يكشنبه ۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۷ - Oct 30, 2005
شوراي امنيت فردا درباره سوريه تصميم مي گيرد
آمريكا ابراز اميدواري كرد قطعنامه عليه سوريه به
تصويب اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل برسد
006246.jpg
آمريكا، فرانسه و انگليس اعلام كردند، اطمينان خاطر دارند كه شوراي امنيت سازمان ملل عليه سوريه قطعنامه اي سفت و سخت اتخاذ خواهد كرد كه به موجب آن سوريه ملزم به همكاري با تيم تحقيق در خصوص ترور نخست وزير فقيد لبنان باشد؛ اما روسيه و الجزاير با هر گونه اعمال تحريم بر ضد دمشق مخالفت كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، جان بولتون، سفير آمريكا در سازمان ملل اظهار داشت، اميدوار است قطعنامه  سه كشور فردا در جلسه وزراي امور خارجه  كشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل به راي گذاشته شود. بولتون گفت، وزراي خارجه  ۱۳ كشور از ۱۵ عضو شوراي امنيت احتمالا در جلسه  فردا شركت مي كنند.
پيش نويس قطعنامه  آمريكا، فرانسه و انگليس عليه سوريه، با تصديق گزارش دتلف مليس، رئيس كميته  تحقيق در خصوص ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان، مقامات عالي رتبه سوري و مقامات امنيتي لبنان را به دست داشتن در قتل حريري متهم دانسته است. در اين پيش نويس دمشق همچنين به عدم همكاري كامل با تيم تحقيق ترور حريري متهم شده است.
به موجب جديد ترين پيش نويسي كه مورد بازنگري قرار گرفت، سوريه بايد كليه  اشخاصي كه بازرسان تحقيق به عنوان مظنونين احتمالي به شمار مي آوردند را دستگير كرده و به اعضاي كميته  تحقيق درباره  مكان و شرايط بازجويي از مظنونين احتمالي اختيار عمل دهد. همچنين در پيش نويس قطعنامه  مذكور آمده است: سوريه بايد كليه  اموال و دارايي هاي مظنونين احتمالي را مصادره و محدوديت هاي مسافرتي درخصوص آنان اعمال كند.
چنانچه سوريه به طور تمام و كمال با تيم تحقيق همكاري نكند، طبق مفاد پيش نويس قطعنامه  شوراي امنيت اقدامات تكميلي تري انجام خواهد داد كه اعمال تحريم از جمله  اين اقدامات شمرده مي شود.اگر چه سند پيش نويس اواخر روز جمعه بين اعضاي شوراي امنيت توزيع شد تا در زمان مقتضي به راي گذاشته شود؛ اما پيش نويس مذكور مي تواند دستخوش تغيير شود.
در همين حال امير جونز، سفير انگليس در سازمان ملل بيان داشت، تصويب قطعنامه قابل پيش بيني است.
جونز ادامه داد: وزراي امور خارجه  كشورهاي عضو شوراي امنيت با تصويب اين قطعنامه شدت نگراني خود از شرايط موجود را ابراز مي دارند. ژان ماردو لاسابليه، سفير فرانسه در سازمان ملل نيز گفت: پيش نويس قطعنامه از حمايت قاطعانه برخوردار است و احتمالا تصويب خواهد شد اما عبدالله بالي، سفير الجزاير در سازمان ملل (تنها كشور عربي عضو شوراي امنيت) اظهار داشت: دولت اين كشور به همراه ساير اعضا هنوز با مفاد اين سند كه سوريه را در صورت عدم همكاري تمام و كمال با تيم تحقيق درخصوص ترور حريري با اعمال تحريم روبرو خواهد كرد، مخالفند.بالي افزود: زماني كه تحقيقات هنوز به اتمام نرسيده، كاملا بديهي است كه به ميان آوردن بحث اعمال تحريم شتابزده و دور از انصاف است.
آندره دنيسوف، سفير روسيه در سازمان ملل نيز اعلام داشت، خوش بين و نيز اميدوار است كشورش مجبور به استفاده از حق وتوي خود نشود؛ اما تأكيد كرد مسكو با اعمال تحريم بر ضد سوريه مخالف است.
دنيسوف افزود: ما به اعمال تحريم علاقه اي نداريم، ما به اين موضوع بسنده مي كنيم و تصور ما نيز بر آن است كه اين گزينه بايد حذف شود.
تاكيد مجدد اسد بر همكاري با كميته تحقيقات سازمان ملل
بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در ديدار با حسني مبارك، همتاي مصري خود وعده داد، دولت سوريه همكاري لازم را با تحقيقات سازمان ملل در رابطه با ترور رفيق حريري نخست وزير لبنان انجام خواهد داد.
خبرگزاري رسمي سوريه اعلام كرد: اسد در اين ديدار بار ديگر بر آمادگي و تعهد سوريه براي ادامه همكاري با كميسيون تحقيقات سازمان ملل تاكيد كرد.
در جريان ديدار دو رئيس جمهور، طرفين همچنين مذاكرات در حال انجام ميان اعضاي شوراي امنيت در رابطه با گزارش مليس را مورد بررسي قرار دادند.
در همين حال احمد القيط، وزير خارجه مصر اعلام كرد: بحران سوريه بسيار پيچيده است. ما به دولت اسد پيشنهاد مي كنيم با انعطاف پذيري بيشتري در اين رابطه اقدام كند. ما مي خواهيم از بروز يك بحران ديگر در خاورميانه جلوگيري كنيم.مبارك در ديداري غيرمنتظره با هدف گفتگو در خصوص پرونده سوريه در شوراي امنيت شامگاه جمعه وارد دمشق شد.
در همين حال كميته چهارجانبه خاورميانه خواستار اخراج فوري اعضاي جنبش جهاد اسلامي فلسطين از سوريه شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه درخواست اين كميته متشكل از آمريكا، اتحاديه اروپا، روسيه و سازمان ملل پس از آن اعلام شد كه جنبش جهاد اسلامي مسئوليت حمله اخير در شمال اسرائيل را پذيرفت.

آغاز رايزني ها درباره انتخابات پارلماني عراق
006243.jpg
گروه سياسي خارجي: با تصويب قانون اساسي عراق، انتخابات پارلماني اين كشور ۲۶ آذرماه امسال برگزار مي شود.
از هم اكنون گروههاي مختلف سياسي در عراق مشغول رايزني  براي شكل دادن ائتلاف هاي جديد هستند.
ديروز فريد ايار عضو كميسارياي عالي انتخابات در عراق گفت: تاكنون ۴۰۰ فهرست انتخاباتي براي نامزدي در انتخابات پارلماني عراق كه قرار است پانزدهم ماه دسامبر (۲۴ آذر) آينده برگزار شود، به اين كميساريا ارائه شده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره ايار افزود: تعدادي از اعضاي ائتلاف عراق يكپارچه نيز از فهرست اين ائتلاف خارج شده و فهرست جديدي براي نامزدي انتخابات پارلماني به نام فهرست شايستگي ها به رهبري علي دباغ تشكيل دادند.
در همين حال، نماينده آيت الله سيستاني تاكيد كرد: مرجعيت، حزبي سياسي براي مشاركت در انتخابات پارلماني عراق در نظر نگرفته است.
شيخ عبدالمهدي الكربلايي نماينده آيت الله تاكيد كرد: مرجعيت، حزبي سياسي براي مشاركت در انتخابات پارلماني عراق در نظر نگرفته است.
شيخ عبدالمهدي الكربلايي نماينده آيت الله سيستاني، در خطبه هاي نماز جمعه در حرم امام حسين(ع) در كربلا تاكيد كرد: مرجعيت ديني مشاركت گسترده مردم عراق در انتخابات پارلماني را خواستار شدند.وي افزود: آيت الله سيستاني هيچ حزب و يا گروه سياسي را براي مشاركت در انتخابات آينده عراق تشكيل ندادند و هر عراقي بايد با ايمان به انتخابش افراد مورد صلاحيت و شايسته خود را انتخاب كند.
ساير تحولات
نماينده مجمع ملي عراق گفت: جريان صدر براي شركت در انتخابات پارلماني آينده به ليست ائتلاف عراق يكپارچه پيوست.
مويد العبيدي، عضو مجمع ملي عراق گفت: برقراري و هم پيمايي هاي سياسي در مرحله كنوني عراق ضروري است زيرا اتحاد، مسائل مختلفي را تضمين مي كند، از جمله اصطكاك ها را در صحنه سياسي كاهش مي دهد و شايستگي هاي سياسي را برملا مي سازد و به دشمني ها پايان مي بخشد.
يكي از وكلاي مدافع صدام در نامه اي براي كوفي عنان، محاكمه ديكتاتور عراق را به اتهام جنايت عليه بشريت در دادگاه لاهه و جايگزيني قضات عراقي با قضات خارجي خواستار شد.
تلويزيون العربيه در گزارشي اعلام كرد كه صدام قبل از آغاز حمله آمريكا به عراق به طور مخفيانه طرح تبعيدش به امارات متحده عربي را پذيرفته بود، اما رهبران كشورهاي عربي اين طرح را ملغي اعلام كردند.
در پي ادعاي سوء قصد به جان وكيل وزير دفاع سابق عراق، تدابير امنيتي شديدي براي حمايت از حازم شعلان اتخاذ شد.
شبه نظاميان مسلح طي دو عمليات مختلف ديروز شش تن از اعضاي نيروهاي امنيتي عراق را در شمال بغداد كشتند. در اين دو عمليات ۷ نفر نيز زخمي شدند. ارتش آمريكا نيز اعلام كرد دو محافظ آمريكايي ديروز بر اثر برخورد خودرو حامل سربازان به مين در نزديك منطقه بيجي در مركز عراق كشته شدند. در اين حادثه ۴ سرباز نيز مجروح شدند. در شهر بعقوبه نيز طي تبادل آتش سربازان عراقي با مهاجمان ۷ سرباز زخمي شدند.

۲۰۰ كشته در هند در انفجارهاي تروريستي و سانحه قطار
بر اثر وقوع چهار انفجار در دهلي نو پايتخت هند دست كم ۶۰ نفر كشته و ده ها نفر ديگر زخمي شدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه انفجار اول در نزديك هتلي در منطقه توريستي در دهلي نو، انفجار دوم در بازار شلوغي در دهلي نو، انفجار سوم در يك منطقه صنعتي و انفجار چهارم نيز در يكي از بازارهاي دهلي نو رخ داد.
از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري فرانسه از نالگوندا هند، مقامات بلندپايه هند اعلام كردند بر اثر خارج شدن قطار از خط در جنوب اين كشور بيش از ۱۰۰ نفر كشته شدند. همچنين بيم آن مي رود سيل ناشي از باران در اين منطقه بين ۳۰ تا ۴۰ نفر را نيز با خود برده باشد.
در همين حال اعلام شد ارتش هند به حال آماده باش درآمده است تا با اقدامات تروريستي احتمالي در سطح كشور مقابله كند.

مردان مسلح در الجزاير ۴ تن را كشتند
ايرنا: روزنامه هاي  الجزايري  ديروز  نوشتند مردان  مسلح  الجزاير در تازه ترين حمله  خود در ماه  رمضان ، چهار تن  از جمله  يك  سرباز را در اين  كشور كشتند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از الجزيره ، اين  مردان  مسلح  مظنون  به داشتن  ارتباط با القاعده  هستند.
مردم  الجزاير ماه  گذشته  در يك  رفراندوم  به  عفو گروههايي  از افرادمسلح  راي  دادند.
هدف  از اين  همه  پرسي  پايان  بخشيدن  به  يك  جنگ  داخلي ده ساله  بودكه  موجب  مرگ  بيش  از ۱۵۰ هزار تن  از مردم  الجزاير شده  است .
ناو هواپيمابر هسته اي آمريكا در ژاپن مستقر مي شود
دولت  ژاپن  اعلام  كرد ناو هواپيمابر سوخت  هسته  اي  آمريكا براي  نخستين  باردر سال  ۲۰۰۸ در آب هاي  ژاپن  مستقر خواهد شد.
به  باور مقامات  ژاپن  حضور اين  ناو هواپيمابر ثبات  در شرق  آسيا، آسياي  دور و جهان  را افزايش  خواهد داد.
سخنگوي  كابينه  ژاپن  دراين  باره  گفت  برخلاف  ادعاي  مخالفان امضاي  توافق نامه  حضور ناو هواپيمابر هسته  اي  آمريكا در آب هاي  ژاپن اين  توافق  نامه  امنيت  و جان  شهروندان  ژاپني  را تهديد نخواهد كرد.

قذافي خواستار عادي سازي روابط اعراب و اسرائيل شد
خبرگزاري فارس: رهبر ليبي در پيامي به چند تن از رهبران كشورهاي عربي ضمن درخواست از آنها براي عادي سازي رابطه با رژيم صهيونيستي، خواستار تسليم در برابر سياست هاي آمريكا شد.
نشريه فلسطيني المنار چاپ بيت المقدس در شماره جديد خود با اعلام اين خبر نوشت: معمر قذافي پيامي را به تعدادي از كشورهاي عربي ارسال داشت و در اين پيام از آنها خواست كه راه ليبي را در پيش گرفته و تاسيسات نظامي خود را به روي بازرسان آمريكايي بگشايند.
در پيام قذافي آمده است: حمايت از سياست هاي آمريكا و عدم اعتراض در قبال آن و ارائه اقدام  هايي همراه با حسن نيت در جاي خود مي تواند به طول عمر سازمانها بيفزايد و آنها را در مقابله با افرادي كه از آنها به عنوان شر و تندروهاي اسلامي ياد كرده، تقويت كند.
المنار به نقل از منابع خود نوشت: قذافي در اين پيام از رهبران عرب خواسته است در راستاي عادي سازي رابطه فراگير جمعي عربي با رژيم صهيونيستي گام بردارند.
در اين راستا، رهبر ليبي با ارسال پيامي به جنبش هاي فلسطيني از آنها خواست تا سلاح خود را كنار بگذارند و عمليات مسلحانه خود را بر ضد اسرائيل متوقف كنند.

دعوت آمريكا از بازرسان حقوق بشر
براي ديدار از گوانتانامو
مهر: وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد اين كشور سه تن از گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل را براي ديدار از زندان گوانتانامو دعوت كرده است تا به آنان نشان دهد كه در اين زندان با بازداشت شدگان به طور انساني رفتار مي شود.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، وزارت امور خارجه آمريكا در بيانيه اي كه به همين مناسبت صادر كرده، مدعي شده است: اين دعوت از آنجا انجام شده است كه ما قصد داريم به تمام جهان نشان دهيم در زندان هاي آمريكايي با بازداشت شدگان به طور انساني رفتار مي شود.
در ادامه اين بيانيه آمده است: وزارت دفاع آمريكا به اين گزارشگران اجازه مي دهد كه از زندان ديدار كرده و با منابع رسمي و مقاماتي كه لازم مي دانند در اين زمينه گفتگو كنند.

پنتاگون حضورش را در درياي سياه مستحكم تر مي كند
006258.jpg
فارس: مذاكرات درخصوص استقرار پايگاههاي نظامي آمريكا در خاك روماني به پايان رسيده و اسناد مربوط به آن احتمالا در سفر سوم نوامبر دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا به بخارست امضاء خواهد شد. به گزارش روزنامه ورميا نوستي چاپ مسكو، «تريان بسسكو» ، رئيس جمهوري روماني پس از ديدار با «استفن هادلي» ، مشاور امنيت ملي آمريكا كه در بازگشت از سفر به مسكو به بخارست رفته بود، با اعلام اين مطلب گفت محل استقرار پايگاههاي نظامي آمريكا در خاك روماني احتمالا در دو فرودگاه نظامي اين كشور و نيز در بندري در سواحل درياي سياه خواهد بود.
مذاكرات واشنگتن و صوفيه در اين خصوص هنوز به پايان نرسيده و به گفته منابع ديپلماتيك آمريكايي در سال ۲۰۰۶ در پايگاههاي مستقر در روماني و بلغارستان حدود پنج هزار نيروي نظامي آمريكايي مستقر خواهند شد. پايگاه نظامي آمريكا در بلغارستان نيز در نزديكي بندري در درياي سياه استقرار مي يابد.
پيش از اين مقامات روماني تأكيد داشتند استقرار اين پايگاهها بر ضد هيچ كشور ثالثي نيست.
اكنون تريان بسسكو اظهار داشته است به نظر ما مشكلات درياي سياه از لحاظ قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان و اسلحه بايد از طريق فرا ملي كردن آن حل و فصل شود.

آغاز مذاكرات هند و پاكستان درباره كشمير
مسئولان  هند و پاكستان  ديروز مذاكرات  خود را براي  بازگشايي  مرزمشترك  دو كشور در منطقه  حادثه  ديده  كشمير آغاز كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، هزاران  نفر از حادثه  ديدگان زمين  لرزه  اخير نااميدانه  منتظر امدادرساني  در اين  منطقه  هستند.
پس  از آنكه  پرويز مشرف  رئيس  جمهور پاكستان خواستار باز شدن  مرز كشمير براي  فراهم  كردن  كمك  ساكنان  كشمير به  اقوام حادثه  ديده  خود در آن طرف  مرزشد، نخست وزير هند هيأتي  براي  مذاكره  به  اسلام  آباد فرستاد.
در پي  ورود هيأت هندي  به  اسلام  آباد، پاكستان  درباره  نتيجه  بخش  بودن اين  مذاكرات  ابراز اميدواري  كرد.

مجلس افغانستان در دست مخالفان كرزاي
006255.jpg
با توجه  به  نتايج  اوليه  انتخابات  پارلماني  افغانستان  گمانه زني هاي  سياسي  نشان  مي دهد كه  نخستين  مجلس  جمهوري  اسلامي  افغانستان  را مجاهدين  رهبري  خواهند كرد.
به گزارش ايرنا از كابل گفته  مي شود كه  محمد يونس  قانوني  رهبر جبهه  تفاهم  ملي افغانستان  كه ائتلافي  از ۱۵ حزب  مخالف  دولت  كرزاي  است ، خود را براي  رياست  پارلمان  افغانستان  آماده  مي كند.
يونس  قانوني  قبل  از اعلام  نتايج  انتخابات  افغانستان  نيز گفته  بود كه براي  رياست  مجلس  خود را آماده  مي كند و مطمئن  است  كه  در آينده  رهبران  محافظه كار مجاهدين ، چون  عبدالرسول  سياف  و برهاالدين  رباني  به  عنوان  رئيس  پارلمان  انتخاب  نخواهند شد.
نتايج  اوليه  انتخابات  افغانستان  نيز نشان  مي دهد كه  در زمان  حاضر در حدود ۴۰ درصد از نمايندگان  منتخب  مجلس  را مجاهدين  كه  در اين  كشور جنگ سالار خوانده  مي شوند، تشكيل  مي دهند.
همچنين  ۲۵ درصد از اعضاي  پارلمان  افغانستان  را زنان  تشكيل  مي دهند و حضور نيروهاي  دموكرات  و مستقل  در اين  پارلمان  بسيار كمرنگ  است .
براساس  اعلام  محمد يونس  قانوني  اكنون  وي  با سياف  و محمد محقق  رهبر حزب  وحدت  مردم  افغانستان  درباره  رياست  پارلمان  آينده  اين  كشور گفتگو كرده است .
۱۸ كشته در ادامه درگيري ها در افغانستان
مقامات افغانستان اعلام كردند، بر اثر درگيري ها در مناطق ناآرام جنوب و شرق افغانستان ۱۴ شبه نظامي  و يك سرباز افغان كشته شدند. يكي از نيروهاي مظنون طالبان نيز سه تن از اعضاي يك خانواده را به ضرب گلوله كشت.
به گزارش آسوشيتدپرس، در حملات ديروز يك عضو ارتش آمريكا زخمي  شد. مرگبارترين حملات چند هفته ي اخير در حالي رخ داد كه يك ماه پيش مردم افغانستان اميدوار بودند با شركت در انتخابات پارلماني شبه نظاميان را در دستيابي به اهدافشان ناكام گذارند. در همين حال شير جان دوراني، سخنگوي پليس افغانستان اظهار داشت، در ادامه  خشونت ها در مناطق تقريبا آرام شمال افغانستان، افراد مسلح به سوي نيروهاي حافظ صلح در شهر مزار شريف تيراندازي كردند.
ارتش آمريكا با صدور بيانيه اي اعلام كرد، خونبارترين حملات روز پنجشنبه  گذشته در اروزگان و در حالي رخ داد كه گشت نظامي  مشترك آمريكا و افغانستان هدف حملات نارنجك، خمپاره و مسلسل نيروهاي شبه نظامي  قرار گرفت.يك عضو ارتش و يك سرباز افغان در اين خشونت ها زخمي  شدند.
اندكي بعد شبه نظاميان در حوالي استان اروزگان دومين حمله خود را آغاز كرده كه بر اثر آن يك سرباز افغان كشته و سه تن ديگر زخمي  شدند. در حمله  سوم هيچ گونه تلفاتي از نيروهاي آمريكايي گزارش نشد. بيانيه  ارتش آمريكا مي افزايد مجموعا ۱۳ شبه نظامي طي سه حمله  اخير كشته شده اند.
همچنين ناوگان هوايي نيروهاي ائتلاف و هليكوپترهاي جنگي پشتيباني عمليات هاي سركوب شبه نظاميان را برعهده داشتند.
در حملات ديگر در شرق استان پكتيا، روز جمعه نظاميان آمريكايي گروهي از شبه نظاميان را كه مشغول جاسازي بمب كنار جاده اي بودند، مورد حمله قرار دادند و دو تن را دستگير و فرد متواري ديگري را كشتند.
در همين حال يك فرمانده پليس ولايت بلخ در شمال افغانستان گفت، حمله به سربازان انگليسي در ميدان «شاديان» مركز اصلي شهر مزارشريف و زخمي شدن چهار نفر از آنها احتمالاً انتحاري بوده است.

رئيس حزب كمونيست روسيه حكومت
اين كشور را تهديد به انقلاب سرخ كرد
مسكو _ ايرنا: گنادي  زوگانف  رئيس  حزب  كمونيست  روسيه  گفت : امكان  دارد انقلاب  سرخ زودتر از انقلاب  نارنجي  در اين  كشور رخ  دهد.
زوگانف  ديروز  در يازدهمين  كنگره  حزب  كمونيست  روسيه  كه  در حومه مسكو برگزار شد افزود: با تداوم  خط مشي سياسي  و اقتصادي  حكومت  كنوني ، تغيير رژيم  در اين  كشور اجتناب  ناپذير خواهد شد.
وي  گفت : موقعيت  در كشور روز بروز متشنج  تر مي شود و اگر حكومت  دست به  تغييرات  اساسي  نزند و با اراده  خود كنار نرود، ما تمام  مساعي  خود رابراي  سقوط اجباري  آن متمركز خواهيم  كرد.
رئيس  حزب  كمونيست  روسيه ، در عين  حال  تغييرات  بنيادين  مسالمت  آميز واصلاحات  را براي  كشور بهتر از خونريزي  و مداخله  نيروهاي  مسلح  دانست .

گفتگوهاي رئيس جمهور چين در كره شمالي
ايسنا: رئيس جمهور چين در دومين روز از سفر غير منتظره خود به كره شمالي از ميزبانان خود خواست تا در مذاكرات شش جانبه به منظور حل بحران هسته اي پيونگ يانگ باقي مانده و به اصلاحات اقتصادي جسورانه تري بپردازند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك  روز پس از ورود هو جين تائو، رئيس جمهور چين به كره شمالي، يك ميليون تن از اهالي شهر پيونگ يانگ به استقبال وي رفتند و كيم جونگ ايل، رهبر كره شمالي نيز وعده داد، هم چنان در مذاكرات شش جانبه حضور خواهد داشت.
به گزارش روزنامه چاينا ديلي، ايل در پاسخ به تائو اظهار داشت: جمهوري دموكراتيك خلق كره به تعهدات خود ارج نهاده و در دور پنجم گفت وگوهاي هسته اي طبق برنامه شركت خواهد كرد.
اين درحالي است كه پنجمين دور  مذاكرات شش جانبه به منظور حل و فصل بحران هسته اي كره شمالي اوايل نوامبر و با حضور كشورهاي عضو شامل آمريكا، ژاپن، چين، روسيه و كره شمالي و جنوبي در پكن برگزار خواهد شد.

۳۰ بار حمله به غزه
006252.jpg
واحد مركزي خبر: منابع امنيتي فلسطين اعلام كردند جنگنده هاي ارتش رژيم صهيونيستي از چهارشنبه شب تا بامداد ديروز سي بار به مناطق شمال نوار غزه حمله كردند.
به موازات اين حملات شائول موفاز وزير جنگ اسراييل نسبت به دستيابي به صلح با محمود عباس، رييس تشكيلات حكومت خودگردان فلسطين اظهار بدبيني كرد و گفت: عباس براي انجام مذاكرات درخصوص توافقنامه دائمي بسيار ضعيف است.
از سوي ديگر ارتش  رژيم  صهيونيستي  ديروز اعلام  كرد مبارزان  فلسطيني  يك  خودروي بمب گذاري  شده  را نزديك  يك  خودرو نظامي  اسرائيلي  در شهر نابلس  در كرانه  باختري  رود اردن  منفجر كردند اما اين  حمله  تلفاتي  نداشت .
به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از نابلس ، ساكنان  نابلس  نيز اين  حمله  را تأييد كردند و افزودند پس  از انفجار اين  خودرو بمب  گذاري  شده  دهها خودرو نظامي  اسرائيلي  در محل  حمله  مستقر شدند.
درهمين حال نظاميان  رژيم  صهيونيستي  در نخستين  ساعات  بامداد ديروز به  شهر نابلس  درشمال  كرانه  باختري  رود اردن  حمله  كردند.
منابع  فلسطيني  گفتند: صهيونيستها با پوشش  بيش  از ۴۰ خودرو و زره  پوش  از چند محور وارد شهر نابلس  شدند ودر حالي  كه  بي  هدف  به  هر سو تيراندازي  مي كردند خانه هاي  مسكوني  را بازرسي كردند و عده اي  هم  بر پشت  بام ها مستقر شدند.
اين  منابع  افزودند حمله  نظاميان  صهيونيست  به  نابلس  به  بهانه  بازداشت افراد تحت  پيگرد صورت  گرفت .
در اين  ميان  سيلوان  شالوم  وزير خارجه  رژيم  صهيونيستي  تأكيد كرد كه  حملات اين  رژيم  به  مناطق  خودگردان  متوقف  نمي شود زيرا نمي توان  در برابر عملياتي كه  روز چهارشنبه  اين  هفته  در منطقه  الخضيره  انجام  گرفت  سكوت  كرد.
در عمليات  شهادت  طلبانه  يك  جوان  فلسطيني  به  نام  حسن  ابوزيد در شهر الخضيره  دست كم  پنج  صهيونيست  كشته  و شمار ديگري  زخمي شدند.
گردان هاي الاقصي: سلاح هاي خود را زمين نمي گذاريم
واحد مركزي خبر: گردانهاي  شهداي  الاقصي  شاخه  نظامي جنبش  فتح  با صدور بيانيه اي   از تهديد وزيرامور داخلي  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  به  مصادره  سلاح  و موشكهاي  انبار شده در منازل  فلسطيني ها در نوار غزه  انتقاد كرد.
گردان هاي  الاقصي  در بيانيه  خود با تأكيد بر ادامه  مقاومت  افزود اين  حق  مبارزان  فلسطيني  است  كه  سلاحهاي  خود را براي  مقابله  با ادامه  حملات  صهيونيستها به  ملت  فلسطين  حفظ كنند.
گردانهاي  الاقصي  در اين  بيانيه  اظهارات  اخير ناصر يوسف  را حمايت  از اسرائيل  دانست  و تأكيد كرد در ۲۴ ساعت  پس از آن نه  نفر در حملات  اسرائيل  به مناطق  مختلف  در نوار غزه  و كرانه  باختري  به  شهادت  رسيدند.
گردانهاي  الاقصي  از وزير امور داخلي  تشكيلات  خودگردان  خواست  به  جاي  اين اظهارات  براي  حمايت  از ملت  فلسطين  در برابر حملات  اسرائيل  تلاش  كند.
جبريل رجوب مشاور امنيت ملي تشكيلات خودگردان نيز اظهارداشت: تا زماني كه اشغالگران كرانه باختري را تحت اشغال خود دارند، محمود عباس از سازمان هاي امنيتي درخواست خلع سلاح جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي  را نخواهد داشت.
به گزارش روزنامه الزمان چاپ لندن جبريل رجوب، گفت: مساله سلاح از مسائل حساسي است كه بايد به طور جدي به آن پرداخته شود؛ چرا كه ما نمي توانيم اجازه دهيم ميزان سلاح ها و هم چنين تعداد قدرت ها افزايش يابد؛ به ويژه اينكه اين سلاح در حال حاضر از سوي برخي ها براي ايجاد هرج و مرج در خيابان ها و در معرض خطر قرار دادن منافع ملي مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي افزود: به همين دليل پايان دادن به پديده هرج و مرج ناشي از سلاح بسيار مهم است تا اينكه بيش از يك قدرت و يك سلاح وجود نداشته باشد.
رجوب گفت: ما در برابر اعمال فشارهاي خارج تسليم نمي شويم.
سابقا ما در معرض اين گونه اعمال فشارها قرار مي گرفتيم؛ چرا كه حماس و ديگر گروه ها را جزوي از بافت فلسطين مي دانستيم؛ اما در حال حاضر ما از گروه ها مي خواهيم تا از اتخاذ هر گونه تصميم غير مسئولانه اي كه مي تواند به ضرر منافع ملي باشد، خودداري كنند.
جهاد اسلامي: آتش بسي نمانده است
شيخ  خضر حبيب  از رهبران  جنبش  جهاد اسلامي  در نوار غزه  گفت: مردم  فلسطين  و گروههاي  مقاومت  بايد به  جنايت  تازه اي  كه  نيروهاي  اسرائيلي  روز پنج شنبه  در شمال  غزه  مرتكب  آن شدند پاسخ  مناسبي  بدهند.
حبيب  در گفتگو با شبكه  خبري  العالم  بااشاره  به  شهادت  ۷ تن  و زخمي شدن  تعدادي  ديگر از فلسطيني ها در عمليات  نيروهاي  اسرائيلي  گفت : طبق  برآورد ما اسرائيل  به  سياست  حمله  و قتل  و جنايت  عليه  فرزندان  ملت  ما ادامه  مي دهد.
وي  گفت : ما همواره  پايبندي  خود را به  آتش  بس  اعلام  كرديم  چراكه  درمورد آن  توافق  جمعي  شده  است  اما اسرائيل  نمي خواهد كه  ثبات  ايجاد شود.

سفر ۲۰۰ بازرگان پاكستاني به اسرائيل
خبرگزاري فارس: راديو ارتش رژيم صهيونيستي ديروز اعلام كرد، هياتي متشكل از ۲۰۰ مقام و بازرگان پاكستاني قرار است آبان ماه از اسرائيل ديدار كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، اين راديو اعلام كرد، آريل شارون نخست وزير و سيلوان شالوم وزير امور خارجه اسرائيل از اين هيات نمايندگي كه متشكل از ژنرال هاي بازنشسته، رهبران مذهبي، سياستمداران و تجار است، استقبال خواهند كرد.
اين در حالي است كه تاكنون اين خبر بصورت رسمي از سوي مقامات پاكستان مورد تأييد قرار نگرفته است.
روابط پاكستان به عنوان دومين كشور مسلمان پرجمعيت دنيا و رژيم صهيونيستي چندين دهه قطع بوده است اما به تازگي ديدارهايي در سطح وزرا انجام شده است.
پاكستان همچنين كمك هاي رژيم صهيونيستي به قربانيان زمين لرزه مهيب در اين كشور را كه بيش از ۵۰ هزار كشته به همراه داشته، قبول كرده است.
علاوه بر ديدار خورشيد محمد قصوري وزير خارجه پاكستان و سيلوان شالوم همتاي اسرائيلي وي در استانبول، آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي و پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان نيز در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با يكديگر ديدار كردند.

رئيس دفتر ديك چني استعفا كرد
رئيس دفتر ديك چني كه به افشاي اطلاعات مربوط به سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) متهم شده است، روز جمعه استعفا كرد اما در عين حال ابراز اطمينان كرد كه به زودي بيگناهي وي ثابت خواهد شد.
به گزارش روزنامه لس آنجلس تايمز، لوئيس ليبي در بيانيه اي كه از طريق ژوزف تيت وكيل خود منتشر كرد، آورده است: من اطمينان قطعي دارم كه در پايان بررسي ها مشخص خواهد شد من هيچ نقشي در افشاي اطلاعات مربوط به جاسوسي سيا در عراق براي خبرنگاران نداشته ام.وي متهم شده است كه اطلاعات فوق محرمانه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا موسوم به سيا را در اختيار خبرنگاران قرار داده است.
در بيانيه اي كه از سوي ليبي منتشر شده، آمده است: البته ما نااميد نشده ايم و در دادگاهي كه تشكيل خواهد شد، باتمام اسناد و مدارك حاضر مي شويم و موارد مورد نظر را ثابت مي كنيم. گفتني است چنانچه ليبي مقصر شناخته شود، به ۳۰ سال زندان محكوم خواهد بود.

حزب دموكرات آمريكا:
جرج بوش يك رئيس جمهور متقلب است
006249.jpg
مهر: حزب دموكرات آمريكا ماجراي افشاي اطلاعات از سوي برخي از منابع رسمي دولت بوش به خبرنگاران را نتيجه دست كاري اطلاعات و تقلب از سوي جرج بوش براي توجيه اشغال عراق دانست.به گزارش روزنامه واشنگتن تايمز، رهبران حزب مخالف دموكرات در آمريكا اعلام كردند يافته هاي دادگاه فدرال آمريكا درمورد مشاور كاخ سفيد نشان مي دهد كه دولت جرج بوش تاكتيك هاي نادرست و متقلبانه اي را براي اشغال عراق به كار برده است.نانسي پلوسي نماينده حزب دموكرات در كنگره آمريكا كه اين موضوع را برگ نامناسبي در تاريخ جنگ عراق خواند، گفت: جرج بوش بدون توجه به امنيت ملي و ديگر منافع آمريكا به اشغال عراق پرداخت و هم اكنون موج انتقادها از سراسر جهان به سوي آمريكا جريان دارد.
اين در حالي است كه دادگاه فدرال آمريكا اعلام كرد: لوئيس اسكوتر ليبي رئيس دفتر ديك چني بارها به بازرسان درباره جاسوسي سيا در عراق دروغ گفته است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |