پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۰ - Oct 20, 2005
گوگل، سرويس پيام فوري و تلفن اينترنتي خود را راه اندازي كرد
پاي گوگل در كفش بقيه غول ها
گوگل مي خواهد در زمينه IM و VOIP هم از ياهو و مايكرو سافت
پيشي بگيرد
005541.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مهدي قاسمي: گوگل، پرطرفدارترين موتور جست وجوي جهان، قصد دارد در زمينه سيستم پيام فوري (IM) و تلفن اينترنتي (VOIP) نيز به رقابت با ياهو، مايكروسافت و skype بپردازد.
اين شركت سرويس رايگاني به نام Google Talk راه اندازي كرده است كه به اعضاي سرويس gmail اجازه مي دهد از طريق PC، به گفت وگوي متني بپردازند و همچنين امكان مكالمه صوتي ميان دو كاربر را توسط ميكروفن و اسپيكر با يكديگر فراهم مي سازد.
اين نرم افزار كوچك نيز همچون ساير محصولات گوگل ظاهري ساده دارد و با حجمي معادل 900 كيلوبايت كه در 3 دقيقه دانلود مي شود رقيب جديدي براي ياهو مسنجر شده است. هر چند هنوز امكاناتش با امكاناتي كه ياهو مسنجر در اختيار كاربران مي گذارد فاصله بسياري دارد. نسخه كنوني براي نصب، نياز به ويندوز 2000 يا XP يا سرور 2003 دارد. گوگل اعلام كرده است كه نسخه هاي قابل استفاده در سيستم عامل هاي ديگر را نيز به زودي عرضه خواهد كرد.
شركت گوگل در مورد اين سرويس خود اعلام كرده است كه كاربران توسط اين نرم افزار قادر خواهند بود در هر زمان و هر جاي دنيا كه زندگي مي كنند براي دوستانشان به طور رايگان پيام ارسال كنند و آنان را صدا بزنند.
گوگل تاك براي ورود از اكانت جي ميل استفاده مي كند و دوستان كاربر با اكانت gmail در ليست اضافه مي شوند. در ضمن هنگام نصب از كاربر مي خواهد كه برنامه Gmail Notifier را از روي دستگاه خود پاك كند، چرا كه اين برنامه خود كار چك كردن ايميل هاي كاربر را انجام مي دهد .
كاربر گوگل تاك فقط با داشتن يك ميكروفن و يك اسپيكر قادر به صحبت با دوستان خود است. گوگل ادعا مي كند كه كيفيت صداي رد و بدل شده در بخش گفت وگوي برنامه تاك از كيفيت صداي منشي تلفن شما بالاتر است.
عده اي معتقدند كه سرويس پيام رسان گوگل حرف جديدي براي گفتن ندارد و فقط مي تواند به عنوان يك گام ابتدايي براي مطرح شدن گوگل در عرصه محصولات ارتباطي تحت وب به كار بيايد.
آن ها معتقدند كه گوگل تاك در حال حاظر فقط مي تواند نقش يك پيام رسان را داشته باشد چرا كه اين سرويس در مقايسه با ياهو مسنجر امكاناتي نظير گذاشتن پيام آفلاين، ارسال فايل در حين گفت وگو، بازي كردن، داشتن مكاني نظير چت روم براي يافتن دوستان جديد و يا برگزاري كنفرانس را ندارد.
اما آن چه كه باعث اميدواري كاربران اينترنت در سراسر دنيا مي شود اين است كه هر كجا گوگل وارد رقابت با ساير غول هاي عرصه وب شده است تحولات بسيار سريع و بزرگي در آن عرصه اتفاق افتاده است.
اين موضوع در مورد سرويس هاي اي ميل رايگان در سال گذشته به وضوح نمايان گشت. سال گذشته اين شركت به تعداد محدودي از كاربران خود سرويس ايميل رايگان ارائه داد و به آن ها اجازه داد تعداد نامحدودي از كاربران را نيز به اين سرويس دعوت كنند. گوگل در اولين مرحله يك مگابايت فضا به صندوق پست الكترونيك اعضاي خود اختصاص داد و به كاربران اين سرويس اطمينان داد كه نگران كمبود جا نباشند. بلافاصله بعد از شروع به كار gmail شركت ياهو احساس خطر كرد و واكنش هاي سريعي را از خود نشان داد. ياهو فضاي مجاز هر كاربر خود را كه از 10مگابايت به 4مگابيات كاهش داده بود به صد مگابايت افزايش داد. در اين موارد مي توان به آغاز به كار yahoo360 بعد از اين كه گوگل سرويس هايي نظير orkut و blogger را راه انداخت نيز اشاره كرد.
گوگل در اين عرصه تلفن اينترنتي كه يكي از امكانات گوگل تاك به حساب مي آيد بايد با غول هاي بزرگي به رقابت بپردازد. بزرگ ترين شركت ارائه خدمات تلفن اينترنتي skype است كه ادعا مي كند در حال حاضر 51 ميليون كاربر دارد. همچنين تنها در ايالات متحده 80 ميليون كاربر IM وجود دارد كه تقريبا نصف آن ها مشترك شبكه AOL هستند.
گوگل ممكن است سهم اصلي در بازار جست وجوي اينترنتي را در اختيار داشته باشد، اما وقتي نوبت به دو فناوري IM و VOIP مي رسد كاملا عقب است. اما آن چه كه باعث شده است گوگل اميدوار به جلب كاربران به سيستم جديد خود شود، ارائه سيستمي است كه اجازه مي دهد كاربر بتواند با كساني كه به سيستم رقباي گوگل مجهزند ارتباط برقرار كند. AOL، MSN و YAHOO سعي دارند اطمينان حاصل كنند كه كاربران آن ها نتوانند با كاربران ساير شبكه ها تماس برقرار كنند. آن ها از اين موضوع هراس دارند كه باز شدن شبكه آن ها به روي مشتركين رقبا باعث خارج شدن كنترل شبكه از دست آن ها و متعاقبا كاهش درآمدهاي آن ها شود. سرويس IM غول هاي برتر بازار يعني AOL ياهو و MSN اجازه ارتباط كاربران آن ها با همديگر را نمي ژدهد؛ بنابراين هركدام از سرويس ژهاي شبكه ژاي بسته از مشتركين خود را دارند.
در مقابل خدمات گوگل تاك بر يك فناوري سرگشاده كه با هدف كمك به شبكه هاي مختلف براي تماس با يكديگر ابداع شده، استوار است. در واقع مزيت گوگل تاك ، قابليت براي برقراري ارتباط با كاربران ساير سرويس هاي شركت هاي رقيب است. گوگل تاك براساس استاندارد Jabber open spurce پايه گذاري شده است كه به كاربران خود اجازه مي دهد با ساير سرويس هاي پيام رساني كه با همين استاندارد كار مي كنند (مانند رايانه هاي اپل ichat و GAIM و Adium و Trillian pro و psi) ارتباط برقرار كنند. اين ساختار ويژه گوگل تاك مي ژتواند در صورت نفوذ كافي گوگل در بازار، رقباي اين شركت را وادار كند كه سرويس خود را از حالت بسته خارج كنند و امكان برقراري بين مشتركين خود و مشتركين رقيب را فراهم سازند.
گوگل كه براي افزايش درآمدهاي خود به دنبال راه هاي گوناگون است، در سرويس Google Talk هيچ گونه تبليغي نمي گذارد اما اميدوار است كه اين سرويس توجه كاربران را جلب كند و آن ها را ترغيب به ثبت نام در Gmail نمايد.
از آدرس زير مي توانيد به نسخه آزمايشي اين سرويس دسترسي داشته باشيد: www.google.com/talk

فضاپيماي سرنشين دار جديد
روياي آپولو تكرار مي شود؟
005529.jpg
ايسنا: دانشمندان و مهندسان شركت آمـــريكــاييThe Northrop Grumman and Boeing CEV اخيرا طرح هاي جالبي را براي طراحي و ساخت نسل جديدي از فضاپيماي اكتشافي سرنشين دار فضايي آژانس فضايي آمريكا (ناسا) ارائه كردند. فضاپيماي جديد سِو در واقع مدلي براساس سيستم طراحي شده در فضاپيماي آپولو است كه دانشمندان ناسا مدت زيادي است كه مطالعات خود را بر روي آن آغاز كرده اند.
به گفته اين دانشمندان، اين فضاپيماي اكتشافي سرنشين دار كه به منظور حمل فضانوردان به ايستگاه فضايي بين المللي طراحي و ساخته خواهد شد، فضا نوردان را تا سال 2012 به اين ايستگاه و تا سال 2018 ميلادي به ماه خواهد برد. بخشي از اين طراحي هاي جديد مربوط به پرتاب اين فضاپيماي اكتشافي سرنشين دار جديد به فضا به وسيله يك راكت ويژه است كه سوخت جامد دارد.
سِو قرار است كه سيستم نقل و انتقال فضايي خدمه و همچنين تجهيزات فضايي بدون سرنشين جهت نقل و انتقالات رفت و برگشت به فضا و ايستگاه فضايي بين المللي را طراحي كرده و بسازد.
به گفته داگ يانگ مدير برنامه هاي اين شركت، دانشمندان و مهندسان برجسته اين كشور، اخيرا همكاري نزديكي با آژانس فضايي آمريكا جهت بررسي فناوري هاي مورد نياز جهت استفاده در اين فضاپيماي اكتشافي سرنشين دار و بدون سرنشين داشته اند.
در حالي كه اين تجهيزات فضايي جديد از نظر ظاهري و سيستم هاي به كار گرفته شده در آن، شباهت هاي زيادي به فضاپيماي آپولو دارد با اين حال طراحي هاي مربوط به اين فضاپيماي اكتشافي سرنشين دار جديد گوياي جهشي خارق العاده در عملكرد طراحان اين شركت است. به گفته دانشمندان آمريكايي، فضاپيماي جديد در مقايسه با كپسول آپولو داراي فضاي داخلي بيشتري است و در عين حال تنها كمي سنگين تر است كه اين مساله نيز به دليل استفاده از تجهيزات پيشرفته و تكنولوژي هاي به كار گرفته شده در آن است.
به گفته دانشمندان سِو فضاپيماي اكتشافي سرنشين دار جديد اين توانايي را دارد كه شش فضانورد را به ايستگاه فضايي بين المللي اعزام كند و اين در حالي است كه فضاپيماي آپولو تنها قادر به حمل سه فضانورد بود.

واكسن آنفلوانزاي مرغي
ايرنا: دانشمندان چيني واكسن جديد و موثري براي ايمن سازي پرندگان در برابر ويروس H5N1 (آنفلوآنزاي مرغي) كه نگراني هاي زيادي در سطح جهان به وجود آورده است تهيه كردند. به گزارش رويترز از پكن، اين واكسن علاوه بر ويروس آنفلوانزاي مرغي با يك نوع بيماري شايع در بين پرندگان يعني APMV-1يا نيوكاسل نيز مقابله مي كند.
واكسن جديد سالم تر و مصرف آن راحت تر است و موجب مرگ جوجه هاي تازه تولد يافته نمي شود. اين ويژگي واكسن جديد را براي پرورش دهندگان طيور جذاب تر مي كند. اين واكسن از طريق افشانه قابل كاربرد است و هزينه توليد انبوه اين واكسن جديد يك پنجم واكسن قبلي است. خبرگزاري شين هوا گزارش داد چين قصد دارد توليد انبوه اين واكسن را آغاز كند.
ويروس آنفلوانزاي مرغي در سال 1997 در هنگ كنگ ظهور يافت و در سال 2003 در كره جنوبي مشاهده شد و از آن پس به ساير كشورهاي آسيايي و اروپا گسترش يافت. اين بيماري تاكنون 117 تن را مبتلا و۶۰ تن را به كام مرگ فرستاده است. چنان چه اين ويروس قابليت انتقال بين انسان ها را به دست آورد مي تواند همه گيري فاجعه باري در جهان به وجود آورد.

حفره هاي جديد امنيتي در ويندوز
005544.jpg
گروه دانش و فناوري - محمد ديبا: مايكروسافت از پيدا شدن سه حفره جديد امنيتي در سيستم عامل ويندوز خود خبر داد.
بـه گزارش خــبرگــزاري رويــترز از سانــفرانسيسكو، شركت مايكروسافت به كاربران سيستم عامل ويندوز هشدار داد سه حفره امنيتي جديد پيدا شده در اين سيستم عامل، به هكرها اجازه مي دهد تا كنترل كامپيوتر كاربر را به كلي در دست بگيرند. متخصصان كامپيوتر نيز به كاربران توصيه كردند Patchهاي جديد امنيتي را از پايگاه اينترنتي شركت مايكروسافت به آدرسwww.microsoft.com/security دانلود كرده و در رايانه خود نصب كنند.
اوليور فردريك، مدير ارشد شركت معروف سيمانتك، توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي و ضد ويروس نورتون نيز به كاربران توصيه كرد فايل هاي به روزرساني را فورا دانلود و نصب كنند و فايل هاي همراه ايميل هاي وارده را نيز باز نكنند. هم اكنون بيش از 90 درصد كامپيوترهاي شخصي دنيا از سيستم عامل ويندوز استفاده مي كنند.

باتري هاي خطرناك
005538.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمد ديبا: شركت هيولت پاكارد توليد كننده بزرگ كامپيوترهاي شخصي، روز جمعه، 135 هزار باتري لپ تاپ هاي توليدي خود را به دليل احتمال خطر آتش سوزي فراخواند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از سانفرانسيسكو، اچ پي اعلام كرد كه يك اتصال كوتاه داخلي در باتري هاي قابل شارژ نوت بوك هاي اچ پي و كامپك، موجب گرم شدن بيش از حد اين باتري ها و ذوب شدن يا سوختن جعبه پلاستيكي آن و در نتيجه خطر آتش سوزي مي شود. اين شركت پيش از اين 16 گزارش از وقوع اين مورد دريافت كرده بود كه 4 مورد آن در ايالات متحده اتفاق افتاده است. دارندگان نوت بوك هاي اچ پي كامپك، اوو، پاويليون و پريسار كه باتري هاي يدك چيني و تايواني  طي سال هاي 2004 و 2005 خريده اند، مخاطبان اين فراخوان هستند.
منبع: رويترز

آسيا، كانون فناوري فضايي
005532.jpg
ايسنا: در حالي كه برنامه هاي فضايي طي سال هاي اخير وارد مراحل نويني شده است، به نظر مي رسد كه آسيا به زودي به قدرتي نوظهور در زمينه اكتشافات فضايي و پرتاب فضاپيماها به سوي ماه و حتي مريخ، آن هم به رهبري قدرت تازه ظهور كرده، يعني چين تبديل خواهد شد.
جان جانسون فريس از كارشناسان برجسته مربوط به مطالعه برنامه فضايي چين در كالج جنگ هاي دريايي آمريكا در اين خصوص مي گويد: مسابقه جهت رسيدن به ماه، مريخ و فراتر از آن در حال وارد شدن به مرحله تازه اي به مركزيت قدرت نمايي چيني ها است. هند و ژاپن اخيرا جاه طلبي هاي فضايي خود را جهت رسيدن به چين و هماهنگ كردن خود با پيشرفت هاي اخير فضايي نشان دادند با اين حال آن چه كه چين را به عنوان يك رهبر نشان مي دهد تمايلات سياسي اين كشور است.
در صورتي كه دولت هاي هند و يا ژاپن تصميم بگيرند كه گزينه شركت در برنامه هاي پيشرفته فضايي را در اولويت برنامه هاي خود قرار دهند جاي هيچ شكي وجود ندارد كه به زودي آن ها جزو بهترين ها خواهند بود. به گفته دانشمندان و كارشناسان علوم فضايي، جاي هيچ تعجبي ندارد كه تمركز هرگونه برنامه فضايي در آسيا باشد، زيرا در حالي اين گونه تمايلات فضايي به شدت در حال تشديد در آسيا است كه چنين جاه طلبي هايي نيز با ويژگي هاي مشابه در غرب و در دهه 60 ميلادي صورت مي گرفتند.
در بخش ديگري از اين گزارش به نقل از يك مقام عالي رتبه پارلمان هند كه از توجه ويژه اين كشور به اكتشافات فضايي و تأثيرگذاري چيني ها بر روي آن ها خبر داد، مي خوانيم: آن چه كه چيني ها انجام دادند فكر كردن به اكتشافات فضايي و حتي پرتاب فضا پيماهاي سرنشين دار به فضا را ممكن مي كند. اگر منابع لازم و كافي در اختيار بوده و همچنين تصميم قاطعي در خصوص برنامه هاي پيشرفته فضايي گرفته شود، حتي هند نيز قادر به پرتاب فضا پيماهاي سرنشين دار خواهد بود. از سوي ديگر در ژاپن تلاش هاي چيني ها با نگاه آميخته به تحسين و ترديد نگريسته مي شود.
توشي سوگو تاناكا، معاون رييس شركت هاي فضايي ژاپن، فناوري فضايي اخير چين را مورد ستايش قرار مي دهد، با اين حال بر اين نكته نيز اذعان دارد كه غرور ملي، دليل اصلي نهفته در پشت پرتاب فضاپيماي چين است. پرتاب فضا پيماي سرنشين دار چين به فضا با هدف ارتقاي جايگاه ملي اين كشور در سطح جهان است و اين در حالي است كه ژاپن نيازي به ارائه چنين نمايشي از خود ندارد زيرا اخيرا توانسته است جايگاه علمي و تكنولوژيك خود را در سطوح جهاني نشان دهد. وي در پايان گفت: ژاپن و صنعت فضايي اين كشور ترجيح مي دهد تا بيشتر بر روي ماهواره ها و فناوري هاي بدون نياز به حضور انسان جهت مشاهده زمين تمركز داشته باشد.

راز ژن ها
005535.jpg
ايرنا: يكي از مهم ترين پرسش ها در حوزه ژنتيك آن است كه نمونه هاي اضافي از ژن ها چگونه در درون يك ارگانيزم باقي مي مانند. زماني كه يك ژن تكثير مي شود و نمونه تازه اي از خود مي سازد يكي از دو نمونه يا كپي آن غالبا يا پاك و يا غيرفعال مي شود، اما در مواردي هر دو نمونه ژن دست نخورده باقي مي مانند. يك گروه از محققان سوئيسي از موسسه فدرال فناوري زوريخ براي شناخت بهتر اين پديدار يك مدل كامپيوتري و نيز آزمايش هاي كمي زيست- شيميايي را مورد استفاده قرار دادند و خانواده هايي از 105 ژن تكثير شده را در مخمر خاصي به نام ساكارميسسز سرويسيا (Saccharomyces cerevisiae) مورد مطالعه قرار دادند. در اين بررسي روشن شد كه ژن هاي اضافي چهار استراتژي خاص براي بقا در پيش مي گيرند. نخستين استراتژي آن است كه اين نمونه ها خود را به عنوان قطعات يدكي معرفي مي كنند كه در صورت از كار افتادن ژن اصلي جاي آن را پر كنند. استراتژي دوم عبارت است از توليد كاركردهاي تازه، سومين استراتژي ناظر به نحوه تنظيم به شيوه متفاوت است و بالاخره در استراتژي چهارم اين ژن ها ميزان پروتئين هايي را كه به وسيله اين نوع ژن رمزنگاري مي شود، افزايش مي دهند.

تأثير جاذبه بر سيستم ايمني بدن
گروه دانش و فناوري ـ مريم افضلي: تحقيقات نشان مي دهد تعدادي از ژن هاي ايمني بدن كه بسيار حياتي هستند بر اثر كاهش نيروي گرانشي عمل نمي كنند. همين امر موجب مي شود كه فضانوردان پي درپي به بيماري مبتلا شوند. تغييرات و كاهش نيروي گرانشي بر بدن موجب مي شود نوعي از گلبول هاي سفيد با نام ياخته هاي آويشنگ (T-cells) كه از بدن در مقابل بيماري محافظت مي كنند ضعيف شوند. عفونت HIV نيز همين اثر را بر روي اين نوع گلبول ها دارد. به طور طبيعي وقتي يك جسم خارجي مثل ويروس و باكتري وارد بدن مي شود، سيستم هشداردهنده اي به نام PKA موجب واكنش 99 ژن شده و از اين طريق گلبول هاي سفيد فعال شده و جسم خارجي را از بين مي برند. محققان دانشگاه كاليفرنيا سلول هاي پادتن را در دستگاه شبيه ساز بي وزني قرار دادند و مشاهده كردند كه 91 ژن واكنش نشان ندادند. اين نشان مي دهد كه سيستم ايمني بدن در گستره كوچكي كارساز است و بدون نيروي گرانشي، سيستم هشداردهنده بدن عمل نمي كند. پس عجيب نيست كه حيات فقط در محدوده نيروي جاذبه زمين وجود دارد.
از زماني كه پرواز هاي فضايي آغاز شد، فضانوردان در مقابل بسياري از بيماري ها به ميزان قابل توجهي آسيب پذير شدند. 15 نفر از 29 فضانورد آپولو در طول مأموريت يا مدتي پس از بازگشت به زمين به عفونت هاي ويروسي و باكتريايي دچار شدند. در آپولو 13 مأموريت سفر به مريخ كه بي نتيجه ماند، يكي از فضانوردان توسط نوعي باكتري تب كرد و به شدت بيمار شد. اين بيماري به ندرت مشاهده مي شود، مگر در كساني كه سيستم ايمني بدن آن ها از كار افتاده باشد. بعد از اين مأموريت، ناسا فضانوردان را قبل از پرواز به مدت 7 تا 10 روز قرنطينه مي كند. در طول مأموريت اسكاي لب (Sky Lab) يكي از ايستگاه هاي فضايي آمريكا، در سال 1973 دانشمندان مشاهده كردند ميزان واكنش گلبول هاي سفيد خون در فضانورداني كه به فضا رفته بودند كاهش پيدا كرد. مشكل ديگر اين است كه تمام مردم به طور طبيعي ويروس هاي نهفته اي را به همراه دارند كه عملكرد سيستم دفاعي را فعال نگه مي دارد. اما در فضا تعدادي از اين ويروس ها مثل تبخال و ويروس اپستين بار (Epstein-Barr) كه مي تواند موجب ابتلا به چند نوع سرطان شود، فعال شده و فرد به بيماري دچار مي شود. باكتري هايي كه فرم آنتي بيوتيك مقاوم را دارند، در فضاپيما ها مانند شاتل فضايي در مقابل عوامل ضدميكروب قوي شده و اين فرآيند موجب ابتلا به بيماري مي شود. اشعه و تابش هاي موجود در فضا نيز سبب كاهش سيستم ايمني مي شود. پرتوهاي موجود در فضا و بي وزني اثراتي طولاني مدت بر سلامت فضانوردان مي گذارد. ناسا مي گويد درصد ابتلا به سرطان پوست در فضانورداني كه به فضا رفته اند۳برابر ديگر كاركنان ناسا است. به اين ترتيب هنوز مطمئن نيستند كه يك فضانورد با توجه به كاهش قدرت سيستم ايمني بدن و تأثيرات تابشي بتواند يك مأموريت 3 ساله را به پايان برساند. تاكنون فضانوردان روسي و آمريكايي تنها 6 ماه در خارج از ايستگاه فضايي زندگي كرده اند.
منبع: NewScientist.com

منطق با پروتئين
فيزيك دانان انگليسي نشان داده اند امكان انجام عملكردهاي منطقي پيچيده توسط خوشه هاي پروتئيني وجود دارد. همچنين اين تحقيق مي تواند درك ما از كليدهاي پروتئيني را بهبود بخشد. نقش اصلي بسياري از پروتئين ها، انتقال و پردازش داده ها درون سلول زنده است. اين فرآيندها با كمك مولكو ل هاي ديگر كه عموما ليگاند ناميده مي شوند و به نقاط خاصي از سطح پروتئين ها متصل مي شوند، صورت مي پذيرد. از حدود 50 سال پيش دانشمندان مي دانند پروتئين ها مي توانند در حضور غلظت هاي مختلفي از ليگاند، از حالت فعال به غيرفعال و بالعكس تغيير يابند. اين حالت ها مي توانند نمايانگر صفر و يك در منطق دوتايي باشند. اما پروتئين ها نمي توانند به عنوان ورودي هاي منطقي به كار روند؛ چرا كه براي تغيير از حالتي به حالت ديگر، نياز به تغيير زيادي در غلظت ليگاند مي باشد.
يان گراهام و توماس دوك از دانشگاه كمبريج از لحاظ تئوري نشان داده اند كه چگونه پروتئين هاي خاص، مي توانند به طور همزمان به دو ليگاند مختلف وصل شده و تمام عملكردهاي منطقي اوليه، از جمله AND ، OR ، XOR و NOT XOR را انجام دهند. اين پروتئين ها مي توانند به عنوان عناصر منطقي مجزا عمل نمايند، زيرا خروجي آنها بستگي به دو ورودي دارد (غلظت دو ليگاند). علاوه بر اين، زماني كه پروتئين ها با هم تشكيل خوشه مي دهند، اين عملكرد آن ها بهبود مي يابد. بنابراين اين خوشه ها مي توانند به عنوان ورودي هايي منطقي عمل نمايند كه مي توانند به طور سريع در اثر گذشتن غلظت ليگاندها از يك حد آستانه، از حالت كاملا فعال به حالت كاملا غيرفعال درآيند.
گراهام و دوك، باكتري E.Coli را به عنوان مثال ذكر مي كنند. انواع مختلفي از پروتئين هاي گيرنده به ليگاندهاي مختلفي همچون گلوكز و لاكتوز وصل شده و يك پاسخ كاملا مشخص توليد مي كنند. تغيير حالت را مي توان از طريق مشاهده باكتري هايي كه با افزايش غلظت ليگاند روشن مي شوند، تشخيص داد؛ چرا كه آن ها از لحاظ ژنتيكي حاوي پروتئين هاي فلورسانت تغيير يافته مي باشند.
گراهام مي گويد: قسمت جالب توجه اين قضيه، شبيه كليد بودن اين خوشه هاي گيرنده است. قبلا آزمايشات بر روي تعداد زيادي از سلول ها انجام شده بود و خطاي موجود در اين آزمايشات اين حقيقت را پنهان مي كرد كه: پروتئين هاي گيرنده به عنوان كليد هاي سه حالتي بسيارحساس عمل مي كنند كه در غياب محرك، به حالت تهي، زمان افزايش غلظت ليگاند به حالت روشن، و زمان كاهش غلظت ليگاند به حالت خاموش درمي آيند.
منبع: ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |