چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۳ - Oct 12, 2005
حافظه رايانه با استفاده از فناوري نانو در راه است
بوت در سه سوت!
نانوتيوب هاي بلند و باريك كربني با حركت به بالا و پايين،
صفر و يك ها را مي سازند
004584.jpg
004572.jpg
گروه دانش و فناوري ـ احسان لطفي: خيلي ها فقط به خاطر اين كه حوصله انتظار براي بالا آوردن كامپيوترشان را ندارند، هيچ وقت آن را خاموش نمي كنند. بوت شدن كامپيوتر هم لااقل يكي دو دقيقه طول مي كشد و رشد خطي ظرفيت سخت افزارهايي مثل رم، هيچ وقت نتوانسته تاثير چنداني روي اين عدد بگذارد. اما حالا توليدكنندگان به اين نتيجه رسيده اند كه اجرا شدن سيستم عامل در هزاره جديد نبايد هيچ زماني ببرد و اگر دليلش را بپرسيد، تراشه هاي حافظه نانوتيوبي اش را نشان تان مي دهد.
بيت هاي لوله اي
تراشه هاي نانوتيوبي كه شركت نان ترو (Nantero) براي اولين بار آن ها را در كنفرانس فن آوري هاي تازه ماساچوست ارايه كرده، از لوله هاي كربني براي ساخت كليدهاي 2 وضعيتي روشن و خاموش (بيت ها) استفاده مي كنند: نانوتيوب هاي بلند و باريك كربني با حركت به بالا و پايين، صفر و يك ها را مي سازند و اطلاعات ديجيتال الكتريكي معمول، اين نانوتيوب ها وقتي كامپيوتر خاموش مي شود، همچنان وضعيت نهايي شان را حفظ مي كنند و بنابراين اطلاعات ذخيره شده در آن ها، از بين نمي رود. شركت نان ترو كه در ووبرن ماساچوست واقع است بعد از سال ها كار روي اين ايده حالا آن  را يك گام به توليد انبوه و بازار نزديك تر كرده است. نان  ترو توانسته با اين فن آوري، ورقه هاي گردي با قطر 13 سانتي متر گنجايش 10 گيگابايت بسازد. اين ابعاد، البته خيلي بيشتر از كارت هاي حافظه اي است كه اين روزها استفاده مي شود اما اين طور كه گرگ اشمرگل، مدير اجرايي شركت مي گويد، سرعت تراشه هاي نانوتيوبي تقريبا 10 برابر حافظه فلش ـ كه يكي از سريع ترين انواع حافظه موجود به حساب مي آيند ـ است.
مگه فلش چشه؟
نان  ترو، اسم فن آوري اش را NRAM گذاشته كه مخفف نصفه نيمه اي است براي حافظه نانوتيوبي دائمي با قابليت دسترسي تصادفي . حافظه هاي دائمي كه طبق تعريف، اطلاعات شان را با قطع برق هم نگه مي دارند، الان به صورت كارت هاي فلش در بازار قابل تهيه اند در اين كارت ها، نقش صفر و يك هاي پايدار را الكترون هاي محبوس در سلول هاي عايق بندي شده بازي مي كنند و به خاطر حجم و قيمت پايين، امروزه سراغشان را مي شود در وسايل الكترونيكي كوچكي مثل دوربين هاي ديجيتال و mp3پليرها گرفت. فن آوري رم هاي فرومغناطيسي (FRAM) هم در حال پيشرفت است و اميدهايي براي دستيابي به حافظه هاي دائمي و سريع تر با استفاده از كريستال ها ديده مي شود. با همه اين احوال، NRAM نسبت به اين حافظه ها چندين مزيت دارد: فلش ها و تراشه هاي FRAM به مرور زمان فرسوده مي شوند و قابليت ذخيره اطلاعات را از دست مي دهند. FRAM ها را نمي توان به كوچكي NRAM ها ساخت و مزيت آخر هم، خودش را در فضا نشان مي دهد. به گفته اشمرگل، تابش ها و تشعشعات، بيرون از جو، مي تواند روي الكترون هايي كه اطلاعات را در كارت هاي فلش ذخيره مي كنند تاثير بگذارد و بنابراين چنين حافظه هايي را براي استفاده در سفينه هاي فضايي بايد در محفظه هاي سربي قرار داد. NRAM ها اين مشكل را ندارند و مي توانند همان توان محاسباتي را با وزني خيلي كمتر براي سفينه ها فراهم كنند.
به همين سادگي
ايدة طراحي NRAMها بسيار ساده است. نوارهايي از جنس لوله هاي ريزكربني در چند نقطه به سطح يك تراشه سيليكوني متصل شده اند. (شكل را ببينيد). طوري كه پل هاي كوچكي روي الكترودهاي زيرشان به وجود مي آورند. وقتي اين مجموعه باردار مي شود، پل نانوتيوبي، به پايين خم مي شود و تقعر پيدا مي كند. گودي نوار با قطع برق از بين نمي رود و فقط با اعمال جريان مناسب مي توان نوار را به حالت اول درآورد. صاف يا گود بودن نوار به معناي صفر و يك بودن بيت مربوط به آن است.
،۲۰۰۶ يك حافظه فضايي
اشمرگل مي گويد كه شركت اش مذاكره و همكاري با توليد كنندگاني مثل LSI Logic را آغاز كرده است و اين شركت ها توانسته اند بعضي از مراحل ساخت ترانزيستور معمولي براي لپ تاپ را با مراحل توليد تراشه هاي نانوتيوبي جايگزين كنند. هنوز معلوم نيست كه توليد انبوه و مطمئن اين تراشه ها امكان پذير باشد اما براي ديدن اولين نمونه هاي آزمايشي NRAM فقط تا پايان تابستان 2006 بايد منتظر بمانيد.
منبع: NewScientist.com

نخ دندان بهترين راه پيشگيري از پوسيدگي
004578.jpg
ايرنا: به گفته يك جراح و متخصص بيماري هاي لثه، نخ كشيدن دندان ها و استفاده مداوم از نخ دندان بهترين راه براي جلوگيري از پوسيدگي دندان و حفظ بهداشت دهان و دندان است.
دكتر محمدرضا كريمي عضو هيات علمي انجمن پريودنتولوژي در گفت و گو با ايرنا با اعلام اين مطلب افزود: استفاده از نخ دندان مهمتر از مسواك زدن است. وي گفت: به طور ميانگين طي۲۴ساعت، يك بار استفاده از نخ دندان كافي است ولي در مورد افرادي كه استعداد بالايي در ابتلا به بيماري هاي دهان و دندان دارند بيشتر از يك بار توصيه مي شود. لاي دندان ها بهترين مكان براي ايجاد پلاك هاي دندان است به اين صورت كه بزاق دهان در لاي دندان ها رسوب مي كند و هيچ ارتباطي به غذا خوردن ندارد حتي زماني كه فرد روزه است و هيچ غذايي هم نمي خورد باز هم اين رسوب ها در لاي دندان ها وجود دارند. بهترين راه براي بيرون كشيدن اين پلاك ها و رسوبات لاي دندان ها كه ناشي از رسوب بزاق دهان است استفاده مداوم از نخ دندان مي باشد. در مواقعي براي جلوگيري از پوسيدگي دندان ها به وسايل كمكي ديگري نياز است كه استفاده از دهان شويه ها از جمله اين وسايل است. مصرف دهان شويه ها بايستي تحت نظر پزشك باشد و افراد بايستي از مصرف خودسرانه انواع مختلف دهان شويه ها خودداري كنند. دكتر كريمي با اشاره به اين كه مصرف درازمدت برخي از دهان شويه ها عوارضي را به دنبال دارد، افزود: از مهمترين عوارضي كه استفاده درازمدت دهان شويه ها به دنبال دارند تغيير در رنگ دندان ها است. ايجاد حالت هاي التهابي در مخاط دهان، ايجاد شيارهايي بر روي زبان و ايجاد طعم هاي بد در حس چشايي از ديگر عوارض ناشي از استفاده طولاني مدت دهان شويه ها است. وي با اشاره به اين كه مسواك زدن به تنهايي در جلوگيري از پوسيدگي دندان مؤثر نيست، تصريح كرد: استفاده روزانه از نخ دندان و در صورت لزوم و تشخيص پزشك استفاده از دهان شويه ها براي جلوگيري از پوسيدگي دندان و بهداشت بيشتر دهان و دندان توصيه مي شود.

مصرف خودسرانه دارو بدن مردي را نقره اي كرد
004566.jpg
ايسنا: استفاده خودسرانه و نادرست از داروها، گاه موجب تأثيرات سوء جسمي و روحي در بيماران مي شود كه در پايان به پشيماني منجر مي شود.
اين مرد 42 ساله غيرسيگاري، پيش از مراجعه به پزشك دچار هيچ بيماري خاصي نبوده است و تنها از نوعي آلرژي كه باعث التهاب بيني او شده بود، رنج مي برده است. اين بيمار در پي درمان و جلوگيري از اين آلرژي، از قطره چكان ضدالتهابي استفاده مي كرده كه در هر قطره از آن، 85/0 ميلي گرم پروتئين نقره (تهيه شده از اكسيد نقره و پروتئين آلبامين يا ژلاتين) و ديگر مواد شيميايي استفاده شده است. وي دو قطره چكان ضدالتهاب 10 تا 20 ميلي ليتري در هفته را به مدت چهار سال استفاده كرده كه در طول اين چهار سال به تدريج متوجه تغيير رنگ در پوست خود شد. پوست بدنش در ابتدا به آبي ـ خاكستري كمرنگ و رفته رفته تيره  تر شد. اين تغيير رنگ در سراسر پوست بدن او، در سفيدي چشم، پوست هاي دروني (بيني و دهان) و حتي ناخن هاي اين بيمار ديده شده كه در قسمت هايي از بدن كه در معرض نور خورشيد بوده بيشتر مشهود بوده است. پژوهشگران پس از نمونه برداري از پوست گردن اين بيمار متوجه رنگ دانه هاي مشكي مايل به قهوه اي كه به ماهيچه ها، رشته هاي عصبي، غدد عروقي و غشاء ميان پوستي او نفوذ كرده بود، شدند.
علي رغم بي خطر بودن اين ذرات نقره كه در لايه هاي مختلف پوستي و غيرپوستي اين بيمار نفوذ كرده است، اين تغيير رنگ آن قدر شديد است كه موجب كناره گيري شديد بيمار از اجتماع و خجالت زدگي وي شده است. اين پژوهشگران خاطرنشان كردند كه رنگ طبيعي پوست بدن اين بيمار غيرقابل بازگشت است. پژوهشگران توصيه مي كنند، بيماران به اطلاعاتي دارويي كه در اختيار آن ها قرار مي گيرد توجه ويژه داشته باشند و از استفاده خودسرانه از داروها جدا خودداري نمايند.



باز سايت Fire Fox را هك كردند
گروه دانش و فــناوري ـ محمدتقي رسولي دينان: در سه ماه گذشته، اين بار دوم است كه سايت سپريدفايرفاكس (spreadfirefox) را هك مي كنند. در آخرين حمله، اول فروش آن لاين سايت از كار افتاد. طبق اعلام اين شركت هكرها از خلل روي برنامه تويكي (Twiki) كه روي سرور نصب است وارد سرور شده و آن را هك كرده اند.
شركت فايرفاكس كه سازنده جست وجوگر اينترنت موزيلا است، اخيرا محبوب تر از پيش شده است. موزيلا كم حجم و سريع است و شايد جايگزين جست وجوگرهاي اينترنت معروفي مثل IE و نتسكيپ شود. شركت فايرفاكس گفته در حمله اخير به اطلاعات سرور هيچ آسيبي نرسيده، ولي بايست رمز 100هزار كاربر آن لاين سايت را تغيير دهند. در ماه جولاي نيز هكرها به اين سايت دستبرد زدند و اطلاعات شخصي اعضا را يغما كردند. پس از اين اتفاق، فايرفاكس تغييرات عمده اي در ساختار امنيتي سايت خود ايجاد كرد تا باز آن را هك نكنند. اين شركت اميدوار است سايت يك خود را تا 10 روز ديگر دوباره راه بيندازد.

هكرهاي انگليسي به زندان محكوم شدند
دو تن از هكرهاي انگليسي روز گذشته به دليل كمك به انتشار يك كرم اينترنتي و آغشته شدن و اختلال هزاران كامپيوتر و همچنين وزارت دفاع آمريكا به حبس محكوم شدند.
جردن بردلي 22 ساله و آندرو هاوي 23 ساله از اعضاي گروه هكري بين المللي به نام TH34t Krew مي باشند و كرم منتشر شده به نام TKworm است كه در فوريه سال 2003 منتشر گرديد. اين كرم اينترنتي كه با استفاده از افسانه معروف تروا ساخته شده است همانند اسب پيش كش مي ماند كه به كاربران وعده كمك و بهتر شدن و سريع تر شدن استفاده از اينترنت را مي دهد و بدين ترتيب كاربران با دست خود آن را بر روي كامپيوتر خود نصب مي كنند و كنترل كامپيوتر خود را به هكرها مي دهند. طبق بررسي انجام شده توسط وزارت دادگستري انگليس تاكنون 18 هزار كامپيوتر با استفاده از اين كرم مورد حمله واقع شده اند و اطلاعات آن ها از بين رفته است و همچنين وزارت دفاع آمريكا نيز توسط اين كرم مورد حمله قرار گرفت.
طبق حكم دادگاه انگليس اين دو جوان انگليسي كه تكنسين الكترونيك نيز بوده اند به 21 ماه حبس و همچنين پرداخت۱۲هزار دلار جريمه محكوم شده اند.
طبق بررسي هاي به عمل آمده توسط يك شركت تحقيقاتي به نام NHTCU، در سال 2005 تاكنون 70 ميليون پوند (124 ميليون دلار) ضرر به شركت هاي مختلف در جهان از طريق كرم و ويروس هاي اينترنتي وارد شده است.
منبع: Computer World.com

تشك هوشمند براي خواب راحت
004575.jpg
گروه دانش و فناوري ـ هما كبيري: در اين روزها آن قدر وسايل عجيب و غريب به بازار مي آيد و يا آن قدر اسم  هايي كه با كلمه هوشمند همراه مي شوند را ديديم و شنيديم كه از شنيدن نام وسيله اي با عنوان تشك خوش خواب هوشمند بعيد مي دانم كسي متعجب بشود!
اين تشك را شاهين غازي بيات جوان مبتكر
۲۲ ساله اختراع و با نام خودش به ثبت رسانده است. ايده آن هم از يك فراخوان مقاله در روزنامه همشهري به ذهن او رسيده است!
فراخوان مقاله از يكي از دانشگاه هاي انگلستان با اين تيتر بود: تنبل ها ديرتر به ناراحتي هاي پوستي دچار مي شوند. و دليل آن هم چنين ذكر شده بود: افرادي كه بعد از بيدار شدن، تخت خواب خودشان را بلافاصله مرتب مي كنند، بيشتر در معرض بيماري هاي پوستي هستند.چون در طول روز، باكتري ها و ميكروب هايي كه در هوا هستند، بر روي تشك مي نشينند و شب كه فرد به داخل رختخواب مي رود، سلول هاي مرده سطح پوستش بر روي تشك مي ريزد و رطوبت بدن هم جذب تشك مي شود. به اين ترتيب يك محيط كاملا مناسب، تاريك و نمور با مواد غذايي كامل براي باكتري ها و ميكروب هايي كه در تشك هستند، به وجود مي آيد.
بعد از بيدار شدن از خواب و مرتب كردن بلافاصله تخت خواب، آن فضاي تاريك براي ميكروب ها محفوظ باقي مي ماند و ميكروب ها مي توانند بهتر به حيات خود ادامه دهند، اما اگر اين مرتب كردن ديرتر اتفاق بيفتد و نو ر آفتاب به تشك بتابد يا در معرض جريان هوا قرار بگيرد تا رطوبت سطح آن خشك بشود، اين اتفاق نمي افتد.
حالا براي اين كه هم مرتب بودن اتاق خواب حفظ بشود و هم فرد به ناراحتي هاي پوستي دچار نشود، شاهين غازي بيات دست به ابداع تشك جديدي زده كه بعد از بيدار شدن فرد و بلند شدن وي از روي تشك، تشك هوشمند متوجه شده و سيستم خود را فعال مي كند تا داخل تشك خشك شود و با تشعشعاتي تمام باكتري ها و ميكروب ها را از بين مي برد.
يك صفحه LCD هم در كنار اين تشك نصب است كه به طور كامل رطوبت و حتي دماي تشك را نشان مي دهد. به اين ترتيب هم تخت خواب فرد مرتب است و هم به عارضه هاي پوستي دچار نمي شود. وقتي از ساز و كار تشك و تفاوتش با تشك هاي معمولي پرسيديم، غازي بيات پاسخ داد: اين تشك كاملا ساختاري متفاوت با تشك هاي معمولي دارد. سيستم هوشمند در داخل آن نصب شده و چهارچوب خاصي براي آن در نظر گرفته شده است. در اطراف آن هم موادي تعبيه شده كه برخلاف تصور افراد خاصيت رطوبت گيري ندارد بلكه مانند يك فن، رطوبت را به خارج از تشك هدايت مي كند.

دزدي لپ تاپ از بانك ودردسرنوجوانان
گروه دانش و فناوري-محمدتقي رسولي: بانك Visa Buxx آمريكا اعلام كرد يك لپ تاپ بانك را دزديده اند و ممكن است اطلاعات مهم هر كس كه براي كارت اعتباري ثبت نام و پيش پرداخت كرده، مثل رمز و شماره ملي، در دست سارق لپ تاپ باشد و از آن ها
سوء استفاده كند.
اين بانك اعلام كرده اطلاعات لپ تاپ رمزگذاري شده نبوده و احتمال سوءاستفاده از آن بسيار زياد است. اين بانك به نوجوانان كارت اعتباري مي دهد و به همين دليل تعداد كاربرانش بسيار زياد است. بانك آو آمريكا، دادن كارت اعتباري به نوجوان را ممنوع كرده بود، و هر نوجواني كه كارت اعتباري مي خواست مشتري Visa Buxx شده است.
دو هفته پيش لپ تاپ را دزديده اند و در اين دو هفته، بانك نظارت شديدي بر كارت هاي اعتباري مي كند تا هر گونه دست رسي غيرمجاز را غيرممكن كند.
اين اولين بار نيست كه اطلاعات بانك هاي آمريكايي را مي دزدند. در ماه مارس نيز اطلاعات 60 هزار نفر از مشتريان يك بانك را از طريق سايت اينترنتي اش سرقت كردند.اواخر همين ماه نيز بانكي اعلام كرد نوارهاي اطلاعاتي شامل اطلاعات حساب 2/1 ميليون نفر از كارمندان دولت آمريكا گم شده است.
منبع:Computer World.com

هواپيماي مافوق صوت ژاپني
004569.jpg
ايرنا: آژانس اكتشافات فضايي ژاپن (جاكسا) روز دوشنبه اعلام كرد كه يك مدل هواپيماي مافوق صوت را با موفقيت در استراليا مورد آزمايش قرار داده است. در اين آزمايش، هواپيمايي با 5/11 متر طول، 7/4 متر عرض و 2 تن وزن به وسيله موشك به فضا فرستاده و پس از آن، در فضا رها شده است. در جريان آزمايش، اين هواپيما بدون سرنشين در ارتفاع۲۰ كيلومتري زمين با سرعت دو برابر سرعت صوت (بين۹‎/۱ تا 2 ماخ)، به پرواز درآمده و پس از آن اطلاعات لازم درخصوص ميزان فشار هوا و دما بر روي آن توسط حدود۵۰۰ سنسور نصب شده بر رويش، مورد بررسي قرار گرفته است. اين آزمايش اولين آزمايش آژانس اكتشافات فضايي ژاپن در اين زمينه از سال 2002 ميلادي محسوب مي شود.
در سال۲۰۰۲ ميلادي هم سازمان اكتشافات هوايي ژاپن اقدام به آزمايش مشابه كرده بود، اما هواپيما آزمايشي پس از جدا شدن از موشك در فضا سقوط كرد و آزمايش شكست خورد. اين آزمايش در صحراي ومرا در جنوب استراليا صورت گرفته است.
ژاپن قصد دارد تا سال 2015 ميلادي هواپيماي مافوق صوتي بسازد كه بتواند با 300 سرنشين مسير بسيار طولاني توكيو ـ نيويورك را در حدود شش ساعت بپيمايد. اين زمان معادل كمتر از نيمي از زماني است كه هم اكنون اين مسير با هواپيماهاي معمولي پيموده مي شود.

جديدترين ابزار تصويربرداري از روده انسان
دوربيني كه در روده راه مي رود
004581.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: مثل يك كابوس است: يك روبوت وارد دستگاه گوارش مي شود، پنجه هاي آهنين اش را باز مي كند و به درون بافت روده فرو مي برد، آرام  آرام روي روده راه مي رود و هر جا كه بخواهد، لنگر خود را به درون بافت فرو مي برد و فرياد بيمار را به آسمان بلند مي كند و...
از وقتي كپسول هاي دوربين دار براي عكس برداري از فضاي داخلي دستگاه گوارش عرضه شد، خيلي ها ترسيدند و همان آندوسكوپي را ترجيح دادند ولي آريانا من چيالي، پژوهشگر مدرسه مطالعات پيشرفته در پيزاي ايتاليا، مي گويد: اين تصور كاملا اشتباه است، زيرا روبوت هاي تصويربردار به نحوي طراحي مي شوند كه كمترين آسيب و دردي متوجه بيمار نشود. در اغلب اين روبوت ها، يك دوربين درون كپسولي غيرقابل هضم قرار گرفته كه كپسول هم قابليت كنترل از خارج بدن ندارد. از اين رو روبوت همراه مواد ديگر در طول روده حركت مي كند و عكس برداري مي كند و در نهايت از مقعد خارج مي شود.
كپسول  هاي رايج فعلي شرايطي شبيه به يك قطار را دارند. اگر در حال عكس برداري، نياز به عكاسي مجدد باشد، با كپسول هاي فعلي امكان پذير نيست، زيرا مثل يك قطار به مسير خود ادامه مي دهد. به دليل چنين مشكلاتي، من چيالي تصميم به ساخت روبوتي گرفت كه از دور قابل كنترل باشد. به گفته او، توانايي اين روبوت در حركت و توقف، توانايي پزشكان را در تصويربرداري بهتر از مناطق مشكوك در روده افزايش مي دهد.
اين كپسول خزنده و هدايت شونده، شش پا دارد كه در انتهاي هر كدام يك چنگك قرار گرفته است. اين چنگك ها از ليز خوردن كپسول در طول حركت جلوگيري مي كنند و البته آن قدر كوچكند كه به بافت نرم  درون روده آسيب نمي زند. اين كپسول همچنين مي تواند در هر نقطه از مسير توقف كند، بدين شكل كه صفحه اي متشكل از دو آرواره پنج ميلي متري دندانه دار به ديواره روده متصل مي كند. اين صفحه همانند يك لنگر از تكان خوردن كپسول در اثر تكان هاي ماهيچه اي درون روده جلوگيري مي كند. اين لنگر هم درد زيادي توليد نمي كند، چرا كه به بخش بسيار كوچكي از روده متصل مي شود و از طرف ديگر هم، پايانه هاي عصبي روده زياد نيست. در هر صورت استفاده از اين كپسول نسبت به روش هاي كلنوسكوپي يا گاستروسكوپي كه با تورم روده درد زيادي را موجب مي شوند، بسيار ملايم تر و كم دردتر است. در حال حاضر آزمايش ها بر روي يك روده مصنوعي كه از بافت خوك تهيه شده، صورت مي گيرد و اعضاي گروه اميدوارند آزمايش هاي انساني را به زودي آغاز كنند.
منبع: NewScientist.com

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |