پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۰ - Oct 20, 2005
صدام دراتاقك شيشه اي: دادگاه را به رسميت نمي شناسم
005436.jpg
گروه سياسي خارجي: دو سال پس از دستگيري صدام حسين رئيس جمهور مخلوع عراق ديروز محاكمه وي در ميان يكي از شديدترين تدابير امنيتي در منطقه سبز بغداد آغاز شد.
در اين جلسه كه به تفهيم اتهام صدام اختصاص داشت علاوه بر طه ياسين رمضان، معاون سابق رئيس جمهور عراق، عواد بندر، قاضي دادگاهي كه براي برخي قربانيان در حكومت حزب بعث حكم مرگ داده بود، برزان تكريتي برادر ناتني صدام، عواد حمد البندر و چهار تن ديگر به نام هاي عبدالله الرويد، مرهز عبدالله، علي رايح و محمد عزاوي كه در كشتار مردم الدجيل با رژيم صدام همكاري كردند، حضور داشتند. همگي آنها پيش از صدام وارد دادگاه شده و در قفس هاي شيشه اي كه براي آنها ساخته شده بود استقرار يافتند و سپس صدام حسين ۴۸ ساله با ريش انبوه و ژوليده به همراه دو محافظش وارد قفس شد.
اين محاكمه با مشاركت ۵ قاضي برگزار مي شد كه قاضي نخست آن زرگان امين از كردهاي ساكن سليمانيه است. اين قاضي جوان كه به استقلال رأي و شهامت مشهور است متأهل و داراي ۴ فرزند است.
در جلسه ديروز دادگاه خبرنگاران حضور نداشتند بلكه آنها با اتومبيلي كه شيشه هاي آن پوشيده شده بود به مقري كه از پيش براي آنها فراهم شده بود منتقل شدند. از ميان چهره هاي سياسي امروز عراق، حاجم الحسيني و حسين شهرستاني رئيس و معاون مجمع ملي عراق، ليث كبه سخنگوي دولت و موفق الربيعي مشاور امنيت ملي عراق حضور داشتند.
جلسه ديروز دادگاه قرار بود ساعت ۱۰ بامداد برگزار شود اما با دو ساعت و ۱۵ دقيقه تأخير برگزار شد و به دليل ملاحظات امنيتي با ۲۰ دقيقه تأخير از طريق تلويزيون عراق و شبكه ماهواره اي اين كشور پخش شد.
در جلسه ديروز صدام حسين كه باور نمي كرد در حال محاكمه است در پاسخ به سئوال قاضي زرگان امين براي معرفي خود گفت: من اين دادگاه را به رسميت نمي شناسم و نهادي را كه به تو مجوز داده نيز به رسميت نمي شناسم. وي به قاضي گفت: تو مرا خوب مي شناسي اما بگو كه خودت چه كسي هستي.
طه ياسين رمضان نيز در پاسخ به سئوال قاضي براي معرفي خود گفت: آنچه را كه صدام حسين اعلام كرد من نيز اعلام مي كنم.
صدام حسين در نخستين مرحله از دادگاهش متهم به كشتار ۱۴۳ نفر از اهالي روستاي الدجيل و بازداشت ۳۹۹ خانواده و ويران كردن منازل و خشكاندن اراضي آنهاست.
در سال ۱۹۸۲ وقتي كاروان صدام از اين منطقه عبور مي كرد، اتومبيلش مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت و به بهانه اين حادثه صدام فرمان قتل و ويراني روستا را داد.
در جلسه ديروز همچنين ۱۴ وكيل كه دفاع متهمان را برعهده دارند، حضور داشتند اما وكلاي صدام حسين در طول محاكماتش خليل الدليمي ساكن عراق و عبدالحق الاني وكيل ساكن لندن هستند. مشاوران بين المللي صدام نيز رمزي كلارك دادستان كل آمريكا در دهه ،۶۰ ماهاتير محمد نخست وزير سابق مالزي و عايشه معمر قذافي دختر رهبر ليبي و استاد حقوق است.
درصورتي كه صدام حسين در برابر اولين اتهامش محكوم شود احتمال حكم اعدام براي وي مي رود. با اجراي حكم، پرونده هاي ديگر وي از جريان خواهد افتاد. اما اگر دادگاه تصميم به جمع آوري سابقه اي معتبر از جنايات صدام بگيرد در آن صورت اجراي حكم وي با هدف رسيدگي به ديگر اتهامات به تعويق خواهد افتاد.
صدام حسين هم اكنون با دهها پرونده مهم روبه رو است كه ازجمله مهمترين آنها مي توان به بمباران شيميايي حلبچه و مرگ ۵ هزار كرد عراقي در سال ،۱۹۸۸ سركوب شورشيان شيعه در سال ۱۹۹۱ پس از رانده شدن از كويت و قتل عام دهها هزار كرد عراقي اشاره كرد. تاكنون شاكيان صدام حسين ۱۲ پرونده عليه او تشكيل داده اند.
ازجمله ديگر اتهاماتي كه صدام با آن روبروست مي توان به موارد زير اشاره كرد: كشتار مخالفان سياسي در سال هاي ۱۹۷۴ و ،۱۹۸۳ خشك كردن هورهاي جنوب در سال هاي ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ و نابودكردن زندگي مردم اين منطقه. وكيل صدام در جلسه ديروز تقاضاي تعويق سه ماهه محاكمه را كرد.
ديروز همچنين تدابير شديد امنيتي در بغداد برقراربود و مناطق نزديك به محل محاكمه مملو از نظاميان آمريكايي و عراقي بود. اما همزمان با آغاز محاكمه صدام افراد مسلح ناشناس با نيروهاي ويژه وزارت كشور عراق در غرب بغداد درگير شدند كه به زخمي شدن دو نفر انجاميد. يك ساعت قبل از شروع محاكمه نيز دو گلوله خمپاره به نزديكي محل محاكمه اصابت كرد.
قتل شهردار بغداد
ديروز در تداوم خشونت ها در عراق، شهردار بغداد و راننده اش و يك سرهنگ سابق ارتش كشته شدند. در اين عمليات مديركل وزارت صنايع عراق نيز مجروح شد اما راننده وي به قتل رسيد.
از سوي ديگر افراد مسلح سه شنبه شب مجسمه ابوجعفر المنصور، خليفه عباسي و سازنده شهر بغداد را در مركز اين شهر منفجر كردند.
در سليمانيه و موصل نيز ديروز سه سرباز آمريكايي به قتل رسيدند و در كركوك پنج غيرنظامي بر اثر برخورد يك اتومبيل با مين مجروح شدند. معاون استاندار الانبار عراق نيز روز سه شنبه بر اثر تيراندازي افراد مسلح به قتل رسيد و يك سرباز انگليسي نيز بي آن كه از محل حادثه گزارش داده شود در جنوب بغداد به قتل رسيد.
از سوي ديگر نيروهاي عراقي اعلام كردند كه درخلال يك درگيري شديد در شهر مدينه ابورائد دستيار اول زرقاوي در غرب عراق دستگير شد.
شايعه تقلب در انتخابات
يك عضو بلندپايه كميسيون انتخابات عراق اعلام كرد: ناهمخواني هاي آماري گزارش شده در نتايج همه پرسي قانون اساسي عراق، شايد به مرز تقلب برسد.
به گزارش شبكه خبري اي.بي.سي، كميسيون انتخابات عراق بازشماري مجدد آرا را آغاز كرده و اعلام نتايج نهايي را به تعويق انداخته است، با اين حال، عادل اللامي، از اعضاي بلندپايه اين كميسيون از پرداختن به جزئيات اين مساله خودداري كرد.
وي تنها اظهار داشت: آمار ارائه شده در برخي استان ها يا بسيار بالاست و يا بسيار پايين.
اين مساله در سراسر عراق و در شهرهاي سني، شيعه و كردنشين به چشم مي خورد.
در همين حال، يك مقام ديگر كميسيون انتخابات عراق ضمن بي اساس دانستن ناهمخواني هاي آماري، شمارش آرا همه پرسي قانون اساسي عراق را سالم توصيف كرد.
مقامات آمريكايي اعلام كرده اند، ميزان اختلافات آماري گزارش شده در شمارش آرا، بسيار كمتر از انتخابات پيشين عراق است.
تظاهرات مخالفان و موافقان صدام
ديروز ساكنان منطقه شيعه نشين دوجيل در شمال بغداد تظاهرات كردند و مجازات اعدام را براي صدام حسين رئيس جمهوري مخلوع عراق خواستار شدند.
ده ها تظاهركننده ازجمله زنان تصاوير نزديكان خود را كه در سال ۱۹۸۲ به دست نيروهاي امنيتي صدام كشته شده بودند و همچنين پارچه نوشته هايي در دست داشتند كه در آنها مرگ را براي صدام حسين خواستار شدند.برخي از تظاهركنندگان كه عكس هاي مقامات شيعه كشور عراق را در دست داشتند مي گفتند ساكنان دوجيل اعدام صدام مستبد را خواهانند.
از سوي ديگر ده ها تن از طرفداران و حاميان صدام در زادگاه او تكريت و روستاي دور در شمال بغداد تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان كه عكس هاي صدام حسين را در دست داشتند شعار مرگ بر دولت خائن، مرگ بر عوامل خارجي و زنده باد صدام حسين سرمي دادند. در روستاي دور زادگاه عزت ابراهيم مرد شماره دو رژيم سابق عراق كه همچنان فراري است تظاهرات ديگري در حمايت از صدام حسين برگزار شد.
واكنش مردم عراق
شبكه  تلويزيوني  العربيه  ديروز در گزارشي  به  بررسي  واكنش  مردم  عراق  درخصوص محاكمه  صدام  حسين  رئيس  جمهور مخلوع  عراق پرداخت .
يكي  از شهروندان  عراقي  گفت : ملت  عراق  منتظر محاكمه  اين  جلاد ديكتاتور و جنايتكار است  كه  فرزندان  ما را به  قتل  رساند و زنان  و كودكان  ما را بي سرپرست  كرد.
ديگر شهروند عراقي  ضمن  ابراز اميدواري  به  عادلانه بودن  محاكمه  صدام گفت : مردم  عراق  منتظر چنين  چيزي  بودند. خداوند حق  را بر باطل پيروز كرده  است .
وي  افزود: تا وقتي  قانون  هست  و افراد شرافتمند به  اين  كشور خدمت مي كنند محاكمه  عادلانه  خواهد بود و همه  مردم  عراق  خوشحال  خواهند شد. امروز روز پيروزي  است . يكي  از جوانان  عراقي  نيز گفت : صدام  بايد اعدام  شود زيرا ميليون ها نفر را كشته  است . يكي  ديگر از شهروندان  عراقي  صدام  را مستحق  محاكمه  دانست  و گفت : بايد به  سبب  جنايتهايي  كه  مرتكب  شده  است  مورد بازخواست  قرار گيرد.

تظاهرات ضدجنگ مادربزرگ ها در نيويورك
۱۸ مادربزرگ غيور ۴۹ تا ۹۰ ساله آمريكايي مخالف جنگ كه نوه هايشان در عراق به سر مي برند، جهت تظاهرات و اعلام مخالفت با جنگ به يك مركز ثبت نام نظامي واقع در تايم اسكور نيويورك يورش برده و خواستار اتمام جنگ و بازگشت سربازان از عراق شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ماري رايون پيرزن نابيناي ۹۰ ساله به همراه اكيپ ۱۷ نفري مادربزرگ هاي كهنسال سعي داشتند وارد اين مركز نظامي شوند و به اعتراض در ليست سربازان ثبت نام كنند كه با درب قفل شده اين مركز مواجه شدند.
جون وايل رهبر ۷۰ ساله مادربزرگ هاي ضد جنگ در اين خصوص گفت: ما جلوي گيشه جمع شديم؛ ولي كسي جوابگوي ما نبود؛ هر چند وقت يكبار مي ديدم سر يك فرد از پشت ميز بالا مي آيد و دوباره پايين مي رود.
وي در ادامه افزود: نمي دانم آنها (نظاميان) از چه مي ترسند، شايد نمي دانند كه چطور از پس چند تا پيرزن برآيند.
پليس نيويورك پس از اينكه اين مادربزرگ هاي ناراحت در جلوي درب اين مركز نظامي نشستند، آنها را به جرم ايجاد بي نظمي  دستگير كرد.
جون وايل، درخصوص دستگيري مادربزرگ ها گفت: (رفتار) پليس با ما بي نهايت خوب بود، پليس به ما كمك كرد تا از حالت نشسته بلند شويم، همچنين ما را جهت داخل و خارج شدن از ماشين پليس ياري كرد كه با دستبندهايي كه به دست هاي ما زده شده بود اين امر برايمان خيلي دشوار بود.
اين پيرزن هاي كهنسال رسما ائتلافي را به نام مادربزرگ هاي ضدجنگ در نيويورك تشكيل داده اند.

شايعه استعفاي ديك چني در محافل خبري آمريكا منتشر شد
ايرنا: خبر استعفاي ديك چني معاون رئيس جمهوري آمريكا در صدر عناوين محافل خبري داخل اين كشور قرار گرفته است.
پايگاه اينترنتي يو اس نيوز ديروز به نقل از روزنامه واشنگتن پست اعلام كرد: مقامات و مشاوران دولتي آمريكا شايعاتي را منتشر كرده اند مبني بر اينكه معاون اول رئيس جمهوري قصد كناره گيري و استعفا از سمت خود را دارد.
در ادامه اين مطلب آمده است كه رئيس جمهور آمريكا قصد دارد با ارتقاء سمت كاندوليزا رايس وزير امور خارجه حال حاضر آمريكا، وي را به جانشيني چني انتخاب كند.
شايعه استعفاي چني محافل جمهوريخواهان را تحت تاثير قرار داده است.

نشست مشترك آمريكا و اتحاديه اروپا در واشنگتن
005424.jpg
ايسنا: اتحاديه اروپا و آمريكا نشست مشتركي را در واشنگتن به منظور بررسي مسايل سياسي و اقتصادي دو طرف آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه الوطن - چاپ عربستان- يك منبع آگاه در بروكسل اظهار داشت: در اين نشست كه از روز سه شنبه آغاز شده است، توافق نامه مشترك درباره مساله هسته اي ايران و ارجاع آن به شوراي امنيت مورد بررسي قرار مي گيرد.
اين منبع افزود: آمريكا خواهان استفاده از اقدام نظامي عليه ايران است؛ در حاليكه اتحاديه اروپا در هر صورت اقدام نظامي را رد مي كند.
وي ادامه داد: در اين نشست همچنين پرونده عراق و نتايج همه پرسي قانون اساسي اين كشور بررسي خواهد شد.
اين ديپلمات هم چنين خاطرنشان كرد: روابط با سوريه، روند صلح در خاورميانه، مبارزه با تروريسم، نشست محمودعباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا، ديدار عباس و آريل شارون، نخست وزير اسرائيل، برقراري صلح بين دو طرف، بررسي مسايل اقتصادي و تجاري، قيمت  نفت، بيماري آنفلوانزاي مرغي، روابط تجاري و ديگر مسايل اقتصادي نيز بررسي مي شود.

آمريكا و فرانسه مشغول تدوين دو قطعنامه
جديد انتقادي عليه سوريه هستند
فارس: ديپلمات ها و مقامات آمريكايي اعلام كردند: واشنگتن و پاريس مشغول تدوين قطعنامه هاي انتقادي در شوراي امنيت سازمان ملل عليه سوريه هستند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از واشنگتن، اين اقدام آمريكا و فرانسه قبل از انتشار گزارش سازمان ملل درباره ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان انجام مي شود.
به گفته يكي از مقامات كه به دليل نهايي نبودن مذاكرات نخواست نامش فاش شود، اين اقدام دو كشور غربي عليه دمشق همچنين همزمان با اين امر انجام مي شود كه اتهامات اخير عليه سوريه مبني بر انتقال سلاح و ناآرام كردن اردوگاه هاي فلسطيني در لبنان افزايش يافته است.بنا بر اين گزارش، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا در ديدار غيرمترقبه با كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد درباره سوريه و لبنان به بحث و تبادل نظر پرداخت.
كاسه صبر واشنگتن در قبال سوريه لبريز شده است
از سوي ديگر يك مقام مسئول در وزارت امورخارجه آمريكا با متهم كردن اين كشور به عدم كنترل مرزهاي مشترك با عراق با لحني تهديد آميز گفت:صبر آمريكا در قبال سوريه به پايان رسيده است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، جيمزجفري مسئول هماهنگي امور عراق در وزارت امورخارجه آمريكا اعلام كرد:واشنگتن از سوري ها خواسته است تا آنچه در توان دارند براي توقف ورود و نفوذ بيگانگان به عراق بكارگيرند.

مدارك محرمانه سازمان سيا درباره صدام فاش شد
مهر: درآستانه برگزاري محاكمه صدام، اسناد و مدارك محرمانه سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) و سرويس هاي مخفي اين كشور درباره صدام ديكتاتور سابق عراق فاش شد.
به گزارش خبرگزاري مهربه نقل از خبرگزاري فرانسه، اسناد و مدارك متعلق به سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) روز سه شنبه درآستانه برگزاري محاكمه صدام ديكتاتورسابق عراق ازحالت محرمانه بودن خارج شد، كه در اين اسناد، صدام فردي خبيث و فريبكار توصيف شده است كه براي پيشبرد اهداف و از ميان برداشتن موانع پيش روي خود از شيوه هاي وحشيانه و خشونت بار استفاده مي كرده است.
اين اسناد و مدارك كه مربوط به سال هاي حكومت صدام از سال ۱۹۷۵ تا سال ۲۰۰۳ است، اين مساله را فاش مي كند كه سازمان جاسوسي آمريكا در آن زمان نمي دانست چگونه صدام را تحت تاثير قرار دهد يا وي را وادار به استعفا نمايد بلكه اين سازمان فقط اميدواربود كه كودتايي از درون حكومت صورت گيرد و موجب سقوط ديكتاتوري صدام شود.

مذاكرات محمودعباس و بوش
درباره حماس و انتخابات فلسطين
005427.jpg
ايسنا: به گزارش روزنامه   هاآرتص، محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان ديروز در ديدار با جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد مداخله اين كشور در توقف ساخت و سازهاي اسرائيل و برچيدن پايگاه هاي غير قانوني در كرانه باختري را طلب مي كند.
پس از اين نشست عباس و بوش در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي شركت مي كنند كه انتظار مي رود بوش در اين حين از رهبري عباس و موضع قاطعش در مبارزه با ترور تقدير كند.
بوش هم چنين بر تعهدش به راه حل ايجاد دو كشور مستقل و پيشبرد روند سياسي بر اساس طرح نقشه راه تأكيد مي كند.
مقامات آمريكايي اميدوارند، اين نشست موضع عباس در تشكيلات خودگردان را تقويت كند.
منابع واشنگتن اعلام كردند: مقامات آمريكايي از عباس درخصوص مسائل مرتبط با حملات اخير در اراضي فلسطينيان و مشارك حماس در انتخابات شوراي قانونگذاري فلسطين سوال مي كنند.
مقامات آمريكايي و اسرائيلي بر سر مساله مشاركت حماس در اين انتخابات اختلاف دارند، آمريكا اين ديدگاه را كه از نظر آنها حماس يك سازمان تروريستي است، حفظ كرده اما در پيغامي به اسرائيل اعلام كرده اند مقامات آمريكايي هرگونه مداخله در سياست هاي داخلي فلسطين را رد كرده اند.
منابع آمريكايي همچنين اعلام كردند : ممانعت از مشاركت حماس در انتخابات فلسطين اين جنبش را تقويت و عباس را تضعيف مي كند.
از سوي ديگر روزنامه نيويورك تايمز ديروز نوشت: دولت  آمريكا محمودعباس ، رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  را تحت  فشار قرار مي دهد تا از نامزدهاي  انتخابات  پارلماني  ماه  ژانويه  تشكيلات  خودگردان  بخواهد خشونت  را در همه  انواع  آن محكوم  كنند.
مقامات  آمريكا و فلسطين  ديروز در مصاحبه  با اين  روزنامه  اعلام  كردند: مقامات  آمريكايي  از نامزدهاي انتخابات  پارلماني  خواسته  اند از اتخاذ روشهاي  غير قانوني  و يا غيردموكراتيك  خودداري  كنند.
اين  روزنامه  در آستانه  ديدار محمود عباس  و جرج  بوش  نوشت:  دولت  آمريكا در حال  مذاكره  با سران  فلسطيني  درباره  تشديد قوانين  نامزدي  براي شركت  در انتخابات  است  كه  در سال  ۱۹۹۵ تصويب  شد.
هدف  از اين  اقدام  اطمينان  از اين  است  كه  نامزدهاي  انتخاباتي  حتي نامزدهاي  مورد حمايت  جنبش  حماس  و يا گروههاي  ديگر اقدامي  درجهت  تحريك افراد به  خشونت  و يا ادامه  ارتباط با گروههاي  شبه  نظامي  انجام  نمي دهند.
درهمين  حال نبيل  شعث  معاون  نخست وزير و وزير اطلاع رساني  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  ديروز از جرج  بوش  رئيس جمهور آمريكا خواست  در امور داخلي  فلسطين  مداخله  نكند.
شعث  درخصوص  ديداري  كه  قرار است  امروز ميان  محمودعباس  رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  و بوش  صورت  گيرد به  خبرنگاران  گفت : از بوش  انتظار داريم  در امور داخلي  فلسطين  مداخله نكند و به  تعهداتش  براي  تشكيل  كشور مستقل  فلسطيني  عمل  كند.
وي  با اشاره  به  اعتراض  اسرائيل  و آمريكا به  شركت  حماس  در انتخابات  پارلماني  آينده  فلسطين  گفت: چگونه  مي توان  با تعيين  شروط و ايجاد محدوديت  براي  كساني  كه  حق  شركت  در انتخابات  دارند حكومت  دموكراتيك فلسطيني  تشكيل  داد.

داماد بشاراسد مظنون ترور رفيق حريري
يك مجله آلماني مدعي شد، دتلف مهليس رئيس كميته تحقيق بين المللي مربوط به ترور رفيق حريري نخست وزير سابق لبنان به آصف شوكت رئيس اطلاعات نظامي سوريه و داماد بشار اسد رئيس جمهوري سوريه مظنون است.
مجله آلماني اشترن روز سه شنبه مدعي شد: «رئيس كميته  بين المللي ترور رفيق حريري نخست وزير سابق لبنان اعلام كرده است، آصف شوكت رئيس اطلاعات نظامي سوريه و داماد بشار اسد رئيس جمهوري اين كشور مظنون به دست داشتن در پرونده ترور حريري است.»
مجله آلماني ادعا كرد: «مهليس اين مساله را در گزارش مربوط به پرونده  حريري، تأكيد خواهد كرد.»
اين مجله نوشت: «مهليس از شوكت نه به عنوان يك شاهد بلكه به عنوان يك مظنون به دخالت در ترور رفيق حريري بازجويي كرده است.»
از سوي ديگر دولت  لبنان  از فرانسه  خواست  كه  رهير محمد صديق  سرباز سوري  بازداشت  شده در پاريس  را به  اين  كشور تحويل  دهد.
روزنامه  هاي  لبنان  به  نقل  از منابع  قضايي  اين  كشور نوشتند دستگاه  قضايي  لبنان  ديروز درخواست  رسمي  خود را براي  استرداد صديق  به  پاريس  ارسال  مي كند.
صديق  در ارتباط با ترور رفيق  حريري  نخست  وزير سابق  لبنان  اوايل  اين  هفته  در پاريس  بازداشت  شد.بازداشت  اين  سرباز سوري  به  درخواست  دادستان  كل  لبنان  به  اتهام  گمراه كردن  روند تحقيقات  صورت  گرفته  است .كميته  بين المللي  تحقيق  به  رياست  دتلف  مهليس  پيش  از اين  از صديق  به عنوان  شاهد ترور حريري  بازجويي  كرده  بود.
مهليس  قرار است  گزارش  خود را درباره  ترور نخست  وزير سابق  لبنان  به  دبير كل  سازمان  ملل  متحد ارايه  كند.

شفر:
درهاي ناتو به روي اوكراين باز است
مسكو _ ايرنا: دبير كل  ناتو ديروز در كيف  اعلام  كرد: درهاي  ناتو هميشه  به  روي  اوكراين  باز است .ياپ  دهوپ  شفر كه  پس  از نشست  كميسيون  مشترك  ناتو-اوكراين  در جمع خبرنگاران  سخن  مي گفت  تأكيد كرد: هر نوع  مانع  در اين  مسير بايد برطرف  شود.در اين  كميسيون كه بوريس  تاراسيوك  وزير امور خارجه  و آناتولي  گريتسنكو وزير دفاع  اوكراين  نيز شركت  داشتند،ياپ  دهوپ  شفر گفت:  ما بايد تلاش هاي  خود را بر روند همگرايي  اوكراين  با ناتو متمركز كنيم  و براي  عضويت  اين  كشور در ناتو خود را به  تاريخ  معيني  مقيد نكنيم .
وي  گفت :تمايل  اوكراين  به  انجام  اصلاحات  اصل  مهمي است  كه  ناتو در اجراي آن  به  اين  كشور كمك  خواهد كرد.
دبير كل  ناتو خاطرنشان  كرد:گفت  و گوهاي  فشرده  بين  اوكراين  و اين پيمان  كه  از ۲۱ آوريل  ۲۰۰۶ (اول  ارديبهشت  ۸۴) آغاز شده  به  معني  پذيرفتن  عزم  اوكراين  براي  همگرايي  به  ناتو از سوي  اعضاي  پيمان  مي باشد.

حمله به يك مسجد در روسيه
005439.jpg
ايسنا: مهاجمان روسي در اقدامي وحشيانه به مسجدي در حومه مسكو حمله ور شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آسياي ميانه، ارسلان صدري اف رئيس جامعه مسلمانان شهر سرگي اف پاساد روسيه، اين اقدام را تهديدي عليه مسلمانان روسيه ناميد.
وي گفت: افراد مهاجم فقط مرا مورد ضرب و شتم قرار نداده اند، بلكه امام جماعت مسجد و عابران در محل را نيز مورد ضرب و شتم قرار داده اند.
وي افزود كه در حمله به وي گروه ۸ تا ۱۰ نفره از جوانان روسيه در حالت مستي به مسجد حمله ور شده و فرياد مي زدند ما همه شما را مي كشيم.
در اين باره، بازرس پرونده حمله به صدري اف رئيس جامعه مسلمانان حومه مسكو، هويت دو تن از مهاجمان را كشف كرد.
بر اين اساس، متهمان بازداشت شده دو جوان روس هستند كه سابقا نيز به خاطر بزهكاري در دادگاه اين كشور محكوم شده اند.

سفر رهبر چين به كره شمالي
ايرنا: يك  روزنامه  هنگ  كنگي  ديروز  نوشت: هوجين  تائو رئيس جمهوري خلق  چين  تا قبل  از پايان  ماه  جاري  ميلادي  از كره  شمالي  ديدار خواهدكرد.
به  نوشته  ساوت  چاينا مورنينگ  پست ، رئيس جمهوري  خلق  چين  در پيونگ  يانگ با كيم  جونگ  ايل  رهبر كره  شمالي  ديدار و گفت  وگو خواهدكرد.
پيشتر درسال  ۲۰۰۱ ميلادي  جيانگ  زمين  رئيس  جمهوري  وقت  چين  از كره  شمالي ديدار كرده  بود.
اين  روزنامه  نوشت ،  هو احتمالا روز ۲۴ اكتبر (دوم  آبان ) وارد كره  شمالي مي شود و در جريان  ديدار سه روزه  خود با مقام هاي  كره  شمالي  درباره  مساله هسته اي  شبه  جزيره  كره  گفت و گو خواهد نمود.

انتخابات سراسري ايتاليا آوريل ۲۰۰۶ برگزار مي شود
005433.jpg
ايسنا: سيلويو برلوسكني با اعلام برگزاري انتخابات سراسري ايتاليا در نهم آوريل سال ۲۰۰۶(۲۰ فروردين ۸۵) شايعات موجود را مبني بر برگزاري انتخابات يك ماه زودتر از موعد تعيين شده، تأييد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، فقط كارلو آزگليو چامپي، رئيس جمهور ايتاليا مي تواند درخواست برگزاري انتخابات كند اما وي نيز خواست خود را مبني بر برگزاري انتخابات زودهنگام و دادن فرصت بيشتر به دولت جديد جهت انجام كارهاي سنگين كه معمولا قبل از تعطيلات تابستاني وجود دارد، اعلام كرده است.
روزنامه هاي ايتاليايي گزارش داده اند كه سيلويو برلوسكني، نخست وزير ايتاليا چندان رضايتي از اين موضوع ندارد و ترجيح مي دهد تا پايان دوران نخست وزيري اش يعني ماه مه ۲۰۰۶ بر سر قدرت بماند تا بلكه به اقتصاد آسيب ديده ايتاليا فرصت بيشتري جهت بهبود از ضربات ركود اخير بدهد.

رايزني هاي روسيه و چين بر سر استراتژي امنيتي
مقامات  شوراي  امنيت  ملي  روسيه  و چين  امروز در پكن  رايزني هاي  خود را درزمينه  همكاريهاي  راهبردي  امنيتي  آغاز مي كنند.
ايگور ايوانف  دبير شوراي  امنيت  ملي روسيه  به  اين  منظور راهي  پكن  شده تا با همتاي  چيني  خود و دور نوبتي رايزني هاي  دوجانبه  را آغاز كند.
ديدار دبيران  شوراي  امنيت  دوكشور براساس  توافق  بدست  آمده  ميان  پوتين  و هوچين  تائو سران  روسيه  و چين  صورت  مي گيرد.
مركز مطبوعاتي  شوراي  امنيت  ملي  روسيه  همچنين  اعلام  كرد: ايوانف  پس از اين  گفتگو از پكن  راهي  دهلي  نو پايتخت  هند مي شود تا با همتاي  هندي خود درباره  مسايل  امنيتي  به  گفتگو بنشيند.

پخش خبر دروغ حمله چين به ژاپن جنجال آفريد
ايرنا: پخش  يك  خبر دروغ  درخصوص  حمله  جنگنده هاي  چيني  به  جزيره اوكيناوا درجنوب  ژاپن  بر روي  سايت  تقلبي  ياهو ژاپني ، جنجال  آفريد.
شبكه  تلويزيون  سراسري  ژاپن  ديروز گزارش  داد: اين خبر دروغ  بر روي  سايت  قلابي  ياهو به  نقل  از خبرگزاري  كيودو منتشر شده است .
در خبر دروغين  آمده  است : هواپيماي  ديده باني  نيروي  هوايي  ژاپن  برفراز درياي  شرق  چين  مورد حمله  نيروهاي  چيني  قرار گرفته  و پس  از آن جنگنده هاي  چيني  به  حريم  اوكيناوا تجاوز كرده  و هم اكنون  ميان  نيروهاي ژاپني  و چيني  درگيري  وجود دارد.اين  خبر بر روي  صفحه اي  قلابي  منتشر شده  است  كه  كاملا شبيه  به  صفحه  مربوط به  اخبار در سايت  ياهو بوده  كه  به  زبان  ژاپني  منتشر مي شود.
خبرگزاري  كيودو پس  از اينكه  متوجه  اين  خبر قلابي  شد، آن را به  پليس گزارش  داده  و خواهان  رسيدگي  به  اين  موضوع  شده  است .
كيودو اين  خبر را كاملا دروغ  دانسته  و گفته  است:  انتشار اين  خبر هيچ ربطي  به  اين  خبرگزاري  ندارد.شركت  ياهو هم  اين  اقدام  را محكوم  كرده  و خواستار تعقيب  قانوني  عاملان اين  موضوع  شده  است .

با پيشنهاد پاكستان و استقبال هند
خط كنترل مرزي كشمير در آستانه گشوده شدن
ايرنا: دولت  هند از پيشنهاد پاكستان  براي  گشايش  خط كنترل  مرزي  كشمير براي  كمك به  زلزله زدگان  استقبال  كرد.
وزارت  خارجه  هند ديروز با انتشار بيانيه اي  اعلام  كرد:دهلي تنها گزارشي  از اين  خبر را دريافت  كرده  و چنانچه  اين  درخواست  رسما عنوان شود از آن استقبال  كرده  و آماده  همكاري  خواهد بود.
پرويز مشرف  رئيس  جمهوري  پاكستان  روز سه شنبه  از آمادگي  اين  كشور براي  بازگذاشتن  خط كنترل  مرزي  با هند در منطقه  كشمير به  منظور تردد شهروندان كشميري  به  سوي  ديگر نوار مرزي  و كمك  به  زلزله  زدگان  با هدف  امدادرساني  سخن  گفته  بود.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  هند گفت:اين  پيشنهاد با خواسته دهلي  مبني  بر جنبش  و رفت  و آمد بيشتر در دو سوي  خط كنترل  مرزي  همخواني دارد.
وي افزود: هند هميشه  از افزايش  تماسهاي  مردمي بين  شهروندان  دو كشميرحمايت  كرده  و پيش  از اين  نيز پنج  بار امكان  ملاقات  شهروندان  كشمير هند با اقوام  خود ساكن  در كشمير پاكستان  را فراهم  كرده  است .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  هند گفت :دهلي  نو منتظر است  تا اسلام آباد شرايط عملي  اجراي  پيشنهاد خود را به  طور رسمي اعلام  كند.

هشدار رامسفلد درباره توسعه نظامي چين
005430.jpg
ايرنا: دونالد رامسفلد وزير دفاع  چين  ديروز و در دومين  روز از سفر خود به  چين  نسبت  به  توسعه  نظامي  اين  كشور هشدار داد.
وزير دفاع  آمريكا كه  در مدرسه  حزب  كمونيست  چين  سخن  مي گفت ، خاطر نشان  كرد كه  افزايش  اقتدار و گسترش  ارتش چين  نگران كننده  است .وي  گفت : چين  بايد برنامه هاي  نظامي خود را شفاف تر اعلام  كرده  و نگراني هاي  جهاني  را در اين  زمينه  برطرف  كند.
وزير دفاع  آمريكا، گفت  كه  آمريكا از چين  صلح  آميز استقبال  مي كند، اما گسترش  نظامي  چين  و دامنه  توسعه  نظامي  اين  كشور، يك  چالش  است  كه  مسايل  را پيچيده  مي كند.به  گفته  وي ، گسترش  نظامي چين  سريع  و غيرشفاف  مي باشد و اين ، مساله  را بغرنج  كرده  است .رامسفلد تصريح  كرد: زماني  كه  چين  به  اين  شكل  توسعه  مي يابد، اين  سؤال  را در اذهان  شكل  مي دهد كه  آيا اين  روند صلح آميز مي باشد.وي  از چين  خواست  كه  توضيحات  بيشتري  درباره  توسعه  نظامي  اين  كشور ارايه كرده  و برنامه  هايش  را شفاف تر كند.
آمريكا اعتقاد دارد كه  بودجه  نظامي  چين  در سال  ۹۰ ميليارد دلار است  كه  اين  كشور براي  خريد تسليحات  و تجهيزات  پيشرفته  موشكي  و زيردريايي  و جنگنده  از آن استفاده  مي كند.
وزير دفاع  آمريكا، تأكيد كرد كه  چين  با بازتركردن  نظام  سياسي  خود مي تواند نگراني هاي  جهاني  را برطرف  كند.

در نامه هاي جداگانه به عباس و كاتساف
پوتين اجراي سريع نقشه راه را خواستار شد
فارس: ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه با ارسال نامه هاي جداگانه به محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و موشه كاتساف، رئيس  رژيم صهيونيستي، اجراي نقشه صلح خاورميانه موسوم به نقشه راه را با توجه به خروج اسرائيل از غزه خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، پوتين در نامه خود به عباس اعلام كرد: وظيفه كنوني، جلوگيري از توقف طولاني نقشه صلح است.در غير اين صورت، شما انرژي مثبت تان را كه در شرايط دشوار داشته ايد از دست خواهيد داد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |