پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۶ - Sep 22, 2005
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در وين:
خروج از «ان.پي.تي» در دستور كار ايران قرار ندارد
002700.jpg
ايسنا: بررسي مساله هسته اي كشورمان به جلسه امروز(پنج شنبه) شوراي حكام موكول شد. در جلسات ديروز ،جمهوري اسلامي ايران، در پي تشديد موضع و تأكيد مجدد سه كشور اروپايي و آمريكا براي ارجاع پرونده هسته اي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، به تقويت و توجيه جبهه جانبدار حقوق ملت ها در چارچوب قواعد آژانس پرداخت.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان صبح ديروز ساعت ۹ به وقت محلي به مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي وارد شد.
غلام رضا آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان و معاون رئيس جمهور به محض ورود به مقر آژانس به طبقه هفتم اين ساختمان پا گذاشت تا براي اعضاي عدم تعهد جلسه توجيهي برگزار كند.
وي در اين نشست به تشريح طرح ابتكاري رئيس جمهور براي حل مساله هسته اي ايران پرداخت.
مذاكرات جلسه غيرمتعهدها رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان تأكيد كرد: چنانچه اروپا نخواهد به توافقات قبلي پايبند باشد، ايران در دو موضوع تعليق داوطلبانه فعاليت هاي هسته اي و اجراي پروتكل الحاقي تجديدنظر خواهد كرد.
آقازاده، در جلسه توجيهي با اعضاي عدم تعهد تصريح كرد: در صورتي كه اروپا به توافق خود پايبند نباشد، ما در اين دو موضوع تجديد نظر مي كنيم كه اين به معناي خروج از ان.پي.تي نيست. وي خاطرنشان كرد: ما در چارچوب ان.پي.تي با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري خواهيم كرد. به اعتقاد ما موضوع هسته اي ايران در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي قابل حل و فصل است.
آقازاده هم چنين از موضع گيري كشورهاي عدم تعهد، چين و روسيه تشكر كرد.
رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپايي گفت: اروپا هيچ راه حلي را براي تضمين عيني ارائه نداد، ايران از همان ابتدا طرحي چهار مرحله اي را ارائه داد و سپس در مذاكرات با فرانسه نيز طرحي را ارائه كرد كه هيچيك از سه كشور اروپايي آن را قبول نكردند و در ژنو اظهار داشتند كه طرحي را ارائه خواهند كرد.
وي ادامه داد: كشورها بلافاصله وارد مذاكره شدند، ما هنوز نمي دانيم چرا اروپايي ها اين روند را متوقف كردند. اين توافق خوبي بود كه مي توانست طي شش ماه آينده به نتيجه برسد.
معاون رئيس جمهور تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به دنبال برون رفت از بحران است و نه بحران زايي؛ اما اگر اروپايي ها بخواهند اين پيشنهاد خود را جلو ببرند، ايران درخصوص دو موضوع داوطلبانه خود تجديدنظر خواهد كرد، يعني فعاليت هاي تعليق شده هسته اي كه داوطلبانه است و هم چنين اجراي پروتكل الحاقي.
گفتگو با خبرنگاران
آقازاده پس از اين جلسه تأكيد كرد: خروج از ان.پي.تي در دستور كار جمهوري اسلامي ايران قرار ندارد.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اين جلسه فرصت داشتيم تا جزئيات بيشتري را در خصوص طرح آقاي احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران به عدم تعهد، روسيه و چين بدهيم.
آقازاده اظهار داشت: تا هفته آينده در وين خواهد ماند تا به سخنراني در كنفرانس عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي بپردازد.
وي هم چنين درباره آن كه در نشست با البرادعي، مديركل آژانس چه خواهد گفت، اظهار داشت كه اين موضوع را پس از ديدار با او به خبرنگاران اعلام خواهد كرد.
گفتگوي سلطانيه با خبرنگاران
يك عضو ارشد هيات ايراني در آژانس هم تأكيد كرد: اين خبر غلط است كه ايران تهديد به خروج از ان.پي.تي كرده است. علي سلطانيه از اعضاي ارشد هيات ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از پايان نشست ديروز شوراي حكام كه به بحث عمومي درباره مسئله هسته اي ايران پرداخت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ايران به ان.پي.تي و پادمان ها پايبند مي ماند.
وي ادامه داد: اگر ايران درك كند كه مورد تهديد واقع شده است اقدامات داوطلبانه اي را كه تقبل كرده انجام دهد، ديگر انجام نخواهد داد.
وي كه با هجمه سؤالات خبرنگار شبكه خبري فاكس نيوز مواجه شده بود، از او و تمام خبرنگاران خواست كه ابتدا به سوابق فعاليت هاي هسته اي ايران كه در پايگاه اينترنتي آژانس بين المللي انرژي اتمي ذخيره شده است، نگاهي بيندازند تا در سؤالات شان دچار اشتباه نشوند.
سلطانيه تأكيد كرد: ايران تعليق فعاليت هاي هسته اي اش را به صورت داوطلبانه و غيرالزام آور از نظر حقوقي به حال تعليق در آورده بود. ما به ان.پي.تي و الزامات آن پايبند مي مانيم و به اجراي آن ادامه مي دهيم.
وي در پاسخ به اين خبرنگار آمريكايي تصريح كرد: اتهام ۱۸ سال پنهان كاري هسته اي در ايران بي پايه است. توضيحات و پاسخ هاي ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي در آژانس موجود و قابل دسترس است. وي بار ديگر خاطرنشان كرد: دوباره مي گويم كه ايران خروج از ان.پي.تي را در دستور كار ندارد تا اين ابهام رفع شود.
وي در اين باره كه آژانس ادعا كرده به دنبال داشتن اختيارات بيشتري است كه بايد از شوراي امنيت بگيرد، گفت: آژانس به اختيار بيشتري نياز ندارد كه آن را از بيرون بگيرد. اگر چنين نيازي باشد، همان طور كه عدم تعهد نيز معتقد است، بايد از طريق مذاكره ميان كشورهاي عضو آژانس بررسي و اعطا شود.
وي ادامه داد: كشورهاي عدم تعهد هيچ توجيهي براي اين مطلب آژانس نمي بينند كه نهاد ديگري به آژانس اختيارات اضافي بدهد.
سلطانيه هم چنين تأكيد كرد: فعاليت هسته اي ايران كاملا مسير صلح آميزي را طي مي كند و در دكترين دفاعي اش سلاح كشتار جمعي جايي ندارد.
در جلسه صبح ديروز انگليس به نمايندگي از اتحاديه اروپا بيانيه اي را عليه ايران خواند. آمريكا، استراليا، كانادا و ژاپن نيز عليه ايران بيانيه هاي شان را قرائت كردند.
بر اساس اظهارات ديپلمات ها، اين كشورها مدعي شده اند كه مساله هسته اي ايران بايد به شوراي امنيت ارجاع شود چرا كه تهديد به حساب مي آيد.

هاشمي رفسنجاني:
عربستان موانع زيارت زائران زن ايراني
از بقيع را برطرف مي كند
ايرنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از نظر مساعد پادشاه عربستان براي رفع موانع موجود در زيارت زايران قبرستان بقيع به ويژه زايران زن ايراني خبر داد.
هاشمي رفسنجاني روز چهارشنبه اظهار داشت: در مذاكراتي كه با ملك عبدالله داشتم پادشاه عربستان ابراز عقيده كرد كه اين تبعيض بايد برداشته شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: سياست ملك عبدالله محبت به شيعيان است و اين سياست در حال اجراست.
وي افزود: در ملاقات با مقام هاي سعودي از آنها درخواست كرديم كه زمينه زيارت بانوان از قبرستان بقيع را نيز فراهم كنند و آنها نيز به شرط جلوگيري از بي نظمي ها و برخي اعمال نامناسب به طور ضمني موافقت كردند.
هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: قرار شد من نيز با مسئولان بعثه صحبت كنم تا آنها نيز اين نظم را برقرار كنند و براي محافل ديني عربستان مشكلي پيش نيايد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اين گفت و گو درخصوص تحركات اخير رژيم صهيونيستي در كشورهاي عربي و به ويژه برقراري روابط با اين كشورها، گفت: يكي از مهمترين محورهاي بحث و گفت و گوي من با پادشاه عربستان درخصوص همين موضوع بود.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: ملك عبدالله نيز از اين وضعيت نگران و ناراحت بود و از اينكه كساني به طور ناهماهنگ اتحاد بين كشورهاي مسلمان را مخدوش مي كنند تا سياست كل دنياي اسلام آسيب ببيند، اظهار ناراحتي كرد.

ادعاي رايس در مورد ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت
ايسنا: وزير امور خارجه آمريكا در گفت وگو با تايم گفت: تلاش هاي ديپلماتيك اروپا و آمريكا به زودي براي شكل دادن فشار بين المللي بر ايران به منظور ترك برنامه هسته اي اش به بار مي نشيند.
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در مصاحبه روز دوشنبه اش با اين هفته نامه اضافه كرد: آمريكا از كسب حمايت اكثريت ۳۵ عضو شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي از تصويب قطعنامه اي براي ارجاع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل به دليل آنچه كوتاهي تهران در افشاي بخشهاي زيادي از برنامه هسته اي اش خوانده شده اطمينان دارد.
رايس افزود: نشست نمايندگان آمريكا و اروپا در شوراي حكام آژانس انرژي اتمي كه روز دوشنبه در وين افتتاح شد تلاشش را به اميد كسب حمايت نزديك به اتفاق آراي اعضاي شوراي حكام كه اغلب عملكردش مبتني بر اجماع است آغاز كرده است. وي به اين هفته نامه گفت: ما فكر مي كنيم كه اگر ايران به اين مسير ادامه دهد موضوع در شوراي امنيت خاتمه مي يابد. زمانبندي در ديپلماسي موضوع مهمي است؛ وقتي شما از اجماعي كه نظر جمع را تامين مي كند برخورداريد، فكر مي كنم سپس شما آن را دنبال مي كنيد.
وي افزود: ما اكنون از آرا برخورداريم، اما سئوال اينجاست كه آيا شما اجماع كافي را براي فرستادن پيام درستي كسب كرده ايد.
اين گزارش افزود: هشدار رايس دشواري ها را بر سر فشار دولت آمريكا براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت و اعمال احتمالي تحريم عليه تهران منعكس مي كند. گزينه اي كه وتوي احتمالي روسيه و چين كه سهم عمده نفت شان از ايران تامين مي شود به راحتي اجازه تحقق آن را نمي دهد.
اين گزارش ادامه داد: رايس و يارانش به شدت براي جلب حمايت روسيه، چين و هند در آژانس بين المللي انرژي اتمي از قطعنامه اي كه خواستار ارجاع ايران به شوراي امنيت است و قرار است توسط شوراي حكام در هفته جاري بررسي شود لابي كرده اند. اما چين و روسيه و تعدادي از كشورهاي در حال توسعه عضو شوراي حكام خواستار اعطاي زمان بيشتري به ايران براي پايبندي به تعهداتش به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي  شده اند. رايس بدون توجه به مخالفت هايي كه در شوراي حكام درباره ايران با آن روبروست در ادامه اين گفتگو گفت: دولت آمريكا از اجماع با كشورهاي اروپايي بر سر ايران و اين موضوع كه پرونده هسته اي  تهران بحثي ساده ميان آمريكا و ايران نيست بهره مي برد.
وي در پايان گفت: ما قصد نداريم در اين موضوع رهبري را به دست گيريم؛ استراتژي ما اين بوده كه اتحاديه اروپا براي درگيركردن آنها در مذاكرات پيشنهاداتي را ارايه دهد. ما در تماس نزديك با اتحاديه اروپا بوده ايم؛ اما اگر قرار است قطعنامه اي صادر شود ما ترجيح مي دهيم قطعنامه اي اروپايي باشد و من فكر مي كنم كه ما فقط درباره زمانبندي آن با اتحاديه اروپا مشورت مي كنيم.
تلاش ها ناكام مي ماند
اين در حالي است كه روز گذشته خبرگزاري هندوآسيا نوشت: هند، روسيه و چين از رويكرد مبتني بر رضايت عمومي در پرونده هسته اي  ايران حمايت كرده و بر سر همكاري با هم در آژانس بين المللي انرژي اتمي توافق كردند.
اين خبرگزاري افزود: هند، روسيه و چين توافق كردند كه در آژانس بين المللي انرژي اتمي كه در حال بحث بر سر طرح قطعنامه مورد حمايت آمريكا براي ارجاع تهران به شوراي امنيت سازمان ملل است با هم همكاري كنند.اين گزارش افزود: وزراي خارجه هند، روسيه و چين روز سه شنبه در ديدار با يكديگر آخرين تحولات پرونده هسته اي  ايران را بازنگري كردند. ناتوار سينگ، وزير خارجه هند در اين باره گفت: آنها توجيه خود را مبني بر اجماع عمومي اعلام كرده اند و توافق كرده اند كه نمايندگانشان در آژانس بين المللي انرژي اتمي در تماس نزديك با هم بوده و با هم همكاري كنند. اين گزارش افزود: گردهم آمدن هند، روسيه و چين در حمايت از رويكرد ارجاع عمومي در پرونده ايران بر اين موضوع دلالت مي كند كه آنها از تبليغات مورد حمايت آمريكا و سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه براي ارجاع ايران به شوراي امنيت حمايت نمي كنند.

روسيه: ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت
نتيجه معكوس دارد
ايرنا: سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه تلاش هاي آمريكا و اتحاديه اروپا براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را به عنوان اقدامي با نتيجه معكوس، تقبيح كرد.
براساس اين گزارش، لاوروف در يك سخنراني در سانفرانسيسكو، گفت:در حالي كه ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري مي كند، غني سازي ندارد، مهلت قانوني را در اين ارتباط رعايت مي كند و ناظران آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در اين كشور فعاليت مي كنند، ارجاع اين مساله به شوراي امنيت، اقدامي با نتيجه معكوس است.

متكي: حاميان ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت،
برنده اين بازي نيستند
ايرنا: متكي وزير امور خارجه ايران، اعلام كرد كه تلاش براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، ورود به يك بازي است كه نتيجه آن براي اروپاييها نيز منفي خواهد بود و اينگونه نيست كه حاميان ارجاع پرونده به شوراي امنيت برنده اين حركت باشند.
وي كه در حاشيه برگزاري شصتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با وزير امور خارجه كويت گفت و گو مي كرد، بر تلاش تهران براي تقويت اعتماد بين المللي در ارتباط با مسايل هسته اي خود ضمن اصرار بر حق كشورمان در دسترسي به فن آوري صلح آميز هسته اي تأكيد كرد.وي سپس با اشاره به روابط ديرينه و برادرانه دو كشور، بر عزم تهران براي تعميق روابط دوجانبه تأكيد كرد.

احمدي  نژاد :
جهان اسلام بيش از پيش نياز به وحدت و همبستگي دارد
مهر: رئيس جمهور اسلامي ايران در پيامي به حاضران كنفرانس بين المللي همبستگي امت اسلامي در باكو اعلام كرد:جهان اسلام در زمان حاضر بيش از پيش نياز به وحدت و همبستگي دارد.در افتتاحيه اين نشست، پيام هاي جداگانه محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران و الهام علي اف همتاي آذري وي به مناسبت برگزاري اين كنفرانس بين المللي براي حاضران قرائت شد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در پيام خود كه توسط افشار سليماني سفير ايران در باكو قرائت شد، برگزاري كنفرانس مزبور در باكو را رويدادي مهم و فرصتي مناسب براي بررسي مسائل مربوط به برقراري وحدت امت اسلامي توسط صاحبنظران جمهوري اسلامي ايران، جمهوري آذربايجان و كشورهاي آسياي ميانه و منطقه قفقاز خواند.
احمدي نژاد در اين پيام با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران تلاش در زمينه برقراري وحدت امت اسلامي را هدف استراتژيك خودمي داند، ابراز اميدواري كرد كه تلاش هاي حاضران در كنفرانس مذكور گامي به سوي وحدت ميان مسلمانان باشد.رئيس جمهوري در ادامه اين پيام افزود: دنياي اسلام كه در زمان حاضر با فقر، مشكلات اقتصادي، علمي، بي عدالتي، روند جهاني سازي و دخالت بيگانگان در سرنوشت ملت ها روبرو است، براي ايجاد امت نمونه و متعادل و نوسازي زندگي و حيات خود بيش از پيش به وحدت و يكپارچگي نيازمند است.
رئيس جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد:جمهوري اسلامي ايران با اتكا به كتاب و سنت و بر مبناي قانون اساسي، تلاش در راه وحدت امت اسلامي را هدف استراتژيك خود مي داند و در اين رابطه به فرمان حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، به منظور ايجاد نزديكي و وحدت واقعي در تفكر مسلمانان، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي تشكيل شده است.

رئيس جمهور فرارسيدن روز ملي ارمنستان را تبريك گفت
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در پيامي به روبرت كوچاريان رئيس جمهور ارمنستان، فرارسيدن روز ملي اين كشور را به وي، دولت و مردم ارمنستان تبريك گفت.در اين پيام ابراز اطمينان شده است كه در سايه تفاهم و تلاش متقابل، سطح مناسبات بين دو كشور دوست ارتقاء خواهد يافت.
از سوي ديگر، دكتر پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهور نيز با ارسال پيامي به واسيل تارلف نخست وزير مولداوي، فرارسيدن روز ملي اين كشور را به دولت و ملت مولداوي تبريك گفت.
در بخشي از اين پيام آمده است: اميدوارم با مساعي مشترك، شاهد توسعه و تعميق مناسبات و همكاري هاي فيمابين باشيم.

وزير امور خارجه سه شنبه آينده دستاورد
سفر نيويورك را تشريح مي كند
مهر: منوچهر متكي وزير امور خارجه سه شنبه هفته آينده براي ارائه گزارش از سفر هيات ايراني به مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس حاضر مي شود.
كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعلام اين مطلب گفت: اعضاي كميسيون هفته آينده سفرهيات ايراني به سازمان ملل به رياست رئيس جمهور، آخرين وضع پرونده هسته اي ايران و اجلاس اخير شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي را با حضور مسئولان ذيربط مورد بررسي قرار خواهند داد.وي در ادامه با اشاره به ديگر دستوركارهاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در هفته آينده افزود: اين كميسيون همچنين طرح صيانت از جايگاه مجلس و نمايندگان و تسهيل انجام وظيفه نمايندگي و لايحه جرايم رايانه اي را نيز در دستور كار دارد.
كاظم جلالي افزود: در پي استعفاي سيداحمد موسوي نماينده اهواز و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از سمت نمايندگي و همچنين عضويت منوچهر متكي ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در كابينه دولت، بيش از ۱۵ نماينده براي جانشيني اين ۲ عضو سابق كميسيون مذكور اعلام آمادگي كرده اند و كميسيون هفته آينده اين موضوع را در دستور كار خود دارد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |