يكشنبه ۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۷ - Oct 30, 2005
دعاي روز بيست و ششم ماه مبارك رمضان
اَلّلهُمَ اجعَل سَعيي فيهِِ مَشكوراً وَ ذَنبي فيهِ مَغفِوراً وَ عَمَلي فيهِ مَقبوِلاً وَ عَيبي فيهِ مَستُوراً يا اَسمَعَ السّامِعينَ.
اي خدا در اين ماه سعيم را در راه اطاعتت بپذير و جزاي خير عطا فرما و گناهم را در اين ماه ببخش و عملم را مقبول و عيبم را مستور گردان، اي بهترين شنواي صداي خلق!
امروز با حافظ
همه جا خانه عشقست ، چه مسجد چه كنشت
همه كس طالب يارند، چه هشيار و چه مست
مدعي گر نكند فهم سخن گو سر و خشت
سر تسليم من و خشت در ميكده ها
جايزه ويژه نويسندگان و منتقدان مطبوعات
براي «شالي به درازاي جاده ابريشم»
ايسنا: كتاب «شالي به درازاي جاده ابريشم» نوشته مهستي شاهرخي كه به درخواست نويسنده از جشنواره هاي ادبي كنار گذاشته شده بود، جايزه ويژه ششمين دوره نويسندگان و منتقدان مطبوعات را دريافت كرد.
هيات داوران اين دوره با اكثريت آرا و با تأكيد بر قابليت هاي روايي درخشان اين اثر و سادگي، دلنشيني و اثرگذاري و زباني متناسب با حوادث و شخصيتهاي داستان، اين جايزه را به پاسداشت از حقوق مؤلف در ايران و در اعتراض به حقوق پايمال شده نويسنده از سوي ناشر، به مهستي شاهرخي اهدا كرد.
نويسندگان و منتقدان مطبوعات در مرحله نهايي از ميان نامزدهاي اعلام شده براي انتخاب كتاب سال خود به توافق نرسيدند و اثري را به عنوان كتاب سال معرفي نكردند.
احمد غلامي  (دبير هيات داوران)؛ اسدالله امرايي، علي اصغر سيدآبادي، محمدرضا رستمي، حسن محمودي، مهدي يزداني  خرم و محمدحسن شهسواري، داوران اين دوره جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات بودند.
در جلسه نهايي هيات داوران نويسندگان و منتقدان مطبوعات، از ميان آثار مرحله نهايي: وقت تقصير محمدرضا كاتب، ماهي ها در شب مي خوابند سودابه اشرفي، نقطه گريز فرزانه كرم پور، آداب بي قراري   يعقوب يادعلي، مرده كه حالش خوب است احمد آرام، استخوان خوك و دست جذامي  مصطفي مستور، مكث آخر يونس تراكمه، عاشقيت در پاورقي مهسا محب علي، هتل ماركوپولو خسرو دوامي، من قاتل پسرتان هستم احمد دهقان، ما اينجا هستيم به روژ ئاكره يي، براي برگزيدن كتابي به عنوان كتاب سال خود به توافق نرسيده و به همين جهت اثري را به عنوان كتاب برگزيده سال خود معرفي نمي كند.اما جايزه ويژه خود را به رمان «شالي به درازاي جاده ابريشم» نوشته مهستي شاهرخي كه به درخواست نويسنده از جشنواره هاي ادبي كنار گذاشته شده بود، تقديم مي كند.هيات داوران با اكثريت آرا با تأكيد بر قابليت هاي روايي درخشان اين اثر، سادگي، دلنشيني و اثرگذاري و زباني متناسب با حوادث و شخصيت هاي داستان اين جايزه را به پاسداشت از حقوق مؤلف در ايران و در اعتراض به حقوق پايمال شده نويسنده از سوي ناشر به نامبرده اهدا مي كند.
مهستي شاهرخي در پيامي به نويسندگان و منتقدان مطبوعات، آورده است: ۲۱ سال است كه در پنج هزار كيلومتري شما زندگي مي كنم و هميشه دورادور چشمان نگرانم متوجه شماست و قلب هراسانم همراه با گام هاي شما حركت مي كند.
نگذاريم كلمات بين ما جدايي ايجاد كند.
شما را نمي دانم، ولي من نوشتن به جانم بسته است و با نوشتن نفس مي كشم و در هر كجا كه باشم خواب و بيدار، با اشك چشم و خون دل مي نويسم و نوشته هايم مانند كودكانم هستند.

اعتراض شاعران جهان به ادامه بازداشت
پنج كوبايي در آمريكا
مهر: كميسيون جهاني شاعران صلح با ارسال نامه و صدور بيانيه اي نسبت به بازداشت غيرقانوني پنج كوبايي شاعر و اهل فرهنگ اعتراض كردند.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، جمعي از شاعران و اهل فرهنگ در ايران همزمان با دور جديد حمايت از پنج كوبايي اهل فرهنگ و ادب در زندان هاي آمريكا با صدور بيانيه و نامه هاي اعتراض آميز خطاب به دادستان كل آمريكا و بنياد هاي حقوق بشري، به اين حركت غير انساني اعتراض كردند. محمود معتقدي، كريم رجب زاده، م.آزاد، شمس آل احمد، كامران جمالي، پويان شاهرخي، رامتين راوندي، استاد مشهدي زاده، دكتر بختياري، عليشاه مولوي، سيد علي مير باذل، داريوش معمار، مزدا شاهاني، باهيد يوسفي، فريده رياضي، جاويد محمدي، امين آبان، سعيد جليلي هنرمند و مصطفي اسدي از جمله هنرمندان، شاعران و نويسندگان ايراني هستند كه اين بيانيه ها را امضاء كرده اند.
به گزارش مهر، در تاريخ ۱۲ سپتامبر ،۱۹۹۸ اف بي آي؛ پليس امنيتي ابالات متحده آمريكا پنج كوبايي مقيم آن كشور را در فلوريداي جنوبي، مقر استقرار ضد انقلابيون كوبايي بازداشت كرد.
چند روز بعد در شرايطي كه رسانه هاي محلي تحت كنترل تروريست هاي كوبايي تبليغاتي را عليه اين افراد به راه انداختند كه دستمايه سيستم قضايي آمريكا براي در بازداشت نگه داشتن اين پنج نفر قرار گرفت. اين پنج تن روانه بازداشت و زندان هفت ساله شدند.اين افراد خرارد و هرناندز نوردلو، رنه گونزالس سوررت، لاباينوسالازار، آنتونيو گررو رودريگز و فرناندو گونزالس هستند و براي اين محكوم شدند كه به منظور كسب اطلاعات درمورد فعاليت هاي تروريستي عليه كوبا در بين گروه هاي كوبايي - آمريكايي مستقر در جنوب فلوريدا، نفوذ كرده اند.
از شخصيت هاي و نويسندگان جهاني كه اين بيانيه را امضاء كرده اند مي توان به: وله سونيكا، پرز اسكويول، نوآم چامسكي، اوسكار نيمبر، ماريو بندتي، هاري بلافونت، پابلو گونزالس، كاسانوا، ارنستو كاردنال، تياگودمئلو، دني گلوور، ادوارد و گالينو، آليس واكر، آتيلوبورن، ايگنا سيورامونت، تاريق علي، رمزي كلارك، جياني مينا، فري بتو، ميگوئل بوناسو، هوارد زين، راسل بنگر، جيمز كاك كرافست، دانيل اورتگا، مارتين آلمادا، سيلويو رودريگز، مائو چائو، ويكتور هردپا، پابلو ميلانس، دني ريورا، كيت اليس، آيسيا آلونسو خوزه ساراماگو و ديگران اشاره كرد.اين كميته از تمامي مدافعان حقوق بشر، مخالفين تروريسم، هنرمندان، مبارزين مسلمان و روشنفكران دعوت كرده است كه با تحقيق و درك حقايق، به جمع امضاء كنندگان جهاني اين حمايت انساني بپيوندند.
به اين منظور آدرسي هم براي تماس
اهل فرهنگ به نشاني: IRANCUBAFRIENDSHIP @YAHOO.COM براي اعلام حمايت از اين حركت تخصيص يافته است.

كوتاه از هفت هنر
۵۷ فيلم در جشنواره فيلم هاي ديني
دبير نخستين جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش از راهيابي ۵۷ فيلم به بخش مسابقه اين جشنواره خبر داد.
محمد صادق مركبي افزود: اين انتخاب از بين ۱۴۰۰ اثر رسيده به اين جشنواره انجام شده است.
وي گفت: در بخش هاي فيلمنامه، مقاله و پژوهش هاي سينمايي و ديني نيز ۴۰۰ اثر به جشنواره رسيده است كه از اين تعداد ۲۰ فيلمنامه و ۱۵ مقاله و پژوهش به بخش مسابقه راه يافته است.
مقررات جشنواره فيلم فجر اعلام شد
مقررات  بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر شامل  بخش هاي  مختلف مسابقه  ايران ، بين الملل ، آسيا، سينماي  معناگرا، خارج  از مسابقه  و جنبي  اعلام  شد.
اين  رويداد هنري  شامل  بخشهاي  مسابقه  سينماي  ايران ، مسابقه  بين الملل ، چشم  واقعيت  (مسابقه  آثار مستند)، خارج  از مسابقه ، آثار ميهمان ، فيلم هاي  برگزيده  اول  و دوم ، فيلم  برگزيده  تماشاگران ، نكوداشت ، مسابقه  سينماي  آسيا و سينماي  معناگرا، مرور آثار و جشنواره  جشنواره ها است .
۲۶ فيلم سينماي آسيا در جشنواره فيلم كوتاه
۲۶ اثر كوتاه  از كشورهاي  مختلف  آسيايي  در قالب  بخش  مرور سينماي  آسياي جشنواره  ملي  و بين المللي  فيلم  كوتاه  تهران  روي  پرده  مي رود.
روابط عمومي اين  جشنواره  روز شنبه  گزارش  داد: آثار منتخب  اين  جشنواره به  صورت  غير رقابتي  به  نمايش  گذاشته  مي شود.
بيست  و دومين  جشنواره  ملي  و دهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  تهران از ۲۴ تا ۲۹ آبان  ماه  در مجموعه  سينما فلسطين  تهران  و همزمان  در ساري ، شاهرود و زاهدان  برگزار مي شود.
يادواره استاد معروفي در وين برگزار شد
دومين  يادواره  جواد معروفي  استاد فقيد پيانو ايران  جمعه  شب  در خانه كنسرت  (كنسرت  هاوس ) شهر موسيقي  جهان  (وين ) با حضور صدها تن  از علاقمندان  موسيقي  ايران  زمين  برگزار شد.در اين  يادواره  كه  با تلاش  ساسان  محبي  آهنگساز و نوازنده  ايراني پيانو مقيم  اتريش  برگزار شد، قطعاتي  از ساسان  محبي  و فردريك  ببر به  رهبري نصير حيدريان  استاد برجسته  ايراني  دانشگاه  موسيقي  گراتس  توسط گروه اركستر سمفونيك  ايراني  اجرا شد كه  بارها مورد تحسين  و تشويق  شركت كنندگان  قرار گرفت .
«مرزي براي زندگي» در جشنواره قاهره
فيلم  مرزي  براي  زندگي  ساخته  رضا اعظميان  از توليدات  حوزه  هنري سازمان  تبليغات  اسلامي در بخش  رقابتي  جشنواره هاي  بين المللي  قاهره  مصر و كرالاي  هند حضور مي يابد.جشنواره هاي  بين المللي  قاهره  از ۸ تا ۱۸ آذرماه  در مصر و از ۱۸ تا ۲۵آذر در كرالاي  هند برگزار مي شود.مرزي  براي  زندگي  داستان  يك  محكوم  به  مرگ  است  كه  سرگردان  ميان  خوف  و رجا در انتظار صبحي  است .

بر پرده سينماهاي تهران
اكواريوم (ايرج قادري): آفريقا، شهرقشنگ، ايران، آستارا، جوان، پيروزي، تهران، عصر جديد، فلسطين، گلريز، حافظ، رودكي، دهكده المپيك، پايتخت، جي، شيدا، مركزي، بهمن، پيوند، المپيا، پارس و فرهنگ.
شكلات (افشين شركت): استقلال، ايران، كارون، شيرين، ميلاد، فردوسي، جي، قيام، شاهد، مركزي.
گيلانه (رخشان بني اعتماد): سپيده، شهر تماشا، موزه سينما، فلسطين، سروش.
ديشب باباتو ديدم آيدا (رسول صدر عاملي): ايران، سعدي، شقايق، گلريز، عصر جديد، ناهيد، مركزي، كانون، فرهنگ.
بيد مجنون (مجيد مجيدي): بهمن، فلسطين، پيام انقلاب.
پشت پرده مه (پرويز شيخ طادي): عصر جديد، صحرا.
سالاد فصل (فريدون جيراني): جمهوري، بلوار، تهران.

تازه هاي دنياي رسانه ها
انتشار اسناد و پرونده هاي مطبوعاتي دهه ۷۰
گروه ادب و هنر: اسناد و پرونده هاي مطبوعاتي دهه ۷۰ به كوشش عذرا فراهاني، روزنامه نگار و محقق مطبوعات در سه جلد و نزديك به ۱۷۰۰ صفحه منتشر شد.
فراهاني در گفت وگويي با همشهري، ضمن اعلام اين خبر هدف از تهيه اين مجموعه را دسترسي حقوقدانان و اهالي مطبوعات به آراي دادگاه ها و نحوه طرح دعاوي اعلام كرد و گفت: اين مجموعه دربردارنده اسناد و شرح مفيدي از ۲۸۰ محاكمه مطبوعاتي در سالهاي ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۹ است كه در ۱۵۰ مورد آن علاوه بر شرح مفيد محاكمه، نسبت به درج متن كامل آراي صادره از سوي دادگاه هاي رسيدگي كننده به پرونده موردنظر اعم از بدوي، تجديدنظر استان، ديوان عالي كشور و ديوان عدالت اداري اقدام شده است.وي در پاسخ به اين سئوال كه در مواردي كه دسترسي به آراء ممكن نبوده چه شيوه اي را در پيش گرفته است، گفت: سعي شده با جستجو، فحواي نظرات هيأت منصفه و آراي صادره از دادگاه ها به نقل از نشريات معتبر آورده شود.مجموعه سه جلدي «اسناد و پرونده هاي مطبوعاتي دهه ۷۰» از سوي پخش ققنوس به بازار كتاب عرضه شده است.
ناگفته هاي زندگي صدام در قالب يك مجموعه تلويزيوني
ناگفته هاي زندگي صدام در قالب سريالي تلويزيوني به تصوير كشيده مي شود.به گزارش ايسنا،  ساخت اين سريال كه «كاخ صدام» (House of saddam) نام دارد به تازگي آغاز شده و براي پخش از شبكه دو BBC آماده مي شود.در همين ارتباط، بي بي سي اعلام كرده است كه اين درام چند قسمتي حقايقي محرمانه از زندگي و نحوه حكومت صدام را براي بينندگان تلويزيوني به تصوير مي كشد و اغلب اين اطلاعات از طريق نزديك ترين افراد به صدام بازگو شده است.«به دام افتاده در حكومت وحشيانه صدام» به قلم دكتر ابشير و لارس سيگارد سانانا، عنوان يكي از منابعي است كه براي نگارش فيلمنامه اين اثر از آن استفاده شده است.در همين حال رولي كيتي، ناظر شبكه دو بي بي سي معتقد است داستان زندگي  صدام يك درام حماسي پندآموز است.اين سريال كه هنوز زمان قطعي پخش آن مشخص نشده است، بر زندگي نزديك ترين افراد از خانواده صدام حسين تمركز مي كند و مقاطع مختلف از زندگي رهبر عراق را به تصوير مي كشد.سريال «كاخ صدام» همچنين نموداري از فراز و فرودهاي پيش آمده در يكي از مخوف ترين حكومتهاي جهان را ترسيم مي كند.اين سريال به كارگرداني و نويسندگي آلكس هولمز توليد مي شود كه تاكنون كارهايي چون «دان كريك» ، «كودتا» و «هر زمان كه تو به من بنگري» را ساخته است.
موسيقي مقامي تركمن، گيلان و خراسان در راديو فرهنگ
«سرآهنگ» برنامه اي از شبكه ي راديويي فرهنگ است كه به موسيقي مقامي  در شهر هاي مختلف كشور مي پردازد.به گزارش خبرنگار ما، «سرآهنگ» كه روزهاي فرد پس از اذان ظهر پخش مي شود، امروز يكشنبه ۸ آبان، موسيقي مقامي تركمن را بررسي مي كند و در آن مقام هاي معروف تركمن معرفي مي شوند. اجراي نمونه هايي با اجراي نوازنده هاي مشهور تركمن و آوازهاي تركمني بخش هاي ديگري از اين برنامه است.«سرآهنگ» ، يك برنامه را نيز به موسيقي شرق خراسان اختصاص داده كه در اين برنامه الحان قديمي  موسيقي شرق خراسان معرفي مي شوند.اين برنامه دهم آبان پخش مي شود.

۱۵۳ متن نمايشي در همايش آيين هاي عاشورايي
تا پايان مهرماه آخرين مهلت ارسال آثار براي دبيرخانه دومين همايش آيين هاي عاشورايي ۱۵۳ متن نمايشنامه رسيده است.به گزارش مهر، يزدان عشيري، معاون ارتباطات همايش سراسري آيين هاي عاشورايي با اعلام اين خبر افزود: عناوين ۱۵۳ متن نمايشي براي بخش هاي مختلف همايش آيين هاي عاشورايي در دبيرخانه اين همايش به ثبت رسيد.وي ادامه داد: متون نمايشي رسيده ازبيست وسه استان كشوربراي همايش ارسال شده است.وي يادآورشد: استان تهران با ۶۹ متن نمايشي بالاترين رقم واستان هاي ايلام، خراسان جنوبي، قم، كردستان هركدام با يك اثر، پايين ترين رقم ارسال آثاررا به خود اختصاص دادند.به گفته وي ازاستان هاي چهارمحال وبختياري، خراسان شمالي، زنجان، سيستان وبلوچستان، كرمان، كهكيلويه وبويراحمد و يزد متني براي دومين همايش سراسري تا پايان مهرماه نرسيده است.وي خاطرنشان ساخت:دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي از شانزدهم تا بيست و يكم بهمن ماه سال جاري همزمان با دهه محرم در تهران و در مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
رواج سكه هاي جديد انقلاب اسلامي
با سرنگوني نظام شاهنشاهي و به دنبال آن، انجام تغييرات وسيع در ساختارهاي دولتي و نيز تلاش در محو جميع آثار باقيمانده از رژيم منحط ستمشاهي، مساله تغيير شكل ظاهري سكه هاي رايج نيز عملي گرديد و در اين روز، سكه هاي جديد يك، دو، پنج و بيست ريالي كه از سوي بانك مركزي ايران ضرب گرديده بود در جريان پول كشور قرار گرفتند. بر روي اين سكه ها مبلغ سكه به عدد و سال ضرب آن و در طرف ديگر سكه ها، دوازده عدد گل لاله در اطراف، و در قسمت بالاي آن كلمه جمهوري اسلامي ايران و در قسمت پايين، مبلغ سكه به حروف حك شده بود.
شهادت محمدحسين فهميده
شهيد محمدحسين فهميده در ارديبهشت ۱۳۴۶ ش در شهر مقدس قم به دنيا آمد. وي در دوران تحصيلات راهنمايي دچار تحولات عظيمي گرديد و تاثير فراواني از انقلاب گرفت. محمدحسين پس از پيروزي انقلاب و درپي حوادث كردستان در سال ۵۸ در دوازده سالگي عازم آن سامان شد ولي برادران كميته او را به علت كوچكي سن بازگرداندند. وي در همان روزهاي نخست جنگ تحميلي تصميم گرفت كه به جبهه برود و با متجاوزان بعثي بجنگد. سرانجام محمدحسين علي رغم مخالفت هاي فراوان خود را به جبهه جنوب رسانده و پس از تحمل سختي هاي بسيار به خرمشهر رفت. وقتي خرمشهر در محاصره نيروهاي دشمن قرار گرفت، او مشاهده كرد كه تانك هاي عراقي به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده اند. محمدحسين درحالي كه تعدادي نارنجك به كمرش بسته بود به طرف تانك ها حركت كرد. او علي رغم اصابت گلوله به پايش، همچنان به پيش رفت و با كمك نارنجك ها، تانك اول را منفجر ساخت و خود، تكه تكه شد.
حضرت امام خميني (ره) درباره شهيد محمدحسين فهميده فرموده اند: «رهبر ما آن طفل دوازده  ساله اي است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتر است، با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم كرد و خود نيز شربت شهادت نوشيد.» به اين ترتيب، حسين و فداكاري و شجاعت او ماندگار گرديد و بقاي پيكر وي در جايگاه ابدي شهيدان، در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
رهبر معظم انقلاب در اين زمينه فرموده اند: «زنده نگهداشتن ياد حادثه شهادت دانش آموز بسيجي، شهيد فهميده، از اصالت هاي دفاع مقدس مي باشد.» از اين رو، هشتم آبان، سالروز شهادت اين فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان و جوان و بسيج دانش آموزي نام گرفته است تا ضمن يادآوري حماسه اين قهرمان كوچك، به عنوان سرمشقي مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه يابد.

فرصت دوستي
هر جور مي خواهي باش!
پيامبر اكرم به حضرت جبرئيل فرمودند: مرا موعظه كن. حضرت جبرئيل عرضه داشت: اي محمد، هر طور مي خواهي زندگي كن كه لاجرم خواهي مرد و هرچه را مي خواهي دوست بدار كه ناچار از او جدا خواهي شد و هر كار مي خواهي انجام بده كه بالاخره با آن روبه رو خواهي گرديد. شرف مؤمن به نماز شب و عزت او به خودداري از ريختن آبروي ديگران است.
***
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: خداوند چنين مي فرمايد:
اي فرزند آدم! اگر اوصاف خودت را برايت بيان كنند و نداني درباره  چه كسي سخن مي گويند برآشفته مي شوي و سراسيمه براي پيكار و جنگ با او برمي خيزي!

كتاب شناسي داستان هاي بيست ساله انقلاب به بازار آمد
كتاب شناسي «داستان هاي بيست ساله  انقلاب»با گردآوري و تدوين قاسمعلي فراست منتشر شد.اين كتاب كه داستان ها و رمان هاي منتشر شده با سه محور« امام خميني(ره) »،« انقلاب اسلامي سال ۱۳۵۷ » و« دفاع مقدس » را دربر مي گيرد،  مربوط به آثاري است كه از ابتداي انقلاب تا پايان سال ۱۳۷۸ انتشار يافته است. اين كتاب را كه سيده زهرا مدني ويراستاري كرده،   ۴۸۸ صفحه دارد و به وسيله انتشارات« عروج» به بازار نشر عرضه شده است. قاسمعلي فراست، نوشتن داستان كوتاه را از زمان انقلاب آغاز كرد. با تأسيس روزنامه جمهوري اسلامي به همكاري با مهندس موسوي در اين روزنامه پرداخت. بعدها با گروهي از نويسندگان نسل انقلاب به حوزه انديشه و هنر اسلامي پيوست و مجموعه هايي چون «بچه هاي سوره» و«گاهنامه داستان » را منتشر كرد. آثاري چون «زيارت»،«خانه جديد » و« نخل هاي بي سر» حاصل همان سال ها است. وي «روزهاي برفي »و رمان «گلاب خانم » را در سال هاي اخير به بازار فرستاده است.

ناشران شناخته شده ، حضور در ائتلاف
ناشران پيشرو را تكذيب كردند
گروه ادب و هنر: دو ناشر شناخته شده كشور كه در انتخابات آتي هيأت مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، نامزد شده اند، حضور در ائتلافي به نام ناشران پيشرو را رد كرده اند.به گزارش همشهري از ميراث خبر، جعفر همايي، مدير نشر ني ضمن تأكيد بر اين نكته كه از شكل گيري ائتلاف ناشران پيشرو بي خبر است گفت: من بسيار به ناشران سنتي احترام مي گذارم و اصولا به ناشران سنتي بيشتر از ناشران مدرن و پست مدرن اعتماد دارم. فكر مي كنم اتحاديه به كساني احتياج دارد كه در زمينه نشر سال ها زحمت كشيده باشند و مشكلات اين صنف را به خوبي احساس كنند.از سوي ديگر حسن كياييان مدير نشر چشمه نيز در گفت وگويي ضمن تقبيح حركات تخريبي گفت: هيچ كس حق ندارد در برابر ديگر همكاران جبهه گيري كند. من انسان هاي شريفي را مي شناسم كه متعلق به همين طيف سنتي ناشران هستند و سالهاست در عرصه نشر كشور صادقانه زحمت مي كشند.
مدير نشر چشمه عملكرد اتحاديه در دو دوره اخير را مثبت ارزيابي كرد و گفت: در مجموع و با توجه به مشكلاتي كه فراروي اتحاديه وجود داشته است من عملكرد اين اتحاديه را مثبت ارزيابي مي كنم. من خود از نزديك شاهد تلاش هاي بي وقفه اعضاي هيات مديره بوده ام.
معتقدم هر كسي مي تواند نواقص را بيان كند اما اينكه اين انتقاد ها به گونه اي شود كه عملكرد مثبت اتحاديه را زير سئوال ببرد، به نظر من ناجوانمردي است. او درخصوص برنامه هاي خود در راستاي انتخابات اتحاديه گفت: تلاش داريم برنامه اي را با حضور چند تن از كانديداها كه دغدغه ها و افكار تقريبا مشتركي دارند، تهيه كنيم. البته هنوز چيز خاصي در اين زمينه مشخص نشده است.
با چند نفر از كانديداها كه مشتركات بيشتري داريم برنامه مشتركي را ارائه مي دهيم. اگر اين برنامه مورد قبول ناشران و كتاب فروشان قرار گيرد، راي مي آورد؛ در غير اين صورت افراد ديگري كه ايده بهتري دارند موفق مي شوند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پرنده و تانك
توده اي سياه رنگ لابلاي آهن پاره ها وول مي خورد، گروهبان عراقي قبضه توپ تانك را مسلح كرد. از سر كنجكاوي نگاهي به پريسكوپ انداخت. نوجوان زخمي، تلوتلوخوران پيش مي آمد. خنديد و ماشه را كشيد. قبضه توپ تانك عمل نكرد. عرق سردي روي پيشاني اش نقش بست. با ترس و واهمه دوباره ماشه قبضه را كشيد، تانك و توپ با هم منفجر شدند. پرنده اي سبكبال از لابلاي دو تانك بالا و بالاتر رفت.
محمد اميري

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
گالري الهيه: نمايشگاه گرافيك پرويز بياني/ تا ۱۶ آبان/ خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷/ تلفن: ۲۲۰۵۹۶۸۶.
نگارخانه دانشجو: نمايشگاه «بسم الله» يدالله پاك سرشت/ تا ۱۲ آبان/ خيابان اسد آبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق/ تلفن: ۸۸۷۱۸۸۴۹.
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه آثار سولماز تمدن و نويد بروجردي زاده/ تا ۱۲ آبان/ بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲-۳۱۶/ تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳.
نگارخانه شمس: نمايشگاه نقاشي منيژه شاهين پرتو/ از ۱۴ آبان به مدت يك هفته/ خيابان آفريقا، پايين تر از جهان كودك/ كوچه كمان، پلاك ۴/ تلفن: ۸۸۷۷۴۵۷۱.
گالري هما: نمايشگاه مجسمه هاي ابوالفضل شاهي/ ۱۴ تا ۲۴ آبان / خيابان ولي عصر، چهرازي، شماره ۲۷/ تلفن: ۲۲۰۵۵۶۲۹.

گل و گياه
فلوكس
006240.jpg
نام علمي: Phlox paniculata ,Norah leigh,
خانواده: POLEMONIACEAE
گياه دائمي و افراشته با برگهاي ابلق و خوشه هاي مخروطي شكل از گلهاي صورتي كمرنگ كه در فصل تابستان ظاهر مي شوند.حداكثر بلندي يك متر و بلندي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و مرطوب كه داراي زهكش خوب باشد. در خاكهاي خشك و سبك بهتر است در مكان نيم سايه كاشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اول بهار يا قلمه هاي ريشه در زمستان امكان  پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |