پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۰ - Oct 20, 2005
بررسي وضعيت جمعيت جهان در سال ۲۰۰۵
زنان ايراني دچار دوگانگي منزلت شده اند
در جامعه ايران، زنان به نسبت رشد آموزشي، اجتماعي و اقتصادي كه داشته اند از موقعيت هاي مديريتي و تصميم گيري برخوردار نشده اند
005484.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: گردهمايي بررسي وضعيت جمعيت جهان در سال ۲۰۰۵ با حضور اعضا و رئيس انجمن جمعيت شناسي ايران، بخش جمعيت شناسي دانشگاه تهران، اساتيد دانشگاه تهران و مركز مطالعات جنسيتي دانشگاه علوم بهزيستي، مركز تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل متحد در ايران، برگزار شد.
در اين گردهمايي ضمن اشاره به اهداف توسعه هزاره گفته شد كه در سال ۲۰۰۰ ملل جهان تصميم به تشكيل پيماني گرفتند كه تا سال ۲۰۱۵ نيمي از فقر شديد جهان را بزدايند و در طول دهه آينده صدها ميليون نفر از مردم جهان را از چنگال فقر نجات دهند و جان ۳۰ ميليون كودك و ۲ ميليون مادر را نجات داده و جلوي پيشرفت ايدز را بگيرند و ميليون ها انسان جوان را كه مي توانند نقش مهمتري در توسعه كشورشان داشته باشند و جهاني بهتر براي خود بسازند از فقر و فساد نجات دهند.
محمد عبدالاحد، نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل متحد در ايران گفت: پروژه هزاره سازمان ملل متحد كه بيش از ۲۵۰ نفر متخصص از سراسر جهان در آن گرد آمده اند، نابرابري جنسيتي را به عنوان يكي از عوامل اصلي فقر و جداافتادگي اجتماعي تشخيص مي دهد زيرا تبعيض با محروم كردن نيمي از بشريت براي تحقق كمال ظرفيت خود به گونه اي بارز سرمايه هاي انساني را تباه مي سازد، بيش از ۷/۱ ميليارد زن ۱۵ تا ۴۹ سال در جهان در سالهاي باروري عمر خود هستند. سرمايه گذاري در آموزش، بهداشت باروري، فرصت اقتصادي و حقوق سياسي آنها مي تواند محركي براي رشد و توسعه پايدار براي نسلهاي آتي باشد.
وي افزود: گزارش وعده برابري عدالت جنسيتي، بهداشت باروري و هدف هاي توسعه هزاره به بررسي ميزان موفقيت جامعه جهاني در تحقق وعده هايي مي پردازد كه به محروم ترين و حاشيه نشين ترين مردم جهان داده شده است.
اين گزارش به پيگيري پيشرفت، نمايش نقصان و بررسي ارتباط بين فقر، برابري جنسيتي، حقوق بشر، بهداشت باروري، درگيري و خشونت عليه زنان و دختران مي پردازد.
همچنين رابطه بين تبعيض جنسيتي و HIV(ايدز) را بررسي مي كند و به تشخيص نقاط ضعف و قدرت بزرگترين ارتش جوانان در طول تاريخ مي پردازد و نقش حساس آنان در توسعه را برجسته مي كند. هدف هاي توسعه هزاره وعده اي است كه رهبران جهان براي يافتن چاره چالشهايي داده اند كه آفت بشريت هستند. از جمله آنها به نصف رساندن فقر شديد تا برطرف كردن مشكل مرگ و مير مادران و عقب راندن بيماري همگاني ايدز تا سال ۲۰۱۵ ميلادي است. هدفهاي توسعه هزاره ضمن آنكه تاريخ دقيقي براي دستيابي به اين هدفها تعيين كرده است هدف توسعه برابري جنسيتي و توانمندسازي زنان را نيز شامل مي شود كه براي دستيابي به اهداف ديگر بسيار با اهميت است.
دكتر شادي طلب عضو هيات علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران نيز طي سخناني در اين گردهمايي به اطلاعات و آماري كه در زمينه وضعيت زنان در جامعه ما وجود دارد پرداخت و گفت: كشور ما در ميان ۱۴۰ كشور رتبه ۷۸ را در شاخص جنسيتي به دست آورده كه در مقايسه با كشورهاي اطراف بدين شكل است كه بحرين ۴۷ ،تركيه رتبه ،۷۰كويت رتبه ۳۹ ،عمان ۶۰ و عربستان رتبه ۶۵ را داراست اما از سوي ديگر بايد به اين نكته اشاره كرد كه وضعيت آموزش زنان ما طي ۲۵ سال اخير يعني دوره پس از انقلاب اسلامي بسيار بيشتر از ۵۰ سال دوران رژيم پهلوي بوده است.
وي افزود: اما در اين ميان بايد به يك نكته اشاره كرد كه بالارفتن سطح آموزش چالشهاي جدي و جديدي در حوزه زنان به وجود آورده است كه بيانگر اين موضوع است كه به تناسب رشد آموزشي، رشد اقتصادي و اجتماعي و مشاركت و به دست آوردن موقعيت هايي در سطوح مديريت و تصميم گيري براي زنان فراهم نشده و اين منجر به پديد آمدن دوره اي به نام دوره دوگانگي منزلت شده است.
وي همچنين افزود: نرخ بيكاري دختران جوان فارغ التحصيل از دبيرستان در جامعه روستايي به ۴۶ درصد و فارغ التحصيلان دانشگاه در جامعه شهري كمي بيش از ۲۸ درصد رسيده است، ضمن اينكه دامنه اشتغال زنان نسبت به مردان همواره محدودتر است و زمينه اشتغال براي مردان در ۳۷ حوزه و براي زنان ۷ حوزه كاري وجود دارد.
شادي طلب همچنين به نكته ديگري اشاره كرد و گفت: براساس آمار موجود ۹ درصد از خانوارهاي ايراني زن سرپرست هستند كه ۵/۳ ميليون نفر را تحت پوشش خود دارند و اين درحالي است كه ۳۷ درصد فقيرترين افراد جامعه را خانواده هاي زن سرپرست تشكيل مي دهند كه نياز توجه جدي به اين زنان و خانواده هاي تحت پوشش آنها وجود دارد.

چهارموسسه آموزش عالي غيرمجاز اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: دفتر آموزشهاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري طي اطلاعيه اي اعلام كرد: موسسه موسوم به «مزيدي» فاقد مجوز فعاليت آموزش عالي از اين دفتر است و برگزاري  دوره هاي فراگير آن برخلاف قوانين جاري ارزيابي مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، همچنين فعاليت آموزش عالي مؤسسه اي موسوم به «فرزانگان شريف» در زمينه برگزاري كلاسهاي آمادگي آزمون كارشناسي ارشد و دكتري به دليل عدم اخذ مجوز فاقد وجاهت قانوني است.
براساس اطلاعيه اين دفتر برگزاري دوره هاي فراگير كارشناسي ارشد از سوي مؤسسه اي موسوم به «دكتر حسابي» در شيراز و همچنين فعاليت آموزش عالي مؤسسه اي موسوم به «پيام فراگير» در خارك غيرقانوني است. دفتر آموزشهاي آزاد وزارت علوم در اطلاعيه خود تاكيد مي كند كه همه مؤسسه هاي آموزش عالي آزاد پس از كسب مجوزهاي لازم از وزارت علوم موظفند صرفاً در محل مؤسسه كه نشاني دقيق آن در اساسنامه آنها درج گرديده فعاليت نمايند و هرگونه فعاليت آموزشي آنها در مكان هاي ديگر از ( از جمله كلاسهاي دانشگاه ها) خلاف مقررات است.

تعرفه كارشناسان حقوقي قوه قضاييه تعديل شد
گروه اجتماعي: با دستور ويژه رئيس قوه قضاييه، تعرفه مشاوران حقوقي، وكلا و كارشناسان قوه قضاييه تعديل شد.
محمد علي حجازي رئيس مركز مشاوران حقوقي و كارشناسان قوه قضاييه با بيان اين خبر گفت: با دستور رئيس قوه قضاييه دستمزد كارشناسان قوه قضاييه مورد بازنگري قرار گرفت. در اين آيين نامه براي دستمزد كارشناسان حداقل و حداكثري در نظر گرفته شد. حداقل اين دستمزد ۲۵ هزار تومان و حداكثر آن ۷۵۰ هزار تومان است و تنها در يك مورد كه در كميسيون ويژه اي با حضور نماينده قوه قضاييه مورد بررسي قرار مي گيرد كارشناسان مي توانند براي وكالت پرونده يك ميليون تومان دريافت كنند.
وي در ادامه از فعاليت ۷ هزار كارشناس قوه قضاييه در چهار استان خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، اصفهان و تهران خبر داد و گفت: در مدت ۴ سال فعاليت اين مركز ۱۱ آزمون برگزار شده است و ۳۰ هزار نفر پذيرفته شده اند و تا پايان سال در ۱۱ استان كشور مراكز مشاوره حقوقي راه اندازي خواهد شد.
حجازي در ادامه از همكاري قوه قضاييه با بيمه مركزي و سينا براي راه اندازي بيمه وكالت خبر داد و گفت: اگر مسائل حقوقي توسط متخصصان انجام شود قطعاً از اطاله دادرسي كاسته خواهد شد. مردم مي توانند با پرداخت ماهيانه ۹۰۰ تومان خود را در مقابل مشكلات و مسائل حقوقي كه براي آن در محاكم به وجود مي آيد بيمه كنند. هم اكنون در تهران در مجتمع هاي قضايي (بهشتي، باهنر، محلاتي و خانواده يك) وكلاي قوه قضاييه حضور دارند و كساني كه توانايي مالي در اختيار گرفتن وكيل را ندارند مي توانند با مراجعه به خيابان مفتح شمالي، خيابان نقدي وكيل مجاني و يا معاضدتي اختيار كنند. وكلاي قوه قضاييه بايستي در سال حداقل ۳ پرونده به صورت معاضدتي داشته باشند.
وي در پايان از اعلام نتايج آزمون كارشناسان قوه قضاييه تا سه هفته ديگر خبر داد و گفت: آزمون بعدي در دي ماه برگزار خواهد شد.

مركز پژوهش هاي مجلس:
نسب  مادري  اطفال  بايد در قانون  مدني  ايران 
در نظر گرفته  شود
گروه اجتماعي: مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي  به  منظور حل  مشكل  فرزندان  حاصل  از ازدواج  زنان  ايراني  با مردان  غيرايراني ، با تاكيد بر قبول  سيستم  خون  از طريق  نسب  مادري  اعلام  كرد: بي  ترديد بايد نسب  مادري  اطفال  در قانون  مدني  ايران  در نظر گرفته  شود.دفتر مطالعات  حقوقي  مركز پژوهشهاي  مجلس  در اظهار نظر كارشناسي  درباره  طرح  اصلاح  موادي  از قانون  مدني  آورده  است  ازدواجهاي  متعدد و مهار نشده  بين  زنان  ايراني  و اتباع  ديگر كشورهاي  اسلامي  به ويژه  اتباع  كشورهاي  افغانستان  و عراق ، مشكلات  بسياري  را براي  فرزندان  متولد از اين  ازدواجها به وجود آورده  كه  از آن  جمله  غيرايراني  شناخته  شدن  اين  فرزندان  است .براساس  اين  گزارش ، علت  عمده  غيرايراني  شناخته  شدن  فرزندان  متولد از ازدواجهاي  ياد شده  تعيين  تابعيت  بر مبناي  نسب  و نيز سيستم  خاك  يعني  اعطاي  تابعيت  بر اساس  محل  تولد است  و سيستم  خون  كه  قاعده  اصلي  در قانون  تابعيت  ايران  است  بند ۲ ماده  ۹۷۶ قانون  مدني  فقط از طريق  نسب  پدري  تابعيت  را پذيرفته  است .

فرمانده يگان حفاظتي ميراث فرهنگي كشور توضيح داد:
ارتباط قاچاقچيان حرفه اي با مردم بومي
براي غارت تخت جمشيد
005490.jpg
گروه علمي فرهنگي: فرمانده يگان حفاظتي ميراث فرهنگي گفت: واحدهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در استان ها - بايد- در ابتداي هر سال، برنامه هاي كاوش خود را اعلام كنند تا پس از پايان كار باستان شناسان، زمينه براي سوء استفاده حفاران غيرمجاز فراهم نشود.
عباسعلي روحي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تاكنون برنامه هاي كاوش در مجموعه  تاريخي پارسه (تخت  جمشيد) براي انجام حفاظت بيشتر اعلام شده است؟ اظهار داشت: در آن مجموعه هم، بايد برنامه ها اعلام مي شد تا از اين طريق، نيروهاي انتظامي و اطلاعاتي از نقاط مورد كاوش مطلع مي شدند؛ به اين ترتيب، ضريب امنيت محوطه، بالاتر مي آمد؛ تا اين كه صفر باشد. البته از اين پس، بخش هاي مختلف را ملزم كرده ايم تا اين اعلام ها را انجام دهند. وي درباره  حفاري هاي غيرمجاز انجام شده در مجموعه  تاريخي پارسه (تخت  جمشيد) توضيح داد: اين حفاري ها به سال گذشته مربوط است و اگر حفاري جديدي هم انجام شده باشد، به ما اعلام نكرده اند. ضمن آن كه حدود ۷۰ نفر نيز براي ايجاد امنيت و حفاظت از محوطه، مستقر شده اند.
روحي در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر اين كه چرا قاچاقچيان و حفاراني كه در سال ۸۳ آثار تاريخي پارسه (تخت  جمشيد) را غارت مي كردند، تا امروز دستگير نشده اند؟ تصريح كرد: در اين باره با نيروي انتظامي هماهنگ كرده ايم و سوابق موجود هم نشان مي دهد كه افراد غيربومي كه زمينه  حفاري غيرمجاز را داشته اند، با مردم بومي منطقه براي قاچاق اشياي عتيقه ارتباط برقرار كرده اند.
در اين ميان، از كاوش هاي باستان شناسي سازمان كه پس از پايان، براي مدتي رها مي شود نيز سوءاستفاده مي شود.
وي اضافه كرد: نيروهاي حفاظتي حتماً بايد به صورت دائمي يا موقتي در مناطق مورد كاوش، حضور داشته باشند؛ چرا كه بومي هاي منطقه با توجه به شگردهايي كه دارند، مي توانند اوضاع را در دست بگيرند و به حفاران غيرمجاز وصل شوند. به گفته  روحي، درصد زيادي از آسيب هاي موجود در بسترهاي عملي اي شكل مي گيرد كه خود ما ناآگاهانه فراهم كرده ايم؛ وقتي كاوشي انجام مي شود ،تا زمان حضور باستان شناسان، امنيت خوبي برقرار است، ولي پس از پايان كار افرادي در منطقه هستند كه به دليل نيازمندي هاي مادي يا فقر معنوي تفكر حفاري غيرمجاز در آنها شكل مي گيرد.

عوارض پوستي با شروع فصل سرما افزايش مي يابد
ايسنا: عوامل ژنتيكي، محيطي مانند تغييرات فصلي، استفاده از وسيله هاي گرم كننده رايج در فصل زمستان و همچنين افزايش دفعات استحمام دلايل خشكي پوست در افراد است.
دكتر مسعود داوودي -متخصص پوست و مو- ضمن بيان مطلب فوق افزود: افراد داراي پوست خشك معمولاً دچار سوزش، خارش و در موارد شديدتر پوسته ريزي و ترك هاي پوستي مي شوند كه متاسفانه اين مشكلات با شروع فصل سرما،  افزايش مي يابد. وي با اشاره به اين كه عارضه خارش زمستاني در فصل زمستان شيوع مي يابد، تصريح كرد: البته عارضه خارش پوستي در زمستان در افراد پير و سالمند، به دليل اين كه ذخاير چربي زير پوست كاهش يافته و دچار خشكي پوست شديدتري نسبت به ساير افراد هستند شيوع بيشتري دارد. دكتر داوودي درباره ديگر عوامل تحريكات خارشي پوست گفت: تغيير دما،  ورود از محيط سرد به گرم، تعويض لباس ها هنگام ورود به منزل و همچنين استحمام با آب داغ نيز مي تواند باعث افزايش بروز اين تحريكات شود.
وي درباره علت تحريكات خارشي بعد از استحمام با آب داغ، گفت: استحمام با آب داغ باعث مي شود تا ميزان مختصر چربي پوست توسط آب و صابون از بين برود كه در نتيجه آن، تحمل پوشيدن لباس هايي با الياف زبر و خشن، پشمي و كاموايي براي افراد دشوار مي شود.
اين متخصص پوست و مو براي كاهش عوارض و علائم خارش به افراد توصيه كرد: رعايت نكاتي همچون كاهش دفعات استحمام در فصل پاييز و زمستان ( حداكثر يك يا دو بار در هفته )، عدم استفاده از كيسه و ليف در حمام، انتخاب صابون هاي ملايم كه حاوي مقادير بيشتري از چربي نظير صابونهاي گليسيرينه و كرم صابون ها باشد، استفاده از دستگاه هاي بخور يا وسايل مشابه در منزل كه باعث افزايش بخار و رطوبت شود، پرهيز از پوشيدن لباس هاي تنگ با الياف زبر و خشن، استفاده از پوشاك نرم و لطيف در زيرلباس هاي زمستاني و چرب كردن بدن با كرم، روغن هاي گياهي و يا معدني بعد از هر استحمام مي تواند از علائم و عوارض خارش در افراد به طور چشمگيري بكاهد.

برنامه هاي مركز امور زنان به مجلس ارائه شد
گروه اجتماعي: مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور زنان و خانواده در جمع اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس برنامه هاي پيش روي اين مركز را تشريح كرد.
در برنامه هاي مركز امور زنان كه به وسيله نسرين سلطان خواه طرح شده، به تقويت بنيان خانواده و توجه به سلامت رواني و اخلاقي خانواده ها در چارچوب آموزه هاي ديني توجه ويژه شده است.
به گزارش روابط عمومي اين مركز، همچنين به پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي تهديد كننده بنيان خانواده از طريق شناسايي عوامل مؤثر بر آن اشاره شده و تأكيد گرديد كه تلاش مي شود در جهت محاسبه ارزش كار خانگي زنان و ارزش افزوده آن در توليد ناخالص ملي گام هاي جدي برداشته شود.
در بخش ديگري از اين برنامه كه به مجلس ارائه شده، آمده است با تأكيد بر اصلاح ساختار اداري و تشكيلاتي امور زنان، زمينه سازي هايي جهت ارتقاء جايگاه زنان در مديريت دولتي كشور انجام مي شود.
همچنين در اين بخش به تنظيم روابط و اصلاح ساختار تشكيلات و دستگاه هاي متولي امور زنان به منظور پرهيز از فعاليت هاي موازي و اتلاف منابع انساني و مالي نيز پرداخته شده است.
توسعه ورزش زنان در سطح كشور با تأكيد بر مناطق كمتر توسعه يافته و توانمندسازي سازمان هاي غيردولتي زنان از موارد ديگري است كه در اين برنامه ديده مي شود.
توسعه و سازماندهي امور اقتصادي زنان، امحاي خشونت عليه زنان، توسعه ساماندهي و پژوهشهاي مرتبط از ديگر سرفصل  هاي برنامه مطرح شده از طرف مركز امور زنان به شمار مي رود. در بخش ديگري از اين طرح، انعطاف پذير كردن ساعات كار زنان نيز مطرح و تأكيد شده است كه در اين مورد اقدامات لازم صورت  پذيرد.
رويكرد جديد مركز زنان
همچنين به گزارش ايرنا «فاطمه  آليا» عضو كميسيون  فرهنگي  مجلس  گفت  كه «پروين  سلطان خواه» رئيس  مركز امور زنان  و خانواده  نهاد رياست  جمهوري  در نشستي  با اين  كميسيون  رئوس  برنامه ها و ديدگاه هاي  خود را تشريح  كرده  است .
عضو ائتلاف  آبادگران  در مجلس  ديروز در جمع  خبرنگاران  پارلماني  گفت  كه  سلطان خواه  با توجه  به  تغيير وظايف  و نام  مركز مشاركت  زنان  به  مركز امور زنان  و خانواده ، محورهاي  برنامه ها اين  مركز را تشريح  كرد.
وي  اضافه  كرد: پيش  از اين  مركز امور مشاركت  زنان  فعاليتي  جزئي  و خاص  داشت ، اما اكنون  با تغيير عنوان  آن  به  مركز امور زنان  و خانواده ، اين  فعاليت ها عام  و كلي  شده  است .
آليا در پاسخ  به  اين  سؤال  كه  آيا اين  تغيير عنوان  به  معناي  محور قرارگرفتن  فعاليت  زن  در خانه  به  جاي  فعاليت  و مشاركت  او در جامعه  نيست ،گفت : طبق  ديدگاه  امام  و رهبري ، رشد زن  بايد در بعد فردي ، اجتماعي  و خانوادگي  باشد.نماينده  تهران  در مجلس  افزود: اگر فقط  به  بعد اجتماعي  و مشاركت  زنان  فكر  كنيم  ممكن  است  بعد خانوادگي  و فردي  تحت  الشعاع  قرار گيرد.
آليا خاطرنشان  كرد: در نام  كنوني  مركز زنان  رياست  جمهوري  هم  مشاركت  قبلي  نهفته  است  و هم  اينكه  بعد فردي  و خانوادگي  زن  را نيز در بر مي گيرد.وي  در مورد تفاوت  ديدگاه  سلطان خواه  با زهرا شجاعي  رئيس  پيشين  مركز مشاركت  زنان  گفت : خانم  سلطان خواه  بسياري  از محورهاي برنامه  را قبول  دارد، ولي  مي گويند رويكردش  فرق  مي كند.
عضو كميسيون  فرهنگي  مجلس  مثال  زد ، خانم  سلطان خواه  هم  موافق  برگزاري دوره هاي  آموزشي  است ، اما قطعاً اين  كار را با رويكردي  متفاوت  و شايد هم  گسترده تر از سابق  انجام  دهد.
نماينده  تهران  بند ۱۴ چشم انداز ۲۰ ساله  كشور و ماده  ۱۱۱ از قانون  برنامه  چهارم  توسعه  را از محورهاي  مورد توجه  رئيس  مركز امور زنان  و خانواده  نهاد رياست  جمهوري  دانست .
وي  در پاسخ  به  اين  سؤال  كه  آيا سلطان خواه  مايل  به  ادامه  فعاليت  در شوراي  شهر تهران  و نيز حضور همزمان  در مركز امور زنان  و خانواده  رياست  جمهوري  است  ، گفت  : شوراي  شهر تهران  صرفاً ۴۰ تا ۶۰ ساعت  در ماه  وقت  مي گيرد و شغل  محسوب  نمي شود.
يكي  از خبرنگاران  پرسيد: «به  اين  ترتيب  خانم  سلطان خواه  در شوراي  شهر نيز خواهدماند؟»
آليا پاسخ  داد: بله ، مي خواهد بماند.

آغاز اهداي جنين به زوجهاي نابارور در ۳ مركز
فارس: آيين نامه اجرايي قانون اهداي جنين به زوجهاي نابارور تدوين و ابلاغ شده و كار اهداي جنين در سه مركز تخصصي كشور اجرا مي شود.
به گفته معاون سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت اين طرح فعلا در سه مركز درماني دكتر افلاطونيان در يزد، مركز درمان ناباروري رويان وابسته به جهاد دانشگاهي و مركز تحقيقات بهداشت درمان ناباروري دانشگاه تهران و با نظارت مركز مديريت پيوند وزارت بهداشت انجام مي شود.

سه  ماه  مرخصي  با حقوق  براي  پدران  انگليسي
005487.jpg
واحد مركزي خبر: بر اساس  برنامه هاي  جديد دولت  انگليس، پدران  انگليسي  مي توانند به  هنگام  تولد فرزندشان  از سه  ماه  مرخصي  با حقوق  استفاده  كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از لندن ، آلن  جانسون  وزير صنايع  و بازرگاني  انگليس   اعلام  كرد اين  برنامه  جديد در واقع  بخشي  از وعده هاي  انتخاباتي  حزب  كارگر در جريان  انتخابات  ماه  مه  گذشته  است .
اين  برنامه ها همچنين  شامل  افزايش  مرخصي  با حقوق  براي  مادران  از شش  ماه  به  نه  ماه  است .
در حال  حاضر مادران  در انگليس  پس  از زايمان  مي توانند از شش  ماه  مرخصي  با حقوق  در صورت  لزوم  از شش  ماه  مرخصي  بدون  حقوق  استفاده  كنند و اين  در حالي  است  كه  پدران  فقط  حق  استفاده  دو هفته  مرخصي  با حقوق  در زمان  تولد فرزند جديد خانواده  خود را دارند.
آلن  جانسون  اعلام  كرد پدران  انگليسي  مي خواهند مشاركت  و همكاري  بيشتري  در نگهداري  نوزاد خود داشته  باشند.

طرحي براي بازنشستگي پيش از موعد زنان
فارس: عضو كميسيون فرهنگي مجلس از ارائه طرحي در آينده نزديك خبر داد كه بر اساس آن زنان شاغل مي توانند براي بيماري همسر يا فرزندشان از مرخصي استعلاجي استفاده كنند. فاطمه آليا در اين باره توضيح داد: زنان متاهل در صورت بيماري همسر يا فرزندان بالاجبار از مرخصي هاي استحقاقي خود استفاده مي كنند كه دولت بهتر است در ارائه لايحه اي كه بار مالي آن نيز ديده شود اين موضوع را رسيدگي كند و البته مرخصي استعلاجي بايد بعد از اثبات شدن بيماري همسر يا فرزندان داده شود. وي همچنين درباره كاهش سن بازنشستگي زنان نيز گفت: با توجه به نقش هاي مادري، همسري، فردي، اجتماعي و خانوادگي زنان، بنا داريم زنان داوطلبي كه واقعاً تمايلي به ادامه كار در هيچ شغلي ندارند بتوانند با ۲۵ سال كار و دريافت كامل حقوق بازنشسته شوند. آليا تصريح كرد: تمهيدات و راهكارهاي قانوني اين طرح توسط مركز پژوهشهاي مجلس ديده خواهد شد و به علت هزينه بر بودن اين طرح بهتر است به صورت لايحه اي از سوي دولت به مجلس ارائه شود.

آغاز طرح  معاينه  دهان  و دندان  كودكان
زير پوشش  كميته  امداد استان  مركزي 
ايرنا: مديركل  كميته  امداد امام  خميني (ره ) استان  مركزي  از آغاز طرح  معاينه  دهان  و دندان  كودكان  و نوجوانان  زير پوشش  اين  نهاد خبر داد.«عليرضا چگيني» افزود: در اجراي  اين  طرح  كه  با هدف  پيشگيري  از پوسيدگي  و بيماريهاي  دندان  و لثه  آغاز شده  يك هزار و ۸۹۲ كودك  زير پوشش  كميته  امداد مورد معاينه  قرار مي گيرند.وي  گفت : در اجراي  اين  طرح كه  چهل  روز به  طول  مي انجامد، پانزده  تيم  تخصصي  در شاخه هاي  تابعه  كميته  امداد استان  كودكان  مناطق  شهري  و روستايي  تحت  حمايت  را معاينه  و در صورت  وجود نارسايي  مراحل  درماني  آغاز مي شود.وي  اعتبار پيش بيني  شده  براي  اين  طرح  را ۲۸۳ ميليون  ريال  اعلام  كرد و افزود: امسال  با تخصيص  اعتباري  بالغ  بر ۲۱ ميليون  ريال  انواع  لوازم  بهداشتي  براي  خانوارهاي  زير پوشش  اين  نهاد در استان  تهيه  و توزيع  مي شود.

مصرف بيشترين داروي اروپا در فرانسه
واحد مركزي خبر: فرانسويان  بيشترين  مصرف  كننده  دارو در اروپا هستند.
به  نوشته  شماره  ديروز روزنامه  لوموند در اينترنت  فرانسه  در سال  دو هزار و چهار با سي  ميليارد يورو هزينه  بزرگترين  مصرف  كننده  دارو در اروپا شد.بر اساس  تحقيقات  موسسه  ايپسوس  كه  به  تقاضاي  صندوق  ملي  بيمه  درمان  صورت  گرفته  در نود درصد مشاوره هاي  پزشكي  در فرانسه  دارو براي  بيمار تجويز مي شود در حالي  كه  اين  رقم  براي  كشورهايي  چون  اسپانيا، آلمان  و هلند به  ترتيب  هشتادو سه ، هفتاد و دو و چهل  و دو و چهل  و دو دهم  درصد است .مصرف  دارو در فرانسه  در حالي  رو به  افزايش  است  كه  دولت  از شركت  هاي  بيمه  و مسئولان  بهداشتي  خواسته  است  تغييرات  اساسي  در شيوه  عمل  خود به  كار گيرند تا از كسري  شديد بودجه  تامين  اجتماعي  كاسته  شود.بسياري  از پزشكان  فرانسوي  مي گويند با اصرار و فشار بيماران  مجبور به  تجويز داروي  بيشتر مي  شوند. بيشتر داروهايي  كه  بيماران  از پزشك  خود تقاضاي  تجويز مي  كنند داروهاي  مربوط  به  اختلال  خواب ، كمردرد و سرماخوردگي  است .

آموزش پيشگيري از ايدز در مدارس تهران آغاز مي شود
ايلنا: كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس تهران، اعلام كرد: از ۱۵ آبان  ماه، طرح آموزش بهداشت بلوغ و پيشگيري از ايدز در مدارس راهنمايي و متوسطه دخترانه مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش تهران اجرا مي  شود.
سهيلا تبريزي گفت: طرح آموزش بهداشت بلوغ با اولويت پيشگيري از ابتلا به ايدز با همكاري دفتر امور بانوان آموزش و پرورش و دانشگاه  هاي علوم پزشكي در مدارس اجرا خواهد شد.
وي افزود: سال گذشته اين طرح تنها در ۸ منطقه آموزش و پرورش تهران اجرا مي  شد كه در سال جاري به تمام مناطق آموزش و پرورش گسترش مي  يابد.
به گفته وي، طرح پيشگيري از ابتلا به ايدز ويژه دانش  آموزان دختر سوم راهنمايي و سوم متوسطه است و اولياء آنها نيز در اين برنامه شركت خواهند كرد و پزشكان متخصص توصيه  هاي لازم را به آنها ارائه مي  كنند.
تبريزي، با اشاره به لزوم آموزش پدران در بحث ايدز، تصريح كرد: كلاس  هاي جداگانه  اي براي پدرها و مادرها در جهت آموزش پيشگيري از ايدز در نظر گرفته شده است و بنابراين پدرهاي دانش  آموزان نيز براي اولين بار به صورت جداگانه آموزش پيشگيري از ابتلا به ايدز خواهند ديد.
كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس تهران، در خصوص توزيع مجدد شير در مدارس راهنمايي بعد از ماه مبارك رمضان، گفت: بعد از ماه مبارك رمضان كمبود شير دانش  آموزان مقطع راهنمايي جبران خواهد شد.
وي افزود: دانش  آموزان راهنمايي ۱۲ پاكت ۲۰۰ سي  سي شير را در ماه مبارك رمضان استفاده نكرده  اند كه تا پايان اسفندماه اين كمبود، با دادن وعده  هاي بيشتر شير به آنها جبران خواهد شد.

مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني:
مخارج سنگين پزشكي،عامل اصلي بي توجهي
مردم به سلامت
گروه اجتماعي: مجلس شوراي اسلامي با توجه به سنگين بودن هزينه هاي درماني و كم توجهي افراد جامعه به سلامت خود، در سال ۱۳۸۰ طرحي را تصويب نمود كه بر اساس آن كليه افرادي كه بي بضاعت بوده و فاقد هرگونه پوشش بيمه اي بودند، مي توانستند با دريافت كارت رايگان بيمه بستري شهري از سازمان بيمه خدمات درماني خود را بيمه نمايند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي اين سازمان، دكتر سيدابوالقاسم موسوي معاون وزير رفاه، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني با بيان اين مطلب گفت: از چهار سال پيش بيمه نمودن افراد فاقد پوشش بيمه اي بر عهده سازمان بيمه خدمات درماني گذاشته شد؛ اين در حالي بود كه ۱۰ درصد از افراد جامعه تحت پوشش هيچ گونه بيمه اي نبودند كه ما در اين زمينه تاكنون توانسته ايم ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از اين افراد را تحت پوشش بيمه قرار داده و ۹۰ درصد هزينه هاي بستري آنان را در بيمارستانهاي دولتي و دانشگاهي پرداخت نمائيم.وي افزود: با ارائه آمار فوق تاكنون جمعيتي بالغ بر يك ميليون و ۸۰۰ هزار نفر از اين بيمه شدگان در بيمارستانهاي دولتي و دانشگاهي بستري شده به طوري كه در اين ميان ۱۰ درصد ضريب اشتغال تخت در بيمارستانهاي دولتي و دانشگاهي بالا رفته است.دكتر موسوي در خصوص مزاياي طرح بيمه بستري شهري اظهار داشت: مهمترين مزاياي عملكرد اين طرح در جامعه را مي توان در مواردي چون، به چالش كشيدن و مسكوت ماندن طرح خودگرداني بيمارستانها، درمان سهل تر و سريع تر مردم در بيمارستانها، درمان افراد بي بضاعت كه قدرت پرداخت هزينه درمان را نداشتند، توزيع عادلانه ريسك در بحث درمان، جلوگيري از سقوط به خط فقر و ايجاد ايمني براي بيمه شدگان و... خلاصه نمود.مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني كشور تصريح كرد: در دنياي مدرن امروز هزينه براي سلامت را هزينه نمي دانند بلكه آن را سرمايه گذاري به حساب مي آورند و مي گويند انسان سالم محور توسعه پايدار است و متذكر شد: بيمه نمودن اين افراد (بي بضاعت فاقد پوشش بيمه اي) يكي از افتخارات ما بوده و يكي از راههاي هدفمند كردن يارانه در كشور است.وي در خصوص خدمات دندانپزشكي نيز گفت: در بحث دندانپزشكي دولت به دو گونه عمل مي نمايد: (پرداخت سرانه براي بهداشت دهان و دندان و پرداخت هزينه براي درمان بيماريهاي دهان و دندان) و عنوان داشت: خدمات جديد دندانپزشكي از قبيل: روكش دندان، ارتودنسي،روت كانال و ايمپلنت جزو خدمات زيبايي بوده و خارج از تعهدات بيمه پايه مي باشد. در سال گذشته با هماهنگي و همكاري مجلس شوراي اسلامي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تلاش شد تا ۱۰ ميليارد تومان بابت درمان كامل دهان و دندان كودكان ۶ تا ۱۲ ساله در اختيار سازمان بيمه خدمات درماني و وزارت بهداشت و درمان قرار گيرد تا در بزرگسالي آنان پرداخت هزينه دهان و دندان در جامعه كشور و مشكلات آن برطرف گردد كه آئين نامه آن بايد به تصويب هيأت وزيران رسيده تا به محض تصويب به مرحله اجرا درآيد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |