هدر رفتن ميليون ها دقيقه و ميليون ها ليتر بنزين
پيامدهاي پنهان و آشكار نبود فضاي پارك خودرو
|
|
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: روزانه افزون بر ميليون ها دقيقه ، حداقل حدود ۳ ميليون تومان بنزين براي جست و جوي محل پارك خودرو در تهران اتلاف مي شود.
براساس گزارشي كه پايگاه خبري قلم سبز ايران منتشر كرد، طبق آمار سازمان ترافيك شهر تهران، تقريبا ۶۸ درصد از وسايل نقليه كه قصد پارك خودروي خود را دارند به دليل نبود مكان مناسبي براي پارك در سطح شهر دچار سرگرداني مي شوند.
درحال حاضر كلانشهر تهران با احتساب داشتن ۳ ميليون خودرو، حدود ۶۰۰ هزار فضاي پارك خودرو كمبود دارد و با توجه به افزايش روزافزون شمار خودروها، اين شهر به تدريج در آستانه بحران قرار مي گيرد.
به گفته كارشناسان حمل و نقل و ترافيك، متوسط زمان پيداكردن فضاي توقف خودروها به ويژه در مناطق مركزي تهران حدود ۲۵ دقيقه است و هر خودرو حداقل يك كيلومتر به منظور يافتن فضاي پارك طي مي كنند.
پيامدهاي ناشي از فقدان پارك خودرو از چنان گستره و ژرفايي برخوردار است كه مديريت شهر بايد تمهيدات ويژه اي را انديشيده و به كار گيرد.
نبود فضاي پارك خودرو، افزون بر افزايش مصرف بنزين و آلودگي هوا، موجب هدررفت زمان سفر شهروندان مي شود.
پايگاه خبري قلم سبز ايران به نقل از گزارشگر خود مي نويسد روزانه ۶۰ هزار خودرو سرگردان براي پيداكردن فضاي پارك در سطح شهر تردد مي كنند كه با فرض يك كيلومتر پيمايش اضافي، تقريبا ۶۰ هزار كيلومتر در روز توسط اين خودروها طي مي شود. همچنين روزانه ۷ هزار و ۲۰۰ ليتر بنزين اضافي توسط اين ۶۰ هزار خودروي سرگردان مصرف مي شود كه با احتساب قيمت جهاني سوخت مبلغي حدود ۳ ميليون و ۲۴۰ هزار تومان در روز مي شود.البته شمار خودروهايي كه به منظور يافتن فضاي پارك سرگردان هستند را بايد بيش از اينها دانست.
يك كارشناس در اين باره مي گويد: با احتساب تردد روزانه دوسوم خودروهاي موجود در تهران (۲ ميليون دستگاه)، رقمي حدود ۶۰ ميليون دقيقه زمان صرف شده براي يافتن فضاي پارك به دست مي آيد.
حال اگر ارزش ريالي هر ساعت را ۴۰۰ تومان فرض كنيم، روزانه زماني به ارزش ۴۰۰ ميليون تومان صرف يافتن فضاي پارك در تهران مي شود.
به نظر مي رسد مديريت شهر تهران به منظور حل معضل فقدان فضاي پارك خودروها بايد طرح هاي چندوجهي شامل توسعه و تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي، مديريت حاشيه معابر، ساخت توقفگاه هاي طبقاتي به ويژه در مناطق مركزي شهر و نقاطي كه داراي جاذبه هاي سفر مي باشند را در كنار آموزش و ترويج فرهنگ ترافيك موردتوجه قرار دهد.
البته چندي پيش كامران حاج نصراللهي _ مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك درباره كنترل و مديريت حاشيه معابر اعلام كرد: بنا داريم محدوده اجراي طرح پاركبان را گسترش دهيم به نحوي كه تا پايان سال جاري فضاي پارك حاشيه اي كنترل شده در خيابان هاي تهران را به ۱۲ هزار نقطه برسانيم . به گفته وي تا پايان سال ۸۹۰۰ فضاي پارك حاشيه اي ايجاد مي شود.
|
|
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران:
۳۰ هزار سطل تفكيك زباله در ادارات دولتي تهران توزيع شد
ايرنا: مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران از توزيع بيش از۳۰ هزار سطل تفكيك زباله در ادارات و نهادهاي دولتي تهران خبر داد.
ابوالفضل ابراهيمي افزود: شهرداري تهران در راستاي اجراي طرح تفكيك زباله از مبدا ، در هر يك از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران يكهزار و ۵۰۰ سطل توزيع شد.
وي اظهارداشت : اين طرح در سال گذشته براي تفكيك كاغذ از زباله هاي ادارات شهر تهران نيز انجام شد.
وي با اشاره به توليد روزانه ۵۵۰ تن كاغذ زباله در تهران ، افزود: نرخ هر كيلو كاغذ وارداتي دو دلار است و با توجه به واردات سالانه ۵۵۰ هزار تن كاغذ در كشور، بازيافت كاغذ تهران نقش موثري در اقتصاد ملي خواهد داشت .
ابراهيمي اظهارداشت : هر شهروند تهراني به طور متوسط سالانه ۱۳ كيلو گرم كاغذ مصرف مي كند و بيش از ۶۰ درصد از كاغذهاي مصرفي شهر تهران در سطل هاي زباله ريخته و با تفكيك نشدن اصولي آن از زباله هاي تر خانگي ، سرمايه كلاني در داخل كشور به هدر مي رود.
وي به هزينه ۱/ ۱ ميليارد دلاري واردات كاغذ به كشور اشاره و تصريح كرد: در يك سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار تن كاغذ در كشور توليد شده است و با اجراي طرح تفكيك كامل كاغذ در تهران ، هزينه واردات كاغذ در كشور ريالي خواهد شد.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران ، به افزايش مصرف كاغذ كشور به يك ميليون و ۵۰۰ هزار تن تا پايان سال ۸۵ اشاره و تصريح كرد: در صورت عدم توجه به بحث بازيافت كاغذ در كشور و به خصوص در تهران ، سرمايه ارزي كلاني از كشور نابود خواهد شد.
به گفته وي ، بازيافت كاغذهاي زباله علاوه بر اثرات زيست محيطي و اقتصادي مطلوب در جامعه ، فرصت هاي شغلي متعددي را ايجاد مي كند، به طوري كه با راه اندازي هر كارخانه بازيافت كاغذ با ظرفيت ۱۰ تن در روز، بيش از ۲۰۰ نفر مشغول به كار مي شوند.
|
|
صبحگاه پرسروصداي تهران
جديدترين اندازه گيري هاي آلودگي صوتي انجام شده در تهران نشان مي دهد كه ۴۱۶ مركز آموزشي و ۱۱۵ مركز درماني در مناطق مركزي تهران در معرض آلودگي صوتي بيش از حد مجاز هستند و وضعيت آنها «بحراني» است.دكتر رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت: بر اساس اطلاعات و آمار جمع آوري شده مراكز آموزشي و درماني در معرض آلودگي صوتي در مناطق مركزي تهران شامل ۱۳۹ مركز آموزشي و ۲۸ مركز درماني در منطقه ۶ ، ۵۷ مركز آموزشي و ۱۸ مركز درماني در منطقه ۷ ، ۱۱۵ مركز آموزشي و ۳۷ مركز درماني در منطقه ۱۱ و ۴۶ مركز آموزشي و ۱۶ مركز درماني در منطقه ۱۲ ، ۵۹ مركز آموزشي و ۱۶ مركز درماني در منطقه ۹ است.
|
|
زنان آتش نشان
مهر: مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران گفت: ۲۵ ايستگاه مشخص شده آتش نشاني بانوان پس از موافقت دكتر قاليباف آغاز به كار خواهند كرد .
احمد ضيايي خاطر نشان ساخت : با توجه به اينكه راه اندازي ايستگاههاي آتش نشاني بانوان از جمله موضوعات خاص است ، به طور كتبي از شهردار تهران خواستيم نظرش را در اين باره مطرح كند .
وي افزود: در صورت موافقت شهردار تهران ، مراحل آموزش اين بانوان در مراكزي ويژه كليد خواهد خورد . مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران آموزش اين افراد را به نوعي شبيه آموزش هاي نظامي دانست و گفت : آموزش بانوان آتش نشان به فضاي خاصي نياز دارد .
|
|
هواي تهران در روزهاي آينده ناسالم خواهد بود
مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هوا اعلام كرد: كودكان و بزرگسالان فعال و تمامي بيماران قلبي و تنفسي از فعاليت در هواي آ زاد به ويژه در نقاط پرتردد و محدوده مركزي شهر جدا خودداري كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، پيش بيني مي شود هواي پايتخت در روزهاي آتي باتوجه به گزارش هواشناسي كه حاكي از آسماني كمي تا قسمتي ابري و به تدريج همراه با رشد ابر، وزش باد و احتمال رگبار پراكنده در ارتفاعات است در شرايط ناسالم باقي بماند.
روز جمعه، به دليل وزش باد در تهران، تا حدودي از آلودگي هوا كاسته شد.
|
|
شهردار منطقه ۲ تهران:
زمان خدمت بي منت به شهروندان فرا رسيده است
گروه شهري:طي مراسمي با حضور مهندس يعقوبي معاون امور مناطق شهرداري تهران مهندس رضا نگهبان به عنوان شهردار جديد منطقه دو معرفي شد.
در اين مراسم نگهبان شهردار جديد منطقه ۲ در سخناني با اظهار اميدواري در رابطه با اجراي پروژه هاي وسيع در سطح منطقه در طي چند ماه آينده، گفت: معتقدم منطقه ۲ قابليت ظرفيت سازي بسياري دارد و با گره گشايي و برداشتن موانع قانوني، مي توانيم موجبات رفاه شهروندان را فراهم سازيم.
وي با بيان اينكه من خود حدود ۸ سال است كه شهروند اين منطقه هستم و بنابر اين تا حد زيادي با مسائل و مشكلات و نيازهاي اهالي منطقه آشنايي دارم، تصريح كرد: بجاست همكاران برنامه هاي باقيمانده سال را سريعا تهيه و تدوين كنند تا نشان دهيم شهروندمداري بي منت به چه معناست.
نگهبان با تاكيد بر اينكه تحقق اين امر نيازمند تلاش فراواني است، ادامه داد: اميدوارم كه در يك تعامل بسيار خوب ،كاري را شروع كنيم كه ثمره آن حلاوت، شيريني و شهروندمداري را به معناي واقعي كلمه براي شهروندان به ارمغان آورد.
|
|
خبر ونظر
حادثه جديد و هشدار
برزين نصرتي
شامگاه چهارشنبه ۱۱ آبان ماه، شيب حادثه خيز خيابان استخر تهرانپارس بار ديگر حادثه آفريد و يك دستگاه تريلي كه از كنترل راننده خارج شده بود، پس از درهم كوبيدن چند خودروي سواري و به بارآوردن خسارات شديد، در گوشه اي از اين مسير پرحادثه واژگون شد. در اين حادثه تني چند ازجمله راننده تريلي زخمي شدند. بر اثر اين حادثه بولوار استخر ساعت ها بسته بود و ازدحام و اعتراض مردم به اين حادثه با حضور پليس تحت كنترل درآمد. عبور غيرمجاز تريلي از گلوگاه استخر (تقاطع شهيد بابايي _ استخر) باوجود پاسگاه راهنمايي و رانندگي در اين تقاطع علت اصلي اعتراض ساكنان خيابان استخر بود، چون در طول دو دهه گذشته، اين قبيل حوادث منجر به تلفات سنگين انساني و خسارات اقتصادي قابل توجه شده است. همچنان كه در سال ،۱۳۷۸ بر اثر برخورد يك دستگاه كاميون حامل سنگ با ميني بوس سرويس مدارس، دو خواهر دانش آموز در ميان شعله هاي آتش جان سپردند.
از آن پس با برقراري پست بازرسي و كنترل و پاسگاه راهنمايي و رانندگي در اين گذرگاه، تردد خودروهاي سنگين در بلوار استخر ممنوع گرديد اما ورود غيرمجاز تريلي و حادثه روز چهارشنبه، بار ديگر به مسئولان هشدار مي دهد كه سهل انگاري در كنترل رفت و آمد خودروهاي سنگين در اين معبر حادثه خيز، مي تواند عواقب بسيار ناگواري درپي داشته باشد.
|
|
از فردا نشستن دو سرنشين در صندلي جلو ممنوع
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي كشور گفت: از ۱۵ آبان ماه جاري همراه با اجباري شدن بستن كمربند ايمني در معابر درون و برون شهري، سوار كردن دو نفر در صندلي جلو نيز ممنوع است.
سردار سرتيپ محسن انصاري افزود: افسران راهور مي توانند رانندگاني كه اقدام به سوار كردن دو نفر در صندلي جلو مي كنند را، هم به خاطر نبستن كمربند ايمني و هم به دليل عدم رعايت قانون سوار كردن يك نفر در صندلي جلو جريمه كنند.
به گفته معاون راهنمايي و رانندگي ناجا، بستن كمربند ايمني از ۱۵ آبان ماه جاري براي سرنشينان خودرو در معابر درون و برون شهري اجباري مي شود.
به گزارش مهر، با اجرايي شدن قانون ممنوعيت سوار كردن دو نفر در صندلي جلو خودرو،مشكل قديمي افزايش نرخ كرايه تاكسي ها و مسافربرهاي شخصي مجددا مطرح شده و مسافران بايد براي سر و كله زدن با رانندگان چانه گرم كنند.بر همين اساس، شوراي شهر و سازمان تاكسيراني بايد از ۱۵ آبان ماه با نظارت جدي بر اجراي قانون، از بهانه جويي هاي رانندگان تاكسي مبني برافزايش كرايه ها جلوگيري كرده و با متخلفين برخورد كنند.در غير اين صورت مسافران بايد همچنان رنج نشستن دو نفر در يك فضاي چند سانتي را تحمل كنند.
|
|
نگاه
داوود كاظمي
در حاشيه اجباري شدن استفاده از كمربند ايمني در كليه معابر
|