پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۰ - Oct 20, 2005
شرايط و مدت وام دانشجويي اعلام شد
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران: سقف وام ايثارگران افزايش مي يابد
005415.jpg
گروه علمي فرهنگي: صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري شرايط وام گيرندگان و مدت استفاده از وام  در طول تحصيل دانشجويان را اعلام كرد.
دارا بودن صلاحيت اخلاقي و رعايت شئون دانشجويي، دارا بودن اولويت نياز مالي، عدم استفاده از وام با كمك يا بورس تحصيلي از جمله شرايط لازم براي دانشجويان متقاضي دريافت وام دانشجويي است. همچنين دانشجويان در زمان دريافت وام نبايد به كاري كه مستلزم دريافت اجرت مي باشد به استثناي كار دانشجويي مشغول باشند.
از ديگر شروط موجود، لزوم ثبت نام دانشجو در حداقل تعداد واحدهاي مورد لزوم، مطابق با مقررات آموزشي (دانشجوي تمام وقت) است.
مشروط نبودن دانشجو در دو نيمسال قبل (براي دانشجويان نيمسال سوم به بعد)، سپردن تعهد محضري با ضامن معتبر در زمان درخواست وام يا بهره مندي از خوابگاه، نيز از ديگر شرايط لازم به منظور دريافت وام است. مدت استفاده از وامها در طول تحصيل نيز براي مقطع كارداني، كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي ارشد ناپيوسته، حداكثر دو سال تحصيلي (چهار نيمسال)، كارشناسي، حداكثر چهار سال تحصيلي ( هشت نيمسال)، كارشناسي ارشد پيوسته و دكتراي عمومي حداكثر شش سال تحصيلي ( ۱۲ نيمسال)،  دكتراي تخصصي (غير بورسيه) حداكثر چهار سال تحصيلي
( هشت نيمسال) اعلام شده است.
گروه اجتماعي-عباس اسدي : خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان با تصويب لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس از پرداخت هزينه هاي صدور پروانه ساختماني، عوارض شهرداري و نوسازي براي ساخت واحد مسكوني با زيربناي ۱۲۰ مترمربع براي يك بار معاف مي باشند.
دكتر حسين دهقان معاون رييس جمهور و رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران در اين باره همچنين به خبرنگار ما گفت: خانواده هاي شهدا، جانبازان و آزادگان همچنين براساس لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران از پرداخت هرگونه هزينه انشعاب آب و فاضلاب، برق و گاز براي يك بار معاف هستند.
وي با اشاره به اينكه لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران تسهيلات بانكي براي خانواده شهدا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان را براي هر واحد مسكوني درحال  حاضر ۱۲۰ ميليون ريال در شهرهاي بزرگ با بيش از يك ميليون نفر و در ساير شهرها و روستاها ۱۰۰ ميليون ريال پيش بيني كرده است گفت: متناسب با رشد تورم سقف اين تسهيلات در سال هاي آينده با تصويب هيات وزيران افزايش مي يابد و سود و كارمزد قابل دريافت از ايثارگران چهار درصد بوده و پرداخت مابه التفاوت آن نسبت به سود مورد انتظار بانك ها در بخش يادشده در بودجه سنواتي كشور پيش بيني شده و از آن طريق به بانك ها پرداخت مي شود.
رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران در بخش ديگري از اين گفت وگو از تصويب كليات لايحه جامع خدمات رساني در كميسيون اجتماعي مجلس خبر داد و گفت: باتوجه به اينكه بخش عمده اي از نمايندگان مجلس هفتم دردآشناي جبهه و دوران دفاع مقدس هستند و خدمت و بسترسازي براي خانواده شهدا و جانبازان را جزو افتخارات خود مي دانند پيش بيني مي كنيم لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران در صحن علني مجلس شوراي اسلامي راي بياورد.
دكتر دهقان با بيان اينكه خدمت و توجه به خانواده شهدا و جانبازان نكته اي نيست كه تنها مديران بنياد شهيد و طراحان لايحه خدمات رساني به ايثارگران درپي آن باشند. همچنين خاطرنشان كرد: جو حاكم بر مجلس و ملاحظه و مطالعه عميق و كارشناسي خواست ها، نيازها و تقاضاهاي خانواده شهدا و جانبازان در لايحه خدمات رساني اين نويد را مي دهد كه لايحه به زودي در صحن علني مجلس مطرح و راي خواهد آورد.
بر پايه اين گزارش، برخي از جانبازان دوران دفاع مقدس نيز در گفت وگو با همشهري با ابراز رضايت از تصويب كليات لايحه خدمات رساني به ايثارگران در كميسيون اجتماعي مجلس، تصويب نهايي آن را رفع دغدغه خود و هم رزمان دوران دفاع مقدس دانستند. محمود صنعتي كه در جريان هشت سال جنگ پاي خود را از دست داده به خبرنگار ما گفت: اطلاع زيادي از لايحه خدمات رساني به ايثارگران ندارم اما از دور و نزديك شنيده ام با تصويب لايحه خدمات رساني بخش عمده اي از مشكلات معيشتي، رفاهي و آموزشي ما جانبازان از ميان خواهد رفت.
وي همچنين افزود: زماني كه به جنگ رفتم و با اخلاص براي دفاع از وطن و كشورم با دشمن زبون جنگيدم درپي دريافت امتيازات نبودم اما وقتي به دور و برم نگاه مي كنم مي بينم اگر دست حمايت بنياد شهيد و دولت پشت ما نباشد شايد نتوانيم در اين جامعه زندگي آبرومندي داشته باشيم.
سيدابراهيم مصطفوي از ديگر جانبازان جنگ نيز مي گويد: دوستاني در جبهه داشتم كه به مدت پنج سال با يكديگر در يك گردان و لشكر مي جنگيديم. بسياري شهيد شدند و تعدادي هم جانباز شدند، عده اي هم بعد از پايان جنگ به زندگي عادي خود بازگشتند، اما اكنون با مطالعه لايحه دريافته  ام كه تنها به جانبازان و آ زادگان و خانواده شهدا توجه شده و رزمندگان سهمي در بهره مندي از اين لايحه ندارند، از بنياد شهيد، دولت و طراحان لايحه و مجلس مي خواهم پيش از آنكه لايحه به تصويب نهايي برسد فكري و چاره اي هم در اين زمينه بينديشند.

كشف موارد جديدي از ويروس مرگبار آنفولانزاي مرغي
گروه اجتماعي: با وجودي كه در مرزهاي شمالي ايران و در حاشيه خزر اجساد برخي از پرندگان مشاهده شده، اما هنوز موردي از آنفولانزاي مرغي در ايران گزارش نشده است. با وجود اين با نزديك شدن به فصل سرما و كوچ پرندگان به زيستگاه زمستاني خزر و نيز اخبار جديدي از گسترش اين بيماري در كشورهاي همسايه، احتمال شيوع آنفولانزاي مرغي در ايران هر روز قوت مي گيرد.در همين زمينه يك  مقام  آگاه  وزارت  كشاورزي  روسيه  اعلام  كرد كه  ويروس  آنفولانزاي  مرغي كه  در استان  تولا در غرب  اين  كشور مشاهده  شده  بود، از نوع  اچ  ۵ان  ۱ است كه  مي تواند مرگبار باشد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از مسكو، نيكلاي  ولاسوف  معاون  بخش  مراقبت هاي  دامپزشكي  وزارت  كشاورزي  روسيه  به  اين  خبرگزاري  گفت : آزمايشگاه  تأييد كرده  است  كه  ويروس  مشاهده  شده  در استان  تولا از نوع  اچ  ۵ ان  ۱ آنفولانزاي  مرغي  است .
در همين  حال ، وزير كشاورزي  روماني  نيز روز چهارشنبه  اعلام  كرد كه   براساس  نتايج  آزمايش هاي  انجام  شده  در انگليس ، وجود مواردي  از ويروس  مرگبار(آنفولانزاي  مرغي ) در ماليوك ، واقع  در دلتاي  دانوب  كشور روماني  تأييد شده  است.
اين  دومين  منطقه  در كشور روماني  است  كه  وجود اين  نوع  از ويروس  بيماري  آنفولانزاي  مرغي  در آن تأييد مي شود.
گئورگي  فلوتور به  خبرنگاران  گفت : متاسفانه  آزمايش ها،  نگراني هاي  ما را تأييد كردند؛ دو نمونه  برداشت شده  از يك  قو و يك  مرغ  در ماليوك ، وجود ويروس  با درجه  بيماري زايي  قوي  را تأييد كردند.
دانشمندان  بيم  دارند كه  ويروس  اچ  ۵ آن ۱ممكن  است  جهش  يابد و با گرفتن  ژن هايي  از ويروس  بيماري  آنفلوانزاي  انساني  به  شدت  واگيردار شده  و به  مرگ  ميليون ها نفر در جهان  منجر شود؛ چنانكه  همه گيري  اين  بيماري  در سال  ۱۹۱۸ ميلادي  ميليون ها تن   را به  كام  مرگ  كشيد.
وزيران  امور خارجه   ۲۵ كشور عضو اتحاديه  اروپا روز سه شنبه  خواستار هماهنگي  بين المللي  در رويارويي  با تهديد جهاني  آنفولانزاي  مرغي  شدند.
از سوي ديگر، اسپانيا اعلام  كرد، به منظور مقابله  با بيماري  ويروسي  كشنده  آنفولانزاي  مرغي  تا دو سال  ديگر، ميزان  خريد داروي  لازم  را افزايش  مي دهد.
وزارت  بهداشت  اسپانيا ديروز چهارشنبه  گفت  كه  به  همين  منظور، دولت  تصميم  گرفته  است  ۸  ميليون  دوز داروي  مبارزه  با آنفولانزاي  مرغي  راخريداري  كند كه  بيشتر آنها در سال  ۲۰۰۷ ميلادي  وارد مي شود.
اين  داروها براي  مبارزه  با اولين  موارد سرايت  بيماري  آنفولانزاي  مرغي به  مردم  به  كار برده  خواهد شد.اين  تصميم  براساس  مصوبه  كميسيون  بهداشت  عمومي اسپانيا صورت  مي گيرد كه مي خواهد ذخاير اين  داروهاي  ضد ويروسي  را به  ميزان  ۶ تا ۱۰ ميليون  دوز افزايش  دهد.
اين  ميزان  مي تواند از حدود ۲۵ درصد جمعيت  كشور كه  آسيب پذيري  بيشتري  دربرابر بيماريهاي  ويروسي  دارند، حفاظت  كند. ميزان  ذخاير كنوني  اين  نوع  دارو در حال  حاضر در اسپانيا دو ميليون  دوز اعلام  شده  است .
دولت  اسپانيا در همين  راستا ديروز يك  كميسيون  دائمي متشكل  از نمايندگان ۸  وزارتخانه تشكيل  داد تا به مثابه  يك  كميته  بحران  براي  پيشگيري  از بيماري  آنفولانزاي  مرغي  و اطلاع  رساني  به  مردم  فعاليت  كند.
بيماري  يادشده  كه  از طريق  ماكيان  و پرندگان  به  انسان  سرايت  مي كند ،تاكنون  در اسپانيا مشاهده  نشده  است؛  اما بروز مواردي  از آنان  در يونان، تركيه و روماني نگراني اين كشور اروپايي را برانگيخته است.

فرمانده انتظامي استان تهران: ۴۰ درصد جرايم
كشور در تهران رخ مي دهد
005418.jpg
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران گفت: ساختار نيروي انتظامي استان تهران با تركيب ناهمگون جمعيتي، قابليت هاي انباشت شده و واقعيت هاي پايتخت كشور تناسبي ندارد.
علي اوسط  هاشمي در گردهمايي مشترك فرمانداران استان تهران با فرماندهان نيروي انتظامي شهرستان هاي استان گفت: ويژگي خاص تهران به لحاظ تنوع جمعيتي، مركزيت تبادل در تمام زمينه ها، ايجاب مي كند براي تامين امنيت بيشتر برخوردي واقع گرايانه در برنامه ريزي ها داشته باشيم.
وي افزود: تفكر ضرورت برقراري امنيت بايد در برنامه ريزي هاي كلان منطبق با معيارهاي خاص نماد عيني داشته باشد.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران گفت: نگاه برابر به استان ها در برنامه ريزي ها امنيت برخي از نقاط حساس و ويژه را مختل مي كند و هزينه بالايي را به جامعه تحميل مي كند.
معاون استاندار تهران با اشاره به ضرورت تقويت احساس امنيت و آرامش در جامعه خاطرنشان كرد: احساس امنيت در نواحي استان نسبي است و برقراري اين امر صرفا وظيفه نيروي انتظامي نيست.
وي افزود:جلب مشاركت عمومي، هماهنگي سازمان ها و اجراي وظايف قانوني همه دستگاه ها امنيت را در جامعه نهادينه خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، معاون سياسي امنيتي استانداري تهران بازنگري در ساختار نيروي انتظامي استان را ضروري دانست و ياد آور شد: تغيير سبك مديريت و تشكيلات نيرو در استان اقتضاي پايتخت كشور است.
وي گفت: تفاوت و تغيير نگاه ها به نيروي انتظامي را بايد با احداث پاسگاه و كلانتري ها در جامعه به مردم نشان دهيم.
به گزارش ايسنا، سردار زارعي، فرمانده انتظامي استان تهران نيز در اين جلسه گفت: تامين امنيت پايتخت بدون امنيت شهرستان هاي استان ميسر نخواهد شد.
وي نگاه يكپارچگي امنيت در استان تهران را ضروري دانست و خاطر نشان كرد: اجراي طرح هاي امنيتي در استان بايد هماهنگ و متناسب باشد.
فرمانده انتظامي استان تهران گفت: تامين امنيت مناسب در استان تهران در گرو تغيير نگاه مديريت كلان به استان است.
وي در ادامه با اشاره به مشكلات خاص نيرو در استان گفت: نيروي انتظامي استان تهران در بخش منابع انساني و حوزه عمراني نياز به تحول دارد.
به گزارش ايسنا، فرمانده انتظامي استان تهران افزود: ۴۰ درصد جرم كشور در جغرافياي محدود استان تهران اتفاق مي افتد و اين در حاليست كه نيروي انتظامي استان به لحاظ منابع انساني پايين ترين نرخ را در كشور داراست.
سردار زارعي در پايان تداخل حوزه هاي فعاليت نيروي انتظامي استان را با تهران بزرگ در بخش پليس راه و حوزه هاي تامين امنيت از جمله مشكلات اساسي نيرو ذكر كرد.

شيوه نامه  جديد بازديد علمي  و اردويي  در مدارس 
  اجرا مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون  دفتر برنامه ريزي  امور فرهنگي  و مشاوره  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : براي  پيشگيري  از بروز هرگونه  حوادث  در بازديدهاي  علمي و فعاليت هاي  اردويي ، شيوه نامه  كامل  بازديد علمي و اردويي ، امسال  در مدارس  دوره  متوسطه  به  اجرا در مي آيد.
احمد عابديني  روزچهارشنبه  در
گفت و گو با ايرنا، افزود: به  دليل  برخي  كمبودها مانند استاندارد نبودن  وسايل  رفت  و آمد دانش آموزان  دربازديدهاي  علمي و اردويي ، شاهد مشكلات  و حوادثي  در سال هاي گذشته  بوديم  كه  نگراني  خانواده ها و مسئولان  را در پي  داشته  است .
وي  توضيح  داد:ارزيابي  چگونگي  اجراي  شيوه  نامه  جديد امسال  در دستور كار است  تا در طول  سال  تحصيلي ، نقاط قوت  و منفي  اين  شيوه نامه  شناسايي  شود.
عابديني  گفت : در تدوين  اين  شيوه نامه ، فعاليت هاي  گروهي  دانش آموزان  به عنوان  يكي  از كاركردهاي  اصلي  آموزش  و پرورش  مورد توجه  قرار گرفته  و همه تلاش  نظام  آموزشي  آشنايي  دانش آموزان  با فعاليت هاي  اجتماعي  و نحوه  تعامل  دانش آموزان  با يكديگر است .
دراين  اردوها دانش آموزان  با چگونگي  زندگي  مستقل  و رفع  نيازهاي  خود در محيطي  بدور از خانواده  آشنا مي شوند كه  اين  امر تمريني  براي  ورود آنان  به  زندگي  مستقل  است .
عابديني  افزود:اردوهاي  دانش آموزي  شامل  فعاليت هاي  مكمل  درسي  از جمله بازديد از كارگاه هاي  توليدي  و صنعتي  و اردوهاي  تشويقي  است  كه  براي  تمام  دانش آموزان  رايگان  خواهد بود.

معاون اداره سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت:
آغاز اهداي جنين به زوجهاي نابارور در ۳ مركز
فارس: معاون اداره سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت گفت:  آيين نامه اجرايي قانون اهداي جنين به زوجهاي نابارور تدوين و ابلاغ شده و كار اهداي جنين در سه مركز تخصصي كشور اجرا مي شود.
سيد تقي يماني در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: بر اساس آيين نامه اجرايي اين قانون، جنينهايي كه به صورت لقاح مصنوعي در محيطهاي آزمايشگاهي مراكز درمان ناباروري تشكيل مي شود با توجه به اينكه معمولا از يك زوج نابارور ممكن است چند جنين حاصل شود، جنينهاي مازاد در صورت توافق زوجين و به شكل كاملا محرمانه به زوجهاي ديگر نابارور اهدا مي شود.
وي اضافه كرد: شرط اهداي جنين به زوجهاي نابارور سلامت كامل جنين و مادر اهدا شونده و رضايت آنهاست كه به تشخيص دادگاه تعيين مي شود.
يماني گفت: اين طرح فعلا در سه مركز درماني دكتر افلاطونيان در يزد، مركز درمان ناباروري رويان وابسته به جهاد دانشگاهي و مركز تحقيقات بهداشت و درمان ناباروري دانشگاه تهران و با نظارت مركز مديريت پيوند وزارت بهداشت انجام مي شود.
وي اضافه كرد: اهداي جنين فقط براي زوجهايي كه ناباروري هميشگي آنها از سوي مراكز مورد تاييد تشخيص ناباروري تعيين شود اجرا مي شود كه البته با توجه به زمان كوتاه اجرايي شدن اين قانون هنوز تعداد متقاضيان اهداي جنين اندك است.

ارگ  بم  همچنان  مقصد اصلي  جهانگردان
  در جنوب  شرق  كشور است
005421.jpg
گروه علمي فرهنگي: مدير طرح  نجات  ارگ  بم  گفت : ارگ  بم  بزرگترين  اثر خشتي  جهان  همچنان  مقصداصلي  جهانگردان  و باستانشناسان  جهان  در شرق  ايران  است .
اسكندر مختاري  روز چهارشنبه  به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي گفت : روزانه  شمار زيادي  گردشگر خارجي  و داخلي  از ارگ  ويران شده  بم  بازديد مي كنند؛ به طوري  كه  در فروردين ماه  امسال  اين  بناي  تاريخي ۴۰ هزار نفر بازديدكننده  داشت .
وي  افزود: تعداد بازديد گردشگران  خارجي  طي  اين  مدت  در مقايسه  با چند سال  گذشته  بي سابقه  بوده  زيرا شمار آنان  نسبت  به  قبل  از زلزله  سال  ۱۳۸۲افزايش  يافته  است . او درخصوص  بازسازي  بزرگترين  بناي  خشتي  جهان  هم  گفت : هم  اكنون  چندين طرح  از جمله  حفاظت ، انجام  مطالعات ، طراحي ، آواربرداري  و ايمن سازي  ارگ  قديم  بم  در دست  اجراست . وي  افزود: آواربرداري   ارگ  بم  دو سال  طول  مي كشد و تاكنون  بازار، راهروها، سربازخانه ، خانه  والي  و مسجد جامع  اين  مكان  تاريخي  آواربرداري شده  و اميدواريم  با تلاش  تمامي همكاران  اين  مرحله  هر چه  سريعتر به  پايان رسد.او درخصوص  مدت  زمان  بازسازي  ارگ  بم  گفت : براساس  كارشناسي  به  عمل  آمده زمان  بازسازي  و مرمت  ارگ  بم  ۱۵ سال  طول  خواهد كشيد. مدير طرح  نجات  ارگ  بم  درخصوص  بودجه  اين  امر نيز گفت : در اجراي  طرح آواربرداري  تاكنون  ۱۵ ميليارد ريال  هزينه  شده  و به  نظر مي رسد براي  اتمام اين  كار يك  هزار ميليارد ريال  اعتبار نياز باشد.
وي  افزود: تاكنون  هيچ  مؤسسه  خارجي  هيچ  وجهي  را براي  بازسازي  بم  پرداخت  نكرده  و كمكهاي  آنان  منحصر به  اعزام  چند كارشناس  بوده  است .او گفت :قرار است  از سوي  دولت  ژاپن  يك  ميليون  و ۳۰۰ هزار دلار در قالب  ماشين آلات  و داربستهاي  آلومينيوم  سبك  به  اين  امر اختصاص  يابد.وي  افزود: هم اينك  يك  گروه  كارشناسي  ۲۰ نفره  بطور مرتب  در زمينه  كارهاي طراحي ، مرمت  و ساماندهي  به  همراه  ۱۲۰ نفر ديگر در ارگ  بم  مشغول  كار هستند.

در نشست رئيس سازمان آموزش و پرورش تهران به شوراي اداري شهر ابراز شد:
آموزش  و پرورش  شهر تهران  محروم ترين
  نهاد آموزشي  كشور است
گره علمي فرهنگي: نصرت الله  جواهري  پور رئيس  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران  گفت  كه آموزش  و پرورش  شهر تهران  گسترده ترين  و در عين  حال  محروم ترين  نهاد آموزشي  كشور است .
به گزارش  ايرنا، جواهري پور روز چهارشنبه  در گزارشي كه  به  شوراي اداري  شهر تهران  ارائه  كرد، افزود: اگر چه  دانش آموزان  تهراني  موفقيت هايي را در زمينه هاي  علمي و آموزشي  كسب  كرده اند اما سازمان  آموزش  و پرورش  شهرتهران  در بدترين  وضعيت  مالي  نسبت  به  ديگر استانها قرار دارد.
اين  اولين  نشست  شوراي  اداري  شهر تهران  بعد از انتخابات  نهم  رياست جمهوري  بود كه  به  دعوت  فرماندار تهران  و با حضور دكتر كامران  دانشجو استاندار تهران  و ديگر مديران  و مسئولان  شهر تهران  در محل  فرمانداري  تهران  برگزار شد.
وي  تصريح  كرد:ميانگين  دريافتي  معلمان  تهراني  ۱۹۵ هزار تومان  است  و اين  در حالي مي باشد كه  مشكلات  زندگي  در تهران  بيش  از ديگر استانهاي  كشور است .
جواهري  پور گفت : يك  سوم  مدارس  استيجاري  كشور يعني  ۳۸۰۰ مدرسه  استيجاري در شهر تهران  واقع  است  و يك  ميليون  متر مربع  زمين  غير را آموزش و پرورش  به علت  تراكم  زياد دانش  آموز ساخت  وساز كرده  و اين  در حالي  است  كه  حداقل  به ۲۰۰ ميليارد تومان  براي  تملك  آنها نياز دارد.
رئيس  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران  گفت  كه  اين  سازمان  در سال  فقط ده  ميليارد تومان  اعتبار عمراني  دارد.
وي  افزود: در مديريت  استان  تهران  بودجه  عمراني  آموزش  و پرورش  شهرتهران  را از ۴۶ درصد به  ۳۶ درصد كاهش  دادند و گفتند كه  اين  كاهش  بودجه  ازمحل  منابع  ملي  جايگزين  خواهد شد اما يك ريال  هم  به  آموزش  و پرورش  كمك  نشد.
جواهري  پور با بيان  اينكه ۸  هزار كلاس  درس  با قدمت  بالاي  چهل  سال  درشهر تهران  وجود دارد، اظهار داشت :به دستور دكتر عارف  معاون اول  وقت  رياست  جمهوري  قرار بود كه  در بودجه  سالهاي  ۸۴ و ۸۵ اعتبار ساخت  ۲۰ هزار كلاس  درس  پيش بيني  شود كه  اين  تخصيص  تحقق  نيافت .

همايش فرهنگ و كودكان ويژه در تهران
گروه علمي فرهنگي: شوراي كتاب كودك، از ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه از ساعت ۴ تا ۷ عصر، همايش فرهنگي و كودكان ويژه را برگزار مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي كتاب كودك با صدور اطلاعيه اي از كليه كساني كه داراي تجربه هاي موفق در زمينه هاي مختلف فرهنگي (قصه گويي، كتابخواني، نمايش، نقاشي، بازي، اسباب بازي، سينما و ساير فعاليت هاي فرهنگي) در رابطه با كودكان و نوجوانان معلول و بستري در بيمارستان هستند، درخواست كرده است تجربه خود را حداكثر در ده خط تنظيم و تا تاريخ ۱۰ آبان ۱۳۸۴ به آدرس شورا و به نام همايش ارسال دارند، تا امكان دسته بندي تجربه ها و دعوت از صاحبان تجربه ها فراهم شود.
شوراي كتاب كودك در تهران، خيابان انقلاب، خيابان ابوريحان، خيابان وحيد نظري، شماره ،۶۹ طبقه دوم واقع شده است.

ابطال مصوبه وزارت كشور درخصوص اخذ عوارض
از بهاي گاز مصرفي شهروندان
گروه اجتماعي: هيئت  عمومي ديوان  عدالت  اداري، مصوبه  وزارت  كشور را درخصوص  اخذ عوارض شهرداري ها به  مبلغ  پنج  درصد بهاي  گاز مصرفي  مشتركين ، ابطال  كرد.
به  گزارش  اداره  كل  روابط عمومي  و اطلاع  رساني  قوه  قضاييه ، شركت  ملي گاز ايران  با تقديم  دادخواستي ، ابطال  مصوبه  وزارت  كشور را مبني  براخذ عوارض  شهرداري  ها به  مبلغ  پنج  درصد بهاي  گاز مصرفي  مشتركين  به علت  مخالفت  با قانون ، درخواست  كرد.
بنابراين  گزارش  وزارت  كشور، به  استناد تبصره  الحاقي  به  ماده  ۵۳قانون  تشكيلات  شوراي  اسلامي  به  جانشين  شوراي  اسلامي  شهر و نيز بند ۱ماده  ۳۵ قانون  مذكور، مبادرت  به  صدور اين  بخشنامه  كرد. اين  گزارش  مي افزايد از آنجا كه  رئيس  جمهور وقت  نيز نسبت  به  اجراي  اين بخشنامه ، مخالفت  خود را صراحتا اعلام  كرده  بود، هيئت  عمومي  ديوان  عدالت  اداري  بخشنامه  را مخالف  قانون  تشخيص  داد و آن را باطل  كرد. گرچه  تاكنون  اين  عوارض  از شهروندان  دريافت  نشده  است  اما شركت  ملي گاز ايران  مدعي  است  شهرداري  ها با توسل  به  كميسيون هاي  موضوع  ماده  ۷۷ قانون  شهرداري  ها ميلياردها ريال  از وجوه  جاري  و عمراني  شركت  ملي گاز ايران  برداشت  و اين  شركت  را در اجراي  وظايف  خود با مشكلات  بزرگ مواجه  كرده اند اكنون  با توجه  به  ابطال  بخشنامه  مذكور به  دست  ديوان  عدالت  اداري ، شهرداري  ها مجاز به  برداشت  از وجوه  يادشده  نيستند.

تأكيد معاون دادستان بر رعايت نحوه قانون استفاده
از سلاح توسط مأمورين
معاون دادستان عمومي  و انقلاب تهران بر رعايت دقيق قانون نحوه استفاده از سلاح بوسيله مامورين تأكيد كرد.محمود سالاركيا، روز چهارشنبه در حاشيه ديدار مردمي رئيس قوه قضاييه در گفت و گو با خبرنگاران، درباره نحوه استفاده ماموران انتظامي از سلاح و شليك گلوله در عمليات تعقيب و گريز مظنونان و متهمان فراري، گفت: ماموران بايد با اين متهمان و همچنين در درگيري هاي احتمالي با آنها نحوه استفاده و به كارگيري از سلاح و شليك به سوي متهمان در حين فرار را بدانند و رعايت كنند.ماموران انتظامي  پيشتر در عمليات تعقيب و گريز دو فرد شرور و متهم فراري در معابر عمومي به سمت آنها اقدام به شليك كردند.
معاون امور زندانهاي دادستان عمومي و انقلاب تهران با اشاره به درگيري اخير نيروهاي انتظامي و اقدام به شليك آنها به سمت متهم معروف منطقه ابوذر، گفت: ماموران در اين عمليات شليك هاي متعددي به خودروي متهم كرده اند كه مي بايست مظنون در اين شرايط اقدام به توقف مي كرد كه متاسفانه برغم اعلام اخطار و ايست ماموران، فرد ياد ده اقدام به فرار مي كند.
سالاركيا افزود: با اقدام به فرار متهم، شليك هاي بعدي ماموران به فرد ياد شده اصابت مي كند.وي، سخنان خود را در راستاي توجيه اقدام ماموران ندانست و اظهارداشت: پرونده فوت اين شرور در حال بررسي است.
اين مقام قضايي در بخش ديگر سخنان خود، خاطرنشان كرد كه مامورين بايد در تعقيب و گريز افراد مظنون كه اقدام به فرار مي كنند، ابتدا اقدام به شليك تير هوايي، اعلام اخطار و ايست و در نهايت اقدام به شليك كنند.

رئيس انجمن روزنامه نگاران مسلمان:احزاب بايد
بتوانند با اخذ مجوز ارگان خود را داشته باشند
ايسنا: پرويز اسماعيلي - رئيس انجمن روزنامه نگاران مسلمان - درباره ي اظهارات اخير وزير ارشاد و معاون مطبوعاتي وي درباره ي لزوم صدور مجوز انتشار مطبوعات ارگان احزاب به خبرنگار ايسنا گفت: «بخش زيادي از مشكلاتي كه نهاد مطبوعات و خبرنگاران متحمل شدند و همچنين مشكلاتي كه بين اين نهاد مدني و حاكميت پيش آمد ناشي از اين بود كه بخشي از وظايف گروه هاي سياسي و احزاب به بدنه ي مطبوعات تحميل مي شد.» وي تأكيد كرد: «برعهده گرفتن مسئوليت هاي احزاب از طرف مطبوعات باعث اصلي اين اينگونه آسيب هاست.»
رئيس انجمن روزنامه نگاران مسلمان خاطرنشان كرد: «فكر مي كنم اين يك ضرورت معطل مانده تا الان بوده و احزاب ما هم بايد با استقبال از اين رويكرد خوب وزارت ارشاد ترتيبي بدهند كه به جاي تشكيل نشريات شبه حزبي، هر كدام از احزاب با شفافيت و با اخذ مجوز از وزارت ارشاد بتوانند ارگان خود را داشته باشند.

سفير ايران: منشأ خبر ايجاد محدوديت بر
واردات كره جنوبي را بررسي مي كنيم
ايرنا: سفير ايران دركره جنوبي ضمن تأكيد بر توسعه روابط تهران - سئول، گفت كه در حال بررسي منشأ و دليل انتشار خبر ايجاد محدوديت واردات كالاهاي كره اي به ايران هستيم.جهانبخش مظفري سفير ايران در كره جنوبي تأكيد كرد كه سياست اعلام شده و رسمي ايران توسعه و تحكيم روابط با كره جنوبي در تمامي زمينه ها مي باشد.
وي اين مطلب را در ارتباط با انتشار برخي اخبار در رسانه هاي خارجي از جمله رويترز درباره اقدام  ايران در ممنوع كردن واردات كالاهاي ساخت كره جنوبي به اين كشور عنوان كرد.رويترز روزچهارشنبه به نقل از يك مقام كره جنوبي كه نامي از وي برده نشده است، مدعي شد كه ايران به تلافي حمايت سئول از قطعنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي  در ماه سپتامبر، ظاهرا ممنوعيت هايي را بر روي كالاهاي وارداتي از كره جنوبي در نظر گرفته است.سفير ايران در سئول، گفت كه خبر ايجاد ممنوعيت براي واردات كالاهاي كره اي توسط ايران، اخيرا از سوي برخي رسانه هاي اين كشور و رسانه هاي ديگر منتشر شده است و سفارت ايران در حال بررسي منشأ اين خبر مي باشد.

ارتقاء سطح آگاهي هاي سياسي جامعه از عوامل
رسيدن به عدالت سياسي است
ايسنا: سخنگوي حزب اعتدال و توسعه، ارتقاء سطح آگاهي سياسي جامعه، تامين آزادي هاي سياسي مصرح در قانون اساسي و مشاركت عامه ي مردم در تعيين سرنوشت سياسي شان و هم چنين رفع تبعيضات ناروا و فراهم كردن امكانات عادلانه براي همه ي جريانات سياسي را از جمله مولفه هاي عدالت سياسي عنوان كرد.
غلامعلي دهقان با اشاره به اينكه زماني به عدالت سياسي نزديك مي شويم كه زمينه هاي بروز و ظهور تمامي استعدادهاي علاقه مند به فعاليت سياسي در جهت منافع ملي و مصالح كشور فراهم گردد،ادامه داد: بايد فرصت كافي و مساوي براي تمامي دلسوزان اين آب و خاك وجود داشته باشد تا بتوانند بدون دغدغه و نگراني، ديدگاه هاي خود را در چارچوب قانون مطرح كنند.

سخنگوي حزب الله ايران: مشكلي براي راه اندازي
شبكه ماهواره اي خيبر نداريم
ايسنا: سخنگوي حزب الله ايران از برگزاري كنگره ي اين تشكل تا پايان سال جاري خبر داد.مجتبي بيگدلي افزود: در شوراي مركزي اين تشكل مباحثي در ارتباط با برگزاري كنگره انجام شده ولي دستور كارهاي نهايي كنگره را بنا به تصميم شوراي مركزي، دبيركل تعيين خواهد كرد. وي درباره ي راه اندازي شبكه  ماهواره اي خيبر نيز گفت: در اين ارتباط در حال حاضر مشكلي نداريم و فقط بايد مقداري وسايل سخت افزاري در اين ارتباط تهيه كنيم.

همزمان با آغاز محاكمه صدام؛ اعضاي پيشين سازمان
مجاهدين خواستار محاكمه سركرده منافقين شدند
فارس: همزمان با آغاز محاكمه صدام حسين، اعضاي پيشين سازمان مجاهدين خلق (منافقين) خواستار محاكمه مسعود رجوي سركرده گروهك منافقين به اتهام همدستي در كشتار كردهاي عراق شدند.
جمعي از اعضاي پيشين سازمان مجاهدين خلق ايران كه تحت عنوان انجمن ايران پيوند در پاريس فعاليت مي كنند در يك كنفرانس خبري در پاريس خواهان محاكمه مسعود رجوي رهبر اين سازمان شدند.
بهزاد عليشاهي از اعضاي سابق شوراي مركزي اين گروهك درمورد اين اتهامات و مدارك مربوط به آن در اين كنفرانس گفت: هدف اين افشاگري ها اين است كه اكنون كه محاكمه صدام حسين شروع مي شود، رجوي هم پا به پاي صدام بايد محاكمه شود.وي كه ۱۴ ماه پيش از اين سازمان جدا شده ضمن افشاگري درباره عمليات مجاهدين خلق در عراق آنان را متهم به همكاري با ارتش صدام حسين در كشتار كردهاي عراق كرد.

نام منافقين در ليست گروههاي تروريستي اروپا ماندني شد
فارس: اتحاديه اروپا از درج نام شوراي مقاومت ملي شاخه سياسي گروهك منافقين در ليست گروه هاي تروريستي خودداري كرد.
روز سه شنبه ليست جديد گروه ها و افرادي كه از نظر اتحاديه اروپا تروريست شناخته شده اند در مقر اين اتحاديه در بلژيك منتشر شد كه اسامي ۴۵ فرد و ۴۶ سازمان به عنوان تروريست در آن گنجانده شده بود.در ليست اتحاديه اروپا در حالي كه نام سازمان منافقين همچنان براي پنجمين سال متوالي به عنوان گروهك تروريستي ابقا شده بود، از درج نام شاخه فعال سياسي آن در اروپا (شوراي مقاومت ملي) خودداري شده است.
براساس قوانين اتحاديه اروپا، دولتهاي عضو اين اتحاديه بايد دارايي هاي افراد و گروه هايي را كه به عنوان تروريست در اين ليست آمده است، توقيف كنند.
تمامي فعاليتهاي گروهك منافقين در اروپا با نام شوراي مقاومت ملي صورت مي گيرد و عدم درج نام اين گروه در ليست گروه هاي تروريستي مورد نظر اتحاديه اروپا، به معني آزادي فعاليت منافقين در اين قاره مي باشد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |