پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۰ - Oct 20, 2005
دعاي روز شانزدهم ماه مبارك رمضان
اَلَّلهُمَّ وَفِّقنيِِ فيهِ لمُوافَقَهِ الاَبرارِ وَ جَنّبني فيه مُرافَقَهَ الاَشرار و اوني فيه بِرَحمَتكَ الي دار القَرار بالهيَّتكَ يا الهَ العالمَينَ.
اي خدا در اين ماه مرا به موافقت «اعمال و افكار» نيكان عالم موفق بدار و از رفاقت اشرار جهان دورگردان و مرا در بهشت دارالقرار برحمتت منزل ده بحق الهيت و معبوديت اي خداي عالميان.
امروز با حافظ
وجود نازكت آزرده گزند مباد
تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد
به هيچ عارضه شخص تو دردمند مباد
سلامت همه آفاق در سلامت توست
گزارش همشهري از آغاز به كار نمايشگاه فرانكفورت
005448.jpg
گروه ادب و هنر: پنجاه و هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت روز گذشته در محل دائمي اين نمايشگاه در شهر فرانكفورت آلمان گشايش يافت .
به گزارش همشهري در اين نمايشگاه كه به مدت هفت روز ادامه دارد و چهار روز آن به بازديد گنندگان حرفه اي حوزه نشر ونويسندگي اختصاص دارد ، در بخش كودك و نوجوان ، ايران و كشورهاي مسلمان منطقه ، مهمان ويژه اين نمايشگاه هستند . همچنين بنا بر خبري كه خبرگزاري ميراث فرهنگي مخابره كرده است شركت تعاوني ناشران قم و انجمن اسلامي ناشران تهران امسال به عنوان نماينده ناشران ايراني در حوزه دين در نمايشگاه فرانكفورت شركت مي كنند و حدود ۱۵۰ عنوان كتاب ديني را دراين نمايشگاه عرضه خواهند كرد . از سوي ديگر برخي از ناشران شناخته شده كشور نيز به صورت انفرادي و براي كسب تجربه و ديدار از اين نمايشگاه در آن شركت مي كنند كه انتشارات فرهنگ معاصر ونيز انتشارات ثالث از جمله اين ناشرانند . برخي از ناشران ايراني نيز شركت تعاوني ناشران قم و انجمن اسلامي ناشران تهران را واجد نمايندگي تمامي ناشران نمي دانند و معتقدند كه جاي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران دراين نمايشگاه خالي است .
گزارش همشهري حاكيست كه بر خلاف نمايشگاه كتاب تهران كه در آن فروش كتاب هم هست ،نمايشگاه كتاب فرانكفورت، صرفاً نمايشگاه است و ناشران شركت كننده در اين نمايشگاه كتاب، نه اجازه فروش كتاب دارند و نه نياز و تمايلي به آن. البته برخي از ناشران بسيار كوچك، در روز پاياني نمايشگاه براي آنكه بارشان سبك شود، برخي از كتابهايشان را با تخفيف مي فروشند و تشكيلات نمايشگاه هم آنرا ناديده مي گيرد.
بازديدكنندگان هم به قصد خريد كتاب به نمايشگاه نمي روند. در ضمن چهار روز از هفت روز نمايشگاه فقط مختص بازديدكنندگان حرفه اي است كه بايد پيشاپيش كارت اختصاصي ورود به نمايشگاه را از سازمان نمايشگاه تهيه كرده باشند. منظور از «بازديدكنندگان حرفه اي» ، كتابفروشان، بازاريابان، واسطه  هاو نيز پديدآورندگان، اعم از نويسنده و مترجم و هنرمند و غيره است. همچنين مسئولان چاپخانه ها و شركت هاي صحافي و بسته بندي كتاب و مسئولان فروش كارخانه هاي توليد كاغذ و جز اينها كه همه به گونه اي به خانواده «صنعت نشر» تعلق دارند. البته مسئولان تهيه آگهي و تبليغ كتاب در روزنامه ها و مجله ها و نشريه ها را هم فراموش نكنيم كه بسيار فعالند. در اين چهار روز، در مقايسه با دو سه روز تعطيلات آخر هفته در آلمان كه براي بازديد عموم علاقه مندان به نمايشگاه كتاب در نظر گرفته شده است، سالن ها و راهروهاي نمايشگاه به گونه اي چشمگير خلوت است و «حرفه اي ها» با فراغ بال مي توانند به كارشان كه ديد و بازديد و جستجو و مذاكره و عقد قرارداد است بپردازند. در عوض در روزهايي كه براي بازديد عموم در نظر گرفته شده است، به قول معروف «جاي سوزن انداختن نيست» و ازدحام جمعيت گرچه به اندازه ايام برگزاري نمايشگاه كتاب تهران نيست، ولي كمتر از آن هم نيست.
گزارش همشهري حاكيست كه اتحاديه ناشران و كتابفروشان آلمان مسئول برگزاري اين نمايشگاه است و عمده درامد هاي اتحاديه ناشران و كتابفروشان آلمان از راه برگزاري همين نمايشگاه به دست مي آيد . بر همين اساس يك هيات مديره به نام هيأت مديره سازمان نمايشگاه كتاب فرانكفورت مستقلاً تمام برنامه ريزي و سازماندهي و برگزاري نمايشگاه را به عهده دارد و ناشران عضو اتحاديه هم خود جزو ميهمانان نمايشگاه محسوب مي شوند و هيچگونه برتري و اولويتي نسبت به ديگر ناشران، اعم از داخلي و خارجي ندارند. فراموش نكنيم كه نمايشگاه كتاب فرانكفورت، نهادي اقتصادي - فرهنگي است كه بر اساس قانونمندي هاي اقتصاد بازار فعاليت مي كند؛ و درست به همين دليل بهترين منبع درآمد اتحاديه ناشران و كتابفروشان آلمان است و اين چنين نيست كه به يارانه هاي دولت تكيه داشته باشد.
به گزارش همشهري در سال گذشته ميلادي (۲۰۰۴) نمايشگاه كتاب فرانكفورت درمجموع ي۳۹۰ هزار نفر بازديدكننده داشت. از اين تعداد ۲۷۰هزار نفر بازديدكنندگان خاص و حرفه اي و فقط صد و بيست هزار نفر بازديدكننده عام بودند. نزديك به ۷ هزار ناشر از ۱۱۰كشور و ۱۲۲۷۵ خبرنگار و گزارشگر و روزنامه نويس از ۹۲ كشور در نمايشگاه حضور داشتند. فقط در هفته برگزاري نمايشگاه مبلغي معادل۶۰۰ ميليون يورو ميزان معاملات و سفارشات كتاب بوده است.

بزرگداشت عمر خيام در مركز فرهنگي امارات
بزرگداشت حكيم عمر خيام به مدت دو روز در مركز فرهنگي و ميراث و تاريخ شيخ زيد در امارت متحده عربي برگزار مي شود.
مركز فرهنگي و ميراث و تاريخ شيخ زايد در امارات متحده عربي اقدام به برگزاري بزرگداشت حكيم عمر خيام به مدت دو روز كرده است. اين مراسم بعدازظهر روز سه شنبه در شهر العين آغاز شد.به گزارش روزنامه البيان، در اين بزرگداشت كه با نام فلسفه خيام آغاز به كار كرده اساتيد بزرگي از دانشگاه هاي مختلف عربي حضور داشته و درباره اشعار، تفكرات و فلسفه عمر خيام به بحث نشسته اند.
دكتر عبدالرحمان دركزللي، يكي از اساتيد برجسته دانشگاه امارات و رئيس مركز فرهنگي شيخ زائد، در مراسم افتتاحيه اين بزرگداشت گفت: «اين شاعر فارسي زبان متولد نيشابور بر خلاف شهرتش فقط شاعر نبوده است، او يك منجم و رياضيدان برجسته نيز بوده است » .

باتأخيري دوساله برگزار مي شود
ششمين جشنواره موسيقي جوان
ششمين جشنواره موسيقي جوان اواخر آبان و اوايل آذر در تهران برگزار خواهد شد.
دكتر محمد سرير، دبير اين جشنواره در گفت وگو با مهر ضمن اعلام اين مطلب گفت: امسال بخش هاي متنوعي را براي جشنواره تدارك ديده ايم تا نگاه تخصصي تري به كار داشته باشيم. وي از استفاده از داوران تخصصي اي چون عليرضا مشايخي و شاهين فرهت براي هر بخش سخن گفت و افزود: ديگر زمان برگزاري جشنواره هايي كه فقط براي برگزار شدن و خالي نبودن عريضه برپا مي شوند، به سر رسيده است. ما نمي خواهيم كه جشنواره موسيقي جوان هم از اين دست جشنواره ها باشد. شايد يكي از دلايل برگزار نشدن اين جشنواره هم علاوه بر كارشكني هاي موجود همين موضوع باشد.
به گزارش همشهري دوسال قبل نيز كه جشنواره پنجم موسيقي جوان به دبيري محمد سرير برگزار مي شد، مسئولان مركز موسيقي در حمايت از گروه ها و افراد برگزيده تأكيد كردند، اما در عمل از گروه هاي جوان برگزيده هيچ حمايتي صورت نگرفت و شايد يكي از دلايل عدم برگزاري جشنواره موسيقي جوان در سال ۱۳۸۳ كم اعتنايي مسئولان مركز موسيقي به ديدگاه هاي كارشناسانه دست اندركاران دبير جشنواره بوده باشد.
به گفته مسئولان جشنواره، فراخوان جشنواره قرار است اوايل آبان انتشار يابد تا با رسيدن آثار به جشنواره، كار انتخاب آثار و دعوت از گروه ها و افراد واجد شرايط آغاز شود.

تمديد نمايشگاه «جنبش هنر مدرن»
نمايشگاه «جنبش هنر مدرن» مجموعه آثار خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران تا آخر وقت روز جمعه سيزدهم آبان ماه تمديد شد. به گزارش روابط عمومي موزه  هنرهاي معاصر تهران، نمايشگاه «جنبش هنر مدرن» كه قرار بود تا پايان مهر ماه به كار خود ادامه دهد بنا به استقبال گسترده تا آخر وقت سيزدهم آبان ماه ۸۴ براي بازديد، پذيراي علاقه مندان است. در اين نمايشگاه ۱۷۰ تابلو، ۱۵ مجسمه و ۵ اثر مفهومي از هنرمندان بنامي همچون: پيكاسو، پيسارو، وان گوگ، اندي وارهول، جكسون پولاك، شاگال، ميرو، كله، مونه، راوشنبرگ و ... به تماشا گذاشته شده است. ساعت بازديد از اين نمايشگاه همه روزه ۹ تا ۱۸ و جمعه ها از ۱۴ تا ۱۸است.

جمال شورجه
سينما در بيان مفاهيم ديني ناتوان بوده است
سينما يكي از مهم ترين ابزارهايي است كه مي تواند حقيقت دين را نمايان سازد و به شكلي جذاب و زيبا، به مخاطب ارائه كند.به گزارش ايسنا، جمال شورجه، كارگردان سينما با بيان اين مطلب در گفت وگو با ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين افزود: همان قدر كه سينما مي تواند به دين و نشر و تبليغ آن كمك كند، به همان نسبت براي پالايش خود و مخاطبش نيازمند دين است.وي با بيان اينكه هنر و دين، لازم وملزوم يكديگر هستند، تصريح كرد: در طول تاريخ، دين براي القاي مفاهيم خود از ابزار هنر استفاده كرده است.
در مقابل، هنر هم از دين سودجسته است تا بتواند مفاهيم عميقي را بيان كند.
اين كارگردان درباره وضعيت سينماي ديني ايران عنوان كرد: با وجود اين كه شاكله حكومت ما ديني واعتقادي و فرهنگي است  ، متاسفانه سينماي ما نتوانسته است به عنوان ابزاري در جهت بيان مفاهيم ديني، ايفاء نقش كند.شورجه افزود: تنها مقطعي كه سينماي ديني ما نسبتاً موفق بوده، ايام هشت سال دفاع مقدس است، چرا كه در اين مقطع، مفاهيم ديني واعتقادي در قلب و روح تمام رزمندگان حضوري جدي داشت و به همين دليل اين مفاهيم تا حدودي در سينماي دفاع مقدس، حلول كرد.وي با بيان اين كه سياستگذاري هاي غلط به سينماي معنوي ايران لطمه زده است گفت: اميدوارم در دولت جديد با برنامه ريزي هاي وزارت ارشاد، از ابزار سينما بهترين و بيشترين استفاده براي نشان دادن زيبايي هاي دين صورت گيرد.شورجه درباره همايش زيبايي شناسي دين گفت: متاسفانه هنر امروز بيشتر به سمت انسان محوري حركت مي كند.حال اگر اين همايش بتواند بين هنرمندان و مؤلفه هاي زيبايي شناسانه دين، آشتي و وفاق برقرار كند، گام بسيار بزرگي برداشته است.لازم به ذكر است: همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات وتحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.
فرهنگ معاصر و انتشار فرهنگ اصطلاحات و تعابير تاجيكي
گروه ادب و هنر : انتشارات فرهنگ معاصر كه ناشري شناخته شده در زمينه فرهنگهاي تك زبانه و دوزبانه است به زودي فرهنگ دو جلدي «اصطلاحات و تعابير تاجيكي» را در بيش از دو هزار صفحه به بازار كتاب عرضه خواهد كرد.
به گزارش همشهري اين فرهنگ كه بر اساس نسخه منتشر شده چاپ مسكوي فرهنگ تاجيكي در سال ۱۹۶۹ و به كوشش محسن شجاعي تدوين شده است، نخستين بار به كوشش پژوهشگاه رودكي وابسته به فرهنگستان زبان و ادب فارسي تاجيكستان منتشر شده بود. در انتشار اين فرهنگ خط سيرليك (روسي) به خط فارسي (عربي) برگردانده شده و مؤلف و ناشر تمامي تلاششان را صرف كرده اند كه، خواننده فارسي زبان امروزي بهتر بتواند با لغات و تعابير مصطلح در زبان فارسي _ تاجيكي، كه عمده آنها به اصطلاحات رايج در بين سده هاي ۱۰ تا ۲۰ميلادي و معادل قرن سوم تا سيزدهم هجري اختصاص دارد، آشنا شود.همچنين در مداخلي كه در اين فرهنگ وجود دارد لغات جديد و معاصر موجود در زبان تاجيكي يافت نمي شود، ولي در تعاريفي كه براي اين لغات نوشته شده است از تعابير معاصر و جديد تر در زبان تاجيكي ديده مي شود كه در زمان آماده سازي اين فرهنگ برخي از اين اصطلاحات را كه براي خواننده امروزي مشكل بوده به صورت معادل هاي فارسي برگردانده اند.

فيلم هاي آخر هفته در سيما
همچون هفته هاي گذشته بيش از ۷ فيلم جديد يا تكراري از شبكه هاي مختلف سيما بر روي آنتن مي رود كه اين بار شبكه  اول يك اثر ايراني را با مناسبتي تازه براي نخستين بار نمايش مي دهد.
به گزارش ايسنا، عصر جمعه فيلم تلويزيوني «صبح سبز» به كارگرداني مسعود فرخنده از شبكه  اول پخش خواهد كرد. اين فيلم با بازي حميد مظفري، فردوس كاوياني، محمود عزيزي و زهرا سعيدي كاري مشترك از قوه  قضائيه و صداوسيما محسوب مي شود.
برنامه سينما يك پنجشنبه  اين هفته به مانند هفته  گذشته از تلويزيون پخش نمي شود و سريال مناسبتي «مرده  متحرك» در ساعت ۲۲ و ۱۵ دقيقه به روي آنتن مي رود.
شبكه  سه سيما پنجشنبه ۲۸ مهرماه، فيلم سينمايي «طبقه سيزدهم» را براي پخش در نظر گرفته است. كارگردان اين فيلم آلماني جوزف روسناك است
فيلم سينمايي «موبي ديك» به كارگرداني «جان هيوستن» ، جمعه ۲۹ مهرماه، ساعت ۲۲و۳۰ دقيقه در قالب برنامه «صد فيلم» از شبكه  سه سيما پخش مي شود.
اين فيلم محصول سال ۱۹۵۶ بوده و درباره  جمعي از كارگران يك كشتي بزرگ است كه به درخواست كاپيتان كشتي در آبهاي اقيانوس به جستجوي يك نهنگ سفيد عظيم الجثه هستند.
بنا بر اين گزارش شبكه ي چهار سيما در هفته  جاري فيلم سينمايي «  زمانه گرگ» ساخته  ميشائيل هانكه را به روي آنتن مي برد. اين اثر در سال ۲۰۰۳ ساخته شده و محصول مشترك سه كشور فرانسه، اتريش و آلمان محسوب مي شود.

برگي از تاريخ
رحلت آيت الله جعفرنزاري نقدي
آيت الله شيخ جعفر نزاري نقدي در سال ۱۲۶۵ ش (۱۳۰۳ ق) به دنيا آمد و از خردسالي، شوق فطري طبيعي به علم و ادب و تحصيل كمالات داشت. ازاين رو در ابتدا اصول قرائت و خط عربي و فارسي را فراگرفت و در چهارده سالگي براي ادامه تحصيل عازم حوزه علميه نجف اشرف گرديد. پس از تكميل مقدمات و سطوح، در درس خارج حضرات آيات عظام: آخوند ملامحمد كاظم خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي و شيخ احمد كاشف الغطا و ديگر استادان عصر حاضر شدت ومراتب عالي علمي را پيمود. در اين حال با اصرار جمعي از مؤمنان يكي از مناطق شيعه نشين جنوب عراق و به دستور استادش، علامه يزدي، جهت تبليغ دين و نشر علوم اسلامي و حل دعاوي شرعي راهي منطقه العماره گرديد. آيت الله نزاري پس از حدود ده سال اقامت در العماره، به عضويت دادگاه شرعي بغداد منصوب شد اما پس از مدت كوتاهي از اين مقام كناره گيري كرد و در نجف اشرف به تأليف و تدريس و ارشاد مردم همت گماشت. از اين فقيه اصولي آثار متنوعي به جاي مانده كه الانوار العلويه و الاسرار المرتضويه، القوانين المنطقيه و نيز حواشي بر شرايع و مالم و شرح شمسيه از آن جمله اند. آيت الله جعفر نزاري نقدي سرانجام در بيست و هشتم مهر ۱۳۲۹ ش برابر با هفتم محرم الحرام ۱۳۷۰ ق در ۶۴ سالگي در نجف اشرف درگذشت و در تاسوعاي حسيني در آن شهر به خاك سپرده شد.
اعتصاب كارمندان وزارت دارايي بر ضد رژيم پهلوي
درحالي كه موج اعتصاب عمومي، بسياري از نقاط كشور را فراگرفته بود، كارمندان وزارت دارايي نيز به اعتصاب كنندگان پيوستند و دست از كار كشيدند. آنان ضمن ادامه اعتصاب، اعلاميه اي منتشر كرده و اخراج كامل مستشاران خارجي و تحريم مبادلات بازرگاني بين ايران و رژيم صهيونيستي را خواستار شدند. در اين تاريخ، دامنه اعتصاب، به حدي رسيده بود كه مي توان گفت سراسر كشور را به صورت يكپارچه و به گونه اي بي سابقه و كم نظير فراگرفته بود.
اعتراض ايران به دخالت آمريكا
درپي دستگيري بيست نفر ازجمله شانزده يهودي در ماه هاي بهمن و اسفند ۱۳۷۷ و محاكمه آنان به اتهام جاسوسي براي آمريكا و اسرائيل در دادگاه ايران، آلبرايت، وزير خارجه وقت آمريكا، در يك موضع گيري مداخله جويانه در امور داخلي كشورمان، محاكمه جاسوسان يهودي دستگير شده را غيرقابل قبول خواند. وي همچنين گفت: تهران بايد از حمايت تروريسم بين المللي، مخالفت با روند سازش خاورميانه و تلاش براي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي دست بردارد. درپي اين اتهامات آمريكا عليه ايران، وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران، اين اظهارات را مردود خواند و با تقبيح اين گونه ادعاهاي بي اساس، اين امر را نمونه بارز ديگري از دخالت آمريكا در امور داخلي ايران خواند و اضافه كرد: اينگونه ادعاهاي بي اساس مسئولان آمريكايي، ناشي از نگراني دولت آمريكا از موفقيت سياست هاي تنش زدايي و اعتمادسازي جمهوري اسلامي ايران در منطقه است تا آن كشور نتواند با سوءاستفاده از اختلافات و تشتت كشورهاي منطقه از منافع تجارت تسليحاتي منتفع گردد

تازه  هاي دنياي رسانه ها
تركمن ها در شب نيمه ماه مبارك رمضان
تركمن هاي  منطقه  گنبدكاووس  همه  ساله  درشب  نيمه  ماه  مبارك  رمضان  به  صورت گروهي  و با قرائت  آيات  كلام  الله  و شعارهاي  يارمضان  و الله  در كوچه ها و خيابانها حركت  كرده  و از فضيلت  اين  ماه  مبارك  مي گويند.اين  مراسم  كه  همه  ساله  در اكثر مناطق  تركمن نشين  استان  گلستان  برگزار مي شود به  عنوان  مراسم  يارمضان  معروف  است .
آنان  حركتشان  را پس  اتمام  نماز تراويح  در مساجد آغاز مي كنند و به سوي  منازل  ساكنان  محله ها مي روند تا پس  از قرائت  اشعار مختلف  و قرائت  قرآن  در اين  مكانها، علاوه  بر بيان  فضيلت  ماه  مبارك  رمضان ، همه  را به  انجام فرايض  اين  ماه  دعوت   كنند.گوينده  اين  اشعار كه  عموما از طلاب  حوزه ها انتخاب  مي شود به  همراه نمازگزاران  مساجد به  در منازل  اهالي  منطقه  مي رود.ساكنان  محله هاي  تركمن نشين  كه  به  اجراي  اين  مراسم  سنتي  ديرينه  واقف هستند همه  ساله  در اين  شب  منتظر رسيدن  اين  گروه  مي باشند تا پس  از شنيدن اشعاري  در وصف  رسول  اكرم  (ص ) و بركات  ماه  مبارك  رمضان ، هدايايي  به  آنان تقديم  كنند.
مكان يابي محل دفن كوروش با موج هاي راديويي
يك پژوهشگر ايراني قصد دارد با دستگاه جديد ثبت شده خود و ارسال فركانس، محل دقيق دفن كوروش را در آرامگاهش پيدا كند. خروجي هاي فركانس ها از آرامگاه به صورت سه بعدي محفظه هاي خالي و پر در رايانه مشخص و باز سازي مي شود.
برخي گمان مي كنند كه جسد كوروش زير گنبد آرامگاهش است اما عده اي ديگر بر اين اعتقادند كه پيكر او زير پله ها ست.زمان بازسازي مقبره كوروش تعدادي از كساني كه در محل مشغول كار بودند متوجه حفره هايي داخل سقف شدند كه به نظريه وجود جسد كوروش زير سقف قوت بيشتري مي بخشد.چرا كه برخي معتقدند به واسطه شخصيت كوروش، محل دفن او بايد بالاتر از زمين باشد.حميد شاهين پور پژوهشگر ايراني كه اختراعش در فهرست اختراعات نروژ ثبت شده، طراح سيستم ارسال فركانس است.اين دستگاه كه مراحل ساختش تا ۶ ماه ديگر به پايان مي رسد، فركانس هايي را از يك طرف آرامگاه به داخل منعكس مي كند.فركانسها از طرف ديگر بيرون آمده و به صورت سه بعدي محفظه هاي خالي و پر در صفحه كامپيوتر باز سازي مي شود.اين دستگاه تمام محفظه هاي خالي را به صورت سه بعدي نمايش مي هد.با اين روش مي توان دريافت كه جسد در كدام قسمت پاسارگاد قرار دارد.
استخدام مربي خارجي براي آموزش نعل بندي اسب
ميراث خبر: «بالاژ بربه» ، مدرس مجارستاني به تيمارگران ايراني نعل بندي اسب مي آموزد.مربي مجار از هفته آينده به مدت دو هفته از صبح تا شب به دو گروه تخصصي و عمومي آموزش نعل بندي مي دهد.«بالاژ بربه» كه تحصيلات خودش را در مدرسه نعل بندي ويرجينياي آمريكا و مدرسه نعل بندي طبي دانشگاه دامپزشكي وين گذرانده، هم اكنون مسئول نعل بندي دانشگاه بوداپست است.وي در كشورهاي آمريكا، ايتاليا و تركيه هم به اين كار مشغول است.محمد كاظميان، دبير فدراسيون سواركاري، مي گويد: اين دومين دوره آموزش نعل بندي در ايران است و با استقبال شهرستاني ها مواجه شده  است.كاظميان نعل بندي را اساس كار سواركاري دانسته و مي گويد: «ابزار ما موجود زنده  است و بايد دقت زيادي در اين امر انجام گيرد.» صاحبان اسب هايي كه در مسابقات كورس، پرش و درساژ شركت مي كنند از مهمترين مشتريان اين كلاس آموزشي هستند.كاظميان مي گويد: «در پايان اين كلاس ها آزمون برگزار مي شود و به قبول شدگان گواهي شركت در دوره داده  مي شود.»قرار است تا پايان سال فدراسيون سواركاري يك كلاس نعل بندي ديگر هم برگزار  كند.
عضويت كودكان ۱ تا ۳ سال در كتابخانه هاي انگلستان
سايت كتاب: كتابخانه هاي محلي ساوت همپتون انگلستان در برنامه هاي ساليانه خود برنامه هاي شاد و سرگرم كننده كتابخواني براي كودكان يك تا ۳ ساله ترتيب داده اند.در اعلاميه مربوط به فهرست برنامه هاي ساليانه اين مركز كتابخانه اي آمده است كه هدف از اجراي اين برنامه ها در كتابخانه هاي محلي، دعوت و تشويق به كتاب خواني در محيطي شاد و دلپذير براي خردسالان و پدران و مادران آن هاست.در اين اطلاعيه آمده است: «به منظور دعوت از كودكان به مطالعه كتاب، علاوه بر برنامه هاي متنوع براي اعضا و علاقمندان بزرگسال، برنامه هم آوايي براي خردسالان نوپا (بين يك تا سه سال) اجرا مي شود كه همراه با جست و خيز و ساز و موسيقي است كه قطعات ريتميك و شادي را براي اين گروه سني به اجرا در مي آورد.شركت در اين برنامه ها براي عموم آزاد و رايگان است.» در اين اطلاعيه تأكيد شده است كه كودكان الزاما بايد همراه با پدر يا مادر و يا همراه خود در اين برنامه ها شركت كنند.علاوه براين عموم كتابخانه هاي اين منطقه، برنامه هايي با عنوان «وقت قصه» براي كودكان زير ۵ سال ارائه مي كنند.طبق جداول ارائه شده اين برنامه ها به طور هفتگي در تمام ايام سال برگزار مي شود.كتابخانه خطاب به كودكان دبستاني آورده است: «اگر نمي توانيد به دبستان برويد، مي توانيد اوقات خوشي را در كتابخانه بگذرانيد. چه باور كنيد چه باورنكنيد ما برنامه هاي شادي در ايام تعطيل مدرسه در كتابخانه تدارك ديده ايم كه رايگان در اختيار شماست.»
متهم جنايات جنگي شعر مي گويد
كتابي كه دربرگيرنده اشعار جديدي از رادووان كارادزيچ رهبر سابق صربستان و مظنون جنايات جنگي است، در صربستان منتشر شده است. گويا او به جاي اينكه مثل صدام حسين خودش در يك گودال پنهان شود، كتاب مي نويسد.
ناشر اين كتاب به خبرگزاري آسوشيتد پرس گفت كه اشعار اين كتاب در چند ماه اخير نوشته شده اند ولي بعضي از خوانندگان گفتند كه بعضي از اشعار اين كتاب برايشان آشنا به نظر مي رسد.يك فصل از اين كتاب اين عنوان را دارد: «مي توانم دنبال خودم بگردم» .يك سخنگو در دادگاه لاهه گفت :اگر اشعار مذكور جديد باشند معنايش اين است كه كارادزيچ آزادانه آنها را نوشته است و اين بي عدالتي است.
اين سخنگو همچنين گفت: او به جاي اينكه مثل صدام حسين خودش را در يك گودال پنهان كند، دارد كتاب مي نويسد!
ابرادوويچ ناشر كتاب شعر كارادزيچ كه «زير سينه چپ قرن» نام دارد گفت: من نمي دانم مخفيگاه او كجا است ولي حتي اگر مي دانستم هم در اين مورد چيزي نمي گفتم.
سال گذشته كارادزيچ يك كتاب ديگر هم در مخفيگاه خود نوشت به نام «گاهشمار معجزه آساي شب» كه برنده يك جايزه ادبي نيز شده بود!

فرصت دوستي
از همه ناتوان تر كيست؟
اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمود:از همه مردم ضعيف تر و ناتوان تر كسي است كه نتواند براي خود دوستاني داشته باشد و از آن شخص ناتوان تر كسي است كه دوستان و برادران خود را به آساني از دست بدهد.
***
هيچكدام از ما در غار تنهايي خود و دور از جامعه و جدا از مردم زندگي نمي كنيم.زندگي يكايك ما در ارتباط با ديگران و در ميان جمع شكل مي گيرد و مي گذرد.مهر و محبت، تحمل و مدارا، گذشت و مهرباني، همراهي و همدلي و دلسوزي و وفاداري ماست كه باعث مي شود ديگران به ما نزديك شوند و به ما دل ببندند و با ما انس بگيرند.هريك از ما به تناسب روحيات، شخصيت، علائق و افكار خود دوستاني پيدا مي كنيم و با آنها مأنوس مي شويم.چقدر تأسف بار و سخت است زندگي كسي كه نتواند براي خود دوست و رفيقي داشته باشد.
راستي، آيا ما در پيدا كردن دوستان يكدل و يكرنگ موفق بوده ايم؟
آيا وقتي دوستان خوبي پيدا كرده ايم مي توانيم دوستي هايمان را حفظ كنيم و تداوم ببخشيم؟ آيا اخلاق و رفتارمان آنگونه هست كه ديگران با ما انس بگيرند و به سويمان بشتابند؟ آيا قدر دوستي ها و دوستانمان را مي دانيم؟

كوتاه از هفت هنر
مجلس ضربت زدن در نياوران
گروه تي آرت «مجلس ضربت زدن» را براي اجرا در ايام سوگواري مولاي متقيان علي(ع) بازخواني مي كند. داود بني اردلان سرپرست گروه و كارگردان اين اثر با اعلام خبر فوق گفت: مثل هميشه به صورت كارگاهي متني را براي نمايشنامه خواني تنظيم كرده ايم كه اين بار نمايشنامه «مجلس ضربت زدن» بهرام بيضايي باتوجه به حال و هواي ايام سوگواري امام علي(ع) انتخاب شده است.ساعت ۱۹ روزهاي ۳۰ مهر، تا پنجم آبان و با نقش خواني فرزين محدث، نگين زماني، رضا هزاوه، محمد متين اوجاني و پيمان فاطمي اين نمايشنامه خواني برپا مي شود.
۲ فيلم ايراني در جشنواره اديان
سينماي ايران با دو فيلم در هشتمين دوره جشنواره فيلم «اديان امروز» كه در كشور ايتاليا برگزار مي شود، حضور دارد.در اين رويداد فيلم هاي «قدمگاه» ساخته محمدمهدي عسگرپور و «اينجا چراغي روشن است» ساخته رضا ميركريمي به نمايش درمي آيند.اين جشنواره هشتمين دوره آن از ۲۷ مهرماه در شهر تورنتو كشور ايتاليا آغاز شده است.
تازه ترين كتاب دكتر عباديان
تازه ترين كتاب دكتر محمود عباديان با عنوان «تكوين غزل و نقش سعدي» از سوي انتشارات اختران به بازار كتاب راه يافته است. دكتر عباديان كه پيش از اين اثري خواندني و تحليلي درباره شاهنامه فردوسي نگاشته بود، در اين اثر با نگاهي جامعه شناسانه و زيباشناسانه به تكوين غزل و نقش سعدي در اين زمينه مي پردازد.
مجموعه تلويزيوني امام علي(ع)در تلويزيون نخجوان
به همت رايزن فرهنگي ايران در باكو و به منظور فراهم كردن زمينه هاي همكاري با راديو و تلويزيون دولتي نخجوان، مجموعه امام علي(ع) از تلويزيون نخجوان پخش مي شود.به گزارش ايسنا، در ديدار مدير توليد تلويزيون نخجوان با سركنسول و كارشناسان فرهنگي كشورمان مقرر شد نسخه اي از امام علي (ع) كه طي سالهاي پيش توسط رايزني فرهنگي ايران در باكو به شكلي بسيار زيبا و حرفه اي دوبله شد، ازتلويزيون نخجوان پخش شود.
پخش فرزندان آدم از شبكه تلويزيوني تانزانيا
فيلم مستند قرآني «فرزندان آدم» جمعه ۲۱ اكتبر ساعت ۲۲ به وقت محلي از شبكه تلويزيوني ماهواره اي Star TV تانزانيا پخش خواهد شد. (جمعه ۲۹ مهر ساعت ۳۰:۲۲ به وقت ايران) .بنابر اعلام مدير تامين برنامه شبكه Star TV، به دليل مناسبت حلول ماه مبارك رمضان و نيز فاجعه دلخراش زلزله پاكستان، آنونس و اعلام زمان پخش فيلم از ۱۸ اكتبر (۲۶ مهر) براي جذب بيننده بيشتر، در هر روز بيش از ۱۰ بار پخش مي شود.شبكه تلويزيوني ماهواره اي Star TV، كل قاره آفريقا و منطقه خاورميان را پوشش مي دهد.جمهوري تانزانيا در شرق قاره آفريقا واقع است و فقط ۳۷ درصد جمعيت ۳۵ ميليوني اين كشور مسلمان هستند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
هم اتاقي بيمارستان
دو مرد كه هر دو بسيار مريض بودند، در بيمارستاني هم اتاق بودند. يك نفر اجازه داشت بعد ازظهر هر روز يك ساعت در تختخواب بنشيند تا مايع از ريه هايش خارج شود. تخت وي كنار تنها پنجره اتاق بود. مريض ديگر ناچار بود تمام وقت خودرا درازكش بگذراند. آن دو ساعتها بي پايان صحبت مي كردند. از همسر و خانواده هايشان مي گفتند، ازخانه، شغل و فعاليت در ارتش كه از آن مرخصي گرفته بودند.هر روز بعد از ظهر كه بيمار تختخواب كنار پنجره مي توانست بنشيند، آنچه را از بيرون پنجره مي ديد، براي هم اتاقش تعريف مي كرد و اينگونه زمان را سپري مي كردند. تدريجا ديگر بيمار نياز شديدي به آن يك ساعتها پيدا كرد تا دنيايش بزرگتر شود و فعاليت و رنگ  جهان خارج زندگيش را پوياتر كند. پنجره مشرف به پارك و درياچه اي زيبا بود. اردك و قو روي آب بازي مي كردند و بچه ها در قايق روي آب شناور بودند. عشاق جوان دست در دست هم در ميان گلهاي رنگارنگ راه مي رفتند و در دوردست مي شد افق شهر را به زيبايي ديد. وقتي مرد كنار پنجره تمام اين صحنه ها را با جزئيات دقيق توصيف مي كردند، بيمار ديگر سوي اتاق چشمانش را مي بست و صحنه هاي ديدني را به تصور درمي آورد.روزها و هفته ها سپري شد. يك روز صبح، پرستاري كه براي شستشوي صورت آنان آب مي آورد، با جسم بي جان مرد كنار پنجره روبرو شد كه با آرامش در خواب جان سپرده بود. تلفن زد و آمدند جسد را بردند.پس از مدتي، مرد ديگر خواست او را به تخت كنار پنجره ببرند. پرستار با رضايت اين جابجايي را انجام داد و وقتي مطمئن شد بيمار راحت است، رفت. بيمار به آرامي و در حالي كه درد مي كشيد، روي يك آرنج نيم خير شد تا پس از مدتها براي اولين بار به جهان خارج نگاه كند. به سختي به طرف پنجره برگشت. ديواري ساده روبروي پنجره بود. مرد از پرستار پرسيد چه چيزي باعث شده بود هم اتاقش چنان چيزهاي حيرت انگيزي را از بيرون پنجره توصيف كند، پرستار پاسخ داد بيمار نابينا بود و حتي نمي توانست ديوار را ببيند.
مترجم: وحيدرضا نعيمي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۴۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۶ دقيقه

گل و گياه
تنباكوي زينتي
005445.jpg
نام علمي : Nicotiana alata
خانواده : SOLANAC|EAE
گياه يكساله، كند رشد، افراشته با ساقه هاي منشعب و برگهاي تخم مرغي نوك تيز كه گلها شيپور مانند و معطر آن به طول ۸ سانتيمتر در رنگهاي متنوع در تابستان و اول پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۹۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اول بهار امكان پذير است. نشاء ها را نيمه اول تابستان به باغچه منتقل مي كنند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |