شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۱ - Nov 5, 2005
تصاويري كه از زمين گرفته مي شود، هرروزدقيق تر و كامل ترمي شود
گوي آبي نسل آينده
اين عكس سرنشينان آپولو از زمين سال ها الهام بخش
جغرافي دانان براي كشيدن نقشه زمين بوده است
006705.jpg
ناسا تصوير جديدي از كره زمين ساخته كه تركيبي از مشاهدات ماهواره اي
از سطح زمين است

گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: دانشمندان با استفاده از ماهواره هاي جديد توانسته اند عكس هايي به مراتب بهتر از گذشته از زمين تهيه كرده و در اختيار علاقه مندان قرار دهند. عكس هايي كه توسط فضانوردان طي مأموريت هاي قديمي توسط سفينه آپولو گرفته شده بود، تصاويري تمام رنگي از زمين فراهم نموده بود. در سال 1972 سرنشينان فضاپيماي آپولو 17 از فاصله حدود 45 هزار كيلومتري، يكي از مشهورترين تصاوير رنگي كه تاكنون از زمين برداشته شده است را تهيه نمودند. اين گوي آبي رنگ الهام بخش تصاوير بعدي كره خاكي شد كه از تلفيق اطلاعات ماهواره  اي به دست مي آمدند.
در سال 2000 متخصصين تصويرسازي ناسا با استفاده از اطلاعات اداره هوا و اقيانوس شناسي ملي، تجهيزات پيشرفته و دقيق نقشه برداري را از نيمكره غربي تهيه كرده اند. در سال 2002 ناسا گوي آبي جديد كه با كيفيت ترين تصوير تمام رنگي را كه تاكنون از سطح زمين تهيه شده است ارائه نمود و با استفاده از اطلاعات ماهواره اي موسوم به ترا كه متعلق به سازمان فضايي ايالات متحده مي باشد، دانشمندان و متخصصين تصويرسازي با تركيب چيزي در حدود چهار ماه مشاهدات سطح زمين، اقيانوس ها و ابرها، تصويري يكپارچه از هر مايل مربع سياره زمين توليد كرده اند. در ماه اكتبر سال 2005 سازندگان گوي آبي، نسخه جديد تري از مجموعه تصاوير ديدني را به جهانيان ارائه نموده اند كه شامل يك سال مشاهدات ماهانه آن ها از سطح زمين است با كيفيتي دو برابر نسخه قبلي. اين مجموعه تازه گوي آبي نسل آينده نام دارد. اين مجموعه جديد همانند نسخه اوليه، تلفيقي از اطلاعات ماهواره اي است كه عمدتا از حسگر بسيار معروف سازمان فضايي ايالات متحده، ناسا موسوم به طيف نگار راديويي استفاده شده است. اين دستگاه بر روي دو ماهواره ترا و آكوا قرار گرفته است. اين تصاوير مانند نسل پيشين به صورت رايگان در اختيار دانشمندان، مدرسان، موزه  ها، شركت هاي تجاري و عموم مردم قرار دارد.
استفاده كنندگان از اينترنت مي  توانند تصاوير كل كره زمين و يا فقط منطقه  خاص مورد علاقه خود را از پايگاه اينترنتي ناسا واقع در آدرس:
www.nasa.gov به دست آورند.
نسل جديد گوي آبي، جزئيات بيشتري از سطح زمين را در محدوده زماني وسيع تري نشان مي دهد. گوي آبي اوليه تركيبي از مشاهدات طي چهار ماه بود و هر نقطه از تصوير آن نمايانگر يك كيلومتر مربع بود، اما نسل جديد گوي آبي مشاهدات ماهانه را طي يك سال و با دقت دو برابر ارائه نموده است كه در آن هر نقطه از تصاوير نمايانگر پانصد مترمربع است. اين تصاوير ماهيانه، تغييرات فصلي از جمله پديدار و محو شدن پوشش گياهي سبز در مناطق معتدل مانند آمريكاي شمالي و اروپا، فصل هاي خشك و مرطوب در مناطق استوايي و همچنين پيشرفت و عقب نشيني پوشش برفي در نيمكره شمالي را نمايش مي دهد.
منبع: Nasa.gov

آنفلوانزا به عراق رسيد
ايرنا: چهار شهروند عراقي بر اثر ابتلا به ويروس آنفلوانزاي طيور جان خود را از دست دادند. تلويزيون عراق اعلام كرد: اين چهار عراقي از ساكنان كردستان عراق هستند كه مرگ آن ها در مراكز بهداشتي شمال اين كشور از جمله اربيل به ثبت رسيده است. اين دومين مورد بيماري آنفلوانزاي طيور طي هفته هاي اخير در اربيل است. به گفته تلويزيون عراق، با كشف دومين مورد ويروس آنفلوانزاي طيور شيوع اين بيماري در شمال عراق محرز شده است.

جنگ عليه آنفلوانزاي پرندگان در جهان
006702.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: كليه انجمن ها و دولت ها تلاش خود را براي مبارزه با آنفلوانزاي طيور آغاز كرده اند. درست دو سال بعد از بيماري سارس كه تأثير بسيار بدي در اقتصاد منطقه داشت، اكثر كشورها با يك مريضي واگيردار ديگر به نام آنفلوانزاي پرندگان روبه رو شده اند.
بيماري سارس در سال 2003 موجب از بين رفتن 800 نفر گرديد و 8 هزار نفر نيز به اين بيماري مبتلا شده بودند. طبق اعلام بانك آسيايي ADB، اين بيماري 18 بيليون دلار به اقتصاد آسيا ضرر وارد كرد. بيشترين ضربه را كشورهاي سنگاپور، هنگ كنگ، چين، تايلند، ويتنام، تايوان و مالزي ديدند كه معمولا كشورهاي صاحب صنعت بوده و محصولات آن ها در تمام دنيا پخش مي شود.
پيش بيني مي شود كه آنفلوانزاي طيور تعداد بيشتري تلفات داشته باشد و بر اقتصاد كل جهان تأثير منفي داشته باشد و طبق پيش بيني بانك ADB فقط در منطقه جنوب شرقي آسيا بيش از 250 بيليون دلار ضرر را شاهد خواهيم بود.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني (WHO)، آنفلوانزاي طيور كه داراي شش فاز مختلف مي باشد اكنون در سومين فاز خود قرار دارد و تا سال 2003 در منطقه آسيا 60 كشته بر جاي گذاشته است و هنوز به فازي كه در آن ويروس از انسان به انسان انتقال پيدا مي كند نرسيده است.
طبق اعلام WHO در فاز 3 كه اكنون در آن قرار داريم مي بايست سرمايه گذاري لازم براي پيشگيري و ريشه كن كردن اين ويروس انجام شود، در غير اين صورت در فاز 4، بعضي از كشورهاي حاوي ويروس مي بايست در قرنطينه قرار گيرند. در فاز 5، كليه حمل و نقل ها و مسافرت ها مي بايست محدود شده و ارتباط بين كشورها در تمامي زمينه ها كم خواهد شد.
با توجه به اين كه اين ويروس در بعضي از كشورهاي اروپايي نيز مشاهده شده است، دولت هاي آسيايي (علي  الخصوص جنوب شرق آسيا) زمان را از دست نداده و طرح هاي لازم براي جلوگيري از اشاعه اين ويروس را به اجرا درمي آورند.
در مالزي شركت هاي نستله و شل، در چين شركت هاي Gamble و كداك، در اندونزي شركت  هاي PT و Sanjoyo تدابير لازم براي جلوگيري از ورود اين ويروس را به اجرا درآورده اند. تمامي اين شركت ها بيش از 5 هزار نفر پرسنل دارند. به نظر مي رسد اين ويروس بسيار وحشتناك تر و مقياس وسيع تري نسبت به سارس داشته باشد و متقابلا قربانيان بيشتري نيز بگيرد.
منبع: خبرگزاري فرانسه

ردياب گلوله، براي نجات سربازان
شركت راديانس تكنولوژي در آلاباماي آمريكا، دستگاهي ساخته كه پس از شليك گلوله و پيش از برخورد آن به هدف، محل دقيق شليك گلوله را نشان مي دهد. اين دستگاه آن قدر سريع است كه حتي پيش از شنيدن صداي گلوله، آن را تشخيص مي دهد. اين دستگاه حتي قادر است نوع اسلحه را هم مشخص كند.
اين دستگاه كه weaponwatch نام گرفته است، آشكارسازهاي با مادون قرمز دارد و موشك يا گلوله را با سرعت نور شناسايي مي كند. جورج كلارك رئيس اين شركت مي گويد البته در مورد اولين گلوله شليك شده كاري نمي توان انجام داد. اما امكان جلوگيري از تيراندازي دوم وجود دارد. معمولا در حملات از كمين گاه ها، ده ها گلوله به سوي اهداف مختلفي شليك مي شود.
راديانس تكنولوژي كه شش سال پيش فقط سه تن را در استخدام خود داشت، اكنون 275 نفر كارمند دارد. طي اين مدت اين شركت جزو 500 شركت كوچك در آمريكا بوده است كه سريع ترين رشد را داشته است. با استفاده از weaponwatch سربازان در عراق توانستند سريع تر به آتش دشمن پاسخ دهند و در نتيجه تعداد حملات به نيروهاي آمريكايي كاهش يافت. جديدترين نمونه اين دستگاه
۵ /13 كيلوگرم وزن دارد و كم حجم است. اين دستگاه را مي توان ثابت يا بر روي تانك، هلي كوپتر و خودروهاي بدون سرنشين نصب كرد. اين دستگاه در برخي شرايط در محيط هاي شهري بسيار كارآمد است. در بيابان مي تواند بسيار مفيد باشد. weaponwatch اثر مادون قرمز هر سلاحي را در لحظه اي كه شليك مي كند تشخيص مي دهد و با استفاده از يك پايگاه داده ها سلاح را شناسايي مي كند.
منبع: AP.com

تمساح داروساز
006699.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: جانور عظيم 5 متري در حالي كه در آب، پيكر يك تني خود را به حركت درآورده بود، هرگز تصور آن را نمي كرد كه چه بلايي بر سرش خواهد آمد. تمساح غول پيكر آب هاي شور يكي از مقاوم ترين حيوانات نسبت به انواع بيماري هاي عفوني است. كارشناسان در تلاش هستند تا علت اين موضوع را بفهمند. آن ها اميدوارند با يافتن علت اين ويژگي خاص، آن را به انسان نيز منتقل كنند. دو جانورشناس جسور در چند هفته گذشته تلاش كرده اند با گرفتن نمونه خون تمساح هاي آب شور و شيرين پارك هاي وحش و همچنين طبيعت و مقايسه آن ها با يكديگر دريابند كه آيا پادتن قوي در خونشان وجود دارد يا خير.
پروفسور زيست شناس مارك مرچنت به همراه همكار استراليايي اش آدام برايتون در چندين پارك طبيعي و طبيعت در ايالت هاي مختلف در حال تحقيق در اين زمينه هستند. پروفسور مرچنت مي گويد: اگر موفق به جدا كردن اين پروتئين ها از گلبول هاي سفيد شويم، نوع جديدي از آنتي بيوتيك را به دست خواهيم آورد. او و همكار زيست شناس اش انتظار دارند عملكرد موفق سيستم مصونيت تمساح در مبارزه با باكتري ها، ويروس ها و قارچ ها، نتايج مشابهي در بدن انسان به همراه داشته باشد. به باور ايشان حال كه باكتري ها در برابر آنتي بيوتيك هاي مورد استفاده مقاوم شده اند، يافتن آنتي بيوتيك هاي جديد ضرورت پيدا مي كند. اما بايد به اين موضوع توجه كرد كه هر آنتي بيوتيك جديد، براي آن كه به مرحله استفاده برسد و در اختيار عموم قرار گيرد بايد يك دوره ده ساله آزمايشات را پشت سر بگذارد.
منبع:BBC.co.uk

همزيستي كرم ها و باكتري هاي كف  دريا
006696.jpg
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: يك رابطه غيرمعمول بين نوعي باكتري و نوع تازه شناخته شده اي از كرم هاي زيردريايي وجود دارد كه شايد بتوان نام همزيستي را بر روي اين رابطه گذاشت: در اين رابطه اين كرم ها از جانوران پستاندار غرق شده در ته دريا تغذيه مي كنند. در شماره گذشته مجله Environmental microbiology، دكتر شاني گفردي و همكارانش اين رابطه خاص بين باكتري و اسدكس (كرم هاي خورده استخوان) و اين باكتري را توضيح داده اند.
همزيستي يا به عبارت ديگر، زندگي كردن 2 موجود با همديگر، به بعضي موجودات اين اجازه را مي دهد كه در محيط نامناسب به زندگي خود ادامه دهند و اين يك مكانيزم قوي از تغييرات انقلابي در جهان طبيعي است. اين به خصوص در عمق دريا بسيار اتفاق مي افتد. زندگي در عمق دريا مستلزم داشتن توانايي هاي خاص است كه معمولا حيوانات به تنهايي اين توانايي ها را ندارند. بنابراين براي بسياري از موجودات زيردريايي، زندگي گروهي با يك دوست ميكروبي رمز موفقيت و باقي ماندن است. دكتر گفردي مي گويد: جمعيت موجود در عمق دريا و كشف چهارگونه ديگر از ميزبانان دريايي در سه سال گذشته، نشان داده كه كرم هاي خورنده استخوان و دوستان باكتريايي شان نقش مهمي در به وجود آوردن تغذيه براي موجودات عمق دريا بازي مي كنند.
بايد توجه داشت كه كرم هاي اسدكس و دوستان باكتريايي شان مقدار زيادي كربن آلي توليد مي كنند؛ اين مقدار تقريبا حدود 2000 برابر سريع تر از مكانيزم هاي توليد كربن آلي، عمل كرده و كربن آلي توليد شده را به سطح دريا مي فرستند.
نتيجه اين تحقيق كمك زيادي در شناخت زندگي همزيستي و فوايد آن بين حيوانات و ميكروب ها به ما خواهند داد.
منبع: Sciencedaily.com

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |