چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۳ - Oct 12, 2005
جستجو براي يافتن قربانيان زلزله آسيا ادامه دارد
كشته شدگان زلزله پاكستان همچنان در زير آوارها مدفون هستند
004653.jpg
بسياري  از كشته شدگان  زلزله  در شهرها و مناطق  كوهستاني «بالاكوت» ، «كاغان» و «باغ» در شمال  پاكستان  هنوز زير آوارها مدفون  هستند.
به  گزارش  ايرنا، با توجه  به  اين  كه  بسياري  از ساختمانها در دامنه  كوهها ساخته  شده اند، مردم  و امداد گران  قادر نيستند به  راحتي  اجساد را از زير مخروبه ها بيرون  بياورند.مردم  كه  با وسايلي  چون  بيل ، كلنگ ، اره  دستي  و ديلم  براي  كمك  رساني مي آيند، نااميدانه  به  ساختمانهاي  ويران  شده  نگاه  مي كنند.
نبود امنيت  در منطقه  نيز باعث  درگيري  بين  زلزله زدگان  و افرادي  مي شود كه  به  برخي  از مغازه هاي نيمه  ويران  شده ، دستبرد مي زنند.
نيروي  زميني  پاكستان  از روز گذشته  در حال  آرايش  و استقرار با خودروهاي سنگين  راه سازي ، بيلهاي  مكانيكي  و نفرات  در سطح  جاده ها، شهرها و روستا است .
در شهرهاي «بالاكوت» ، «كاغان» و «باغ» و روستاهاي  اطراف  اين  منطقه  به  دليل  ويراني هاي  ناشي  از زلزله  هيچگونه  امكاناتي  چون  آب ، برق ، امكان  برقراري  تلفن  باقي  نمانده  است .
در اين  منطقه  تمام  ادارات  دولتي ، انتظامي  و مكان هاي  بهداشتي  نيز منهدم  شده اند.
به  گفته  يك  امدادگر، به علت  وجود اجساد در معابر و ميدانهاي  شهر، احتمال شيوع  انواع  بيماري ها وجود دارد.
بارندگي  ديروز و نامساعد بودن  هوا نيز مانع  از اعزام  بسياري  از مجروحان  به  مراكز درماني  شهرهاي  اطراف  منطقه  زلزله  زده  شده  است .به گزارش سايت فارسي بي بي سي با گذشت چهار روز از وقوع زلزله نيرومندي كه مناطق گسترده اي از پاكستان و هند به  خصوص در منطقه كشمير را ويران كرد، عمليات امدادرساني به بازماندگان زمين لرزه بهبود يافته و همزمان تلاش براي يافتن زير آوار ماندگان موفقيت هايي به همراه داشته است. در خلال ساعات شب گذشته گروه هاي نجات فرانسوي با همراهي و كمك سربازان ارتش پاكستان توانستند پنج كودكي را كه پس از وقوع زلزله در زير آوار يك دبستان در شهر بالاكوت مانده بودند زنده از زير آوار بيرون بكشند.خبرنگار بي بي سي در اين شهر، واقع در ايالت سرحد شمال غرب پاكستان كه در اثر زمين لرزه به شدت آسيب ديده، مي گويد كه هنوز هم اهالي محلي و گروه هاي امداد به اميد يافتن كسان ديگري از زير آوار به جستجو در ويرانه هاي شهر ادامه مي دهند.
با اين همه، به تدريج اميد به اينكه كسان ديگري در زير آوار زنده مانده باشند از ميان مي رود و تلاش گروه هاي زنده ياب و خاكبرداري در نقاط مختلف معمولا به يافتن اجساد قربانيان اين حادثه منجر مي شود.
همانند موارد مشابه در گذشته، تلاش گروه هاي زنده ياب كه از كشورهاي مختلف، از جمله بريتانيا، فرانسه، آمريكا، ژاپن و تركيه به مناطق زلزله زده اعزام شده اند گاه با موفقيت هايي شگفت آور همراه بوده است.
از جمله، گروه نجات بريتانيايي در كاوش در ويرانه هاي يك مجتمع مسكوني در پايتخت پاكستان توانست يك كودك نوزاد را زنده از زير آوار بيرون بكشد.
همچنين، در كشمير گروه هاي نجات موفق شدند تعدادي از زير آوارماندگان را كه اميدي به زنده بودن آنان نمي رفت نجات دهند.هنوز مقامات دولتي و گروه هاي نجات خاتمه عمليات كاوش براي يافتن كسان ديگري را كه ممكن است زنده زير آوار مانده باشند متوقف نكرده اند.
همزمان، عمليات پاكسازي مناطق زلزله زده به منظور جلوگيري از بروز بيماري هاي واگير با كمك نيروهاي دولتي و بازماندگان زمين لرزه آغاز شده است.
در برخي مناطق، از جمله شهر بالاكوت، گروه هاي داوطلب فعاليت خود را گسترش داده و از جمله دانشجويان پزشكي به ايجاد درمانگاه هاي صحرايي مبادرت كرده و داوطلبان توزيع مواد غذايي، آب پاكيزه و پتو را بر عهده گرفته اند.
بهبود عمليات امدادرساني
گرچه بسياري از ساكنان مناطق زلزله زده همچنان بدون سرپناه شب را در فضاي باز گذراندند و از كمبود و كندي عمليات امدادرساني ابراز ناخرسندي كرده اند، گزارش هاي رسيده از بهبود تدريجي در كمك به بازماندگان حكايت دارد.
مقامات كشمير تحت اداره پاكستان گفته اند كه در حال حاضر، مقادير قابل توجهي اقلام مورد نياز زلزله زدگان به مظفرآباد، مركز اين ناحيه، وارد شده و آماده توزيع بين آنان است.
با بازگشايي راه هاي ارتباطي مظفرآباد، امكان ارسال محموله هاي كمكي و اعزام گروه هاي امدادرسان فراهم شده و امدادگران نظامي و غيرنظامي مي كوشند با دسترسي به ساير نقاط آسيب ديده، به خصوص در نواحي دور افتاده كوهستاني، دامنه كمك هاي خود را گسترش دهند.

معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي :
بيش از ۸۰ درصد ايرانيان خواهان حفظ
فن آوري هسته اي به هر شكل ممكن هستند
گروه سياسي:محمد سعيدي، معاون برنامه ريزي و امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان با اشاره به روند ادامه مذاكرات هسته اي ايران با اروپا گفت: نكته اي كه در اين خصوص وجود دارد، اين است كه هم طرف اروپايي و هم ايران به دنبال ادامه مذاكرات هستند، البته ايران مذاكره با پيش شرط را نمي پذيرد.
آنچه اروپايي ها با پيش شرط مطرح كرده اند، از نظر ايران قابل قبول و اجرا نيست، اما يك مذاكره برابر، توأم با حفظ حقوق راهگشاست تا خيلي از مسائل تا ماه نوامبر حل شود.
معاون برنامه ريزي و امور بين الملل سازمان انرژي اتمي با اشاره به موضوع افزايش طرف هاي مذاكره كننده با ايران گفت: اينكه طرف هاي مذاكره چه كشورهايي باشند، مورد بحث است كه هنوز تصميم روشني در اين باره گرفته نشده است.سعيدي سپس در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره طرح ابتكاري رئيس جمهور كشورمان براي حل مساله هسته اي ايران اظهار داشت: سازمان انرژي اتمي  درحال تهيه جزئيات اين طرح است كه مي تواند از مهم ترين راه هاي برون رفت چالش اخيرمان با غرب باشد.
وي اين طرح را بالاترين درجه از اعتماد سازي خواند و توضيح داد: امروز نظارت حقوقي قابل اعتماد ترين دسترسي نظارتي است، اما طرح اخير شامل نظارت مالكانه بر تاسيسات هسته اي ايران است كه يك گام فراتر از آن نظارت فني و حقوقي است.
وي با اشاره به قطعنامه تصويب شده در شوراي حكام عليه ايران گفت: در بند دوم اجرايي قطعنامه شوراي حكام اشاره شد كه رسيدگي به مساله ايران در صلاحيت شوراي امنيت است، اما اشاره اي به اين كه چه زمان شوراي امنيت چنين صلاحيتي پيدا مي كند، نشده است.ضمن اين كه در قطعنامه هاي قبلي به صورت مفهومي چنين تهديدي هميشه وجود داشت.سعيدي تصريح كرد: بنابراين در قطعنامه، بند ماشه يا ضرب الاجل وجود ندارد، اما البته از آژانس و ايران درخواست كرده كه در همكاري هاي شان پيشرفت صورت بگيرد.در اين قطعنامه تصريح نشده است كه پرونده ايران در ماه نوامبر به شوراي امنيت برود.به عبارت ديگر در ماه نوامبر مجدداًشوراي حكام تشكيل جلسه خواهد داد و موضوع را مجدداً بررسي مي كند.معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: همان طور كه اروپا از ايران مي خواهد مطابق تعهدات هسته اي خود عمل كند، ما هم از آنها مي خواهيم كه حقوق بين المللي ايران را به رسميت بشناسند، تا فضا براي مذاكره آماده شود.سعيدي هشدار داد كه اشتباه بزرگ بعدي اروپا اين خواهد بود كه بخواهد مساله هسته اي ايران را به شوراي امنيت گزارش دهد و تصريح كرد: اروپا با اين اقدام ضرر جدي خواهد ديد.وي همچنين خبر داد، طي چند روز آينده موضع ايران در قبال در خواست جديد اروپا براي بازگشت به مذاكرات به صورت رسمي اعلام خواهد شد، اما قدر مسلم آن كه ايران مذاكره با پيش شرط را نمي پذيرد.معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي پشتوانه مهم و نقطه قوت تعامل ايران با غرب بر سر مساله هسته اي اش را اجماع داخلي خواند و گفت: نظرسنجي هاي موثق داخلي و غربي حاكي از آن است كه بيش از ۸۰ درصد مردم ايران خواهان حفظ فن آوري هسته اي به هر شكل ممكن هستند.وي افزود: اين اجماعي كه طي دو يا سه سال اخير در خصوص فن آوري هسته اي ميان ايرانيان داخل و خارج كشور شكل گرفته ، بي نظير است.

ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به كارش ادامه مي دهد
گروه سياسي: سخنگوي  قوه  قضائيه ، بر اراده  نظام  بر تداوم  مبارزه  با مفاسد اقتصادي تأكيد كرد و گفت : ستاد مبارزه  با مفاسد با استواري  كارش  را در آينده  ادامه  خواهد داد.جمال  كريمي راد، روز گذشته در گفت  و گو با خبرنگاران ، همچنين  از انجام  نشست  امروز مسئولان  ستاد مبارزه  با مفاسد اقتصادي  يعني  سران  سه  قوه  خبر داد.وي ، در ادامه  با اشاره  به  وجود يك  پرونده  در مجتمع  قضايي  ويژه  مبارزه با مفاسد اقتصادي ، گفت : در اين  پرونده  يك  باند ۳۰ نفره  با سندسازي  درباره  زمين هاي  بلاصاحب ، توقيفي ، اوقافي  و موات ، مبادرت  به  تصاحب  و فروش  اين اراضي  مي كرده  است .
اين  باند در يك  جايي  بااعطاي  ۳۰ ميليون  تومان  به  سرايدار افغاني  بيش از شش  هزار متر از يك  قطعه  زمين  در يكي  از نقاط شمال  تهران  را تصرف  و به فروش  رسانده است .به  گفته  سخنگوي  قوه  قضائيه ، تصرف  ۱۷ هزار متر مربع  از اراضي  شهر ري از ديگر اقدام هاي  اين  گروه  بوده  است .
كريمي راد، به  مردم  هشدار داد كه  از اسناد و مدارك  خود حفاظت  كرده  وهركجا اقدام  به  كپي  اسناد خود نكنند، زيرا افراد خلافكار از روي  اسناد، به  سوابق  ثبتي  ملك  دست  پيدا كرده  و با سند مالكيت  جعلي  نسبت  به  تنظيم  سند جديد اقدام  مي كنند.

طرح تلفيق دروس در مدارس شهر تهران اجرا مي شود
گروه علمي  فرهنگي: معاون آموزشي آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اجراي طرح تلفيق دروس در ۳۸ مدرسه ابتدايي تهران گفت: مدارس كتابخانه مدار با آموزش ۶۰ معلم در سال تحصيلي جاري در ۳۸ مدرسه ابتدايي براي اولين بار راه اندازي مي شود.
عراقي نيا در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به در هم تنيدگي دروس در ۳۸ مدرسه شهر تهران براي اولين بار تصريح كرد: بر اين اساس معلمان دروس خاص از اين پس مطالب دروس ديگر را در كلاس خود مطرح مي كنند. لذا ديگر در يك درس تنها مطالب همان درس به دانش آموزان آموخته نشده بلكه تدريس، شامل تلفيقي از مطالب ساير كتابهاي درسي خواهد بود.
وي همچنين با اشاره به راه اندازي مدارس كتابخانه مدار در مقطع ابتدايي كه مبتني بر فعاليت كتابخانه اي هستند، خاطرنشان كرد: بر اين اساس ديگر دانش دانش آموزان در كتابهاي درسي زنداني نخواهد بود، چرا كه معلمان موظف شده اند براي تدريس هر درس دانش آموزان را به كسب اطلاعات و مطالب بيشتر از طريق استفاده از منابع كتابخانه اي وادارند.
معاون آموزشي آموزش و پرورش شهر تهران با بيان اين كه در قالب طرح مركز يادگيري كلاسي در پايه ابتدايي سال تحصيلي جاري، ۳۸ مدرسه تحت پوشش مي روند، ادامه داد: براين اساس كلاس درس مشابه آزمايشگاه و يادگيري دانش آموزان چند حسي خواهد بود.
همچنين در ۳۸ مدرسه راهنمايي تهران نيز كلاس هاي موضوعي راه اندازي شده و از اين پس به عنوان مثال كلاس ادبيات، رياضي و... با تجهيز به امكانات مورد نياز آنها به كارگاه تبديل مي شوند.
به گفته وي در سال تحصيلي جاري ۶۲ مدرسه راهنمايي به كتابخانه تصويري نرم افزاري، ۱۰۵ مدرسه ابتدايي به كتابخانه كلاسي و ۲ هزار و ۸۰۰ مدرسه ابتدايي و راهنمايي به كتابخانه مرجع تجهيز مي شوند.
عراقي نيا با اعلام اختصاص ۱۰۰ ميليون تومان براي خريد كتابهاي مرجع مدارس به ايسنا گفت: هم اكنون يكهزار و ۵۰۰ سري كتاب مرجع آماده توزيع در مدارس شده است، لذا سال جاري تمام مدارس ابتدايي دو سري كتاب مرجع دريافت خواهند كرد.

سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار كرد:
كارگاه آموزشي بررسي اختلالات شايع روانپزشكي كودكان
سازمان دفاع از قربانيان خشونت به مناسبت روز جهاني كودك، كارگاه آموزشي بررسي اختلالات شايع روانپزشكي كودكان را برگزار كرد.
در اين كارگاه كه روز سه شنبه ۱۹ مهرماه در محل سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد، دكتر شكوفه رادفر فوق تخصص روانپزشكي اطفال به بيان سخناني درباره اضطراب در كودكان و نشانه هاي آن پرداخت. اين استاد دانشگاه با بيان اين كه منشأ ۸۰ درصد اضطراب كودكان خانواده است، گفت: اضطراب در كودكان بسيار شايع است و ناخن جويدن، تيك، بي اختياري ادراري و انواع ترس ها ازجمله علائم شايع اضطراب در كودكان است.
وي با تأكيد بر اين كه لازم است والدين با مسير طبيعي رشد كودكان آشنا شوند، افزود: در اين مسير به مشكلات رفتاري و طبيعي كودك به شكل كوتاه مدت نبايد توجه مثبت يا منفي كرد تا اين رفتارها به مرور كمرنگ شود و از بين برود.

اختصاص ۶ ميليارد ريال اعتبار ويژه
براي مستمري بگيران در ماه مبارك رمضان
ايسنا: مشاور ارشد وزير رفاه و تأمين اجتماعي با اشاره به اختصاص ۶ ميليارد ريال اعتبار ويژه در ماه مبارك رمضان براي پرداخت مستمري بازماندگان بيمه شده تأمين اجتماعي گفت: بر اين اساس در اين ماه مبارك كليه بازماندگان بيمه شده تأمين اجتماعي حداقل دستمزد سال ۸۴ (معادل ۱۲۲ هزار تومان) دريافت مي كنند.رزاق صادق با اشاره به اين كه حدود ۱۰ هزار خانوار بازماندگان بيمه شده سازمان تأمين اجتماعي مشمول اين مصوبه مي شوند، افزود: براساس قانون برنامه سوم در صورت فوت بيمه شده اصلي سازمان تأمين اجتماعي با داشتن ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه، بازماندگان وي مي توانند بدون رعايت ماده ۱۱۱ قانون تامين اجتماعي مبني بر دريافت حداقل دستمزد سالانه از مستمري بازماندگان برخوردار شوند.وي تصريح كرد: براين اساس حدود ۱۰ هزار خانوار بازماندگان بيمه شده سازمان تأمين اجتماعي به دليل نداشتن شرايط بازنشستگي و به حد نصاب نرسيدن سن و سابقه، كمتر از حداقل دستمزد سالانه بعضاً ۱۰ هزار تومان و كمتر دريافت مي كنند كه براساس مصوبه اخير شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي مقرر شد، تمامي بازماندگان اين افراد براي ماه مبارك رمضان حداقل حقوق را دريافت كنند.
مشاور ارشد وزير رفاه به ايسنا گفت: براساس مصوبه شوراي عالي تامين اجتماعي اين مصوبه تنها مربوط به ماه رمضان است و پس از آن پرداختها به صورت قبل خواهد بود.

رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تأمين اجتماعي:
دستورالعمل نظارت و كنترل بر اشتغال
مقرري بگيران ابلاغ شد
گروه اجتماعي: براساس دستورالعمل جديد سازمان تأمين اجتماعي به منظور حفظ حقوق بيمه شدگان اين سازمان دوره نظارت و كنترل بر اشتغال مقرري بگيران بيشتر مي شود.
احمد پايور رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تأمين اجتماعي در گفت و گو با خبرنگار سايت رسمي اين سازمان گفت: براساس دستورالعمل جديد به صورت مرتب و حداقل هر شش ماه يك بار در مورد اشتغال به كار مقرري بگيران با هماهنگي واحدهاي كار و امور اجتماعي اقدام و در صورت احراز اشتغال مقرري بگير ضمن قطع مقرري بيمه بيكاري، مبالغ پرداخت شده به بيمه شده در دوره اي كه مشغول به كار بوده از وي مطالبه مي شود.
وي تصريح كرد: با توجه به اين كه اين اقدامات مشكلاتي را براي افراد ايجاد خواهد كرد، توصيه مي شود در صورتي كه مقرري بگيران بيمه بيكاري به هر نحو اعم از اين كه مزدبگير باشند يا به صورت خوداشتغالي مشغول به كار گرديده اند فوراً مراتب را به واحدهاي سازمان تأمين اجتماعي و يا وزارت كار و امور اجتماعي اطلاع دهند.رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تأمين اجتماعي خاطرنشان كرد: هزينه هاي مقرري بيمه بيكاري صرفاً از محل حق بيمه هاي پرداختي تأمين مي گردد و در حقيقت حق الناس و مربوط به كليه بيمه شوندگان و مشتركين صندوق بيمه بيكاري است.
به گفته وي دريافت همزمان مقرري بيمه بيكاري و اشتغال به كار با توجه به محدوديت هاي شديدي كه اين صندوق در سال هاي اخير با آن مواجه مي باشد اجحاف در حق ساير بيمه شدگان و بيكاران آتي است به همين دليل سازمان تأمين اجتماعي به منظور حفظ حقوق كليه بيمه شدگان خود با دقت و جديت در اين زمينه نظارت خواهد نمود.

در پيامي به نخست وزير هند:
احمدي نژاد مراتب تأسف دولت و ملت ايران
را از وقوع زمين لرزه در هند اعلام كرد
مهر : محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور، در پيامي به من موهان سينگ نخست وزير هند، مراتب تاسف دولت و ملت ايران را از وقوع زمين لرزه در آن كشور اعلام كرد.رئيس جمهور وقوع اين حادثه كه منجر به لطمات جاني و مالي قابل توجهي به مردم هند گرديد را به دولت و ملت اين كشور تسليت گفت.احمدي نژاد همچنين ضمن ابراز همدردي با مصيبت ديدگان اين حادثه، آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي امداد رساني به آسيب ديدگان اين حادثه اعلام كرد.

دوره رياست جمهوري احمدي نژاد دوره
بازگشت به ارزش هاي انقلاب است
ايلنا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي،    گفت: در مملكتي زندگي مي كنيم كه قرار است بين مسئول و غير مسئول فاصله اي نباشد و هيچ كس به واسطه مسئوليتش حق تفاخر به زيردستان خود را ندارد. محمدحسين صفار هرندي در مراسم معارفه مديرعامل جديد سازمان چاپ و انتشارات، با تأكيد بر عدالت محوري و پيشه كردن تقوا، اظهار داشت: دوره رياست جمهوري آقاي احمدي  نژاد دوره بازگشت به سنت ها، شعارها و ارزش هاي انقلاب اسلامي است.وي افزود: مردم به شعار عدالت محوري آقاي احمدي نژاد راي دادند و حاضر نيستند، ظلم و بي عدالتي را تحمل كنند.وي با بيان اين كه اگر حقوق فردي پايمال شود و نتواند حق خود را باز پس بگيرد، اين مصداق بارز ظلم است، افزود: انقلاب اسلامي رخ داد تا مسئولي خلاف عدالت گام برندارد، همچنان كه اعتقادات ديني و تعهد ما به اسلام و انقلاب اجازه نمي دهد در انجام مسئوليت  هايمان كوتاهي كنيم.

ايران ميزبان اجلاس سازمان منطقه اي شرقي
در سال ۸۶ انتخاب شد
ايرنا: در پنجاه  و يكمين  نشست  شوراي  اجرايي  و بيستمين  مجمع  عمومي سازمان  منطقه اي  شرقي  براي  مديريت  اجرايي  عمومي (دولتي ) ايران  بعنوان  ميزبان  اين اجلاس  انتخاب  شد.در اين  اجلاس  چهار روزه  كه  در هانوي آغاز بكار كرد هياتي  از ايران  به  سرپرستي  عسگري  آزاد معاون  امور اجتماعي  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  حضور دارند.عسگري  آزاد در سخنراني  خود پيشنهادهايي  براي  تغيير ساختار اين  سازمان مطرح  كرد كه  مورد استقبال  و پذيرش  هيأت هاي  شركت كننده  قرار گرفت .وي  در سخنراني  خود تحولات  ساختاري  در نظام  اداري ، مديريتي  و حكومتي  و دستاوردهاي  جمهوري  اسلامي ايران  در دستيابي  به  اهداف  توسعه  را تشريح  كرد.در اين  كنفرانس  جمهوري  اسلامي ايران  به عنوان  نايب  رئيس  شوراي  اجرايي  و همچنين  ميزبان  اين  اجلاس  براي  سال  ۱۳۸۶ انتخاب  شد.

احزاب چپ هند عليه تغيير سياست خارجي
دولت در قبال ايران راهپيمايي مي كنند
ايرنا: احزاب  چپ  هند دراعتراض  به  رأي  مثبت  دولت  اين  كشور به  قطعنامه  اخير شوراي حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي عليه  ايران ، دست  به  راهپيمايي  مي زنند.
به گزارش  روزنامه انگليسي  زبان  استيتسمن  چاپ  هند، احزاب  چپ  درصدد برگزاري  راهپيمايي  و اعتراض  همگاني  در سرتاسر كشور از ۲۸ اكتبر( ششم آبانماه  ) عليه  تغيير سياست  خارجي  هند در راي  دادن  عليه  ايران  در نشست اخير شوراي  حكام  توسط ائتلاف  مترقي  متحد به  رهبري  حزب  كنگره  كه  در زمان حاضر سكان  هدايت  اين  كشور را به  دست  دارد، هستند.براساس  اين  گزارش ، هدف  احزاب  چپ  از اعتراض  گسترده  و راهپيمايي  عليه  دولت حاكم  كسب  اطمينان  ازاين  مهم  است  كه  دهلي  نو درنشست  آتي  شوراي  حكام  در ماه نوامبر موضع  غلط خود عليه  ايران  را اصلاح  كند.

محمدي : نگراني غرب دستيابي ايران
به فناوري بومي هسته اي است
مهر: محمود محمدي ديروز با حضور در ستاد فرماندهي نيروي دريايي و در جمع فرماندهان، مسئولان و پرسنل اين نيرو، استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را حق مسلم كشورهاي رو به رشد جهان خواند.محمدي مهمترين مسئله پيش روي كشور در حال حاضر را مسئله ادامه مذاكرات هسته اي عنوان كرد و گفت: دولتهاي غربي و اروپايي از اينكه ايران بدون بهره گيري از دانش انحصاري آنها توانسته است به انرژي هسته اي دست يابد نگران هستند.نماينده آباده در سخنانش دانش و تكنولوژي هسته اي را عامل توسعه و پيشرفت كشور برشمرد و افزود: دستيابي به اين دانش باعث جهش بلند ايران در مسائل علمي، پزشكي، اقتصادي، كشاورزي و... خواهد شد و تمام جنجالهاي بوجود آمده با هدف متوقف كردن و به تعليق درآوردن فعاليتهاي ايران صورت مي گيرد.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي بومي بودن اين دانش را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: با اقتدار و سربلندي اعلام مي كنيم كه به دنبال انرژي هسته اي و استفاده صلح آميز از آن براي پيشرفت در دنياي تكنولوژي هستيم.

رئيس گروه مشاوران جوان وزير كشور منصوب شد
فارس: با حكم وزير كشور، عليرضا سائلي به سمت رئيس گروه مشاوران جوان وزير كشور منصوب شد.سائلي با تأييد اين خبر گفت: روز گذشته آقاي پورمحمدي اين حكم را درمورد من صادر كرده است.وي پيش از اين مسئول تشكيلات و سازماندهي ستاد انتخابات مردمي حمايت از محمود احمدي نژاد و عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي دانشجويان بود.

جلالي: فراكسيون دفاع از حقوق ايرانيان
مقيم خارج تشكيل مي شود
مهر: مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي شرايط سياسي و بين المللي فعلي كشور را حساس و مهم توصيف كرد و گفت: بحث هسته اي ايران يك بحث ملي است و بايد از تمامي ظرفيت هاي داخلي از جمله تحركات ديپلماتيك مجلس و گروههاي دوستي پارلماني در سطح بين المللي بهره گرفت.كاظم جلالي در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: اكنون زماني است كه روساي گروههاي دوستي با همتايان خود در ديگر كشورها رابطه بيشتري برقرار كرده و بر حق مسلم ملت ايران در دستيابي به انرژي هسته اي تاكيد كنند.
وي با اشاره به نظراتي كه درباره تشكيل كميسيون ويژه هسته اي در مجلس مطرح مي شود گفت: هيچ ضرورتي براي تشكيل چنين كميسيوني وجود ندارد زيرا هم اكنون كميته اي به همين نام در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و امنيت ملي مجلس فعال است كه روزهاي دوشنبه جلسه دارد و بطور دقيق درباره مسايل هسته اي و حواشي آن بحث و بررسي مي شود.مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعلام اينكه مقدمات تشكيل فراكسيوني با نام دفاع از حقوق ايرانيان مقيم خارج از كشور فراهم شده است گفت: مصمم هستيم از پتانسيل ايرانيان خارج از كشور كه همگي توانمندي و تخصص علمي بالايي دادند و اكثراً وطن دوست و خواهان خدمت به كشورشان هستند، استفاده كنيم چرا كه متاسفانه در سال هاي گذشته غفلت هاي زيادي نسبت به آنان انجام شده است.جلالي در ادامه با تاكيد بر اينكه هيچ كس از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل استقبال نمي كند گفت: طبعاً ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت بازي را به مرحله باخت باخت تبديل مي كند.
وي افزود: بحث مهم آن است كه ما چگونه بتوانيم فرمولي بيابيم كه ضمن استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، دغدغه هاي امنيتي اروپايي ها را نيز بر طرف كنيم.

رحماني فضلي از قائم مقامي سازمان
صدا و سيما كناره  گيري كرد
فارس: عبدالرضا رحماني فضلي با كنار گيري از قائم مقامي سازمان صدا و سيما در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي به فعاليت خواهد پرداخت.اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي كه از سال ۱۳۸۰ از مسئوليت معاونت استانها و امور مجلس صدا و سيما به معاونت سياسي اين سازمان انتقال يافته بود، ششم شهريور ماه با حكم عزت الله ضرغامي به جاي علي آقا محمدي به عنوان قائم مقام سازمان صدا و سيما منصوب گرديد.رحماني فضلي يك ماه پس از اين انتصاب از قائم مقامي سازمان صدا و سيما كناره گيري كرد و پس از آن با حكم علي لاريجاني به عنوان قائم مقام و معاون فرهنگي - اجتماعي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي انتخاب شد.

كاندوليزا رايس به دنبال استراتژي مشترك
آمريكا و سه كشور اروپايي عليه ايران
ايسنا: خبرگزاري رويتر به نقل از يك مقام عالي رتبه وزارت امور خارجه آمريكا گزارش داد، كاندوليزا رايس طي سفر به فرانسه و انگليس در روزهاي آتي استراتژي مشتركي را با قدرت هاي اروپايي درخصوص چگونگي محدود كردن برنامه هسته اي ايران تهيه خواهد كرد.
اين خبرگزاري انگليسي افزود: پس از آنكه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي با گزارش پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل موافقت كرد، واشنگتن در حال فعاليت براي تقويت حمايت از طرح اين پرونده به شوراي امنيت است.
اين گزارش حاكي است، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا كه در بازگشت از سفر به آسياي ميانه كه دوشنبه آغاز خواهد شد، دو توقف خواهد داشت، وي به يافتن راهي براي بازگرداندن ايران به پاي ميز مذاكرات با آلمان، فرانسه و انگليس نياز دارد.
در سفر وي هر سه كشور هم چنين درباره اين مساله گفتگو خواهند كرد كه تا چه اندازه بايد به اعمال فشار عليه كشورهايي كه به برنامه هسته اي ايران كمك مي كنند بپردازند.

تحليل مركز پژوهش ها از مهمترين عوامل
تهيه كننده حاكميت ملي در جهان امروز
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارشي ضمن برشمردن عوامل تهديدكننده حاكميت هاي ملي در جهان امروز، خواستار فعالترشدن دستگاه ديپلماسي كشور در روند مذاكرات هسته اي شد.براساس اعلام واحد اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، در اين گزارش كه «نظام هاي سياسي و مبحث استقلال» نام دارد و توسط دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهش ها تهيه شده، از رشد روزافزون جمعيت جهاني، مهاجرت نخبگان و تبعات آن بر كشورهاي درحال توسعه، رشد و توسعه تكنولوژي منقلب كننده به ويژه در عرصه ارتباطات و كامپيوتر، بي توجهي به برخي از مقررات بين المللي ازجمله مواد ۲۶ ، ۴۳ و ۴۷ منشور ملل متحد و سلطه كشورهاي غربي بر جهان به عنوان مهمترين چالش هاي تهديدكننده حاكميت ملي كشورها يادشده است.اين گزارش همچنين از شوراي امنيت سازمان ملل، صندوق بين المللي پول و NPT به عنوان ابزارهاي اعمال تبعيض سياسي، اقتصادي و نظامي نام برد و افزود: شوراي امنيت سازمان ملل به عنوان يك اهرم اعمال تبعيض در عرصه تصميم گيري هاي سياسي از يك سو و نهادهايي مانند بانك جهاني و صندوق بين المللي پول نيز به عنوان يك ابزار اقتصادي از سوي ديگر براي اعمال فشار عليه كشورها _ درصورت لزوم _ وارد عمل مي شوند و اين درحالي است كه رژيم كنترل تسليحات اتمي موسوم به NPT نيز توسط آمريكا و انگليس راه اندازي شده است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |