شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۱ - Nov 5, 2005
اولين واكنش ها به معرفي وزيران پيشنهادي
006765.jpg
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد پس از گذشت ۷۰ روز از تشكيل كابينه اش، ۴ وزير پيشنهادي خود براي هدايت وزارتخانه هاي نفت، رفاه، تعاون و آموزش و پرورش را معرفي كرد.
رئيس جمهور بيست و سوم مردادماه امسال ۲۱ وزير پيشنهادي خود را به مجلس معرفي كرد كه مجلس در رأي گيري دوم شهريور ماه به سعيد لو براي وزارت نفت، مهدي هاشمي براي وزارت رفاه، علي احمدي براي وزارت تعاون و علي اكبر اشعري براي وزارت آموزش و پرورش رأي اعتماد نداد. روز چهارشنبه احمدي نژاد در نامه اي به حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي سيد صادق محصولي را براي وزارت نفت، پرويز كاظمي را براي تصدي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، محمد ناظمي اردكاني را براي مديريت وزارت تعاون و محمود فرشيدي را براي هدايت وزارت آموزش و پرورش معرفي كرد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براساس آيين نامه داخلي يك هفته فرصت دارند تا با بررسي سوابق و برنامه هاي وزراي پيشنهادي نسبت به رأي اعتماد خود تصميم بگيرند. به اين ترتيب روز چهارشنبه هفته جاري جلسه رأي اعتماد به چهار وزير پيشنهادي برگزار مي شود. دفتر رئيس جمهور روز چهارشنبه سوابق وزراي پيشنهادي را هم در اختيار رسانه ها قرار داد.
صادق محصولي فرد پيشنهاد شده براي وزارت نفت ۴۶ ساله و كارشناس ارشد مديريت بازرگاني است .مهمترين سابقه اجرايي محصولي در حوزه هاي نظامي است. او سمتهاي فرمانده سپاه در آذربايجان، فرمانده لشگر ۶ ويژه و معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع را برعهده داشته است.
پرويز كاظمي فرد پيشنهاد شده براي وزارت رفاه ۴۷ ساله و كارشناس ارشد مديريت صنعتي است. مهمترين سوابق اجرايي كاظمي در حوزه صنعت است. او در سالهاي گذشته عضويت تعداد زيادي از هيأت مديره شركتهاي دولتي مثل شهاب خودرو، صنايع آذرآب، سايپا آذين و فنرسازي زر را بر عهده داشته است.
محمد ناظمي اردكاني وزير پيشنهادي تعاون دانشجوي مقطع دكتراي رشته مديريت است. عمده سوابق او نيز در حوزه صنعت بوده است. او در قسمتهايي چون معاونت بنياد مسكن انقلاب، قائم مقام معاون وزير صنايع و معاونت مؤسسه استاندارد مشغول است. وي در دو ماه گذشته سرپرست وزارت رفاه بوده است.
محمود فرشيدي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش ۵۴ سال سن و كارشناس ارشد مهندسي شيمي  است. او سابقه مديريت در ادارات آموزش و پرورش كرمان و آذربايجان شرقي داشته است و دبير دو تشكل فرهنگي «كانون تربيت اسلامي» و «سازمان فرهنگيان» بوده است. فرشيدي سابقه روزنامه نگاري در حوزه هاي فرهنگي نيز دارد.
پس از معرفي وزراي پيشنهادي چهار وزارتخانه باقيمانده كابينه، گمانه زني ها در مورد نتيجه رأي اعتماد به وزرا نيز آغاز شد. عمده فعالين سياسي و نمايندگان مجلس با اشاره به عدم شناخت وزراي معرفي شده پيش بيني رأي اعتماد به آنان را دشوار خواندند.
فراكسيون سياسي و كميسيونهاي تخصصي مجلس هفته جاري به خصوص در روزهاي كاري مجلس يعني يكشنبه و سه شنبه با وزيران پيشنهادي جلسه خواهند داشت. هيأت رئيسه فراكسيون اصولگرايان (اكثريت) روز يكشنبه و مجمع عمومي اين فراكسيون روز سه شنبه با وزراي پيشنهادي گفتگو مي كنند. فراكسيون اقليت نيز روز سه شنبه به بررسي صلاحيت محصولي، ناظمي، كاظمي فر و فرشيدي خواهد پرداخت. فراكسيون وفاق و كارآمدي نيز در جلسات ويژه اي به اين موضوع مي پردازد.
كارشناسان معتقدند نوع دفاع رئيس جمهور از وزرا در روز چهارشنبه، ملاحظات خارجي، طولاني شدن دوران بي وزير بودن وزارتخانه ها و توجه نمايندگان به همگرايي دولت و تعامل مثبت دولت و مجلس مي تواند از عوامل رأي اعتماد نمايندگان به اين ۴ وزير باشد. البته عواملي چون ناشناخته بودن، نداشتن سابقه مرتبط اجرايي را هم مي توان به عنوان دلايل رأي منفي نمايندگان درنظر گرفت.
محمدرضا ميرتاج الديني نماينده تبريز به خبرنگاران گفت: رويكرد نمايندگان به وزراي معرفي شده مثبت است.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس گفت: مجلس با كانديداهاي وزارت برادرانه و مسئولانه برخورد مي كند. وي افزود: مجلس پس از انجام كار كارشناسي و رسيدن به قطعيت در مورد صلاحيت افراد به آنها رأي مي دهد و در غير اين صورت اگر وزير صلاحيت نداشته باشد ممكن نيست تنها به دليل اينكه وزارتخانه ها با سرپرست اداره مي شوند به آن ها رأي اعتماد بدهند.
تيمور علي عسكري نماينده مشهد در مجلس گفت: اگر اتفاق خاصي پيش نيايد نمايندگان با مبنا قرار دادن صحبت هاي اخير مقام معظم رهبري در جمع كارگزاران نظام به وزراي پيشنهادي رأي اعتماد مي دهند.وي در گفت وگو با ايران نيوز اظهار داشت: احمدي نژاد خواهان يك كابينه همگراست و من فكر مي كنم با اين انتخاب ها كابينه اش نسبتاً همگرا مي شود. وزراي پيشنهادي سربازان خوبي براي همگرايي دولت هستند.
الياس نادران نماينده مردم تهران درخصوص احتمال رأي اعتماد نمايندگان به افراد معرفي شده به دليل اداره وزارتخانه ها با سرپرست گفت: مجلس هفتم قبلا نشان داده است كه اگر وزيري را مناسب نداند ترجيح مي دهد وزارتخانه با سرپرست اداره شود.
وي درمورد وزير پيشنهادي نفت گفت: رأي آوردن ايشان باتوجه به سوابق و عدم حضور در وزارت نفت مشكل است.
وي تأكيد كرد: من بر شناخته شده بودن اصراري ندارم اما اگر قرار است از داخل دستگاه فردي معرفي نشود حتما بايد مجموعه اي از افراد باتجربه و متخصص از داخل دستگاه جزء تيم همكاران رده يك ايشان باشند.
حسين آفريده عضو كميسيون انرژي مجلس هم در مورد محصولي به ايلنا گفت: سعيدلو گزينه قبلي وزارت نفت بالاخره سمت هاي مديريتي در كارنامه خود داشت اما اين گزينه اين حداقل ها را هم به همراه ندارد و وضعيت بدتري از سعيدلو در انتظار وي خواهد بود.
محمد سعيد انصاري نماينده آبادان در مجلس هم از معرفي محصولي انتقاد كرد. وي تأكيد كرد: ما اصلا نمي دانيم آقاي محصولي كجا به نفتي ها مي خورد؟
اما عليرضا شيخ عطار صاحبنظر سياسي با اشاره به وزير پيشنهادي نفت وي را منتخب از بخش خصوصي معرفي كرد و گفت: متأسفانه در برخي سايتها و مراكز خبري سعي مي شود بر روي سابقه نظامي آقاي محصولي انگشت گذاشته شود. اما با شناختي كه بنده از وي دارم مي دانم علي رغم اين كه ايشان در زمان جنگ مثل خيلي از افراد تحصيلكرده و جوانان دهه ۶۰ در جبهه ها حضور داشت، قبل از آن در وزارت كشور كار سياسي مي كرد و بعد از آن نيز وارد بخش خصوصي شد.
شيخ عطار در گفت وگو با ايسنا وزير پيشنهادي نفت را جزو معدود افراد كابينه كه از بخش خصوصي وارد اين كار شده برشمرد و در عين حال اين امر را يك تحول فكري دانست و افزود: در بسياري كشورها با اقتصاد پيشرفته مديران دولتي از كارآفرينان بخش خصوصي هستند. باتوجه به اين امر، سوابق بخش خصوصي محصولي مي تواند نگاه جديدي را در مديريت نفت اعمال كند.
موسي قرباني عضو هيأت رئيسه مجلس با اشاره به فضاي همكاري مجلس و دولت پيش بيني كرد چهار وزير رأي اعتماد كسب كنند.
محمد نبي حبيبي دبيركل حزب مؤتلفه گفت: تكميل نشدن كادر دولت نبايد بهانه اي براي نمايندگان در جهت عدم اعمال دقت لازم در بررسي وزرا تبديل شود .وي يادآور شد: از ۴ نفري كه از جانب رئيس جمهور به عنوان وزير وزارتخانه هاي نفت،  آموزش و پرورش، رفاه و تعاون معرفي شده اند، جز با وزير آموزش و پرورش با سايرين آشنايي ندارم و به نظر مي رسد تنها وزير پيشنهادي براي وزارت آموزش و پرورش به  لحاظ دو دوره عهده دار بودن سمت مديركل آموزش و پرورش دو استان كشور، به لحاظ تجربي و تعهد و تدين، مناسب حوزه كاري اش است.وي گفت: انتقاد من درباره نوع انتخاب هاي آقاي احمدي نژاد همچنان به قوت خود باقي است زيرا معتقدم وي در دايره اي كوچك تر از دايره مديران اصول گرا انتخاب هايش را انجام مي دهد، لذا بايد به ديدي وسيع تر از آنچه اقدام كرده،  عمل كند.
حبيب الله بوربور دبير كل جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي گفت: مجلس بايد در راي اعتماد مصالح نظام را در نظر بگيرد و توجه داشته باشد افرادي كه مورد بررسي قرار مي دهد توانايي هاي لازم را داشته باشند.براي نمونه وزارت آموزش و پرورش از وزارتخانه هاي كليدي است كه در حال حاضر با مسائل و چالش هايي روبه روست و هر چه زودتر بايد در مورد آن تصميم گيري كرد؛ گرچه وزارت آموزش و پرورش از جمله هاي وزارتخانه هايي است كه آقاي احمدي نژاد مي بايست زودتر از اين ها در مورد آن تصميم گيري مي كرد.وي با اعتقاد به اين كه مطمئنا وزراي معرفي شده از ديدگاه رئيس جمهور داراي شايستگي هاي لازم در اين زمينه هستند، گفت: تصميم نهايي را در اين ارتباط مجلس مي گيرد. ما نبايد اگر مجلس راي اعتماد كامل داد، بگوييم كار خوبي است و اگر راي منفي داد بگوييم كار بدي انجام داده است. مجلس با توجه به اختيارات و كارشناسي بايد تصميم گيري كند و نبايد تحت فشار قرار گيرد.
سيد احمد خاتمي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم با بيان اين كه از وزراي معرفي شده چندان شناختي ندارد، در عين حال گفت: مطمئنا رئيس جمهور به تعهد و شايستگي اين افراد معتقد بوده كه آنها را براي چنين مسئوليت هاي بزرگي به مجلس معرفي كرده است.
سيد كاظم دلخوش عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: آقاي ناظمي  به عنوان سرپرست وزارت تعاون عملكرد نسبتا خوبي داشت.با توجه به جايگاهي كه مقام معظم رهبري براي بخش تعاون قائل شده اند و سهمي كه بخش تعاون در چشم انداز بيست ساله دارد، اميدواريم ايشان بتوانند خواسته مردم و ديدگاه مقام معظم رهبري را در اين بخش پياده كند.
نماينده صومعه سرا در پاسخ به اين كه احتمال آوردن راي اعتماد از مجلس توسط ناظمي اردكاني چگونه پيش بيني مي شود، با بيان اين كه موافق و مخالف در مجلس هميشه وجود خواهد داشت، گفت: پيش بيني من اين است كه اگر راي ايشان لب مرز هم باشد همكاران ما در مجلس راي اعتماد را خواهند داد. وي همچنين در خصوص راي اعتماد ساير وزراي پيشنهاد شده گفت: مجلس در يكي دو مورد از افراد معرفي شده نظر قطعا مثبت ندارد. مجلس از وزراي رفاه و آموزش و پرورش شناخت كافي ندارد. آموزش و پرورش به خودي خود يك دولت است و بر اساس وظيفه آموزشي اين نهاد انتظار مي رود، يك نيروي قوي در راس اين وزارتخانه قرار داشته باشد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در پاسخ به اين كه ارزيابي مجلس درخصوص سوابق افراد معرفي شده چگونه است، گفت: غالب آقاياني كه پيشنهاد شده اند سوابقشان در ارتباط با رشته اي كه قرار است در آن فعاليت كنند، از نظر مجلس كافي نيست اما از آن جايي كه مجلس بايد هماهنگي خود را با دولت نشان دهد و دولت بايد پاسخگوي مردم باشد در بخش اجرايي، لذا در بعضي بخش ها ناچار به همكاري هستيم.

اصلاحيه آيين نامه تأسيس داروخانه ها
خارج از نوبت به صحن مجلس مي رود
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي از تصويب طرح فوريتي اصلاح آيين نامه تاسيس داروخانه ها خبر داد و گفت: اين طرح خارج از نوبت براي تصويب نهايي به صحن علني مجلس مي آيد.
دكتر بيژن شهبازخاني در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: بر اساس ماده ۱و ۲ قانون امور پزشكي، دارويي و مواد خوردني و آشاميدني مربوط به شرايط موسس فني داروخانه ها، مصوب ديوان عدالت اداري كه امكان تاسيس داروخانه توسط افراد غير داروساز هم وجود داشت، مورد اصلاح قرار گرفت.وي اظهار داشت: با توجه به اينكه اين قانون مربوط به ۵۰ سال پيش بوده و در آن دوره داروسازي در كشور نداشته ايم اين قانون بايد اصلاح مي شد، چون هم اكنون حدود ۴ هزار پزشك داروساز كشور در نوبت گرفتن مجوز براي تاسيس داروخانه هستند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود:همچنين طي سال هاي اخير به گونه اي بوده كه تاسيس هر داروخانه به ازاي هر ۱۰ هزار به ۷ هزار نفر كاهش يافته است و اين نشان دهنده اين است كه تعداد زيادي داروساز متقاضي در سراسر كشور وجود دارند.
شهبازخاني تصريح كرد: سلامت موضوعي تخصصي است بنابراين نبايد آن را به افراد غير متخصص واگذار كرد چون در غير اين صورت سلامت جامعه مورد آسيب قرار مي گيرد به همين علت پروانه تاسيس داروخانه بايد به افرادي واگذار شود كه مدرك تخصصي اين فعاليت را داشته باشند.
وي ادامه داد: مجوز تأسيس داروخانه ها در تمامي نقاط كشور بايد فقط به افراد متخصص كه همان پزشكان داروساز هستند، واگذار شود مگر در مناطق محروم، كه به علت نبود داروساز در اين مناطق متقاضي داراي مدرك تخصصي وجود نداشته باشد.

وزير كشور عراق اتهام دخالت ايران
در كشورش را خنده دار خواند
ايرنا: وزير كشور عراق  در گفت  و گو با تلويزيون  عراقي  الفيحا اتهام  دخالت ايران  در كشورش  را رد كرد و آن را بسيار خنده دار خواند.براساس  گزارش  تلويزيون  الفيحاي  عراق ، بيان  باقرجبر افزود: همانطوري كه  بارها گفته ام  ايران  هيچ  دخالتي  در تحولات  عراق  به ويژه  در جنوب اين  كشور ندارد.وي  تأكيد كرد، برخي  از افرادي  كه  در واشنگتن  به  بهانه  ارائه  تز خود در محافل  علمي يا سياسي  سخنراني  مي كنند، مي گويند دخالت  ايران  در عراق  به حدي  است  كه  بازار خريد و فروش  در عراق  به  تومان  انجام  مي گيرد.
وزيركشور عراق  اضافه  كرد: اين  گروه  حتي  پا را از اين  فراتر گذاشته اند و فارسي  صحبت  كردن  وزرا يا مسئولان  وزارتخانه هاي  عراقي  با برخي  ارباب  رجوع را نوعي  دخالت  ايران  در عراق  مي دانند.بيان  جبر گفت : اينها يكسري  اتهامات  خنده دار و دور از نتيجه گيري  هاي  واقع بينانه  است .
چرا نمي گويند در عراق  با ارز دلار هم  خريد و فروش  مي شود؟ چرا نمي گويند برخي  مسئولان  عراقي  به  زبان  انگليسي  هم  سخن  مي گويند؟ وزيركشور عراق  با بيان  اينكه  بسياري  از كشورها دستگاه  اطلاعات  خود را در عراق  فعال  كرده اند، تأكيد كرد: بگذاريد يك  واقعيت  براي  افكار عمومي در عراق  بگويم ، ما شماري  عناصر اطلاعاتي  انگليس  و آمريكا را بازداشت كرده ايم .وي  افزود: طرح  اتهام  عليه  ايران  در حالي  است  كه  ما حتي  عناصر اطلاعات هند، بنگلادش ، پاكستان ، آمريكا و انگليس را  دستگير كرده ايم  ولي  نمي توانيم  همه  چيز را بر ملا كنيم .وزير كشور عراق  طرح  اينگونه  اتهام ها را نشانه  نارضايتي  برخي  طرف ها از روند شكل گيري  حاكميت  جديد در عراق  دانست .

وزير امور خارجه استعفاي نماينده ايران
در سازمان ملل را تكذيب كرد
فارس:وزير امور خارجه بازگشت و استعفاي محمد جواد ظريف نماينده ايران در سازمان ملل را تكذيب كرد.منوچهر متكي در جمع خبرنگاران در حاشيه مجلس گفت: ماموريت آقاي ظريف تمام نشده است.وي در پاسخ به سوالي درباره بركناري برخي از سفراي ايران در خارج گفت: تا پايان سال جاري ماموريت حدود چهل نفر از سفرا و روساي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي در خارج از كشور به پايان مي رسد كه قاعدتا بايد جانشين براي آنها انتخاب شود.وزير امور خارجه افزود: موارد ديگري وجود دارد كه به سن بازنشستگي رسيده اند يا تقاضاي بازنشستگي كرده اند و مواردي نيز ممكن است در مديريت هاي جديد جابجايي صورت گيرد و اين امري طبيعي است.متكي در پاسخ به اين سؤال كه چرا در مورد پرونده انرژي هسته اي ايران دو ماه است كه اطلاع رساني نمي شود؟ گفت: بعد از صدور قطعنامه اخير از سوي شوراي حكام، جمهوري اسلامي ايران مواضع خود را طي بيانيه اي رسماً اعلام كرد و آن را به بخش هاي مختلف تقسيم كرد و بر تعهدات ايران به ان پي تي تأكيد شده است.وي تصريح كرد: طي اين مدت دو گروه از بازرسان آژانس هسته اي به ايران آمدند و بازرسي هاي خود را انجام دادند و دوباره نيز مقامات آژانس به ايران آمدند و در اين باره نيز مذاكراتي صورت گرفت.وي ابراز اميدواري كرد همكاريهاي ايران در اجلاس ۲۴ نوامبر شوراي حكام تاثير خوبي داشته باشد.وزير امور خارجه در پاسخ به سئوالي مبني بر تحريم ورود برخي كالاها از كره جنوبي گفت: تحريم واردات كالا از هيچ كشوري در دستور كار دولت نيست.

كروبي: در انتخابات حضور مؤثر خواهيم داشت
موسس حزب اعتماد ملي در ضيافت افطار اين حزب اظهار داشت: در ماه مبارك رمضان نيز جلسات مداومي  را براي حزب و همچنين با مشاوران مطبوعاتي براي روزنامه داشته ايم و با توجه به اين كه موافقت اصولي حزب را گرفته ايم اساسنامه  آن تصويب شده و مرامنامه در حال تدوين نهايي است تا براي دريافت مجوز به وزارت كشور ارائه دهيم.وي گفت: اوايل هفته آينده اعضاي شوراي مركزي حزب مشخص خواهند شد و آن را اعلام خواهيم كرد.كروبي درباره  ديدارش با  هاشمي  رفسنجاني نيز اظهار داشت: بعد از انتخابات قرار بود كه ما ديداري با هم داشته باشيم كه بالاخره در روزهاي اخير اين ديدار انجام شد و درباره  مسائلي مانند انتخابات، اوضاع فعلي كشور، مسائلي كه در اين انتخابات با آن مواجه بوديم و هم چنين اوضاع اقتصادي كشور و بحث تحجر مذاكراتي انجام داديم؛ هر دو ابراز نگراني هايي داشتيم و قرار شد كه هر يك به سهم خود موضوعات را دنبال كنيم.موسس حزب اعتماد ملي تأكيد كرد: حزب را به گونه اي تشكيل خواهيم داد كه در انتخابات آينده و به خصوص در انتخابات شوراها بتوانيم حضور موثر داشته باشيم.در انتخابات خبرگان هم من خود كانديدا نمي شوم، اما بايد ببينيم كه شرايط چطور رقم مي خورد و در آنجا هم خواهم بود؟ كروبي همچنين اعلام كرد كه متن نامه اش به مشكيني روز يكشنبه هفته آينده منتشر مي شود.

دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي
با انتخاب اعضاي جديد ترميم شد
ايسنا: دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي با انتخاب اعضاي جديد ترميم شد.
در نشست اخير شوراي مركزي اين حزب، اعضاي جديد دفتر سياسي انتخاب شدند كه اسامي احتمالي عبارتند از: مرتضي مبلغ، شمس الدين سياسي راد، زهرا احمدي نژاد و حسيني.بر اساس اين گزارش، مصوبه نشست گذشته شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي، شوراي مركزي را موظف به ترميم اعضاي دفتر سياسي حزب كرد.

لايحه حريم خصوصي به صحن علني مجلس مي رود
ايرنا: كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين باره گفت: كليات لايحه حمايت از حريم خصوصي در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بررسي و تصويب شد كه اين لايحه درخصوص تعاريف حريم خصوصي، حريم خصوصي جسماني از جمله بازرسي هاي بدني و هم چنين حريم خصوصي در محل كار، حريم خصوصي اماكن و منازل، حريم خصوصي اطلاعات و حريم خصوصي ارتباطات از جمله ارتباطات پستي و راه دور، كلامي و حضوري، ارتباطات اينترنتي و مسئوليت هاي ناشي از نقض حريم خصوصي است، كه اين لايحه با توجه به تصويب كليات آن به صحن مجلس احاله خواهد شد تا مجلس نظر خود را درمورد آن بيان كند.در آخرين روزهاي مهرماه سال جاري، لايحه حمايت از حريم خصوصي كه از سوي دولت خاتمي به مجلس فرستاده شده بود، در كميسيون صنايع و معادن مجلس، مورد بررسي قرار گرفت و نهايتا رد شد اما چند روز بعد، پس از بررسي انجام شده در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، اين لايحه به تصويب رسيد.

مشاوران رئيس جمهور در امور هنري
و امور نيروي انساني منصوب شدند
فارس: رئيس جمهوري، طي احكام جداگانه اي جواد شمقدري را به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور هنري و علي ذبيحي را به سمت مشاور رئيس جمهور در امور نيروي انساني برگزيد.

بازرسان آژانس از سايت نظامي پارچين بازديد كردند
ايسنا: خبرگزاري فرانسه در گزارشي مدعي شد: بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از سايت نظامي پارچين در ايران براي دومين بار بازديد كردند. اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از يك سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين كه نامي از وي نبرد، افزود: خرسنديم كه مي توانيم تأييد كنيم بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي همان طور كه درخواست كرده بوديم، به ساختمان هاي سايت پارچين دسترسي پيدا كردند. اين گزارش به نقل از فردي كه وي را ديپلماتي نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي خواند، افزود: اولي هاينونن، معاون مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در امور پادمان ها و دو بازرس ديگر آژانس روز سه شنبه به پارچين رفتند و در ديدار از اين سايت به برداشتن نمونه هاي محيطي اقدام كردند.
گفتني است، ديدار از سايت هايي نظير پارچين فراتر از مطالبات پادماني معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي(NPT) است. خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات هاي وين افزود: به نظر مي رسد تهران براي جلوگيري از ارجاع پرونده  اش به شوراي امنيت سازمان ملل همكاري بيشتري را نشان مي دهد. خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با اعلام اين خبر به نقل از ديپلمات ها گزارش داد، با اين حال ايران هم چنين به آژانس بين المللي انرژي اتمي گفته است كه قصد دارد به زودي سنگ خام اورانيوم بيشتري را به گاز هگزافلورايد تبديل كند. آسوشيتدپرس نتيجه گيري كرد اين رويدادها نشان مي دهد كه ايران تمايل ندارد غني سازي اورانيوم را رها كند. يك ديپلمات نزديك به آژانس گفت: در پيامي از جانب دولت ايران كه به وب سايت داخلي آژانس ارسال شده، آمده است: ظرف چند هفته آينده دومين عمليات فرآوري  آغاز خواهد شد. آسوشيتدپرس تأكيد كرد: آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكنون مدركي را پيدا نكرده است كه حاكي از وجود انحراف در برنامه صلح آميز هسته اي ايران باشد.

رئيس جمهور با پرداخت بدهي تعدادي
از زندانيان كشور موافقت كرد
ايسنا: محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري اسلامي ايران در آستانه فرارسيدن عيد سعيد فطر با پرداخت بدهي يكصد و هفتاد و نه نفر از زندانيان كشور موافقت كرد.درپي دستور رييس جمهور به وزير دادگستري، اين تعداد از زندانيان كشور شناسايي و با موافقت رييس  جمهور مبني بر پرداخت بدهي آنان از محل اعتبارات رياست جمهوري، به آغوش گرم خانواده هاي خود بازگشتند.

يكصد نماينده مجلس خواستار رفع توقيف بازتاب شدند
006771.jpg
البرز: يكصد تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي از رياست قوه قضاييه خواستار رفع توقيف سايت خبري بازتاب شدند.
نمايندگان در اين نامه افزوده اند: طي حكمي كه به استناد نامه چند ماه قبل دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي صادر گرديده و توسط مسئولين فعلي اين دبيرخانه كان لم يكن اعلام گرديده است، قوه قضاييه دستور به توقيف و مسدود كردن اين سايت داده ما را با پرسش هاي متعددي روبرو كرده است.هم چنين در اين نامه آمده است: اگرچه طبعا سايت بازتاب نيز طي سه سال عملكرد خود اشتباهاتي داشته، اما توقيف چنين رسانه اي را به مصلحت كشور ندانسته و داراي خسارات زيانبار مي دانيم و خواهان امكان ادامه فعاليت اين رسانه پرمخاطب هستيم.

همزمان با عيد سعيد فطر آغاز شد
عمليات اجرايي بزرگترين مجتمع
فرهنگي - اقامتي امام رضا عليه السلام
گروه اجتماعي- عباس اسدي خبرنگار اعزامي همشهري به مشهد: همزمان با عيد سعيد فطر عمليات اجرايي بزرگترين مجتمع فرهنگي _ اقامتي امام رضا(ع) با كاركردهاي خدماتي _ اجتماعي _ ورزشي _ فرهنگي و هنري با زيربناي ۳۶ هزار مترمربع در ضلع جنوب شرقي ميدان طبرسي آغاز شد.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به مشهد در مراسم آغاز به كار اين مجتمع كه با حضور معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران و نماينده ولي فقيه در بنياد و مقامات محلي و استاني همراه بود دكتر حسين دهقان به خبرنگار ما گفت: اگرچه ۲۶ سال از زمان تأسيس تشكيلات بنياد شهيد مي گذرد اما ضرورت هاي زمان جنگ و دوران سازندگي مجال زيادي را براي مديران بنياد شهيد نگذاشت تا بتوانند به قشر ايثارگر آنچنان كه شايسته آن ها است خدمات رفاهي ارائه دهند. اما اكنون با تجميع نهادهاي خدمات رسان از يك سو و اميدواري به تصويب لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس از ديگر سو، خوشبختانه بستر ارايه خدمات و امكانات متناسب با شأن و منزلت خانواده هاي شهدا، جانبازان و آزادگان فراهم آمده است و آغاز عمليات اجرايي فرهنگي اقامتي امام رضا(ع) از اين جمله است.
معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران با بيان اينكه اكنون ديگر نيازهاي شهروندان ايران متنوع و متناسب با نيازهاي زمانه شده است، گفت: در ساخت مجتمع فرهنگي _ اقامتي امام رضا(ع) كاركردهاي چندگانه و متنوع ورزشي _ اجتماعي، خدماتي، فرهنگي و هنري ديده شده است تا آن ها كه امكان بهره مندي از اين گونه مراكز را مي يابند. بتوانند تمام نيازهاي خود را يكپارچه تأمين كنند.
دكتر دهقان با ذكر اينكه امروز ارائه و عرضه خدمات به خانواده هاي شهدا، جانبازان و آزادگان يك افتخار براي مسئولان و مديران اين حوزه است، افزود: رهبر معظم انقلاب نيز به همه ما تكليف كرده اند خدمت به اين عزيزان را نه تنها وظيفه كه عشق بدانيد و ما در حوزه مديريت بنياد با تكيه و تأسي به رهبر بزرگوار انقلاب از مديراني بهره مي جوييم كه عاشق و خادم باشند؛ چرا كه اگر كسي عاشق بود براي خدمت سر از پا نمي شناسد و وقت و زمان خاصي را براي آن مشخص نمي كند.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران از لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران به عنوان مانيفست رو به آينده بنياد شهيد ياد كرد و گفت: دولت نهم با شعار عدالت طلبي و مهرورزي به ميدان خدمت آمده و ما به عنوان يكي از مجموعه خدمتگزاران نظام بر اين باوريم يكي از تبلورهاي عيني عدالت طلبي و مهرورزي توجه به حقوق معطل مانده خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان است كه با تصويب نهايي لايحه خدمات رساني به ايثارگران در مجلس، بخش عمده اي از نارسايي ها و چالش هاي پيشين در اين حوزه از ميان خواهد رفت.
وي تصميم مديريتي بنياد در دوره جديد را تعامل دوسويه با جامعه ايثارگري و ارايه خدمات به آنان اعلام كرد و گفت: اين رويكرد به اين خاطر اتخاذ شده است كه بنياد در دنباله جامعه ايثارگري شكل گرفته و به جاي ديدگاه تدافعي در مقابل نيازهاي خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان همسو و هم جهت در ارايه خدمات مطلوب به آنان است.
در آيين  آغاز به كار مجتمع فرهنگي _ اقامتي امام رضا (ع) حميد كشايي مديرعامل سازمان مجتمع فرهنگي سياحتي كوثر وابسته به بنياد شهيد و امور ايثارگران درباره مشخصات اين پروژه گفت: مجتمع فرهنگي _ اقامتي امام رضا (ع) از سه بخش اقامتي، همايش و تجاري تشكيل شده كه در بخش اقامتي ۱۲۴ اتاق دو تخته و هفت واحد دوبلكس و حياط دار در حد و اندازه يك هتل چهار ستاره است.
وي همچنين افزود: رستوران اين مجتمع ظرفيت پذيرش ۵۵۰ نفر را دارا مي باشد و از مجموعه ورزشي و سرگرمي و استخر، سونا و بدنسازي نيز بهره مند است.
مديرعامل سازمان مجتمع هاي فرهنگي سياحتي كوثر همچنين با اشاره به اينكه اين مجتمع از ۱۰ طبقه بنا برخوردار است گفت: در طول سال زائران حرم حضرت رضا (ع) مي توانند در اين مجتمع اقامت كنند كه خانواده هاي شهدا، جانبازان و آزادگان در اولويت هستند.
كشايي اضافه كرد: در اين مجتمع همچنين يك گالري با ۴۵۰ متر مربع مساحت، سالن اجتماعات، پاركينگ اقامتي و مجموعه تجاري با زيربناي پنج هزار متر مربع نيز پيش بيني شده است.

توضيح
در پاسخ به خبري كه روز ۸/۸/۸۴ در صفحه ۲۶ به چاپ رسيده، از سوي مديركل فرودگاه هاي استان تهران، پاسخي دريافت داشته ايم كه به شرح زير درج مي شود:
طبق برنامه هاي از پيش تعيين شده كه در مطبوعات نيز از تغيير و تحول آن صحبتي به ميان نيامده، طبق سنوات سال هاي قبل، پروازهاي حج تمتع تهران از فرودگاه مهرآباد برگزار مي شود و اگر در روند اين برنامه تحولاتي انجام گيرد، براي روشن شدن اذهان عمومي، مراتب اين تغييرات به وسيله مطبوعات به اطلاع عموم خواهد رسيد.

ثبت نام آزمون جامع فرهنگيان
از دهه سوم آبان در دفاتر پستي آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام آزمون جامع فرهنگيان دهه سوم آبان ماه از طريق دفاتر پستي سراسر كشور انجام مي شود.
دكتر محمد حسين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اعلام اين خبر افزود: دارندگان مدارك معادل كارشناسي و كارداني مي توانند براي شركت در اين آزمون ثبت نام كنند.
دكتر پوركاظمي در خاتمه با اشاره به مواد درسي اين آزمون، اظهار كرد: مواد درسي اين آزمون شامل دروس عمومي فارسي،  معارف و زبان انگليسي، دروس پايه و دروس اختصاصي مرتبط با هر رشته است كه دروس اختصاصي اين آزمون با ضريب ۶ محاسبه مي شود.

برگزيدگان اولين نمايشگاه دوسالانه
تاپيوگرافي معرفي شد ند
گروه ادب و هنر: اولين نمايشگاه تاپيوگرافي پوستر ايران كه روز شنبه هفتم آبان ماه در خانه هنرمندان گشايش يافت عصر ديروز طي مراسمي با معرفي برترين ها به كار خود پايان داد. در اين مراسم داوران نمايشگاه شامل صداقت جباري، حسين خسروجردي، مهدي سعيدي، سيدحميد شريفي آل هاشم، بيژن سيفوري، مسعود نجابتي و حميد عجمي طي بيانيه اي برگزيدگان نمايشگاه را به اين شرح معرفي و جوايز خود را دريافت كردند.
جايزه نفر سوم در بخش اصلي نمايشگاه (پوسترهاي اسماءالحسني)؛ به جهت بكارگيري مناسب فرم و رنگ در ساختار زيبايي شناسي و ايجاد فضاي تصويري براي مجموعه نوشتار در طراحي پوستر به آرمين مهدوي اهدا شد.جايزه نفر دوم در بخش اصلي نمايشگاه (پوسترهاي اسماءالحسني)؛ به خاطر ابداع و نوآوري در چگونگي به كارگيري حروف و حفظ هويت سنتي و ايراني به بهرنگ مظلومي اختصاص يافت.
جايزه نفر اول در بخش اصلي نمايشگاه (پوسترهاي اسماءالحسني)؛ به جهت سادگي در فرم و ايجاد ساختار تجسمي براي حروف و خلاقيت معنايي در به كارگيري نوشتار در طراحي پوستر به سميه نيكزاد اهدا شد.جايزه ويژه موزه هنرهاي معاصر تهران (سفر مطالعاتي دوماهه به خارج از كشور) در بخش پوسترهاي اسماءالحسني از ميان نامزدهاي زير: كيومرث كلامي، ژيلا پاشايي، سيدحسن موسي زاده، بهرنگ مظلومي و نغمه تحويلداري به سيدحسن موسي زاده تعلق گرفت.جايزه ويژه موزه هنرهاي معاصر (سفر مطالعات دوماهه به خارج از كشور) در بخش پوسترهاي آزاد از ميان نامزدهاي زير: سيدمجتبي بهشتي، نرگس صفايي، عليرضا دزفوليان، عباس پرچمي و مهدي حق شناس به نرگس صفايي اهدا شد.
لازم به ذكر است كه طبق اعلام قبلي جايزه ويژه موزه هنرهاي معاصر يك سفر مطالعاتي سه ماهه به خارج از كشور بود كه به درخواست برگزار كننده نمايشگاه به دو سفر مطالعاتي دوماهه در دو بخش آزاد و مسابقه تغيير يافت.جايزه ويژه جامعه طراحان مستقل ايران از ميان نامزدهاي زير: عليرضا دزفوليان، احسان پارسا، شهاب تندر، مهدي حق شناس و حسين درخشان به مجموعه آثار احسان پارسا تعلق گرفت.
اين جايزه به جهت ارائه نگاهي بديع از تركيب فرم هاي سنتي و عناصري چون رنگ، حروف و نوشتار در ايجاد فضاي معنوي براي خلق اثر و تركيبي نو از عناصر بصري به ايشان اهدا شد.جايزه بهترين اثر از نگاه مخاطب نيز به ژيلا پاشايي اختصاص يافت.
به گزارش خبرنگار همشهري اين نمايشگاه تنها دوسالانه تاپيوگرافي پوستر در جهان است. به گفته علي وزيريان دبير نمايشگاه  دوره هاي بعد به صورت بين المللي برگزار خواهد شد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |