پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۶ - Sep 22, 2005
قاليباف در جمع كاركنان شهرداري تأكيد كرد:
خدمت رساني سريع به شهروندان تهراني
در سازمان شهرداري بايد به سه اصل تأمين امنيت رواني وكاري كارمندان، ترسيم مسير درست حركت و جلب رضايت شهروندان توجه شود
002670.jpg
دكتر قاليباف خطاب به كاركنان شهرداري تهران گفت: در اين سازمان بايد به سه اصل تامين امنيت رواني و كاري كارمندان، ترسيم مسير درست حركت و جلب رضايت شهروندان توجه لازم شود و همه بايد بدون از دست دادن فرصت ها و بيت المال به سوي خدمتگزاري به مردم حركت كنيم.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهردار تهران ظهر ديروز طي سخناني در جمع كاركنان، شهرداران، مديران و معاونان شهرداري تهران در نمازخانه ساختمان بهشت، شهرداري را سنگري براي خدمتگزاري توصيف كرد و افزود: از روزي كه توانستم خوب را از بد تشخيص بدهم در جامعه عنصري فعال و مفيد بوده ام و خدا را شاكرم كه از قبل انقلاب و در دوران دفاع مقدس، عرصه هاي سازندگي و امنيتي در راه خدمتگزاري به مردم گام برداشته ام.
وي در ادامه خطاب به كاركنان و مجموعه انساني شهرداري تهران گفت: اگر در يك سازمان كارگزاران آن به درستي قدر منزلت و فلسفه وجودي خود را ندانند، به طور قطع سازماني مثمر ثمر نخواهد بود و نمي تواند به رسالت خود عمل كند لذا به منظور خدمتگزاري، همه اعضاي سازمان در هر سطحي بايد وظيفه ذاتي خود را به درستي شناخته و به سختي ها و تلخي هاي محيط كار خود عشق بورزند.
دكتر قاليباف در ادامه افزود: قبل از اينكه يك انسان سازماني باشيم بايد سازمان انساني داشت.در چنين سازماني افراد به كارشان به عنوان يك شغل و محل ارتزاق نگاه نكرده و به آن عشق مي ورزند و در چنين شرايطي آن سازمان در ابعاد مختلف رشد و پيشرفت خواهد كرد.
وي اضافه كرد: ما يك مجموعه انسانهايي در يك سازمان انساني، براي خدمت رساني بهتر و انساني تر كردن يك زيستگاه بزرگي به نام تهران هستيم كه انسانهايي شريف و محب اهل بيت در آن زندگي مي كنند لذا در ابتدا بايد موقعيت و منزلت خود و سازمان مان را درك كرده و سپس اصلاح مناسب تري در ساختارهاي سازمان، مهارت ها، بينش ها و كاركردها ايجاد كرد.
وي همچنين به پيمان نانوشته بين مديران و بدنه سازمان اشاره كرد و گفت: بر اساس اين پيمان مديران، كارمندان و كارگزاران بايد از تمام وجود خود براي كار، تلاش و خدمتگزاري صادقانه به مردم مايه بگذارند و متقابلا كاركنان نيز از مديران، توجه كافي به مسايل مادي و داشتن رفتار انساني و اسلامي، تامين امنيت رواني و كاري و حمايت از تمام آرزوهاي به حق و قانوني را خواهان هستند.
قاليباف در خاتمه تصريح كرد: حق همه كاركنان است كه در راستاي تحقق اين پيمان نانوشته بين مدير و بدنه سازمان از هيچگونه تلاشي دريغ نكنند و بنده نيز خود را نمي بخشم اگر روزي كاركنان شهرداري دغدغه معيشت و امنيت رواني داشته و هيچگونه تلاشي براي رفع آن نكرده باشم.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ديدار با اعضاي ستاد مهر :
حل معضل ترافيك نيازمند برنامه ريزي اساسي است
گروه شهري: در هفتمين جلسه ستاد مهر كه روز گذشته و با حضور مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در محل معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران برپا شده بود، تازه ترين تصميمات و راهكارها براي روان شدن ترافيك تهران در دهه اول ماه مهر، اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما در جلسه روز گذشته ستاد مهر اغلب بالاترين رد ه هاي مديريتي حضور داشتند و به ارائه گزارش هايي از اقدامات انجام شده به مناسبت بازگشايي مراكز آموزشي به رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پرداختند. بنا به همين گزارش بخشي از گزارشهاي اعلام شده از سوي ستاد مهر به شرح زير مي باشد: به كارگيري ۵۶۰۰ دستگاه اتوبوس شركت واحد و ۴۵ هزار دستگاه تاكسي، كاهش سرفاصله حركت قطارهاي مترو از ۶ دقيقه به ۴ دقيقه، رايگان بودن استفاده دانش آموزان از مترو و اتوبوس در هفته نخست مهرماه، شناسايي نواقص احتمالي چراغهاي راهنمايي و رانندگي و رفع عيب آنها، رفع نواقص احتمالي كليه معابر و شبكه هاي اطراف مدارس و مراكز آموزشي، خط كشي معابر، خط كشي عابر پياده، اصلاحات هندسي، استقرار گشت ثابت در هفته اول مهرماه در كليه مناطق از ساعت ۴۰/۶ صبح و اعلام وضعيت شبكه معابر به ستاد مركزي بازگشايي مدارس، توزيع گل و گلدان در ميان مدارس، فعاليت ۶۵ دستگاه وانت امداد رساني به خودروها در بزرگراه ها، ارتباط كامل ۲۲۰ تقاطع مجهز به سيستم هوشمند به مركز كنترل ترافيك، نصب ۱۰ تابلوي خبررساني در مورد ميزان آلودگي هوا در نقاط حساس و پرتردد، استقرار نيروهاي اورژانس در ۱۲ ميدان و ۳۰ مدرسه بزرگ و پرجمعيت، آماده باش ۱۵ هزار نيروي راهنمايي و رانندگي براي رفع معضلات تا به طور غيرمحسوس كار گزارش تخلفات رانندگان سرويس مدارس به ادارات راهنمايي و رانندگي مناطق را برعهده خواهند داشت.مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران بعد از پايان گزارش ستاد مهر، طي سخناني اظهار اميدواري كرد با تمهيد سازوكارهاي لازم به ويژه از سوي اداره راهنمايي و رانندگي و همكاري ساير ارگانهاي ذيربط امسال شهروندان با حداقل تاخيرات ناشي از ترافيك آغاز سال تحصيلي جديد مواجه باشند.وي گفت: من مطمئنم نيروهاي راهنمايي و رانندگي با عزم جدي خود خواهند توانست در امر روانسازي ترافيك تهران در ايام بازگشايي مدارس و مراكز آموزشي موفق عمل كنند.چمران رفع قطعي معضل ترافيك تهران را نيازمند برنامه ريزي هاي اصولي و توجه به زيرساختها دانست و به نيروهاي راهنمايي و رانندگي پيشنهاد كرد به ويژه در چند روز نخست مهرماه كه خانواده ها به جاي سرويس هاي مدارس كار جابجايي فرزندان خود به سمت مدارس و برعكس را بر عهده گرفته و موجب راهبندانهاي شديد در مسيرهاي منتهي به سمت مدارس مي شوند، اين اداره با تدارك نقاطي دورتر از مراكز آموزشي والدين دانش آموزان براي پياده و يا سواركردن فرزندان خود به اين نقاط هدايت كرده و مانع از تجمع در مقابل در مدارس و بروز بحران ترافيك در اين نقاط شوند.
اشاره: همچنانكه جناب آقاي مهندس چمران اشاره كرده است در شرايط حاضر فقط با بسيج يك عزم ملي مي توان اميد به بهبود اوضاع ترافيك تهران داشت. ستاد مهر امسال به واقع هيچ حرف تازه اي براي گفتن نداشته است. در حالي  كه ورود روزانه ۱۶۰۰ خودروي جديد به سطح خيابانها و افزايش سفرهاي درون شهري زمينه گسترش بحران ترافيكي را فراهم كرده است، سازمان هاي مسئول تقريباً در برابر بروز اين بحران منفعل بوده و جز ابزارهاي محدود قبلي نتوانسته اند راه حل تازه اي پيشنهاد كنند. بعد از شرايط قابل تحمل ترافيك در بهار و تابستان، به نظر مي رسد از شنبه لحظات طاقت فرسا در راهبندان هاي تهران آغاز مي شود.

اتوبوس ويژه بانوان از اول مهر
در تهران آغاز به كار مي كند
002682.jpg
واحد مركزي خبر: معاون  بهره برداري  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  اعلام  كرد از اول  مهر در برخي  خطوط اتوبوسراني  در تهران  اتوبوس  هاي  ويژه  بانوان  آغاز به  كار مي كند.
محمد تيموري  افزود: اين  اتوبوس ها فقط به  خانمها خدمات  مي دهند و ورود آقايان  به  آنها ممنوع  است.
 وي  گفت: هماهنگي  هاي  لازم  براي  شناخت  مناطق  پر مسافر و دانش آموزي  انجام  شده  است  و شاهد خدمات  رساني  بهتر و روانتري  در سطح  شهر خواهيم  بود.
تيموري  افزود: اگر مسيرها باز باشد مدت  انتظار مسافران  به  كمتر از ده  دقيقه  مي رسد.

بازار ميوه و تره بار افسريه
002676.jpg
هشتاد و سومين بازار ميوه و تره بار شهرداري تهران ديروز با صرف هزينه اي بالغ بر يك هزار و ۱۰۰ ميليون ريال در داخل پارك فجر منطقه افسريه به بهره برداري رسيد.صلاحي با اشاره به همكاري شهرداري منطقه ۱۵ در اين زمينه گفت: با توجه به تراكم جمعيت منطقه ايجاد چنين بازاري بسيار ضروري بوده است.وي با اشاره به اينكه بازارهاي بعدي با اجازه شهرداران در داخل پاركها ايجاد مي شود، اظهار داشت: احداث بازارهاي ميوه در داخل پاركها موجب مي شود تا شهروندان در كنار خريد مايحتاج خود به تفريح و گردش در داخل پارك ها نيز بپردازند. وي گفت: تا پايان سال ۸۴ تعداد بازارهاي ثابت بايد به عدد ۱۰۰ برسد و تاكنون نيز ۸۳ باب از اين بازارها به بهره برداري رسيده است .

محيط زيست اساس توسعه كشور
002679.jpg
گروه شهري: توليد پايدار در بخش كشاورزي تنها با محيط  زيست پايدار به دست مي آيد. به گزارش خبرنگار ما، مهندس اسكندري وزير جهادكشاورزي در مراسم توديع صمدي _ رئيس پيشين سازمان مراتع و جنگلها و آبخيزداري و معارفه خداكردم جلالي رياست جديد اين سازمان افزود: در برنامه هاي اين وزارتخانه قرار است حفاظت از محيط زيست را پايه توسعه بدانيم، با اين نگرش كه اگر قرار است درختي قطع شود بايد نهالي به جاي آن غرس كنيم. وي تصريح كرد: آنچه مسلم است ما به دنبال حفاظت و بهره برداري صحيح و علمي از منابع طبيعي هستيم و بايد از يك سو تلاش كنيم تا رابطه صلح آميزتري بين مردم و طبيعت ايجاد شود و از سوي ديگر بايد مردم را حافظ منابع طبيعي بدانيم.

به ياد دكتر شكويي
مروج نظريه چشم انداز
دكتر ناصر كرمي
002673.jpg
آشنايان ره عشق در اين بحر عميق
غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده
ابتدا: حدود بيست سال پيش بود، پاييزي در يكي از سال هاي مياني دهه شصت، كه در يكي از كلاس هاي دانشگاه تهران، دكتر شكويي طبق عادت هميشگي اش درست سر ساعت آمده بود توي كلاس، در حالي كه هنوز فقط چهارپنج نفر از دانشجويان در كلاس حاضر بودند.
اول ترم بود و ايشان فرصتي را كه تا حضور بقيه دانشجويان وجود داشت به احوالپرسي و مطايباتي كه معمول خلق نيكويش بود گذراند. در اين ميان يكي از دانشجويان از استاد پرسيد كه از ميان شخصيت هاي علمي پيرامون ، كداميك غبطه او را برمي انگيزد ؟ دكتر شكويي بدون مكث گفت :فقط يك نفر كروپوتكين. كروپوتكين جغرافيدان نامي روس است كه از جمله بنيانگذاران انقلاب ۱۷ اكتبر به شمار مي رود. او واضع نظريه آنارشيسم انساني است، يعني آرمان بشري را در اين مي دانست كه تمام قالب هاي طبقاتي درهم شكسته و حتي اقتدار دولت به عنوان مقتدرترين طبقه، به حداقل ممكن برسد. گفته مي شود كه كروپوتكين محبوب ترين و تأثيرگذارترين چهره دانشگاهي در جامعه روسيه بوده و تشييع جنازه او حتي از مراسم تدفين لنين نيز باشكوه تر بوده است.
بعد: دكتر شكويي عمدتاً به واسطه فعاليت هاي گسترده علمي و تحقيقاتي، كه حاصل آن تربيت يك نسل از جغرافي دانان برجسته كشور، تأليف چندين كتاب مرجع دانشگاهي و انجام انبوهي پژوهش هاي ماندگار است، شناخته مي شود. در حالي كه زيبنده آن است كه او را در وهله اول به عنوان واضع نوعي نگاه در دانش هاي محيطي كشور ما به شمار آورد كه غالباً «نظريه چشم انداز» ناميده مي شود. دكتر شكويي اين نظريه پيشرو در دانش جغرافيا را به جامعه ايران شناساند، براي آن زيرساخت هاي تفكر فلسفي مبتني بر فرهنگ ايران تبيين كرد، برمبناي آن به تحليل شرايط عيني جامعه ايران، به ويژه در حوزه برنامه ريزي شهري پرداخت و سرانجام اين كه نسلي از پژوهشگران و برنامه ريزان تربيت كرد كه در تحليل مسائل كلان محيطي قائل به نظريه چشم انداز بوده و حتي در حوزه هاي انساني براي تعامل مابين مؤلفه ها نقشي همسنگ ماهيت ذاتي آنها قائل هستند.
دكتر شكويي به واسطه تحقيقاتي كه درطول افزون بر ۵۰ سال فعاليت دانشگاهي انجام داد نظريه چشم انداز را توسعه داده و به جرأت مي توان گفت مباني آن را نسبت به آنچه كه موردنظر جغرافي دانان مكتب آلمان بوده است، انسجام بيشتري بخشيده و كارآمدتر كرد. واقعاً برمبناي مقايسه اي مابين آخرين يافته هاي نظري دكتر شكويي و آنچه كه از كروپوتكين منتشر شده است، گزافه نيست اگر شكويي راجغرافيداني كاملتر از كروپوتكين بدانيم. البته، او اين اقبال را داشته است كه تجربه هاي گرانقدر قرن بيستم را نيز دستمايه تكميل چارچوب نظري خود كند، اما اين دستمايه ها دراختيار ديگر جغرافي دانان نامي جهان نيز قرار داشت، كه همچنان همگي كروپوتكين را در هيئت يك اسطوره مي ستايند، بي آنكه چيزي بر ايده هاي او بيفزايند.
سرانجام: كروپوتكين براي روسها كروپوتكين شد اما شكويي براي ايرانيان كروپوتكين نشد. چرا؟ بحثي است كشاف كه اين مجال براي واگشودن آن بسنده نيست. مي توان احتجاجات بسيار برشمرد. شايد بتوان انگاشت مشكل از مجموعه شرايطي است كه موجب مي شود نخبگان دانش ايران هرگز از آكواريوم دانشگاه پا به اقيانوس جامعه نگذارند. مي توان مشكل را در سپهر رسانه اي ايران ديد كه كمترين تماس و تعامل را با جامعه دانشگاهي دارد و در نتيجه خود از دانش نوين بسيار كم بهره است و نيز مانع از آن مي شود كه حتي جذاب ترين شخصيت هاي دانشگاهي و علمي امكان ستاره شدن و برخورداري از محبوبيت فراگير و مؤثر در سطح اجتماع را پيدا كنند، همچنين مي توان در اين باره به شكاف عظيم مابين واقعيت موجود حوزه هاي اجرايي، اقتصادي و برنامه ريزي كشور با مباحث روزآمد علمي اشاره كرد كه موجب مي شود چهره هاي تراز اول علمي بيرون از فضاي محدود تدريس و تحقيق هيچ مخاطب و همزباني پيدا نكنند و آنها در محيط هاي بسته و محدود حرف خود را بزنند و در بيرون جامعه راه خود را برود. مگر نه اين است كه با وجود اين همه معماران و شهرسازان سرشناس، همچنان اين بساز و بفروش ها هستند كه در نهايت سيما و چشم انداز واقعي شهر را ترسيم مي كنند؟
جز اينها، و به ويژه درباره شادروان دكتر شكويي، يك نكته ديگر را نيز مي توان دخيل دانست: ميل افراطي شماري از فرهيختگان ايراني براي دامن به سلامت بركشيدن از وادي قال و مقال و هياهوي مديريت و سياست. براي بسياري از بزرگان علم و خرد از جمله فضيلت ها يكي هم اين است كه خردمند نبايد ساحت خويش را به آنچه كه دلمشغولي عوام الناس است آلوده كند و لياقت شنيدن و دريافتن علم و دانش او را فقط حلقه اي از عالمان و همگناني در سطح خود او مي بايست داشته باشند. بسيارند شخصيت هاي برجسته دانشگاهي كه با افتخار مي گويند سالهاست نه سينما رفته اند و نه حتي تلويزيون ديده اند. هرگز هيچ دعوتي را براي سخنراني و حضور در جمع هاي شلوغ نمي پذيرند، هنوز نام دقيق خياباني را كه درآن زندگي مي كنند نمي دانند، هرگز دعوت به مصاحبه از هيچ روزنامه اي را نمي پذيرند و نه حتي اصلاً تمايلي به ورق زدن هيچكدام از روزنامه ها ندارند. اين كه آيا يك رياضيدان يا روانشناس يا جغرافيدان يا مورخ بايد همانقدر تنزه طلبي عارفانه داشته باشد كه شيخ ابوالحسن و ابوسعيد و بايزيد داشته اند يا نه؟ و اين كه آيا اساساً منزه بودن از هياهوي جامعه تا اين حد امري مثبت است يا نه، باز نكته اي نيست كه اين قلم در حد پاسخ به آن باشد.
اما در يك نكته ترديدي ندارم: رسانه هاي روس در دهه آخر قرن نوزدهم، كروپوتكين را به آنجا رساندند كه هنوز هم در حد اسطوره اي نوشونده ستايش شود، ستايشي كه شايد قدري هم گزافه باشد، اما دكتر شكويي ما رفت، بي آنكه انديشه هاي او آنچنانكه انتظار مي رود و بايسته است در جامعه بازتابي به دنبال داشته باشد.
به جرأت مي توان گفت بي اندكي تردامني شصت سال در اين مملكت گفت و نوشت، اما دريغ، نشد كه او كروپوتكين ايران باشد و نمي شود كه كروپوتكين هاي ايران پيش از مرگ بازشناخته شوند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |