پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۶ - Sep 22, 2005
كوچك ترين روبات كنترل پذير ساخته شد
يك تكه سيليكون نامتقارن
002601.jpg
002598.jpg
گروه دانش و فناوري ـ احسان لطفي:يك تراشه سيليكوني به ضخامت يك صدم ميلي متر. كوچك ترين روبات حال حاضر دنياست كه با همه كوچكي مي توان آن  را مثل يك ماشين اسباب بازي كنترلي روي سطح يك صفحه مخصوص به اين طرف و آن طرف هدايت كرد.
اين روبات كه انرژي مورد نيازش را از شبكه الكترودهاي زيرش مي گيرد و يك پره سيليكوني كوچك نقش فرمان هدايتگر را برايش بازي مي كند، مي تواند با سرعتي حدود 200 ميكرومتر در ثانيه، روي سطح بخزد و اين قدر قدرت دارد كه ذره هاي غبار يا جنازه روبات هاي مرده را به اطراف هل بدهد.
ران فــيـرينگ، متــــخـــصص ميكرو روباتيك درباره اين ابداع محققان دانشگاه دارتموث در نيوهمپشاير مي گويد: به نظر من، اين كوچك ترين ساختار سيليكوني بي سيم دانشگاه دارتموث در نيوهمپشاير با قابليت حركت در محيط هاي خشك است. من كاملا به چشم يك روبات به آن نگاه مي كنم. چون توانايي هايش خيلي بيشتر از يك عملكرد مكانيكي است.
روبات جديد با ابعاد 250 در 60 ميكرومتر، باريك تر از موي انسان و كوتاه تر از نقطه آخر همين عبارت است. اما مي توان آن را براي ساخت نمونه كامل يا آزمايشي ساير روبات ها و سيستم هاي الكترومكانيكي ريز، به كار گرفت.
سيستم هاي متمركز قابل كنترل در اين ابعاد، پيش از اين هم ساخته شده اند، اما يا براي حركت به يك محيط آبي نياز داشتند يا بخشي از آن ها از سلول هاي ماهيچه اي جانوران ساخته شده بود و بنابراين امكان تجديد نظر و استفاده نامحدود از آن ها وجود نداشت.
ساير روبات هاي ريز (Microbots) موجود معمولا شامل يك تراشه كامپيوتري مجهز به چند پا و يك باتري خورشيدي هستند، اما لااقل 10 بار از اين يكي، بزرگ ترند. در مقايسه با چنين ساختار پيچيده اي، روبات جديد، چيزي نيست جز يك ورقه كوچك و هموار سيليكون كه به صورت نامتقارن مثل حرف L خم شده است و به هيچ موتوري هم احتياج ندارد.
براي حركت، ورقه L شكل طوري روي يك صفحه الكترونيكي قرار مي گيرد كه گوشه اش به سمت بالا خم شده و فقط دو انتهايش با سطح در تماسند.
صفحه زيرين هم چيزي است شبيه خط عابر پياده كه نوارهاي سفيدش را يكي در ميان الكترودهاي طلايي مثبت و منفي تشكيل مي دهند. وقتي الكترودها باردار مي شوند، كل طول روبات بار مخالف پيدا مي كند. در اين شرايط صفحه و روبات همديگر را جذب مي كنند و انحناي L شكل روبات ناگهان كاملا باز و هموار مي شود تا نيروي جاذبه را به حداكثر برساند.
حالا وقتي، بار الكتريكي صفحه حذف شود، گوشه L شكل ناگهان بالا مي پرد و چون ورقه نامتقارن است روبات در نتيجه فرآيند، 12 نانومتر در جهت تكه كوتاه تر، جلو مي رود. هر كدام از اين حركت هاي بالا ـ پايين، يك گام روبات به حساب مي آيند كه تكرار آن با فركانس 16 هزار هرتز سرعتي حدود 200ميكرومتر در ثانيه به روبات مي دهد.
بروس دونالد كه سرپرستي تيم تحقيقات را به عهده داشته اين ايده حركتي را در سال 2003 روي روبات هاي ريز اجرا كرد. آن موقع روبات ها فقط مي توانستند مستقيم حركت كنند. اما حالا با تغيير و تنظيم ولتاژ الكترودهاي صفحه مي توان روبات ها را به هر جهتي هدايت كرد. ايده اصلي، اضافه كردن يك پره كوچك سيليكوني به بدنه اصلي است كه سطح بالايي اش با كروم پوشانده شده و چون فقط به ولتاژهاي بالاتر واكنش نشان مي دهد حركتش را مي توان مستقل از حركت بدنه اصلي كنترل كرد: يعني وقتي ولتاژ بالاتر مي رود، پره، باردار شده و به موازات سطح، كشيده مي شود و به اين ترتيب مثل سكاني براي هدايت و تغيير جهت روبات عمل مي كند.
منبع: نيوساينتيست

بيماري هاي واگيردار و سيل زدگان
دولت آمريكا به اندازه كافي واكسن هاي ضروري براي حفظ بازماندگان كاترينا و امدادگران، از جمله واكسن كزاز، ندارد. اگر چه پيش بيني مي كردند كه 2 هفته بعد از طوفان كاترينا بيماري هاي واگيردار شايع شود، اما تعداد كمي از مردم وبا و تيفوييد گرفتند. 7 نفر در مي سي سي پي به Vibrio Vulnificus (باكتري موجود مناطق گرم و مرطوب كنار دريا) مبتلا شدند كه 4 نفرشان مردند. مارتين هوگ جونز، متخصص بيماري هاي همه گير مي گويد: اين ميزان طبيعي است. معمولا در اين وقت سال بين 5 تا 8 نفر اين بيماري را مي گيرند و نيمي از آن ها مي ميرند. كسي كه دستگاه ايمني بدنش ضعيف شده باشد اين بيماري را مي گيرد كه مي شود با آنتي بيوتيك درمانش كرد. سازمان حفاظت از محيط زيست آمريكا گزارش داد، ميزان زيادي باكتري E-coli فاضلاب شهري در سيلاب نيواورلئان وجود دارد.
اين باكتري بيماري هاي روده اي ايجاد مي كند و نوع مرگبار آن كليه را از كار مي اندازد. اما مشكل اصلي سيلاب نيست. بيماري در مناطق گرم و مرطوب به سرعت همه گير مي شود و مردم بي خانمان را كه بايد چند ماه يا چندين ماه در پناه گاه ها بمانند تهديد مي كند. مركز پيشگيري و كنترل بيماري در آمريكا (CDC) گفت: تمام سيل زدگان بايد واكسينه شوند. تمام سيل زدگاني كه در پناهگاه ها هستند بايد واكسن هاي آنفلوآنزا، سرخك، سرخجه، اوريون، آبله مرغان و هپاتيت A بزنند؛ در غير اين صورت به اين بيماري ها مبتلا مي شوند. اما هنوز مشخص نيست كه CDC به اندازه كافي واكسن داشته باشد. آمريكا از سال 2001 به علت خروج توليدكنندگان واكسن از بازار، به طور پراكنده واكسن هاي معمولي را كم داشته است. CDC مي تواند 41ميليون دوز واكسن معمولي ذخيره كند، ولي در حال حاضر تنها 2/13 دوز واكسن دارد.
مهمترين واكسني كه الان براي سيل زده ها لازم است، مخلوطي از واكسن ديفتري، كزاز و سياه سرفه است. CDC تزريق واكسن را به تمام افرادي كه در پناهگاه هاي پر ازدحام زندگي مي كنند و امدادگراني كه واكسن 10 ساله كزاز را تزريق نكرده اند توصيه كرده است.
منبع: نيوساينتيست

سيارك يا دنباله دار
002604.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي نسب: تحقيقات پژوهشگران نشان مي دهد برخي سيارك ها ممكن است در اصل دنباله  دارهايي بوده باشند كه گازها و ديگر مواد فرار خود را از دست داده باشند.در فضاي منظومه  شمسي، غير از خورشيد و سيارات و اقمار آن ها، اعضاي ديگري هم وجود دارند كه بزرگ ترين آن ها دنباله دارها و سيارك ها هستند. سيارك ها كه جنس شان از سنگ و فلز است، از چند صد متر تا چند صد كيلومتر بزرگي دارند، بيشتر در فضاي داخلي منظومه شمسي پراكنده شده اند و تمركز آن ها در محدوده اي بين سيارات مريخ و مشتري است كه به كمربند سيارك ها مشهور است. برخلاف آن ها، دنباله  دارها بيشتر از يخ، غبار و گاز تشكيل شده اند و در فاصله بسيار دوري از خورشيد واقع شده اند. دنباله دارها، باقيمانده آن ابر و گاز و غبار نخستين هستند كه خورشيد و سيارات، نزديك به پنج ميليارد سال پيش از آن شكل گرفتند، ولي به دليل سرماي فضا در آن ناحيه به صورت كلوخ هاي بزرگي از يخ و گاز و غبار شكل گرفته اند. دنباله دارها در مناطقي به نام هاي كمربند كويي پر واپراورت در وراي مدار سياره پلوتو قرار گرفته اند و معمولا به دليل اختلالات گرانشي، به سوي خورشيد تغيير مسير مي دهند.
اما دانشمندان بر سر برخي از اين اجرام دچار مشكل شده اند. برخي از اجرامي كه تحت عنوان سيارك طبقه بندي شده اند، در مدارهايي حركت مي كنند كه بيشتر شبيه به مدار دنباله دارها است.در آخرين سري از تحقيقات مرتبط با اين اجرام، دانشمندان ناسا پنجاه و پنج سيارك را در نور فروسرخ رصد كردند تا بهتر بتوانند رابطه ميان سيارك ها و دنباله دارها را بررسي كنند. ابزار آن ها در اين كار، تلسكوپ فضايي اسپيتزر بود كه دو سال قبل در مدار زمين قرار گرفت.
نتايج بررسي ها نشان داد اغلب اين اجرام سيارك هاي معمولي هستند، ولي تعداد اندكي از آن ها داراي تركيبات سطحي به خصوص هستند كه معمولا در دنباله دارها يافت مي شود. اين نتايج فقط به كمك بررسي اجرام در نور فروسرخ مي توانست به دست بيايد، زيرا تنها بخشي از طيف است كه مي تواند تركيب مولكولي و خصوصيات سطحي اجرام جامد درون منظومه شمسي را مشخص كند. مثلا، تصاوير تهيه شده نشان مي د اد آن چند شبه سيارك خاص داراي سطحي دانه ريز هستند كه از خصوصيات دنباله دارها محسوب مي  شود.
منبع: Nasa News

روش هاي جديد توسعه فناوري دارويي
دكتر سيدمجيد معنوي
با بررسي روند تحولات بخش درمان، مباحث جديدي درخصوص استفاده از فناوري هاي جديد در درمان مطرح مي گردد؛ مواردي همچون ژن درماني و يا ليزردرماني و ... كه همگي اين موضوعات بسترهاي مناسبي را براي توسعه صنايع دارويي پيش رو قرار مي دهند.
بديهي است بشر امروزي با تغيير در نحوه زندگي اجتماعي خود با بيماري هايي مواجه مي گردد كه زاييده عصر توسعه و زندگي در اين جامعه صنعتي است و در همين رابطه نيز همواره درصدد بهره برداري از فناوري هاي جديد در درمان مي باشد. مساله قيمت دارو كه به يك معضل در كشورهاي در حال توسعه تبديل شده است، در 10 تا 20 سال آينده به يكي از مشكلات بشري تبديل خواهد شد، چرا كه مشخص نيست كه آيا امكان تحمل قيمت هاي بسيار گران داروهاي جديد وجود داشته باشد. داروهايي كه در آينده براساس تحقيقات در مورد ژن هاي انساني كشف خواهند شد و عموما هزينه تحقيقات آن ها از محل بودجه هاي دولتي تامين مي شود، هزينه هاي سرسام آوري را براي نظام سلامت در بر خواهند داشت.
استفاده از ژن درماني و كاربرد فناوري هاي جديد، خود مصرف تركيبات دارويي خاص را اجتناب نا پذير مي نمايد و اين مواد خود زمينه ساز توسعه مورد نياز در صنعت دارويي مي باشند. از آن جا كه بازار دارو و درمان در بسياري از كشورها از جمله كشور ما تحت تاثير اين گونه تحولات مي باشد آگاهي جامعه تخصصي با مقولات جديد نظير ژن درماني امري اجتناب ناپذير است. هر چند هنوز هيچ گونه درمان تاييد شده اي در اين رابطه وارد بازار نگرديده است، اما روند تحولات، خبر از كسب موفقيت هاي اوليه مي دهد. آگاهي بخش تحقيق و توليد كشور از اين تحولات، لازمه هرگونه اقدام ضروري براي حركت به سمت توسعه مورد نياز مي باشد. از طرفي ايجاد ظرفيت هاي لازم آموزشي و پژوهشي، بهره برداري مناسب از اين زمينه را براي توسعه فناوري مطلوب مهيا خواهد كرد.
* دكتر داروساز

گوسفند با قلب موش
002586.jpg
ميشل پوسيت در مركز تحقيقات علمي ملي فرانسه در مونپوليه، 30 ميليون سلول بنيادي جنين موش را به قلب 9گوسفند كه سكته كرده بودند تزريق كرد. بعد از يك ماه كارايي قلب اين گوسفندان در پمپ كردن خون به بدن 15 درصد افزايش يافت. اين نخستين آزمايش موفقيت آميز از اين نوع بود. اين آزمايش اولين قدم براي بازسازي يا جايگزيني اندام هاي آسيب ديده و ازكارافتاده انسان با نمونه هايي است كه متخصصان در آزمايشگاه با سلول هاي بنيادي مي سازند.سكته قلبي، ماهيچه ها و رگ هاي خوني قلب را از كار مي اندازد، آن قدر كه شايد كارايي قلب بسيار كم شود. قدم بعدي اين است كه با سلول هاي بنيادي جنيني، براي افرادي كه كارايي قلبشان كم شده اندام كامل توليد كنند.
مطالعه قلب اين گوسفندان نشان داد سلول هاي بنيادي جنين موش تبديل به سلول هاي ماهيچه اي قلب گوسفند شده اند و جاي سلول هاي مرده را در بافت ماهيچه اي قلب گوسفند گرفته اند. دكتر جاشوا هير از دانشكده پزشكي دانشگاه جانز هاپكينز مريلند، يكي از بزرگ ترين دانشكده هاي پزشكي جهان، در اين باره گفت: اين براي من خيلي جالب بود. گروه دكتر هير، يكي از پيشگامان استفاده از سلول هاي بنيادي جنيني در انسان هستند.
منبع: نيچر

مصرف ماهي از پيري مغز پيشگيري مي كند
002592.jpg
با افزايش طول عمر بشر، يافتن راه هايي براي كاهش آثار افزايش سن اهميت بسياري پيدا كرده است. دو متخصص اعصاب توصيه مي كنند براي تقويت حافظه الگوي زندگي سالم و رژيم غذايي سرشار از ماهي را برگزينيد.
پروفسور ايان رابرتسون، مدير انجمن عصب شناسان كالج ترينيتي دوبلين مي گويد شواهد بسياري در دست است كه نشان مي دهد در افراد بالاي 50 سال حفظ قواي مغزي به رعايت دستورات ساده اي شامل تغذيه سالم و سرشار از روغن ماهي بستگي دارد كه مي تواند از التهاب سلولي كه زمينه ساز كاهش قواي دماغي و حافظه است پيشگيري كند. خواص ضد التهابي و محافظ امگا،۳ اسيد چرب ضروري اي كه در ماهي هاي چرب مانند قزل آلا، تن و آزاد و روغن كبد ماهي روغن (cod) وجود دارد مي تواند از پيري مغز پيش گيري كند. تنها اثر اين اسيد چرب محافظت و پيش گيري از آسيب هاي مغزي و ابتلا به بيماري آلزايمر نيست. مصرف اين اسيد چرب ضامن سلامت قلب و مفاصل است. اسيد چرب امگا۳ مي تواند افزايش واسطه هاي شيميايي التهاب در محل اصلي آسيب را مهار كند. اين تحقيق نشان مي دهد مصرف غذاهاي سرشار از اسيد چرب امگا۳ از پيري مغز و از دست دادن حافظه پيشگيري مي كند.

منبع: ايرنا

ويتامين C ضد سرطان
گروه دانش و فناوري ـ مريم افضلي: محققان در موسسه ملي سلامت در مريلند دريافتند تزريق مقدار زيادي ويتامين C در درمان سرطان مؤثر است. ويتامين C، به شكل اسكوربات، در سياه رگ ها سلول هاي سرطاني را مي كشد. ابتدا در دهه 1970 دريافتند ممكن است خوردن يا تزريق وريدي ويتامين C در درمان سرطان مؤثر باشد. اما اين تحقيقات را ادامه ندادند، چون عده اي از محققان، گفتند شواهد نشان مي دهد ويتامين C تأثير چنداني در درمان سرطان ندارد. در تحقيقات اخير، تيم تحقيقي موسسه ملي سلامت به رياست دكتر مارك لوين، تزريق ويتامين C را در مورد 9 نوع سرطان و 4 سلول طبيعي آزمايش كردند. در 5 نوع از سرطان ها رشد سلول هاي سرطاني تا 50درصد كاهش يافت، و سلول هاي سالم دست نخورده باقي ماندند.
حدود 4 ميلي مول (بيش از مقداري كه قبلا آزموده بودند) دارو را مستقيم در وريد تزريق مي كنند. دكتر لوين مي گويد: استفاده از اسيد اسكوربيك بحث انگيز شده، چون شواهد گذشته نشان مي داد اين روش موفق نيست. البته الان قبل از اين كه اين روش را روي بيماران آزمايش كنيم بايد از ايمني كاملش مطمئن شويم.تحقيقات هنوز در مراحل اوليه است و تا كنون مواد بسياري را براي درمان سرطان پيشنهاد كرده اند، كه پس از آزمايش روي بيماران چندان مؤثر نبوده اند. اما براي مبتلا نشدن به سرطان چه مي توان كرد؟ يك رژيم غذايي سالم و متعادل كه ميوه و سبزي تازه نيز در آن باشد، يك راه مؤثر كاهش احتمال ابتلا به سرطان است.
منبع: بي بي سي و ساي تك تودي

روش جالب براي جذب دي اكسيد كربن
جلبك ها به كمك انسان مي آيند
002583.jpg
دانشمندان براي از بين بردن دي اكسيد كربن از ايده جديدي استفاده كردند. آن ها قصد دارند كه از جلبك هاي دريايي براي از بين بردن اين گاز گلخانه اي استفاده كنند.
دانشمنداني از سراسر جهان، چند پيش پروژه تحقيقات خود را در آب ها اطراف قطب جنوب واقع بر مدار۵۰ درجه جغرافياي نيمكره جنوب، در فاصله 2200 كيلومتر كيپ تاون آغاز كردند. اين پژوهشگران مقدار محلول اسيد سولفات آهن را در درون آب اطراف پروانه موتور كشت خود وارد كردند. بدين ترتيب كشت يخ شكن 12هزار تن با هر چرخش پروانه موتور خود، اين كود شيمياي را در آب اقيانوس پخش كرد. فولكر اسمتاچك، مسؤول اجرا اين پروژه تحقيقات در اين زمينه گفت: ما هفت تن كود شيمياي را در 150 كيلومتر مربع پخش كرديم و بعد جلبك ها شروع به رشد كردند. در اين منطقه مشاهده شد كه آب دريا به رنگ سبز درآمد و شمار جانوران نيز در آن رو به افزايش گذاشت. كود شيمياي سولفات آهن باعث شد كه رشد جلبك ها درياي جهش چشمگير داشته باشد. ط يك هفته رشد جلبك ها دو برابر و در سه هفته پوشش جلبك اين منطقه پنج برابر شد. پژوهشگران، زمين اقيانوس را با استفاده از كود شيمياي تقويت كرده و امكان رشد سريع تر جلبك ها را فراهم مي آورند. به اين ترتيب زماني كه جلبك ها رشد كرده و به سطح آب مي رسند به جذب گاز د اكسيد كربن هوا مي پردازند. با رشد پلانكتون ها يا گياهان تك سلول درون اقيانوس نيز گاز د اكسيدكربن كه محلول در آب است، مورد مصرف قرار مي گيرد و اين مقدار دوباره از طريق جو زمين جايگزين مي شود.
به اين ترتيب تا 15 درصد ميزان گاز د اكسيدكربن را  مي توان از طريق استفاده كود شيمياي در منطقه وسيع از كف اقيانوس كاهش داد.
گياهان دي اكسيدكربن محيط خود را جذب مي كنند و حت زماني كه آن ها پژمرده شده، به اعماق دريا سقوط كرده و از ميان مي روند، دي اكسيدكربن را به طور دائم در خود نگاه مي دارند. رشد جلبك ها توده جانوران كوچك را به خود جلب مي كند و آن ها به نوبه خود توجه حيوانات درياي بزرگ تر را برمي انگيزند.
اما استفاده از كود شيمياي در اعماق اقيانوس ها جنبه ها مضر را نيز به همراه دارد. كود سولفات آهن در واقع شكل انجماديافته محلول ها رقيق اسيدي است كه ريختن آن ها در دريا شمال آلمان ط سال ها دهه 80 با مخالفت ها شديد سازمان طرفدار حفظ محيط زيست روبه رو شد. به علاوه منتقدان به اين اشاره مي كنند كه هنگامي كه بخش بزرگ تر از جلبك ها توليد شده از طريق مصنوع غذا پلانكتون ها مي گردند، در مدت نه چندان طولان با نابود شدن پيكر آن ها يا از طريق تنفس و دفع مواد، د اكسيدكربن بار ديگر وارد جو زمين مي شود. با اين حال تصميم گير در زمينه استفاده از اين فناور به اين زودي ها امكان پذير نيست، زيرا تجزيه و تحليل و جمع بند نتايج به دست آمده از آزمايش ها انجام گرفته، دو تا سه سال به طول خواهند انجاميد.
منبع:ايسنا و awi.de

نتايج برخورد ژرف آشكار مي شود
002589.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مريم افضلي: 2 ماه پيش، فضاپيماي Deep Impact يك گلوله 370 كيلوگرمي به دنباله دار تمپل يك شليك كرد و ميليون ها كيلوگرم غبار، آب و مولكول هاي مواد آلي در فضا پخش شد. مشاهدات، اين تئوري را كه دنباله دارها حاوي مولكول هاي پايه براي پيدايش حيات در زمين بوده اند، تقويت مي كند. چهارم جولاي، تقريبا 80تلسكوپ در زمين و فضا دنباله دار تمپل يك را تعقيب مي كردند. با برخورد گلوله 370 كيلوگرمي شليك شده از فضاپيماي
Deep Impact، ابر درخشاني از ذرات ريز و بخار آب از دنباله دار جدا شد و با سرعت 5 كيلومتر در ثانيه به صورت مخروطي شكل تا 22 ساعت به آن متصل بود. محققان از اين نيروي گرانشي براي محاسبه چگالي و جرم هسته دنباله دار استفاده كردند و تخمين زدند 80 درصد حجم هسته 72 تريليون كيلوگرمي، فضاي خالي است؛ يعني هسته متخلخل است و حالت اسفنجي دارد.
مايك آهرن (برنامه ريز اين ماموريت) مي گويد: هيچ لايه  جامدي تا مركز هسته وجود ندارد. تاكنون تصور مي كرديم يخ در مركز چگال تر باشد، اما به نظر مي رسد يخ، فقط دانه هاي ريز است. مشاهدات نشان مي دهند بر اثر برخورد، حدود 5 ميليون كيلوگرم آب از سطح زيرين دنباله دار آزاد شد و بين 2 تا 5 برابر آن نيز غبار به فضا پخش شد. در واقع غبار آن قدر زياد بود كه دانشمندان نتوانستند محل برخورد را ببينند. محاسبات نشان مي دهد اين برخورد، حفره  اي به عمق 30 متر و قطر 100 متر ايجاد كرده. جالب است كه مولكول هاي آلي نيز در ميان مواد پخش شده وجود داشت. ميزان و نوع مولكول ها هنوز به طور كامل مشخص نشده است. محققان مي گويند ماده متيل سيانيد كه مقدار بسيار زيادي از آن در دنباله دارهاي ديگر ديده شده بود نيز در ميان  آن ها وجود دارد. مشاهدات، اين تئوري را كه دنباله دارها آب و علايم حيات را به زمين آورده اند تقويت مي كنند. محققان اميدوارند تمام موادي را كه ستاره ها به وفور به زمين آورده اند كشف كنند.جداي از اين ها، برخورد با تمپل يك ظاهرا يك تئوري ديگر را منتفي كرده است، كه گرد و غباري كه گهگاهي از دنباله دارها خارج مي شود در نتيجه برخورد جسم خارجي به آن است. مايك آهرن مي گويد: فكر نمي كنم نظريه خروج اين گازها بر اثر ضربه صحت داشته باشد. اگرچه سطح تمپل يك داراي حفره هاي بسيار با قطر 40 متر تا 400 متر است، ولي محققان قبل و بعد از برخورد، گازهايي را در حال خروج از ستاره مشاهده كردند كه عامل آن احتمالا تابش نور خورشيد است. شايد چون مدت طولاني اي با دقت به آن نگاه مي كرديم، پديده هاي طبيعي و معمولي را كه تاكنون به آن دقت نكرده بوديم واضح تر مشاهده مي كنيم.
منبع: ساينس



نشانه دوران يخبندان در صحراي آفريقا
002595.jpg
ظاهرا آخرين جايي كه براي يافتن نمونه هاي كوه هاي يخ و رسوب هاي گسترده يخي بايد مورد بررسي قرار گيرد جايي مثل شنزارهاي گرم و سوزان صحراي آفريقا است؛ اما يك گروه از محققان فرانسوي دقيقا با بررسي همين مناطق به نمونه هاي بسيار جالبي از لايه هاي زمين شناسي دوران يخبندان زمين دست يافته اند.
ژولين مورو و همكارانش از مدرسه علوم زمين در استراسبورگ موفق شده اند به نشانه هايي از يك يخچال عظيم در منطقه صحرا در آفريقا دست يابند كه متعلق به 440ميليون سال قبل و دوراني بوده است كه كل قاره آفريقا بخشي از يك ابرـ قاره موسوم به گوندوانا بود كه در قطب جنوب استقرار داشت. قاره گندوانا كه به نوبه خود در اعصار كهن تر از قاره پانجيا جدا شده بود، بعدها به تدريج تجزيه شد و قاره هاي آفريقا، استراليا، آمريكاي جنوبي و شبه قاره هند از آن به وجود آمدند.
مورو و دوستانش به نشانه هاي جالبي از يخچاله هاي قديمي دست يافته اند كه به گردال شهرت دارند. گردال ها پشته هاي دراز يا تپه هاي بيضي شكل طويلي هستند كه به وسيله يخرودها به وجود مي آيند. محققان فرانسوي اين قبيل گردال ها را در ناحيه اي در مرز مشترك الجزاير و ليبي كشف كرده اند. اين تغييرات در سطح زمين به وسيله جريان سريع حركت لايه هاي يخ يا ديواره هاي يخي به وجود آمده و شواهد كشف شده به وسيله اين گروه از پژوهشگران، نخستين نمونه هايي است كه از دوران يخبندان در قاره آفريقا گزارش مي دهد.
منبع: ايرنا

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |