چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۳ - Oct 12, 2005
براساس مصوبه ديروز مجلس:
فعاليت شركت ها و موسسات با ساختار هرمي ممنوع شد
004656.jpg
گروه سياسي: در جلسه علني ديروز جزئيات طرح ممنوعيت فعاليت شركت ها و موسسات با ساختار هرمي از قبيل گلدكوئيست به رأي گذاشته شد و نمايندگان به آن رأي مثبت دادند.
به گزارش خبرنگار ما، براساس اين مصوبه، طبق ماده واحده طرح الحاق يك تبصره به ماده يك قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور، تاسيس، قبول نمايندگي، عضوگيري و ثبت نام در بنگاه، موسسه، گروه يا فهرست اسامي با وعده كسب درآمد ناشي از افزايش اعضاء به صورت شبكه اي، خواه از طريق عرضه كالا يا خدمات يا اجبار به خريد كالا يا دريافت حق عضويت يا شيوه هاي مشابه ديگر خواه از طريق جلب مشتريان به عنوان بازارياب يا هر عنوان ديگر با وعده دريافت كالا يا خدمات رايگان يا به قيمتي كمتر از قيمت واقعي يا دادن درصد (پورسانت) يا توزيع جايزه ممنوع است. طبق تبصره يك مرتكبين به هريك از موارد مذكور علاوه بر رد مال به حبس از ۶ ماه تا سه سال و جزاي نقدي به دو برابر اموالي كه از طرق مزبور به دست آورده اند محكوم مي شوند.
تصويب طرح تحقيق و تفحص از شركت دخانيات
نمايندگان در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي همچنين به تقاضاي تحقيق و تفحص تعدادي از نمايندگان راي مثبت دادند.
مخبر كميسيون صنايع و معادن به هنگام ارائه تقاضا در صحن علني مجلس با اشاره به دولتي بودن شركت دخانيات و ابهامات هميشگي در كار اين شركت گفت: نمايندگان تقاضاكننده مي خواهند ابهامات مالي، قراردادي و اعطاي مجوز در اين شركت را روشن كنند.
ابهري محورهاي تحقيق و تفحص از شركت دخانيات را ريخت و پاش هاي غيرمتعارف، پرداخت نكردن بخش عمده ماليات فروش دخانيات به خزانه دولت، نحوه انتخاب شركت هاي طرف قرارداد، بررسي وضعيت توليد سيگار، واردات و چگونگي مجوز واردات، نحوه تعديل نيروي انساني و بكارگيري نيروهاي جديد، تطابق با برنامه سوم و چگونگي صدور احداث كارخانه هاي سيگار عنوان كرد.
وي همچنين دستگيري و محاكمه رئيس شركت دخانيات را براي نمايندگان در پرده ابهام دانست و خواستار روشن شدن آن شد.
شايان ذكر است كه اين طرح با امضاي ۱۵۴ نماينده به تصويب رسيد.
تصويب كليات طرح منطقي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي
علي رغم سلب فوريت طرح منطقي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي متناسب با نرخ بازدهي در بخش هاي مختلف اقتصادي، كليات طرح مذكور با راي موافق ۱۹۳ نماينده از ۲۴۵ نماينده حاضر در جلسه به تصويب رسيد.درصورت تصويب جزئيات اين طرح به منظور سرعت بخشيدن به تجهيز منابع مالي، تشويق سرمايه گذاري، كاهش هزينه هاي توليد، كاهش تدريجي نرخ هاي سود بانكي، تحقق رشد اقتصادي و مهار تورم از طريق اتخاذ سياست هاي مناسب مالي و پولي، دولت و بانك مركزي مكلفند نرخ سود علي الحساب سپرده ها و نرخ سود مورد انتظار تسهيلات بانكي و تفاوت نرخ هاي مذكور را به گونه اي سامان دهند كه ميزان تجهيز منابع بانكي باتوجه به اهداف سرمايه گذاري و نقدينگي متناسب با نياز مالي برنامه هاي توسعه اقتصادي صورت پذيرد.
احمد تو كلي نماينده تهران و رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در موافقت با كليات اين طرح گفت: هدف و روح اصلي طرح كاهش هزينه هاي سرمايه گذاري و توليد در كشور است اگرچه با تغييرات كميسيون اقتصادي در اصل طرح هدف اصلي نمايندگان تامين نمي شود اما ما با كليات اين طرح موافقيم.
توكلي گفت: يكي از مؤلفه هاي تاثيرگذار بر توليد و سرمايه گذاري نرخ سود بانكي است وقتي نرخ سود بانكي كم مي شود، سرمايه ها از دلالي و واسطه گري به سمت توليد هدايت شده و اشتغال مولد ايجاد مي كند.حسن سبحاني نماينده دامغان در مخالفت با كليات اين طرح گفت: باتوجه به بانكداري بدون ربا مصوب سال ۱۳۹۳ و نگاهي به نحوه عملكرد بانك ها در قالب بانكداري اسلامي نشان مي دهد علي رغم آن كه قانون درستي تنظيم شده اما انتظارات مردم از يك اقتصاد بدون ربا را پاسخگويي نكرده است.
وي تصريح كرد: در طرح كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي مجلس نيز، همان مشكلات وجود دارد و بيم آن مي رود كه اين مشكلات در جزئيات اين طرح ادامه يابد بنابراين بهتر است به كليات اين طرح راي مثبت ندهيم.
تشكيل شوراي بازار اوراق بهادار
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بررسي شور دوم لايحه بازار اوراق بهادار به تشكيل شوراي بازار اوراق بهادار با هدف حمايت از حقوق سرمايه گذاران و حفظ و توسعه بازار شفاف و كاراي اوراق بهادار رأي مثبت دادند.
براساس يكي از مصوبات اين لايحه اين شورا بالاترين ركن بازار اوراق بهادار است كه عهده دار تصويب سياست هاي كلان اين بازار خواهد بود.
براين اساس اعضاي اين شورا شامل وزراي امور اقتصادي و دارايي و بازرگاني، رئيس كل بانك مركزي، روساي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و دادستان كل كشور، سه خبره مالي منحصراً از بخش خصوصي به تصويب هيات وزيران و يك خبره منحصراً از بخش خصوصي با تصويب هيات وزيران براي هر بورس كالايي خواهد بود.
رياست شورا نيز بر عهده وزير امور اقتصادي و دارايي خواهد بود.
تصويب ابزارهاي مالي جديد، تعيين سياست هاي كلان و حواشي بازار اوراق بهادار، اتخاذ تدابير لازم براي ساماندهي و توسعه بازار اوراق بهادار و اعمال نظارت عاليه بر اجراي اين قانون، صدور، تعليق و لغو مجوز فعاليت بورس ها، شركت هاي سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه و شركت هاي تامين سرمايه، نظارت بر فعاليت و رسيدگي به شكايت از سازمان، انتخاب اعضاي هيات مديره سازمان به اعطاي مجوز به بورس براي عرضه اوراق بهادار شركت هاي پذيرفته شده در بازارهاي خارجي، اعطاي مجوز پذيرش اوراق بهادار خارجي به بورس، اعطاي مجوز به بورس جهت معاملات اشخاص خارجي در بورس و تصويب بودجه و صورت هاي مالي سازمان از وظايف مهم اين شورا محسوب مي شود.
در حاشيه
* حداد عادل در پاسخ به تذكر سيد كاظم دلخوش عضو كميسيون برنامه و بودجه مبني بر اينكه بايد هرچه سريعتر معايب لايحه نظام هماهنگ پرداخت برطرف شود گفت: ايراداتي كه درخصوص لايحه مديريت خدمات كشوري مطرح شده است را در نخستين جلسه مشترك دولت و مجلس كه امروز برگزار مي شود مطرح خواهيم كرد و در اين باره گفت وگو مي كنيم.
* علي ديرباز نماينده بندرعباس و عضو كميسيون برنامه و بودجه نسبت به تاخير كميسيون برنامه و بودجه مجلس در تنظيم گزارش عملكرد بودجه سال ۸۴ انتقاد كرد و گفت، برخي تبصره هاي بودجه اجرا نمي شود حتي براي برخي از آنها نيز آيين نامه اجرايي لازم تدوين نشده است.
* بيش از ۱۷۰ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نامه اي از راه اندازي شبكه قرآني سيما در ماه مبارك رمضان تقدير و تشكر به عمل آوردند.
* محمد سعيد انصاري، عضو كميسيون انرژي و رئيس هيات تحقيق و تفحص از وزراي نفت ،از تمديد ۶ ماهه مهلت انجام اين تحقيق و تفحص خبر داد.

رئيس جمهوري:
ناامني هاي عراق متاثر از حضور بيگانگان است
004662.jpg
ايرنا: محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  بسياري  از ناامني هاي  موجود در عراق  را متاثر از حضور بيگانگان  و اشغالگران  دانست  و گفت : يكي  از راه هاي  تداوم اشغالگري ، ايجاد اختلاف  ميان  عراق  با كشورهاي  همسايه  است .
وي  در ديدار سلام  عوده  المالكي  وزير حمل  و نقل  عراق  و فرستاده  ويژه  نخست  وزير اين  كشور با وي ، افزود: با وجود ترفندهاي  بيگانگان ، جمهوري  اسلامي ايران  همچنان  مصمم  است  تا به  تلاش هاي  خود در جهت  برطرف  كردن  مشكلات  عراق  با برخي از همسايگان  اين  كشور ادامه  دهد.
احمدي نژاد  حمايت  جمهوري  اسلامي ايران  را از روند تشكيل  دولت  مردمي در عراق  و برقراري  امنيت  كامل  در اين  كشور اعلام  و ابراز اميدواري  كرد كه  با پايان يافتن  مشكلات ، دوران  بازسازي  در عراق  آغاز شود.
رئيس  جمهوري  فرستاده  ويژه  نخست  وزير عراق  را از نگراني  ملت  و دولت ايران  نسبت  به  اوضاع  عراق  آگاه  كرد و گفت : جمهوري  اسلامي ايران  همواره  دركنار، همراه  و حامي ملت  و دولت  عراق  باقي  خواهد ماند.
احمدي  نژاد ابراز اميدواري  كرد كه  با برگزاري  موفقيت  آميز همه  پرسي قانون  اساسي  در عراق ، بزودي  مردم  اين  كشور شاهد استقرار كامل  دولت  خودباشند.
وي  تصريح  كرد: تمام  اقوام  و گروه ها در عراق  بايد منسجم ، دقيق  و هوشمندانه  عمل  كنند و به  شدت  مراقب  توطئه هاي  دشمنان  باشند.
احمدي  نژاد ابراز اطمينان  كرد كه  ملت  عراق  دوران  سخت  كنوني  را با سرافرازي  طي  كرده  و با غلبه  بر مشكلات ، دوران  آزادي  را آن گونه  كه  شايسته ملت  اين  كشور است  در آغوش  كشد.
رئيس  جمهوري  از ملت  عراق  به  عنوان  مردماني  ريشه  دار، با فرهنگ  و متمدن  ياد كرد و استفاده  از جوانان  در سطوح  بالاي  مديريت  دولتي  را نشانه استعداد، توانمندي  و علاقمندي  ملت  عراق  براي  غلبه  بر مشكلات  دانست .
رئيس  جمهوري  وجود بقاع  متبركه  و حرم  شريف  ائمه  اطهار (ع ) در عراق  را عاملي  بسيار موثر در تحكيم  و تعميق  مناسبات  دوستانه  و برادرانه  دو ملت ايران  و عراق  دانست  و ابراز اميدواري  كرد كه  با اجرايي  شدن  توافقات  صورت گرفته  به  ويژه  در زمينه  تسهيل  رفت  و آمد زائران ، هيچ  محدوديتي  در تردد زوار دو كشور باقي  نماند.
احمدي  نژاد از گسترش  اقدامات  حمايتي  ايران  از شهرداري هاي  نجف ، سامرا و كربلا براي  خدمت  رساني  هر چه  بهتر به  مردم  و زائران  عتبات  عاليات  خبرداد.
سلام  عوده  المالكي  وزير حمل  و نقل  عراق  نيز در اين  ديدار با ابلاغ  سلام گرم  ابراهيم  جعفري  نخست  وزير عراق  به  محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  از كمك هاي  سياسي ، امنيتي  و خدماتي  جمهوري  اسلامي ايران  به  كشورش  تقدير كرد.

حامد كرزاي: پيشرفت ايران، مايه افتخار
مردم افغانستان است
ايرنا: حامد كرزاي  رئيس  جمهوري  افغانستان  ديروز در ديدار معاون  آسيا- اقيانوسيه  وزارت  امورخارجه  ايران  گفت : ترقي  و پيشرفت  جمهوري اسلامي  ايران  مايه  افتخار مردم  و دولت  افغانستان  است .وي  با اشاره  به  روابط ديرينه  و تاريخي  دو كشور و نقش  سازنده  جمهوري  اسلامي ايران  در تحكيم  ثبات ، امنيت  و بازسازي  در افغانستان  تأكيد و يادآورشد ايران  كشور دوست ، برادر و همسايه  ما بوده  و داشتن  بهترين  رابطه  با تهران  جزو سياست هاي  اصلي  و افتخارات  ما در سه سال  و نيم  گذشته  است .كرزاي  پيشرفت هاي  ايران  را در عرصه هاي  مختلف  ستود و بر استفاده  افغانستان از توانمندي ها و ظرفيت هاي  ايران  در راه  پيشرفت  و آباداني  اين  كشور تأكيدكرد.در اين  ديدارمهدي  صفري  ضمن  ابلاغ  پيام  شفاهي  و سلام هاي  گرم  محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  كشورمان ، بر استمرار سياست هاي  ايران  در راستاي تحكيم  ثبات  امنيت  و بازسازي  در افغانستان  تأكيد كرد.
صفري  همچنين  دعوت  احمدي  نژاد از حامد كرزاي  براي  سفر به  ايران  را به اطلاع  ايشان  رساند كه  رئيس  جمهور افغانستان  ضمن  قبول  اين  دعوت  گفت  كه  در اولين  فرصت ، اين  سفر را انجام  خواهد داد.

وزير دفاع انگليس از تلاش هاي ايران براي
روابط سازنده با عراق قدرداني كرد
ايرنا - «جان ريد» وزير دفاع انگليس در جمع نمايندگان مجلس عوام اين كشور، از تلاش هاي ايران در برقراري روابط سازنده با عراق قدرداني كرد.
ريد ديروز گفت: ما به سياست آشكار ايران در حمايت از انتخابات عراق و روابط با دولت جديد بغداد خوشامد مي گوييم.وزير دفاع انگليس در واكنش به طرح ادعاهاي اخير عليه ايران توسط برخي از مقامهاي انگليسي درباره استفاده از تجهيزات پيشرفته انفجاري ساخت ايران در حوادث تروريستي در جنوب عراق اعلام كرد اين اتهامها قطعي نيستند.

رايس راهبرد مشترك در قبال ايران
را با فرانسه و انگليس تدوين مي كند
فارس: يك ديپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمريكا گزارش داد، «كاندوليزا رايس» وزير امور خارجه اين كشور در سفر اوايل هفته آينده به فرانسه و انگليس، راهبردي مشترك با قدرت هاي اروپايي در قبال برنامه هسته اي ايران تدوين خواهد كرد. به گزارش خبرگزاري رويترز، واشنگتن تلاش دارد حمايت هاي لازم براي ارائه پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد را كه مي تواند به تحريم تهران بينجامد، جلب كند. خانم رايس كه دوشنبه سفر خود را به كشورهاي آسياي مركزي آغاز كرده در ادامه مسافرت خود و به منظور يافتن راهي براي بازگرداندن ايران به مذاكره با سه كشور اروپايي مذاكره كننده هسته اي با تهران، به اين دو كشور اروپايي سفر خواهد كرد. انتظار مي رود وزير امور خارجه آمريكا روز جمعه وارد پايتخت فرانسه و در اوايل هفته  آينده به لندن عزيمت كند.
بنا بر اين گزارش، رايس از اين جهت به آلمان كه يكي ديگر از كشورهاي مذاكره كننده هسته اي با ايران است، نخواهد رفت چون هنوز دولت در اين كشور پس از انتخابات اخير تشكيل نشده است.
در اين گزارش آمده است، كاندوليزا رايس در اين سفر همچنين چگونگي اعمال فشار بر كشورهايي چون روسيه را كه به توسعه هسته اي ايران كمك مي كنند، بررسي خواهد كرد.

توضيح واحد برون مرزي صداوسيما
درپي درج يادداشت روز تاريخ ۱۶ مهر در همشهري، واحد برون مرزي صداوسيما طي نامه اي خواستار درج توضيح زير شد:
يكي از موضوعات برنامه هاي راديويي و تلويزيوني حوزه برون مرزي صداوسيما برنامه هاي مذهبي با آيتم هاي مختلف است. اين دسته از برنامه ها كه از سهم زيادي نيز برخوردار مي باشند، عموماً شامل مباحث قرآني، بيان سيره پيامبر بزرگوار اسلام و ائمه معصومين (عليهم السلام)، پاسخ به سئوالات عقيدتي و مذهبي مخاطبان آنسوي مرزها و توليد و پخش ويژه برنامه هاي مذهبي به مناسبت هاي مختلف همانند ماه مبارك رمضان و ماه هاي محروم و صفر مي باشد.

متكي در تماس تلفني وزير امور خارجه ژاپن:
آپارتايد هسته اي را نمي پذيريم
004659.jpg
در تماس تلفني وزير خارجه  ژاپن با منوچهر متكي پيرامون آخرين روند مناسبات دو كشور و تحولات بين المللي و فعاليت هاي صلح آميز هسته يي كشورمان گفتگو و تبادل نظر شد.
نوبوتاكا ماچيموراف وزير خارجه  ژاپن با اشاره به گفتگوهاي سازنده ميان دو طرف در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: كشورش علاقمند به تقويت تماس ها و ارتباطات ميان دو كشور مي باشد.
وزير خارجه ژاپن ابراز اميدواري كرد: با تداوم مذاكرات و همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي پرونده فعاليت هاي هسته اي ايران در مسير مثبت و مناسب پيش رود.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان با استقبال از گفتگو و تماس هاي منظم ميان دو طرف با اشاره به ضرورت رويكرد حقوقي و فني آژانس به پرونده فعاليت هاي صلح آميز هسته يي ايران گفت: متاسفانه قطعنامه اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي حركتي سياسي بود و ما خواهان توجه جدي اين نهاد بين المللي به جايگاه كارشناسي وحقوقي آن مي باشيم.
وزير امور خارجه كشورمان اضافه كرد: ما آپارتايد هسته اي را نمي پذيريم و آمادگي داريم همكاري هاي خود با آژانس را بر اساس مقررات ان.پي.تي استمرار بخشيم.

ايران و عراق بيانيه مشترك همكاري هاي
صنعتي و اقتصادي منتشر كردند
ايرنا: اجلاس  كميته  اقتصادي  و بازسازي  كميسيون  عالي  مشترك  جمهوري  اسلامي ايران  و عراق  با صدور بيانيه اي  به  كار خود پايان  داد.اين  بيانيه  كه  به  امضاي  وزير صنايع  و معادن كشورمان  و وزير حمل  و نقل  عراق  رسيد، طرفين  را متعهد ساخت  تا در قالب  چهاركميته  سياسي ، صنايع  و معادن ، انرژي  و امور اقتصادي  و دارايي  مفاد يادداشت تفاهم هاي  امضا شده  در جريان  سفر نخست  وزير عراق  به  ايران  و راهكارهاي اجرايي  آن را پيگيري  كنند.
در كميته  صنايع  و معادن ، طرفين  متعهد شدند تا ساز و كار لازم  را براي اجراي  طرح هاي  هفتگانه  كه  تيرماه  امسال  ميان  دو كشور توافق  شده  بود، تعيين كنند.
وزير صنايع  و معادن  كشورمان  در اين  مراسم ، امضاي  اين  بيانيه  و يادداشت تفاهم  همكاري هاي  صنعتي  و معدني  را بين  تهران  - بغداد مثبت  ارزيابي  كرد وگفت : اين  توافق ها نحوه  همكاري  دو كشور را در آينده  مشخص  خواهد كرد.عليرضا طهماسبي  سپس  افزود: اميدواريم  برگزاري  چنين  نشست هايي  در آينده افزايش  يابد، زيرا تعامل هايي  از اين  قبيل  در توسعه  همه  جانبه  روابط بين ايران  و عراق  نقش  بسزايي  دارد.
وزير حمل  و نقل  عراق  نيز در اين  مراسم  روابط دو كشور را مستحكم و ديرينه خواند و گفت : امضاي  توافقنامه  نشست  مشترك  كميته  اقتصادي  ايران  و عراق ، بيانگر واقعيت  روابط دو كشور مسلمان  است .
سلام  عوده  المالكي  سپس  اظهار اميدواري  كرد كه  اين  يادداشت  تفاهم ها گامي  در جهت  تقويت  روابط بين  تهران  - بغداد باشد.

وزير كشور: دينداري و توسعه تضادي با هم ندارد
ايرنا: وزير كشور گفت : دينداري  و بهره گيري  از فناوري  پيشرفته  در عرصه هاي  مختلف  و توسعه  هيچ  تضادي  با هم  ندارند و مي توان  با دينداري  به  همه  مظاهر پيشرفت  دست  يافت .
مصطفي  پور محمدي  در آيين  توديع  و معارفه  استانداران  سابق  وجديد اصفهان ، لازمه  حل  مشكلات  كشور را تحول  در امور مختلف  دانست  و گفت : هر حركتي  كه  با فرهنگ ، تمدن ، مطالبات  انساني  و تفكرات  ناب  ديني  همسو نباشد پايداري  نخواهد داشت .
وي  گفت : ما در جهاني  كه  به  سرعت  در حال  تغيير و تحول  است  داعيه  پيام نو و زندگي  مطلوب  را داريم  و بايد براي  تحقق  شعارهاي  خود خالق  تحول  باشيم .
وي  با اشاره  به  ادعاي  رئيس  جمهوري  آمريكا مبني  بر دستيابي  ايران  به بمب  اتمي و اينكه  ذخاير عظيم  سلاح  هسته اي  اتحاد شوروي  سابق  نتوانست  مانع فروپاشي  اين  ابرقدرت  شود، گفت : آنچه  موجب  نگراني  آمريكا است  تاثير انقلاب  اسلامي  بر انسان  معاصر است  و نه  بمب  اتمي .
وي  تصريح  كرد: رويكرد دولت  نهم  ايجاد تحول  در عرصه هاي  مختلف  است  زيرا با روند گذشته  نمي توان  مشكلات  را حل  كرد.
وزير كشور بهبود جهشي  نظام  بهره وري ، توجه  به  فرهنگ  و تمدن  ملي  و بومي ، توازن  و تعادل  در توسعه  و رساندن  مناطق  محروم  به  نقاط برخوردار، پرهيز از بخشي  نگري  و توجه  به  مطالبات  انساني  و حفاظت  از كرامت  انساني  و حقوق  شهروندي  و تفكرات  ناب  ديني  را اركان  تحول  در كشور ذكر كرد.
وي  گفت : اين  تحول  نياز به  لوازمي همچون  بهره گيري  از تمام  ظرفيت  اجتماعي كشور دارد و با مجموعه  محدود مديران  دولتي  نمي توان  تحول  همه  جانبه  ايجادكرد.
وزير كشور اضافه  كرد: اگر مشاركت  جويي  گسترده  و فضاي  مناسب  براي  فعال شدن  منابع  گوناگون  كشور صورت  نگيرد، همچنان  شاهد اتفاقي  خواهيم  بود كه جريان  دارد و منابع  ما نقاط ديگر را آباد مي كند.
وي  مقررات  دست  و پاگير را مهمترين  مانع  مشاركت  عمومي دانست  و گفت : براي  توسعه  و تحول  امور، مجموعه  كارگزاران  دولتي  و حكومتي  در گام  نخست  بايد موانع  توسعه  را برطرف  كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |