پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۰ - Oct 20, 2005
تشديد فعاليتهاي ديپلماتيك
پيرامون پرونده هسته اي ايران
علي لاريجاني به آفريقاي جنوبي، مهدي صفري به سنگاپور و سعيد جليلي به آمريكاي لاتين رفتند
005379.jpg
گروه سياسي: قريب به يك ماه مانده تا زمان برگزاري اجلاس ماه نوامبر شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي، فعاليتهاي ديپلماتيك طرفين درگير در پرونده هسته اي ايران تشديد شده است.
اجلاس پاييزي شوراي حكام در حالي برگزار مي شود كه اين شورا در نشست قبلي خود قطعنامه اي عليه فعاليتهاي هسته اي تصويب كرد كه براساس بند دوم آن بررسي قصورهاي ايران در گزارش اقدامات هسته اي، در صلاحيت شوراي امنيت سازمان ملل متحد است. البته اين بند، زمان خاصي را براي اين امر مشخص نكرد و از دبيركل خواست تا در اجلاس بعدي، گزارشي ديگر از همكاري هاي ايران با آژانس به شورا ارائه كند.
به اين ترتيب، كشورهاي حساس نسبت به پرونده ايران از جمله آمريكا، اجلاس آتي شوراي حكام را زمان اصلي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت مي دانند و از هم اكنون تلاشهاي ديپلماتيك خود را براي اين هدف تشديد كردند.
در مقابل اين اقدام، ديپلماتهاي ايران نيز دست به طراحي هاي جديدي زده اند و بر فعاليت ديپلماتيك خود افزوده اند. پس از سفر چند روز پيش منوچهر متكي وزير امور خارجه به چين، روز سه شنبه علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به آفريقاي جنوبي سفر كرد.
آفريقاي جنوبي و شخص رئيس جمهور آن تابو امبكي تاكنون نقش فعالي در گفتگوهاي هسته اي ايران و طرفهاي اروپايي و حتي آژانس انرژي اتمي داشته اند. آفريقاي جنوبي علاوه بر عضويت دائم در شوراي حكام يكي از سران گروه غيرمتعهدهاست كه نفوذ و ابتكار بالايي در مباحث ديپلماتيك دارد. چندي پيش آفريقاي جنوبي پيشنهاد جديدي به طرفهاي مذاكرات هسته اي (ايران و سه كشور انگلستان، فرانسه و آلمان) ارائه كرد كه براساس آن غني سازي اورانيوم در ايران در دو مرحله انجام مي شود كه بخشي از اين مراحل در آفريقاي جنوبي انجام مي شود. اين پيشنهاد با استقبال جدي طرفين مواجه نشد اما هر دو طرف گفتگوها اعلام كردند آن را بررسي خواهند كرد. دكتر لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در دور اول ديدارهاي خود با تابوامبكي ضمن تشكر از فعاليتهاي نمايندگان آفريقاي جنوبي در نشست ماه سپتامبر شوراي حكام بر ضرورت ادامه اين رويكرد منطقي و مثبت در نشست نوامبر آينده اين شورا تأكيد كرد و خواستار برخورد فعالتر آفريقاي جنوبي جهت جلوگيري از تأثيرپذيري سياسي آژانس و ابتناي مصوبات آن بر موازين بين المللي از جمله NPT در مورد پرونده ايران شد.
در كنار سفر علي لاريجاني به پرتوريا مهدي صفري معاون آسياي وزارت امور خارجه هم روز سه شنبه به آسياي دور سفر كرد. او در اين سفر ابتدا به سنگاپور و سپس مالزي و اندونزي رفت و ديدگاه هاي كشورمان در زمينه سياست خارجي به ويژه حقوق ايران در پرونده هسته اي را تشريح كرد.
دكتر سعيد جليلي معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه هم ديروز رهسپار آمريكاي لاتين شد تا ضمن بررسي راه هاي تحكيم روابط با كشورهاي طرف مذاكره در مورد فعاليتهاي هسته اي ايران بحث و گفتگو كند.
حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ديروز در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان با اشاره به اين كه رايزني با كشورهاي مختلف در دستور كار ايران قرار دارد، تشديد تحركات ديپلماتيك كشورمان در مورد تأكيد تهران بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را اعلام كرد.در طرف مقابل نيز تحركات ديپلماتيك آمريكا و اروپا در مورد پرونده هسته اي ايران مدتي است كه شدت يافته است.
هفته گذشته كاندوليزا رايس وزير امورخارجه ايالات متحده در سفرهاي ويژه اي به مسكو، لندن و پاريس با مقامات اين كشورها در مورد اعزام ايران به تعليق فعاليتهاي هسته اي در اصفهان براي كسب اعتماد بين المللي گفتگو كرد. رايس ضمن اينكه خواستار ازسرگيري مذاكرات ايران و اروپا بود از تهديد صريح ايران به طرح پرونده اش در شوراي امنيت هم دريغ نكرد.
وزير امور خارجه آمريكا روز گذشته در گفتگو با كوفي عنان دبير كل سازمان ملل به برنامه هسته اي ايران هم پرداخت هرچند از جزييات اين مذاكره خبري منتشر نشد. روزنامه عربستاني الوطن نيز از بررسي برنامه مشترك اروپا و آمريكا درباره ايران در واشنگتن خبر داد. به نوشته اين روزنامه نمايندگان اتحاديه اروپا و آمريكا در نشست مشتركي كه از روز سه شنبه آغاز شده توافقنامه مشترك در باره مسئله هسته اي ايران و احتمال ارجاع آن به شوراي امنيت را بررسي مي كنند.
005376.jpg
نيكلاس برنز مرد شماره دو وزارت امور خارجه آمريكا نيز به زودي راهي دهلي  پايتخت هندوستان مي شود. هندوستان كه پيش از اجلاس قبلي شوراي حكام همواره از طرف هاي همكار ايران در آژانس بود در نشست شهريور ماه شوراي حكام به قطعنامه عليه ايران رأي موافق داد و در مرحله فعلي از طرفهاي مورد مشورت ايران حذف شد. برنز در آستانه سفر به دهلي گفت: رأي مثبت هند به قطعنامه شوراي حكام درباره ايران مخالفت كنگره آمريكا با همكاري اين كشور و آمريكا در زمينه اتمي را مرتفع كرده است. معاون سياسي وزارت امور خارجه آمريكا با اشاره به اين كه ايران مسأله مهمي براي آمريكاست افزود: ما توجه زيادي به اين كشور داريم و تمايل داريم شاهد آن باشيم كه ناتو در آينده در اين باره مذاكره داشته باشد.
با نزديكتر شدن زمان اجلاس شوراي حكام روند فعاليتهاي ديپلماتيك ايران و آمريكا تندتر نيز مي شود و اما در اين ميان جاي گفتگوي اروپا با ايران خالي است. ايران ده روز پيش در بيانيه اي خواستار گفتگوي بي قيد و شرط با اروپا شد كه اروپايي ها پس از استقبال جزيي اوليه از اين پيشنهاد پاسخ مناسبي به اين پيشنهاد ندادند. اظهارات مقدماتي نمايندگان اروپا هم حاكي از تأكيد ايشان بر آغاز مذاكرات از مرحله توافقنامه پاريس (تعليق فعاليتهاي هسته اي در اصفهان) بود كه مورد قبول ايران نيست.

يك سازمان بين المللي تناقض قوانين ضدتروريسم
رابا حقوق بشر بررسي مي كند
ايرنا: يك  سازمان  بين المللي  مدافع  حقوق  بشر با تشكيل  يك  گروه  پژوهشي ، در نظردارد تا انطباق  يا تناقض  قوانين  مبارزه  با تروريسم  با موازين  حقوق  بشر در كشورهاي  مختلف  را مورد بررسي  قرار دهد.
به  گزارش  بي .بي. سي ، اين  هيات  به  مدت  ۱۸ ماه  از تعدادي  ازكشورها ديدن  خواهد كرد و علاوه  بر مطالعه  قوانين  اين  كشورها در مقابله  وپيشگيري  از تروريسم  به بررسي  نحوه  اجراي  اين  قوانين  و تاثير آن بر آزادي هاي  مندرج  در قوانين  و پيمانهاي  بين المللي  ناظر بر حقوق  بشرخواهد پرداخت .
اين  گروه  تحقيق ، توسط نهاد موسوم  به  كميسيون  بين المللي  حقوقدانان ، مستقر در ژنو سوئيس  تشكيل  شده  است .
از جمله  اعضاي  اين  گروه  مري  رابينسون  رئيس  سابق  كميسيون  حقوق  بشر سازمان  ملل  متحد، حنا جيلاني  از بنيانگذاران  كميسيون  دفاع  از حقوق  بشر در پاكستان  و آرتور چاسكالسون  كه  وكالت  نلسون  ماندلا رئيس  جمهوري  سابق آفريقاي  جنوبي  را در زمان  محاكمه  وي  در رژيم  تبعيض  نژادي  اين  كشور برعهده  داشت ، مي باشند.
ماموريت  هيات  تحقيق  شامل  بررسي  مواردي  مانند بازداشت  بدون  محاكمه ، زندان  انفرادي  و كاربرد شكنجه  در اخذ اعتراف  از مظنونين  به  تروريسم  است .
اعضاي  اين  هيات  در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  در ژنو، برنامه  كاري  خود را تشريح  كردند.
برخي  از كشورهايي  كه  اين  هيات  به  آنها سفر خواهند كرد، شامل  پاكستان ، پرو، ايالات  متحده  و بريتانياست .
اين  هيات  در جريان  ماموريت  خود با مقامات  دولتي ، كارشناسان  حقوقي  و مردم  عادي  در كشورهاي  مورد نظر گفت  و گو و از آنان  نظرخواهي  خواهد كرد.
احتمال  نقض  آزاديهاي  اساسي  مندرج  در پيمان هاي  بين المللي  مربوط به  حفظ حقوق  بشر با قوانين  ضد تروريسم  و نحوه  اجراي  آنها در كشورهاي  مختلف ، در سال هاي  اخير مورد توجه  نهادهاي  ملي  و بين المللي  مدافع  حقوق  بشر بوده است .
كشورهاي  فاقد نظام هاي  دمكراتيك  همواره  اقدامات  خود در سلب  آزاديهاي اساسي  را بر مبناي  لزوم  حفظ امنيت  و مقابله  با تروريسم  توجيه  كرده  اند، اما در سال هاي  اخير اقدامات  تعدادي  از كشورهاي  آزاد جهان  در پيشگيري  از حملات  تروريستي ، مورد انتقاد برخي  از مدافعان  حقوق  بشر قرار گرفته  است .

ديدار نخست وزير لبنان با عباس، دوويلپن و رودلارسن
در پاريس
ايسنا: محمود عباس و فواد سنيوره در نشستي كه تحت حمايت سازمان ملل در پاريس انجام شد، به اين توافق رسيدند كه عرضه نامحدود سلاح  و فعاليت  مبارزان فلسطيني در اردوگاه هاي آوارگان لبنان براي اين كشور مضر است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان و فواد سنيوره، نخست وزير لبنان پس از گفت وگويي ۴۵ دقيقه اي در بيانيه مشتركي نسبت به وجود تسليحات و گروه هاي مبارز فلسطيني در اردوگاه هاي آوارگان لبنان ابراز نگراني كرده و اعلام كردند، اين امر بر استقلال و حاكميت لبنان تاثير منفي مي گذارد.
عباس به خبرنگاران گفت: فلسطينيان بايد به خاطر بياورند كه آنها در لبنان مهمان هستند و فراي قانون نيستند.
سنيوره نيز اظهار داشت: حضور مبارزان مسلح فلسطيني در خارج از اردوگاه هاي آوارگان لبنان مفيد نيست و مقامات رسمي بايد مذاكرات بيشتري را درخصوص چگونگي جمع آوري تسليحات در اين اردوگاه ها به انجام رسانند.
سنيوره خاطرنشان كرد: ما ديدگاه مان را مبني بر اينكه حضور پرسنل مسلح و تسليحات در خارج از اين اردوگاه ضروري و مثمرثمر نيست، بيان كرديم.حضور پرسنل صلح در اين اردوگاه ها بايد سازماندهي شود.
يك مقام لبناني گفت: آنها هم چنين درباره امكان گشايش سفارت فلسطين در لبنان براي اولين بار و روابط اجتماعي و اقتصادي گفت وگو كردند.
روزنامه ديلي استار نيز نوشت: سنيوره در ديدار با تري رود لارسن، فرستاده ويژه سازمان ملل درخصوص اجراي قطعنامه ۱۵۵۹ شوراي امنيت سازمان ملل گفت وگو كرد.
استفان دوجاريك، سخنگوي كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل اعلام كرد: لارسن پس از سفرش به پاريس راهي لندن مي شود و در اين كشور با جك استراو، وزير امور خارجه انگليس ديدار و درخصوص اجراي اين قطعنامه با او وارد مذاكره مي شود.
لارسن ديروز گزارشش را درخصوص قطعنامه ۱۵۵۹ به شوراي امنيت ارايه كرد.
شوراي امنيت ۲۱ اكتبر گزارشي را درخصوص اين قطعنامه ارايه مي كند.
سنيوره هم چنين در ديدار با حريري و فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه فرانسه درباره نشست هاي اخيرش با كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا گفت وگو كرد.
سنيوره هم چنين با دومينيك دوويلپن، نخست وزير فرانسه ديدار كرد.
دوويلپن پس از ديدار با سنيوره گفت:فرانسه مي خواهد روابط تاريخي اش با لبنان را از طريق توسعه همكاري دو جانبه عميق تر كند.
وي اظهار داشت: دوستي ميان اين دو كشور به مدت ها قبل باز مي گردد و شما مي دانيد فرانسه تا چه اندازه از تلاش هاي دولت لبنان در اين دوره  حمايت مي كند.
نخست وزير فرانسه افزود: پاريس مي خواهد به لبنان به منظور برگزاري كنفرانس برنامه ريزي شده كشورهاي دوست كمك اقتصادي كند.
وي ادامه داد: ما به طور طبيعي آماده ايم تا همكاري دو جانبه مان را با اين كشور كه دوست بزرگ ماست، پيگيري كرده و افزايش دهيم.
سنيوره تأكيد كرد: به رغم نگراني هاي بين المللي ايجادشده از زمان ترور رفيق حريري، نخست وزير سابق لبنان امنيت در كشورش بسيار بهتر است.

نماز جمعه اين هفته
به امامت مقام معظم رهبري اقامه مي شود
ايسنا: همزمان با سومين جمعه از ماه مبارك رمضان، نماز جمعه تهران اين هفته به امامت حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه مي شود.
ستاد نماز جمعه تهران در اطلاعيه اي اعلام كرد: در سومين جمعه از ماه پرفيض رمضان و در آستانه ليالي قدر و ايام سوگواري مولي الموحدين ، نماز جمعه تهران اين هفته با حضور گسترده مردم مؤمن و روزه دار به امامت ولي امر مسلمين، حضرت آيت الله خامنه اي اقامه مي شود.

براساس مصوبه ديروز مجلس
دولت مكلف به ايجاد صندوق اندوخته ازدواج جوانان شد
005373.jpg
گروه سياسي: در جلسه علني روز گذشته طرح يك فوريتي اصلاح بند ب تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۸۴ مربوط به برقي كردن چاه هاي كشاورزي به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در مقدمه اين طرح آمده است: با توجه به اينكه اعتبار مربوط به برقي كردن چاههاي كشاورزي مصوب بودجه هاي سالانه در سنوات قبل هميشه براي طرحهاي توليد، انتقال و توزيع نيرو اختصاص داده مي شدتا اجراي اين كار روند مطلوبي داشته باشد متاسفانه در بودجه سال ۱۳۸۴ كلمه توزيع نيرو لحاظ نشده است لذا دستگاه اجرايي مربوطه و كشاورزان براي اجرايي كردن اين بند با مشكل جدي مواجه شده اند و در ارتباط با خطوط توزيع هيچ اعتباري قابل مصرف نمي باشد.
براساس اصلاحيه اين بند عبارت توزيع بعد از كلمه انتقال اضافه شد.
همچنين، طرح الحاق يك تبصره به ماده ۹۹ قانون برنامه چهارم با ۱۶۹ راي مثبت به تصويب رسيد. براساس اين طرح الحاقي از ابتداي سال ،۸۳ تا زمان تصويب سند راهبردي خدمات رساني به ايثارگران (خانواده معظم شهداء يا جانبازان، آزادگان و خانواده آنان) دولت موظف است كماكان بند ج ماده ۳۷ قانون برنامه را اجرا نمايد.
مجلس ديروز شور دوم طرح تسهيل ازدواج جوانان را كه داراي ۱۴ ماده مي باشد در دستور كار خود قرار داد و ۲ ماده از طرح مذكور را به تصويب رساند.
براساس ماده يك اين طرح، به منظور توانمندسازي جوانان براي تشكيل خانواده، دولت مكلف است صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ايجاد نمايد.
اساسنامه صندوق شامل ماهيت صندوق، منابع مالي، اركان، شرح وظايف صندوق و نحوه عضويت در آن ظرف سه ماه از تصويب اين قانون توسط دولت تهيه و جهت تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
براساس ماده ۲ طرح مذكور، دولت مكلف است علاوه بر استفاده از منابع بودجه سنواتي پيش بيني شده از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان به مزدوجين نيازمند به اجاره مسكن با حسن تشخيص كميته سامان ازدواج با توجه به امكانات صندوق، وام وديعه مسكن پرداخت كند.
طرح مذكور در زمستان سال گذشته توسط عده  اي از نمايندگان به مجلس ارائه شد كه فوريت آن در جلسه هشتم دي سال گذشته به تصويب نمايندگان رسيد.
شايان ذكر است، جلسه بعدي مجلس بعد از يك هفته تعطيلات هشتم آبان برگزار مي شود.

در حاشيه
* قيصر صالحي، نماينده دير و كنگان گفت: وزير كشور براي انتخاب استانداران از همه نيروهاي خدمتگزار استفاده كند و مرزبندي نداشته باشد متاسفانه وزير كشور براي انتخاب استانداران از ميان نيروهاي كارآمد وزارت اطلاعات در اين وزارتخانه منعي ايجاد كرده است .اين مرزبندي هيچ وجاهت منطقي و قانوني ندارد.
* عليرضا زاكاني، عضو شوراي مركزي فراكسيون اكثريت گفت: همان طور كه احمدي نژاد از آقاي خاتمي انتظار داشت كه در جلسات هيات وزيران شركت كند، انتظار مي رود منعي براي حضور شهردار تهران در دولت وجود نداشته باشد. ما انتظار داشتيم آقاي احمدي نژاد كه آسيب خورده تصميم غلط عدم حضور شهردار تهران در دولت بود به تبع آن از آقاي قاليباف دعوت مي كرد.
* حداد عادل در پاسخ به تذكر محسني نماينده چالوس و نوشهر مبني بر اينكه به دليل پيگيري اجراي بزرگراه تهران _ شمال و اعتراض به روند احداث اين بزرگراه از وي به دادسرا شكايت شده و كسي از مجلس وي را همراهي نكرده گفت: مجلس از حقوق و مصونيت نمايندگان طبق قانون دفاع مي كند اما اگر به شخصي توهين يا افترا زده شده باشد جزء حقوق نماينده نيست.
* چند تن از نمايندگان از هيات رئيسه خواستند لايحه تمديد مهلت  آزمايش آيين دادرسي كيفري را كه روز گذشته در جلسه عمومي راي نياورد مجدد به راي بگذارند.
حداد در پاسخ به تذكرات اين نمايندگان گفت: تذكرات شما به هيچ وجه وارد نيست چرا كه راي گيري انجام شده و قابل تكرار نيست و اگر به گفته شما نمايندگان متوجه نبودندبه چه چيزي راي مي دهند، اين مساله باعث مي شود از اين به بعد نيز دقت كنند البته اگر برخي همكاران اين گفته شما را توهين تلقي نكنند.
* حداد عادل، رئيس مجلس گفت: مجلس شوراي اسلامي بعد از تعطيلات جلسات علني در آبان ماه، ميزبان قوه قضائيه خواهد بود و در اين جلسه مسائل مربوط به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مطرح و بررسي خواهد شد. اين جلسه به صورت غيرعلني و غيررسمي برگزار مي شود.
* غلامعلي حداد عادل در جلسه علني روز گذشته همچنين از عموم ملت و نمايندگان مجلس خواست با برگزار ي باشكوه راهپيمايي روز قدس اجازه ندهند آرمان فلسطين تحت تاثير سياست بازيها و داد و ستدها قرار گيرد.
* سعيد ابوطالب نماينده تهران و عضو كميسيون فرهنگي مجلس روز گذشته در تذكري به منوچهرمتكي وزير امورخارجه، خواستار جلوگيري از پخش برنامه هاي ضاله شبكه يورو.تي.وي لندن در ايران شد.
وي در تذكري مكتوب كه غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس آن را در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس قرائت كرد، از وزير امور خارجه خواستار پيگيري موثر در اعمال فشارهاي ديپلماتيك عليه استعمار انگليس براي جلوگيري از پخش برنامه هاي ضاله شبكه يورو.تي.وي از لندن شد.
همچنين اسماعيل گرامي مقدم نماينده بجنورد و جهانبخش محبي نيا نماينده مياندوآب نيز در تذكري مكتوب به رئيس جمهوري، خواستار رفع توقيف سايت بازتاب شدند.
* محسن كوهكن سخنگوي هيات رييسه مجلس روز گذشته در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: حضور قاليباف به عنوان شهردار پايتخت در جلسات دولت لازم است اما حاضر شدن چمران بي معنا به نظر مي رسد.
وي با بيان اين مطلب اظهار داشت: همانطور كه حضور برخي را در جلسات هيات دولت ضروري مي دانيم، حضور عده اي ديگر كه فاقد سنخيت با كابينه هستند را بي معنا مي دانيم.

الهام: روابط اقتصادي با ديگر كشورها براساس
اصل موازنه سياسي تنظيم مي شود
ايسنا: رييس دفتر رييس جمهور درباره برخي شنيده ها مبني بر قطع واردات كالا از كشورهايي همچون كره جنوبي و بريتانيا گفت: «روابط و موضع گيري هاي سياسي قطعا بر مسايل و روابط اقتصادي تاثير گذار است.»
الهام تاكيد كرد: «روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي ايران با ديگر كشورها مجموعه اي به هم پيوسته است و اين مسايل بر يكديگر اثر دارند.»
وي گفت: «روابط و موضع گيري هاي سياسي قطعا برمسايل اقتصادي تاثيرگذار است و اين ارتباط تنگاتنگ به صورت مجموعه اي هماهنگ در سراسر بخش هاي دولت ديده مي شود.»
رييس دفتر رييس جمهور خاطر نشان كرد: «روابط اقتصادي با ديگر كشورها براساس موازنه  سياسي تنظيم مي شود.»
اين درحالي است كه خبرگزاري رويتر ديروز به نقل از مقامات كره  جنوبي گزارش داد: «به نظر مي رسد ايران در تلافي راي مثبت سئول به قطعنامه  شوراي حكام عليه ايران، واردات از اين كشور را ممنوع كرده است.»
اين خبرگزاري انگليسي افزود: «ايران ماه گذشته اعلام كرد كه ممكن است از روابط تجاري براي مجازات كشورهايي كه به قطعنامه  شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي عليه ايران راي مثبت داده اند، استفاده كند.»
رويتر به نقل از يك مقام كره  جنوبي كه تلفني با اين خبرگزاري صحبت كرد، افزود: «ما سعي مي كنيم گزارش هايي را كه در اين باره مطرح شده است، بررسي كنيم.»
وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: «به نظر مي رسد اين ممنوعيت اعمال شده است.»اين درحالي است كه وزير بازرگاني كشورمان در جمع خبرنگاران اين خبر را بطور رسمي تاييد نكرد.
ميركاظمي گفت: «بهتر است اين سئوال را از گمرك بپرسيد.»
وي درعين حال گفت: «ما بايد در همه موارد منافع ملي را درنظر داشته باشيم و اين نگاه در مورد كشورهايي كه با بي عدالتي با ما برخورد مي كنند نيز صادق است. ما تاكيد داريم كه در بحث تجارت خارجي ابتدا بايد اقتدار ملي را درنظر گرفت.»
ميركاظمي گفت: «نبايد به هيچ وجه نگران باشيم؛ چراكه اگر ضوابط و مقررات تجارت را تسهيل كنيم و بطور جدي دنبال آن باشيم بسياري از موانع رفع خواهد شد.»
براساس اين گزارش، يك مقام آژانس تجاري اين كشور خاطرنشان كرد كه گمرك ايران از ارايه  مجوز براي ورود محصولات كره  جنوبي به اين كشور جلوگيري كرده است.
وي افزود: «مشخص نيست كه اين نپذيرفتن به معناي اعمال ممنوعيت كلي تهران در خصوص صادرات كره  جنوبي است يا خير.»
براساس اطلاعات آژانس ارتقاي سرمايه گذاري تجاري كره، ايران يكي از بزرگترين بازارهاي صادراتي كره محسوب مي شود و صادرات سئول به ايران در سال گذشته بالغ بر۱/۲ ميليارد دلار بوده است.

رئيس جمهور در ديدار دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه علم وصنعت:
تدابير اتخاذشده در زمينه  مسئله هسته اي
منطقي و قانوني است
ايسنا : دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه علم و صنعت با احمدي نژاد رئيس جمهور ديدار كردند.
رئيس جمهور در اين ديدار صميمي، جوانان را سرمايه هاي ارزشمند نظام جمهوري اسلامي دانست و ابراز اطمينان كرد كه با كمك همين نيرو هاي جوان مي توان كشور را ساخت.
احمدي نژاد انقلاب اسلامي ايران را نهضتي فراگير و مردمي و نه متعلق به يك طبقه خاص دانست و افزود : حركت تاريخي و پوياي ملت بزرگ ايران، در حقيقت گامي بلند در ادامه حركت انبياي الهي و در جهت بسط عدالت و يكتاپرستي و در تداوم آرمان نهايي ارسال رسل و نزول كتب بود.
رئيس جمهور اجراي عدالت را از سخت ترين مراحل انقلاب دانست و با اشاره به تحولات و اصلاحاتي كه در اقتصاد و فرهنگ كشور در حال انجام است گفت: اصلاح سيستم بانكي كشور تاثير مستقيمي بر كل اقتصاد كشور خواهد داشت.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود مواضع و ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران را در ارتباط با مساله انرژي هسته اي تشريح كرد و تدابير اتخاذ شده در اين زمينه را منطقي، قانوني و بر اساس مقررات و ضوابط بين المللي دانست.
در اين ديدار چند تن از دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه علم و صنعت، نظرات، پيشنهادها و انتقادات خود را نسبت به مسائل سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و دانشگاهي كشور بيان كردند و توجه بيش از پيش دولت به مشكلات جوانان از جمله دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه ها شامل اشتغال، وضعيت تحصيلي و آموزشي، نقل و انتقالات دانشجويي، خدمت سربازي و ازدواج خواستار شدند.

رئيس جمهور در حاشيه ديدار با اهالي فرهنگ و رسانه:
ترور و ناامني شيوه برخورد اشغالگران است
005370.jpg
ايسنا: رئيس جمهور گفت: از وقتي كشور عراق اشغال شده، ناامني و ترور در اين كشور و كشورهاي همجوار توسعه يافته است و ترور و ناامني شيوه برخورد اشغالگران است.
دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه ي ديدار خود با نمايندگان اهل قلم و فرهنگ و هنر در جمع خبرنگاران درباره ي حادثه ي بمب گذاري اخير در اهواز كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از هموطنان مان شد، افزود: در حادثه ي پيش آمده در اهواز، مشابهت هاي زيادي را با حوادث قبلي - كه انگليس در آن دخالت داشته است - ديده ايم.
هيچ دليلي براي دست نداشتن و چيزي كه شك ما را نسبت به اين كشور رد كند، وجود ندارد.
ما به خوبي رفتار اين كشورها را مي شناسيم، در جايي كه صددرصد بدهكار هستند معمولا از موضع مدعي وارد مي شوند.
وي با بيان اين كه ترور و ناامني شيوه برخورد كشورهاي اشغال گري چون انگليس است، حوادث بصره و كشتار مردم عراق را يادآور شد و در ادامه تأكيد كرد: اما فرهنگ ما اجازه نمي دهد تا زماني كه درخصوص اين موضوع به قطعيت نرسيده ايم، اظهارنظر قاطعي داشته باشيم.
در عين حال كه ترديد ها و شواهد در اين باره نسبت به دخالت اشغالگران عراق به ويژه انگليس جدي است.
وي اظهار اميدواري كرد: مسئولان امنيتي و دستگاه سياست خارجي كشور به زودي نتايج بررسي ها را اعلام كنند.
احمدي نژاد، درباره ي ادعاي مقامات انگليس مبني بر دخالت ايران در عراق گفت: ما شاهد صحنه اي هستيم كه از يك سو تاسف بار و از سوي ديگر مضحك است؛ تاسف از اين جهت كه مردم عراق امروز دين و جان و مالشان از سوي مدعيان آزادي، لگدمال مي شود و جنبه مضحك آن اينكه، كساني كه از هزاران كيلومتر دورتر سرزميني را تحت اشغال خود درآورده و با سلاح به مردم زور مي گويند، در مقابل همه اين اقدامات، ديگران را متهم به دخالت در امور داخلي عراق مي كنند.
وي گفت: آنها بر اين تصور هستند كه دنيا در بي خبري و عقب ماندگي صرف به سر مي برد و از تشخيص شرايط و موقعيت هايي در مناطق مختلف ناتوان هستند.
رئيس جمهور ابراز كرد: اميدوارم به زودي مردم عراق بر سرنوشت خود حاكم شوند و شاهد خروج اشغالگران از اين كشور باشيم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چه تمهيدي براي انجام مذاكراتي موثر با كشورهاي مهم و تاثيرگذار در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي از سوي دستگاه ديپلماسي كشور اتخاذ خواهد شد تا تجربه ي هند تكرار نشود؟ گفت: هند تحت فشار و تهديد بود و نسبت به اين موضوع صريحا اعلام كرده بود كه با تهديد مواجه است.
احمدي نژاد با بيان اين كه از دوستان هندي خود گله مند هستيم گفت: البته انتظار نداشتيم كشور مقتدري مثل هند در مقابل تهديدات برخي كشورها كه معتقديم واقعا ناتوانند و فقط با تهديد زنده هستند، تصميمي را اتخاذ كنند كه بر روابط دوستانه اش با ايران خلل وارد كنند.
رئيس جمهور تصريح كرد: در عين حال براي اولين بار در شوراي حكام آژانس در موضوعي اجماع اعضا شكسته شد كه اين يك اتفاق بسيار مهم بود.
وي همچنين خاطرنشان كرد:  رابطه ي ايران با هند بسيار عميق و تاريخي است و در آينده نيز گسترش مي يابد.
احمدي نژاد درباره ي اعمال محدوديت هاي اقتصادي درمورد برخي كشورها با اشاره به موضوع رابطه ايران و هند گفت: روابط ما با هند در حال گسترش است و كليت كشور از توسعه اين روابط به طور جدي حمايت مي كند.
وي همچنين درباره ي زمان اعلام وزراي باقي مانده از كابينه به خبرنگاران گفت: تا آخر مهرماه وزيرهاي خود را اعلام مي كنم.
گفتني است در جريان افطار اهالي فرهنگ، هنر و رسانه با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس جمهور، اهالي فرهنگ و رسانه به بيان مسائل و مشكلات خود پرداختند.
محمود دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات به عنوان اولين سخنران وبه نمايندگي از روزنامه نگاران با استقبال از انتخاب يك عنصر رسانه اي به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد : اگر چه به آقاي مسجد جامعي به خاطر خدماتش وفادار هستيم اما آقاي صفار هرندي در جمع هنرمندان اهالي فرهنگ و مطبوعاتي ها عنصري عزيز ، صميمي و همراه با سعه صدر است .
مدير مسئول روزنامه اطلاعات در ادامه به مشكلات مطبوعات و اهالي قلم اشاره كرد و گفت: جامعه مطبوعاتي ما با دردها و رنج هاي فراواني روبرو است كه اميدواريم در يك فضاي تخصصي تر، اهالي مطبوعاتي ميزبان رئيس جمهور بوده و نزديك تر و صميمي تر، مشكلات خود را بيان كنند.
علي نصيريان نيز به نمايندگي از بازيگران و فعالان عرصه هنرهاي نمايشي نيز به عنوان سخنران بعدي با تاكيد بر اينكه هنر در عين بالندگي خود هيچگاه از حمايت اهالي قدرت و دين بي نياز نبوده، تصريح كرد:  هنر نمايش مانند ديگر عرصه هاي هنر و شايد بيش از آن به حمايت دولت نيازمند است و اين نبايد به بودجه سالانه خلاصه شود بلكه حمايت وسيع تر و جدي تر دولت را مي طلبد.

كريمي راد خبر داد:
تعيين قضات ويژه براي رسيدگي به پرونده
بمب گذاري اهواز
ايسنا: وزير دادگستري، درباره حوادث اخير اهواز و دستگيري عاملان آن گفت: «در رابطه با بمب گذاري هاي اهواز كه قبل از انتخابات صورت گرفت ۲۷ نفر بازداشت شدند، اما درباره حادثه اخير، تعدادي دستگير شدند و قضات ويژه اي هم پيش بيني شده و براي رسيدگي به اين پرونده ابلاغ دارند و از قضات باتجربه استفاده شده است.»
وي ادامه داد: «اميدواريم به زودي شاهد رسيدگي نهايي در برخي از اين پرونده ها باشيم و بتوانيم نتيجه رسيدگي قضايي را به مردم اعلام كنيم.»
كريمي راد تأكيد كرد: «دستگاه قضايي، دستگاه هاي اطلاعاتي و انتظامي به دنبال اين هستند كه ريشه اين فتنه اي كه طبق بررسي در مواردي با خارج از كشور مرتبط مي شود، خشكانده شود.»

متكي: وزارت خارجه براي آزادي ديپلماتهاي
ربوده شده ايراني از هيچ كوششي فروگذار نمي كند
فارس: وزير امور خارجه عصر سه شنبه در ديدار جمعي از خانواده هاي شهدا، ايثارگران و ديپلماتهاي ربوده شده در لبنان، گفت: وزارت امور خارجه براي آزادي ديپلماتهاي ربوده شده  از چنگ رژيم صهيونيستي، از هيچ كوششي فروگذار نخواهد كرد.
منوچهر متكي با اشاره به نقش شهداي عزيز وزارت امور خارجه در تحكيم نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: شهداي گرانسنگ و عزيز وزارت امور خارجه در سنگر دفاع از نظام جمهوري اسلامي ايران در جبهه هاي جنگ تحميلي رژيم بعث صدام و مزارشريف و ديگر مناطق، افتخارآفرين معنويت و دفاع از منافع و اهداف متعالي جمهوري اسلامي ايران بوده كه ياد و خاطره آنان همواره در اذهان ديپلماتها و كاركنان وزارت امور خارجه باقي و پايدار خواهد ماند.
وزير امور خارجه كشورمان با تبيين شخصيت ۴ ديپلمات ربوده شده جمهوري اسلامي ايران در لبنان تصريح كرد: شخصيت ۴ ديپلمات ربوده شده همواره مورد توجه و احترام مسئولان و دست اندركاران وزارت امور خارجه بوده و ما مصمم با بهره گيري از كليه امكانات، نسبت به تعيين سرنوشت و آزادي آنها از چنگ رژيم صهيونيستي و عوامل آنها اقدام نموده و از هيچ كوششي فروگذار نخواهيم كرد.

نيروهاي امنيتي همچنان
در تعقيب عوامل بمب گذاري هاي اهواز هستند
فارس : فرمانده سپاه جنوب كشور از ادامه تعقيب عوامل بمب گذاري هاي اهواز توسط نيروهاي امنيتي خبر داد.
سردار محسن كاظميني فرمانده قرارگاه كربلا گفت: عوامل بمب گذاري هاي اهواز در عراق و زير نظر انگليسي ها برنامه هاي آموزشي و توجيهي را گذرانده اند.
وي افزود: اين در حالي است كه شبكه الاهوازيه نيز در لندن فعاليت دارد و قرار است كه مدت پخش برنامه هايش افزايش يابد.
كاظميني با بيان اينكه نيروهاي امنيتي ايران بدنبال اعتراف عده اي از دستگيرشدگان، در تعقيب ديگر عوامل خرابكاري ها هستند، گفت: اين عوامل در حزب خلق عرب و نيز حزب دموكراتيك خلق عرب عضويت دارند.
فرمانده لشكر ۷ ولي عصر سپاه همچنين از كشف ساكي حاوي گلوله هاي جنگي در جاده ساحلي پشت دانشگاه شهيد چمران اهواز خبر داد.

استاندار خوزستان : قدرت اقتصادي اين استان
در دست ديگران است
ايرنا: استاندار خوزستان گفت: قدرت اقتصادي خوزستان در اختيار ديگران است و نيروهاي بومي كمتر در اين زمينه به كار گرفته مي شوند.
اميرحيات مقدم در نشست شهرداران خوزستان در سالن استانداري در اهواز افزود: خوزستان تنها استاني است كه در آن بيكاري بالاترين نرخ را دارد و در عين حال بيشترين زمينه اشتغال در اين استان وجود دارد.
وي اضافه كرد: اين مساله به اين دليل است كه از افراد بومي استان كمتر استفاده مي شود و نيروهاي بومي ما بيكار هستند.
حيات مقدم اظهار داشت: بيكاري يكي از مهم ترين چالشهاي استان خوزستان است و اين در حالي است كه به دليل وجود صنايع نفت و پتروشيمي  و برخي صنايع ديگر ما بالاترين آمار شغل را در كشور داريم.
وي ادامه داد: چه معني دارد صنايع و كارخانه هاي مختلفي كه در استان كار مي كنند بيشتر كالاهاي مورد نياز خود را كه در استان هم وجود دارد از خارج از استان تهيه كنند.
استاندار خوزستان گفت: سرمايه هاي زيادي در آخر هر هفته و ماه از خوزستان به سمت استان هاي مرفه كشور خارج مي شوند و اين به سود استان نيست.
وي افزود: متاسفانه با اين همه منابع طبيعي كه در خوزستان وجود دارد شاخص استان در موضوعاتي مانند بيكاري و فقر و محروميت در سطح كشور ۲۸است.
حيات مقدم گفت: رتبه استان خوزستان در كل كشور ۱۷است و اين در حالي است كه در قبل از پيروزي انقلاب اسلامي  اين رتبه پنج بوده است.

باهنر: هم نگران و هم اميدوار به وعده ها هستيم
ايرنا: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ما هم نگران و هم اميدوار به تحقق وعده هاي داده شده هستيم.
محمدرضا باهنر سه شنبه شب در نشست شوراي اداري استان كرمان افزود: همان طوري كه رهبر معظم انقلاب در بياناتشان خطاب به رئيس جمهور و اعضاي كابينه تاكيد فرمودند دولت بايد لحظه ها را مد نظر داشته باشد تا بتواند به وعده ها و تحقق بخشي از اهداف افق ۲۰ ساله كشور جامه عمل بپوشاند.
وي گفت: از اين رو همه آناني كه در جريان كار و مسئوليت هستند فرصتها را غنيمت شمرده و در تحقق اهداف برنامه هاي دولت تلاش مضاعف كنند.
باهنر با اشاره به برنامه چشم انداز ۲۰ ساله افزود: در اين برنامه رشد ۵/۸ درصدي تعريف شده كه تحقق آن بكارگيري تمام ظرفيتهاي موجود را مي طلبد.

استاندار تهران:
هيأت دولت اختيارات استانداران را بازنگري مي كند
فارس: استاندار تهران گفت: با عزمي كه هيأت دولت دارد اختيارات استانداران دوباره بازنگري مي شود.
كامران دانشجو در حاشيه جلسه شوراي اداري شهرستان تهران با اشاره به برنامه هاي استانداري براي رفع مشكل حريم شهر تهران با شهرهاي اطراف گفت: حريم شهر تهران با شهرهاي اطراف كاملا از نظر وزارت كشور مشخص است فقط بايد اين حريم ها رعايت شود، براي رعايت شدن اين حريم ها بايد چاره اي انديشيد.وي درمورد حل مشكل تداخل در حريم شهرهاي جديد استان تهران، گفت: در معاونت فني- عمراني استانداري گروهي گرد هم آمده اند تا اين مشكل را برطرف كنند كه نتيجه كار گروه ظرف يك ماه آينده مشخص مي شود.استاندار تهران خاطرنشان كرد: در رابطه با ساختار ويژه استانداري تهران مجموعه اي در حدود ۱۶۰۰ صفحه را به وزارت كشور ارسال كرده ايم كه حتما براي بازنگري درمورد اختيارات استانداري ها مورد استفاده هيأت دولت قرار مي گيرد.

كروبي خطاب به اصلاح طلبان: هر كس مسير خود را طي كند
ايسنا: مراسم افطاري از سوي مهدي كروبي در حسينيه شماره ۲ جماران با حضور شخصيت هايي از جمله سيد محمد خاتمي برگزار شد.
مهدي كروبي در حاشيه ي اين مراسم درباره ي علت انتشار سخنانش در جلسه اخير جبهه ي اصلاحات به خبرنگاران گفت: يك روزنامه عكسي به همراه مطلبي گنگ از آن جلسه منتشر كرد و به همين دليل لازم ديدم متن سخنرانيم را منتشر كنم. دبيركل حزب اعتماد ملي درباره ي ضرورت اجماع اصلاح طلبان گفت: نظر ما اين است كه مسير هر كسي براي خودش محترم است و هر كس مسير خود را طي كند. كروبي گفت: معتقديم هر كس كار خود را انجام دهد بهتر است، با مشاجره كار درست نمي شود. ما كار خود را مي كنيم، آن ها هم كار خود را انجام دهند.
وي به انتقاداتي كه در زمان انتخابات از وي مطرح شده بود اشاره كرد و گفت: آن ها معتقدند كه ما كار اشتباهي مي كرديم، حالا چرا به دنبال گرايشي مي آيند كه با آن مشكل دارند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |