يكشنبه ۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۷ - Oct 30, 2005
قاليباف در مراسم توديع و معارفه مديران همشهري:
رسالت همشهري دفاع از حقوق شهروندان است
همشهري در اختيار هيچ حزب و گروهي قرار نمي گيرد
006351.jpg
006261.jpg
006264.jpg
مراسم معارفه حجت الاسلام زائري و مهندس چيني فروشان سردبير ، مديرعامل و مديرمسئول مؤسسه همشهري و توديع علي اكبر اشعري و عليرضا شيخ عطار صبح ديروز با حضور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، مديران و سردبيران جرايد كشور، تعدادي از سفراي داخلي و خارجي و با حضور دكتر كاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات كشور در محل خانه هنرهاي ايراني برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم دكتر قاليباف شهردار تهران رسالت سنگين و خطير مطبوعات را واداشتن مسئولان به پاسخگويي در قبال اعمال و سياست هايشان، حفظ سرمايه هاي اجتماعي و انساني، آگاهي بخشي و فرهنگ سازي ، ايجاد پل ارتباطي بين مردم و مسئولان و مشاركت پذير كردن شهروندان در عرصه هاي مختلف اجتماعي و امور شهري اعلام كرد.
وي، آموزش همگاني، ارتقاي فرهنگ عمومي و شهرنشيني را اولين توقعات از مجموعه همشهري دانست و تصريح كرد: اهداف والاي انقلاب اسلامي، انديشه هاي تابناك حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري و همچنين اصول قانون اساسي چارچوب فعاليتهاي اين روزنامه را تعيين خواهد كرد و به غير از اينها همشهري به هيچ فرد يا گروهي نبايد احساس دين و بدهي داشته باشد.
شهردار تهران با تاكيد بر توسعه عرصه فكر و انديشه در مخاطبان همشهري، يادآور شد: قانون، شرع، انصاف و آزادگي حكم مي كند كه به هيچ وجه مجموعه همشهري در اختيار حزب يا گروهي قرار نگيرد.
قاليباف بررسي عملكرد دستگاهها را از جمله وظايف همشهري دانست و گفت: اين امر در حوزه شهرداري بايد به طور خاص پيگيري شود و در جهت اشاعه فرهنگ شهروندمداري، انتظارات و مطالبات شهروندان از شهرداري را به مسئولان منتقل و همشهري بلندگوي خواسته هاي به حق مردم باشد.
وي در عين حال يادآور شد وابستگي همشهري به شهرداري نبايد در پوشش اخبار و حقايق و انتقال نظرات و نقدهاي مردم به عملكرد شهرداري خلل ايجاد كند.
وي رسالت ديگر همشهري را بررسي و تجزيه و تحليل معضلات و مشكلات شهر تهران با نگاه علمي و تخصصي و در عين حال منصفانه دانست و اظهار اميدواري كرد اين روزنامه بتواند دامنه نفوذ خود را گذشته از عامه مردم به طور ويژه در ميان نخبگان و فرهيختگان جامعه گسترش دهد.
قاليباف در سخنان خود از تلاش يكايك مديران در شكل گيري روزنامه همشهري از روز اول تاكنون تقدير و تشكر كرد و محسن چيني فروشان را به عنوان مديرعامل و مديرمسئول جديد مؤسسه همشهري و حجت الاسلام محمدرضا زائري را به عنوان سردبير روزنامه همشهري معرفي كرد و از زحمات مهندس عليرضا شيخ عطار و علي اكبر اشعري كه سابقا سمت مديرعاملي و سردبيري مؤسسه همشهري را برعهده داشتند با تقديم لوح تقديري گرامي داشت.
همچنين، عليرضا شيخ عطار مديرعامل سابق موسسه همشهري نيز طي سخناني با اشاره به تيراژ بالاي اين روزنامه گفت: علت بالا بودن تيراژ به خاطر اين بود كه مخاطبان آن از يك طبقه متوسط شهري با تحصيلات نسبتا بالا و عمدتا غيرسياسي و فراجناحي و حزبي هستند.
وي گفت: روزنامه همشهري در اين مدت سعي كرده سخنگوي حزب و جناحي نباشد، زيرا مخاطبان آن حزبي نيستند. شيخ عطار از مديرعامل جديد روزنامه همشهري خواست تا به مسايلي چون احداث بزرگترين چاپخانه مطبوعات ايران، گسترش پروژه فروش اتوماتيك روزنامه همشهري، به روز كردن سايت روزنامه، چاپ همشهري خارج از كشور و حمايت ازپرسنل اين روزنامه توجه لازم را كرده و در اولويت كارها قرار دهد.
در ادامه اين مراسم مهندس چيني فروشان مديرعامل جديد موسسه همشهري با اشاره به فراز و نشيب هايي كه اين روزنامه طي ۱۴ سال گذشته طي كرده، اظهار داشت: تلاش خواهيم كرد تا اين روزنامه در جامعه پرتلاطم مطبوعاتي كشور با سلامت نفس و در چارچوب هاي اعلام شده از سوي شهردار تهران به رشد خود ادامه دهد.
چيني فروشان از سازمان فرهنگي هنري، معاونت امور اجتماعي و فرهنگي و روزنامه همشهري به عنوان مثلث فرهنگي شهر تهران نام برد و اظهار اميدواري كرد با همكاري اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران و اصحاب قلم و فرهنگ و هنر شاهد تحقق ايده هاي نو در اين حوزه ها باشيم.
بنا بر اين گزارش در ادامه مراسم حجت الاسلام زائري سردبير جديد روزنامه همشهري طي سخناني با تأسي از فرازهايي از نامه حضرت علي(ع) به مالك اشتر به خطر بي توجهي مديران به حقوق نيروهاي زيرمجموعه خود اشاره كرد و ضرورت رفع دغدغه هاي مادي اصحاب مطبوعات و بهره مندي آنها از درآمد كافي و بهبود امكانات رفاهي و معيشتي مناسب را مورد تأكيد قرار داد.
زائري افزود: در شرايطي كه روزنامه نگاران بايد حريم و حقوق شهروندان را پاس بدارند اگر به خود آنها بي اعتنايي و بي حرمتي شود اين مسئله خطر بزرگي است.
سردبير جديد همشهري عامل مصونيت جريان اطلاع رساني از انحراف، توجه و حساسيت در نشر حقايق و لازمه دفاع روزنامه نگاران از حريم حقوق شهروندي را بهره مندي اصحاب قلم از امكانات مناسب دانست.
وي مميزي در رسانه ها را كار مديران كوته فكري خواند كه اگرچه از سلب حق آگاهي و دانايي مخاطب غم به دل راه نمي دهند اما درعوض با ذره بين در بين مطالب دنبال يافتن بهانه اي مي گردند و نگران عدم چاپ مطالب ضروري و آگاهي بخش جريان ساز و موج آفرين نيستند.
حاشيه
*زائري طي سخناني در حاشيه مراسم معارفه خود گفت: شهردار تهران صراحتا به بنده تأكيد كرد به هيچ وجه راضي نيست كه اين روزنامه به نفع ايشان يا مجموعه شهرداري قدم بردارد.
وي همچنين خبر داد توزيع روزنامه همشهري به طور قطع سراسري خواهد شد اما در مورد زمان و راهكارهاي قانوني آن نيازمند بحث و بررسي بيشتر هستيم.
* حضور دكتر كاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ايران در مراسم معارفه سردبير و مديرمسئول جديد همشهري جلوه اي خاص به مراسم داده بود، اين حضور زماني معنادارتر شد كه حجت الاسلام زائري سردبير جديد همشهري قبل از رفتن به پشت تريبون براي ايراد سخن ضمن تكريم استاد از ايشان كسب اجازه كردند.
* از ميان چهره هاي مطبوعاتي حاضر در جلسه حضور محمد عطريانفر و حاج مهدي كرباسچي سردبير و مديرعامل اسبق همشهري و نيز حجت الاسلام دعايي و حسين شريعتمداري مديران مسئول روزنامه هاي اطلاعات و كيهان قابل توجه بود.
* سردبير جديد همشهري در ابتداي سخنان خود گذشته از سردبيران و مديران سابق همشهري از احمد ستاري و نيز غلامحسين كرباسچي به عنوان بنيانگذاران مؤسسه همشهري به نيكي ياد كرد و زحمات آنان را ستود.
* حضور گروهي از نويسندگان و شاعراني كه با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان همكاري فعال دارند در بين حاضران در جلسه قابل توجه بود.
* پس از خاتمه مراسم، خبرنگاران دكتر قاليباف و حجت الاسلام زائري را در محاصره گرفتند و نزديك به نيم ساعت با آنها گفت وگو كردند.

رئيس سازمان حج و زيارت استان تهران:
فرودگاه زائران استان تهران هنوز مشخص نشده است
گروه علمي فرهنگي: ۲۶ هزار و ۹۰۰ نفر زائر تهراني از ۲۷ آذر ماه براي شركت در كنگره بزرگ حج اعزام مي شوند.
رئيس سازمان حج و زيارت استان تهران با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: تاكنون درباره فرودگاه اين زائران در تهران تصميم گيري نشده، چرا كه اين مساله در حد وزارتخانه متبوع بوده و بحث آن مطرح نشده است.
ليالي با اشاره به اينكه آخرين پرواز زائران عمره از فرودگاه مهر آباد تهران بوده است، اظهار كرد: پس از تعيين قطعي فرودگاه زائران حج تمتع از طريق رسانه ها به اطلاع زوار رسانده مي شود.
وي ادامه داد: سال جاري به دليل اقدام سريع متقاضيان سفر حج تمتع براي ثبت نام ۲۶ هزار و ۹۰۰ نفر زائر در قالب ۱۴۵ كاروان به صورت مدينه قبل و بعد اعزام مي شوند.
رئيس سازمان حج و زيارت استان تهران گفت: امسال غذاي تمام زائران در مدينه از آشپزخانه متمركز تامين مي شود و در مكه نيز ۶۰ هزار نفر زير پوشش اين نوع پخت قرار مي گيرند.
وي اعلام كرد: در هفته حج علاوه بر شركت زائران استان تهران در نماز جمعه، گردهمايي بزرگي نيز در استاديوم آزادي برپا مي شود.
ليالي در پايان گفت: پرواز ۲۶ هزار و ۹۰۰ زائر تهراني به طور عمده از ۲۷ آذر ماه جاري به مدت ۱۹ روز شروع مي شود كه ۳۰ روز در مكه و مدينه اقامت خواهند داشت.

نماينده تهران در مجلس:
مشكلات جوانان با پرداخت وام ازدواج حل نمي شود
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه، وام ازدواج شهرداري مي بايست تا زمان تصويب طرح تسهيلات ازدواج جوانان و همچنين تشكيل صندوق مهر رضا، ادامه يابد، تصريح كرد: مشكلات بيكاري و ازدواج جوانان با پرداخت چنين وام هايي حل نمي شود.
پرويز سروري در گفتگو باخبرگزاري مهر افزود: با توجه به مشكلات حال حاضر قشر جوان در كشور و همچنين معضل بيكاري در جامعه ايجاب مي كند كه اعطاي وام ازدواج شهرداري تا زمان تصويب طرح ها و لوايحي كه در ارتباط با رفع مشكلات جوانان در مجلس مطرح است، همچنان ادامه داشته باشد.وي افزود: گرچه در حال حاضر شهرداري در حل مشكلات شهري با كمبود اعتبار مواجه است و وام ازدواج نيز به نوعي بر مشكلات شهرداري افزوده اما با توجه به مشكلات بسيار قشر جوان در كشور و خيل عظيم بيكاران به نظر مي رسد كه شهرداري مي بايست به روند كاري خود در ارتباط با اعطاي وام ازدواج ادامه دهد.نماينده مردم تهران در مجلس، تصريح كرد: در صورت تصويب لوايحي همچون تشكيل صندوق مهر رضا و طرح تسهيلات ازدواج جوانان اين وظيفه مي تواند از دوش شهرداري برداشته شود.سروري گفت: مشكلات جوانان در زمينه ازدواج و بيكاري با چنين وام هايي قابل حل نيست و بايد فكر اساسي در اين خصوص انديشيده شود.وي خاطرنشان كرد:بحث تشكيل صندوق مهر رضا كه به صورت لايحه از سوي دولت ارائه شده و همچنين طرح تشكيلات ازدواج جوانان در حال حاضر مراحل نهايي بررسي خود را در مجلس شوراي اسلامي طي مي كند .

كروبي: شوراي شهر و مجلس خبرگان اولين آزمون حزب
اعتماد ملي در عرصه سياسي است
ايسنا: مهدي كروبي، موسس حزب اعتماد ملي، با بيان اينكه بررسي عضويت افراد در شوراي مركزي اين حزب در حال اتمام است از معرفي آنان در آينده نزديك خبرداد.
وي حزب متبوعش را حزبي جدي خواند كه جلسات آن با جديت دنبال شده و روزنامه ارگان آن نيز تا اواخر آذر منتشر خواهد شد.وي با اشاره به حمايت هاي توده اي و مردمي در سراسر كشور از شكل گيري اين حزب ادامه داد: به ياري خدا آينده روشني در اين حزب وجود خواهد داشت. رئيس پيشين مجلس شوراي اسلامي گفت: در نظر دارم حرفي راجع به دولت نزنم چون خودم هم كانديدا بوده ام. ان شاءالله كه دولت موفق باشد. از خدا مي خواهم هر دولتي در تنش زدايي و تعامل در دنيا موفق باشد و همينطور در جلب اعتماد و حل مشكلات مردم.
كروبي ادامه داد: جلسه اين حزب به صورت منظم برگزار شده و ان شاءالله آثار فعاليت هاي اين حزب بعداز ماه مبارك رمضان بيشتر نمايان مي شود.
كروبي انتخابات شوراها و خبرگان را اولين آزمايش و امتحان حزب اعتماد ملي براي حضور در عرصه هاي سياسي مي داند.

جانبازان  شيميايي  ايراني  در هلند خواستاراحقاق  حق 
خود در دادگاه  صدام  مي شوند
ايرنا: جانبازان  شيميايي  ايران  با حضوردردهمين  كنفرانس  كشورهاي  عضو كنوانسيون منع  سلاحهاي  شيميايي  در لاهه  هلند، خواستار احقاق  حق  خود در دادگاه  صدام حسين ، مي شوند.اين  كنفرانس  در روزهاي  ۱۶ تا ۲۲ آبان  با حضور هيات هاي  عالي  رتبه  ۱۷۱كشور جهان ، از جمله  جمهوري  اسلامي ايران ، در مقر سازمان  منع  سلاحهاي شيميايي  OPCWدر لاهه  هلند برگزار مي شود.
عليرضا حجتي  دبير انجمن  حمايت  از قربانيان  سلاحهاي  شيميايي  روز گذشته در اين باره  گفت : دراين  كنفرانس ، علاوه  برنمايشگاهي  از اسناد و مدارك  قربانيان  شيميايي  ايران ، نمايشگاهي  نيز ازتاثيرات  زيست  محيطي  سلاحهاي  شيميايي  درمعرض  ديد شركت كنندگان  دراين  كنفرانس قرار مي گيرد.وي ، گفت : در اين  اجلاس ، يك  هيات  چهار نفره  از جانبازان  شيميايي  شركت خواهند كرد و پيام  صلح  و دوستي  و جهاني  عاري  از سلاحهاي  شيميايي  را به  گوش جهانيان  خواهند رساند.

مسئوليت حفاظت از خوابگاه ها و دانشگاه ها
به حراست واگذار مي شود
ايسنا: طرح «تجميع حفاظت و نگهباني از مراكز دانشگاهي» توسط حراست وزارت علوم با هدف حفظ امنيت فيزيكي مراكز دانشگاهي، هفته آينده به دانشگاه ها ابلاغ مي شود.
دكتر علي اصغر زارعي، مدير كل حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه اجراي طرح «تجميع حفاظت و نگهباني از مراكز دانشگاهي» توسط حراست وزارت علوم مورد موافقت وزير و معاون حقوقي وزارت علوم قرار گرفته است، تصريح كرد: اين طرح با هدف تقويت و تضمين امنيت محيطهاي دانشگاهي و خوابگاهي و يك كاسه كردن مشكلات مربوط به محيطهاي خوابگاهي در هفته آينده به دانشگاه ها ابلاغ مي شود.وي با بيان اينكه در حال حاضر بخشي از وظيفه انتظامات و نگهباني مراكز دانشگاهي و خوابگاهها برعهده معاونت امور مالي و اداري دانشگاه هاست، گفت: در حال حاضر نظارت كامل و دقيقي بر اين محيط هاي دانشجويي وجود ندارد، بنابراين براي تقويت كنترل ونظارت بر محيط هاي دانشگاهي و تامين امنيت دانشجو، اين كار بر اساس مصوبات موجود به حراست واگذار مي شود.دكتر زارعي با اشاره به مشكلات فعلي خوابگاه ها و مراكز دانشگاهي و برخي ناامني ها در اين بخش، خاطر نشان كرد: براين اساس با هدف حفظ آرامش و امنيت محيطهاي دانشگاهي و خوابگاه ها اعم از خوابگاه هاي خصوصي و خودگردان اين طرح پيشنهاد شده و به مرحله اجرا درمي آيد.

افروغ: دولت نبايد فرصت سوزي كند
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي  با بيان اين كه هر دولتي براي تحقق شعارهاي خود نياز به زمان دارد و بايد فرصت كافي داشته باشد، گفت: شعارهاي دولت آقاي احمدي نژاد عمدتا، شعارهاي اقتصادي با محوريت عدالت بوده است و اين دولت شعار فرهنگي يا سياسي خاصي نداشته و اگر هم بوده، تحت الشعاع شعارهاي اقتصادي قرار گرفته است.به اعتقاد نماينده مردم تهران، برخي در حال بسط دادن دائره شمول تذكرات مقام معظم رهبري هستند، در حالي كه به سخنان قبلي ايشان مبني بر اين كه دولت حتي از سخنان درشت هم نرنجد و به متملقين و چاپلوسان دل خوش نكند، توجه نمي كنند.به گفته وي، سخن رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر پرهيز از مطالبات زودرس، يك تذكر غيرمستقيم به دولت مبني بر اين كه فرصت را از دست ندهيد و با توجه به توقعات مردم، به شعارهاي خود جامه عمل بپوشانيد، مي باشد.افروغ با تأكيد بر اين كه دولت نبايد فرصت سوزي كند، گفت: در اين راستا دولت بايد به ابزار، مقدمات و عواملي كه باعث تحقق هرچه زودتر شعارهاي دولت مي شود، توجه كند.رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين كه مطالبات احزاب سياسي در چارچوب قانون اساسي معنا پيدا مي كند و ضمن انتقاد نسبت به دچار شدن افراد جامعه به افراط و تفريط، گفت: ديروز مي گفتيم آزادي و آن قدر آن را تكرار كرديم كه آزادي تحت الشعاع عدالت قرار گرفت، و امروز آن قدر مي گوييم عدالت تا به سرنوشتي همانند آزادي دچار گردد.وي با بيان اين نكته كه هر جا افراط باشد، تفريط نيز هست، اظهار داشت: امروز بايد نگاهي جامع به حقوق شهروندي داشته باشيم.وي تأكيد كرد: حقوق شهروندي فقط ناظر به عدالت نيست، بلكه ناظر به آزادي نيز هست.در عين حال كه آزادي فقط آزادي فردي نيست بلكه آزادي گروهي را نيز شامل مي شود.

راهپيمايي دانشجويي ۱۳ آبان،
چهارشنبه ۱۱ آبان برگزار مي شود
ايسنا: راهپيمايي دانشجويي يوم الله ۱۳ آبان ماه، چهارشنبه(يازدهم) برگزار مي شود.«اسماعيل احمدي» مدير روابط عمومي كميته دانشجويي ۱۳ آبان اعلام كرد: راهپيمايي دانشجويي يوم الله ۱۳ آبان ماه _ كه امسال با روز جمعه مصادف شده است - روز چهارشنبه مورخ  ۱۱/۸/۸۴ با حضور دانشجويان و تشكل هاي دانشجويي برگزار مي شود.

وزير كشور: حل اختلاف خانه احزاب
را به خودشان واگذار كرده ايم
ايسنا: وزير كشور گفت كه مشكلات احزاب را خودشان بايد حل كنند و حل اختلاف خانه احزاب را نيز به خودشان واگذار كرده ايم.مصطفي پورمحمدي وزير كشور در حاشيه مراسم معارفه استاندار جديد يزد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از خانه احزاب انتظار داريم مشكل شان را حل كنند . شنيده ام خوشبختانه با رايزني هايي كه بين خودشان صورت گرفته، تمهيداتي انديشيده اند كه فكر مي كنم اگر آن تمهيدات اجرايي شود، ان شاء الله اين مختصر اختلافي كه در خانه احزاب ايجاد شده، برطرف شود.وي درباره برخي از شايعات مبني بر درخواست رئيس جمهور براي بركناري معاون سياسي  پورمحمدي گفت: چنين چيزي نيست.علي جنتي معاون سياسي من است و در پست خود فعاليت مي كند.پورمحمدي درباره دخالت انگليس در حادثه اهواز نيز اظهار داشت: آنچه كه مي دانيم اين است كه در حادثه اهواز دست هاي خارجي وجود دارد.از طرفي انگليسي ها در منطقه جنوب فعال ترين كشور هستند و به هر حال هر اتفاقي كه از آن نقطه عليه كشور ما صورت گيرد، ما از چشم آنها مي بينيم و اين نكته جدي و اساسي است.وي افزود: البته سرنخ هاي اطلاعاتي هم وجود دارد كه مقامات اطلاعاتي امنيتي ما به وقت خودش اعلام خواهند كرد.پورمحمدي در ادامه از تمام شدن عمده تغييراتي كه قصد انجام آن را دارد، تا آخر ماه رمضان خبر داد و گفت: ظرف اين هفته اين تغييرات اعلام مي شود.وزير كشور تصريح كرد: يكي از مهم ترين كارهايي كه بايد روي آن برنامه ريزي اساسي بكنيم بحث مرزهاست.كنترل مرز يكي از راهكارهاي عمده و تعيين كننده است.البته يك نگاه جامع در اين جهت هست.پورمحمدي ضمن معرفي دكتر ابوالقاسم عاصي به عنوان استاندار جديد، بر ضرورت دستيابي به نرخ واقعي توليد ناخالص ملي در كشور تأكيد كرد و گفت: در حالي كه جمعيت كشورمان در مقياس جهاني رقمي برابر  ۳ /  ۱ درصد و وسعت سرزمين مان حدود يك درصد از مقياس جهاني است، اما توليد ناخالص ملي ما فقط سه درهم درصد است.

زاهدي: هيچ محدوديتي براي فعاليتهاي
دانشجويي قايل نيستيم
فارس: وزير علوم تحقيقات و فناوري گفت: در چارچوب قانون هيچ محدوديتي براي فعاليتهاي دانشجويي قائل نيستيم به ويژه در جاهايي كه با فكر سر و كار داريم.محمد مهدي زاهدي، وزير علوم تحقيقات و فناوري كه در سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در جمع خبرنگاران صحبت مي كرد در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه از متشنج شدن فضاي دانشگاهها و دلايل آن پرسيد گفت: تا اين لحظه من جو متشنجي در دانشگاهها نديده ام، اما ممكن است يك حالت سكوتي بر دانشجويان ما حاكم باشد كه ما اصلا اين را نمي پسنديم و در برنامه هاي كاري  ما ، برگزاري كرسي هاي آزاد انديشه توصيه شده است.وي با بيان اينكه ما بايد تحمل شنيدن اعتقادات انديشمندان و متفكران غربي را نيز داشته باشيم گفت: به معاونين دانشجوئي دانشگاهها توصيه كرده ام تا كمك كنند كه در دانشجوي ما اين احساس ايجاد نشود كه به حرف او بي توجهي مي شود خصوصا اگر حرف عملي باشد.

پيام تبريك حداد عادل به رئيس مجمع ملي عراق
مهر- غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي با ارسال پيامي به حاجم مهدي الحسني رئيس مجمع ملي عراق، تاييد قانون اساسي اين كشور توسط مردم عراق در همه پرسي را تبريك گفت.متن پيام رئيس مجلس بدين شرح مي باشد: حضور هوشيارانه ملت عراق در همه پرسي قانون اساسي و تاييد اين قانون را از طرف خود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به جنابعالي تبريك مي گويم.اميدوارم در سايه تداوم اين حضور و تلاش جنابعالي و نمايندگان منتخب مردم، اهداف و آرمانهاي بر حق ملت عراق در جهت رفاه، آرامش و ثبات كشور و همچنين اعاده حاكميت و استقلال كامل عراق تحقق يابد.اينجانب ضمن آرزوي سلامتي براي جنابعالي و نمايندگان منتخب در مجمع انتقالي، موفقيت و پيشرفت ملت عراق را از خداوند منان مسئلت مي نمايم.اميد است روابط و مناسبات دو كشور در آينده بيش از پيش مستحكم گردد.

دو ميليون دانش آموز بسيجي در طرح
حماسه حضور شركت مي كنند
دو ميليون نفر دانش آموز بسيجي پيشگام، روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه همزمان با پنجمين روز از هفته بسيج دانش آموزي، طي اقدامي سازمان يافته در طرح حماسه حضور شركت خواهند كرد.به گزارش خبرگزاري مهر، در روز ۱۱ آبان ماه كه روز بسيج دانش آموزي، همبستگي ملي، آمادگي دفاعي و مقاومت نامگذاري شده است، زنگ مقاومت و تجديد خاطره با ۵۵۰ هزار دانش آموز رزمنده دفاع مقدس در مدارس كشور نواخته خواهد شد.
همچنين، امضاي طومار توسط دانش آموزان در جهت حمايت از دانش هسته اي و ارسال آن به مجامع بين المللي از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده در اين روز است.

محوطه تاريخي چغازنبيل با عمليات مهندسي
شركت نفت در معرض تهديد جدي قرار گرفت
گروه علمي  فرهنگي:كارشناس  مسئول  حقوقي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  خوزستان  گفت : عمليات  مهندسي  شركت  نفت  در اطراف  محوطه  معبد باستاني  چغازنبيل  در شهرستان  شوش  اين  اثر جهاني  را در معرض  تهديد جدي  قرار داده  است .
سعيد محمدپور شنبه  در گفت  و گو با ايرنا توضيح  داد: در دو روز پاياني  هفته  گذشته  مراقبان  آثار ما در منطقه  متوجه  حفر گودال هايي  توسط شركت  نفت  در اطراف  محوطه  معبد شدند كه  مشخص  شد اين  شركت  به  منظور انجام  عمليات  اكتشافي  در منطقه ، عمليات  انفجاري  را در منطقه  در دستور كار قرار داده  و بدون  هماهنگي  يا اطلاع  ميراث  فرهنگي  كار خود را آغاز كرده  است .
وي  گفت : طبق  گزارش  مراقبان  در فاصله  ۳۰۰ متري  باروي  سوم  معبد چغازنبيل  (در فاصله  ۱۳۰۰متري  معبد) هر ۷۵ متر يك  لوله  پوليكاي  سه  متري  به  قطر سه اينچ  پر از مواد منفجره  تي  ان تي  در شعاع  ۴ كيلومتر قبل  و بعد از معبد توسط شركت  نفت  كار گذاشته  شده  است .محمدپور گفت : يعني  در فاصله  هشت  كيلومتر هر ۷۵ متر يك  انفجار تدارك  ديده  شده  كه  نظير اين  عمليات  در ضلع  جنوبي  و شمالي  معبد هم  (با فاصله  ۳۶۸۰و ۴۵۰۰ متري  معبد)در نظر گرفته  شده  كه  درصورت  انجام  اين  انفجارها بايد منتظر فاجعه  از بين  رفتن  معبد باشيم .
وي  توضيح  داد: ساختار لايه هاي  زمين  در آن منطقه  رسوبي  است  و هرگونه  انفجار به  طور قطع  موجب  تكان  خوردن  لايه هاي  زيرين  زمين  و رسوبي  و تخريب  معبد باستاني  سه  هزار و ۲۰۰ ساله  خواهد شد.وي  با تأكيد براينكه  شركت  نفت  بدون  هماهنگي  با سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  در حريم  و محدوده  زيگورات  چغازنبيل ، اقدام  به  حفر چاه هايي  به  عمق  ۱۵ متر و عرض  ۵ سانتي  متر براي  انجام  عمليات  مورد نظر خود كرده ، گفت : اين  چاه ها در سه  مسير انفجاري  ظاهرا براي  كاوش  لايه هاي  زيرزميني  اين  منطقه  حفر شده  است .
وي  افزود: به  مهندسان  شركت  نفت  اعلام  كرديم  كه  با توجه  به  رسوبي  و لرزان  بودن  لايه هاي  زيرين  منطقه  چغازنبيل  و احتمال  بسيار زياد تخريب  اين  اثر، ميراث  فرهنگي  اجازه  هيچ  گونه  انفجاري  در منطقه  را به  شركت  نفت  نخواهد داد.
محمدپور گفت : سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  با توجه  به  اهميت  چغازنبيل  در ايران  و جهان ، خواستار توقف  كامل  اين  عمليات  شده  است .
وي  اظهار داشت : هم  اكنون  عمليات  مذكور موقت  متوقف  شده  ولي  مهندسان  شركت  نفت  موضوع  را به  بررسي  در هيات  وزيران  موكول  كرده اند و ظاهرا شركت  نفت  نيز در انجام  اين  حفاري  اصرار مي ورزد.وي  همچنين  از انجام  هماهنگي  با نماينده  اهواز ناصر سوداني  در مجلس  و دبير كميته  ملي  يونسكو در كشور براي  پيگيري  اين  موضوع  توسط سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  خوزستان  خبر داد.
زيگورات  چغازنبيل  يكي  از مهم ترين  بناهاي  بجاي  مانده  از حكومت  عيلاميان  است  كه  سه  هزار و ۲۰۰ سال  پيش  به  دستور اونتاش  گال  پادشاه  عيلامي  ساخته  شده است .

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي:
طرح ساماندهي كودكان خياباني هنوز اجرايي نشده است
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: با توجه به گذشت چندين ماه از تصويب آيين نامه اجرايي طرح ساماندهي كودكان خياباني، اجراي اين طرح هنوز در استانهاي مختلف آغاز نشده است.
محمدرضا خباز در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر درخصوص اجرايي شدن طرح ساماندهي كودكان خياباني افزود: اجراي اين طرح تنها بر عهده سازمان بهزيستي نيست، بلكه با توجه به موارد عنوان شده در آيين نامه اجرايي طرح، ساماندهي كودكان خياباني وظيفه ۱۱ نهاد و دستگاه دولتي است كه در اين راستا به هر كدام از نهادها نيز وظايفي محول شده است.وي خاطرنشان كرد: بنابراين نمي توان درخصوص عدم اجراي طرح ساماندهي كودكان خياباني بهزيستي را مقصر دانست، همچنين هنوز اعتبارات كافي براي اجراي اين طرح در اختيار بهزيستي قرار نگرفته است.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي تاكيد كرد: وظيفه اين سازمان جداسازي كودكان كار، بزهكار، فراري و متكدي از ميان كودكان جمع آوري شده است و پس از اين امر اقدام به نگهداري كودكان به صورت كوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت نگهداري خواهد كرد.

طرح تجميع حفاظت و نگهباني ازمراكز دانشگاهي بزودي ابلاغ مي شود
مسئوليت حفاظت از خوابگاهها و دانشگاه ها
به حراست وزارت علوم واگذار مي شود
006267.jpg
گروه علمي فرهنگي: طرح تجميع حفاظت و نگهباني از مراكز دانشگاهي توسط حراست وزارت علوم با هدف حفظ امنيت فيزيكي مراكز دانشگاهي، هفته آينده به دانشگاه ها ابلاغ مي شود.
دكتر علي اصغر زارعي، مدير كل حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اينكه اجراي طرح تجميع حفاظت و نگهباني از مراكز دانشگاهي توسط حراست وزارت علوم مورد موافقت وزير و معاون حقوقي وزارت علوم قرار گرفته است، تصريح كرد: اين طرح با هدف تقويت و تضمين امنيت محيطهاي دانشگاهي و خوابگاهي و يك كاسه كردن مشكلات مربوط به محيطهاي خوابگاهي در هفته آينده به دانشگاه ها ابلاغ مي شود.
وي با بيان اينكه در حال حاضر بخشي از وظيفه انتظامات و نگهباني مراكز دانشگاهي و خوابگاهها برعهده معاونت امور مالي و اداري دانشگاه هاست، گفت: در حال حاضر نظارت كامل و دقيقي بر اين محيط هاي دانشجويي وجود ندارد، بنابراين براي تقويت كنترل ونظارت بر محيط هاي دانشگاهي و تامين امنيت دانشجو، اينكار بر اساس مصوبات موجود به حراست واگذار مي شود.
دكتر زارعي با اشاره به مشكلات فعلي خوابگاه ها و مراكز دانشگاهي و برخي ناامني ها در اين بخش، خاطر نشان كرد: براين اساس با هدف حفظ آرامش و امنيت محيطهاي دانشگاهي و خوابگاه ها اعم از خوابگاه هاي خصوصي و خودگردان اين طرح پيشنهاد شده و به مرحله اجرا درمي آيد.مدير كل حراست وزارت علوم در خاتمه با بيان اينكه ايجاد هماهنگي ميان حراست و نگهباني دانشگاه ها هدف ديگر از اجراي اين طرح است، گفت: براساس اين طرح از ورود افراد غيرمجاز، اراذل و اوباش به محيطهاي دانشگاهي و خوابگاهي جلوگيري مي شود.

يك مورد بيماري آنفلوآنزاي مرغي در عراق شناسايي شد
آزمايشگاه  مركزي  دامپزشكي  شهر اربيل  از شناسايي  يك  مورد بيماري  آنفلوآنزاي  مرغي  در اين  استان  خبر داد.به  گزارش  يك  پايگاه  اطلاع  رساني ، خانم  دكتر الهام  پطرس  عضو اين  مركز آزمايشگاهي  گفت : اين  مورد در يكي  از مزارع  پرورش  مرغ  در روستاي  جمه  دو بز از توابع  شهر خبات  در ۳۰ كيلومتري  شهر كردنشين  اربيل  شناسايي  شده  است .وي  افزود: بعد از بروز گزارشهايي  در مورد مرگ  مشكوك  تعدادي  از مرغهاي اين  مزرعه ، يك  تيم  دامپزشكي  به  محل  اعزام  و بعد از آزمايش ، صحت  گزارش  تأييد شد.پطرس  تصريح  كرد: به  منظور تأكيد بيشتر، نمونه هاي  آلوده  به  قاهره پايتخت  مصر ارسال  شدند و بعد از آزمايشهاي  صورت  گرفته  نتايج  بدست  آمده  مجددا تأييد شد.اين  دامپزشك  عراقي  درباره  نوع  بيماري  (قاتل  يا غير قاتل ) و چگونگي ورود آن به  داخل  عراق  توضيحي  ارائه  نكرد.

همايش روز جهاني «ديابت» برگزار مي شود
همايش  روز جهاني  ديابت  به  منظور ارايه  برنامه هاي  حمايتي براي  بيماران ديابتي  توسط انجمن  حمايت  از بيماران  ديابتي  كشور روز ۲۳ آبان  ماه  در سالن وزارت  كار و امور اجتماعي  در تهران ، برگزار مي شود.مديرعامل  انجمن  حمايت  از بيماران  ديابتي  كشور، روز شنبه  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، با اعلام  اين  مطلب ، گفت : اين  همايش  يك  روزه  با هدف ارايه  عملكرد و دستاوردهاي  اين  انجمن ، در زمينه  شناسايي  بيماران  ديابتي  و ارايه  خدمات  به  اين  گروه  برگزار مي شود.
دكتر شكور اميدي  افزود:در اين  همايش  گزارشي  از خدمات  ارايه  شده  به بيماران  ديابتي  اين  انجمن  منتشر شده  و همكاريهاي  اين  انجمن  با سازمانهاي داخلي  و خارجي  مورد بررسي  قرار مي گيرد.وي  ادامه  داد: برآوردهاي  كارشناسي  اين  انجمن  نشان  مي دهد كه  حدود هفت ميليون  بيمار ديابتي  در كشور كشور وجود دارد، اما تاكنون  تنها حدود دوميليون  بيمار ديابتي  دراين  انجمن ، ثبت  نام  و شناسايي  شده اند.
مديرعامل  انجمن  حمايت  از بيماران  ديابتي  گفت : افتتاح  دفاتر خارج  ازكشور از جمله  برنامه هاي  اين  انجمن  است  كه  تاكنون  يك  دفتر در دوبي  افتتاح شده  است .
اميدي افزود: جلب  حمايت هاي  بين المللي  و شناسايي  خيرين  خارج  از كشور در جهت  كمك  و حمايت  از بيماران  ديابتي  و همچنين  تبادل  و دريافت  آخرين اطلاعات  علمي در اين باره ، از اهداف  افتتاح  دفاتر خارجي  اين  انجمن  است .وي گفت : اين  انجمن ، قصد دارد در كشورهاي  ديگري  نظير آلمان  و كانادا كه  در اين  زمينه  تجارب  خوبي  دارند، دفتر افتتاح  كند.وي ، افزود: در اين  همايش  كارگاههاي آموزشي  نيز برگزار شده  و نمايشگاهي از شركتهاي  داخلي  و خارجي  كه  در زمينه  بيماران  ديابتي  توانمندي هايي  دارندنيز برپا مي شود.اميدي گفت : در اين  همايش  مسئولان  علمي ، فرهنگي  و سياسي ، جمعي  ازبيماران  ديابتي  و مسئولان  استاني  انجمن  حمايت  از بيماران  ديابتي  از سراسركشور حضور خواهند داشت .

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |