يكشنبه ۸ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۷ - Oct 30, 2005
باتري با الهام از صدف دريايي
ويروس هاي پرانرژي
ويروس هاي جمع شده روي باتري چند پژوهشگر در ام آي تي مي خواهند با تقليد از صدف قرمز با كمك ويروس ها باتري بسازند
006303.jpg
006315.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: هر روز ابزارهاي الكترونيكي جديدي به بازار مي آيند كه امكاناتي بيش تر از قبل دارند. گوشي همراه، تلويزيون، دوربين عكاسي، لپ تاپ و انواع وسايل ديگر، پيشرفته تر، كوچك تر و سبك تر شده اند و مي شوند. اما هنوز باتري اين ابزارها همان باتري هاي هميشگي است كه خيلي زود خالي مي شوند.
فناوري باتري ها و ذخيره انرژي الكتريكي، نتوانسته هم پاي بقيه فناوري ها پيشرفت كند. دانشمندان در صرفه جويي انرژي موفق تر بوده اند تا در افزايش گنجايش باتري ها. در تير ماه پژوهشگراني در موسسه فناوري ماساچوست (MIT) گفتند راه حل جديدي براي اين مشكل پيدا كرده  اند: استفاده از ويروس.
آنجلا بلنجر، مهندس علم مواد MIT اين راه حل را كشف كرده است. او مدتي برهم كنش هاي طبيعي ميان موجودات زنده را بررسي كرده است، بعد به نانوتكنولوژي علاقه مند شده است و درباره صدف هاي دريايي مطالعه كرده و آخر كار شيوه جديدي در توليد باتر ي هاي تجديدپذير (قابل شارژ) يافته است. بلنجر مي گويد: صدف دريايي، نمونه خوب مواد زيستي طبيعي است. ساختار لايه هايش ريزمقياس است و خواص بسيار خوبي دارد. زماني كه اين جانور دريايي را بررسي مي كردم، از خودم پرسيدم مي شود مثل اين پديده طبيعي موادي را ساخت كه طبيعت تاكنون نتوانسته با آن ها تعاملي برقرار كند؟ موادي مانند مواد الكترونيكي و مغناطيسي؟
در پاسخ به اين پرسش، بلنجر فعاليت خود را در نانومواد نه چندان گران قيمت متمركز كرد. هدفش اين بود كه بتواند در فشار و دماي معمولي، موادي توليد كند كه علاوه بر خواص عادي، خودسازمان دهنده و خودتصحيح كننده باشند، ضايعات كمي داشته باشند و از همه مهم تر، راه را براي رسيدن به ابزارهاي الكترونيكي قوي تر و كوچك تر باز كنند.
بلنجر و همكارانش از صدف دريايي قرمز آموختند كه چگونه صدفش را مي سازد. آن ها با تقليد از اين روش و استفاده از ويروس ها، توانستند روش ساخت باتري هاي تجديد پذير را ابداع كنند. البته ساخت باتري با اين روش چند هفته اي زمان مي برد، ولي از پانزده سال زماني كه صدف قرمز، پوسته كامل خود را توليد مي كند، بسيار سريع تر است.
ويروس ها با آلوده كردن سلول هاي زنده توليد مثل مي كنند، ولي در حالت عادي با مواد معمولي مثل فلزات هيچ كاري نمي كنند. تيم پژوهش ابتدا DNA ميليون ها ويروس را بررسي كردند تا ببينند با كدام مواد برهم كنش دارند. پس از دو هفته، بهترين نوع ويروس مشخص شد: باكتري خوارها، دسته اي از ويروس ها كه باكتري ها را آلوده مي كنند و آن ها را از بين مي برند. بعد يك گروه باكتري غيرمضر را به اين ويروس آلوده كردند؛ تعداد ويروس ها به سرعت زياد شد. سپس ماده مساعدي را به اين مخلوط ويروسي اضافه كردند و ويروس ها را مجبور كردند با اين ماده برهم كنش كنند. ميليون ها ويروس به شكلي منظم خود را به لايه هاي مرتب ماده چسباندند و يك لايه جديد درست كردند و روش توليد و افزايش ماده پديد آمد.
به گفته بلنجر استفاده از ويروس مزايايي بيشتر از روش هاي فعلي دارد؛ از جمله اين كه محصول نهايي كوچك تر و سبك تر است.
خاصيت خودسازمان دهي نيز خيلي مهم است. اين مواد مي توانند خود به  خود آرايش صحيحي بگيرند و براي مرتب كردنشان، نيازي به عامل انساني نيست.
با اين روش مي توان باتري هايي بسيار كوچك توليد كرد كه انرژي بسيار زيادي ذخيره مي كنند و سبك و قابل انعطاف هستند. بايد منتظر بود و ديد كه اين محصول كي به توليد انبوه مي رسد.
منبع: Sciencentral.com

ساخت موتور مولكولي
006309.jpg
محققان دانشگاه گرونيگن در هلند موتور مولكولي اي ساخته اند كه فقط با انرژي شيميايي كار مي كند. قسمتي از اين مولكول نسبت به قسمت ديگر آن يك دور كامل مي چرخد. بن فرينگا يكي از اين محققان گفت:  ما اولين موتور چرخشي را كه توسط انرژي شيميايي كار مي كند، توليد كرديم. يعني تا جايي كه ما مي دانيم براي اولين بار است كه يك سري از واكنش هاي شيميايي متوالي باعث چرخش۳۶۰ درجه اي در يك جهت، در يك سيستم كاملا مصنوعي مي شوند. با وجود اين حقيقت كه اين، يك سيستم كاملا ابتدايي بوده و تا موتور زيستي فاصله زيادي دارد، اما اين يافته ها به ما نشان مي دهند ما در نهايت توانسته ايم يك موتور چرخشي سودمند توليد كنيم كه توسط انرژي شيميايي كار مي كند.
اين موتور از يك قسمت فنيلي چرخنده تشكيل شده است كه نسبت به يك قسمت ثابت نفتيلي و حول يك پيوند يگانه كربن-كربن مي چرخد. محققان مي گويند انرژي اين چرخش توسط يك سري واكنش هاي شيميايي و جنبش هاي گرمايي تصادفي تأمين مي شود. چرخنده مولكولي حول چهار قسمت ثابت كاملا جدا از هم مي چرخد، كه هر چرخش با استفاده از واكنش شيميايي متفاوتي صورت مي گيرد. مراحل اول و سوم شامل شكستن پيوند، و مراحل دوم و چهارم شامل تشكيل پيوند است. واكنش هاي شيميايي كاملا انتخابي و در يك جهت مشخص بوده و هر واكنش، چرخش را 90 درجه پيش مي برد.
زماني كه مولكول در پيكر بندي حالت هاي اول و سوم است، يك سري پيوندهاي شيميايي اضافي، چرخنده را ثابت نگه  مي دارند. اين امر مانع از بازگشت چرخنده به وضعيت اوليه توسط حركت هاي گرمايي تصادفي مي شود. در مراحل دوم و چهارم، برهم كنش هاي غيرپيوندي مانع از آن مي شوند كه قسمت هاي ثابت و متحرك از هم عبور كنند.
اين تيم تحقيقاتي مي گويد تركيبي از واكنش ها، خالص سازي ها و بازه زماني درگير، باعث شده است تا كاربردي شدن اين موتور نسبت به موتور سنتزي كه با نور كار مي كند كمتر باشد. زمان واكنش براي يك چرخش كامل حدود 128 ساعت بود، اما اين تحقيق نشان مي دهد كه اين روش عملي است.

رئيس انجمن روان پزشكان ايران:
يك سوم مراجعان به پزشكان عمومي بيماران رواني هستند
گروه دانش و فناوري: رئيس انجمن روان پزشكان ايران در آستانه برپايي همايش ساليانه اين انجمن (اول تا سوم آذر ماه 84) گفت: حدود يك سوم از كل مراجعان به پزشكان عمومي و درمانگاه ها را بيماران رواني تشكيل مي دهند. دكتر احمد جليلي، روان پزشك با اعلام اين مطلب افزود: بيماران رواني در اغلب موارد، متوجه شكايات جسمي خود شده و به تصور داشتن بيماري جسمي به اين مراكز درماني مراجعه مي كنند. همچنين يك سوم بيماراني كه به درمانگاه ها مراجعه مي كنند، از بيماري رواني و بيماري جسمي به طور توام رنج مي برند.
دكتر جليلي با تأكيد بر اين كه منظور از بيماري هاي رواني، فقط انواع حاد و پر سر و صداي آن نيست، ياد آور شد: اغلب اين افراد به افسردگي و اضطراب مبتلا هستند؛ اما اين گروه به علت درد جسمي در يكي از اندام هاي بدن به پزشك مراجعه مي كنند. در بسياري از اين موارد، بر حسب علامتي كه در عضو خاصي از بدن فرد مانند قلب يا دستگاه گوارش و ساير اندام ها پديد مي آيد، به متخصصان اين رشته ها مراجعه مي كند. در بسياري از موارد ديده مي شود كه بيمار سال ها به دنبال علت يابي بيماري خود به مراكز مختلف آزمايشگاهي مراجعه مي كند و پس از آن كه نتيجه اي حاصلش نشد، با شكايت از امكانات پرهزينه آزمايشگاهي، همچنان نگران تشخيص بيماري خود است.
رئيس انجمن علمي روان پزشكان ايران افزود: همين امر، اغلب موجب مزمن شدن بيماري و دشواري درمان بيماران مي شود. دكتر جليلي تصريح كرد: يكي از اهداف برپايي همايش هاي انجمن روان پزشكي ايران، آشنايي ساير متخصصان پزشكي با اين رشته و چنين مسائلي و همچنين اطلاع روزآمد از درمان آن هاست كه برپايي همايش هاي مذكور، فرصت تبادل نظر بين روان پزشكان و ساير متخصصان را فراهم مي كند.

جوهر رسانا
محققان نانو فناوري با بهره گيري از نانو ذرات نقره، موفق به توليد جوهرهاي رساناي سريع براي چاپ فلكسوگرافيكي شدند. اين جوهر جديد براي توليد انبوه مدارهاي الكترونيكي با ضخامت 500 نانومتر تا 2 ميكرون بر روي انواع بسترهاي پلاستيكي ارزان قيمت سازگار شده ا ست.
دكتر گرگ جابلومسكي مي گويد: هم اكنون تقاضاي زيادي براي جوهرهاي رسانا وجود دارد. مصرف كنندگان به جوهرهايي نياز دارند كه بسيار سريع عمل كرده و به هدايت بالا در دماي كم منجر شوند. نانوذرات نقره ماده مناسبي براي اين كاربردها به شمار مي روند. به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين نانوذرات، خواصي از خود نشان مي دهند كه در فلزات با مقياس ميكروني مشاهده نمي شوند و جوهرهاي مبتني بر اين نانوذرات، قادرند در محل هايي به كار بروند كه جوهرهاي مرسوم، اين توانايي را ندارند.
منبع: ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

كشف قمر سربي كيوان
006312.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: به گزارش اسوشييتدپرس از لس آنجلس، حركت قمر خاكستري رنگ سربي به   نام Dione كه به تازگي مورد مطالعه قرار گرفته، نشان دهنده تكامل اين قمر در محيط سرد و منجمد است.اين قمر كه 310مايل از مساحت آن توسط فضاپيماي اروپايي ـ آمريكايي كاسيني مورد مطالعه قرار گرفته كه اتمسفر ندارد.
دانشمندان هدايتگر كاسيني، اين قمر را با يك قمر مشابه به  نام انكلادوس كه آن نيز سربي است مقايسه مي كنند، ولي اعتقاد دارند كه Dione قديمي تر و تكامل يافته  است. انكلادوس داراي يك جو مهم و خاص يخي مي باشد، ولي Dione جو ندارد.

تشخيص زودهنگام سرطان گردن رحم
006306.jpg
هر سال حدود 10 هزار زن، داراي سرطان گردن رحم تشخيص داده مي شوند و بيش از 35 درصد آن ها به دليل تشخيص ديرهنگام اين بيماري و موفق نبودن درمان، از دنيا مي روند. روش هاي ساده تر تشخيص آسيب هاي قبل از سرطان، مي توانند تا حد زيادي آمار مرگ و مير را كاهش دهند. در مقاله اي كه در مجله Gynecologic Oncology به چاپ رسيده است، با استفاده از نقاط كوانتومي و با بهره گيري از يك نمايشگر فيبر نوري، يك روش ساده براي تشخيص زودهنگام سرطان گردن رحم پيشنهاد شده است. يك تيم تحقيقاتي به رهبري دكتر ربه كا ريچارد كورتوم در دانشگاه تگزاس و دكتر ميچله فولن از مركز سرطان هوستون، يك نوع نقاط كوانتومي فلوئورسانس محلول در آب توسعه داده اند كه مي توانند با يك آنتي بادي تك كلوني نشان گذاري شوند. اين آنتي بادي به گيرنده عامل رشد اپيدرمال EGFR، كه به مقدار زياد در سطح بسياري از سلول هاي سرطاني وجود دارد، متصل مي شود. تحقيقات نشان مي دهد كه سلول هاي گردن رحمي كه توليد EGFR در آن ها افزايش مي يابد، به احتمال زياد بدخيم هستند. در نتيجه مي توان وجود مقادير زياد EGFR را به عنوان نشانه اي از سرطان گردن رحم قلمداد كرد. محققان توانستند با استفاده از نقاط كوانتومي نشان گذاري شده (كه وقتي در معرض نور سفيد قرار بگيرند، تابش قوي فلوئورسانس از خود نشر مي كنند)، سلول هاي كشت  شده اي را كه مقادير مضاعفي از EGFR توليد مي كنند، از سلول هاي عادي تشخيص دهند. بر اساس اين نتايج، محققان در حال برنامه ريزي براي يافتن پاسخ اين پرسش هستند كه آيا مي توانند سلول هايي را كه EGFR زيادي از خود ترشح مي كنند، در سرطان رحم حيوانات تشخيص دهند؟
منبع: ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

جنين استثنايي
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: به تازگي كودكي در بيرون از رحم مادر رشد كرده است. نام اين كودك امليا است.
مادر امليا در دورة بارداري با درد مرموز و عجيبي روبه رو شد و دكترها نتوانستند دليلي براي اين درد و امكان رشد جنين امليا در خارج از رحم پيدا كنند. غافل از اين كه امليا در حال رشد بود.پزشكان گفته بودند: ما نتوانستيم حتي با انجام MRI جنيني كه بايد در رحم باشد و رشد كند را ببينيم. مسأله اي كه آن ها مي دانستند اين بود كه تخم بارور شده در داخل بافت شكم افتاده و جفتي كه جنين براي رشد و تغذيه از آن استفاده مي كند، در خارج از رحم جاي گرفته است. در واقع امليا مابين جگر و روده مادر براي خود جايي دست و پا كرده بود پزشكان مي گويند: هنوز نمي توانند دليلي براي اين امر خارق العاده پيدا كنند. مادر امليا مي گويد: اين مسأله مشكوكي بود. به خاطر اين كه دكترها مي گويند از هر ده ميليون نفر فقط يك نفر ممكن است كه با اين مورد مواجه گردد. پزشكان با عمل جراحي امليا را بايد از شكم مادر خارج مي نمودند و با وجود اشكال مفصلي در لگن خاصره نوزاد و نبودن در رحم مادر، به طور كلي دوره بارداري، به خوبي پيش رفت واين مسأله كنجكاوي را برمي انگيزد.
منبع: يورو نيوز

پودر لباسشويي نانومتري
ايسنا: مهندسان و طراحان يك شركت الكترونيكي كره  اي، نخستين ماشين لباسشويي جهان با قابليت استفاده از نانوذرات نقره در فرايند شست و شو را ساختند. اين ماشين لباسشويي نقره  اي منحصر به فرد كه هازن نام دارد، براي نخستين بار در جهان، در خاورميانه توليد مي شود.
اين لباسشويي با ظرفيت 10 كيلوگرم، يك مدل پژوهشي جديد و به عنوان نسل آينده ماشين هاي لباسشويي  با هدف ارتقاي سطح سلامت در ميان استفاده كنندگان طراحي و ساخته شده است. از نكات جالب مربوط به اين لباسشويي نقره  اي جديد، پاكيزه كردن لباس ها از انواع باكتري ها و عاري كردن آن ها از هر نوع قارچ است. صرفه جويي صورت گرفته در مصرف انرژي و زمان بري بسيار پايين آن از ديگر نكات جالب اين ماشين لباسشويي است.
به گفته طراحان ماشين لباسشويي نقره  اي، در اين ماشين لباسشويي از فناوري الكترونيزم جهت استريليزه كردن لباس ها و از بين بردن 9/99 درصد از باكتري ها استفاده شده است. همچنين گفته مي شود كه اخيرا شركت الكترونيك سامسونگ بودجه اي 10 ميليون دلاري را در زمينه سيستم هاي بهداشتي نقره  اي نانو سرمايه گذاري كرده است. به گفته مهندسان اين شركت، از دوران هاي گذشته، از فلز نقره براي جلوگيري از شيوع انواع بيماري ها استفاده مي شده است و از اين رو مهندسان و پژوهشگران اين شركت پس از بررسي هاي گوناگون موفق شدند تا نقره خالص را به يون هاي نقره  اي در اندازه نانو (75 هزار بار كوچك تر از عرض تار موي انسان) الكتروليز كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |