد، بودجه  نيروگاهها بر اساس  ميزان  عملكرد و فروش  آنها تعيين  مي شود.خجسته  تصريح  كرد: رقابت  در بازار برق  كامل  نيست ، ولي  اين  رقابت  شكل گرفته  و در آينده  به  صورت  كامل تر انجام  خواهد شد.وي  افزود: تا دو دهه  پيش ، صنعت  برق  در كشورهاي  معدودي  غيردولتي  بود، اما اكنون  كه  در بسياري  از كشورها از جمله ايران  صنعت  برق  به  دنبال  استفاده از سرمايه هاي  بخش  غيردولتي  است ، بنابر اين  بايد راهي  براي  اعمال  معادلات اقتصادي  در صنعت  برق  يافت  تا جذابيت  آن ، سرمايه هاي  عمده  را به  سمت  احداث نيروگاه  و توليد برق  بكشاند.

با پرداخت ۶۵درصد هزينه از سوي سازمان بهينه سازي؛
پژوهاي  ،۴۰۵ سمند و نيسان  پاترول  دوگانه سوز مي شوند
سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  كشور براي  نخستين  بار ۶۵ درصد يارانه  دوگانه سوزشدن  خودروهاي  شخصي  شامل  انواع  پژو ،۴۰۵ سمند و نيسان  پاترول  را پرداخت  مي كند.
دفتر فرهنگ سازي  و ارتباطات  سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  كشور اعلام  كرد: دارندگان  خودروهاي  كاربراتوري  و انژكتوري  مورد بحث مي توانند از اين  تسهيلات  ويژه  استفاده  كنند.
بر اساس  اين  گزارش : دارندگان  خودروهاي  انژكتوري  سمند و پژوي  ۴۰۵ براي  دوگانه سوز كردن  اين  خودروها مي بايست  مبلغ  ۲ ميليون  و چهارصد هزار ريال پرداخت  كنند.دارندگان  خودروهاي  پژو ۴۰۵ و پاترول  كه  سيستم  سوخت  آنها كاربراتوري  است  بايد براي  انجام  طرح  يادشده  ۲ ميليون  و ۱۰۰ هزار ريال  پرداخت  كنند.
سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  كشور مي افزايد: يكي  از شرايط تبديل  خودروهاي  بنزيني  به  گازسوز (سي  ان جي ) اين  است  كه  سن  خودرو نبايد بيش  از ۱۰سال  باشد، ضمن  آنكه  صلاحيت  فني  خودروها براي  تبديل  شدن  به  دوگانه سوز محرز شود.
دارندگان  خودروهاي  شخصي  مي توانند براي  كسب  اطلاعات  بيشتر در اين  خصوص با شماره  تلفن  ۸۱۹۱ - ۰۲۱ تماس  حاصل  كنند.

مونتاژ كامل خودرو در داخل مقرون به صرفه نيست
گروه اقتصادي: در شرايطي كه تاكيد كشور توليد خودروي داخلي و ريشه كن كردن صنعت مونتاژ در داخل است، كماكان شركت هاي توليدكننده خودرو درصدد انعقاد قراردادهاي همكاري مشترك با طرف هاي خارجي هستند. همكاري كه در مرحله نخست يا ساخت داخلي خودرو را به دنبال ندارد و يا درصد ساخت داخلي اندكي را شامل مي شود. در خصوص نحوه قراردادهاي جوينت ونچر با طرف هاي خارجي، درصد توفيق آن ها و صادرات اين قبيل خودروها با مهندس بهرام شريعت قائم مقام صنايع خودروسازي كرمان گفتگو كرده ايم.
***
* با توجه به توليد محدود خودرو در اين مجموعه نسبت به شركتهاي بزرگ خودروسازي كشور، آيا فكر نمي كنيد توليد اقتصادي با تيراژ پايين و مدل هاي مختلف مقرون به صرفه نباشد و مجبور شويد هزينه بالاتري براي داخلي كردن ساخت خودروها بپردازيد؟
برنامه بلندمدت ما ساخت بيش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است كه براي نيل به آن بايد قيمت ها كاهش يابند. براي كاهش قيمت و افزايش توان رقابتي چاره اي جز داخلي كردن قطعات نداريم، اما اين مهم به سرعت و در حداقل زمان امكان پذير نيست، چرا كه عدم تصميم گيري صحيح و به موقع، عدم اجراي تصميم گيري اساسي همزمان با تغيير مديريت ها و نامشخص بودن بحث مالكيت ها، تاكنون منجر به اين موضوع شده است كه در برخي زمينه ها عقب بمانيم. در اين زمينه ناچاريم هزينه هاي اضافي را در مرحله اول متحمل شويم تا پس از مدتي به تيراژ قابل قبول برسيم و به توليد داخلي خودروها بپردازيم.
* آيا منظور از هزينه هاي اضافي، ارزي است كه بايد بر سر ورود قطعات به شكل مونتاژ كامل خودرو(CKD) پرداخته شود يا عوارضي است كه بايد به دولت پرداخت گردد؟
حدود ۶۷ درصد هزينه قيمت CKD (تقريبا بسته به قيمت آن) به دولت پرداخت مي شود. البته به اين رقم بايد ۶ درصد عوارض و هزينه شماره گذاري، هزينه هاي بندري و ماليات توليد را اضافه كرد كه همگي از محل فروش بايد به دولت پرداخته شوند. به عبارتي ديگر مي توان گفت بسته به نوع خودرو مبالغي بايد به دولت پرداخته شود اما به طور متوسط خودروسازان بايد ۷۰ درصد از محل توليد خودرو در داخل را به دولت بدهند، اما اين مبلغ شامل صادرات خودرو نمي شود.
* آيا فكر مي كنيد با ورود خودروهاي ارزان قيمت تر به بازار داخلي كششي براي توليد و عرضه خودروهاي خارجي گرانقيمت به صورت CKD وجود دارد؟
قرارداد منعقد شده ميان ايران و كره در قالب انتقال تكنولوژي است، اما با توجه به اينكه اين مهم به مرور رخ خواهد داد، لذا بايد بگويم خودروسازي كه مدعي است جزو خودروسازان برتر دنياست و درصدد كسب تيراژ در بازار ايران است بايد بتواند رقابتي عمل كند و در صورت نياز قيمت خود را اصلاح كند، چرا كه در غير اين صورت حذف خواهد شد. در واقع نبايد به قيمت حمايت از انتقال تكنولوژي به داخل به دنبال تحميل هزينه اضافي به مردم باشيم.

اوپك سقف توليد كنوني نفت خود را تثبيت كرد
آنچه مسلم است روند توليد به صورت پيش بيني شده خواهد بود و بر اساس برآوردها مصرف نفت خام دنيا در سال آينده به۸۵ ميليون بشكه در روز مي رسد.
بر پايه آخرين برآوردها، ميانگين مصرف روزانه نفت در حال حاضر ۸۴ ميليون و ۴۸۰هزار بشكه است. مهندس سيد كاظم وزيري  هامانه سرپرست وزارت نفت در بازگشت از اجلاس اوپك با اعلام اين مطلب افزود: بر اساس برآورد ميزان مصرف نفت در سال آينده، در صورتي كه اتفاق خاصي در بازار نفت نيافتد، به نظر مي رسد قيمت ها در وضعيت كنوني تثبيت شود.
وي در زمينه نتايج اجلاس اوپك در وين تصريح كرد: در نشست روز گذشته وزيران نفت كشورهاي عضو اوپك سقف توليد نفت خام سازمان كشورهاي صادركننده نفت تغيير نكرد و سقف كنوني توليد تثبيت شد.
سقف توليد رسمي اوپك در حال حاضر ۲۸ ميليون بشكه در روز است.
سرپرست وزارت نفت افزود: در يكصد و سي و هفتمين اجلاس اوپك، وزيران كشورهاي عضو پيشنهادهاي متعددي مطرح كردند كه تنها پيشنهاد مورد توافق جمعي اين بود كه ۲ ميليون ظرفيت مازاد توليد اوپك براي مدت ۳ ماه آخر سال جاري ميلادي در صورت نياز به بازار عرضه شود. وي افزود: اين تصميم تنها براي سه ماه پاياني سال ۲۰۰۵ اتخاذ شد و در اجلاس بعدي كه در ۱۲ دسامبر در كويت برگزار مي شود تصميم مجددي در اين زمينه گرفته خواهد شد.
مهندس وزيري هامانه تصريح كرد: بر اساس بررسي هاي انجام شده در حال حاضر بازار نياز به نفت اضافي ندارد و روزانه يك ميليون و يكصد هزار بشكه نفت خام نيز به ذخاير نفت خام دنيا افزوده مي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۹۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۹۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۲۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۰۶۲

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |