شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۱ - Nov 5, 2005
مقام معظم رهبري:
حركت ملت ايران به سمت تحقق آرمانها
هر روز جدي تر مي شود
006774.jpg
ملت مومن ايران، ديروز به شكرانه يك ماه روزه داري و عبادت، نماز عيد سعيد فطر را با عظمت و شكوه فراوان در سراسر سرزمين بزرگ ايران اقامه كرد.
در تهران نيز صدها هزار نفر از مومنان نماز عيد را به امامت حضرت آيت الله خامنه اي، ولي امر مسلمين در مصلاي امام خميني اقامه كردند.
مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز عيد فطر با تبريك عيد رحمت و مغفرت الهي به امت اسلامي و آحاد مردم ايران، اين روز بزرگ را عيد شكر و سپاس مومنان خواندند و مردم را به حفظ دستاوردهاي معنوي ماه مبارك رمضان و استمرار طلب مغفرت الهي توصيه كردند و افزودند: ملت ما ملت مومني است، دل هاي جوانان ما دل هاي پاكيزه و نوراني اي است، زنان و مردان ما در سراسر كشور ارتباط قلبي ايشان با خداي متعال يك ارتباط صادقانه است كه مي تواند رحمت الهي را جلب كند.
ايشان حضور پرنشاط، به يادماندني و سرافرازانه ملت را در انتخابات رياست جمهوري نشانه اي از پايبندي عميق به وحدت ملي و مشاركت عمومي دانستند و افزودند: با وجود همه تلاش هاي دشمنان، حركت ملت ايران به سمت تحقق اهداف و آرمان ها روز به روز جدي تر و موفق تر مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي ملت ايران را در افكار عمومي جهانيان، ملتي شجاع، مصمم، توانا، با استعداد و داراي آرمان هاي بزرگ خواندند كه هر هدفي را با جديت دنبال كند حتما به آن دست خواهد يافت.
ايشان افزودند: ملت ايران علاوه بر اين ويژگي ها ملتي مظلوم اما استوار و پايدار است كه به هيچ ملتي تجاوز نمي كند و حقوق هيچ كسي را پايمال نخواهد كرد؛ اما اگر قدرتمندان جهان بخواهند حقوق او را پايمال كنند، هيچ گونه ظلم و تحميلي را تحمل نخواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي از روز سيزده آبان به عنوان نمادي از مظلوميت مردم ايران ياد كردند و افزودند: روز سيزده آبان روز نماد مظلوميت ملت ايران است. ملت ايران در سيزدهم آبان مظلوميت خود را فرياد كرد. از اسنادي كه از لانه جاسوسي بيرون آمد در حدود صد جلد كتاب حقايقي آشكار شد كه نشان مي دهد دولت آمريكا عليه مردم و منافع ملت ايران به خصوص بعد از پيروزي انقلاب اسلامي لحظه اي را فروگذار نكرده است؛ منتها اين ملت بزرگ تن به ظلم نمي دهد و هر چند مظلوم است اما در مقابل ظلم مي ايستد و ظلم را تحمل نمي كند.
ايشان با اشاره به ادامه توطئه هاي سلطه گران و مقاومت ملت ايران تكيه بر خود و هويت عظيم و درخشان ملت ايران و اتكا به پروردگار را شرط رسيدن به جايگاه شايسته اين ملت دانستند و افزودند: از همه آحاد ملت ايران، گروه هاي سياسي و جناح هاي مختلف مي خواهم كه به اين خود و هويت لطمه نزنند.
آيت الله خامنه اي در پايان افزودند: به هويت خود تكيه كنيد و نگذاريد چيزهاي جزئي اين هويت عظيم و درخشان را مخدوش كند.
ديدار مسؤولان نظام و اقشار مردم
با مقام معظم رهبري
همچنين حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي  ديروز در ديدار جمعي از مسؤولان نظام و قشرهاي مختلف مردم، عيد سعيد فطر را يكي از مشتركات دنياي اسلام دانستند و با تأكيد بر لزوم بهره گيري از اين روز براي اتحاد ملت هاي مسلمان خاطرنشان كردند: امروز ملت هاي اسلامي بيدار شده اند و امت اسلامي يك حقيقت غيرقابل انكار در جهان است و اميدي كه به واسطه برافراشته شدن پرچم اسلام از جانب جمهوري اسلامي ايران در دلهاي آنان بوجود آمده، ان شاءالله به نتيجه خواهد رسيد.
ايشان با تشكر از ملت ايران و ديگر ملت هاي اسلامي كه با حضور پرشور و گسترده خود در راهپيمايي روز جهاني قدس، مسأله فلسطين و قدس شريف را بار ديگر در فضاي جهاني زنده كردند، افزودند: اگر غاصبان فلسطين و حاميان بين المللي آنها تصور مي كردند مسأله فلسطين به فراموشي سپرده خواهد شد، امروز به واسطه ايستادگي و مقاومت ملت فلسطين و غيرت و حميت اسلامي موجود در دنياي اسلام نسبت به قدس شريف، اين توهم باطل از بين رفته است.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر اين كه عقب نشيني دولت هاي اسلامي در برابر قدرت هاي استكباري به ويژه دولت استكباري آمريكا، آنها را گستاخ تر خواهد كرد، خاطرنشان كردند: قدرت هاي بين المللي به رغم تبليغات و هياهوهاي خود، قدرت نامحدود و مطلق نيستند و با ايستادگي ملت ها به خواسته هاي خود نمي توانند برسند، همان طور كه شرايط موجود در عراق بر اساس خواسته و نظر اشغالگران شكل نگرفت، اگرچه جمهوري اسلامي ايران درخصوص جنايت هاي تروريستي روزمره در عراق به شدت به دستگاههاي جاسوسي آمريكا و اسرائيل مظنون است.ايشان ايستادگي ملت فلسطين و ملت هاي اسلامي و كوتاه نيامدن آنان در برابر قدرت هاي استكباري را زمينه ساز به نتيجه نرسيدن اهداف و آرزوهاي اين قدرت ها دانستند و افزودند: سخن جمهوري اسلامي ايران در قضيه فلسطين يك حرف منطقي است كه بارها اعلام شده و بر اساس آن بايد به همه ساكنان فلسطين اجازه داده شود تا در يك نظرخواهي و همه پرسي آزاد و در مقابل چشم جهانيان، دولت فلسطين را انتخاب نمايند كه اين دولت مشروع نيز بايد جنايتكاران سرزمين فلسطين همچون شارون و ديگران را در يك دادگاه صالح مجازات كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: اين پيشنهاد و سخن منطقي يك ميدان آزمايش نيز براي سنجش صدق مدعيان دموكراسي و حقوق بشر در جهان خواهد بود.
در اين ديدار احمدي نژاد رئيس جمهور نيز در سخناني با تبريك عيد سعيد فطر به ملت ايران و همه ملت هاي اسلامي، بهجت و سرور اين روز بزرگ را نشانه بارش رحمت حق و نظر الهي بر بندگان خدا دانست و با تأكيد بر اين كه عدالت، كرامت، صلح و خوب زيستن خواسته همه موحدان و دينداران عالم است، افزود: امروز متأسفانه بخش مهمي از قدرت جهاني در دست كساني است كه به تعاليم آسماني پايبندي ندارند و ضمن ظلم، فساد، غارت منابع انسان ها و ترور و آدم كشي، هيچ گونه سخن حقي را برنمي تابند.
رئيس جمهور با تأكيد بر اين كه حمايت جمهوري اسلامي ايران از حقوق ملت هاي مظلوم به ويژه مردم فلسطين در راستاي دفاع از عدالت، صلح و مهرورزي به انسان هاي مظلوم است، خاطرنشان كرد: به رغم خواست قدرت هاي استكباري، جهان به سوي تحقق عدالت پيش مي رود و براساس وعده الهي، صالحان وارثان زمين خواهند بود.

روز ملي مبارزه با استكبار جهاني برگزار شد
گروه سياسي: روز ملي مبارزه با استكبار جهاني با حضور هزاران نفر از دانشجويان و دانش آموزان در سراسر كشور برگزار گرديد .در تهران هم تظاهركنندگان با تجمع در مقابل لانه جاسوسي آمريكا با شعار مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل و مرگ بر انگليس بر حق ايران در بهره گيري از انرژي هسته اي تأكيد كردند.
در اين مراسم ضرغامي رئيس صدا و سيماي جمهوري اسلامي طي سخناني گفت: دانشجويان تسخيركننده لانه جاسوسي درواقع فرماندهي عمليات آمريكا رادر ارتباط با توطئه هاي بسياري كه در روزهاي اول پيروزي انقلاب اسلامي شاهد آن بوديم، تسخير كردند.در اين مراسم تظاهر كنند گان با به آتش كشيدن آدمك بوش و پرچم رژيم صهيونيستي و آمريكا وقرائت بيانيه هشت ماده اي به تظاهرات خود پايان دادند.در اين قطعنامه آمده بود: سيزدهم آبان هر سال، يادآور خاطرات فراموش نشدني در تاريخ نيم قرن اخير اين كشور است و الحق كه اين روز را بايد گهواره اي ناميد كه سه رخداد بزرگ و سرنوشت ساز تبعيد حضرت امام در سال ،۱۳۴۳ يورش دژخيمان رژيم آمريكايي شاه به صفوف دانش آموزان و واقعه غرورآفرين اشغال لانه جاسوسي آمريكا را در خود جاي داده است. ويژگي مشترك هر سه حادثه اين است كه در آنها ردپاي سياست هاي استعمارگرانه و مداخله جويانه آمريكا نمايان است.
در بند ۳ قطعنامه دستيابي جمهوري اسلامي به فناوري هسته اي براي مصارف صلح آميز را مايه غرورملي و افتخار هر ايراني در اقصي نقاط جهان دانسته و ضمن حمايت از روند مذاكرات و اقدامات انجام شده بر حق مسلم كشورمان در برخورداري از دانش صلح آميز هسته تأكيد شده است.
در بند ۵ قطعنامه ضمن اعلام همبستگي با آرمان هاي مردم فلسطين ادامه اشغال گري رژيم صهيونيستي محكوم شده است.

احمدي  نژاد: تهران  از دمشق  در برابر
فشارها حمايت  مي كند
ايرنا: محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  اسلامي ايران ، ظهر جمعه  در تماس  تلفني با بشار اسد همتاي  سوري  خود، اطمينان  داد كه  تهران  از دمشق  در برابر فشارها حمايت  خواهد كرد.خبرگزاري  رسمي سوريه ، سانا، در خبري  كوتاه  افزود: احمدي  نژاد و بشاراسد، در اين  گفت وگو، بر ادامه  رايزني  و هماهنگي  مواضع  دو كشور در برابر مسايل  مختلف  تأكيد كردند.
در خبر سانا، به  جزئيات  بيشتري  از موضوعات  مطرح  در اين  گفت  وگوي  تلفني  اشاره اي  نشده  است .

ايران در ساخت موتور هواپيما خودكفا شد
مهر: مصطفي محمد نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اعلام كرد: ايران در ساخت موتورهاي توربيني هواپيماي ايران ۱۴۰ خودكفا شده است.
سردار مصطفي محمدنجار كه در مراسم افتتاح خط توليد موتورهاي توربيني هوايي كه براي اولين بار در كشور در سازمان صنايع هوايي وابسته به وزارت دفاع صورت گرفته است، سخن مي گفت تاكيد كرد: يكي از آرزوهاي ديرينه مردم و مسئولان كشورمان ساخت هواپيماي مسافربري در داخل كشور بوده است كه سازمان هوايي وزارت دفاع با ايجاد صنايع ساخت قطعات و موتورهاي توربيني درصدد است تا گام به گام اين خواست ملي را تحقق بخشد.
وي ساخت موتورهاي توربيني را به عنوان نماد استقلال ملي بر شمرد و افزود: توليد موتورهاي توربيني علاوه بر ۱۰۵ هزار دلار صرفه جويي ارزي به ازاء هر موتور، موجب ورود جمهوري اسلامي ايران به بازارهاي بين المللي موتورهاي توربيني هوايي مي شود.وزير دفاع در پاسخ به برخي انتقادات مطرح شده درخصوص هواپيماي ايران ۱۴۰ كه از اين نوع موتور استفاده مي كند اظهارداشت: هنوز در اول راه ساخت هواپيما قرار داريم.وي توليد موتور هواپيماي ايران ۱۴۰ در داخل كشور را داراي توجيه اقتصادي دانست و گفت: با توليد موتور هواپيماي ايران۱۴۰ اين هواپيما صد در صد ساخت داخل خواهد بود و اين هواپيماي خوب و قابل اعتمادي است كه مورد استقبال وزير راه و كاربران قرار گرفته است.

رئيس جمهور فرا رسيدن عيد سعيد فطر
را به رؤساي كشورهاي اسلامي تبريك گفت
ايسنا:محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور در پيامي خطاب به رؤساي كشورهاي اسلامي، فرارسيدن عيد سعيد فطر را به آنان و مسلمانان جهان تبريك گفت.رئيس جمهور در اين پيام تصريح كرد: يقينا با نزديكي بيش از پيش ملل مسلمان به يكديگر در سايه تعاليم روح بخش اسلام و تمسك به قرآن كريم، زمينه هاي پيشرفت و عزت روزافزون مسلمانان جهان فراهم مي گردد.

در جلسه علني اين هفته
نمايندگان مجلس در باره لايحه پول شويي
تصميم گيري مي كنند
فارس: ادامه رسيدگي به ساماندهي تسهيل ازدواج جوانان و رسيدگي به لايحه پول شويي اعاده شده از شوراي نگهبان، از برنامه هاي جلسات علني آتي مجلس شوراي اسلامي به شمار مي رود.
عضو هيات رئيسه مجلس با اشاره به برنامه ها و دستور كار اين هفته مجلس رسيدگي به الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت اعاده شده از شوراي نگهبان را از مسائل كاري مجلس در هفته آتي اعلام كرد.
حميد رضا حاجي بابايي افزود: در اين هفته نمايندگان مجلس به اصلاح مواد ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه سال ۸۴ در رابطه با قيمت بنزين و تامين يارانه آن و يارانه گندم خواهند پرداخت.
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به استفساريه اي كه در خصوص بند (ه) تبصره ۵ در رابطه با بيمه روستائيان به مجلس ارائه شده است، تصريح كرد: از مجلس تفسير خواسته شده كه آيا دفترچه هاي بيمه درماني كه مجلس تصويب كرده است در اختيار روستائيان قرار داده شود از اعتبار دفترچه  خدمات شهري برخوردار است يا خير؟ تفسير كميسيون مربوطه اين است كه اين دفترچه ها مانند دفترچه هاي شهري هستند و در صورت تصويب اين استفساريه، كليه اين دفترچه هاي روستايي از اعتبار شهري هم برخوردار مي شوند.
نماينده مردم همدان ادامه كار مجلس شوراي اسلامي در جلسات علني اين هفته را بررسي كليات لايحه خدمات دولتي و نظام هماهنگ پرداخت و كليات لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران عنوان كرد.

رئيس جمهور رئيس ستاد مبارزه
با قاچاق كالا و ارز را منصوب كرد
ايسنا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري طي حكمي «محمدرضا نقدي» را به عنوان نماينده ويژه رئيس جمهور و رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب كرد.

ايران و كشورهاي ساحلي درياي خزر
نيروي مشترك واكنش سريع تشكيل مي دهند
فارس: ايران و چهار كشور ديگر ساحلي درياي خزر نيروي مشترك واكنش سريع در اين دريا تشكيل مي دهند.وزير دفاع روسيه با اعلام اين مطلب افزود: در اجلاس آتي نمايندگان پنج كشور ساحلي خزر در روز بيست و سوم آبان ماه، موضوع تشكيل نيروي مشترك واكنش سريع مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
سرگئي ايوانف افزود: يكي از وظايف اين نيروي مشترك مقابله با چالش هاي گسترش سلاح كشتار جمعي در منطقه خزر خواهد بود و روسيه در اين مساله بر اساس معيارهاي بين المللي عمل خواهد كرد.وي افزود: همراهي كشتي هاي مشكوك تا مقصد نهايي نيز براي اين نيرو در نظر گرفته شده است.راديو اكو مسكو روسيه در اين باره گفت: روسيه نيز مانند ايران درباره تامين امنيت درياي خزر با حضور نيروهاي فرامنطقه اي مخالف است.اين راديو افزود: به نظر مسكو و تهران كشورهاي حاشيه خزر شامل روسيه، ايران، قزاقستان، جمهوري آذربايجان و تركمنستان بايد با تكيه بر نيروهاي خود امنيت اين دريا را تامين كنند.

براساس مصوبه مجلس:
دولت موظف به ساخت و واگذاري
خوابگاه براي دانشجويان متأهل شد
گروه سياسي: در جلسه علني روز چهارشنبه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب ۳ ماده ۱۰ ، ۱۳ و ۱۴ از ۵ ماده باقيمانده و حذف دوماده ۱۱ و ۱۲ از طرح تسهيل ازدواج جوانان دولت را به ساخت و واگذاري خوابگاه هايي براي دانشجويان متأهل موظف كردند. به موجب ماده ۱۰ اين طرح وزارت علوم تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و ساير مؤسساتي كه داراي مراكز آموزشي هستند، موظف شدند با ساخت و واگذاري خوابگاه براي متأهلين اقدام لازم را به عمل آورند ،همچنين اين دو وزارتخانه و مؤسسات مذكور موظف شدندبه پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان متأهل به ميزان دو برابر دانشجويان مجرد كه افزايش آن از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمين مي شود اقدام كنند.
طبق ماده ۱۳ اين طرح آيين نامه اجرايي اين قانون پس از تصويب اساسنامه صندوق توسط مجلس ظرف مدت سه ماه توسط دولت تهيه و به تصويب هيأت وزيران مي رسد. طبق ماده ۱۴ گزارش اجرايي اين قانون هر شش ماه يك بار توسط دولت تهيه و به كميسيون فرهنگي مجلس تقديم مي شود.همچنين قبل از طرح مواد باقيمانده نمايندگان مجلس با مسكوت ماندن طرح تسهيل ازدواج جوانان به مدت سه ماه كه از سوي تعدادي از نمايندگان ارائه شده بود مخالفت كردند.
حاشيه 
* افروغ نماينده تهران پيشنهاد مسكوت ماندن طرح تسهيل ازدواج جوانان را برخلاف آيين نامه داخلي مجلس خواند. رئيس مجلس اين تذكر را وارد ندانست.
* كوچك زاده نماينده تهران از هيأت رئيسه مجلس خواست تا از رئيس ديوان محاسبات دعوت كند تا طي گزارشي اعلام كند دادستان ديوان تاكنون چه احكامي درخصوص تخلف دستگاه هاي اجرايي صادر كرده است. حداد عادل با تأييد پيشنهاد ايشان گفت مي توانيم از رئيس ديوان محاسبات دعوت كنيم كه ضمن ارائه گزارش تفريغ بودجه به سئوال شما هم پاسخ دهد.
* ابوطالب نماينده تهران گفت: با اشاره به تحقيق و تفحص ها جايگاه و  شأن مجلس متأسفانه توسط هيأت رئيسه مجلس مخدوش مي شود و اعمال نظارت از مجلس و مجلسيان توسط هيأت رئيسه گرفته مي شود. وي سپس به تحقيق و تفحص از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي اشاره نمود.حداد عادل در پاسخ گفت: در اين مورد چون قرار بود مسئولان قوه قضائيه براي نشست مشترك به مجلس بيايند با متقاضيان اين پيشنهاد صحبت كرديم و آنها با توجه به حضور مسئول قوه قضائيه در مجلس پذيرفتند طرح را در دستور قرار ندهيم.
حداد عادل در ادامه خطاب به ابوطالب تصريح كرد: شما مرتب در صحبت ها به معادلات و فشار سياسي اشاره مي كنيد، اما بنده صريحا اعلام مي كنم كه در اجراي قانون و آيين نامه هيچ نوع دادوستدي با هيچ كس و دستگاه و توده اي ندارم و وظيفه شرعي و قانوني خود را نيز اين مي دانم كه در اداره مجلس به قانون عمل كنم.

پيشنهاد روسيه براي غني سازي مشترك اورانيوم با ايران
خبرگزاري رويتر به نقل از منابع ديپلماتيك گزارش داد، روسيه آماده است تا شركت سهامي مشتركي را با ايران براي توليد سوخت هسته اي تاسيس كند.
در اين طرح كه در روسيه امكان پذير تلقي شده است، ايران خواهد توانست كار پردازش اورانيوم با غناي پايين را در تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان به انجام برساند، مشروط بر آن كه با تعليق كامل تمامي ديگر فعاليت ها در راستاي توافق پاريس موافقت كند.
در اين گزارش آمده است: ممكن است تهران مجاز شود تترافلورايد اورانيوم را كه مقدمه اي است براي توليد هگزافلورايد اورانيوم، توليد كند. سپس تترافلورايد اورانيوم براي فرآوري به هگزافلورايد و انجام غني سازي كه فعاليتي است كه در شركت مشترك روسيه ـ ايران انجام مي گيرد، به روسيه منتقل مي شود.
براساس اين گزارش، يك ديپلمات آگاه از اين طرح به رويتر گفت: ايراني ها مالكين سرمايه گذاري مشترك در عمليات روسيه خواهند بود.
اين گزارش به نقل از وي افزود: ايراني ها با اين ايده مخالف نيستند، اما اصرار دارند كه شركت سهامي مشترك غني سازي اورانيوم روسيه - ايران در ايران قرار گيرد. اين گزارش به نقل از ديپلمات ها افزود كه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي واكنشي مثبت نسبت به اين ايده نشان داده است، همان طور كه نسبت به طرح پيشين مبني بر اين كه ايران مجاز باشد به توليد هگزافلورايد اورانيوم براي انتقال و انبار شدن در آفريقاي جنوبي بپردازد، نيز نظر مثبتي داشت.
يك ديپلمات ديگر گفت: هيچكس ديگر درباره ايده آفريقاي جنوبي صحبتي نمي كند، ايده روسيه آخرين نظري است كه روي ميز قرار دارد.
اين گزارش افزود، مقامات روسي و ايراني براي اظهارنظر در اين خصوص در دسترس نبودند.
گزارش ايسنا حاكي است، هنوز به صورت رسمي پيشنهادي از سوي مسكو به ايران ارائه نشده است، اما احتمال دارد طرف روسي جزئيات طرح خود را به زودي در سفر يكي از مقامات اين كشور به تهران اعلام كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |