پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۰ - Oct 20, 2005
وزير بازرگاني:
طرح تثبيت قيمتهاباوجود تورم بي معني است
* كارخانجات توليد كننده عامل برهم ريختگي بازارسيمان هستند
* تعرفه واردات خودرو كاهش نمي يابد
005481.jpg
عكس:فارس
مهر: وزير بازرگاني براي اولين بار در يك نشست خبري با خبرنگاران به طور مفصل درباره دلايل بازگشت سيمان به سبد حمايتي، طرح تثبيت قيمتها، افزايش قيمت كالاهاي اساسي و تعرفه واردات خودرو توضيح داد.
سيدمسعود ميركاظمي در جمع خبرنگاران با اشاره به اين كه براي خروج سيمان از سبد حمايتي نيازمند برنامه ريزي جامع هستيم، گفت: براي خروج سيمان از سبد حمايتي بايد مردم را در نظر گرفت و طرح رقابتي شدن سيمان زماني امكانپذير است كه توليدكننده به تعهدات خود عمل كند.
وي پرداختن به سود كم دركوتاه مدت، عدم پرداخت يارانه، صادرات بي حساب را ازعوامل آشفتگي و عدم تنظيم بازارذكر كرد و افزود: كارخانجات توليدكننده سيمان بهترين فرصت براي رقابتي شدن سيمان را ازدست دادند.
به گفته ميركاظمي، كارخانجات توليد كننده عامل برهم ريختگي بازار سيمان هستند.وي تصريح كرد: در حالي كه پروژه هاي ملي ما متوقف شده و مردم براي چند پاكت سيمان سر صف مي ايستند دور از عدالت و مهرورزي است كه به صادرات سيمان اقدام كنيم.
به گفته وي، صادرات سيمان براي كساني كه به تعهد خود در طرح جامع سيمان عمل نكردند به تعويق خواهد افتاد چراكه براي توسعه اين صنعت بايد در بازار كاملا رقابتي فعاليت كنيم نه انحصاري.
وزير بازرگاني خاطر نشان كرد: سيمان به طور كامل در طرح سبد حمايتي قرار نگرفته چرا كه در آن صورت قيمت هر تن سيمان از ۳۴ هزار تومان كنوني بيشترمي شد.
ميركاظمي با اشاره به اينكه چنانچه روند فعلي در بازار سيمان را شاهد باشيم در صنعت سيمان با مشكل مواجه خواهيم شد گفت: كارخانجات بايد دو تعهد اجراي اين جدول و يارانه كه پول آن را از مردم گرفتند به حساب انجمن صنعت سيمان بريزند.
وي ابراز اميدواري كرد تا در ماههاي آينده كارخانه ها با واريز كردن يارانه سيمان، زمينه رقابتي كردن طرح سيمان را فراهم كنند .
وزير بازرگاني با اشاره به اينكه كارگروهي براي تنظيم بازار سيمان در وزارت بازرگاني تشكيل شده است گفت: طرح جامع و سبد حمايتي راه حل اساسي نيست.وي درخصوص افزايش قيمت كالاهاي اساسي، گفت: قيمت ها در حال كاهش و آثار خود را در مواد غذايي از جمله شكر نشان داده است.
مير كاظمي با اشاره به اينكه ۶۳۰ ميليارد تومان تسهيلات براي تنظيم بازار تصويب شده است، افزود:  طرح زيرساختها براي مركبات تصويب شده است.
وي همچنين خاطر نشان كرد: ۲۳۰ ميليارد تومان تسهيلات نيز براي عرضه  مستقيم محصولات تخصيص يافته است.
وزير بازرگاني عواملي مانند تغيير الگوي مصرف، نداشتن واردات، صادرات بي رويه، كاهش يا افزايش نرخ تعرفه و تورم را عامل تعيين كننده و موثر در تثبيت قيمت ها عنوان كرد و افزود: هنوز تصميم دولت درخصوص تثبيت قيمت ها و ۹ قلم كالاي اساسي مشخص نشده است.
وي با اشاره به اينكه جابه جايي دو دولت در نوسان قيمتها تاثير داشته، افزود: نبايد توقع داشت كه پس از طي بيست و چند سال نوسان قيمت، با آمدن دولت جديد در قيمتها تعادل ايجاد شود.
وي درخصوص تعرفه واردات خودرو گفت: اين تعرفه را امسال كاهش نمي دهيم اگر اين كار صورت گيرد قطعا صنعت خودرو دچار مشكل مي شود.
به گفته وي، افزايش كيفيت، كاهش قيمت تمام شده و ارايه خدمات پس از فروش مطلوب از مهمترين عوامل براي كاهش تدريجي تعرفه واردات مي باشد.
وزير بازرگاني درخصوص تحقق واردات خودرودر سالجاري تصريح كرد: پيش بيني مي شود تنها ۳۰ درصد بودجه ناشي از واردات خودرو محقق مي شود.
وي درخصوص طرح تثبيت قيمتها گفت: با تثبيت قيمت تنها چند قلم كالا نمي توان به تثبيت قيمتها پرداخت ودر صورت وجود تورم طرح تثبيت قيمتها بي معني مي باشد.
وي درمورد طرح تثبيت قيمت ها نيز گفت: «زماني كه با تورم مواجهيم نمي توانيم از تثبيت قيمت ها صحبت كنيم و با توجه به اينكه قيمت تمام شده بعضي از توليدات بالاست و حاشيه سود هم ندارد نمي توان با وجود افزايش قيمت اين كالاها تثبيت قيمت ها را اجرا كرد.
وزير بازرگاني درباره كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي توضيح داد: دولت به دنبال كاهش تدريجي نرخ تسهيلات بوده كه اين امر در بحث اقتصاد مهندسي مطرح مي شود به نحوي كه وقتي تورم در كشور بالاست نرخ تسهيلات هم مشخص خواهد بود به اين معنا كه اگر تورم ۱۵ درصد و نرخ تسهيلات ۲۰ درصد؛ پس ما با نرخ معمول تسهيلات در دنيا تفاوتي نداريم چراكه كاهش نرخ تسهيلات بايد با كاهش تورم همراه باشد.

رئيس  هيات  مديره  مخابرات :
فروش  سيم  كارت  را آزاد مي كنيم
ايرنا: رئيس  هيات  مديره  شركت  مخابرات  ايران ، گفت : قصد داريم  فروش  سيم كارت تلفن  همراه  را با چند طرح  توسعه  و اعلام  پيش  فروش  آزاد كنيم  تا متقاضيان بتوانند ثبت  نام  و سيم كارت  خود را در مدت  معقولي  دريافت  كنند.
وفا غفاريان  اين مسئله را يكي از چهار محور در نظر گرفته شده  در مخابرات  براي ارائه  خدمات  به  مخاطبان  اصليش ، يعني  مردم ، ذكر كرد.
وي  محور ديگر را به  روز رساندن  تحويل  تلفن  ثابت  به  متقاضيان  خواند كه طبق  آن مردم  بتوانند در مدت  معقولي  مثلا يك  يا دو هفته ، تلفن  خود رادريافت  كنند و ديگر مدتهاي  طولاني ، مثلا يك  يا دو سال ، منتظر نباشند.
غفاريان  گفت : محور سوم  كه  تصور مي كنيم  از مشكلات  جدي  مردم  است ، اختلالات شبكه  تلفن  همراه  است  كه  در تلاش  هستيم  در طول  دوره  برنامه  چهارم ، كيفيت شبكه  را به  حد استاندارد برسانيم  كه  عمده  مشكل  اصلي  در تهران  است .
وي  گفت : شهرستانها مشكل  چنداني  ندارند كه  البته  بايد تلاش  كنيم  مشكلات به  شهرستانها كشيده  نشود و مشكلات  تهران  نيز كمتر شود.
به  گفته  وي ، محور چهارم  درباره  مردم  ارائه  خدمات  جديد است  كه  چيزي كه  ما بطور جدي  در دستور كار داريم ، بحث  تلويزيونهاي  كابلي  است  كه  از بعدفرهنگي ، اجتماعي  و هم  كاربرد آن در جامعه ، ارزشمند است .
وي  گفت : محور اصلي  برنامه هاي  وزارتخانه  برنامه  پنج  ساله  چهارم  است  كه پس  از بررسيها براي  اجراي  صحيح  آن هفت  مخاطب  اصلي  در نظر گرفته ايم  كه شامل  مردم ، شركتهاي  توليدكننده  مخابراتي ، شركتهاي  فناوري  اطلاعات ، دانشگاهها و مراكز علمي ، كاركنان ، مناطق  محروم  مانند روستاها و مديريت بعدي  وزارتخانه  است .
سيم كارت هاي ۱۵۰ هزار توماني
اوايل سال آينده
رئيس هيأت مديره مخابرات درمورد اينكه نخستين پروژه خصوصي و ارزان قيمت تلفن همراه بيش از يك سال و نيم به تعويق افتاده است گفت: در مناقصه  اپراتور دوم ، برنده هاي  اول  و دوم  يعني شركت  ترك  سل  وMTN، هم  از نظر مالي  و هم  فني  بسيار به  هم  نزديك  بودند و بنا براين  گزينش  هر يك  از اين  دو از نظر علمي ، كاربردي  و اقتصادي  تاثيرچنداني  در پروژه  نداشت .
خبرنگار ايرنا پرسيد حال  قصد داريد چه  كنيد تا هر چه  زودتر اين پروژه  عملي شده  بيش  از اين  به تعويق  نيفتد و سيم كارتهاي  ارزان  قيمت  به  دست مردم  برسد؟ باتوجه  به  اينكه  اولا ترك  سل  به  دادگاه  شكايت  كرده  و خواستارتعليق  پروژه  شده  و ديگر اينكه  شايعاتي  نيز بر سر زبانها است  كه  مخابرات خود عمدا اين  پروژه  را به  تاخير مي اندازد تا انحصار شبكه  تلفن  همراه  دائمي در اختيارش  باقي  بماند.
غفاريان  پاسخ  داد: كار ايران  سل  الان  در مرحله  مناسبي  است  و بعد ازمصوبه  مجلس  و ترك  تشريفات  كه  شوراي  عالي  اقتصاد در اختيار اين  شركت  گذاشت و تخفيف  وزارت  به  آن در انتخاب  شريك  خارجيش ، ايران  سل ، MTNرا انتخاب  كرد و بعد از آن ، پروژه  كه  حدود هشت  ماه  معلق  مانده  بود، جنبه  عملياتي  گرفت .وي  افزود: پس  از آن موافقت  نامه  مشاركت  امضا و تسليم  سازمان  تنظيم مقررات  شد و ضمانت  بانكي  صادر و در اختيار قرار گرفت  و اگر در تاريخ  ۳۰آبان  ماه  هم  حق  پروانه  (ليسانس ) را به  حساب  دولت  ايران  بريزند، كارمقدمات  تمام  و وارد مرحله  اجرايي  خواهد شد.
به  گفته  غفاريان ، ايران  سل  زمان بندي  خوبي  هم  دارد كه  اگر مطابق  آن پيش  برويم ، اوايل  سال  آينده  سيم  كارتها را مي توان  به  مردم  داد و شبكه  را عملياتي  كرد.وي درمورد اختلالات  شبكه  تلفن  همراه  كه  شكايات  زيادي را در پي  دارد، و اخيرا مسئولان از تلاش براي شناسايي مشكلات اين شبكه خبر داده بودند گفت: بايد اول  مشكل  را بدرستي  شناسايي  كنيم  و بعد به  رفع  آن بپردازيم . ما اكنون  به جاي  اينكه  به  بهبود شبكه  فشار بياوريم  مي كوشيم  علل  مشكل  را بشناسيم . تيمهاي  متعدد كاري  به  اندازه گيري  مشغولند و اين  اندازه گيريها تقريبا هر ۴۸ ساعت  يك  بار مورد تجزيه  و تحليل  قرار مي گيرد.
براي حل مشكل تاليا وارد عمل مي شويم
غفاريان  درباره  شركت  خصوصي  تلفن  همراه  اعتباري  تاليا نيز گفت : اين  شركت  در قبال  ۲۰ ميليارد تومان  مالياتي  كه  تاكنون  به  حساب  وزارتخانه واريز كرده ، از زيرساخت  مخابرات  استفاده  مي كند.
خبرنگار ايرنا گفت ، شركت  تاليا مي گويد بيشترين  علت  ايجاد اختلالات  درشبكه اش ، به  خاطر زيرساختهاست .
غفاريان  گفت : ما در قبال  ارتباطاتي  كه  بايد به تاليا بدهيم  كامل  به  تعهدات  عمل  كرده ايم  و تلاش  مي كنيم  هيچ  گاه  مشكلي  با ما نداشته  باشند.وي  ادامه  داد: از دلايل  اشكالات  تاليا، شريك  خارجيش  يعني  شركت  زيمنس است  كه  تا حدي  مطابق  تعهداتش  عمل  نكرده  كه  ما قصد داريم  دخالت  كنيم  تا اين  مشكل  حل  شود و مقداري  هم  در بخش  اپراتوري  مشكلاتي  ايجاد شده  است .
غفاريان  ادامه داد: ما مستقيما نمي توانيم  كمك  كنيم  ولي  اعلام  كرده ايم كه  با همكاري  شركتهاي  تعاوني  و بانكها مي توانيم  نيازهاي  آنها را حل  كنيم .وي  افزود: با اين  حال  هنوز بطور رسمي اين  مشكل  به  ما اعلام  نشده  است ولي  ما به  مدير عامل  تاليا اعلام  كرده ايم  كه  اگر مشكل  مالي  دارند سريعا به  ما اعلام  كنند تا با وزارت  تعاون  همكاري  كرده  و اعتباراتي  را از طريق بانكها فراهم  كنيم .

در طول ۱۵ سال گذشته
سهم ايران از سرمايه گذاري ۷ هزار ميليارد دلاري فولاد
جهان كمتر از يك هزارم بوده است
005475.jpg
گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: چندي پيش يكي از مسئولان انجمن توليدكنندگان فولاد ايران در خبري به صراحت اعلام كرد كه در صورت ادامه روند اخذ عوارض فروش از فولاد به زودي تمامي كارخانجات توليدي فولاد كشور تعطيل خواهند شد.
اين در حاليست كه هنوز وضعيت اجرايي قانون تجميع عوارض به نحوي است كه از توليدكنندگان فولاد عوارض فروش اخذ مي شود. با اين وجود كماكان توليدكنندگان فولاد كشور به كار خود ادامه مي دهند.
تقي بهرامي مديرعامل انجمن توليدكنندگان فولاد ايران در پاسخ به اين پرسش كه چرا هنوز واحدهاي توليدكننده فولاد علي رغم اعلام قبلي انجمن تعطيل نشده اند مي گويد: حدود ۴ ماه گذشته در نشستي با حضور نمايندگاني از دولت، وزارت صنايع، وزارت امور اقتصادي و دارايي و انجمن در خصوص حذف پرداخت عوارض فروش از فولاد تصميم گيري شد و نامه  اي تنظيم و به هيات دولت تقديم گرديد.
به گفته وي، با تغيير دولت و عدم امكان بررسي اين نامه توسط اعضاي هيات دولت گذشته، كماكان نامه فوق در دستور كار هيات دولت جديد براي بررسي قرار دارد و به همين دليل بود كه كارخانجات هنوز به دليل عدم امكان اخراج صدها نفر از پرسنل خود به فعاليت ادامه مي دهند چون اميدواريم هر چه زودتر به اين درخواست رسيدگي شود.
وي تصريح مي كند: هم اكنون توليدكنندگان بخش خصوصي بابت توليد هر كيلو فولاد ۱۳۴ تومان ضرر مي دهند كه همين امر باعث كاهش تمايل بخش خصوصي به سرمايه گذاري در زمينه توليد فولاد شده است.
بهرامي مي گويد: حدود پنج ميليون تن در توليد فولاد پيش بيني شده در برنامه سوم توسعه عقب هستيم، از اين رو چاره اي جز واردات شمش نداريم.
اين در حاليست كه سال گذشته فقط ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار تن شمش به كشور وارد شد كه اين رقم طي شش ماهه نخست امسال به بيش از يك ميليون تن رسيده است كه با توجه به قيمت وارداتي شمش كه براساس نرخ جهاني است و نوسانات نرخ ارز، وضعيت توليد فولاد در كشور با مشكل مواجه شده است.
وي معتقد است در صورتي كه پاي بخش خصوصي به معادن كشور باز شود و امكان توليد فولاد خام از سنگ آهن مهيا شود صرفه جويي قابل ملاحظه اي در خروج ارز بابت واردات شمش انجام خواهد گرفت.
وي مي افزايد: طي ۱۵ سال گذشته ۷ هزار ميليارد دلار در فولاد جهاني سرمايه گذاري شده است كه سهم ايران كمتر از يك هزارم آن بوده است. طي سال هاي ۸۳ و ۸۲ نيز حدود ۲ تا ۴ ميليارد دلار درخواست سرمايه  گذاري خارجي در كشور داشتيم كه به دليل موانع موجود محقق نشدند.

سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري:
تاو با مراجعه به قانون مشكل خود را حل كند
انتقال پروازهاي تركيش ايرويز و آئروفلوت به فرودگاه امام(ره) تصميمي سياسي نيست
ايسنا: «انتقال پروازهاي تركيش ايرويز و آئروفلوت به فرودگاه امام (ره) تصميمي كاملا بازرگاني بوده و نمي تواند تاثير منفي بر روابط اين كشورها با ايران بگذارد.»
نوراله رضايي نياركي سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري ديروز در مراسم بزرگداشت روز جهاني مراقبت پرواز، در زمينه رعايت استانداردهاي پرواز در كشور افزود: «كنترل كنندگان پروازها در كشور تحت آموزش هاي لازم قرار گرفته و گواهي نامه هاي بين المللي دريافت مي كنند، لذا هماهنگي پرواز در كشور كاملا براساس موازين ايكائو و قوانين بين المللي صورت مي گيرد.»
او گفت: «ارتباطات بين فرودگاه و هواپيماها توسط شركت مخابرات برقرار مي شود كه گاهي مواقع اين ارتباط به دليل اختلال در سيستم رادار قطع مي شود.»
رضايي نياركي تصريح كرد: «اما با اين وجود نيز ايران به لحاظ تعداد راه هاي هوايي و وسعت فضاي هوايي كشور از نظر ايمني در منطقه اول است.»
وي بيان كرد: «همچنين در دو سال گذشته خطوط موازي در غرب، جنوب و شمال كشور با ساير خطوط هوايي در خارج از كشور براي جذب پروازهاي بيشتر ايجاد شده است.»
سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري، با بيان اينكه علت ۸۰ درصد از سوانح هوايي را خطاي انساني تشكيل مي دهد، اظهار كرد: «در اين ميان عوامل مراقبت پرواز تنها بين يك تا دو درصد از علل سوانح را تشكيل مي دهند.»
او همچنين در حاشيه اين مراسم و در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه به لحاظ خريد هواپيما با كمبود اعتبارات مواجه نيستيم، تصريح كرد: «سازمان هواپيمايي كشوري نيز با آسان كردن شرايط، بستر خريد هواپيما توسط شركت هاي هواپيمايي را فراهم كرده است.»
نياركي درمورد انتقال پروازهاي تركيش ايرويز و آئروفلوت به فرودگاه امام (ره) گفت: «آنها براي منتقل نكردن پروازهاي خود تامين منافع اقتصادي را مطرح كرده اند كه ايران نيز براي تامين منافع اقتصادي و اجتماعي خود اقدام به انتقال پروازها به فرودگاه امام (ره) كرده است.»
وي افزود: «اين دو شركت ناچارند كه پروازهاي خود را به فرودگاه امام (ره) منتقل كنند و اين تصميم اصلا تصميمي سياسي نبوده و در روابط مطلوب كشورها نيز تاثيرگذار نخواهد بود.»
سرپرست سازمان هواپيمايي درمورد اعتراض تاو براي حضور در فرودگاه امام (ره) بيان كرد: «تاو نيز مي تواند با مراجعه به قانون كشور مشكل خود را برطرف كند.»

۲ در هزار درآمد نفت
صرف توسعه انرژيهاي نو در كشور مي شود
005478.jpg
ايرنا: مديرعامل  سازمان  انرژيهاي  نو گفت : طبق  پيش  بيني هاي  انجام  شده  در چهارمين برنامه  توسعه  اقتصادي  كشور، ۲ در هزار درآمدهاي  حاصل  از فروش  نفت  كه  در بودجه هاي  سالانه  منظور مي شود، به  توسعه  انرژيهاي  نو اختصاص  مي يابد.
مهندس  يوسف  آرمودلي  در جمع  خبرنگاران  افزود: بودجه اي  كه  امسال  براي  توسعه  انرژيهاي  نو لحاظ شده  است ، ۵۰۰ ميليارد ريال  مي باشدكه  معادل  ۲ در هزار درآمد نفت  در قانون  بودجه  كل  كشور است .
وي  سپس  افزود: در برنامه  چهارم  توسعه  پيش  بيني  شده  است  كه  ميزان  بهره  برداري  از انرژيهاي  نو به  يك  درصد از ظرفيت  نصب  شده  نيروگاهي  كشور برسدكه  اين  رقم  به  ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات  بالغ  مي شود.
آرمودلي ، تنوع  بخشي  به  منابع  مالي  و استفاده  از سرمايه هاي  بخش  دولتي براي  استفاده  از ظرفيتهاي  انرژي  تجديد پذير را از سياستهاي  معاونت  انرژي وزارت  نيرو، عنوان  كرد.
وي  با اشاره  به  اينكه  استقبال  خوبي  توسط بخش  خصوصي  براي  احداث  نيروگاههاي  بادي  صورت  گرفته  است ، افزود: يك  شركت  خصوصي  احداث  نيروگاه  بادي  باظرفيت  ۱۰۰ مگاوات  در منطقه  بينالود و شركت  ديگري  نيزساخت  نيروگاه  بادي  باظرفيت  ۱۰۰ مگاوات  در منطقه  منجيل  را تقاضا كرده  است  كه  مراحل  صدور موافقت اصولي  و تضمين  برق  توليدي  توسط سازمان  انرژيهاي  نو، در دست  بررسي  است .
وي  افزود: درمورد استفاده  از منابع  زيست  توده  نيز با همكاري  سازمان انرژيهاي  نو مطالعات  پتانسيل  سنجي  در شهرداري  مشهد و شيراز شروع  شده  است .
اجراي  اين  طرحها علاوه  بر دستيابي  به  برق ، آثار مثبت  زيست  محيطي  قابل  توجهي نيز خواهد داشت .

اطلاعيه بانك مركزي در مورد خدمات خودپرداز بانكها
بانك مركزي با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: كليه شعب بانكهاي كشور صرف نظر ازنوع كارت بانك مشتري مراجعه كننده، ملزم به پاسخگويي و ارايه فرم شكايات به مشتريان و استفاده كنندگان از خدمات شبكه شتاب كه با مشكل مواجه مي باشند، بوده و اين شعب بايد جداً از ارجاع مشتري به مراجع ديگر مانند ساير بانكها، بانك مركزي و شركت خدمات انفورماتيك پرهيز نمايند.
در همين رابطه مشتريان حق دارند جهت رفع مشكل خود به شعبه پذيرنده و يا هر يك از شعب صادركننده كارت بانك خويش مراجعه نموده و در صورت عدم پاسخگويي صحيح شعب، مراتب را از طريق شماره تلفن هاي ۲۹۹۵۴۷۷۲ ۲۹۹۲۵۴۷۵۵،و ۲۹۹۵۴۷۶۶ بانك مركزي مطرح و پي گيري نمايند.

سبزي كاران استان تهران
همچنان در انتظار دريافت خسارت هستند
ايرنا: با گذشت  دو ماه  و با توجه  به  دستور رئيس  جمهوري  براي  پرداخت  خسارات سبزي  كاران ، هنوز هيچ  وجهي  به  سبزي  كاران  استان  تهران  پرداخت  نشده  و آنان همچنان  چشم  انتظارند.
سبزي  كاران  كشور ازجمله  استان  تهران  به  علت  شيوع  بيماري  وبا در ماههاي اخير، خسارت هاي  زيادي  را متحمل  شدند كه  در نتيجه  آن ، ۷۰۰ ميليارد ريال خسارت  در كشور و بيش  از ۱۲۰ ميليارد ريال  در استان  تهران  به  سبزي  كاران خسارت  وارد شد.
معاون  فني  و اجرايي  سازمان  جهاد كشاورزي  استان  تهران  اعلام  كرد: خسارت سبزي  كاران  اين  استان  پس  از دو ماه ، هنوز پرداخت  نشده  است .
محمود قهاري  روز چهارشنبه  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا  افزود: ميزان  خسارات  سبزي  كاران  استان  تهران  ۱۲۰ ميليارد و ۴۹۰ميليون  ريال  برآورد شده  است .
وي  ادامه  داد: ۳۶ ميليارد ريال  براي  پرداخت  خسارت  به  سبزي  كاران  استان تهران  تخصيص  يافته ، اما هنوز پرداخت  نشده  است .
قهاري  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  چرا هنوز خسارتي  پرداخت  نشده است ، گفت : ما همچنان  در حال  پيگيري  هستيم .
اين  در حالي  است  كه  در اوائل  شهريور ماه  سال  جاري  رئيس  جمهوري  دستورپرداخت  خسارت  به  سبزي  كاران  را داده  بود.
برخي  منابع  در روزهاي  گذشته  اظهار داشتند كه  براساس  دستورالعمل  اوليه پرداخت  خسارت  به  سبزي  كاران  كه  به  صندوق  پرداخت  خسارت  بانك  كشاورزي  اعلام شده  بود، به  هر سبزي  كار پنج  ميليون  ريال  تعلق  مي گرفت  كه  مورد اعتراض سبزي كاران  قرار گرفت .به  همين  علت ، پيشنهاد تدوين  دستورالعملي  جديد مطرح  شد كه  هنوز اين دستورالعمل  تدوين  و ابلاغ  نشده  و پرداخت  خسارت  به  سبزي  كاران  نيز معلق مانده  است .

اپك گاز تاسيس مي شود
فارس: وزراي انرژي كشورهاي عضو اپك موافقت خود را براي ايجاد سازماني منطقه اي با هدف گسترش تجارت گاز طبيعي اعلام كردند.
خبرگزاري يونايتد پرس گزارش داد : كشورهاي عضو اپك همچنين خواستار توجه بيشتر به گاز طبيعي به عنوان انرژي جايگزين به منظور كاهش وابستگي به نفت شدند . به اعتقاد اعضاي اپك گاز طبيعي بهترين جايگزين براي نفت به شمار مي رود .
اپك در حال حاضر بيش از ۵۹ درصد كل نفت توليدي جهان را مصرف مي كند .
وزراي انرژي عضو اپك طي بيانيه اي تاكيد كردند : ما به دنبال كاهش وابستگي كشورهاي عضو به نفت خام هستيم و براي اين منظور توجه ويژه اي به منابع گاز طبيعي خواهيم داشت.
مصرف انرژي در كشورهاي عضو اپك ساليانه بيش از دو درصد افزايش مي يابد .
بر اساس پژوهشهاي اقتصادي اخير ، كشورهاي عضو اپك بايد براي تامين انرژي مورد نياز خود تا سال ۲۰۳۰ ميلادي بيش از ۳/۵ تا ۷/۶ تريليون دلار در زير ساختهاي انرژي خود سرمايه گذاري نمايند .
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: كشورهاي عضو اپك به شدت نگران افزايش قيمت نفت و تاثير آن بر رشد اقتصادي جهان هستند .
اپك خواستار افزايش سرمايه گذاريهاي كشورهاي توليد كننده نفت براي توسعه ظرفيت توليد نفت است .
شايان ذكر است براي نخستين بار در طول تاريخ تاسيس سازمان اپك ، نمايندگاني نيز از اوپك در اين اجلاس شركت نموده اند .

با تصويب كميسيون برنامه و بودجه مجلس
واردات بنزين در سال ۱۳۸۵ ممنوع شد
۲۶ هزار ميليارد تومان به يارانه بنزين و ۵۰۰ ميليارد تومان به خريد گندم اختصاص يافت
ايسنا: كميسيون برنامه و بودجه در جلسه ديروز خود واردات بنزين از محل بودجه عمومي، شركت هاي وابسته و حساب ذخيره ارزي را ممنوع كرد.
مرتضي تمدن عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني با بيان اين مطلب گفت: اين مسأله بعد از تعطيلات هفته آينده در صحن مجلس به شور گذاشته مي شود و به طور قطع رأي مي آورد.وي ادامه داد: مجلس تا شهريورماه به دولت مهلت داده بود تا الگوي مناسبي براي توزيع بنزين و كم كردن مصرف بنزين به مجلس بدهد، ولي دولت هيچ برنامه اي نداد، لذا كميسيون برنامه و بودجه ممنوعيت واردات بنزين را تصويب كرد كه با اين مصوبه ۵ ميليارد دلار در سال صرفه جويي خواهيم داشت.نماينده  شهركرد افزود: اين مصوبه كميسيون در قالب لايحه تأمين كسري يارانه بنزين و گندم بود و براي نيمه دوم سال ۲۶ هزار ميليارد تومان براي يارانه بنزين و ۵۰۰ ميليارد تومان براي يارانه گندم به تصويب رسيد كه از محل اعتبار در نظر گرفته شده براي يارانه بنزين، هزار ميليارد ريال (صد ميليارد تومان)، آب و راه روستايي و بيماران صعب العلاج و سرانه مدارس تخصيص داده شد.تمدن تأكيد كرد: دولت بايد براي توليد ۴۰ ميليون ليتر بنزين برنامه ريزي كند و ميزان مصرف را از راههاي مختلف مثل افزايش وسائل حمل و نقل عمومي، استفاده از كارت هوشمند و بالا بردن ظرفيت پالايشگاهها كاهش دهد.

توليدكنندگان سيمان فقط يك چهارم واردات
تعهد شده سيمان را انجام داده اند
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني اخيرا در يك كنفرانس مطبوعاتي در خصوص وضعيت بازار سيمان به توليدكنندگان سيمان كشور هشدار داده است. در واقع مسعود ميركاظمي مشكلات پيش آمده در اين صنعت را از ناحيه توليدكنندگان سيمان دانسته است. در اين زمينه با عباس شرفي مدير امور سيمان سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گفتگو كرده ايم.
***
* آيا با اين موضع وزير بازرگاني مبني بر اينكه عملكرد هشت ماه گذشته توليدكنندگان سيمان باعث بروز بحران در اين صنعت شده است موافقيد؟
اواخر سال گذشته هنگامي كه دولت تصميم گرفت سيمان از سبد كالاهاي حمايتي خارج شود از توليدكنندگان سيمان خواسته شد ضمن توليد با حداكثر ظرفيت، سقفي براي صادرات خود در نظر بگيرند مشروط بر اينكه در توليد داخلي وقفه اي ايجاد نشود. براي رفع كمبود سيمان در بازار داخلي نيز همين صاحبان كارخانجات ملزم به انجام واردات براي جبران كمبود سيمان در داخل شدند.متاسفانه بخشي از تعهدات انجام نشد و همين موضوع با وجود تذاكرات ۲ ماه گذشته مسئولان وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني و انجمن صنفي كارفرمايان سيمان باز هم ادامه پيدا كرد و روز به روز بر طمع صادرات سيمان افزوده شد. البته ناگفته نماند كه بخشي از سيمان صادراتي توسط واسطه ها به بازار جهاني سرازير مي شود. در نهايت در چنين وضعيتي اگر دولت اقدامي نمي كرد بخش عمده سيمان توليد داخلي از كشور خارج مي شد، لذا به شكل ضرب الاجل اين كالا مجدداً به سبد كالاهاي حمايتي دولت برگردانده شد.
* براساس طرح جامع سيمان توليدكنندگان بايستي در يك سال ۱۲۰ ميليارد تومان بابت ۲ تا ۳ ميليون تن واردات سيمان به حساب صندوق انجمن صنفي كارفرمايان سيمان واريز مي كردند كه تنها ۳۰ ميليارد تومان آن واريز شده است، علت اين موضوع را در چه مي دانيد؟
براساس طرح جامع سيمان بايد بخشي از افزايش قيمتي كه براي سيمان لحاظ شد صرف واردات اين محصول شود. كارخانجات سيمان موظف شده بودند پول را به حساب انجمن صنفي كارفرمايان سيمان واريز كنند تا انجمن اقدام به واردات سيمان كند. توليدكنندگان در اين راستا به مقررات و تعهدات خود عمل نكردند. اگر اين اتفاق مي افتاد آنان مي توانستند ادعا كنند پول را به حساب صندوق انجمن ريخته ايم، اما واردات محقق نشده است. با توجه به اينكه ۹۰ ميليارد تومان پول به حساب انجمن ريخته نشده بايد مشخص شود توليدكنندگان با اين مبلغ قابل توجه چه كرده اند. اگر آنان ادعا كنند مبالغ فوق را صرف سرمايه گذاري و احداث خطوط جديد كرده ايم باز اين سخن توجيه پذير نخواهد بود چون اين پول بايد صرف واردات سيمان مي شد.
* بنابه نظر وزير بازرگاني چاره كار رقابت كامل است كه در آن بدون يارانه كارخانه ها اقدام به توليد و صادرات كنند و تجار هم واردات انجام دهند. با قطع يارانه به كارخانه هاي توليدكننده سيمان وضعيت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
بخشي از يارانه اي كه از حساب ذخيره ارزي به اين صنعت اختصاص مي يابد نبايد قطع شود چرا كه قطع آن باعث معطل ماندن اجراي پروژه ها خواهد شد. بهتر است دولت تخصيص هاي خود را به توسعه صنعت سيمان ادامه دهد و با نظارت خود بر پروژه هاي دولتي و خصوصي صاحبان پروژه ها را وادار به اجراي طرح در برنامه زمان بندي مشخص كند.با اين اقدام توليد سيمان افزايش خواهد يافت و امكان صادرات نيز توسعه مي يابد. اگر اين اتفاق رخ دهد اين كالا شايد آزادانه در بورس و بازار معمول عرضه شود و وضعيت نامتعادل بازار حذف شود.
* ميزان توليد و صادرات سيمان در سال جاري چقدر پيش بيني شده است و حجم سرمايه گذاري صورت گرفته در اين بخش از صنعت چقدر است؟
ميزان توليد سيمان در سال جاري به ۳۴ ميليون تن خواهد رسيد و ميزان صادرات براي كارخانه هاي مختلف با سقف كمتر از ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفته شده است با اين وجود تاكنون بيش از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تن صادرات سيمان از كشور داشته ايم. همچنين تاكنون بيش از يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي به طرح هاي سيمان اختصاص يافته است. براي ۴۷ طرح نيز گشايش اعتبار شده است كه با احتساب ميانگين ۱۰۰ ميليارد تومان براي هر طرح ۴۷۰۰ ميليارد تومان در اين عرصه سرمايه گذاري انجام خواهد شد. حدود ۲۵ درصد تسهيلات بايد به شكل ارزي براي ورود ماشين آلات تامين شود و مابقي از طريق تسهيلات بانكي، آورده سرمايه گذاران و سهامداران و كمك هاي دولتي تامين خواهد شد.

وزير بازرگاني:
بخشنامه اي درباره ممنوعيت واردات
از برخي كشورها نداشته ايم
005472.jpg
گروه اقتصادي: در حاليكه هيچ مقام رسمي توقف واردات محصولات كره اي به ايران را تأييد نكرده است خبرگزاري رويتر به نقل از مقامات كره  جنوبي گزارش داد: «به نظر مي رسد ايران در تلافي راي مثبت سئول به قطعنامه  شوراي حكام عليه ايران، واردات از اين كشور را ممنوع كرده است.»
به گزارش ايسنا رويتر گزارش داد: «ايران ماه گذشته اعلام كرد كه ممكن است از روابط تجاري براي مجازات كشورهايي كه به قطعنامه  شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  عليه ايران راي مثبت داده اند، استفاده كند.»
مقام كره  جنوبي كه تلفني با رويتر گفتگو كرده است افزود: «ما سعي مي كنيم گزارش هايي را كه در اين باره مطرح شده است، بررسي كنيم.» وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: «به نظر مي رسد، اين ممنوعيت اعمال شده است.»
وزير بازرگاني كشورمان سه شنبه شب در جمع خبرنگاران اين خبر را به طور رسمي  تأييد نكرد. وي در عين حال گفت: «بخشنامه اي در خصوص ممنوعيت واردات از برخي كشورها نداشته ايم، ولي ما بايد در همه موارد منافع ملي را در نظر داشته باشيم و اين نگاه در مورد كشورهايي كه با بي عدالتي با ما برخورد مي كنند، نيز صادق است.ما تأكيد داريم كه در بحث تجارت خارجي ابتدا بايد اقتدار ملي را در نظر گرفت.»
ميركاظمي  گفت: «نبايد به هيچ وجه نگران باشيم؛ چراكه اگر ضوابط و مقررات تجارت را تسهيل كنيم و به طور جدي دنبال آن باشيم بسياري از موانع رفع خواهد شد.»
براساس گزارش رويترز، يك مقام آژانس تجاري كره خاطرنشان كرد كه گمرك ايران از ارايه مجوز براي ورود محصولات كره ي جنوبي به اين كشور جلوگيري كرده است.
وي افزود:  «مشخص نيست كه اين نپذيرفتن به معناي اعمال ممنوعيت كلي تهران در خصوص صادرات كره ي جنوبي است يا خير.»
هيچ گونه محدوديت وارداتي به گمركات ابلاغ نشده است
رئيس كل گمرك ايران اعلام كرد: تاكنون بخشنامه و دستورالعملي به گمرك مبني بر اعمال محدوديت در واردات كالاهاي خارجي به  خصوص از كشورهاي انگليس و كره جنوبي ابلاغ نشده است.
مسعود كرباسيان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري مهر گفت: در حال حاضر هر كالايي كه توسط وزارت بازرگاني ثبت سفارش شده است، منعي براي ورود آن وجود ندارد.
وي افزود: طبق ماده ۴ قانون صادرات و واردات كشور، تنها وزارت بازرگاني مي تواند بخشنامه اي در اين خصوص به گمرك جمهوري اسلامي ايران ابلاغ كند.
برخي مقامات كشور كره از ايجاد محدوديت وارداتي بروي كالاي اين كشور كه به مقصد ايران صادر مي شود، خبر داده اند.
كره جنوبي ركورددار صادرات به ايران
آمارهاي رسمي از ميزان مبادلات پنج ماهه اول سال ۸۴ كشورمان با سه كشور آرژانتين، كره و انگليس بيانگر سهم بالاي كره در تجارت با ايران است.
به گزارش ايسنا؛ كشورمان در پنج ماهه اول سال جاري بيش از ۷۴۵ ميليون دلار كالا وارد كرده در حالي كه تنها ۲۳ ميليون دلار به اين كشور صادرات داشته است.
بر اساس همين آمار كشورمان در اين مدت بيش از ۴۱۵ ميليون دلار از كشور انگليس واردات داشته در حالي كه حدود ۲۴ ميليون دلار به اين كشور صادرات داشته است.
همچنين ايران در اين مدت ۱۲ هزار دلار واردات از آرژانتين داشته و در مقابل دو هزار و ۲۷۱ دلار كالا به اين كشور صادرات داشته است.
اين آمار در حالي منتشر مي شود كه آمار سال ۸۳ نشان مي دهد كه جمهوري كره با بيش از سه ميليارد و ۱۰۷ ميليون و ۳۳۵ هزار دلار صادرات كالا به ايران در بين ۲۲ كشور طرف هاي اصلي تجاري و ركورددار صادرات بوده است.
بر اساس همين آمارها در سال ۸۳ كشور كره تنها ۱۳۳ ميليون دلار از كالاهاي ايراني را خريداري كرده است.
همچنين انگلستان نيز در سال ۸۳ بيش از يك ميليارد و ۳۶ ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده است در حالي كه تنها ۷۳ ميليون دلار از كالاهاي ايراني را وارد كرده است.

قيمت طلا و ارز
قيمت ديروز طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۲۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۲۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۷۴
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۵۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۱۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |