پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۶ - Sep 22, 2005
توصيه هاي راهنمايي و رانندگي
به مناسبت بازگشايي مدارس
گروه اجتماعي: راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي جمهوري  اسلامي  ايران به  مناسبت  فرا رسيدن ماه  مهر و بازگشايي  مدارس ، به  منظور پيشگيري  از سوانح  رانندگي  و كاهش حجم  ترافيك  معابر، اطلاعيه اي  صادركرد.
به  گزارش  مركز اطلاع رساني  ناجا، در اين  اطلاعيه  به  والدين توصيه  شده  كه  در صورت  امكان  از وسايل  نقليه  عمومي براي  تردد فرزندان  خوداستفاده  كنند و مسير ايمن  و مطمئن  رسيدن  به  مدرسه  را به  آنان  بياموزند.
الگوي  مناسب  بودن  والدين  براي  كودكان  با عملكرد صحيح  آنان  در ترافيك ،يكي  ديگر از توصيه هاي  راهنمايي  و رانندگي  ناجا به  والدين  است .
در اين  اطلاعيه ، به  والدين  تأكيد شده  كه  به  فرزندان  خود بياموزند درصورت  وقوع  هر گونه  مشكل  و نياز به  هدايت  و اخذ كمك ، به  ماموران  پليس مراجعه  و يا با شماره  تلفن  ۱۱۰ تماس  بگيرند.
راهنمايي  و رانندگي  ناجا، همچنين  به  دانش  آموزان  توصيه  كرده  كه همواره  به  موقع  از خانه  حركت  كنند، تا بدون  عجله  و سرگرداني  به  مدرسه برسند.
در اين  اطلاعيه ، آمده است : استفاده  از پل  هوايي ، زير گذر و گذرگاه  عابرپياده ، مطمئن ترين  محل  براي  عبور از عرض  خيابان  است  و دانش  آموزان ، هنگام عبور از گذرگاه  عابر پياده  به  فرامين  چراغ  عابر و يا چراغهاي  راهنمايي توجه  كنند. در اطلاعيه  ياد شده ، به  دانش  آموزان  توصيه  شده  كه  هيچگاه  به  طورناگهاني  وارد خيابان  نشوند و هنگام  عبور از عرض  خيابان  بدون  اينكه  بدوند در خط مستقيم ، حركت  كنند.
براي  سوارشدن  به  خودرو و يا سرويس  مدرسه  نيز در كنار پياده روايستاده ، پس  از توقف  كامل  وسيله  نقليه ، با احتياط و از سمت  راست ، سوارشوند.
راهنمايي  و رانندگي  ناجا، به  دانش آموزاني  كه  در شيفت  بعدازظهر تحصيل مي كنند با توجه  به  اينكه  احتمالا آنان  هنگام  تعطيل  شدن ، با تاريكي  هوامواجه  خواهند شد، توصيه  كرده  كه  از لباس  رنگ  روشن  و يا شبرنگ  بر روي  كيف و كفش  خود استفاده  كنند.
در اين  اطلاعيه ، به  رانندگان  نيز توصيه  شده  كه  هنگام  رسيدن  به  سرويس مدارسي  كه  در حال  سوار و پياده كردن  دانش آموزان  هستند، توقف  نمايند. همچنين در نزديكي  مدارس  و محل هايي  كه  دانش  آموزان  تردد مي كنند، با احتياط كامل و سرعت  كم  رانندگي  كرده  و همواره  مراقب  كودكان  و دانش آموزاني  كه  در حال عبور از كوچه  و خيابان  هستند، باشند.

بن غير نقدي مستمري بگيران ،
ماه مبارك رمضان پرداخت مي شود
مديركل تامين اجتماعي تهران بزرگ گفت: بن غير نقدي مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي كه قرار بود تا پايان ماه جاري پرداخت شود به ماه آينده موكول شد.
مجيد روزيفراخ در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، افزود: مستمري بگيران مطمئن باشند بن هاي غير نقدي خود را قبل از ماه مبارك رمضان دريافت خواهند كرد.
وي گفت: مبلغ بن غير نقدي مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي ۶۰ هزار تومان است و تمامي بيمه شدگاني كه از سازمان، مستمري دريافت مي كنند مشمول دريافت بن غير نقدي قرار مي گيرند.
روزيفراخ افزود: بن غير نقدي مستمري بگيران متعلق به فروشگاههاي زنجيره اي اتكا، سپه، رفاه، شهروند و قدس بوده و مستمري بگيران مي توانند اجناس مورد نياز خود را از طريق اين مراكز خريداري كنند.
مديركل تامين اجتماعي تهران بزرگ تصريح كرد: مستمري بگيران مي توانند با مراجعه به شعبات مربوطه بن هاي غير نقدي خود را دريافت نمايند.
گفتني است، پيش از اين اعلام شده بود بن غير نقدي مستمري بگيران تا پايان شهريور ماه پرداخت مي شود كه اين امر از سوي سازمان تامين اجتماعي محقق نشد و به مهرماه موكول شد.

شنبه برگزار مي شود
جشن ۱۵ميليون دانش آموز در آغاز سال تحصيلي
002607.jpg
گروه علمي فرهنگي: قريب به ۱۵ ميليون دانش آموز از روز دوم مهرماه با حضور در بيش از ۱۳۵هزار واحد آموزشي، سال تحصيلي جديد را آغاز مي كنند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، سال تحصيلي جديد در حالي آغاز مي شود كه تعداد دانش آموزان با كاهش حدود ۵۰۰ هزار نفر در هر سال از ۱۷ ميليون و ۷۷۴ هزار و ۲۰۹ نفر در سال تحصيلي ۸۰-۷۹ به ۱۵ ميليون و ۳۱۵ هزار و ۶۵۰ نفر در سال تحصيلي ۸۴-۸۳ رسيده است و براي سال تحصيلي ۸۵-۸۴ با توجه به كاهش ۶/۳ درصدي در هر سال پيش بيني مي شود اين رقم به حدود ۱۵ ميليون نفر برسد. همچنين در سال تحصيلي ۸۵-۸۴ حدود يك ميليون و ۱۵۰ هزار دانش آموز به كلاس اول ابتدايي مي روند.براساس اين گزارش تعداد دانش آموزان ابتدايي با ۱/۲۲ درصد كاهش از ۶ ميليون و ۶۴۷ هزار و ۹۱۷ نفر در سال ۸۳-۸۲ به ۶ ميليون و ۲۰۶ هزار و ۷۱۸ نفر در سال تحصيلي ۸۴-،۸۳ تعداد دانش آموزان راهنمايي با ۱۳ درصد كاهش از ۴ ميليون و ۷۶۸ هزار و ۵۶۴ نفر در سال ۸۳-۸۲ به ۴ ميليون و ۳۷۱ هزار و ۳۰۵ نفر در سال ۸۴-۸۳ و تعداد دانش آموزان دوره متوسطه با ۱/۷ درصد كاهش از ۴ ميليون و ۶۳ هزار و ۷۱۴ نفر در سال تحصيلي ۸۳-۸۲ به ۳ ميليون و ۷۷۲ هزار و ۵۵۸ نفر رسيده است.بنابر اين گزارش، تعداد آموزشگاه ها در چهار سال اخير به رغم كاهش نسبي تعداد دانش آموزان، حدود ۶/۱۱ درصد افزايش يافته و از ۱۲۱هزار و ۵۴۶ واحد به ۱۳۵ هزار و ۵۹۵ واحد رسيده است. اين افزايش ها عمدتاً به علت تحت پوشش قرار گرفتن دانش آموزان مناطق كم جمعيت، افزايش پوشش دوره آمادگي، افزايش مدارس عشايري، توسعه آموزش و پرورش دوره متوسطه و گسترش آموزشگاه هاي كاردانش و فني و حرفه اي بوده است.
روابط عمومي اين وزارتخانه تصريح كرده است، متناسب با افزايش جمعيت تحت پوشش دوره آمادگي، تعداد آموزشگاه هاي آمادگي با رشدي بيش از ۳/۲ برابر از ۷۳۸۲ واحد به ۱۷ هزار و ۴۰۱ واحد، آموزشگاه هاي مدارس متوسطه با رشدي معادل ۲/۱۸ درصد از ۱۳ هزار و ۲۴۱ واحد به ۱۵ هزار و ۶۵۸ واحد رسيده است. همچنين مدارس فني و حرفه اي از ۱۳۲۷ واحد به ۱۷۸۸ واحد افزايش يافته است. تعداد مدارس كار دانش نيز با رشد ۲برابر مواجه است.
در شهرها و روستا چه مي گذرد؟
پايان  شهريور و بازگشايي  مدارس ، فصل  ديگري  در پيش  روي  دانش آموزان ، خانواده ها و آموزش  و پرورش  است  كه  پاييز طبيعت  را به  بهار دانش  تبديل  مي كند.
به گزارش ايرنا شور و شوقي  همراه  با نگراني  والدين ، دانش آموزان  و اوليا مدارس  را فرا مي گيرد و برنامه ريزي  براي  تسهيل  ادامه  تحصيل  فرزندان  اين  مرز و بوم ، حكايت  جديدي  نيست  اما هر سال  در مهرماه  حال  و هواي  تازه اي  دارد.
مدارس  كشور كه  از هفته هاي  پيش  فعاليت  خود را براي  بازگشايي  مدارس  آغاز كرده  بودند، اكنون  براي  استقبال  از دانش آموزان  آماده  شدند.لباس  فرم  دانش آموزان  به ويژه  دانش آموزان  دختر كه  در زمان  نام نويسي  سفارش  داده  شد اكنون  در اختيار دانش آموزان  قرار گرفته  است .
همچنين  اتخاذ تدابير لازم  براي  امنيت  مدارس  و پاسداري  از حريم  اين  مراكز به ويژه  مدارس  دخترانه  و برنامه ريزي  براي  تكريم  از پيشكسوتان  آموزش  و پرورش  از برنامه هاي وزارت آموزش  و پرورش   است .
خدمات رايگان
امسال  يك  ميليون  گذربان  و پليس  مدرسه  كه  از ميان  دانش آموزان  دوره هاي  راهنمايي  و متوسطه  انتخاب  شدند، ترافيك  اطراف  مدارس  و شهرها را كنترل  مي كنند.
همزمان  با شروع  سال  تحصيلي  جديد همچنين  بروشورهايي  حاوي  پيام هاي  آموزشي  ،بهداشتي  و ترافيكي  در ميان  دانش آموزان  توزيع  مي شود.
امسال  در بسياري  از شهرها، شركت  اتوبوس راني  به  ارايه  خدمات  رساني  به  دانش آموزان  مي پردازد.در تهران ، پنج  هزار و۵۰۰ دستگاه  اتوبوس  در طول  سال  تحصيلي  جديد به  دانش آموزان  دوره  ابتدايي  كه  داراي  لباس  فرم  مدرسه  باشند، خدمات  رايگان  ارايه  مي دهند.دانش آموزان  دوره هاي  راهنمايي  و متوسطه  پايتخت  نيز مي توانند دهه  اول  مهر بدون  ارايه  بليت ، از اتوبوس  شهري  استفاده  كنند.راهنمايي  و رانندگي  تهران  نيز برنامه هايي  براي  كاهش  ترافيك  در شروع  بازگشايي  مدارس  پيش بيني  كرده  است  كه  انتظار مي رود حجم  ترافيك  كمتر از سال هاي  پيش  باشد.اما روستاها فارغ  از دغدغه ها و مشكلات  كلان  شهرها مانند ترافيك  و آلودگي ها در هوايي  پاك،  خود را براي  مدرسه  آماده  مي كنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پيامي به مناسبت آغاز سال تحصيلي
خانواده ها در نظارت و هدايت تحصيل
فرزندانشان غفلت نكنند
گروه علمي فرهنگي: سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پيامي به مناسبت آغاز سال تحصيلي بر تربيت ديني، تقويت هويت ملي،ارتقاي كيفي آموزش، ايجاد خودباوري، وحدت ملي و ضرورت توجه ويژه به آموزش و پرورش از سوي دولتمردان و نمايندگان مجلس تأكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،دكتر علي اصغر فاني در اين پيام يادآور شده است: تقارن بازگشايي مدارس در سال جاري با ماههاي فرخنده شعبان و رمضان و ميلاد خجسته اختران تابناك آسمان امامت و ولايت، شور و شوق ديگري به كانون هاي تعليم و تربيت بخشيده است.
وي ضمن تبريك اين ايام خطاب به فرهنگيان آورده است: پايه و بنياد بناي عظيم جامعه فردا در مدرسه نهاده مي شود و شما عزيزان نخستين معماران اين بنا هستيد، معماراني كه با پيچيدگي هاي گوهر وجود انسان در نظام تعليم و تربيت سروكار دارند. معلم كليد رمز سراچه كمال دانش آموزان است و در عين حال الگو و اسوه براي انديشه و رفتار آنان.
تربيت ديني، تقويت هويت ملي، خودباوري، آموزش مهارت هاي زندگي و شناخت قابليت ها و استعدادهاي خدادادي دانش آموزان و فراهم آوردن زمينه شكوفايي و پرورش اين قابليت ها با دست تدبير و تواناي مديران، معلمان و مربيان دلسوز و مجهز به مهارت هاي حرفه اي و معاضدت و هماهنگي نهادهاي فرهنگي جامعه مقدور است.
دكتر فاني همچنين يادآور شده است: از اولياي محترم دانش آموزان انتظار دارد كه با تعامل و ارتباط بيشتر با مدارس از وضعيت تربيتي و تحصيلي فرزندان خودآگاه باشند و ضمن اعتماد به آنان نظارت و هدايت ايشان را فراموش نكنند كه غفلت از آن تبعات جبران ناپذيري خواهد شد.

برنامه هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد
مبارزه بي امان با قاچاقچيان بين المللي ،
همكاري با كشورها و فعاليت فرهنگي
گروه اجتماعي: دكتر مالكي جانشين رئيس و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدار با روبرتو آربيتريو نماينده دفتر UNODC در تهران سياست هاي دولت جديد را در زمينه مبارزه با مواد مخدر تشريح كرد.
وي گفت: سياست هاي ما بر سه اصل اساسي استوار است: ۱- ادامه مبارزه بي امان با قاچاقچيان بين المللي از طريق كنترل مرز و تقويت نيروهاي عمل كننده ۲- تعامل با كشورهاي دنيا و سازمان هاي بين المللي خصوصاً سازمان ملل متحد و اروپا براي فشار به كشورهاي توليدكننده مواد مخدر و جلوگيري از مافياي قاچاق كه بنيان جوامع انساني را به مخاطره انداخته است. ۳- علاوه بر برخورد قاطع با توزيع كنندگان مواد مخدر ايجاد نگرش فرهنگي در داخل كشور و آموزش جوانان و خانواده ها در رابطه با مصرف مواد مخدر و اهميت موضوع.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: كشورهاي اروپايي بايد حساسيت بيشتري در مبارزه با مواد مخدر داشته باشند و جمهوري اسلامي ايران را ياري كنند. وي ضمن تأكيد بر همكاري هاي بين المللي در عرصه مبارزه با مواد مخدر كمك هاي سازمان هاي بين المللي به ايران را ناچيز تلقي كرد و حضور فعال مجامع بين المللي را خواستار شد.
دبيركل ستاد همچنين در خصوص كنفرانسي كه در آينده اي نزديك توسط فرانسوي ها در افغانستان برگزار خواهد شد و قرار است در اين كنفرانس در خصوص قانوني كردن كشت خشخاش تصميم گيري شود هشدار داد و با توجه به عدم اطلاع آقاي روبرتو آربيتريو قرار شد وي با جديت موضوع را از طريق سازمان ملل بررسي و نتايج بررسي ها را سريعاً به ستاد اعلام كند.
روبرتو آربيتريو نماينده UNODC در تهران انتصاب دكتر مالكي را به سمت دبيركل ستاد از سوي خود و كاستا معاون دبيركل سازمان ملل متحد و مدير اجرايي UNODC تبريك گفت و افزود: دفتر ما با شما در يك خط فكري قرار دارد و ما ايران را به عنوان محور اصلي همكاري بين المللي مبارزه با مواد مخدر مي دانيم.
همچنين هيات عالي رتبه اي از كشور اندونزي با دكتر مالكي جانشين رئيس و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در محل دبيرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ديدار و گفت وگو كرد.
دارمادي جافري نماينده مجلس اندونزي و رئيس هيأت در اين ديدار گفت: ما به ايران آمده ايم تا با تجربيات جمهوري اسلامي ايران در كنترل بيماري ايدز از روش تزريق مواد مخدر آشنا شويم. وي همچنين خواستار حمايت رهبران مذهبي كشورمان در اين خصوص شد و اهميت پيام هاي مذهبي در پيشگيري از ايدز را يادآوري كرد.

آداب سفر
امين فرزانه
مشكلات شغلي و پيش آمدهاي خانوادگي موجب شد در ۲۰ روز گذشته ۶ بار با قطارهاي مسافري در مسير تهران- تبريز تردد كنم.
تفاوت امكانات رفاهي در قطارها و رعايت حرمت مسافران از سوي مسئولان و خدمه به راستي قابل مقايسه با سال هاي گذشته نبود. اين امكانات به نسبت در همه قطارها ديده مي شود؛ چه درجه ۱ و چه درجه ۲ يا قطارهاي لوكس و البته گران قيمت سبز.
سرويس دهي به مسافران از يك سو و امكانات رفاهي قطارها (اعم از نظافت سرويس هاي بهداشتي يا تعمير و نگهداري وسايل يا سيستم هاي خنك كننده) نشان دهنده تلاشي است كه براي آسايش مسافران مي شود، اما...
اما وظيفه حفظ بهداشت يك وسيله نقليه عمومي و نگهداري از امكانات مسافرتي يك كشور، فقط به عهده مسئولان، مديران و خدمه نيست.
راهروها، كوپه ها و سرويس هاي بهداشتي قطارها در بدو ورود مسافران كاملاً تميز و مرتب ديده مي شود، اما متأسفانه پس از گذشت چند ساعت از آغاز سفر، داخل كوپه ها به محل تجمع پوست تخمه، لهيده ميوه ها و... تبديل شده و استفاده از سرويس هاي بهداشتي نيز به علت عدم رعايت بهداشت فردي در بسياري موارد غيرممكن مي شود!
قطعاً اين سهل انگاري ها و بي مسئوليتي ها در استفاده از وسايل نقليه عمومي را نمي توان ناديده گرفت. آيا برخي مسافران به گمان اين كه مبلغي براي خريد بليت پرداخته اند، به خود حق مي دهند هرچه مي خواهند، بكنند؟! متأسفانه برخي همسفران فقط منتقد امكاناتي هستند كه بايد باشد و در برخي موارد، موجود نيست؛ در حالي كه هرگز حافظ امكاناتي نشده اند كه موجود است و بايد در نگهداري اش دقت كنند.اگر وظيفه مسئولان راه آهن، فراهم آوردن قطارهايي در حد استاندارد و با امكانات مطلوب است، وظيفه مسافران هم حفظ اين امكانات با رفتارهاي استاندارد يك شهروند آگاه است. كدام يك از ما (مسئولان راه آهن و مسافران) بهتر به وظيفه اش عمل كرده است؟ بايد اميدوار باشيم كه كفه هاي اين ترازو، مساوي شود.

كارفرمايان مي توانند ارائه تعهدات
كوتاه مدت بيمه اي را بر عهده گيرند
گروه اجتماعي: رييس اداره بيكاري و تعهدات كوتاه مدت اداره كل امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي گفت: نرخ واگذاري حق بيمه در تعهدات كوتاه مدت به كارفرمايان طرف قرارداد، براساس بودجه سال ۸۴ سازمان تأمين اجتماعي، كاهش يافت.
به گزارش ايسنا، احمد پايور افزود: كارفرماياني كه در مقابل برعهده گرفتن انجام تعهدات كوتاه مدت و حمايت درمان ۸ درصد از حق بيمه ها را كسر و مابقي را به سازمان پرداخت مي كردند، از اين پس حق بيمه خود را با كسر ۸/۷ درصد پرداخت خواهند كرد.
وي با اشاره به اين كه قرارداد مؤسسات، شركت ها و كارگاه هاي بيش از ۱۰۰ نفر پرسنل مشمول اين دستورالعمل مي شوند، گفت: سه حمايت اروتز و پروتز، كفن و دفن و سفر و اقامت در قرارداد هر دو بخش واگذاري تعهدات كوتاه مدت و درمان ديده شده است.
بنابراين كارفرماياني كه هر دو پورسانتاژ را دارند اين هزينه ها را در يك بخش پرداخت مي كنند و ملزم به پرداخت دوباره هزينه حمايت ها نيستند.
رييس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت اداره كل امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي خاطرنشان كرد: اين وضعيت موجب ايجاد دوگانگي ميان اين كارفرمايان و كارفرماياني كه صرفاً انجام تعهدات كوتاه مدت را بر عهده دارند، شد كه سازمان براي رفع اين تضاد با انجام محاسباتي به اين نتيجه رسيد كه يك درصد وجوه مبناي كسر حق بيمه بابت تعهدات كوتاه مدت به ۸ دهم درصد كاهش يافته و نرخ واگذاري حمايت هاي درماني بدون تغيير باقي بماند.
به گفته پايور نرخ واگذاري حق بيمه به آن دسته از مؤسسات و شركت هاي فاقد قرارداد درمان و يا صرفا متقاضي واگذاري تعهدات كوتاه مدت، مانند گذشته يك درصد وجوه، مبناي كسر حق بيمه است.
وي در خصوص زمان اجراي اين دستورالعمل گفت: مؤسسات و شركت هاي مشمول موظفند اين تغييرات را در ليست حق بيمه شهريور ۸۴ اعمال كنند كه در صورت عدم اعمال تغييرات ياد شده كسر حق بيمه پرداختي به حساب بدهي مؤسسات منظور مي شود.
به گفته پايور چنانچه مؤسسات به ادامه قرارداد واگذاري با شرايط جديد تمايل نداشته باشند، موظفند انصراف خود را به اداره كل امور بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي اعلام كنند.

يارانه شير تغيير محسوسي در مصرف
خانوارهاي كم درآمد ايجاد نكرد
گروه اجتماعي: علي رغم سه برابر شدن حجم شير يارانه اي طي سال هاي ۱۳۷۷ تا ،۱۳۸۲ تغيير محسوسي در مصرف خانواده هاي با درآمد كم به وجود نيامده است.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارش مشروح و مفصلي اعلام كرد با شيوه اجرايي كنوني در توزيع شير يارانه اي، افزايش ميزان يارانه ها لزوماً باعث بهبود وضعيت گروه هاي هدف (كم درآمدها) نخواهد شد و بايد نحوه مديريت ها و سياست ها و شيوه قيمت گذاري اصلاح شود. اين مركز همچنين ضمن مخالفت با حذف يارانه هاي شير تاكيد كرد:با وجود نابساماني در زمينه توزيع شير يارانه اي در نقاط مختلف كشور، كاهش يارانه شير پيشنهاد نمي شود.
بر اساس اعلام واحد اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، در گزارشي كه توسط دفتر مطالعات زيربنايي اين مركز تهيه شده با بررسي روند افزايش ميزان پرداخت يارانه شير از ۵/۱ ميليارد ريال در سال ۱۳۵۵ به ۱۹۳۷ ميليارد ريال در سال ۱۳۸۲- با رشد سالانه اي حدود ۳۰ درصد- آمده است: به دليل طولاني شدن دوره پرداخت اين گونه يارانه ها به تدريج الگوي مصرفي خاصي استحكام يافته و به ويژه اعطاي يارانه شير در مصرف كنندگان شهري نوعي احساس حق را ايجاد نموده است به گونه اي كه حذف يا كاهش آن نه تنها از نظر سياسي، اقتصادي و اجتماعي مشكلاتي را ايجاد مي كند، بلكه بر استانداردهاي تغذيه اي و الگوي مصرف نيز تأثير مي گذارد و پيامدهايي نيز در صنايع وابسته و توليدي شير به دنبال مي آورد.

از ابتداي مهرماه امسال
فعاليت اتوبوس هاي با عمر بالاي ۲۵ سال
در حمل و نقل جاده اي ممنوع مي شود
002610.jpg
گروه اجتماعي: با اجراي هفتمين مرحله طرح نوسازي ناوگان مسافري بين شهري از ابتداي مهرماه، تردد اتوبوس هاي بالاي ۲۵ سال در جاده هاي كشور ممنوع مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، مديركل حمل و نقل كالا و مسافر اين سازمان با اعلام اين خبر گفت: با توجه به ضرورت ادامه روند نوسازي ناوگان حمل و نقل مسافر بين شهري هفتمين مرحله اين طرح با اعطاي تسهيلات مناسب به مالكان خودروهاي فرسوده اجرا مي شود.
شهرام آدم نژاد افزود: در اين مرحله مالكان اتوبوس هاي با سن بالاي ۲۵ سال (سال ساخت ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸) به شرط اسقاط وسيله نقليه فرسوده، تسهيلات ويژه براي خريد اتوبوس هاي نو دريافت مي كنند، همچنين آن دسته از فعالان بخش حمل و نقل جاده اي كه داراي خودروهاي با عمر كمتر از ۲۵ سال هستند ولي خودروي آنها داراي مشكلات فني و ايمني است نيز در صورت اسقاط وسيله نقليه خود تسهيلات ويژه جهت نوسازي ناوگان دريافت مي كنند.
وي با اشاره به اين مطلب كه حدود ۴۹۰ دستگاه خودرو در اين مرحله از رده خارج مي شوند، تصريح كرد: براي مشمولين طرح ممنوعيت تردد اتوبوسهاي فرسوده انواع اتوبوس هاي جديد با استانداردهاي بين المللي در نظر گرفته شده است كه بيش از ۷۰ درصد مبلغ اين اتوبوس ها از طريق تسهيلات با سود ۱۶ درصد و زمان بازپرداخت ۷ساله به متقاضيان پرداخت مي شود.
به گفته وي از ابتداي اجراي طرح نوسازي ناوگان تاكنون ۵۱۰۰ دستگاه اتوبوس نو به متقاضيان واگذار و حدود ۲۴۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از رده خارج شده است.

امكان تقويت ذهن در دوران پيري
فارس: مطالعات جديد علمي نشان مي دهند حتي در دوران پيري و در سنين بالاي ۷۰ سالگي نيز امكان تقويت ذهن و حافظه وجود دارد.
به گزارش دانشگاه آلبرتاي كانادا، پژوهشگران اين دانشگاه در مطالعات خود بر روي مغز انسان دريافتند حتي در دوران پيري و سالمندي نيز مغز انسان قابليت تقويت ذهن و حافظه را دارا است. بر اساس اين گزارش، مغز ۹۰ درصد از انسان ها تا آخر عمر نيز امكان رشد و تقويت دارد.
اين گزارش مي افزايد، در مورد ۱۰ درصد از انسانها كاهش توانايي مغز و حافظه در سن بالاي ۶۵ سالگي غير قابل اجتناب است، ولي در مورد ۹۰ درصد بقيه مي توان با كمي زحمت بيشتر نسبت به دوران جواني و نوجواني به تقويت ذهن و حافظه پرداخت. اين مطالعات نشان مي دهد انسان هايي كه در دوران جواني ذهني كنجكاو دارند، تا سنين پيري نيز امكان تقويت حافظه در آنها وجود دارد.

نشستن  دانش آموزان  كمتر از ۱۲ سال 
در صندلي  جلوي  سرويس  مدارس  ممنوع
ايرنا: معاون  راهنمايي  و رانندگي  استان  اصفهان  گفت : نشستن  دانش  آموزان  زير ۱۲ سال  در صندلي  جلو سرويس هاي  سواري  مدارس  ممنوع  است .
«سرهنگ  شيدوش  اناري» افزود:   با استناد به  رديف  ۹ و ۱۴ شرح  تخلفات  و مجازات  راهنمايي  و رانندگي  سواركردن  اطفال  زير ۱۲ سال  در صندلي  جلو اتومبيل  و همچنين  سرنشين  اضافه  بر ظرفيت  مجاز نقليه  شخصي  خلاف  قانون  است .وي  تصريح  كرد: سرويس  سواري  مدارس  در اين  زمينه  نه  تنها مستثني  نيستند، بلكه  ماموران  در صورت  مشاهده  آنها حساسيت  و برخورد بيشتري  را در زمينه  جريمه  و توقيف  نشان  مي دهند.وي  تصريح  كرد: خانواده ها و مديران  بايستي  نسبت  به  امنيت  جاني  دانش  آموزان  حساس  بوده  و از سهل انگاري  در اين  زمينه  احتراز كنند.
سرهنگ  اناري  با اعلام  اينكه  ماموران  موظف  به  تامين  امنيت  جاني  شهروندان  خصوصا دانش آموزان  هستند، افزود: در صورت  بروز هر نوع  حادثه  به  ترتيب  راننده ، مدير و والدين  مقصر شناخته  مي شوند كه  با آنها برخورد قانوني  مي شود.
اين  مقام  مسئول  افزود:صحت  سلامت  اخلاقي  راننده  از سوي  اماكن  بايد مشخص  شود ، بنابراين  تعيين  ظرفيت  سرويس  مدارس  نيز با معاونت  راهنمايي  و رانندگي  مي باشد.

فقط ۱۴ كشور اسلامي مي توانند
فقر و گرسنگي را به نصف برسانند
ايرنا: سه  تن  از كارشناسان  يونيسف  اعلام  كردند، با روند كنوني  فقط  ۱۴ كشور از ۵۷ كشور جهان  اسلام  مي توانند به  اهداف  اعلاميه  سران  در زمينه  كاهش  فقر و گرسنگي  به  نصف  و تامين  آب  آشاميدني  و فراهم آوردن  آموزش  و پرورش  براي  كودكان  دست  يابند.
آقاي «پيتر كراولي» مدير مشاركت  يونيسف ، «صادق  رشيد» مشاور سياسي  برنامه هاي  اين  نهاد و خانم «شهيده  اسفار» مدير بخش  نجات  كودكان  يونيسف  در جريان  كنفرانس  مطبوعاتي  روز سه شنبه  خود هشدار دادند كه  ۶۰۰ ميليون  كودك  يا ۲۵ درصد كودكان  جهان  اسلام  از گرسنگي  رنج  مي برند و ۱۱ ميليون  كودك  مسلمان  سالانه  بر اثر گرسنگي  و بيماري هاي  قابل  پيشگيري  جان  خود را از دست  مي دهند.خانم  اسفار در اين  كنفرانس  خبري  گفت  كه  چهار ميليون  كودك  در جهان  اسلام  در ماه  اول  عمر خود مي ميرند.
آقاي  كراولي  در پاسخ  به  پرسش  خبرنگار ايرنا گفت  كه  يك  عامل  مهم  در اين  زمينه ، تنش  ميان  فرهنگ  غرب  و جهان  اسلام  است . فرهنگ  غرب  از اسلام  تفسيري  سوء مي كند كه  اين  تهديدي  عليه  صلح  و امنيت  جهان  است  و بايد با كاهش  تنش ، فضايي  از اعتماد متقابل  ايجاد كنيم .

۱۸۷ ميليون مراجعه سالانه به داروخانه ها
002613.jpg
ايسنا: بر اساس آخرين نتايج بررسي وزارت بهداشت به ترتيب داروخانه ها با ۱۸۷ ميليون مراجعه رتبه اول و پزشكان عمومي با ۱۴۲ ميليون مراجعه، پرسنل غير پزشك با ۸۳ ميليون مراجعه و پزشكان متخصص با ۷۴ ميليون مراجعه و پاراكلينيك با ۴۴ ميليون مراجعه در رديف هاي بعدي قرار دارند.
نتايج مطالعات نشان مي دهد كه ۵۶۰ ميليون مراجعه در نتيجه ۲۴۵ ميليون نياز منجر به اقدام و مراجعه شده است. همچنين ۳۵۰ ميليون بار آن در بخش غير دولتي و ۲۱۰ ميليون بار آن در بخش دولتي بوده است.
بر پايه اين گزارش در بررسي تحت عنوان «طرح بهينه سازي اقتصادي اجتماعي درمان در سازمان تامين اجتماعي» برآورد شده كه در سال ۷۲ هر فرد بيمه شده ۲/۲ بار به پزشك عمومي (بدون در نظر گرفتن مراجعات سرپايي به بيمارستانها) و ۲/۱ بار به پزشك متخصص مراجعه مي كند. در همان سال متوسط مراجعه هر فرد به مراكز خدمات درماني تامين اجتماعي ۹/۵ بار بوده كه ۱/۱ بار آن به پزشك عمومي مركز ،يك بار به پزشك متخصص مركز، ۰۶/۰ بار آن به دندانپزشك و ۹/۲ بار آن به داروخانه بوده ، ۵/۹ بار متوسط كشوري بوده كه دامنه آن از ۴/۳ بار در استان بوشهر شروع و به ۳/۹ در استان سمنان ختم مي شود.

افزايش ۱۰۰ درصدي مرگ ومير معتادان
ايلنا: مدير كل مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي، با اشاره به رشد صددرصدي مرگ و مير معتادان در سال جاري، گفت: در ۵ ماهه اول سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بر اساس آمار پزشكي قانوني بيش از ۵ هزار و ۲۰۰ نفر از معتادان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند.
سردار مهدي ابويي، مديركل مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي گفت: عامل اصلي مرگ معتادان آن است كه شبكه  هاي توزيع قاچاق به دليل كنترل  هاي شديد اعمال شده، دچار ضرر شده  اند و براي جبران اين خسارت مالي و پاسخگويي به تقاضاي بازار اقدام به توزيع مواد مخدر ناخالص مي  كنند.

ضوابط معرفي مجدد بيمه شدگان به كميسيون هاي پزشكي
ايسنا: بيمه شدگاني كه يك بار در كميسيون هاي پزشكي ازكارافتاده كلي شناخته شده اند، اما به علت فقدان ساير شرايط، مشمول دريافت مستمري از كارافتادگي نشده اند، در صورت ابتلا به بيماري يا آسيب هاي ديگر، مي توانند مجدداً به كميسيون پزشكي معرفي شوند. سازمان تأمين اجتماعي با صدور دستورالعملي، معرفي مجدد بيمه شدگان ازكارافتاده كلي به كميسيون هاي پزشكي را در صورت احراز شرايط مقرر در اين دستورالعمل، بلامانع اعلام كرد.
اين دستورالعمل در مورد بيمه شدگاني صادر شده است كه به علت ابتلا به بيماري يا وقوع حوادث غيرناشي از كار، از سوي كميسيون هاي پزشكي ازكارافتاده كلي شناخته شده اند اما مشمول دريافت مستمري نشده اند.
چنانچه پس از صدور رأي از كارافتادگي كلي از سوي كميسيون هاي پزشكي، به علت فقدان شرايط مقرر در ماده ۷۵ قانون تامين اجتماعي، براي اين گروه از بيمه شدگان مستمري از كارافتادگي كلي برقرار نشود و به كار سابق يا كار ديگري با پرداخت حق بيمه ادامه دهند، درصورت ابتلا به بيماري يا آسيب هاي ديگري در زمان اشتغال مجدد، غير از آنچه قبلا موجب صدور رأي از كارافتادگي شده است، معرفي مجدد آنان به كميسيون هاي پزشكي، بلامانع خواهد بود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |