چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۳ - Oct 12, 2005
دعاي روز هشتم ماه مبارك رمضان
اَلّلهُمَّ ارزُقني فيهِ رَحمَهَ الاَيتامِ وَ اِطعامَ الطَّعامِ وَ اِفشاءَ السَّلامِ وَ صُحبَهَ الّكِرامِ بِطَولِكَ يا مَلجَاَ الامِلينَ.
اي خدا در اين روز مرا ترّحم به يتيمان و اطعام به گرسنگان و افشاء و انتشار سلام در مسلمانان و مصاحبت نيكان نصيب فرما به حقّ انعامت اي پناه آرزومندان عالم.
امروز با حافظ
تا بي خبر بميرد در درد خودپرستي
با مدعي مگوييد اسرار عشق و مستي
ناخوانده نقش مقصود از كارگاه هستي
عاشق شو ارنه روزي كار جهان سرآيد
كيارستمي رئيس داوران جشنواره فيلم  بوسان:
كمبود سالن، مشكل جدي سينماي ايران است
واحد مركزي خبر : به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بوسان  كره  جنوبي ، عباس  كيارستمي  فيلمساز برجسته  بين المللي  ايراني  ديروز در مصاحبه اي  بااين  خبرگزاري  معضل  كمبود سينماها را در كشورش  از زمان  انقلاب  اسلامي سال  هزار و نهصد و هفتاد و نه  در ايران «معضلي  واقعي» توصيف  كرد.
به  موجب  اين  گزارش  كيارسمي  كارگردان  ايراني  برنده  جايزه  نخل  طلايي جشنواره  سينمايي  كن، در حاشيه  يك  جشنواره  بين المللي  فيلم  در كره جنوبي  به  خبرنگاران  گفت  :كمبود سالنهاي  سينما، بسياري  از مخاطبان  را در تهران ، پايتخت  از تماشاي  فيلمهاي  مورد علاقه  خود محروم  كرده  است .
كيارستمي  شصت  و پنج  ساله  در جشنواره  بين المللي  فيلم  پوسان  كه  در شهر بوسان  كره  جنوبي  برگزار مي شود به  خبرنگاران  گفت :قبل  از انقلاب  اسلامي ما به  ازاي  شش  مليون  نفر در تهران ، سيصد سالن  سينما داشتيم  ولي امروزه  اين  نسبت  كاهش  يافته  و هم  اكنون  به  ازاي  شانزده  ميليون  نفر كمتر از دويست  سالن  سينما در پايتخت  وجود دارد.
كيارستمي  كه  فيلمهاي  اخيرش  در ايران  اجازه  اكران  نيافته اند، تأكيد كرد اين  معضلي  واقعي  به شمار مي رود زيرا مردم  بسيار علاقه مند به  تماشاي  فيلم هاي  بيشتر هستند ولي  فرصت  و امكانات  لازم  براي  اين  كار فراهم  نيست .
وي  افزود :مقامات  ايراني  طي  ده  سال  گذشته  از نمايش  و اكران  عمومي سه  فيلم  من  خودداري  كرده اند و من  همانند خيلي هاي  ديگر منتظر هستم  تا واقعه اي  مثبت  روي  دهد ولي  گويي  اميد چنداني  وجود ندارد زيرا آنها هميشه  زياد حرف  مي زنند ولي  عمل  نمي كنند.
كيارستمي  كه  همواره  در سفرهاي  خارجي ، از هرگونه  صحبت  درباره  سياست  ،مصرانه  خودداري  مي ورزد، تأكيد كرد من  فقط به  عنوان  يك  شهروند و نه يك  فيلمساز سخن  مي گويم . وي  افزود :مسئولان  ايراني  دغدغه ها و مسائل بزرگتري  دارند كه  بايد بدانها بپردازند.
وي  خاطر نشان  كرد: مقامات  ايراني  مشكلات  بزرگتري  از مسائل  سينما دارند و مشكل  واقعي  در ايران  سينما نيست ، بنابراين  مايل  نيستم  به  عنوان يك  فيلمساز از مسائل  و مشكلات  خود صحبت  كنم .

دكتر محمدعلي رضايي اصفهاني:
جنبه هنري و زيبايي شناسي دين
مورد غفلت قرار گرفته است
گروه ادب و هنر: كتاب مقدس قرآن هم داراي جنبه هاي هنري و زيبايي شناسي متعددي است و هم به بركت آن، هنرهاي گوناگوني در جهان اسلام پديد آمده است.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر محمدعلي رضايي اصفهاني، مسئول انجمن قرآن پژوهي حوزه علميه قم، با بيان اين مطلب در گفت وگو با ستاد خبري همايش «زيبايي شناسي دين» افزود: خوشنويسي، تذهيب و كاشي كاري محراب ها ازجمله هنرهايي هستند كه از دل قرآن پديد آمده اند.
وي سپس به بررسي ابعاد زيبايي شناسانه قرآن پرداخت و گفت: يكي از اين جنبه ها آهنگ قرآن است كه در قرائت متجلي مي شود و از آن به موسيقي قرآن هم تعبير شده است. افرادي مانند «سيد قطب» در اين زمينه كار كرده اند و كتاب نوشته اند. عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي افزود: از ديگر ابعاد هنري قرآن، اعجاز است، هر متني پس از چندبار شنيده شدن، جذابيت خود را از دست مي دهد، ولي درمورد قرآن اين گونه نيست و مخاطب هيچگاه از آن خسته نمي شود.
دكتر «رضايي اصفهاني» از حلاوت معنوي و روحاني قرآن به عنوان يكي ديگر از ابعاد زيبايي شناسانه آن نام برد و گفت: گاهي اوقات از حلاوت قرآن هم تعبير به موسيقي شده است. به عنوان نمونه،آيت الله معرفت چنين نظري دارند. جنبه ديگري از زيبايي شناسي قرآن، معناي بلند و زيباي آن است كه آيت الله مكارم شيرازي در اين زمينه كتابي نوشته اند. وي كه داراي مباحث تفسيري و مولف آثاري در زمينه علوم قرآني است گفت: اشاراتي كه قرآن به طبيعت و آسمان ها و زمين و مراحل خلقت انسان دارد، جزو جنبه هاي هنري قرآن به شمار مي رود.
دكتر رضايي اصفهاني از بلاغت و فصاحت و همچنين شيوه قصه گويي قرآن به عنوان ديگر جنبه هاي زيباي قرآن نام برد و درباره همايش زيبايي شناسي دين گفت: تا كنون درباره جنبه هاي هنري دين و قرآن، كمتر كار كرده ايم. اگر هم به سراغ اين بحث رفته ايم، بيشتر به بحث تلاوت قرآن پرداخته ايم. اكنون اين همايش، فرصت مغتنمي است كه به بررسي جنبه ها و ابعاد متنوع دين ازنظر زيبايي شناسي بپردازد.
همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.

۵۵۵ اثر ايراني و خارجي در هفتمين
دوسالانه كاريكاتور تهران
ازميان ۴۱۱۶ اثر رسيده به دبيرخانه هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران ۵۵۵ اثر براي حضور در نمايشگاه و بخش داوري نهايي برگزيده شد.
از اين تعداد ۲۷۰ اثر متعلق به كاريكاتوريست هاي ايراني و ۲۸۵ اثر متعلق به كاريكاتوريست هاي خارجي است كه در بخش هاي مختلف آثار خود را براي دبيرخانه ارسال كرده بودند.
در اين دوره اعضاي هيات انتخاب اوليه آثار را جواد عليزاده، بهمن عبدي، جمال رحمتي، بهرام عظيمي، بزرگمهر حسين پور، توكا نيستاني، مانا نيستاني، حسين صافي و حسين كريم زاده تشكيل مي دادند.

ساخت مجموعه مستندي درباره امام خميني (ره)
فيلمبرداري مجموعه مستندي درباره امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران با عنوان «آيينه روح الله» از هفته آينده آغاز مي شود.به گفته عليرضا سجادپور تهيه كننده اين مجموعه اين مجموعه از ساختار متفاوتي نسبت به ديگر مجموعه هاي تلويزيوني برخوردار خواهد بود. اين مجموعه در ۳۰ قسمت توليد شده كه ده قسمت آن در ايام دهه فجر امسال و ۲۰ قسمت بعدي به طور هفتگي از شبكه دو سيما نمايش داده مي شود. مجموعه اي از كارگردان هاي مختلف، كارگرداني اين مجموعه را به عهده خواهند داشت .

خيلي دور، خيلي نزديك در آمريكا
فيلم سينمايي «خيلي دور، خيلي نزديك» آخرين ساخته رضا ميركريمي نماينده رسمي سينماي ايران در هفتاد و هشتمين دوره مراسم اسكار در جشنواره ها و مراكز فرهنگي آمريكا به روي پرده مي رود.
اين فيلم ابتدا در جشنواره فيلم هاي ايراني در مركز فيلم جين سيسكل (شيكاگو) روز۱۶ مهرماه و سپس در جشنواره فيلم ميل ولي در روزهاي ۲۲و۲۴ مهرماه جاري به نمايش در مي آيد.
نماينده رسمي سينماي ايران در رقابت براي دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي زبان، همچنين براساس برنامه هاي تأييد شده، ۲۹ آبان ماه جاري در موزه هنرهاي زيباي بوستون نمايش داده مي شود.

ضرغامي: صدا و سيما پرتاب ماهواره
اختصاصي جمهوري اسلامي را پيگيري مي كند
مراسم قدرداني از دست اندركاران و مسئولان راه اندازي شبكه قرآن و معارف سيما با حضور رئيس سازمان صدا و سيما و برخي از عوامل فني اين شبكه برگزار شد.
به گزارش ايسنا، سيدعزت الله ضرغامي  در اين جلسه با اشاره به نقش اساسي عوامل فني سازمان صدا و سيما در موفقيت هاي اين سازمان اظهار كرد: براي راه اندازي شبكه قرآن و معارف سيما عوامل فني زحمت  اصلي را متحمل شدند.
وي تلاش هاي انجام گرفته را ناشي از روح معنويت و عشق به معارف قرآن دانسته و از راه اندازي شبكه قرآن به عنوان هديه اي از سوي فعالان فني اين شبكه ياد كرد.ضرغامي  ابراز اميدواري كرد ثمره اين تلاش به صورت بهره هاي بي كران معنويت در جامعه مورد استفاده قرار گرفته و بتوان قرآن را نيز در سبد تغذيه روح مردم در ۲۴ ساعت شبانه روز گنجاند.وي با اشاره به اين كه شبكه هاي قرآني غير ايران هم اكنون در جهان فعال هستند از پرتاب ماهواره اختصاصي جمهوري اسلامي به عنوان يكي ديگر از پيگيري هاي فني سازمان صدا و سيما ياد كرد كه اكنون مجلس شوراي اسلامي  اين مساله را تحت بررسي دارد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
«رمضان» پرشمارترين واژه  مورد جستجو در «گوگل»
يك پايگاه اينترنتي روز سه شنبه نوشت: طي هفته گذشته كلمه ramadan معادل انگليسي رمضان براي نخستين بار در سالهاي اخير دررديف پرشمارترين عبارات مورد جستجوي كاربران اينترنت در موتور جستجوي گوگل قرار گرفت.
اين درحالي است كه در اغلب اوقات سال، تنها نام هنرمندان و مشاهير ورزش، سينما و موسيقي در رديف پرشمارترين واژگان قرار مي گيرد.
اين رتبه به معناي آن است كه ظرف مدت كوتاهي پس از آغار ماه مبارك رمضان، اين كلمه در ميان ۱۵عبارت برتري كه كاربران اينترنت خواهان دريافت اطلاعاتي پيرامون آن بوده اند، قرار گرفته است.
سيستم رتبه بندي پرشمارترين عبارات مورد جستجوي كاربران در موتور جستجوي گوگل، موسوم به google zeitgeistيك سيستم خودكار است كه گرايش افكار عمومي در اينترنت را در فواصل زماني يك هفته اي بازتاب مي دهد.
در سالهاي اخير رويكرد فعالان مذهبي به اينترنت افزايش چشمگيري داشته است و تعداد زيادي از مسلمانان و علاقه مندان ترويج آموزه هاي ديني به اهميت اطلاع رساني از طريق شبكه اينترنت پي برده اند.
نمايشگاه گنجينه هاي هنر اسلامي در «توكيو»
نمايشگاهي از گنجينه هاي هنرهاي اسلامي قرن هشتم تا نوزدهم در موزه هنرهاي توكيو برپا شده است.به گزارش «arab news» در اين نمايشگاه آثار هنري و تاريخي از كشورهاي اسلامي و كشورهاي آسياي ميانه به نمايش گذاشته مي شود.
هدف از برپايي اين نمايشگاه كه به همت گروه «عبدالطيف جمال» برگزار مي شود شناساندن فرهنگ اسلامي در سراسر جهان بيان شده است.در اين نمايشگاه همچنين آثاري از موزه آلبرت و ويكتوريا در لندن كه يكي از مجموعه هاي ناياب هنرهاي اسلامي در جهان به شمار مي رود به نمايش گذاشته مي شود.
محمد جمال سرپرست گروه عبدالطيف از همكاري موزه آلبرت و ويكتوريا مبني بر ارائه گنجينه هنرهاي اسلامي در اين نمايشگاه قدرداني كرد.

برگي از تاريخ
تولد فردوسي
حكيم ابوالقاسم فردوسي در سال ۳۱۳ شمسي مصادف با ۳۲۹ هجري قمري برابر با ۹۴۰ ميلادي در روستاي باژ از ناحيه طائران طوس متولد شد. وي در خانواده اي مرفه و ممتاز رشد و نمو كرد و در دوران جواني به تحصيل علوم پرداخت. وي همچنين به ادبيات فارسي و تاريخ و ساير علوم رايج زمان خود آشنايي كافي داشت. آنچه كه از متون مختلف مشخص مي شود، او مسلمان شيعه بوده است و به پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) عشق و علاقه وافر داشت. اثر جاويدان فردوسي، شاهنامه نام دارد و در شمار بهترين آثار حماسي عالم است.
شاهنامه بر اثر نفوذ شديدي كه در ميان طبقات مختلف ايرانيان يافت، در همه ادوار تاريخي بعد از قرن پنجم هجري مورد توجه بود و همه شاعران حماسه گوي ايراني تا قرن اخير تحت تاثير آن بوده اند. فردوسي در حفظ جانب امانت به هنگام نقل مطالب، به كار بردن نهايت مهارت در وصف مناظر طبيعي و ميدان هاي جنگ و قهرمانان منظومه خود و نظاير اينها و نيز ذكر مواعظ دلپذير كمال توانايي را نشان داده است. حكيم ابوالقاسم فردوسي سرانجام در سال ۴۱۱ هجري قمري برابر با سال ۱۰۲۰ ميلادي در هشتاد سالگي درگذشت و در طوس به خاك سپرده شد.
به پاس تلاش گسترده و وسيع در عرصه ادب فارسي و زنده نگاه داشتن نام فردوسي، شاعر حماسه سراي ايراني و به مناسبت هزارمين سالگرد تولد فردوسي طوسي، آرامگاه اين شاعر شهير با حضور شرق شناسان و ادب دوستان در بيستم مهرماه ۱۳۱۳ ش در طوس افتتاح شد. اين بنا ۱۸ متر ارتفاع دارد و يك ايوان چهل متري از سنگ، اين بناي عظيم را در وسط خود گرفته است. از سمت شرق و غرب، دو دريچه كوچك به داخل اين بنا باز مي شود و سقف اين مقبره با كاشي هاي زيبا و مقرنس ساخته شده است. در وسط اين محوطه، سنگ مزار فردوسي واقع است كه نزديك به يك متر از سطح زمين بلندتر است. همچنين ديوارهاي محوطه داخل بنا، داراي نقوش برجسته و مجسمه هاي ديواري است كه بيانگر برخي از داستان هاي حماسي شاهنامه مي باشد.
روز بزرگداشت حافظ
خواجه شمس الدين محمد حافظ شيرازي در حدود سال ۷۲۶ ق در شيراز به دنيا آمد. وي پس از فراگرفتن دانش هاي متداول عصر خود، ديوان شعراي گذشته و معاصر خود را به دقت مطالعه كرد و نخست معنا را از لفظ جدا نمود و لفظ را به دور افكند. آن گاه معنا را در كوره ذهن فروزنده خود ريخت و از آن زيوري گوهر آگين ساخت. كمال هنر حافظ در اين است كه از همان عناصر در دسترس همگان، معجوني شفابخش و مفرح تهيه كرده و استادانه و سحرآفرينانه، آنها را به خدمت ابلاغ پيام خود درآورده است. او تفسير قرآن، حكمت و ادبيات عرب را به خوبي مي دانست و چون قرآن را با چند روايت و قرائت حفظ كرده بود، به حافظ شهرت يافت.
حافظ با الهام گرفتن از آموزه هاي اسلامي و مفاهيم قرآني و بكارگيري استعارات و كنايات منحصر به فرد، توانست ناب ترين غزل هاي تاريخ ادبيات ايران را بسرايد. اهميت حافظ در آن است كه توانست مضامين عرفاني و عشقي را به نحوي در هم آميزد كه از دو شيوه غزل عارفانه و عاشقانه، سبك واحد و جديدي به وجود آيد. اين شاعر استاد، افكار خود را با الفاظ بسيار زيبا و با توجه به صنايع لفظي بيان كرده و بر اثر قدرت فراوان خود در سخنوري، غالبا مضامين عالي و معاني بسيار در ادبيات كوتاه گنجانيده است. تركيباتي كه حافظ در اشعار خود آورده، غالبا تازه، بديع و بي سابقه است و حافظ در ساختن اين تركيبات، نهايت قدرت و كمال ذوق و لطافت طبع خود را نشان داده كه كمتر شاعري از اين حيث با او قابل مقايسه است. شعر حافظ در فضاي اسلامي غوطه ور است و ديوان حافظ مملو از الفاظ و تعابير قرآني مي با شد. علاوه بر اين، در اشعار او، اصطلاحات مربوط به تصوف، عرفان، فلسفه، كلام، تفسير، حديث و فقه و ... به مقدار فراوان به چشم مي خورد.

فرصت دوستي
مهمان حبيب خداست
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:روزي مهمان قبل از خودش مي رسد. مهمان كه به خانه مي آيد با خود هفتاد بركت مي آورد و چون مي رود با خود هفتاد بلا و بيماري را از خانه بيرون مي كند.
***
بارها گفته و شنيده ايم و بارها با تمام وجود باور كرده ايم كه مهمان حبيب خداست. مي دانيم كه خدا خانه مهمان پذير را دوست دارد و بر آن بركت نازل مي كند.
خدا دستاني را دوست دارد كه به سوي مهمان پيش مي آيد. خدا آغوشي را دوست دارد كه به سوي مهمان گشوده مي شود. خدا سفره اي را بركت مي دهد كه پيش مهمان گشاده مي گردد.چرا با سختگيري هاي نادرست و تكلف هاي بي جا خود را از چنين خير و بركتي محروم مي كنيم؟ چرا صفا و طراوت مهماني را به خاطر بعضي چيزها از خود دريغ مي كنيم؟ چرا لبخند و شادماني ديدار دوستان و بستگان را به خاطر تنگ نظري هاي ناروا از دست مي دهيم؟
«مهماني» براي ديدن و همنشيني با مهمان است و سفره و پذيرايي بهانه اين هدف. «مهمان» براي گفتن و شنيدن و همدل شدن مي آيد نه براي خوردن و نوشيدن. مهمان داري درست اين است كه با هرچه در خانه داريم از مهمان پذيرايي كنيم و خود را به دردسر نياندازيم. اگر تكلف نداشته باشيم، اگر سخت نگيريم. اگر به حرف مردم اعتنا نكنيم آن وقت از آمدن مهمان نه تنها ناراحت نمي شويم و عزا نمي گيريم بلكه خوشحال مي شويم و لذت مي بريم. آيا ياد گرفته ايم تا از آمدن مهمان لذت ببريم؟ آيا آموخته ايم كه از رسيدن مهمان شادمان شويم؟ ماه مبارك رمضان فرصتي است براي اين آموختن.

كوتاه از هفت هنر
دكتر بلخاري در نشست فيلم كودك متبرك
سيزدهمين نشست كانون فيلم معنا گرا، به نقد و بررسي فيلم كودك متبرك به كارگرداني چاك راسل مي پردازد. در اين نشست كه جمعه بيست و دوم مهر در سالن شماره ۲ سينما فرهنگ برگزار مي شود. شهرام پازوكي و حسن بلخاري به نقد و بررسي اين فيلم خواهند پرداخت. نمايش فيلم ساعت ۱۰ آغاز مي شود و ورود براي علاقه مندان به هنر هفتم آزاد است.
۱۰ فيلم معنا گرا در ماه رمضان
ده فيلم در بخش معناگرا همزمان با ماه مبارك رمضان در دومين جشنواره هنري قرآن به نمايش در مي آيد.فيلم هاي «ديگران» به كارگرداني الخاندور امانابار، «اي برادر كجايي؟» ساخته جوئل كوئن ۲۰۰۱ يك اوديسه فضايي به كارگرداني استنلي كوبريك، بركت (ران فريك)، فراموش شدگان (جوزف روبن)، «حلقه (۱) و (۲)» به كارگرداني هيدئو ناكاتا، «كنستانتين» ساخته فرانسيس لاورنس، آستيگماتا (رابرت وين رايت)، رؤياهايي كه به حقيقت مي پيوندند به كارگرداني «وينسنت وارد» فيلم هايي هستند كه تا پايان ماه مبارك رمضان راس ساعت ۲۱ به نمايش درخواهند آمد.
دخيل بندان در نياوران
۲۱ تا ۲۳ مهر آئين نمايشي موسيقيايي معنوي «دخيل بندان» لرستان در دومين جشنواره هنري قرآن در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران به روي صحنه مي رود. گروه انجمن نمايش لرستان به سرپرستي «بهزاد پاكدل» به همراهي ۱۲ بازيگر و گروه موسيقي، آئيني كهن و معنوي را اجرا خواهند كرد. «دخيل بندان» نيايشي موسيقيايي است كه اعتقادات نيازها و آمال دروني انسان ها را نشانه مي رود.
۵ مجلس تعزيه در تئاتر شهر
پنج مجلس تعزيه از ۳۰ مهرماه به مدت ۵ شب در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر به اجرا در مي آيد.ساعت اجراي اين مجالس كه با حضور پيشكسوتان تعزيه ايران در شب هاي قدر ماه مبارك رمضان اجرا مي شوند، ۱۹ خواهد بود.قرار است در شبهاي ياد شده مجالس تعزيه جنگ خندق ، جنگ احد ، جنگ خيبر، خوارج، و شهادت حضرت علي ( ع ) به اجرا درآيند.ورود علاقمندان به اين مجالس آزاد است.
۲ عكاس ايراني در جشنواره لهستان
آثار دو عكاس حوزه هنري استان مازندران، به جشنواره دوسالانه عكس لهستان راه يافت.آثار «بهنام صديقي» و «مصطفي نيك نقش» عكاسان جوان حوزه هنري ساري، از ميان آثار ارسالي از ايران همراه با دو اثر ديگر به اين جشنواره راه يافت.اين جشنواره معتبر جهاني هر دو سال يكبار با موضوع آزاد در كشور لهستان برگزارمي شود.
خداحافظي با پنجره ها
مراسم اختتاميه نمايش پنجره ها نوشته و كار فرهاد آئيش كه اين روزها در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر روي صحنه است، شامگاه جمعه ۲۲ مهرماه برگزار خواهد شد.در اين مراسم كه با تقدير از عوامل و دست اندركاران نمايش ياد شده همراه خواهد بود، از خدمات دو خبرنگار فعال حوزه تئاتر سازمان صدا و سيما: داود ژين (واحد مركزي خبر) وحميد رضا مدقق ( شبكه خبر) نيز تقدير به عمل خواهد آمد.
نقد تئاتر در ايران
در صورتي كه بتوانيم حمايت مسئول بعدي اداره كل هنرهاي نمايشي را جلب كنيم، سمينار جهاني آموزشي نقد تئاتر را در ايران برگزار خواهيم كرد.فرشيد ابراهيميان، رئيس هيات مديره كانون ملي منتقدان تئاتر ايران با بيان اين مطلب گفت: كشورهاي عضو كانون جهاني منتقدان تئاتر مي توانند در كنار برگزاري جشنواره هايشان، سمينار بين المللي آموزش نقد تئاتر را برگزار كنند به اين صورت كه اين سمينار هر سال در يكي از كشورهاي عضو، برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آرزو
چند سالي بود نذر كرده بود ، كه هر وقت وضع مالي اش خوب شد روز ۲۱ رمضان روز شهادت علي(ع) مردم را به ضيافت الله در خانه اش دعوت كند. ولي مشكلات مالي اجازه چنين كاري را هرگز به او نمي داد. او همچنان در اين آرزو بود كه به يك باره وضع مالي اش خوب شد، ترتيبي داد و عده كثيري را به خانه اش دعوت كرد. اول همه چيز خوب پيش مي رفت كه ناگهان صداي دختر كوچكش را شنيد كه به او مي گفت: بابا بابا بيدار شو سحري بخور چيزي به اذان نمونده.
او همچنان در آرزوي خود باقي ماند.
احمد حسيني

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۵۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه گروهي نقاشي / ۲۲ تا ۲۷ مهر / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه شمس: نمايشگاه خوشنويسي و قرآن به مناسبت ماه رمضان شامل هفته اول آثار احمد فلسفي و الهه خاتمي، هفته دوم و سوم: آثار استادان خوشنويسي با مضامين قرآن، هفته چهارم: نمايشگاه شمايل مولي علي(ع) و جلدهاي قرآني و آثار قدما / چهارراه جهان كودك، كوچه كمان، پلاك ،۴ شركت انتشارات علمي و فرهنگي.
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه آثار عكس محمدرضا لاهوتي / ۲۳ مهر تا سوم آبان / بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲-،۳۱۶ تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳
* نگارخانه انديشه: نمايشگاه خط برجسته سيدعلي همايونفر / تا ۲۶ مهر / خيابان شريعتي، پايين تر از پل سيدخندان، فرهنگسراي مدرسه / تلفن: ۵-۸۸۵۰۵۵۱۳
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي پريا وطن خواه / ۲۲ تا ۲۷ مهر / شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷

گل و گياه
آبوتيلون
004623.jpg
نام علمي: Abutilon X Suntense
خانواده: MALVACEAE
درختچه اي خزان پذير و سريع الرشد با شاخه هاي كماني و برگ هاي تخم مرغي، در حاشيه دندانه دار و داراي سه لوب كه گلهاي كاسه مانند آن به رنگ ارغواني كمرنگ تا پررنگ و گاهي سفيد از اواخر بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۵ و گستردگي آن به ۳ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك حاصلخيز كه داراي زه كش خوب باشد و در دوره رشد نسبتا مرطوب نگهداشته شود.
جوانه هاي گياهان جوان بهتر است با دست چيده شوند تا ساقه هاي جانبي بيشتري توليد شده و گياه پرپشت شود و در گياه مسن شاخه هاي سال قبل را هر سال در اول بهار كوتاه مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه چوب نرم، قلمه چوب سبز و يا نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |