شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۱ - Nov 5, 2005
پرسپوليس و استقلال
توفان سايپا در انزلي
همه براي فوتبال و فوتبال براي همه
006762.jpg
جهانگير كوثري:دوباره استقلال و پرسپوليس. دوباره تعريف يك بازي در فوتبال كه ابعاد آن فراتر از يك بازي است. اينسو و آنسوي فوتبال پايتخت و كشور پرسپوليس و استقلال، نهالشان در مقطعي از تاريخ كاشته شد كه نياز آن در بين نسل آن روز كاملاً حس مي شد. نيازي اجتماعي كه مي توانست گروهي از تازه پا به سن جوان گذاشته را در محور ورزش جمع كند و از سالن هاي رشته هاي تك نفره به ميداني وسيع تر ببرد. استقلال و پرسپوليس به هر دليل و عنوان كه شكل گرفته باشد، براي جامعه ورزشي ما فضاي مفيد سلامتي و تحرك داشته است.
۲۰ ساله هاي آن روز كه اولين ديدار اين دو تيم انجام شد،اكنون ۵۷ساله شده اند؛ پدراني كه از  ورزش و تماشاي آن خوب ديدند و با آن زندگي كردند و براي بعضي از آرزوهاي بدست نيامده خود فرزندانشان را به لباس فوتبال مجهز كردند تا شايد آنها بتوانند ناخواسته هاي آنان را جامه عمل بپوشانند. استقلال و پرسپوليس از ورزشگاه خاطره ها يعني شيرودي (امجديه) آغاز كردند و زمانيكه فوتبال ابعاد گسترده تري گرفت و نسل تازه اي پا به ورزشگاه گذاشتند، ورزشگاه آزادي هم جوابگوي تماشاگران نشد و تلويزيون آمد تا ميليونها نفر را با فوتبال همراه كندو چنين شد. حالا پس از ۳۷ سال دوباره دو تيم در قالبي ديگر و با موقعيت تازه امروز به ميدان مي روند تا احساسات انبوهي تا هفته ها با نتيجه آن جلوه بيشتري كند و عده اي نيز به نقد دلايل شكست تيم خود بنشينند. پرسپوليس و استقلال امروز در كسوت دو تيم حرفه اي بازي مي كنند. چه سالها و چه خاطراتي كه هر دوره و هر بازي حساس تر و سخت تر شد. به ناچار داوران خارجي آمدند تا رأي به بي طرفي تماشاگران بدهند و از شدت اعتراض بكاهند و فضاي ورزشگاه را صاف  نگه دارند و حادثه اي خبر نشود و همه چيز رو به راه باشد. پرسپوليس و استقلال امروز هر چه توان روحي و جسمي دارند در بازي خرج خواهند كرد. كريمي، رهبري فرد، انصاريان ، باقري، رضايي، معدنچي، نوري، كاويانپور، كاظميان، عليزاده و انتظاري براي پرسپوليس بازي مي كنند و طالب لو، صادقي، قرباني، فكري، اميرآبادي، منصوريان، كاظمي، مجيدي، نيك بخت، عنايتي و اكبرپور براي استقلال به ميدان مي آيند.
با هم به تماشاي اين بازي مي رويم و براي تيم خود هورا مي كشيم و ورزشگاه را با عطر شعارهاي سالم ورزشي پرمي كنيم و به خانه باز مي گرديم تا فردا صبح با كارنامه اخلاق به بار فرهنگي ورزش بيفزائيم.

پگاه فاتح دربي بزرگ هفته شد
خبرنگار همشهري: در هفته پنجم ليگ برتر واليبال ايران (جام موعود) تيم هاي برق، پيكان، پرسپوليس، سايپا، پگاه، آيدانه و صنام حريفان خود را شكست دادند.
در جمع تيم هاي برنده پيروزي پگاه در دربي بزرگ شهر اروميه و آن هم در مقابل رقيب پرقدرت همشهري و يكي از سه تيم بالاي جدول طعم و بويي ديگر داشت. در اين بازي حساس كه ۶ هزار تماشاگر شاهد آن بودند همگان بخت كمتري را براي پگاه قائل بودند، اما شهنازي و شاگردانش در پايان ارزش هاي پنهان خود را با شكست حريف بزرگ آشكار ساختند. سايپا در قم هم پراقتدار بود و مقابل جوانان اتكا به راحتي توانست پيروز شود.
در حال حاضر پيكان و سايپا تنها تيم هاي بدون شكست ليگ برتر محسوب مي شوند. صنام تيم مدافع عنوان قهرماني نيز در گرگان قاطعانه از سد پيام مخابرات گذشت تا همچنان در كورس قهرماني باقي مانده باشد. برق هم با برتري مطلق پتروشيمي را با باخت سنگيني مواجه ساخت.
نتايج هفته پنجم
* پيكان ۳ _ گل گهر صفر
* پيام مخابرات صفر _ صنام ۳
* پگاه اروميه ۳ _ آذرپيام يك
* پرسپوليس ۳ _ نئوپان گنبد يك
* برق ۳ _ پتروشيمي صفر
* آيدانه چالدران ۳ _ ذوب آهن ۲
* اتكا قم صفر _ سايپا ۳

پيكارهاي ليگ برتر كشتي آزاد
بذري نايب قهرمان جهان را شكست داد
هفته دوم رقابت هاي ليگ برتر كشتي آزاد كشور، هفته درخشش و نمايش قدرت جوانان بود. جواناني كه متاسفانه كمتر جدي گرفته مي شوند و مورد توجه و حمايت قرار مي گيرند! در اين هفته مهم ترين ديدار، رويارويي كشتي گيران تيمهاي پاس تهران و پيام ارتباطات ساري در تهران بود. در اين مسابقه تيم ميزبان يعني پاس با نتيجه (۱۴-۱۵) به برتري رسيد تا در پايان هفته دوم با دو پيروزي موقعيت مناسبي در جدول داشته باشد. پاسي ها هفته اول تيم راه آهن خراسان را در مشهد شكست داده بودند.در مسابقه اين دو تيم جدال نفسگير علي اصغر بذري و ماگو مدعيسي حاجي اف كشتي گير روسي تيم پاس و نايب قهرمان سال ۲۰۰۲ جهان بسيار ديدني بود. بذري اين حريف سرشناس را (۳-۴) شكست داد. تيمهاي نفت تهران، تامين اجتماعي تهران، راه آهن خراسان و جويبار لوله ديگر تيمهاي پيروز در هفته دوم بودند. نفت تهران در تهران برابر جوانان مازندران صاحب برتري (۱۴-۱۹) شد. تامين اجتماعي هم در تهران برابر نيروي زميني ارتش با حساب (۱۰-۲۴) پيروز شد. راه آهن خراسان در سالن شهيد معتمدي تهران تيم كارگران تهران را با نتيجه (۱۳-۱۷) شكست داد و ديدار تيمهاي جويبار لوله و هيات كشتي اصفهان هم كه در شهر اصفهان برگزار شد با امتياز (۵-۲۶) به سود تيم ميهمان جويبار لوله به پايان رسيد.

تابلوي نتايج ليگ برتر
* استقلال اهواز يك _ سپاهان اصفهان ۳
گل ها: محمد پوراز (۱۵)، جلال اكبري (۳۲) و عباس آقايي (۵۶) براي سپاهان و حجت الله زادمحمود (۹۱) براي استقلال
* ذوب آهن ۳ _ فولاد خوزستان يك
گل ها: مهدي رجب زاده (۴۶) از نقطه پنالتي، داسيلوا (۷۹) و محمد همرنگ (۸۹) براي ذوب آهن و محسن حميدي (۷۷) براي فولاد
* صباباتري ۲ _ شموشك نوشهر صفر
گل ها: يحيي گل محمدي (۴۷ و ۵۴)
* پاس ۲ _ راه آهن ۲
گل ها: عليرضا محمد (۹) و امير اظهري (۷۸) براي راه آهن و ميثم منيعي (۸۲) و جواد نكونام (۸۵) براي پاس از روي نقطه پنالتي
* ابومسلم خراسان صفر _ فجر سپاسي صفر
* ملوان انزلي يك _ سايپا تهران ۴
گل ها: حميدرضا رجبي (۲۰ و ۸۲)، رحيم صادقي (۶۴) پنالتي و مسعود شجاعي (۸۹) و علي يحيي نژاد (۳۵) براي ملوان
* برق شيراز يك _ قندي يزد صفر
گل: فريد عابدي (۵۱)

ذوب  آهن از رقبا فاصله گرفت
هفته دهم ليگ برتر فوتبال ايران به كام تيم هاي اصفهاني ذوب آهن و سپاهان پيش رفت كه اولي در فولاد شهر با شكست فولاد تيم مدافع عنوان قهرماني فاصله اش را با رقبا بيشتر كرد و دومي هم در آبادان استقلال را نقره داغ نمود.
ذوب آهن كه از هفته پيش در يزد فرار خود را از جمع بالانشينان جدول به سوي صدر جدول آغاز كرده است، در فولاد شهر در مقابل فولاد، قهرمان فصل پيش نمايشي درخور تحسين از يك مدعي بزرگ را در اين فصل به نمايش گذاشت. تمام مقاومت فولاد در همان نيمه اول خرج شد و ذوب آهن پس از دستيابي به گل نخست از روي نقطه پنالتي توسط رجب زاده راه دروازه حريف را به خوبي شناخت و دوبار ديگر هم به گل رسيد. فولاد پس از آنكه توسط حميدي بازي را مساوي كرد دروازه اش دوباره در دقايق ۷۹ و ۸۹ از سوي «داسيلوا» و همرنگ باز شد.
در آبادان سپاهان از شتابزدگي استقلال اهواز كه در اين بازي «گمالوويچ» را به عنوان سرمربي جديد در خدمت داشت، با تاكتيك ضد حمله به يك پيروزي پرگل رسيد. گل خلاف جهت بازي از سوي «پوراز» و حملات سراسيمه و بدون هدف استقلالي ها باعث شد تا اصفهاني ها دو بار ديگر هم با جلال اكبري و عباس آقايي دروازه اين تيم را باز كنند. گل ثانيه هاي پاياني حجت  زادمحمود هم تأثيري در برتري تيم ميهمان نداشت.
پاس با اقبالي بلند در ورزشگاه اختصاصي خود مقابل راه آهن از شكست گريخت. راه آهن كه با گذشت هر هفته شرايط ايده آل تري پيدا مي كند به لطف فوتبالي با جسارت گل نخست بازي را به پاس تحميل كرد. تعويض هاي زياد دنيزلي هم چاره ساز نشد و راه آهن با اظهري به گل دوم هم رسيد. ده دقيقه پاياني نوبت پاسي ها بود تا خود را به آب و آتش بزنند و نتيجه اش را با عوض كردن شكست با تساوي بگيرند. منيعي و نكونام در كمتر از سه دقيقه (۳) امتياز راه آهن را مبدل به يك امتياز كردند.
در مشهد ابومسلم در برابر تيم سخت كوش فجر سپاسي به يك امتياز قانع شد. در انزلي سايپا با تفكرات تهاجمي اين بار چهار گل به ملوان زد. زدن ۴ گل آن هم به ملوان در ورزشگاه تختي اين شهر كار هر تيمي نيست و بايد به ذوالفقارنسب و شاگردانش تبريك گفت كه با فوتبالي جاندار و با هدف بدل به يكي از بهترين تيم هاي اين فصل شدند.
صبا باتري در صبا شهر شموشك را با دو گل مغلوب ساخت. شموشكي ها دونده و پرتلاش در دو نوبت و در حالي كه همه توجهشان به مهاجمان صبا بود روي حركت هاي پيش كشيده يحيي گل محمدي تسليم شدند. در شيراز برق پس از هفته ها رنگ پيروزي را به خود ديد. برق در مصاف با قندي بحران زده با گل عابدي به پيروزي لبخند زد، اما حريف را در كماي كامل فرو برد.
سايپا فوتبالي ناب، تماشايي و توام با فكر را در انزلي به نمايش گذاشت، ارزش هاي سايپا زماني بيشتر مشخص شد كه زمين انزلي با لغزندگي براي حريف بسيار راحت تر بوده اما فوتبال شناور و گروهي سايپا تمام ترفندهاي غيرفني را خنثي كرد و با ارايه بازي گروهي توام با سرعت و توانمندي فيزيكي حريف را وادار به تسليم كرد. ملوان تمام نيروي خود را در اين بازي خرج كرد، اما سايپا چون ۱۱ بازيكن مافوق ملوان ها بر آنها تاختند و سرانجام ملوان دست هاي خود را بالا برد. بيژن ذوالفقارنسب پس از سالها فرصت پيدا كرده است تا دانش خود را در زمينه فوتبال نشان دهد. اين تازه اول راه است.

ديدار امروز رؤساي فدراسيون ها با علي آبادي
گروه ورزشي: رؤساي  فدراسيونهاي  اعزامي به  بازيهاي  غرب  آسيا با مهندس محمد علي آبادي معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  تربيت  بدني  صبح  امروز ديدار و گفت وگو مي كنند.
در اين  نشست  مسئولان  كميته  ملي المپيك  و رؤساي  فدراسيونهاي  بسكتبال ، تيراندازي ، واليبال ، هندبال ، فوتبال، دو و ميداني ، وزنه برداري ، ژيمناستيك ، بولينگ ، شنا و شمشيربازي  شركت  دارند.
در اين  ديدار مشترك  آخرين  اقدامات  تيم هاي  اعزامي به  سومين  دوره  بازيهاي غرب  آسيا به  اطلاع  رئيس  سازمان  تربيت  بدني  خواهد رسيد.
از ديگر اهداف  برگزاري  اين  جلسه ، ارزيابي  رؤساي  فدراسيون هاي  حاضر ازتيم هاي  رقيب ، پيش  بيني  براي  كسب  مدال  در اين  بازيها و برنامه هاي  خود براي دستيابي  به  نتايج  مورد نظر در جهت  موفقيت  تيم هاي  ورزشي  است.

حسين رضازاده:
پيشنهاد هيچ كشوري را قبول نمي كنم
006759.jpg
گروه ورزشي: حسين رضا زاده، قويترين مرد جهان درخصوص شايعاتي مبني بر   پذيرفتن تبعيت كشور آلمان گفت  :تمام اين اخبار كذب است، من نمي دانم چه كسي آنها را در اختيار رسانه هاي گروهي قرار داده اما از آنجا كه مدال طلاي فوق سنگين در وزنه برداري با ارزش ترين مدال در اين رشته ورزشي است و به همين دليل خيلي از كشورها به دنبال استخدام من هستند.
قهرمان المپيك آتن و سيدني افزود  : اگر قصد پشت كردن به پرچم مقدس و پرافتخار كشورم را داشتم كه سه سال قبل به پيشنهاد ۱۰ميليون دلاري كشور تركيه پاسخ مثبت مي دادم  . تركها حاضر بودند اين پول را نقد به من بدهند و فقط هم در يك المپيك براي آنها وزنه بزنم.
رضازاده در ادامه تصريح كرد: گويا در يكي از روزنامه ها عنوان شده در سفر رضا زاده به آلمان اين پيشنهاد مطرح شده است، در حالي كه نمي دانم چه زماني به آلمان رفتم كه با رئيس فدراسيون وزنه برداري اين كشور هم مذاكره كرده باشم.

فوتبال جام يوفا - هامبورگ پيش مي تازد
006756.jpg
حسن حيدري: در مرحله گروهي رقابت هاي جام يوفا تيم هاي مطرح برابر رقباي خود به پيروزي رسيدند.
در گروه نخست اين بازي ها هامبورگ با پيروزي دو بر صفر مقابل استاوانگر به دومين بردش دست يافت و در صدر جدول ايستاد. در اين ديدار مهدوي كيا به طور كامل بازي كرد.پالرمو ايتاليا علي رغم برخورداري از ميزباني مقابل لوكوموتيو مسكو به تساوي بدون گل رسيد. در فرانسه لانس با پنج گل از سد هالمشتاد گذشت اما سامپدوريا در خانه مقابل استوابخارست با تساوي بدون گل متوقف شد.در انگليس نيز ميدلزبرو برابر دنيپربتروسكي به پيروزي رسيد.از نتايج مهم پنجشنبه شب اشتوتگارت در خانه دو بر صفر مغلوب شاختاردونتسك اوكراين شد و بشيكتاش نيز با سه گل مقابل سويل مغلوب شد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |