چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۳ - Oct 12, 2005
اعتياد ، دليل اصلي سرقت بود
گروه حوادث: فردي كه خود را معلم زبان انگليسي معرفي مي كرد و مرتكب سرقت موتورسيكلت شده بود در زندان به سر مي برد.
به گزارش خبرنگار ما، بيست و هفتم شهريور ماه مأموران گشت انتظامي به يك موتورسوار كه با سرعت زياد در خيابان نيايش در حال حركت بود مظنون شدند. دستور توقف صادر شد ولي مرد موتورسوار بدون توجه به دستور پليس به راه خود ادامه داد. تعقيب و گريز پليس آغاز شد و در نهايت مرد موتورسوار بعد از برخورد با يك خودرو پرايد سرنگون شد و مأموران موفق به بازداشت وي شدند.مرد موتورسوار كه كيوان ۴۵ ساله نام داشت مدارك موتوري را كه سوار آن بود در اختيار نداشت. مأموران پليس او را به مركز انتظامي انتقال دادند.
در جريان بازجويي ها كيوان به پليس گفت: كارشناس زبان انگليسي هستم وبه دليل اعتياد خرج و مخارج زندگيم افزايش يافته و در نهايت از سه ماه قبل بي خانمان شدم و در معابر عمومي زندگي مي كنم. چند ساعت قبل از دستگيري همين موتورسيكلت را گوشه خيابان مشاهده كردم كه سوئيچ هم بر روي آن باقي مانده بود. ناگهان وسوسه شدم موتورسيكلت را سرقت كنم و مرتكب اين دزدي شدم.كيوان در مورد انگيزه اين دزدي گفت: «براي خريد موادمخدر مشكل مالي داشتم و مي خواستم موتورسيكلت سرقتي را فروخته و موادمخدر خريداري كنم.»
پرونده اين متهم در شعبه پنجم دادسراي امور جنايي تهران زير نظر قندي زاده بررسي شد و در نهايت كيوان با صدور قرار كفالت روانه زندان شد.
خاكي نماينده دادستان در دادسراي امور جنايي ضمن اعلام اين خبر گفت: «شاكي اين پرونده رضايت خود را از متهم تحويل مراجع قضايي كرده است.»
كيفرخواست اين سارق كه از سال ۷۱ تاكنون داراي پنج سابقه در خصوص اعتياد، موادمخدر، شرب خمر، تحصيل مال مسروقه و ضرب و جرح عمومي است به زودي صادر خواهد شد.

محاكمه مرد افغاني در دادگاه كيفري استان
گروه حوادث: مرد افغاني كه به دلايل نامعلوم، هموطن خود را در ساختمان نيمه كاره به قتل رسانده بود، صبح امروز در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان محاكمه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما محاكمه اين مرد افغاني با حضور پنج قاضي دادگاه صورت مي گيرد. اين مرد در پي برخي اختلافات قبلي هموطن خود را در يك درگيري در ساختمان نيمه كاره با ضربه ميله آهني به قتل رسانده است.
در جريان برگزاري محاكمه امروز، راز اين جنايت فاش خواهد شد.

كلاهبرداري به بهانه برنده شدن درقرعه كشي
گروه حوادث: افرادي با شگردهاي مختلف با اغفال صاحبان حساب مبني بر برنده شدن در قرعه كشي بانك ها از آنها كلاهبرداري مي كنند.
در پي مراجعه فردي به اداره آگاهي قم مبني بر كلاهبرداري تعدادي جوان از وي، اقدامات لازم براي بررسي موضوع در دستور كار ماموران اداره آگاهي قرار گرفت.
براساس اين گزارش در اين شيوه تعدادي افراد جوان با شناسايي افراد ساده لوح و زودباور اقدام به اغفال آنان و كلاهبرداري نموده، در اين روش آنان با دروغ به افراد مي گويند كه در بانك برنده شده اند و فرد موردنظر را به طرف بانك هدايت و در بين راه وي را تخليه اطلاعاتي-مالي كرده و از آنها كلاهبرداري مي كنند.

مهمانان ناخوانده ما
004599.jpg
يك ماه پيش خبر ربودن يك دختر عقب مانده ذهني توسط چند افغاني، تيتر اول صفحات حوادث بود.يك هفته پيش قضات دادگاه كيفري استان حكم دادند، افغاني مجنون قاتل بايد به كشورش باز گردد و ابتداي هفته خبر تعرض هشت مرد افغاني به يك دختر افغاني در شيراز منتشر شد.ديروز خبر رسيد يك افغاني به اتهام قتل يك هم وطن خود محاكمه  شد.
مهاجرت از تبعات گريزناپذير جنگ و ناامني است و البته نمي توان به تمامي مهاجران به يك چشم نگاه كرد، اما...
دكتر امير حسين آبادي حقوقدان و استاد دانشگاه شهيد بهشتي با ابراز تأسف از وقوع جرايم اتباع بيگانه غير مجاز عليه عفت عمومي جامعه مي گويد: از نظر قانون و سياست جنايي ايران، مجازات ها شمول عام دارند. يعني در ارتكاب جرايم تفاوتي ميان اتباع بيگانه و اتباع داخلي وجود ندارد. مگر اين كه قاضي رسيدگي كننده به پرونده با توجه به شرايط و نحوه بروز جرم نظر بر تشديد جزاي مجرم داشته باشد.
وي با تأكيد بر اين كه بايد كنترل دقيق تري بر اتباع بيگانه غيرمجاز صورت گيرد مي افزايد: براي كنترل وضعيت اتباع خارجي كشور بايد قوانين مربوط به مجازات اتباع بيگانه اصلاح شود. هر چند تدوين مجازات پس از وقوع جرم علاج كار نيست، بلكه اقدامات تأميني پيش گيرانه ضرورت و نياز واقعي سياست جنايي كشور است.
اين حقوقدان در مورد تشديد مجازات جرايم اتباع بيگانه تصريح مي كند، ترس از مجازات سنگين در پيشگيري از جرايم تأثير كمي دارد، لذا بايد با هدف پيشگيري از اقدامات تأميني سود برد و توجه بيشتر مسئولان انتظامي و اجتماعي را به اين معضل جلب كرد.
در همين حال مرتضوي عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس مي گويد: ۱۰۰ درصد مجرمين افغاني يا فاقد مجوز قانوني هستند يا مهلت قانوني حضور آنها تمام شده است. در حالي كه ما با خلأ قانوني براي برخورد با اين افراد مواجه نيستيم. لذا مسئولان كشور به خصوص در حوزه قضايي و انتظامي بايد با قدرت بيشتري وارد عمل شوند.
نماينده مردم اليگودرز در مجلس با بيان اين كه مجلس شوراي اسلامي براي بررسي و تدوين هر گونه لايحه اي در خصوص كاهش و رفع آسيب حضور اتباع بيگانه در ايران آمادگي كامل دارد، مي افزايد: در خصوص مقابله و برخورد با اتباع بيگانه متخلف يا متجاوز خلأ قانوني نداريم، بلكه ضعف در عمل و برخورد ما سبب بروز اين مشكلات شده است.
وي تأكيد مي كند: صرف آگاه سازي مردم كارساز نيست. دستگاه قضايي و اجرايي كشور تكليف قانوني خود را به شدت انجام داده و با جديت بيشتري وارد عمل شوند.

در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان
شاهدان حادثه از حمله شبانه گفتند
004593.jpg
004596.jpg
گروه حوادث: آخرين جلسه محاكمه پسر ۲۰ ساله اي كه متهم به مباشرت در قتل عمدي است، صبح ديروز در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان در حالي برگزار شد كه تمام شاهدان به تشريح جزييات حادثه پرداختند.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده جوان ۲۰ ساله اي به نام حميدرضا متهم به مباشرت در قتل عمدي احمد در يك نزاع دسته جمعي در تاريخ ۳ ارديبهشت ماه سال ۸۳ در كرج است.
حميدرضا (متهم به قتل) در نخستين جلسه محاكمه در دفاع از خود گفته بود: شب حادثه وقتي از محل كار به خانه آمدم مادرم گفت برادرت با اميد پسر همسايه دعوايش شده و من براي عذرخواهي به آنجا رفته ام. ساعت ۱۲ شب بود كه ناگهان با صداي عربده كشي از خواب بيدار شدم. همان موقع ديدم چند نفر با قمه و چاقو وارد خانه مان شده اند. من پنج خواهرم را كه از وحشت بيدار شده بودند داخل اتاقي كردم و در را بستم. وقتي به راهرو آمدم ديدم برادر و پدر و مادرم در درگيري چاقو خورده اند. من تنها در دفاع از ناموسم با آنها درگير شدم. نمي دانم چه كسي احمد را با چاقو زد. خانه تاريك بود من با دست خالي با آنها درگير بودم.
صبح ديروز آخرين جلسه محاكمه اين متهم به قتل در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان به رياست قاضي عزيز محمدي و چهار قاضي مستشارش برگزار شد. در اين جلسه دلداري نماينده دادستان با تفهيم اتهام مباشرت در قتل عمدي و درخواست اولياي دم،  تقاضاي صدور حكم قانوني را كرد.
سپس هر يك از شاهدان حادثه كه اعضاي خانواده متهم بودند در جايگاه قرار گرفتند و به تشريح جزييات حادثه پرداختند. آنها مدعي بودند، ساعت ۱۲ شب صداي زنگ خانه به صدا در آمد. چند مرد غريبه وارد خانه شدند و ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
سپس حميدرضا براي آخرين دفاع در جايگاه قرار گرفت و گفت: من قتل را انجام نداده ام آنها شبانه به خانه ما حمله ور شده بودند، من از خواب پريدم و ديدم كه چند نفر با چاقو و قمه وارد خانه مان شده اند.
در ادامه وكيل متهم به دفاع از وي پرداخت و قرار است حكم در خصوص پرونده به زودي صادر شود.

اختلاف مالي بر سر مواد مخدر منجر به گروگانگيري شد
گروه حوادث: قاچاقچي كه به خاطر اختلاف حساب بر سر مواد مخدر ، كودكي را پس از ربودن از گنبد به شهرستان زابل انتقال داده بود، به دام افتاد.
پنجم مهر ماه امسال فردي به نام عزيز ساكن روستاي كوچك پلنگ شهرستان گنبد از توابع استان گلستان به پاسگاه باغيمرامه مراجعه كرد و از ناپديد شدن پسربچه اش به نام محمود خبر داد.
ماموران با دريافت اين گزارش تحقيقات خود را با رفتن به مكان هايي كه احتمال داشت اين كودك آنجا باشد انجام دادند.
آنها در مراجعه به محل رفت و آمد مدرسه محمود، در پرس و جو از كسبه و اهالي محل متوجه شدند دو مرد ناشناس، او را از جلوي مدرسه سوار موتور خود كرده و همراه خود برده اند.
با به دست آمدن اين سرنخ، ماموران با فرضيه آدم ربايي، بررسي هاي خود را روي اين موضوع متمركز كردند.
آنها پس از چند روز كار پليسي توانستند دو نفر را در اين رابطه شناسايي كنند و در ادامه پيگيري ها ردپايي از آن دو را در شهرستان زابل به دست آوردند.
ماموران با هماهنگي و اخذ نيابت قضايي به شهرستان زابل رفته و با كمك ماموران هنگ مرزي اين شهرستان تحقيقات خود را كه حاكي از آن بود متهمان با يك پژو به اين شهر آمده اند را ادامه دادند.
با پيگيري هاي مداوم و عمليات تعقيب و گريز، ماموران موفق شدند عامل اين گروگانگيري به نام حسن - س ۲۱ ساله، كه داراي سابقه كيفري نيز بود شناسايي كنند.
پس از شناسايي اين متهم ، ماموران در يك عمليات غافلگيرانه، حسن و سه نفر از دوستان او به نام هاي جواد - ش، جواد -ش و جليل - ش را دستگير كردند و براي توضيحات بيشتر به اداره آگاهي انتقال دادند.
حسن، متهم اصلي در طول بازجويي ها اعتراف كرد، محمود را از زابل دزديده و در اختيار برادرش (حسين) كه با عموي محمود اختلاف مالي برسر مواد مخدر داشته اند قرار داده است.
او ادامه داد: برادرم هم اكنون در افغانستان است و قرار بود در تماس با خانواده محمود از آنها ۲۵ ميليون تومان پول اخاذي كنيم.
گفتني است، حسن پس از قرار بازداشت موقت به گنبد انتقال يافت و سه نفر دستگير شده نيز با توجه به اين كه در آدم ربايي دخالت نداشته اند به جرم نگهداري اسلحه روانه زندان شدند.
تلاش پليس براي آزاد كردن اين كودك كه خانواده متهم قول آزادي او را داده اند، ادامه دارد.

حكم شوخي مرگبار تأييد شد
گروه حوادث: حكم نوجواني كه در يك شوخي مرگبار باعث مرگ دوستش شده بود و پس از محاكمه به پرداخت ديه محكوم شده بود، از سوي شعبه ۴۰ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، در تاريخ ۹ آبان ماه سال ۸۳ ساعت ۵/۹ شب از بيمارستان نيروي هوايي به مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ اطلاع داده شد كه فردي به نام امير عباس (۱۹ساله)در اثر وارد شدن چاقو به قلبش جان باخته است. در تحقيقات اوليه پس از ارسال پرونده به شعبه۲ بازپرسي دادسراي ناحيه ۲۹ تلاش براي شناسايي متهم به قتل آغاز شد. در رديابي هاي مقدماتي فردي به نام حسين (۱۵ ساله) شناسايي و دستگير شد. وي در نخستين بازجويي ها در حالي كه بسيار وحشت زده بود به قتل امير عباس اعتراف كرد. پس از صدور كيفرخواست حسين در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد. وي در جريان محاكمه گفت: قصد كشتن اميرعباس را نداشتم. ما با هم سالها دوست بوديم. روز حادثه در حال شوخي كردن با يكديگر بوديم كه ناگهان چاقو به قفسه سينه وي وارد شد.
قضات دادگاه با توجه به اظهارات حسين، قتل را از نوع غيرعمد تلقي كرده و وي را به پرداخت ديه كامل مرد مسلمان محكوم كرد. حكم صادره چندي قبل از سوي شعبه ۴۰ ديوان عالي كشور تأييد شد.

عذاب وجدان قاتل را وادار به اعتراف كرد
004602.jpg
گروه حوادث: سارقي كه صاحب يك مغازه را در شهرستان شيراز به قتل رسانده بود با مراجعه به كلانتري خود را به ماموران معرفي كرد.
ماجرا از آنجايي آغاز شد كه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه ديروز ماموران كلانتري ۱۸ وليعصر شيراز از طريق مركز فوريت هاي پليسي مطلع مي شوند فردي بر اثر اصابت گلوله به بيمارستان نمازي منتقل شده است .با دريافت اين خبر ماموران بلافاصله در بيمارستان حاضر شده و در تحقيقات اوليه از مجروح دريافتند فردي به نام بهرام به قصد سرقت وارد يك مغازه شده كه با ديدن صاحب مغازه با او درگير شد و براي فرار با درآوردن اسلحه اي به سمت صاحب مغازه شليك كرده است. مجروح كه توسط خانواده اش به بيمارستان منتقل شده بود ساعاتي پس از حضور پليس به دليل شدت جراحات در بيمارستان جان باخت.
گفتني است، با اين قتل ماموران ويژه قتل وارد عمل شده و با اخذ نشاني متهم قصد دستگيري او را داشتند اما قبل از آن بهرام با مراجعه به كلانتري خود را به پليس معرفي كرد.بررسي اين پرونده ادامه دارد.

قتل در فروشگاه
آسوشيتدپرس: مردي همسر سابق خود را با شليك گلوله به قتل رساند. اين حادثه در شرايطي اتفاق افتاد كه اين دو در درون ماشين به مشاجره با يكديگر پرداخته بودند. قاتل پس از شليك گلوله به سمت همسر سابق خود، خودرويش را به محوطه پاركينگ يك فروشگاه معروف در فيلادلفيا رانده و پس از درگيري با يكي از دوستان سابقش با شليك گلوله اي به سينه وي، او را نيز به قتل رساند. وي لحظاتي بعد با شليك گلوله اي ديگر خودكشي كرد. افسر پليس بزرگراه، آلا الكين كه در تعطيلات به سر مي برد پس از مشاهده صحنه شليك نخستين گلوله، به يك افسر موتور سوار پليس اطلاع داد. آلا سپس در حالي كه سوار بر خودروي موستانگ قرمز رنگ خود بود به همراه افسر پليس به تعقيب قاتل پرداختند. اين تعقيب تا زماني كه آلكساندر الكين، قاتل ۴۵ ساله، وارد فروشگاه ديگري شده و به سمت ايرنا سوليموا، ۳۵ ساله، شليك كرد، ادامه داشت. با مشاهده اين صحنه افسر پليس وارد صحنه شده و از الكين خواستار كنار گذاشتن اسلحه مي شود. اين امر در نهايت به درگيري مسلحانه و تبادل آتش ميان طرفين منتهي مي شود. درگيري ميان افسر پليس و قاتل مسلح تنها هنگامي پايان مي يابد كه الكين متوجه مي شود امكان فرار از محل جنايت را از دست داده است. در اين زمان وي پس از سوار شدن بر خودروي خود با شليك گلوله اي به سر، خودكشي مي كند.سروان جيمز پولي، افسر تحقيق اين پرونده مي گويد: هنوز انگيزه شليك و قتل اين افراد كشف نشده است. وي افزود: ما مي دانيم كه ايرنا دوست خانوادگي همسر سابق قاتل بوده است اما هيچ شواهدي در مورد احتمال وجود يك مثلث عشقي در دست نيست.شاهدين جنايت مي گويند كه الكين پيش از شليك گلوله به سمت همسرش با وي مشاجره اي شديد داشته و طرفين بارها بر سر يكديگر فرياد كشيده اند.

طلاق مرگبار
سايت جنايي: پليس ايالت فلوريدا، روز گذشته خبر از قتل يك زن توسط همسرش داد. در اين حادثه كه در جكسونويل اتفاق افتاده است مرد پس از مشاجره با مشاور حقوقي خانواده در مورد ترتيبات طلاق زوجين از يكديگر ابتدا به سمت همسرش شليك كرده و سپس خودكشي مي كند.
سرگرد كريگ آلدريچ از پليس ايالتي مي گويد: مايكل جنكينز پس از حضور افسران پليس در منزل وي كه به دنبال گزارش يكي از همسايگان مبني بر درگيري خانوادگي شديد، صورت گرفته بود، معاونين كلانتر منطقه را به شليك گلوله و قتل تهديد كرده بود.در شرايطي كه مامورين پليس براي عدم صدمه رسيدن به همسايگان خانه هاي اطراف را تخليه مي كردند، جنكينز، در اين زمان در شرايطي كه همسرش را به گروگان گرفته بود با مشاور حقوقي خانوادگي شان تماس گرفته و به گفتگو با وي در مورد نحوه طلاق و جدايي از همسرش مشغول شد.
پليس سه ساعت بعد و هنگامي كه صداي شليك گلوله از داخل خانه به گوش رسيد وارد عمل شده و پس از ورود به داخل خانه با دو جسد بيجان روبرو شد.
اين زوج بيش از ۱۲ سال از ازدواج آنها مي گذشت. حاصل اين زندگي مشترك چهار فرزند ۴ تا ۱۲ ساله بود كه در هنگام وقوع اين جنايت به همراه پدربزرگ و مادربزرگ خود در كليسا به سر مي بردند.

داستان كارت پستال ۲۷ ساله
آسوشيتدپرس: پيرزن فرانسوي ديروز كارت پستالي را كه ۲۷ سال پيش از آلمان برايش پست شده بود، دريافت كرد.
اين كارت پستال ۲۷ سال پيش بوسيله «شري» دختر اين زن كه در آلمان ساكن است، پست شده بود و «گرين والد» ۹۷ ساله تازه ديروز آن را در يافت كرد.
بر اساس اين گزارش، زمان پست اين كارت پستال بين سال هاي ۱۹۷۵ و۱۹۷۸ تخمين زده شده است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |