شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۱ - Nov 5, 2005
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
دل هاي مردم با اين تمايل فطري آفريده  شده است كه نيكي كنندگان به خود را دوست داشته باشند و بدكنندگان به خويش را دشمن دارند.
تحف العقول
امروز با حافظ
هرگز از ياد من آن سرو خرامان نرود
هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود
كه اگر سر برود، از دل و از جان نرود
آن چنان مهر توام در دل و جان جاي گرفت
جشنواره فيلم كوتاه ديني در مشهد گشايش يافت
اولين جشنواره فيلمهاي كوتاه ديني كشور «رويش» روز جمعه در مشهد آغاز شد.
دبير جشنواره رويش در مراسم افتتاحيه جشنواره گفت:هزار و۴۰۰ اثر در بخش هاي فيلم كوتاه، نماهنگ، پويانمايي، مستندسازي، فيلم نامه، پژوهش و مقاله با رويكرد ديني از سراسر كشور به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.
محمد صادق مركبي افزود: از اين تعداد ۹۷ اثر انتخاب و در مدت برگزاري جشنواره ارائه مي شود.
وي ادامه داد: اين جشنواره به مدت چهار روز در دو سينماي شهر مشهد برگزار مي شود.
به گفته وي، در اولين روز برپايي جشنواره سراسري رويش فيلم هاي ديدار، زيارت و تنديسهاي گلي در معرض نمايش گذاشته مي شود.
مدير حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي  نيز درباره اين جشنواره گفت: جشنواره فيلم هاي كوتاه ديني (رويش) توانايي خاصي در غني ترشدن فرهنگ و هنر عمومي كشور دارد.
دكتر حسن بنيانيان ادامه داد: در قالب اين جشنواره سعي مي شود راهكار هاي جديدي براي پر كردن خلأهاي موجود از جمله در زيرساختهاي فرهنگي كشور ارائه شود.
مدير توليد انجمن سينماي جوانان ايران هم در يك گفت و گوي مطبوعاتي گفت: با توجه به تعداد زياد فيلمسازان در عرصه فيلم كوتاه بايد توليد فيلم در موضوعات خاص توسط اين افراد را مورد حمايت قرار داد.
ناصر باكيده اضافه كرد: برگزاري اين جشنواره با موضوع ديني نقش مهمي در ايجاد ارتباط ميان فيلمسازان حوزه فيلم هاي كوتاه فراهم مي كند.

تالار قشقايي تعطيل شد
006753.jpg
رشيد علي پور، رئيس جديد تئاتر شهر گفت: براي پيگيري ساخت و سازهاي شهرداري منطقه ۱۱ و ازبين رفتن امنيت تئاترشهر، نامه اي به آقاي قاليباف، شهردار تهران نوشته ايم.
علي پور، كه تنها چهار روز از انتصابش به عنوان مدير مجموعه تئاتر شهر مي گذرد، درباره چگونگي نشت گاز در تالار قشقايي و كارگاه دكور و نمايش مجموعه به دليل ساخت و سازهاي شهرداري منطقه ۱۱ گفت: درحال حاضر، نامه اي را به آقاي قاليباف، شهردار تهران مبني بر انجام عمليات شهرداري و تخريب تئاترشهر نوشته ايم و پيگير آن هستيم.
وي، درباره خسارت واردشده به تئاترشهر گفت: خسارت مادي قابل پيش بيني نيست و نمي توانم بگويم تالارها تعطيل خواهند شد، اما به دليل عدم امنيت، فعلاً در تالار قشقايي اجرا نخواهيم داشت.
زمين كنار تئاترشهر از دو سال پيش توسط شهرداري منطقه ۱۱ كنده شده است. ابتدا صحبت از ساخت مسجد در اين مكان بود، اما درحال حاضر، صحبت از ساخت يك پاركينگ چند طبقه است.
به گزارش خبرنگار همشهري، درپي خاكبرداري از محوطه مركز تئاتر شهر، بخشي از ديوار تالارهاي قشقايي و خورشيد فروريخت و هم اكنون برق و تلفن مجموعه تئاتر شهر قطع شده است.مجموعه تئاترشهر، بزرگترين مركز تئاتري خاورميانه به شمار مي آيد و آسيب هايي كه به اين اثر ملي و فرهنگي وارد شد، بايد هرچه سريع تر جبران شود.

برگزاري نمايشگاه نقاشي كودكان و نوجوانان
با حضور ۲۲ كشور جهان
سومين نمايشگاه بين المللي نقاشي كودكان و نوجوانان و سيزدهمين نمايشگاه در زمينه صرفه جويي در مصرف آب و محيط زيست از ۱۷ تا ۲۰ ماه جاري برگزار مي شود .
به گزارش مهر، با هدف گسترش فرهنگ مصرف بهينه آب و به منظور تشويق و آشنايي كودكان و نوجوانان به اهميت و ارزش آب، نقش آب در زندگي انسانها، چگونگي حفظ بهداشت آب و محيط زيست اقدام به برگزاري نمايشگاه نقاشي كودكان و نوجوانان كرده است.
طبق اين گزارش موضوعات مختلفي ازجمله صرفه جويي در مصرف آب، هدر رفتن آب، حفظ بهداشت آب، جلوگيري از روشهاي به خطر افتادن بهداشت آب و راههاي حفاظت از كيفيت آب در نمايشگاه مذكور به نمايش گذاشته مي شود.
براساس اين گزارش به نقل از روابط عمومي شركت آب و فاضلاب، علاوه بر۲۶ هزار نقاشي داخلي حدود ۱۳۳۰ نقاشي خارجي از۲۲ كشور جهان به دبيرخانه نمايشگاه ارسال شده است.
كشورهاي آلمان، لهستان، سودان، سوريه، فيليپين، انگلستان، كره جنوبي، پاكستان، هندوستان، آمريكا ازجمله شركت كنندگان در اين نمايشگاه هستند.
نمايشگاه مذكور با همكاري شركت آبفاي استان تهران، سازمان آموزش و پرورش تهران، كانون فكري وفرهنگي كودكان ونوجوانان ووزارت امورخارجه برگزار مي شود.

بهارستان
پوستين
گويند معلمي از بينوايي، در فصل زمستان دراعه كتان يكتا پوشيده بود _ مگر خرسي را سيل از كوهستان دور بوده بود، مي گذرانيد و سرش در آب پنهان. كودكان پشتش را ديدند و گفتند: استاد، اينك پوستيني در جوي افتاده است و تو را سرماست، آن را بگير.
استاد از غايت احتياج و سرما، در جست كه پوستين را بگيرد. خرس، تيز، چنگال در وي زد. استاد در آب گرفتار خرس شد. كودكان بانگ بر داشتند كه: اي استاد! يا پوستين را بياور، و اگر نمي تواني رها كن، تو بيا.
گفت: من پوستين را رها مي كنم، پوستين مرا رها نمي كند!
گزيده فيه مافيه _ تلخيص: دكتر الهي قمشه اي

كوتاه از هفت هنر
۸ فيلم نيمه بلند در جشنواره دفاع مقدس
هشت فيلم نيمه بلند به بخش مسابقه دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس راه پيدا كردند.
عناوين اين هشت فيلم نيمه بلند و اسامي كارگردانان آنها به اين ترتيب است: خون بفت (سهيلا نجم)، يلداي نرگس (حسن كماليان)، پنبه سياه (حسين فضل اللهي)، نذر نور(حميد دل) عروج(سيد عبدالخالق ناصر زاده)، پشت آيينه (مهدي علي سليمان اش)، نقشي براي تو(عزت الله پروازه) و صبح روزي كه متولد شدم (محمدرضا آهنج).
جشنواره موسيقي فجر ۲۰ روز زودتر برگزار مي شود
همزمان با مقارن شدن دهه مبارك فجر با ماه محرم، بيست و يكمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر از ۲۱ دي ماه تا ۱ بهمن ماه در تالار وحدت برگزار مي شود.
جشنواره بين المللي موسيقي فجر امسال نيز همانند سال هاي گذشته در بخش هاي مختلف برگزار مي شود كه در كنار اين ها، يك بخش به موسيقي مذهبي اختصاص يافته است كه با عنوان آواها و نواهاي مذهبي، يادمان مرحوم استاد مؤذن زاده اردبيلي برگزار مي شود.
بخش اعظم جشنواره موسيقي فجر امسال به بخش موسيقي مذهبي اختصاص دارد.
سومين جشنواره پانتوميم در بوشهر
سومين جشنواره سراسري پانتوميم حوزه هنري پس از چند سال وقفه با شركت ۳۰ گروه نمايشي از امروز تا ۱۸ آبان ماه جاري در بوشهر برگزار مي شود.
اين جشنواره به همت حوزه هنري و با همكاري استانداري و حوزه هنري بوشهر با ۳ محور موضوعي آثار ديني، اجتماعي و ادبيات كهن ايران در شاخه هاي ساختاري، تكنيكي، نمايش بدون كلام، موسيقي و حركت و پانتوميم برگزار مي شود.
همافر، مديركل دفتر موسيقي شد
از سوي معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي محمد حسين همافر به عنوان مدير كل دفتر موسيقي معرفي شد.
ايماني خوشخو در اين ابلاغ آورده است: باتوجه به رويكرد جامع به موسيقي و ملاحظه ابعاد مختلف و گسترده اين هنر پيشنهاد مي شود موضوع آواها و نواهاي مذهبي در قالب يك بخش در بيست و يكمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر گنجانده شود.
زكرياي رازي به صحنه مي آيد
ميكائيل شهرستاني، مهتاب كرامتي و منوچهر نوذري به گروه بازيگران نمايش «زكرياي رازي» پيوستند.
مجيد جعفري، نويسنده و كارگردان نمايش گفت: در اين نمايش يك زندگي واقعي در فضايي كاملا «آبستره» به تصوير كشيده مي شود، چون دنيايي كه نمايش در آن اتفاق مي افتد، كاملا ماوراء ماده است و از اين جهت تا حدي متفاوت از ملاكهاي جهاني است.«زكرياي رازي» داستان زندگي اين دانشمند است، كه با نگاهي متفاوت از اوايل آذر ماه در تالار وحدت به روي صحنه مي رود.
تمبر كافه ترانزيت منتشر شد
تمبر فيلم سينمايي كافه ترانزيت با همكاري كشورهاي ايران، اوكراين، فرانسه و يونان منتشر شد.اين تمبر كه پس از چاپ تمبر فيلم  هاي گاو، بچه  هاي آسمان، رنگ خداو فستيوال فيلم فجر و موزه سينما جديدترين فعاليت ارتباطي سينماي ايران با دنياي خارج از كشور، محسوب مي  شود، به همت امير سمواتي و بهروز  هاشميان (تهيه كنندگان فيلم) آماده شده است.
مجلس يادبود مصطفي اسكويي
مجلس ترحيم «مصطفي اسكويي» سه شنبه ۱۷ آبان ماه در منزل همسر و همكار سابقش «مهين اسكويي» برگزار مي شود. زمان برگزاري اين مراسم ساعت ۱۸ تا ۲۰ روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه، در منزل شخصي مهين اسكويي، هنرمند قديمي، واقع در انتهاي خيابان شريعتي، خيابان شهد واعظي، خيابان شهيد محمدي، بن بست كجويي، در سوم برگزار مي شود.
فيلمسازان ۳۴ شهر در جشنواره فيلم كوتاه
فيلمسازان ۳۴ شهر ايران در قالب دو بخش «ملي»و«نگاه نو» جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران به رقابت مي پردازند.از جمع ۲۰۱ فيلم كوتاه بخش هاي يادشده، ۱۱۰ فيلم از سينماگران تهراني و مابقي توسط شهرستاني ها در جشنواره حضور مي يابد.اين جشنواره از ۲۴ تا ۲۹ آبان ماه در سينما فلسطين تهران و شهرهاي ساري، شاهرود و زاهدان برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
ايران و جنگ جهاني اول
با آغاز جنگ جهاني اول و تأثيرگذاري بر همه كشورهاي جهان، به ويژه ايران، به لحاظ قرار گرفتن در كنار دولت هاي روس و امپراتوري عثماني كه از طرف هاي درگير جنگ بود، اوضاع داخلي اش به هم ريخت. در اين ميان، ايران كه بي طرفي خود را اعلام كرده بود از شمال مورد تهاجم روس ها واقع گرديد و عثماني نيز از شمال غربي به خاك ايران تجاوز كرد و اين دو بر سر تصرف آذربايجان در خاك ايران به جنگ پرداختند. همچنين دولت انگلستان با چند فروند كشتي، جنوب ايران را مورد تجاوز قرار داد و كشمكش  زيادي روي داد. سفارت آلمان هم براي حفظ منافع اتباع خود در ايران، قوه مقاومتي تشكيل داد و عده اي از مردم را به طرفداري از خود بسيج نمود. چندي بعد هم قواي آلمان وارد ايران شدند و به جان مردم افتادند. اين اوضاع و تجاوزات مكرر، جز قحطي و قتل و غارت مردم ايران، ارمغاني نياورد و خسارات فراواني بر جاي نهاد.
سقوط كابينه شريف امامي
پس از كشتار بي رحمانه ۱۷ شهريور ۱۳۵۷ در ميدان شهداي تهران كه به كشته و زخمي شدن هزاران نفر انجاميد، اوضاع كشور رو به وخامت گذاشت و به تشنج بيشتر كشيده شد. همچنين در سيزدهم آبان ۵۷ سالروز تبعيد حضرت امام، دانش آموزان و دانشجويان با تجمع در دانشگاه تهران قصد رفتن به بيت  آيت الله طالقاني را داشتند كه با هجوم پليس و نيروهاي نظامي، صدها نفر كشته و زخمي شدند. اين دو كشتار خونين در هفتاد روز صدارت دولت به اصطلاح آشتي ملي شريف امام، باعث خشم مردم تهران گرديد كه در تظاهرات خود، ۴۰۰ شعبه از بانك ها را به آتش كشيدند. در اين اوضاع بحراني، شاه جعفر شريف امامي را از صدارت بركنار كرد و دولت نظامي ارتشبد ازهاري را تشكيل داد.
راهپيمايي هاي بزرگ از جمله در روز عيد فطر ،۱۳۵۷ گسترش اعتراضات و اعتصاب عمومي در سراسر كشور، مهاجرت امام از نجف به پاريس، حوادث خونبار ۱۷ شهريور و ۱۳ آبان ۵۷ در كنار اقدامات تسكيني بي اثر دولت نظير تغيير عوام فريبانه تاريخ كشور از شاهنشاهي به شمسي و انحلال حزب ستمشاهي رستاخيز، برخي از رويدادهاي مهم دوران صدارت شريف امامي بود.
كشف يك محقق ايراني
دكتر فرامرز آشوري با درجه فوق دكترا در رشته داروسازي و بيوشيمي، پس از چهارده سال تحقيق مستمر موفق شد خاصيت ضدپرتو را در برخي از مواد طبيعي كشف كند و دارويي تازه تهيه نمايد. اين دارو براي درمان ضايعات ناشي از پرتوهاي يون ساز از جمله ضايعات عمومي، عروق، مسموميت كبدي، بيماري قند و ضايعات بينايي استفاده مي شود و بدن انسان را در برابر پرتوهاي آسيب رسان، مقاوم مي سازد.

به ياد استاد دست خوش همداني
حرمت حيات
در خبرها نيامده بود كه استاد دست خوش همداني، از بازماندگان پيشكسوت نقاشي قهوه خانه نقاب درخاك كشيد. او كه به مدت ۸ ماه در بستر بيماري افتاده بود، در هفته پاياني ماه رمضان بدون آن كه مسئولان فرهنگي و هنري كشور فرصتي براي دلجويي و عيادت از او پيدا كنند، غريبانه پر به آسمان گشود. او كه نقاشي را از پدر آموخته بود، به مدت ۹ ماه در نجف و كربلا و كاظمين به نقاشي حرمين معصومين پرداخت.
وي در سال ۸۳ به دريافت مدرك درجه يك هنري (معادل دكترا) نايل آمده بود. نقاشي قهوه خانه اي در ايران سه پيشكسوت مبرز داشت كه دو تاي آنها يعني دست خوش همداني و عباس بلوكي فر چشم از جهان فروبسته اند و حالا استاد اسماعيل زاده، يكه و تنهاست و نقاشي قهوه خانه اي ايران نيز بي يار و كس.به گفته دوستان و ياران استاد دست خوش همداني، نه تنها مسئولان فرهنگي و هنري در روزهاي پاياني عمر از او در بستر بيماري عيادت نكردند، بلكه پيكرش نيز در قطعه هنرمندان به خاك سپرده نشد.
حالا بايد ديد كه مسئولان فرهنگي و هنري چه تدبيري براي علاقمندان به اين سبك نقاشي تدارك ديده اند؟ چرا كه استاد اسماعيل زاده هم به خاطر كسالت، سال هاست كه دست به رنگ نمي برد.
اميدواريم متوليان هنرهاي تجسمي ضمن احياي اين سبك نقاشي در مراكز آموزشي، زمينه را براي نمايش آثار استادان پيشكسوت نقاشي قهوه خانه اي، كه هم اينك در كنج خانه هايشان خاك مي خورد، فراهم آورند.شايد در اين ميان جواناني نيز پيدا شوند كه در ادامه راه استادان نقاشي قهوه خانه اي گام بردارند. اما اي كاش هر حرمتي در زمان حيات هنرمندان اتفاق بيفتد.
هوشنگ صدفي

گلستان
آيت الله حسن زاده آملي و شرح فصوص ابن عربي
آيت الله حسن حسن زاده آملي كه تتبعات و پژوهش هايش در حوزه هاي مختلف عرفان اسلامي، مورد وثوق اهل فرهنگ و نخبگان است، پژوهشي را بر شرح داود بن محمود قيصري از شرح فصوص الحكم ابن عربي صورت داده است كه جلد دوم آن در ۷۲۴ صفحه از سوي بوستان كتاب قم به بازار كتاب عرضه شده است.
كتابي تازه درباره پلوراليزم ديني
بحث پلوراليزم ديني، چند سالي است كه در ميان نخبگان حوزه هاي فكري و كلامي در گرفته و چندين كتاب تاليفي و ترجمه اي در اين زمينه به بازار كتاب راه يافته است. تازه ترين كتاب ترجمه اي است از گلين ريچاردز كه «رويكردهاي مختلف به پلوراليزم ديني» نام دارد و رضا گندمي نصرآبادي و احمدرضا مفتاح آن را ترجمه و مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب و مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها به صورت مشترك آن را به بازار كتاب عرضه كرده اند. نويسنده در اين كتاب، تمامي اديان را مورد توجه قرار داده است.

محمد احصايي:
هنر ديني مي تواند نظر جهانيان را به خود جلب كند
محمد احصايي گفت: آثار هنري ديني نظير تذهيب، تزئينات مساجد و آثاري كه درباره اسطوره ها و داستانهاي ديني كتب مقدس خلق شده اند ماندگاري شگرفي دارند. محمد احصايي عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و از اعضاي هيأت انتخاب آثار دومين جشنواره هنري قرآن در گفت سينماي ما در بخش هاي انساني و معنوي آن در جهان داراي اصالت است و اين اصالت در هنرهاي تجسمي ما نيز وجود دارد و اگر آثار هنري در سطح متعالي و به زبان بصري فاخر بيان شود قطعا نظر جهانيان را به خود جلب خواهد كرد.

آثار منتشرنشده زنده ياد ناصر فرهنگ فر
گروه ادب و هنر: پس از گذشت چندين سال از درگذشت استاد زنده ياد ناصر فرهنگ فر، مجموعه اي از ضربي خواني ها و نيز آوازهاي قلندري اين نوازنده صاحب نام تمبك، از سوي موسسه آواي دوست به بازار موسيقي عرضه خواهد شد.
به گزارش همشهري، در اين مجموعه كه «شاعر تمبك» نام دارد، آثار منتشرنشده دهه پنجاه و ۶۰ اين نوازنده و شاعر آمده است كه در يكي از تصانيف آن پرويز مشكاتيان نيز استاد فرهنگ فر را در همخواني همراهي مي كند.
اين آلبوم ۶ قطعه دارد و از جمله ويژگيهاي آن ارائه قرائت آوازي ويژه اي به نام سبك قلندري از رديفهاي موسيقي آوازي ايراني است كه حاصل سالها تعمق و تتبع زنده ياد فرهنگ فر در موسيقي رديفي ايران است.
ناصر فرهنگ فر، اگر چه بيشتر به عنوان نوازنده تمبك معروف است، اما دانش شعري وي و نيز خلاقيتش در ضربي خواني و ضربي نوازي و ابداع و اجراي برخي ريتمهاي تازه در موسيقي ايراني وي را به عنوان موسيقيداني خلاق و صاحب نظر در ميان نخبگان موسيقي شناسانده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
صله رحم اس.ام.اسي
يكي از مناسبت هاي موردعلاقه دوران كودكي ام، عيد فطر بود. در اين روز، بازار ديد و بازديدهاي فاميلي داغ بود؛ در روزي كه بوي شادي و رضايت مي داد، ديدن بچه هاي فاميل و خوش و بش كردن با آن ها، حلاوت خاصي داشت.
سال ها بعد، ديگر از آن ديد و بازديدها خبري نبود و به بركت وجود تلفن، مادربزرگ و پدربزرگ تنها كساني بودند كه تبريك ما را حضوري دريافت مي كردند و مشغله هاي زندگي و بعد مسافت، حتي مجال سرزدن به نزديك ترين بستگان را هم از ما گرفته بود.
و امسال، وقتي پس از آخرين افطار رمضان، پيام تبريك كوتاه يكي از نزديك ترين بستگانم را روي صفحه تلفن همراهم خواندم، با خود انديشيدم كه به بركت وجود اين فناوري، ديگر حتي صداي نزديكانمان را هم نخواهيم شنيد.
فاطمه قائمي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۲۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۱ دقيقه

گل و گياه
گياه كوشاد
006750.jpg
نام علمي: Gentiana Lutea
خانواده: GENTIANACEAE
گياه دائمي، فاقد شاخه هاي جانبي، با برگهاي بيضوي بدون دمبرگ به طول حداكثر ۳۰ سانتيمتر، گل هاي زرد رنگ آن در محل اتصال براكته هاي سبزرنگ به ساقه در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۱۰۰ و گستردگي آن به ۶۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك غني از هوموس، مرطوب، خنثي تا اسيدي و داراي زهكشي خوبي، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه يا پاجوشها در بهار يا كاشت بذر در فصل پائيز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |